Voinko tosiaan ollu koiralle allerginen.

avuton..

Oon 20 vuotias tyttö. Ikinä ei oo ollut mtn. allergioita tai ruoka-aineallergiaa. Mut meille tuli n. 3vk sitten labradorinnutajan pentu, jonka jälkee rupesin pikkuhiljaa vähän aivastuttamaan. Nyt 3vk jälkeen ni ongelmat ruvennut vähän pahentumaan, ja polttaa keuhkoista ja ehkä liman eritys kasvanut. Ihmettelen tätä suuresti, koska meillä oli labradonnoutaja joka eli 16 vuotiaaaksi. Ja siitä ei tullut koskaan mtn. ongelmia.

Lisäksi on selkäkipuja, etenkin alaselässä..mietin että voisiko olla jtn. muuta, n. 3 päivää sitten oli vähän kylmyyden tunnetta, muttei kumminkaan tullut kuumetta, mitä yleensä esim keuhkoputken tulehduksessa on.

Kirjoitin tänne sentakia, koska lääkäriiin pääsen vasta viikon päästä. ja olen lähdössä huomenna reissuun Tukholmaan, että uskallanko lähteä..vai pitäisikö käydä päivystäjällä ennen sitä??

10

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuuskutin

      allergia voi puhjeta myönpäänkin vaikka teillä oisi ollut koira aienminkin . mutta kannattaa suhtautua vakavasti asiaan sillä oireet yleensä pahenevat ajan mittaan jos alergiaa aiheuttava asia elää samassa elipiirissä kuin sinäkin . testeissä selviää aikas nopeaan syy noihin oireisiin .

      • Hukka-Musti

        >>oireet yleensä pahenevat ajan mittaan jos alergiaa aiheuttava asia elää samassa elipiirissä kuin sinäkin>>?

        Ei pidä paikkaansa, päinvastoin. Nyt olet kieltämässä ihmistä hankkimasta vastustusvoimaa, jota ehdottomasti on koko elämän ajan kerättävä.

        Luehan tämä: http://www.filha.fi/@Bin/1611284/SLL142008-Allergialiite-NETTIPDF.pdf

        Minultakin kissa-allergialukemat vain pienenivät, kun koitin väkisin sietää kissoja. Ja allergialääkkeetkin estävät siedättymisen.


    • Osma74

      Alaselkäoire tuskin on allergiaa. Se voi olla vaikkapa virtsatulehduksen alkua. Mutta ihan hyvin muutakin, vaikka vaan kipuilua koiran kanssa peuhaamisesta.

      Ihan vähästä ei tällaiseen aikaan kannata päivystykseen mennä. Pikkuremppoja siellä ei tutkita, turhaan tukkiutat vastaanottoa ja altistut turhanpäiten tartuntataudeille. Päivystys on välittömästi hoitoa vaativia asioita varten, ja ilmeisesti sen enempää selkäsi kuin aivastelusikaan ei ole sitä. Yksityislääkärille tietysti voit mennä, ja suosittelen mieluummin sitä vaihtoehtoa.

    • olla..

      Meillä oli koira 16 vuotta, ja mulla ainakin loppuvuosina alkoi ilmenemään kurkun tukkoisuutta jne. Eli kyllä se allergia voi pahetakin, eikä mikään vastustuskyky välttämättä lisäänny kuten joku tuossa väitti.

      Allergia voi puhjeta aikuisiällä myöhemmin, vaikkei aiemmin mitään olisi ollutkaan, tai se voi paheta pikkuhiljaa.

      Olen 2 muutakin allergiaa saanut vasta aikuisiällä, nuorempana ei ollut mitään ongelmaa, mutta noin 16-vuotiaana tuli lateksiallergia, ja täysi-ikäisyyden jälkeen alkoholiallergia. Kumpikin saa aikaan kuumotusta, ihottumaa, turvotusta, näppyjä, vesikelloja jne.

    • avuton**

      Kirjoitin taas tänne, ku tää oli viellä täällä. Elikkä oireet jatkuu edelleenkin..olin lääkärissäkin, ja siel tutkittiina kaikkea (enimmäkseen epäiltiin flunssaa) mut sain allergiatestin tulokset (koira allergia) ni oli 0.35. Kysyisinkin että vaikka oli noinki alhaset voinko saada oireita?

      Enään ei aivastuta, vaan paineen tunne keuhkoissa/ruokatorvessa.
      osaisko joku auttaa..voiko viitata astmaan?? lisäksi tulee limaa suuhun, ja röyhtäyksiä, ja semmonen piilevä yskä,e i yskitä mut ku yskii ni sit on tosi voimakas yskä..

      • melkein lääkäri :)

        voisiko olla ruokatorven tulehdus & refluksitauti? Tuota selkäkipujuttua en tunnista, mutta mulla oli just noi kuvaamasi oireet (painontunnetta ruokatorvenkohdalla, ei yskää, mutta kurkun ja äänen käheyttä ja sellaista tunnetta, niinkuin siellä kasvaisi kaktus. Myös noita röyhtäilyjä).
        Itse asiassa kun tätä sinulle kirjoitan, olenkin ihan varma että tulin just diagnosoineeksi sairautesi ihan oikein, kun niin hyvin täsmää, joten ole hyvä tästä lääketieteellisestä kannanotostani :)

        Ei vaan oikeasti, hakeudu lääkäriin, luulen että hän vahvistaa diagnoosini ja määrää sinulle Nexium-tabletteja. Ja jos se on jotain muuta, niin sitten saat lääkkeet siihen.

        Olen muuten itse myös astmaatikko, refluksi/ruokatorventulehdusoireet voivat joskus olla hieman samanlaisia.

        Ja vielä pakko varmistaa, että älä vaan usko sanaakaan mitä Hukka-Musti kirjoittaa yllä, tämän palstan provo ja jonain päivänä kuulemme, että joku on kuollut astmakohtaukseen uhmatessaan sairauttaan hänen oppiensa mukaan. Siedätys voi toimia joskus lievissä allergioissa, mutta astman kanssa ei voi leikkiä. paitsi että sulla oireet selittänee tuo refluksi.


      • melkein lääkäri :)
        melkein lääkäri :) kirjoitti:

        voisiko olla ruokatorven tulehdus & refluksitauti? Tuota selkäkipujuttua en tunnista, mutta mulla oli just noi kuvaamasi oireet (painontunnetta ruokatorvenkohdalla, ei yskää, mutta kurkun ja äänen käheyttä ja sellaista tunnetta, niinkuin siellä kasvaisi kaktus. Myös noita röyhtäilyjä).
        Itse asiassa kun tätä sinulle kirjoitan, olenkin ihan varma että tulin just diagnosoineeksi sairautesi ihan oikein, kun niin hyvin täsmää, joten ole hyvä tästä lääketieteellisestä kannanotostani :)

        Ei vaan oikeasti, hakeudu lääkäriin, luulen että hän vahvistaa diagnoosini ja määrää sinulle Nexium-tabletteja. Ja jos se on jotain muuta, niin sitten saat lääkkeet siihen.

        Olen muuten itse myös astmaatikko, refluksi/ruokatorventulehdusoireet voivat joskus olla hieman samanlaisia.

        Ja vielä pakko varmistaa, että älä vaan usko sanaakaan mitä Hukka-Musti kirjoittaa yllä, tämän palstan provo ja jonain päivänä kuulemme, että joku on kuollut astmakohtaukseen uhmatessaan sairauttaan hänen oppiensa mukaan. Siedätys voi toimia joskus lievissä allergioissa, mutta astman kanssa ei voi leikkiä. paitsi että sulla oireet selittänee tuo refluksi.

        Tässä vielä linkki;

        http://www.refluksi.fi/

        Katso tunnistatko oireet.


      • avuton**
        melkein lääkäri :) kirjoitti:

        voisiko olla ruokatorven tulehdus & refluksitauti? Tuota selkäkipujuttua en tunnista, mutta mulla oli just noi kuvaamasi oireet (painontunnetta ruokatorvenkohdalla, ei yskää, mutta kurkun ja äänen käheyttä ja sellaista tunnetta, niinkuin siellä kasvaisi kaktus. Myös noita röyhtäilyjä).
        Itse asiassa kun tätä sinulle kirjoitan, olenkin ihan varma että tulin just diagnosoineeksi sairautesi ihan oikein, kun niin hyvin täsmää, joten ole hyvä tästä lääketieteellisestä kannanotostani :)

        Ei vaan oikeasti, hakeudu lääkäriin, luulen että hän vahvistaa diagnoosini ja määrää sinulle Nexium-tabletteja. Ja jos se on jotain muuta, niin sitten saat lääkkeet siihen.

        Olen muuten itse myös astmaatikko, refluksi/ruokatorventulehdusoireet voivat joskus olla hieman samanlaisia.

        Ja vielä pakko varmistaa, että älä vaan usko sanaakaan mitä Hukka-Musti kirjoittaa yllä, tämän palstan provo ja jonain päivänä kuulemme, että joku on kuollut astmakohtaukseen uhmatessaan sairauttaan hänen oppiensa mukaan. Siedätys voi toimia joskus lievissä allergioissa, mutta astman kanssa ei voi leikkiä. paitsi että sulla oireet selittänee tuo refluksi.

        Joo luin tosta refluksitaudista ja voi olla myös se.. Mut kysyn viellä tosta et jos lukemat oli verikokeessa tollaset 0.35 voinko silti olla allerginen/saada oireita?


      • Hukka-Musti
        avuton** kirjoitti:

        Joo luin tosta refluksitaudista ja voi olla myös se.. Mut kysyn viellä tosta et jos lukemat oli verikokeessa tollaset 0.35 voinko silti olla allerginen/saada oireita?

        Minun koira-allergialukemani oli pari kuukautta sitten mitattuna 4.8, enkä tunne mitään oiereita koirista syntyvän.


    • kokemusta on

      Pentukoira allergisoi enemmän kuin aikuinen. Uskon että viimeistään vuodessa helpottaa, kun "pentukarva" on lähtenyt pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe