Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Parikymppisen talletukset

wagga

Paljonko noin parikymppisellä (siis n.18-23 v.) opiskelijalla on keskimäärin säästöjä tilillä? Vanhemmilta vanhojen muisteloita ja ikäisiltä toivoisin kokemuksia. Haluaisin vain tietää minkälainen säästäjä itse olen verrattuna muihin ikäisiini.

Itselläni on säästössä 6 000 euroa.

14

1423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+3

      Olen jo eläkkeelle siirtynyt. Minulla ei parikymppisenä ollut edes pankkitiliä. Kesätöiden palkat maksettiin käteisenä rahana firman kassalta tai työnjohtaja jakoi palkkapäivänä porukalle suljetun kirjekuoren, jossa oli palkka erittelyineen. Kaikki laskut maksettiin pankin tiskillä tai sähkölaitoksen, puhelinyhtiön jne. kassalla.

      Vasta siirryttyäni sellaiseen työpaikkaan, jossa palkka haluttiin maksaa pankkitilille, avasin pankkitilin Sampopankin muinaisessa edeltäjässä Postisäästöpankissa, jossa oli etuna konttori joka postitoimipaikassa. Käytössä oli pankkikirja, johon merkittiin tarkasti tulleet panot (palkka) ja nostot. Vasta tuon jälkeen alkoi vähitellen kertyä säästöjä. Tuohon aikaan ei ollut ainakaan yleisessä käytössä luottokortteja eikä ollenkaan pankkikortteja, nostoautomaatteja, verkkopankkeja jne. Shekkivihkoja oli joillakin.

    • pientä vinkkiä

      Nuorten rahankäyttötutkimus 2009
      http://www.fkl.fi/www/page/fk_www_3626
      Tutkimusta varten haastateltiin 15 - 28 kuuluvia nuoria. Kysymykset koskivat rahankäyttöä, luotonottoa, säästämistä ja maksutapoja.

      Ihan euromääriä ei tästä löydy - siis säästöistä, mutta paljon muuta tietoa - mihin säästetään, ketkä säästää, onko lainaa yms.

    • 21 vee tytteli

      Mulla on etutilillä 10 000 euroa. Sain perintöjä muutama vuosi sitten, josta rahat pääasiassa koostuvat. Muuten säästöjä olisi varmaan vain muutama tonni.

    • Komsikomsa

      Opiskeluajoista on jo pitkään, mutta silloin keräsin kesätöillä talveksi riittävän pähkinävaraston. Tarvittaessa otin jatkoksi lainaa ja saihan silloinkin jo opintorahaa pitkin talvea. Syksyllä oli siis yleensä rahaa paljon, noin vuoden niukkaan elämään riittävä määrä, ja keväällä vähemmän. Koskaan ei loppunut kesken.

    • 35 35

      Itselläni oli 13 vuotta sitten 18-vuotiaana rahaa säästössä 20tmk eli jotain reilut 3te. Tosin olisi ollut enemmän jollen olisi hankkinut PV-mopoa, Amiga-tietokonetta oheislaitteineen jne.

      18-vuotiaasta eteenpäin tulikin sitten enemmän tai vähemmän rällättyä tuota rahaa ihan huolella... :)

    • 26v

      Minulla tilisaldon vaihteluväli tuon ikäisenä oli semmoset 500-13000e. Vähiten rahaa oli juuri lapsuudenkodista pois muuttaneena "opiskelijana" joka ei taloudenhallintaa (hintatietoisuus yms.) vielä ihan täysin hanskannut. Muutenkin tuolloin oli paljon isoja hankintoja kuten kodin irtaimisto, ja tietty aktiivinen nuoren elämä ylipäätään maksaa... Eniten rahaa oli 22-23-vuotiaana kun painoin vuorotyössä, asuin pienellä paikkakunnalla jossa ei ollut "mitään" (so. rahanmenoa) eikä siihen muutenkaan olisi ollut aikaa tai jaksamista. Kodin lisäksi isoin rahareikä oli varmaan auto (eritysesti se ensimmäinen... ;).

    • ja nuorisosta

      Talouden taantuma on vaikuttanut hieman nuorten kulutustottumuksiin, mutta kulutuksen rakenne on säilynyt ennallaan. Nuorten käytettävissä olevan rahan määrä on pysynyt samana viimeisen kahden vuoden ajan. Osa nuorista on kuitenkin joutunut käyttämään säästöjään menoihinsa, ilmenee Nordean tutkimuksesta.
      Kuusi kymmenestä nuoresta saa vanhemmilta säännöllistä taskurahaa ja suurin osa heistä saa lisäksi myös ylimääräistä rahaa tarvittaessa. Vanhemmat antavat nuorille säännöllistä taskurahaa keskimäärin 44 euroa kuukaudessa. Kun lisäksi otetaan huomioon myös muu vanhemmilta ja sukulaisilta saatu ylimääräinen raha ja töistä ansaitut palkat, nuorilla on rahaa käytössään keskimäärin 50 euroa kuukaudessa. Taskurahan määrä nousee iän mukana. Erot tuloryhmien kesken näyttäisivät tasoittuneen vuodesta 2007, jolloin suurituloisten perheiden nuoret saivat selvästi muita enemmän säännöllistä taskurahaa. Tänä vuonna tällaista eroa ei havaittu. Vuonna 2007 nuoret saivat säännöllistä taskurahaa keskimäärin 40 euroa kuukaudessa.
      Nuoret ovat jonkin verran vähentäneet kulutustaan taantuman aikana, mutta kulutuksen rakenne on säilynyt ennallaan. Useimmat nuoret kuluttavat rahaa välipaloihin, limonadiin, makeisiin ja sipseihin. Toiseksi suosituin menoerä ovat huvitukset kuten elokuvat, konsertit ja kahviloissa tai ravintoloissa käynti kavereiden kanssa.

      Lähes 90 % nuorista säästää rahaa ainakin silloin tällöin. Joka kolmannella ei kuitenkaan ole säästämiselleen erityistä tavoitetta. Keskimäärin nuorilla on säästöjä n. 700 euroa.
      Tutkimuksessa havaittiin, että keskituloisten perheiden nuorten säästöt ovat pienentyneet yli viidenneksellä vuodesta 2007 (740 eurosta 580 euroon). Koska kesätöitä on vähemmän tarjolla ja keskituloisten perheiden lapset eivät enää saa ylimääräistä rahaa vanhemmilta ja sukulaisilta, he näyttäisivät käyttävän taantuman aikana säästöjään. Osuuko siis taantuma kovimmin juuri näihin nuoriin?
      Suomessa noin 40 000 nuorta käy töissä koulun ohella (13 % haastatelluista). Koulujen loma-aikoina työskentelevien määrä on vähentynyt vuodesta 2007 ja kesätöitä näyttäisi tutkimuksen valossa olevan nuorille tarjolla aiempaa vähemmän. Tytöt ovat ahkerampia työssäkävijöitä kuin pojat ja Etelä-Suomessa koulun ohella työskentely on tavallisempaa kuin muualla. Työskentely näyttäisi lisäävän merkittävimmin nimenomaan 15-17-vuotiailla tytöillä käytettävissä olevia euroja.

      Nordea tutki nuorten raha-asioita toista kertaa syyskuussa 2009. Tutkimuksessa haastateltiin 1028 nuorta Suomessa. Vastaava tutkimus tehtiin myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Haastatellut nuoret olivat iältään 13-17-vuotiaita. Tämän ikäryhmän koko Suomessa on 330 000, joten kyse on merkittävästä kuluttajaryhmästä.

    • M26+

      Ikähaarukassa 18-23 tilin saldo vaihteli aina 0,02 eurosta 3000 euroon. Olin kyllä melko säästäväinen nuorempanakin, mutta en osannut pitää rahaa tilillä, vaan aina kun summa lähenteli tuota maagista kolmea tonnia, käytin kaikki johonkin, ja yleensä melkolailla kerralla. Koskaan en kuitenkaan lainaillut keneltäkään rahaa ja omilla mentiin aina. Jos oli millä mennä, ja jos ei, niin sitten ei menty.

      No, kunhan juhliminen väheni ja rahankäsittelytaidot paranivat, alkoi se ihan oikea säästäminen. Se vain on pienillä tuloilla ollut kovin hankalaa, ja kasaan on saatu nyt noin 5 tonnia. Tarkoitus olisi, että ennen ei mitään isompia hankintoja tehdä (jollei välttämätöntä) ennenkuin sijoitusvarallisuus ylittää 10 000€, ja sen verran siellä tulee vähintään jatkossa aina olemaankin. Suhdanteet huomioiden. Jos jotain kallista pitää ostaa, niin siihen sitten taas säästetään, eikä syödä kuormasta. Luonnollisesti tarkoitus olisi tuota minimiosuutta kasvattaa ajan myötä, ja seuraavana etappina voisi sitten pitää vaikka 15 000 euroa jne.

      Sitä tulee usein kirottua, että kun olisi ollut enemmän ymmärrystä asioihin jo nuorempana. Rahaa tuli poltettua jokunen kymppitonni juuri ko. iässä. Mutta toisaalta, suurin osa rahoista meni silti kohtuullisen järkeviin asioihin, joilla on vielä paljon arvoa. Jollei rahallista, niin muistoissa. Siinä mielessä ei kaduta, että sitä ollaan nyt vähän myöhäisherännäisiä. Tulipahan elettyäkin vähän, ja vielä kuitenkin on, toivon mukaan, aikaa toimia järkevästikin.

    • riskiä yhtä vähän""

      seligsonin corporationiin eikä tileille!

    • Opiskelu ja työt

      18-vuotiaana oli säästöjä noin 15 tuhatta. Säästöjä kertyi opiskeluaikana ihan mukavasti ensimmäistä opiskeluvuotta lukuunottamatta. Kun valmistuin 23-vuotiaana yliopistosta, minulla oli yhteensä noin 50 tuhatta ASP-tilillä, osakkeissa ja rahastoissa. Ja opintotukea en tosiaan juurikaan saanut, kun tein niin paljon töitä.

      • likka 788

        about 20 000 euroa oli tilillä kun oli noin 21-vuotias. Viimeksi oli 35 000 euroa ennen kuin sijoitin ne 24-vuotiaana.


      • köyhä duunari
        likka 788 kirjoitti:

        about 20 000 euroa oli tilillä kun oli noin 21-vuotias. Viimeksi oli 35 000 euroa ennen kuin sijoitin ne 24-vuotiaana.

        noin parikymppisenä oli noin 20.000 markkaa eli euroissa 3-4000e, tätä nykyä tilien yhteissaldo on viimeisen parin vuoden aikana pysytellyt 15 - 18.000 euron välimaastossa yleensä. Hinnat ja kustannukset ovat nousseet viime vuosina niin paljon että pienehköillä tuloilla säästöön saaminen alkaa olla melko vaikeaa.


    • Zädädäöng!!!

      Ei mulle sen ikäsenä mitään jääny. (Nyt 35) Olin duunissa opiskelun ohella ja otin opintolainat. Hummasin, matkustelin ja nussin. Ei kyllä vitutakkaan. Jos huomenna kuolen en mukaan sais mitään, ja hetkeäkään en niistä vuosista vaihtais. Toiset tykkää alottaa sen visukintun elämän jo nuorena. Katellu vaan, että helposti jää koko elämä elämättä ja viimesellä vuoteella on patja täys fyrkkaa. Ei oikein mun juttu. Tee mitä haluat, mut muista että olet nuori vaan kerran. En nyt yllytä tyhmyyksiin, mutta... päläpälä tajua miten haluat. Ihan hyvin mun mielestä säästössä.

    • keskiverto (lapslisä

      tuo oli aika normi luku

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe