kertokaa
1. tuliko sivuvaikutusia? ja milloin niitä tuli?
2. kauan ne kesti, esim kuume.?
3. mikä nyt vointi ja mieli?
rokotteen ottaneet/kysymys teille.
50
3777
Vastaukset
- --mamma85--
1. Käsi oli kipeä rokotuksesta, niinkuin kaikista muistakin rokotuksista. Tosi pientä nuhaa/tukkoisuutta oli parin päivän päästä, mutta siitäkään en ole varma johtuko rokotteesta, kun perheessäni on nuhaa.
2. Ei edes kokonaista päivää.
3. Hyvä on vointi ja olen tyytyväinen kun otin rokotteen. Rv 24
- SUOSITTELEN KAIKILLE - - Sisely
1. Käsi tuli kipeäksi, ei noussut ylös kunnolla. Sama normi influenssa rokotteen kanssa. Nenä tukkoinen, mutta ei välttämättä johdu rokotteesta, esikko on myös nuhainen.
2. Pari päivää oli olkavarsi kipeä. Ihan siedettävä olo ollut koko ajan.
3. Vointi on niin hyvä kuin tässä möhköfantti- vaiheessa (rv 37) voi odottaa. Mieli levollinen, josko uusin tulokas säästyis ainakin taudilta. Harmittelen vain, ettei esikoinen ehdi saada rokotetta ennen kuin tautihuippu on täällä saavutettu, sitä odotetaan tänne ensi viikoksi.- tuntemuksia
1. Käsi oli kipeä, mullakaan ei kunnolla noussut ylös. Samana iltana tuli vähän flunssanen olo, paleli ja oli vähän tukkonen olo mut ei kuumetta. Seur iltana vähän huimausta.
2. Käsi oli kipee pari päivää mut panadol autto siihen pahimpaan kipuun (yöksi otin). "Flunssanen" olo oli hävinny seur aamuun mennes eli sitä kesti vaan sen yhen illan. Ja rokotteesta seur ilta huimausta vähän aikaa.
3. Vointi hyvä ja tyytyväinen että otin! LA viikon päästä :)
- Susam
Käsi kipeä neljä päivää, joista vain kahtena ensimmäisenä kipu häiritsi käden käyttämistä. Otin rokotteen aamupäivällä ja seuraavan päivän aamuna olin kuumeessa (37,5) ja päätä särki. Kuume ja päänsärky katosivat iltaan mennessä. Olen hyvin onnellinen että sain rokotteen ja se näytti saaneen aikaan vasta-ainereaktion, mikä todistaa rokotteen tehosta. Nyt ei tarvitse jännittää että minä tai 4 kk päästä syntyvä vauva saisimme possutaudin:)
- rv18
1. Käsi tuli kipeäksi muutama tunti rokotuksen jälkeen,
2. kipu meni ohi seuraavana päivänä. Ei muita oireita.
3. Ihan normaali, voisi ehkä vetää toisen aamupalan. - Knaappis
1. Olkavarsi kipeytyi jo samana iltana. Ei muita sivuvaikutuksia, olin pirteä, ei kuumetta, ei flunssaoireita.
Töissä (sairaalan osasto) kaikki työkaverit otti rokotteen, yleisin sivuvaikutus oli kipeä käsi. Yhdelle nousi lievä kuume saman iltana, pari valitteli väsymystä ja yhdellä oli ollut oksettavaa oloa samana iltana. Nämä sivuvaikutukset meni ohi n. vuorokauden sisällä.
2. Käsi oli tosi kipeä pari päivää, en saanut sitä nostettua ja ekana yönä sitä särki todella paljon.
3. Rokotuksesta reilu viikko, olo ihan normaali, käsi ei vaivaa enää lainkaan. Oikein hyvä mieli että otin rokotteen, vahva tunne siitä että tein oikein. Tällä hetkellä rv 19, esikoista odotellaan. Viikon päästä rakenneultra.- aloittaja
no niin otin itse rokotteen tänään ja en vielä osaa vastasa kaikkiin kysymyksiin mutta käsi tuntui heti puutuneelta, nyt tunti otodta ja kaikki ok, käsi melko normi. olo huojentunut, ei tarvitse miettiä. tietenkään enhän voi sanoa että ehdottomasti suosittelen muille, jos tätä itse vielä joutuu katumaan että rokotteen otti. mutta en mieti sitä nyt vaan sitä että ei tarvitse pelätä sairastuvansa ja tartuttaa muita. rv 24
- Tammi-mamma-83
1. Rokotus otettu eilen puoli12 aikaan. Käsi puutui parin tunnin kuluttua hiukan. 5 tunnin kuluttua alkoi kipeytyä ja iltamyöhälle 00.30 katsoin telkkua ja otin panadolin käsikipuun, ja varmuudeksi, mutta ei tullut mitään muuta oiretta
2.Nyt jo 23 tuntia rokotuksesta käsikipu on alkanu vähentyä iltaisesta, mutta yhä kipeä, kuten aina rokotuksen jälkeen.
3. Olo on hyvä. Toivon, että pian saisi rokotteen kaikille varsinkin pienistä lapsista olen huolissani, kun itselläni on alle kolmevuotiaskin, jonka toivoisin rokotteeseen ehtivän, ennen kun sen sairastuu. - fisutt
1. Otin rokotuksen tiistaina ja sinä iltana käsi alkoi pikkuhiljaa kipeytymään. Enimmäisenä yönä käsi tuli tosi kipeäksi ja sitä pakotti niin kovin että valvoin välillä yöllä kun en saanut nukutuksi. Nyt olen toista päivää sairaslomalla käsikivun vuoksi, mutta huomenna menen töihin oli käsi kipeä tai ei..
2. Kuten jo kirjoitinkin niin kolmatta päivää kättä särkee ja sattuu varsinkin jos kättä nostaa ylös.
3. Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän kun töistä pitää olla pois tämän takia, mutta olen silti tyytyväinen siihen, että otin rokotuksen. - viikot 33+4
1. rokotuskäsi hellänä heti kun otti sen laastarin pois, n 4 tuntia piikityksestä (en meinannu muistaa sitä laastaria=) )
2. rokotuskäsi hellänä reilun viikon, kuumetta ei tullut, minuun ei herkästi tulekaan ja tämä minun nuha on kestäny jo aika kauan ja poiskaan se ei ole lähteny
3. vointi ja mieli hyvät - RU
Täällä (en asu Suomessa) rokote laitettiin tuonne pakaran yläpuolelle. Eilen illalla nukkumaan mennessä tuntui erittäin vähäistä kipua pistoskohdassa. Kipu yön aikana lisääntynyt, mutta ihan siedettävää on, ettei tarvitse mitään särkylääkettä siihen ottaa.
Muita oireita ei ole tullut, ja olo on ihan normaali. Rv 36 menossa, ja olen erittäin tyytyväinen, että rokotteen kävin ottamassa. - beroda
1. tuliko sivuvaikutusia? ja milloin niitä tuli?
Tuli. Alkoivat 4-6 tunnin kuluttua rokotuksesta. Ensin rokotuskäsi kipeä, sitten kurkkukipu, lämpö/kuume, nuha, yskä. Korkeimmillaan kuume 38,7. Suurimman osan ajasta 37,5 pinnassa.
2. kauan ne kesti, esim kuume.?
Kuume/lämpö kesti 3 päivää. Flunssaoireet edelleen päällä lievempinä nyt viikko rokotuksen jälkeen. Kova kurkkukipu hellitti jo ennen kurkkukipua.
3. mikä nyt vointi ja mieli?
Olo ei ole vieläkään ihan normaali, vaan vähän tukkoinen. Nuha on vielä kohtuullinen ja ärsyttävä yskä vaivaa. Psyykkisesti mieli on hyvä, sillä olen vakuuttunut rokotuspäätöksen oikeellisuudesta tilanteessani. Jo tuo muutaman päivän kevyehkö kuumeilu vei voimat ihan eri tavalla tässä tilassa kuin yleensä, ja kauhulla ajattelen, mihin kuntoon varsinainen sikainfluenssa minut olisi vienyt!! Olen siis raskaana 29 viikolla. - Muistuttaja
Ennen kuin menette ottamaan särkylääkettä (Panadol/Parasetamol) niin kysykää lääkäriltä kannattaako sitä ottaa, koska esim. Parasetamol saattaa heikentää rokotteen tehoa.
En tahdo pelotella ketään mutta jokin aika siitä oli uutisissa, eikä uutinen koskenut Sikainfluenssarokotetta, vaan kaikkia rokotteita yleensä
Uutin koski lähinnä lapsia joille oli rokotteen jälkeen tullut sivuoireena kuumetta. Kuumelääke alensi lasten kuumetta, mutta samalla heikensi rokotteen tehoa.
"Parasetamolia saaneiden vereen kehittyi selvästi vähemmän vasta-aineita, mikä tarkoittaa rokotusten olleen heillä tehottomampia. Tämä todettiin riippumatta siitä oliko lapsi kuumeillut"
http://www.iltalehti.fi/perhe/2009102310478295_pr.shtml
Siis kysykää lääkäriltä ennen kuin otatte lääkettä rokotteen aiheuttaman kivun ja/tai kuumeen lievittämiseksi.
Siis särkylääkettä ei kannata kai ottaa ennen kuin rokote alkaa vaikuttamaan.- mä vaan
Mulle terkka sanoi varsin selvästi että parasetamolia saa ottaa jos liiaksi kipeytyy käsi. nää on taas näitä....
- fisutt
Meillä neuvolassa ohjeistettiin, että ottaa heti panadol kun rokotuksen jälkeen menee kotiin..
1. käsi kipeäksi
2. vieläkin on hieman kipeä.
3.ihan ok, ja tyytyväinen että otin- määäääääääääääääääää
moi,
Eilen otin rokotuksen ja käsi on todella kipeä, ei voi nostaa sitä tai koskea olkavarteen. Olin silti töissä ja mitään muuta oiretta ei ole tullut. ei kuumetta, nuhaa tms.. Migreeniä pelkäsin eniten, mutta sitäkään ei tullut...
Olen tyytyväinen päätökseeni. Harmittaa etten voi ottaa särkylääkettä. Panadol on minulle samaa kun söisin purkkaa... Eli ei auta muuta ku kärsiä.. Toivotaan että tämä yö menisi paremmin.. viime yönä oli vaikeaa nukkua kun kättä särki.- rv 17, astma
1. käsi kipeytyi ja 6 tuntia rokotuksen jälkeen ihme vatsakipuja ja vesiripulikohtaus
2. olo ok, ei lämpöä, katsotaan tilanne huomenna
3. olen tyytyväinen, koska kuulun tuplasti riskiryhmään (raskaana, astma) Olo helpottunut myös ja en enää huolehdi taudin saamisesta. Toivottavasti lapset saa myös ajoissa ennenkuin epidemia räjähtää täällä Helsingissä. Kaksi viikkoa oleilen enimmäkseen kotona että saan suojan.
- rv 13
1. käsi melko kipeä päivän ja toisen päivän vähän vähemmän kipeä
2. ei tullut kuumetta eikä mitään muuta
3. hyvä on vointi ja mieli helpottunut- aloittaja
no niin, eli muuta vaivaa ei ole ollut mutta myöskin täällä 6 tunnin päästä käsi kipeytyi, ei säre mutta tuntuu painavalta, vaikee liikuttaa, eikä sillä puolen kylkeä varmaan pysty nukkumaan! meilläkin terkka käski panadolia ottaan jos tarve, ei kuitenkaan ole olut kosk akipu ei ole särkyä vaan aiheutuu käden rasituksesta eli paras lääke on pitää kättä levossa, onneks olen muutenkin saiukulla.
- rv17+2
1. Sain rokotteen noin 24 tuntia sitten, jonka jälkeen tein iltavuoron ja teen suht. raskasta työtä. Käsi alkasi kipeytymään illan mittaan ja yöllä se oli todella kipeä, ei nukutuksi saanut! Nyt kipu on jo kuitenkin helpottamaan päin. Lämpöä, särkyjä ja väsymystä on ollut tänään. Onneksi nyt on vapaapäivä, tuskin olisin töihin pystyny mennä.
3. Kaikesta huolimatta olen tyytyväinen, että kävin piikillä. - Henni78
Sain piikin eilen ja käsi/olkavarsi tuli todella kipeäksi. Käden liikuttaminen oli todella inhottavan tuntuista ja yöllä ei meinannut saada nukuttua kivulta. Aina kun koitin kylkeä (väärälle puolelle) kääntää, heräsin kipuun ja totesin, että ollaan sitten samassa asennossa taas.
Nyt kipu on hellittänyt aika lailla ja pystyy esikoistakin rokotetulla kädellä kantelemaan. Hieman juimii vieläkin.
Muita oireita ei tähän mennessä ole ilmaantunut, ja toivottavasti ei tulekaan.
Mietin vain tuota kipua, kun ensi vkolla voisin esikoisen rokotuttaa, mutta kamalaa, jos parivuotias saa tällaisen kivun reiteensä, milläs sitä helpottaa..?- aloittaja :)
yöllä ei saanut nukuttua, aivan karmeeta kun ei tienny missä asennossa ois ollu.kamala yö...mutta nyt käsi aamulla jo parempi!
- rokotetut
Sain riskiryhmään kuuluvan lapseni kanssa samaan aikaan rokotteen. Reaktiot olivat hyvin erilaiset.
1. Itselläni koko vasen käsi kipeytyi ja nenä alkoi valua. Tytölle ei tullut yhtään mitään oireita, ei edes paikallista kipua.
2. Käsi oli kipeä 4 vuorokautta ja jouduin nukkumaan toisella kyljellä sekä ottamaan yöksi särkylääkettä.
3. Hyvä on mieli ja olen onnellinen, että sekä minä että lapseni olemme saaneet rokotteen. Haluan sen ehdottomasti myös terveelle pojalleni eikä se miehellekään pahaa tekisi :-)- Henni78
Eikö lapsellesi tosiaan tullut kipuilua pistoskohtaan? Saiko sen reiteen?
Mietin juuri, miten kipeä oman lapseni jalka/käsi mahdollisesti olisi, jos rokotteen hänellekin uskallan antaa, kun oma käteni särkee niin, että taju meinaa lähteä.. eikä auta panadolit...
- Rv 35
Kaksi päivää sitten otin rokotteen. Pari tuntia rokotuksen jälkeen käsi tullut kipeeksi ja on edelleen kipeä, jos kättä nostaa. Pukeminen, pyykin kuivaan laitto, lasten hoito ei ny nii kivaa mutta oon tyytyväinen että tuli otettua. Muita oireita ei oo tullu. Aion myös ottaa terveille 12/06 ja 12/07 syntyneille pojille mahdollisimman pian.
- ja hyvin meni
ja lihas oli vähän kipeä pistokohdasta n 10 cm alueelta, mitään muita sivuvaikutuksia ei tullu. kuumetta ei tullut. vointi oikein hyvä.
- ........
1. käsi kipeytyi aika pahasti n. 6-7h rokotteen ottamisesta
2. käsi oli arka kaksi päivää, kannattaa ottaa rokote siihen käteen jolla puolella ei yleensä nuku
3. hyvä vointi ja mieli, rokotteesta noin viikko ja pian alkaa vastustuskyky nousta, eli juuri parahiksi epidemian huippuun- RV27
Mullakin oli rokotuskäsi todella kipeä, ja nukkumisesta ei rokotuksen jälkeisenä yönä tullut mitään, koska mukavaa asentoa ei kädelle tahtonut löytyä. Kädessä ei ollut särkyä, mutta pienikin liike vartalossa sattui käteen ihan mielettömästi. Mitään muita oireita ei tullut, ja olen tyytyväinen, että otin rokotteen. Varsinaisen taudin pelkääminen on nyt ohi.
- rv33
Otin rokotteen 2vkoa sitten, samana iltana pistokohtaan tuli kananmunankokoinen patti ja olkapää oli kosketusarka 4-5pv eikä käsi noussut kunnolla ylös. Myös vrk sisällä tuli 2pv kestänyt nuha ja päänsärky, tosin en tiedä tuliko ne rokotteesta. Kuumetta ei minulle tullut. Nyt olo on niin hyvä kuin vain tällä masulla voi olla :) mutta suosittelen ehdottomasti. Meillä lapsemme sai viikko sitten sikainfluenssan eikä se ole ainenkaan vielä tarttunut minuun ja lääkäri sanoi, että jos tarttuisi niin tulisi todennäköisesti tosi lievänä kun olen rokotteen saanut. Niin.. ja onhan tuolla rokotteella myös suojaa 6kk ajaksi syntyvälle lapsellesi, jos olet viimeisellä raskauskolmanneksella :)
- ,jhfhjfhgf
olo on mitä mainioin, mieli hyvä, koska kieltäydyin piikistä. vähän harmittaa kun on niin suureks tää hysteria tullu että kauheen moni raskaana oleva on rokotteen menny ottamaan, mutta yritän olla murehtimatta. toivottavasti nyt ei mitään ihan kamalaa tapahdu rokotetuille, mitä kyllä epäilen vahvasti. mutta pääasia lienee että tuntee itse tehneensä oikean ratkaisun.
- koska saadaan
...tähän viestiketjuun ensimmäinen "enpäs ottanutkaan enkä otakaan" -riekkuja. Kyllähän nämä rokotteen ottamisesta tyytyväiset kirjoitukset provosoi niitä kirjoittajia, jotka haluavat ruokkia hysteriaa ja manata onnettomuuksia niille, jotka rokotteen ottavat.
Siitä olen kanssasi samaan mieltä että pääasia on että jokainen - otti rokotteen tai ei - tuntee tehneensä oikein ja on valmis ratkaisunsa kanssa elämään. - No justiinsa joo
Katotaan onko olo sulla mitä mainioin kun sikainfluenssan saat, tuu sit tänne innoissas selittämään kuinka hyvän ratkaisun teit (jos et siis saa keukokuumetta ja kuole).
- Meillä ei oteta
No justiinsa joo kirjoitti:
Katotaan onko olo sulla mitä mainioin kun sikainfluenssan saat, tuu sit tänne innoissas selittämään kuinka hyvän ratkaisun teit (jos et siis saa keukokuumetta ja kuole).
Sikainfluenssarokotteet sisältävät elohopeaa
Teemu Välimäki
Infosota
23.09.2009
Australialaisen CSL-lääkeyhtiön julkaisemista valmisteyhteenvedoista käy ilmi, että yrityksen valmistama Panvax-sikainfluenssarokote sisältää 50 μg tai 24.5 μg (mikrogrammaa) tiomersaalia.[1][2] Käytetyn tiomersaalin määrä riippuu ilmeisesti myyntialueesta, koska Australiassa ilmoitetussa valmisteyhteenvedossa kerrotaan määrän olevan enemmän kuin Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa julkaistusta selosteesta käy myös ilmi, että rokotteen haittavaikutuksista raskaana oleviin naisiin ei tiedetä: “Ei myöskään ole tiedossa, voivatko nämä rokotteet aiheuttaa sikiölle vahinkoa tai voivatko ne vaikuttaa suvunjatkamistoimintoihin. Rokotetta tulisi antaa raskaana oleville vain, jos sille on selkeästi tarvetta.” Edellämainitut CSL:n rokotteiden yksittäisannokset ovat tiomersaalittomia.
Ranskalaisen sanofi pasteur -lääkeyhtiön sikainfluenssarokote sisältää 25 μg tiomersaalia.[3]
Sveitsiläisen Novartis Vaccines -lääkeyhtiön sikainfluenssarokote sisältää 25 μg tiomersaalia, mikäli rokote otetaan moniannospullosta. Yhden annoksen pullo sisältää ≤ 1 μg tiomersaalia puhdistusprosessin jälkeen.[4] Haittavaikutuksista vakavimmat ovat olleet hengenvaarallinen allerginen reaktio, anafylaksia, ja jopa kuolema.
Englantilaisen MedImmune-lääkeyhtiön nenään sumutettava rokote on tiomersaaliton, mutta Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeviraston julkaiseman selosteen mukaan lääke sisältää heikennettyä, mutta elossa olevaa virusta![5] Selosteen mukaan samassa taloudessa rokottamattomien on mahdollista saada rokotetusta tartunta. Ilmoitetuista haittavaikutuksista 10 % tai enemmän oli tyypillisiä sikainfluenssatartunnan oireita.
Merkittävää yllämainittujen rokotteiden kohdalla on, että haittavaikutustiedot on kerätty yritysten muista influenssarokotteista. Näin siksi, koska yritysten mukaan rokotteiden valmistusprosessi on sama sekä kausiluontoisella influenssarokotteella että sikainfluenssarokotteella, ainoana erona käytetyt viruskannat.
Yllä mainittujen rokotteiden yleisimmät haittavaikutukset olivat päänsärky, väsymys, lihaskipu, hengitystieongelmat, Guillain-Barrén oireyhtymä ja pistoskohdan turvotukset ja punoitukset.
Tiomersaalista 49,6 % on elohopeaa, joka kehossa muuttuu aineenvaihdunnassa etyylielohopeaksi. Tiomersaalijäämien ilmoittaminen ei ole pakollista valmisteyhteenvedossa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on myöntänyt tiomersaalin aiheuttavan voimakkaita yliherkkyyksiä.[6] Etyylielohopean puoliintumisaika on noin viikko, eli näin kauan kestää, että elohopean pitoisuus veressä alenee puoleen.[7]
Yhdysvaltojen ympäristönsuojeluvirasto on asettanut elohopean saannin raja-arvoksi 0,1 μg/kg/pvä. Mikäli rokote sisältää 25 μg tiomersaalia, eli 12,4 μg siitä on elohopeaa, pitäisi henkilön painaa vähintään 124 kg, jotta raja-arvo ei ylittyisi. !!!!!!!!!!!!!!!
- eli rokotuksen ottaneilla raja-arvo ylittyy, ellei paina vähintään 124 kg - Paha cocktail
No justiinsa joo kirjoitti:
Elohopeaa reilusti, meilläpäs ei oteta!
- Paskanjauhajat kyykk
Meillä ei oteta kirjoitti:
Sikainfluenssarokotteet sisältävät elohopeaa
Teemu Välimäki
Infosota
23.09.2009
Australialaisen CSL-lääkeyhtiön julkaisemista valmisteyhteenvedoista käy ilmi, että yrityksen valmistama Panvax-sikainfluenssarokote sisältää 50 μg tai 24.5 μg (mikrogrammaa) tiomersaalia.[1][2] Käytetyn tiomersaalin määrä riippuu ilmeisesti myyntialueesta, koska Australiassa ilmoitetussa valmisteyhteenvedossa kerrotaan määrän olevan enemmän kuin Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa julkaistusta selosteesta käy myös ilmi, että rokotteen haittavaikutuksista raskaana oleviin naisiin ei tiedetä: “Ei myöskään ole tiedossa, voivatko nämä rokotteet aiheuttaa sikiölle vahinkoa tai voivatko ne vaikuttaa suvunjatkamistoimintoihin. Rokotetta tulisi antaa raskaana oleville vain, jos sille on selkeästi tarvetta.” Edellämainitut CSL:n rokotteiden yksittäisannokset ovat tiomersaalittomia.
Ranskalaisen sanofi pasteur -lääkeyhtiön sikainfluenssarokote sisältää 25 μg tiomersaalia.[3]
Sveitsiläisen Novartis Vaccines -lääkeyhtiön sikainfluenssarokote sisältää 25 μg tiomersaalia, mikäli rokote otetaan moniannospullosta. Yhden annoksen pullo sisältää ≤ 1 μg tiomersaalia puhdistusprosessin jälkeen.[4] Haittavaikutuksista vakavimmat ovat olleet hengenvaarallinen allerginen reaktio, anafylaksia, ja jopa kuolema.
Englantilaisen MedImmune-lääkeyhtiön nenään sumutettava rokote on tiomersaaliton, mutta Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeviraston julkaiseman selosteen mukaan lääke sisältää heikennettyä, mutta elossa olevaa virusta![5] Selosteen mukaan samassa taloudessa rokottamattomien on mahdollista saada rokotetusta tartunta. Ilmoitetuista haittavaikutuksista 10 % tai enemmän oli tyypillisiä sikainfluenssatartunnan oireita.
Merkittävää yllämainittujen rokotteiden kohdalla on, että haittavaikutustiedot on kerätty yritysten muista influenssarokotteista. Näin siksi, koska yritysten mukaan rokotteiden valmistusprosessi on sama sekä kausiluontoisella influenssarokotteella että sikainfluenssarokotteella, ainoana erona käytetyt viruskannat.
Yllä mainittujen rokotteiden yleisimmät haittavaikutukset olivat päänsärky, väsymys, lihaskipu, hengitystieongelmat, Guillain-Barrén oireyhtymä ja pistoskohdan turvotukset ja punoitukset.
Tiomersaalista 49,6 % on elohopeaa, joka kehossa muuttuu aineenvaihdunnassa etyylielohopeaksi. Tiomersaalijäämien ilmoittaminen ei ole pakollista valmisteyhteenvedossa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on myöntänyt tiomersaalin aiheuttavan voimakkaita yliherkkyyksiä.[6] Etyylielohopean puoliintumisaika on noin viikko, eli näin kauan kestää, että elohopean pitoisuus veressä alenee puoleen.[7]
Yhdysvaltojen ympäristönsuojeluvirasto on asettanut elohopean saannin raja-arvoksi 0,1 μg/kg/pvä. Mikäli rokote sisältää 25 μg tiomersaalia, eli 12,4 μg siitä on elohopeaa, pitäisi henkilön painaa vähintään 124 kg, jotta raja-arvo ei ylittyisi. !!!!!!!!!!!!!!!
- eli rokotuksen ottaneilla raja-arvo ylittyy, ellei paina vähintään 124 kgsikainfluenssan aiheuttaman keuhkokuumeen ja keuhkojen pysyvän vajaatoiminnan raja-arvo ylittyy kun sairastut sikainfluenssaan. Mutta sinähän et rokotetta ottanut etkä ota. Mitenhän nuo 3kk ylöspäin olevat vauvat eivät saa elohopea myrkytystä kolmoisrokotteesta, siinäkin on tätä samaa elohopeaa???
- Tupla
Paha cocktail kirjoitti:
Elohopeaa reilusti, meilläpäs ei oteta!
Eikös oikeesti kannattais lukea virallisia sivuja, eikä mitään hölönpöly sivujuilta "totuuksia" rokotteesta..
Tässä terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tieto:
Rokotteessa on tehosteainetta, joka parantaa sen tehoa. Sikainfluenssarokotteessa käytetty tehosteaine koostuu tavanomaisista aineista, joita saadaan ravinnosta tai esimerkiksi vitamiinivalmisteista. Vastaavanlaista tehosteainetta on käytetty kausi-influenssarokotteessa yli kymmenen vuoden ajan. Huolenaiheita ei ole tutkimuksissa noussut esille.
Rokotteessa käytetty tehosteaine (AS03) sisältää lähinnä kehossa muutenkin esiintyviä, normaaliin aineenvaihduntaan liittyviä yhdisteitä, kuten E-vitamiinia. Tehosteaineella on tehty kaikki normaalit rokotteen myyntilupaa varten tarvittavat turvallisuustutkimukset. Näissä tutkimuksissa tehosteaine todettiin turvalliseksi ja tehokkaaksi.
Rokotteessa käytetty säilöntäaine tiomersaali on sellaisessa muodossa, että se sisältämä elohopea ei kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti. Tiomersaali on vuosikymmenien käytössä osoittautunut lastenkin rokotuksissa turvalliseksi. Rokotteen elohopeamäärä on lisäksi niin pieni, että enemmän elohopeaa saa esim. kala-ateriasta.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen - xdjxfcgjfcgjfc<xgmjv
Tupla kirjoitti:
Eikös oikeesti kannattais lukea virallisia sivuja, eikä mitään hölönpöly sivujuilta "totuuksia" rokotteesta..
Tässä terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tieto:
Rokotteessa on tehosteainetta, joka parantaa sen tehoa. Sikainfluenssarokotteessa käytetty tehosteaine koostuu tavanomaisista aineista, joita saadaan ravinnosta tai esimerkiksi vitamiinivalmisteista. Vastaavanlaista tehosteainetta on käytetty kausi-influenssarokotteessa yli kymmenen vuoden ajan. Huolenaiheita ei ole tutkimuksissa noussut esille.
Rokotteessa käytetty tehosteaine (AS03) sisältää lähinnä kehossa muutenkin esiintyviä, normaaliin aineenvaihduntaan liittyviä yhdisteitä, kuten E-vitamiinia. Tehosteaineella on tehty kaikki normaalit rokotteen myyntilupaa varten tarvittavat turvallisuustutkimukset. Näissä tutkimuksissa tehosteaine todettiin turvalliseksi ja tehokkaaksi.
Rokotteessa käytetty säilöntäaine tiomersaali on sellaisessa muodossa, että se sisältämä elohopea ei kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti. Tiomersaali on vuosikymmenien käytössä osoittautunut lastenkin rokotuksissa turvalliseksi. Rokotteen elohopeamäärä on lisäksi niin pieni, että enemmän elohopeaa saa esim. kala-ateriasta.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminenmuuten ihan jees, mutta ite en henkilökohtasesti luota THL:n lausuntoihin pätkääkään. Siksi en heidän sivujaan lue kuin raamattua.
- Knaappis
xdjxfcgjfcgjfc<xgmjv kirjoitti:
muuten ihan jees, mutta ite en henkilökohtasesti luota THL:n lausuntoihin pätkääkään. Siksi en heidän sivujaan lue kuin raamattua.
...suomalaiseen terveydenhuoltoon, vaan koota käsityksensä aineistoista, jotka myös voivat olla muista syistä tarkoitushakuisia.
Sikainfluenssa on osoittanut sen, kuinka vieraantuneita meillä jo ollaan vakavista tautiepidemioista. Ihmiset on hoidettu hyvin vuosikymmenten mittaan ja monet aiempina vuosikymmeninä tappavat tai erittäin haitalliset taudit on saatu kitkettyä niin, ettei enää ymmärretä mitä hankaluuksia niistä seuraa.
Rokottamatta jättäminen onnistuu siten, kun valtaosa väestöstä rokotetaan. Jos rokotevastaisuus laajenee, monet jo liki hävinneet taudit palaavat laajemmin kun potentiaalista sairastujaa ja taudinkantajaa on enemmän. Ystäväni vauva liki kuoli hinkuyskään, parin kuukauden ikäisenä sairastettu hinkuyskä vahingoitti ilmeisesti lapsen keuhkoja siinä määrin, että hän joutuu nyttemmin lähes aina sairaalahoitoon, perusflunssastakin. Hinkuyskän voi sairastaa vaikka olisi rokotettukin, mutta tällaiset tapaukset lisääntyvät jos rokotehysteriaan lähdetään laajamittaisesti uskomaan.
Ja pahoitteluni kaikille että lankesin tähän provo-ansaan. Olen nauttinut tämän viestiketjun terveestä järjestä, ei ole ollut "kyllä sitten harmittaa kun saat vammaisen lapsen" - henkeä mikä näissä ketjuissa vahvana jyllää. - j,yfjy,dfyfy.
Knaappis kirjoitti:
...suomalaiseen terveydenhuoltoon, vaan koota käsityksensä aineistoista, jotka myös voivat olla muista syistä tarkoitushakuisia.
Sikainfluenssa on osoittanut sen, kuinka vieraantuneita meillä jo ollaan vakavista tautiepidemioista. Ihmiset on hoidettu hyvin vuosikymmenten mittaan ja monet aiempina vuosikymmeninä tappavat tai erittäin haitalliset taudit on saatu kitkettyä niin, ettei enää ymmärretä mitä hankaluuksia niistä seuraa.
Rokottamatta jättäminen onnistuu siten, kun valtaosa väestöstä rokotetaan. Jos rokotevastaisuus laajenee, monet jo liki hävinneet taudit palaavat laajemmin kun potentiaalista sairastujaa ja taudinkantajaa on enemmän. Ystäväni vauva liki kuoli hinkuyskään, parin kuukauden ikäisenä sairastettu hinkuyskä vahingoitti ilmeisesti lapsen keuhkoja siinä määrin, että hän joutuu nyttemmin lähes aina sairaalahoitoon, perusflunssastakin. Hinkuyskän voi sairastaa vaikka olisi rokotettukin, mutta tällaiset tapaukset lisääntyvät jos rokotehysteriaan lähdetään laajamittaisesti uskomaan.
Ja pahoitteluni kaikille että lankesin tähän provo-ansaan. Olen nauttinut tämän viestiketjun terveestä järjestä, ei ole ollut "kyllä sitten harmittaa kun saat vammaisen lapsen" - henkeä mikä näissä ketjuissa vahvana jyllää.mitään en sanonu että "kyllä sitten harmittaa kun saat vammasen lapsen" sen kyllä keksit ihan itse. Harmittaa kun rokotteen puolella olevat pitävät meitä vastustajia jotenkin tyhminä ja hulluina ja sanotte että uskomme kaikenmaailman huuhaasivustoja. Ei siinä ole mielestäni mitään hullua jos ei halua ottaa rokotetta joka on niin uusi, ettei kaikkia mahdollisia vaikutuksia voida tietää. Voi olla että se on täysin turvallinen, mutta kun en sitä varmaksi tiedä niin en rupea itseäni kiusaamaan jatkuvalla pelolla että "entäs jos se ottamani rokote nyt aiheuttaakin jotain niin en anna itselleni ikinä anteeksi".
- Ei tiedetä
j,yfjy,dfyfy. kirjoitti:
mitään en sanonu että "kyllä sitten harmittaa kun saat vammasen lapsen" sen kyllä keksit ihan itse. Harmittaa kun rokotteen puolella olevat pitävät meitä vastustajia jotenkin tyhminä ja hulluina ja sanotte että uskomme kaikenmaailman huuhaasivustoja. Ei siinä ole mielestäni mitään hullua jos ei halua ottaa rokotetta joka on niin uusi, ettei kaikkia mahdollisia vaikutuksia voida tietää. Voi olla että se on täysin turvallinen, mutta kun en sitä varmaksi tiedä niin en rupea itseäni kiusaamaan jatkuvalla pelolla että "entäs jos se ottamani rokote nyt aiheuttaakin jotain niin en anna itselleni ikinä anteeksi".
Olet oikeassa, että rokote on saanut myyntiluvan poikkeuksellisissa olosuhteissa. Rokotusten antaminen on osa tutkimusta, mahtaako moni edes tietää sitä.
Tavallisesti lääkkeelle ei saa myöntää myyntilupaa EU:ssa, mikäli sen vaikutuksista ihmisten terveyteen ei ole saatavilla riittävästi tietoa. Pandemrix-rokottelle myyntilupa myönnettiin ns. poikkeuksellisissa olosuhteissa.
Lähde: Euroopan lääkevirasto: Pandemrix, julkinen EPAR-yhteenveto (EMEA/540835/2009) - Knaappis
j,yfjy,dfyfy. kirjoitti:
mitään en sanonu että "kyllä sitten harmittaa kun saat vammasen lapsen" sen kyllä keksit ihan itse. Harmittaa kun rokotteen puolella olevat pitävät meitä vastustajia jotenkin tyhminä ja hulluina ja sanotte että uskomme kaikenmaailman huuhaasivustoja. Ei siinä ole mielestäni mitään hullua jos ei halua ottaa rokotetta joka on niin uusi, ettei kaikkia mahdollisia vaikutuksia voida tietää. Voi olla että se on täysin turvallinen, mutta kun en sitä varmaksi tiedä niin en rupea itseäni kiusaamaan jatkuvalla pelolla että "entäs jos se ottamani rokote nyt aiheuttaakin jotain niin en anna itselleni ikinä anteeksi".
En sanonutkaan juuri sinun näin sanoneen.
Sen sijaan huomaat uudelleen viestini lukiessasi, että viittasin yleiseen "henkeen" mikä rokotteen fanaattisimmissa vastustusviesteissä tulee esiin. "Toivottavasti ei nyt käy pahemmin vaikka noin teetkin" - tyyliset heitot voi olla näet hyvää tarkoittavia ja vilpittömiä tai ne voidaan kokea pelotteluna pahaenteiseen tyyliin. Ja vammaisella lapsella on peloteltu näissä viestiketjuissa, mikä on minusta aivan järkyttävää. Tämän ketjun yhteydessä olen - kuten jo kirjoitin - nauttinut siitä, että pelottelu ja lääketehtaiden pahuuteen vetoaminen loistivat poissaolollaan.
Elämässä otetaan riskejä. Otin riskin ottaessani rokotteen, mutta onpa riskinä kaikenlainen muukin. Syntyvän lapsen terveys voi mennä niin monesta muustakin syystä.
- ...
1. päivän jälkeen rokotteen antamisesta huomasin että on kylmempi kun aiemmin mutta ei kuumetta tai muutakaan, ja käsi oli kipeä.
2. Muutaman päivän vain.
3. oikein hyvä, suosittelen kyllä.- aloittaja
sain sitten seuravana päivänä kurkkukivun ja nuhan. ei kuumetta. olo ihgan suht ok.
- jenyy-
ei tullut, mitä nyt vähän käsi oli rokotus kohdasta kipeä. mieli on hyvä, mietin pitkään otanko rokotuksen vai en, mutta tulin siihen tulokseen, että ei sitä raskaana oleville suositella jos se olisi vaarallinen. itse sikaflunssa ei välttämättä lasta vahingoita, mutta jälkitaudit esim. keuhkokuume voi jo vahingoittaa ja sitä riskiä en halua ottaa. suosittelen !
- haloo haloo
miten helkkarissa te voitte täällä suositella tuota rokotetta jonka ootte just ottaneet!?Mistä te tiedätte ettei siitä ole myöhemmin jotain seurauksia?Mulle on yks lysti joku käsikipu,kuumeet sun muut sivuoireet tuleeko vai ei, mutta kun ette voi olla varmoja ettei rokotteesta tule mitään jälkeenpäin...tuu kuule suosittelemaan 2 vuoden päästä niin sitten saatan kuunnellakkin mielipidettäsi.
- Kannattaa..
haloo haloo kirjoitti:
miten helkkarissa te voitte täällä suositella tuota rokotetta jonka ootte just ottaneet!?Mistä te tiedätte ettei siitä ole myöhemmin jotain seurauksia?Mulle on yks lysti joku käsikipu,kuumeet sun muut sivuoireet tuleeko vai ei, mutta kun ette voi olla varmoja ettei rokotteesta tule mitään jälkeenpäin...tuu kuule suosittelemaan 2 vuoden päästä niin sitten saatan kuunnellakkin mielipidettäsi.
lueskella sitten ihan muita keskusteluja täältä jos et halua toisten kokemuksia rokotuksesta kuulla. Tämä keskustelu kun koskee juurikin noita kokemuksia, eikä ketään kiinnosta mitä mieltä sinä rokotteesta olet.
- siis kyllä
Kannattaa.. kirjoitti:
lueskella sitten ihan muita keskusteluja täältä jos et halua toisten kokemuksia rokotuksesta kuulla. Tämä keskustelu kun koskee juurikin noita kokemuksia, eikä ketään kiinnosta mitä mieltä sinä rokotteesta olet.
minua nimenomaan kiinnostaa muiden kokemukset rokotteen otosta...siis halua tietää mitä oireita teille on tullut yms...niitä voi kyllä jaella mielin määrin, mutta tuollainen "suosittelen" kommentti on naurettavaa koska ei sinulla yksinkertaisesti vaan ole tarpeeksi tietoa ja kokemusta vielä, jotta voit suositella rokotetta, sen perusteella, ettei kauheita oireita ole tullut, jonka mahdollisista jälkiseurauksista sinulla nimenomaan EI ole kokemusta vielä. Tietysti rokotteen suosittelua voi vedota noilla hyöty korvaa haitat tms...teeseillä, muttei todellakaan sillä ettei rokotteen oton jälkeen ole oireita tai muita haittoja havaittavissa, sitähän sinä et voi tietää varmasti. Toivon kyllä kaikille vilpittömästi hyvää vointia ja suorastaan rukoilen että rokote on yhtä turvallinen kuin väitetään. Se selviää vain ajan ja kokemuksen myötä.
- E
Käsi oli kipeä niin etten saanut sitä nostettua ylös. Seuraava yö meni tuskaillessa vähäisessä kuumeessa mutta seuraava ilta oli ihan normaali olotila jo.
Tuskaisinta oli yö kun käsi oli niin kipeä ettei sen päällä pystynyt nukkumaan eli mun oli nukuttava vain yhdellä kyljellä kun rv 33 nyt ja ei oikeen mahallaan ja selällään voi enää nukkua. - rokotettuihminen
1. Käsi oli paripäivää rokotuskohdasta kipeä
2. ei semmottia tullu
3. Vointi sama kun aina ennenkin eli hyvä, ja vauvan vointi myös :) rv 32
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374956- 823516
- 302963
- 612935
- 82777
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91710- 181691
- 161584