TAKSI ON LAILLISTETTU KARTELLI

Yrttäminen vapaaksi

On käsittämätöntä, että Suomessa voidaan valtiovallan suojeluksella rajoittaa vapaata kilpailua, kuten on taksien kohdalla. Ja olemme muka olevinamme vapaassa markkinataloudessa. Jos jollain muulla aloilla jaettaisiin markkinat samalla tavalla kuin taksissa, niin käräjillä oltaisiin.

Kritisoin siis taksilupakäytäntöä ja taksiliiton monopoliasemaa. Ymmärrän liiketoiminnan luonteen vuoksi luvanvaraisuuden, mutta lupa tulisi antaa kaikille, jotka ehdot täyttävät. Eli tietty ajokokemus, ei rattijuopumus- raiskaus- ym. tuomioita jne. Mutta kun ehdot siis täyttäisi, niin ei muuta kuin hakemaan lupa ja sitten vaan vapaasti kilpailemaan markkinatalouden ehdoilla.

Markkinat kyllä määrittelevät taksien tarpeen. Eihän nykyiselläänkään esim. pikkujouluaikana taksia saa millään, vaikka Taksiliitto muuta väittäisikin. Kesällä on maaseudulla etsitty taksia aamuviideltä vaikka kahdelta oli jo tarkoitus lähteä jne.

Jotain on pahasti pielessä. Lisää maxitakseja!

34

1337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Termiili

      Linja-autoluvat on ollut täysin vapaat määrällisesti jo jonkin aikaa.

      Yritäppä silloin pikkujouluaikana aamuyöllä 04:00 aikaan löytää itelles linja-auto kyyti kun 95% linja-autoista makaa varikolla.

      Yritäppä silloin kesällä maaseudulla löytää itelles linja-auto kyyti aamuviideltä. Mitä vittua sä vingut taksien perään. Ota bussikyyti, ne kun on vapautettu. Sen kun otat vaan.

      Niin kauan kun bussit, raitiovaunut, metrot lopettaa ajamisen yöllä 01 - 02 aikaan taksit loppuu kesken.
      Mikset sä ai**kää**ö huutele niitten ajoneuvojen puutteesta, mitkä makaa varikolla eikä ole ajossa.

      Helsingissä on 1700 bussia,,,,,, ja 1450 taksia. Alkuillasta kaikille löytyy kyyti kun kaikki on ajossa. Yllättäen kesken yön 1670 bussia tuupataan parkkiin varikolle ja 03-05 aikaan ajossa on muutama bussi ja 1450 taksia. Ihmiset vinkuu taksien puutetta vaikka ne on ajossa. Pitäisi vinkua BUSSIEN puutetta, METROJEN puutetta, jne. Ne on verovaroilla ostettuja liikennevälineitä, mitkä ajetaan varikolle parkkiin kesken yön, silloin kun niitä todella tarvittaisiin.

      On käsittämätöntä, että kesken yön kun kaupunki on täynnä ihmisiä, voidaan ajaa bussit, ratikat, ja metrot varikolle. Ne on olemassa olevaa kalustoa, mitkä pitää laitta töihin eikä varikolle.
      Kuka tekee päätökset kaupungissa ?

      Mieti siitä, että mikä on pahasti pielessä.

      • enttinen orja

        kun on olemassa orjat niin ei muutosta tarvitse.


    • kannatais ajatella

      Sitten pitää myös vapauttaa taksien taksat. Paljonko sinä ole veronmaksajana valmis maksamaan takseille, kun he ajavat kuntasi kustantamia ajoja mm. vanhukset, vammaiset jne.? Niin ja unohtamatta KELAN korvaamia taksimatkoja. Vapailla taksoilla se saataa käydä sulle verotuksen muodossa kalliiksi:)

      • hfgrttoerot

        Ei täällä kannata alkaa mitään selitteleen näille ääliö provojen kirjoittajille. Anna niiden kirjoitella ihan vapaasti ja anna niiden ihan vapaasti odotella vastauksia provoihinsa. Vaikka näille rautalangasta väännät mallin, ei nää ymmärrä kuitenkaan. Ihan turhaa selitellä, anna jo olla :(


      • Yrittäminen Vapaaksi

        En täysin ymmärrä kantaasi. Eivätkö ne markkinatalouden lait päde tuohonkin? Kunnat toki kilpailuttaisivat yrittäjät edelleen ja kuka edullisimmin ( tai kenellä olisi paras hinta-/laatusuhde) ajaisi, niin sehän se ajaisi kunnan ajot. Ja kun tarjontaa ja siis kilpailua olisi enemmän, niin millä ihmeen logiikalla ne hinnat nousisivat?

        Olen valmis muuttamaan kantaani, jos riittävän hyvin perustelet, mutta en vielä tältä istumalta ;-)


      • Sp.
        Yrittäminen Vapaaksi kirjoitti:

        En täysin ymmärrä kantaasi. Eivätkö ne markkinatalouden lait päde tuohonkin? Kunnat toki kilpailuttaisivat yrittäjät edelleen ja kuka edullisimmin ( tai kenellä olisi paras hinta-/laatusuhde) ajaisi, niin sehän se ajaisi kunnan ajot. Ja kun tarjontaa ja siis kilpailua olisi enemmän, niin millä ihmeen logiikalla ne hinnat nousisivat?

        Olen valmis muuttamaan kantaani, jos riittävän hyvin perustelet, mutta en vielä tältä istumalta ;-)

        Et ymmärrä jos tarjonta lisääntyy,millä logiikalla hinnat nousisivat,Sinähän ajattelet kuin Jeesus joka ruokki kansakunnan yhdellä leivällä,oletetaan että sinun työpaikallasi on viisi työntekijää,työnantaja ottaa lisää kolme henkilöä,ja teidän kaikkien palkasta otetaan pois näille kolmelle palkkaa,että kaikki saatte yhtäpaljon

        Esim 100000 jaettuna viidellä on 2000,per hlö, 100000 jaettuna kahdeksalla 1260 e,,,,vai ennen lisäystä alatteko kilpailemaan kuka halvemmalla tekee töitä,mutta samalla lisäätte työpanostanne sen kolmen edestä,jos tästä et ymmärrä,ymmärrystä ei voi antaa.


      • autoilija HTD
        Sp. kirjoitti:

        Et ymmärrä jos tarjonta lisääntyy,millä logiikalla hinnat nousisivat,Sinähän ajattelet kuin Jeesus joka ruokki kansakunnan yhdellä leivällä,oletetaan että sinun työpaikallasi on viisi työntekijää,työnantaja ottaa lisää kolme henkilöä,ja teidän kaikkien palkasta otetaan pois näille kolmelle palkkaa,että kaikki saatte yhtäpaljon

        Esim 100000 jaettuna viidellä on 2000,per hlö, 100000 jaettuna kahdeksalla 1260 e,,,,vai ennen lisäystä alatteko kilpailemaan kuka halvemmalla tekee töitä,mutta samalla lisäätte työpanostanne sen kolmen edestä,jos tästä et ymmärrä,ymmärrystä ei voi antaa.

        "Esim 100000 jaettuna viidellä on 2000,per hlö, 100000 jaettuna kahdeksalla 1260 e,"
        Ja laskuopin toimittu semel...


    • 7uiker67uer756

      Samaa mieltä kanssasi olen siitä että lupa tulisi antaa kaikille jotka täyttävät asetetut kriteerit, ihan niin kuin raaskaanliikenteen luvissakin toimitaan. Tämän hetkisessä tilanteessa valtio on sitonut liikennelupaan myös aika kestämättömät maksimi taksan ja ajovuorovelvoitteen. Jos lupapolitiikkaa muutettaisiin niin silloin olisi myös taksa vapautettava markkinoille ja päivystysvelvoitteesta olisi pakko luopua.

      Vain taksan ja ajovelvoitteen sääntelyn poistaminen mahdollistaisi taksiliikenteen harjoittamisen taloudellisesti kannattavalla tavalla. Nykyisessä tilanteessa on käytettävä palkallista kuljettajaa silloinkin kun se ei ole taloudellisesti jätkevää ja vain siksi että päivystysvelvoitteet on hoidettava. Niin ikään taksa on nykyisellään liian jäykkä. Taksan tulisi voida elää sesonkien mukaan niin kuin kaikilla muillakin aloilla tapahtuu. Esimerkiksi nyt alkavana pikkujouluaikana taksoja tulisi nostaa 20-25%, jouluna ja muina suurina juhlapyhinä esim 50%, niinhän kaikki muutkin tekee, koska muilla aloilla ei tehdä koskaan töitä juhlapyhinä samalla hinnalla kuin arkena, mutta taksi tekee.

      Maksitaksia vastustan siksi että se tosiasiassa vääristää kilpailua. Maxit liikkuu tavallisilla vakuutuksilla jotka on taksiksi rekisteröityyn autoon verrattuna useita tuhansia halvemmat. Niin ikään kuorma-autossa ei ole autoveroa lainkaan. Kuljettajina voi käyttää esim Virolaista halpatyövoimaa(pimeänä) koska mitään ammattiajolupia ei tarvita.

      • IFIFIFI

        Ne jotka niin liputtavat näiden maxitaksien puolesta sekä niiden edullisuudesta, niin onko tullut mieleen, että kun olet perheinesi tällaisen maxitaksien (=kuorma-auton) kyydissä ja sattuu onnettomuus, niin mikähän maailman vakuutuksen luulet korvaavan perheesi vammat. Näillä kuorma-autoilla ei ole taksien vastuuvakuutuksia ja tuskinpa mikään vakuutusyhtiö on halukas korvaamaan mitään vahinkoja, koska kuorma-autolla ei ole luvallista harjoittaa henkilöliikennettä.


      • srtheyjrtyj
        IFIFIFI kirjoitti:

        Ne jotka niin liputtavat näiden maxitaksien puolesta sekä niiden edullisuudesta, niin onko tullut mieleen, että kun olet perheinesi tällaisen maxitaksien (=kuorma-auton) kyydissä ja sattuu onnettomuus, niin mikähän maailman vakuutuksen luulet korvaavan perheesi vammat. Näillä kuorma-autoilla ei ole taksien vastuuvakuutuksia ja tuskinpa mikään vakuutusyhtiö on halukas korvaamaan mitään vahinkoja, koska kuorma-autolla ei ole luvallista harjoittaa henkilöliikennettä.

        Mahdoitko lukea kirjoitustani ollenkaan? Sanoin nimenomaan vastustavani maxitakseja ja juuri siitä syystä että ne vääristää kilpailua koska niillä ei ole samoja kustannuksia ja velvoitteita mitä normi takseilla on.


    • usko jo

      "mutta lupa tulisi antaa kaikille, jotka ehdot täyttävät. Eli tietty ajokokemus, ei rattijuopumus- raiskaus- ym. tuomioita jne. Mutta kun ehdot siis täyttäisi, niin ei muuta kuin hakemaan lupa ja sitten vaan vapaasti kilpailemaan markkinatalouden ehdoilla."

      Näinhän juuri on.

      Luvan saa joka täyttää läänin asettamat ehdot!

      • Yrittäminen Vapaaksi

        Väitätkö siis, että minä, joka en ole ajanut kännissä enkä raiskannut ja olen ajanut yli 1,5 miljoonaa km autolla, menen maanantaina nimismiehen kansliaan ja ilmoitan alkavani ajamaan taksia seuraavana päivänä, saan luvan.

        Eiköhän siinä pidä käydä jos jonkin laista pakkorahastuskurssia siitäkin huolimatta, että 3-vuotinen kauppaopisto on käytynä ja sen jälkeen vielä tanssittava taksimafian pillin mukaan monella tapaa.


    • Jorma-setä

      sano kenelle hyvänsä taksille, että maksat satasen kun on tuohon aikaan tuossa paikassa ja vei jonnekin mikä pysyy suhtkoht siedettävällä etäisyydellä esim keskusta->30km mihin vain, ja sopii. Hinnasta on kiinni, ei muusta. Yleensä vain asiakkaat pitää että se on normitaksahinta joka pitää vaikka tarvisi tuoda kuu taivaalta klo4:30 Jeesuksen syntymäpäivänä.

      • pölhölän hommia

        Pitää paikkansa, kuka tahansa näistä nykyisistä "ammattilaisista" on lahjottavissa. Satanen kouraan pimeästi niin kyllä kuski kuljettaa!


    • :)

      Meillähän on vapaa kilpailu. Aja vaan tarpeeksi kauan,niin täytät ehdot. Ainoa rajoittava tekijä on hinnoittelu.

      • Alalla jo oleva

        Jos olisi vapaata, niin kaikki ehdot täyttävät saisivat luvan silloin kun haluavat. Eli ei nyt sentään puhuta paskaa... kriteerit täyttäviä on moninkertainen määrä verrattuna siihen mitä lupia myönnetään.

        Mutta : ihmisiltä näyttää unohtuvan se tosiasia kun aina marmatetaan mm. pikkujouluaikojen ruuhkista, että ei mikään palveluala voi mitoittaa toimintaansa siten, että suurimman ruuhkahuipun aikaan kaikki saavat palvelua nyt ja heti. Kerro yksikin ala jossa näin hyvin on asiat....


      • taksixxx
        Alalla jo oleva kirjoitti:

        Jos olisi vapaata, niin kaikki ehdot täyttävät saisivat luvan silloin kun haluavat. Eli ei nyt sentään puhuta paskaa... kriteerit täyttäviä on moninkertainen määrä verrattuna siihen mitä lupia myönnetään.

        Mutta : ihmisiltä näyttää unohtuvan se tosiasia kun aina marmatetaan mm. pikkujouluaikojen ruuhkista, että ei mikään palveluala voi mitoittaa toimintaansa siten, että suurimman ruuhkahuipun aikaan kaikki saavat palvelua nyt ja heti. Kerro yksikin ala jossa näin hyvin on asiat....

        Ruuhka-ajat ovat muillakin aloilla ja pahimmassa tapauksessa maksat siitä jonottamisesta. Esim maksullisiin "asiakaspalvelu-numeroihin" soittaessa. Ajoitus ratkaisee. Varttituntia ennen ei tarvitse jonottaa ja sitten kunmuillakin on sama idea kotiinlähdöstä pitää! Valintakysymys.

        Moni pitää taksin pyörittämistä helppona hommana. Todellisuudessa se ei sitä ole. Varsinkin aloittavalla yrittäjällä päivät venyvät ja talous on tiukalla. Taksissa on edellen voimassa kisällisysteemi, jossa työssä kouluttaudutaan ammattiin ja tajuaa sopiiko alalle vai ei. Ei se pelkkää ajamista ole se suorittava työkään,koska asiakkaina on ihmisiä laidasta laitaan.


      • Sp.

        tuloveronsa,eläkkeensä,kyytienvälityksestä,ym, mitään,elikkä järjestelmän ylläpidosta mitään,,,,vastaan puolestasi ei ja ei,jos vähääkään ymmärrät yrittämisestä ja yhteiskunnan velvoitteista joita luvanvaraiset yrittäjät maksavat,niin toista ihannoisit,jos Suomalainen yhteiskunta toimisi kuten Muhamedin kotimaassa,voit arvata että oltaisiin kohta samalla tasolla,sittenkö mielestäsi olisi hyvä.

        Jos ei mekään Suomalaiset taksiyrittäjät maksettaisi tuloistamme veroja,eikä siitä että me autoilijat pidetään yllä tilausvälitysjärjestelmää ym vevoitteita että järjestelmä toimisi näinkin hyvin (mm,yöpäivystykset, joulu ym pyhät,) Jos myöskin ajaisimme pimeesti hinnat voisivat olla n,30 % -40%halvemmat,mutta ei näillä kuluilla joka toista väittää sillä ei ole hajuakaan yrittämisestä.


    • Entinen asiakas

      Kirjoitat pelkkää asiaa. Olen joka lauseesta täysin samaa mieltä. Järkevää ja loogista maailman menon ymmärtämistä.

      Ja tähän tietenkin sata suharia kommentoi pelkkiä asiattomuuksia, huomaa että ei ole kuskeilla paljoa sanottavaa asiaan. Pelko perseessä mennään että joku päivä tosiaan monopoli murtuu, eikä saakaan enää suhata 5 tuntia pikkujouluyönä yhtä soittoa.

      Luvat Vapaaksi kaikille asiallisille yrittäjille! Vapaa kilpailu hoitaa hinnoittelun ja laadukkaan palvelu aivan itsestään. Kyseessä on malliesimerkki auto-ohjautuvasta systeemistä. Nyt ei kuskit enää ymmärtäneet...

      • heyheyh

        Asiattomia kommentteja tällä palstalla on aina ollut ja tulee olemaankin, mutta oma kommenttini otsikolla -osittain samaa mieltä- oli mielestäni ihan asiallinen.

        Kaikkea en viitsi toiseen kertaan kirjoittaa mutta pääsääntöisesti olen vapauttamisen kannalla mutta vain jos nykyisiin lupiin sidotut rajoitteet ja velvoitteet vapautetaan myös. Vasta silloin peli on reilua ja rehellistä.

        Ei voida ajatella että jotkut toiset(maxit) poimii rusinat pullasta kun toiset täyttää viranomaisten asettavat velvoitteet. Myös ne vakuutusmaksut vääristää kilpailua. Maxit kun liikkuu siviilivakuutuksilla jotka ovat vain noin 10% taksiksi rekisteröidyn auton vakuutusten hinnasta, ero on useita tuhansia.


      • Sp.

        hyvimpä on hoitunut,jos olet aikusena ollut jo silloin kun kun Katsastus vapautettiin Valtion (nonopolista) maksat sinäkin (jos edes omistatkaan autoa) maltaita siitäkin Valtion velvoittamasta katsastuksesta,Sähköt, vuokrat,vesilaitokset yhtiöitettiin miten on käynyt hinnoille,otappa selvää jos olet severran aikuinen että ymmärrät näitäkin asiota,mutta tokkopa ymmärrät,koska kirjoitat että vapaa kilpailu hoitaa hinnoittelun,,,hoitaa aivan varmasti ylöspäin ja paljon,taputtelempa minäkin taksarina karvaisia käsiäni,että saadaan taksoihin esm,Sunnuntai sekä juhlapyhälisää !00 %,kuten muissakin töissä saadaan.


      • Yrittäminen vapaaksi
        Sp. kirjoitti:

        hyvimpä on hoitunut,jos olet aikusena ollut jo silloin kun kun Katsastus vapautettiin Valtion (nonopolista) maksat sinäkin (jos edes omistatkaan autoa) maltaita siitäkin Valtion velvoittamasta katsastuksesta,Sähköt, vuokrat,vesilaitokset yhtiöitettiin miten on käynyt hinnoille,otappa selvää jos olet severran aikuinen että ymmärrät näitäkin asiota,mutta tokkopa ymmärrät,koska kirjoitat että vapaa kilpailu hoitaa hinnoittelun,,,hoitaa aivan varmasti ylöspäin ja paljon,taputtelempa minäkin taksarina karvaisia käsiäni,että saadaan taksoihin esm,Sunnuntai sekä juhlapyhälisää !00 %,kuten muissakin töissä saadaan.

        Laitoitpa hyvän esimerkin tukemaan kantaani. Joensuussa on hyvä esimerkki katsastuksen hinnoittelusta. Siellä toimii muistaakseni 7 katsastusasemaa ja esim. diesel-henkilöauton katsastus maksoi päästömittauksineen viimeksi 39 e, uusinta kympin ja kolmas kerta oli ilmainen. Eikä ollut erikoistarjous. Ja ennen kuin alat v....illa, että mikä romu pitää katsastaa kolmeen kertaan, niin totean, että se on toisen keskustelun paikka, eikä liity mitenkään tähän aiheeseen...


      • Anonyymi

        Ja mitenkä sitten kävikään xD


    • Yrittäminen vapaaksi

      Keskustelun avaajana pitää tunnustaa, että tuo viimeinen lauseeni, että lisää maxitakseja ei todellakaan ole minunkaan kannattamani ajatusmalli. Se oli pieni tarkoituksellinen keskusteluun provosoiva heitto. Totta kai toiminnan on oltava laillisesti ja moraalisesti päivän valon kestävää. Se vaan, että laki on syvältä.

      Eikä laittomuuksien tekeminen muutenkaan sitäpaitsi ole pelkästään aina negatiivinen asia. Tietyn laisella kansalaistottelematttomudella voidaan myös kyseenalaistaa järjettömiä lakipykäliä, kuten esim. kännykkään puhuminen ajon aikana. Itse käytän ihan vapaaehtoisesti mukavuussyistä blue toothia, mutta en voi silti ymmärtää, millä tavalla esim. tupakointi on ajon aikan turvallisempaa kuin puhelimeen puhuminen. Voisihan sitä kieltää samalla logiikalla vaikka manuaalivaihteet, jolloin molemmat kädet vosi pitää ratissa myös vaihtamisen ajan.

      Muuten kyllä allekirjoitan kaiken sanomani, enkä edelleenkään ymmärrä moisen mafian mahdollistavaa lainsäädäntöä.

      • rthrth

        Olen kanssasi aika pitkälle samaa mieltä, vaikka autoilija itsekin olen. Ei kaikki taksit vastusta lupien vapauttamista. Siinä olet väärässä että taksiliitolla olisi jokin monopoliasema. Liitto on etujärjestö joka hoitaa sille annettua tehtävää toimia taksiautoilijoiden edunvalvojana niin kuin lukuisat muutkin etujärjestöt.

        Päätöksen lupien vapauttamisesta tekee eduskunta. Se miksi se ei lupia vapauttanut kun takseja koskevaa lainsäädäntöä viimeksi muokattiin johtuu kai siitä että lupajärjestelmä on valtiolle ja kunnille edullinen yleinen palvelu. Nykyisellä järjestelmällä kunnissa on tarjolla kunnalle ilmainen julkinen liikennemuoto. Kunnathan joutuu tukemaan yleistä joukkoliikennettä verovaroilla jotta edes jokin bussivuoro on kansalaisille käytössä. Jos takseilla ei olisi lupaan sidottua pakollista päivystystä, joutuisivat kunnat vielä maksamaan siitäkin että se saisi tarjottua asukkaille edes yhden liikennemuodon yöaikaan. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla taksien yöpäivystys on kannattamatonta toimintaa joka loppuu kuin seinään sen jälkeen kun se ei enää olisi pakollista.

        Toinen seikka miksi lupia ei vapauteta on taksapolitiikka. Nyt valtio määrittää taksille maximitaksan joka on juuri ja juuri kipurajan yllä, mutta ei mitenkään mahdollista sitä että taksiliikenne voisi olla bisnestä. Tällä taksalla valtio varjelee maksamiensa kuljetusten hintoja. Taksit kuitenkin hoitaa aika suuren osan terveydenhuollon, vanhustenhoidon ja koululaisten kuljetuksista jotka muuten on vielä kilpailutettuja ajoja.

