voiko laturin diodisiltaan vaihtaa yhtä diodia kun olen kuullut että ei saa toimimaan,ja auttasko jos vaihtas kaikki kolme. ja voiko jännitteen säädintä testata irrallaan ollessa esim.yleismittarilla mitaten.
laturin diodisilta ja jännitteen säädin
1
5446
Vastaukset
- jos osaa
Siis kyllä voi jos osaa ja diodisillan rakenne on sellainen, että diodit voi vaihtaa. Yhden diodin vaihto auttaa, jos muut ovat ehyet. Yleismittarilla ei aina "näe". Voi olla "lämpövika", joka esiintyy vain diodin lämmetessä tai lämmettyä johonkin tiettyyn lämpötilaan.
Siispä, joissain silloissa diodit on painettu erilliseen jäähdytysripaan, jolloin sähköisesti ja mekaanisesti sopivankokoisen diodin voi siihen vaihtaa. Voithan koettaa sorvata diodin sopivaksi ellei löydy sopivaa. Olen itse joskus sorvannut hivenen pinnasta pois.
Tuohon jäljempään mittailu kysymykseen on vaikea vastata lyhyesti. Pääperiaate kuitenkin on, että elektroonisen säätimen mittailu vaatii enemmän perehtymistä säätimen elektroniikkaan kuin niiden vanhanaikaisten mangnetismiin ja mekaniikkaan perustuvien laitteiden mittailu.
Parastapa on se autossa paikoillaan testaaminen jos ei rakenna (tai hanki) testauspenkkiä jossa laturin ja säätimen saa testattua kätevimmin.
Siinä lyhykäisesti. Eri juttu on sitten se homman kannattavuus, mutta jos tehdä haluaa niin siinä samalla oppii. Itsekkin aikanaan purin melkein mitä vain ja joitakin laitteita sain jopa toimimaan. Seinäkelloon en saanut koskea.
Terveisin Antti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713