nasu kirjoittaa tänään blogissaan baklofeenistä http://nasu.blogit.kauppalehti.fi/
Lääke alkoholismiin?
13
1308
Vastaukset
- kaffeemuki
Alkoholismissa itse riippuvuus on vain väistämätön seuraus siitä, että henkilö on juonut liikaa liian kauan. Itse juominen taas on alkoholismin näkyvin oire. Toipumisen ideana olisi kumminkin se, että ihminen alkaisi itse ymmärtää, miksi juo, tai pikemminkin mihin juo? Mitkä ovat ne asiantilat itsessä ja omassa elämässä, joiden hyväksyminen on niin vaikeaa, että omaa oloa pitää juoda siedettävämmäksi? Tasapainoinen ihminen ei tunne tarvetta alkaa juoda niin paljon, että alkoholisoituu.
Näistä syistä en erityisemmin innostu noista lääkkeistä, joiden avulla henkilö yrittää hillitä itseään juomasta viinaa. Juomahalun katoaminen edellyttää omaa oivallusta, itse alkoholivieroitus onnistuu sen jälkeen kyllä varsin nopeasti.- Saa nähdä mitä tulee
Jos sinulla sellainen on, siis asiasta eikä toisen kirjoitustyylistä tai aktiivisuudesta.
- totuutta silmiin
Aivan oikeassahan kaffeemuki on, ja sitä totuutta ei muuta edes teidän arvostelijoiden paha olo. Ja teidän pahaa oloanne ei poista teidän halunne juoda lisää, tai haluttomuutenne uskoa totuutta.
Alkoholismia on ihan turha mystifioida, mukamas yksilöllisiin syihin juoda liikaa alkoholia.
Alkoholismiaan haluavat yksilöllistää vain ne jotka haluavat vielä juoda lisää, eivätkä halua kohdata omaa totuuttaan.
Ja kyseessä ei ole uskon asia, ikävä kyllä. - melkein raitis
totuutta silmiin kirjoitti:
Aivan oikeassahan kaffeemuki on, ja sitä totuutta ei muuta edes teidän arvostelijoiden paha olo. Ja teidän pahaa oloanne ei poista teidän halunne juoda lisää, tai haluttomuutenne uskoa totuutta.
Alkoholismia on ihan turha mystifioida, mukamas yksilöllisiin syihin juoda liikaa alkoholia.
Alkoholismiaan haluavat yksilöllistää vain ne jotka haluavat vielä juoda lisää, eivätkä halua kohdata omaa totuuttaan.
Ja kyseessä ei ole uskon asia, ikävä kyllä.miten oletat, että "arvostelijat" haluavat juoda lisää tai että heillä on paha olla. Normaali alkoholin nauttiminen tai juomatta oleminen ovat itsestään selviä asioita. Esim.minä juon nykyään erittäin harvoin ja kohtuudella. Jos joku haluaa päästä alkoholista eroon ja toivoo saavansa apua vaikka jostain lääkkeestä, niin mitä pahaa siinä on. Eivät kaikki sorry pamikoukkuun tai johonkin muuhun riippuvuuteen. Sen takia ainakin minua ärsyttävät nuo kaikkitietävät kommentit ja ehdottomuus. Esim. nikotiiniriippuvuutta on hoidettu onnistuneesti erilaisilla valmisteille. MM. minäkin pääsin eroon tupakasta Nicoretten avulla. Vastaavaa voi tapahtua myös alkoholista eroon pyrkiville. Tässä teille "ehdottomille" vastaus.
- 9+8=17
Otteita Matti Rossin Ihminen ja alkoholi -sivustolta:
Myytti: Alkoholi on riippuvuutta aiheuttava aine, ja jokainen, joka juo kyllin pitkään ja rankasti tulee siitä riippuvaiseksi.
Todellisuus: Alkoholi on valikoivasti riippuvuutta aiheuttava aine; se on riippuvuutta aiheuttava vain vähemmistölle sen käyttäjistä, nimittäin alkoholisteille. Useimmat ihmiset voivat juoda silloin tällöin, päivittäin, jopa rankasti tulematta riippuvaisiksi alkoholista. Toiset (alkoholistit) tulevat riippuvaisiksi siitä huolimatta, kuinka paljon he juovat.
Myytti: Alkoholiriippuvuus on usein psykologista.
Todellisuus: Alkoholiriippuvuus on primääristi fysiologista. Alkoholistit tulevat riippuvaisiksi, koska heidän kehonsa on fysiologisista syistä kyvytön käsittelemään alkoholia normaalisti.
Myytti: Ihmisistä tulee alkoholisteja, koska heillä on psykologisia ja tunne-elämän ongelmia, joita he yrittävät lievittää juomalla.
Todellisuus: Alkoholisteilla on samat psykologiset ja tunne-elämän ongelmat kuin kaikilla muillakin ihmisillä ennen kuin he alkavat juoda. Heidän alkoholiriippuvuutensa kuitenkin pahentaa näitä ongelmia. Alkoholismi heikentää ja vie pohjan heidän kyvyltään selviytyä elämän normaaleista ongelmista. Lisäksi alkoholistin tunteet tulehtuvat sekä hänen juodessaan että kun hän lopettaa juomisen. Näin ollen, kun hän juo ja kun hän ei juo, hän tuntee itsensä liioitellun vihaiseksi, pelokkaaksi ja masentuneeksi.
Myytti: Kaikenlaiset sosiaaliset ongelmat - avioliitto-ongelmat, kuolemantapaukset perheessä, työpaineet - voivat aiheuttaa alkoholismia.
Todellisuus: Kuten psykososiaaliset ja tunne-elämän ongelmat, alkoholistit kokevat kaikki ne sosiaaliset paineet kuten kaikki muutkin, mutta heidän kykynsä selviytyä niistä on sairauden heikentämää ja ongelmat pahenevat.
Matti Rossin näkemys on tietenkin vain yksi näkemys, minusta pikkuisen vaarallista väittää, että syy alkoholismiin olisi näin yksioikoinen. - Ohramallas.
9+8=17 kirjoitti:
Otteita Matti Rossin Ihminen ja alkoholi -sivustolta:
Myytti: Alkoholi on riippuvuutta aiheuttava aine, ja jokainen, joka juo kyllin pitkään ja rankasti tulee siitä riippuvaiseksi.
Todellisuus: Alkoholi on valikoivasti riippuvuutta aiheuttava aine; se on riippuvuutta aiheuttava vain vähemmistölle sen käyttäjistä, nimittäin alkoholisteille. Useimmat ihmiset voivat juoda silloin tällöin, päivittäin, jopa rankasti tulematta riippuvaisiksi alkoholista. Toiset (alkoholistit) tulevat riippuvaisiksi siitä huolimatta, kuinka paljon he juovat.
Myytti: Alkoholiriippuvuus on usein psykologista.
Todellisuus: Alkoholiriippuvuus on primääristi fysiologista. Alkoholistit tulevat riippuvaisiksi, koska heidän kehonsa on fysiologisista syistä kyvytön käsittelemään alkoholia normaalisti.
Myytti: Ihmisistä tulee alkoholisteja, koska heillä on psykologisia ja tunne-elämän ongelmia, joita he yrittävät lievittää juomalla.
Todellisuus: Alkoholisteilla on samat psykologiset ja tunne-elämän ongelmat kuin kaikilla muillakin ihmisillä ennen kuin he alkavat juoda. Heidän alkoholiriippuvuutensa kuitenkin pahentaa näitä ongelmia. Alkoholismi heikentää ja vie pohjan heidän kyvyltään selviytyä elämän normaaleista ongelmista. Lisäksi alkoholistin tunteet tulehtuvat sekä hänen juodessaan että kun hän lopettaa juomisen. Näin ollen, kun hän juo ja kun hän ei juo, hän tuntee itsensä liioitellun vihaiseksi, pelokkaaksi ja masentuneeksi.
Myytti: Kaikenlaiset sosiaaliset ongelmat - avioliitto-ongelmat, kuolemantapaukset perheessä, työpaineet - voivat aiheuttaa alkoholismia.
Todellisuus: Kuten psykososiaaliset ja tunne-elämän ongelmat, alkoholistit kokevat kaikki ne sosiaaliset paineet kuten kaikki muutkin, mutta heidän kykynsä selviytyä niistä on sairauden heikentämää ja ongelmat pahenevat.
Matti Rossin näkemys on tietenkin vain yksi näkemys, minusta pikkuisen vaarallista väittää, että syy alkoholismiin olisi näin yksioikoinen.Tämä Rossi on kiinnostava tyyppi. Itseasiassa luultavimmin virtuaaliolento, koska hänestä ei löydy kerrassaan mitään muuta tietoa, kuin tuo sivusto. Lisäksi sivusto on piilotettujana Juvan kunnan sivuston sisään, ei siis edes omalla domainilla. Juvassa ei ole Rossi-nimistä lääkäriä töissä.
Mitään tytkimustuloksia, tai lähteitä sivustolla ei ole, lukuunottamatta AA- lahkoa. Ainoastaan väittämiä. Mitään tekemistä lääketieteen tai yleensäkkään minkään tieteen kanssa ei ole. Pelkästään jonkun, kenenlie, kirjoittamaa puutaheinää. Tuossakin esittämässäsi lainauskimarassa ei ollut mitään muuta kuin väittämiä.
Kuu on juustoa ja maapallo on litteä ja joulupukki asuu korvatunturilla. - voipytty
Ohramallas. kirjoitti:
Tämä Rossi on kiinnostava tyyppi. Itseasiassa luultavimmin virtuaaliolento, koska hänestä ei löydy kerrassaan mitään muuta tietoa, kuin tuo sivusto. Lisäksi sivusto on piilotettujana Juvan kunnan sivuston sisään, ei siis edes omalla domainilla. Juvassa ei ole Rossi-nimistä lääkäriä töissä.
Mitään tytkimustuloksia, tai lähteitä sivustolla ei ole, lukuunottamatta AA- lahkoa. Ainoastaan väittämiä. Mitään tekemistä lääketieteen tai yleensäkkään minkään tieteen kanssa ei ole. Pelkästään jonkun, kenenlie, kirjoittamaa puutaheinää. Tuossakin esittämässäsi lainauskimarassa ei ollut mitään muuta kuin väittämiä.
Kuu on juustoa ja maapallo on litteä ja joulupukki asuu korvatunturilla.väittämistä tuntuvat ihan todelta, vaikka niissä ei viitata mihinkään lukemattomista alkoholismista tehtyihin tukimuksiin. Toden tuntu johtunee siitä, että olen aikoinaan myöntänyt olevani alkoholisti. Toinen alkoholisti oli jo kertonut minulle, miten ja missä hän oli raitistunut. Kun minulla oli toisen alkoholistin kokemukseen perustuvaa tietoa, rohkenin pohjalle jouduttuani ottaa ensimmäisen askelen toipumisen tiellä. Päivä kerrallaan olen sitten jatkanut ilman syvällistä ja tarkkaa tietoa alkoholismini syystä. Juomiseni syitä ja seurauksia silti olen selvitellyt.
Raittiina alkoholistina on mahdollista elää melkein kuin kuka tahansa ei-alkoholisti, kunhan muistaa mistä on päässyt eroon. - 11+14=25
Ohramallas. kirjoitti:
Tämä Rossi on kiinnostava tyyppi. Itseasiassa luultavimmin virtuaaliolento, koska hänestä ei löydy kerrassaan mitään muuta tietoa, kuin tuo sivusto. Lisäksi sivusto on piilotettujana Juvan kunnan sivuston sisään, ei siis edes omalla domainilla. Juvassa ei ole Rossi-nimistä lääkäriä töissä.
Kuu on juustoa ja maapallo on litteä ja joulupukki asuu korvatunturilla.Olipa Rossista (tai sillä nimellä esiintyvästä tahosta) mitä mieltä tahansa, niin minusta on riskialtista väittää, että ns. tasapainoisesta ihmisestä ei tule alkoholistia.
- Archibald Lauder
Kerropas meille noviiseille sekä alkoholikoukussa oleville, että kuinka itse onnistuit raitistumaan ja mitä (mahdollisia) vaikeuksia/houkutuksia (lihominen, kuivahuikkaputki jne.) koit raitistuttuasi.
- kahveemuki
Archibald Lauder kirjoitti:
Kerropas meille noviiseille sekä alkoholikoukussa oleville, että kuinka itse onnistuit raitistumaan ja mitä (mahdollisia) vaikeuksia/houkutuksia (lihominen, kuivahuikkaputki jne.) koit raitistuttuasi.
*Vastaan viimeisen kerran tällä nimimerkillä. Poistin tunnukseni, täst´edes kommentoin harvakseltaan jollakin työnimellä.
Tällä palstalla on aivan turhaa yrittää keskustella asiallisesti. Asiatiedon jakaminen tulkitaan moralisoinniksi, kuivahuikkailuksi tms. paskaksi, vaikka kyseessä on terveyspalsta. Juopottelujutut kelpaisivat kyllä, mutta niitä ei juuri huvita kertoilla sen jälkeen kun pääsee juomisesta irti ja oma mieli ei ole enää päihtymismyönteinen.
Omassa tilanteessani ei ole sinänsä mitään erikoista. Juomisen lopettaminen ei ollut vaikeaa, tuurijuoppona en ollut fyysisesti riippuvainen. Vaikeaa oli ensin juoda tarpeeksi pitkään ja hankkia riittävästi vaikeuksia, jotta erään putken jälkeen olo oli tarpeeksi kurja ja lopettaminen onnistui ehdoitta. Sitä ennen lopettelin monta kertaa järkeilyn turvin, kuten useimmat meistä, mutta alkoholistin juomisessahan ei ole järjen kanssa mitään tekemistä (muutenhan koko ongelmaa ei pääsisi kehittymään).
Itse lopettaminen ei siis ollut minun kohdallani järkiteko, tunne sisällä käski tekemään niin kun tuntui, etten selviä enää eteenpäin jos en muutu. Ensimmäinen järkiteko tapahtui pari päivää myöhemmin, kun ymmärsin hakea apua (A-klinikalta). Varsinainen oivallus tuli vasta parin viikon viiveellä, kun eräs päivä osaset loksahtivat mielessäni kohdalleen ja ymmärsin juoneeni vuosikausia liikaa siksi, että olen alkoholisti. Sen jälkeen ei ole löytynyt enää tekosyitä juoda, eikä ole ollut halujakaan. Ymmärrän jo, että juominen on vain pakenemista, se muuttaa maailmaa paremmaksi vain oman pään sisällä - ne oikeat muutokset elämässä tapahtuvat tarttumalla asioihin ja tekemällä. - outo vertaus
melkein raitis kirjoitti:
miten oletat, että "arvostelijat" haluavat juoda lisää tai että heillä on paha olla. Normaali alkoholin nauttiminen tai juomatta oleminen ovat itsestään selviä asioita. Esim.minä juon nykyään erittäin harvoin ja kohtuudella. Jos joku haluaa päästä alkoholista eroon ja toivoo saavansa apua vaikka jostain lääkkeestä, niin mitä pahaa siinä on. Eivät kaikki sorry pamikoukkuun tai johonkin muuhun riippuvuuteen. Sen takia ainakin minua ärsyttävät nuo kaikkitietävät kommentit ja ehdottomuus. Esim. nikotiiniriippuvuutta on hoidettu onnistuneesti erilaisilla valmisteille. MM. minäkin pääsin eroon tupakasta Nicoretten avulla. Vastaavaa voi tapahtua myös alkoholista eroon pyrkiville. Tässä teille "ehdottomille" vastaus.
Sujuvasti vertaat nikotiiniriippuvuutta alkoholiriippuvuuteen. Nehän ovat kaksi eri asiaa kuten henkilöauto ja ruisleipä.
Vai oletko kuullut jonkun isän "polttelevan" lapsiltaan rahat näiden säästöpossusta, tai tulevan yöllä kavereiden kanssa jatkoille kotiin oltuaan hiukan "polttelemassa", samalla herättäen perheen koululaiset sekä pistävän vaimoaan turpiin...
Pitääkö lasten sitten salailla ja hävetä isäänsä joka on "kaikkien tuntema polttelija"? Ja saako isä potkut töistä kun on jo kolmesti kärähtänyt "työmaapolttelusta"?
- lääkettää
tai onko joku muu kokeillu
- nasumakkara
mutta tarkoitus olisi. Jotkut muutkin on jo miettineet samaa. Pitää jutella ensin lekurin kanssa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427095
- 323978
- 513422
- 412978
- 172746
- 372248
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472147- 422102