        Kun luvat vapautettaisiin niin silloin mielestäni ei enää voida jättää liikennelupaan päivystystä ja hintaa koskevia pykäliä koska sekin rajoittaa kilpailua. Ainoa vaihtoehto on täysi vapautus Ruotsin malliin jotta takseillakin olisi mahdollista hinnoitella palvelunsa sesonkien mukaan niin kuin muillakin aloilla tehdään.
        Katsastustoiminta on hyvä esimerkki siitä mitä seuraa jos toiminta on ensin hinnoiteltu virkamiesvoimin ja sitten vapautettu. Hinnoilla on ainoa tie ylöspäin. Nykyään katsastusasemilta saa hymyn lisäksi kupin automaatti kahvia ilmaiseksi, mutta hinta on noussut kymmeniä prosentteja enemmän kuin yleinen kustannuskehitys. Siellä on saatu kurottua virkamiesmäinen hinnoittelu bisneksen vaatimalle tasolle suhteelisen kivuttomasti ja siihen taksialallakin tulisi pyrkiä.


      • Srpi
        rthrth kirjoitti:

        Olen kanssasi aika pitkälle samaa mieltä, vaikka autoilija itsekin olen. Ei kaikki taksit vastusta lupien vapauttamista. Siinä olet väärässä että taksiliitolla olisi jokin monopoliasema. Liitto on etujärjestö joka hoitaa sille annettua tehtävää toimia taksiautoilijoiden edunvalvojana niin kuin lukuisat muutkin etujärjestöt.

        Päätöksen lupien vapauttamisesta tekee eduskunta. Se miksi se ei lupia vapauttanut kun takseja koskevaa lainsäädäntöä viimeksi muokattiin johtuu kai siitä että lupajärjestelmä on valtiolle ja kunnille edullinen yleinen palvelu. Nykyisellä järjestelmällä kunnissa on tarjolla kunnalle ilmainen julkinen liikennemuoto. Kunnathan joutuu tukemaan yleistä joukkoliikennettä verovaroilla jotta edes jokin bussivuoro on kansalaisille käytössä. Jos takseilla ei olisi lupaan sidottua pakollista päivystystä, joutuisivat kunnat vielä maksamaan siitäkin että se saisi tarjottua asukkaille edes yhden liikennemuodon yöaikaan. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla taksien yöpäivystys on kannattamatonta toimintaa joka loppuu kuin seinään sen jälkeen kun se ei enää olisi pakollista.

        Toinen seikka miksi lupia ei vapauteta on taksapolitiikka. Nyt valtio määrittää taksille maximitaksan joka on juuri ja juuri kipurajan yllä, mutta ei mitenkään mahdollista sitä että taksiliikenne voisi olla bisnestä. Tällä taksalla valtio varjelee maksamiensa kuljetusten hintoja. Taksit kuitenkin hoitaa aika suuren osan terveydenhuollon, vanhustenhoidon ja koululaisten kuljetuksista jotka muuten on vielä kilpailutettuja ajoja.

        Kun luvat vapautettaisiin niin silloin mielestäni ei enää voida jättää liikennelupaan päivystystä ja hintaa koskevia pykäliä koska sekin rajoittaa kilpailua. Ainoa vaihtoehto on täysi vapautus Ruotsin malliin jotta takseillakin olisi mahdollista hinnoitella palvelunsa sesonkien mukaan niin kuin muillakin aloilla tehdään.
        Katsastustoiminta on hyvä esimerkki siitä mitä seuraa jos toiminta on ensin hinnoiteltu virkamiesvoimin ja sitten vapautettu. Hinnoilla on ainoa tie ylöspäin. Nykyään katsastusasemilta saa hymyn lisäksi kupin automaatti kahvia ilmaiseksi, mutta hinta on noussut kymmeniä prosentteja enemmän kuin yleinen kustannuskehitys. Siellä on saatu kurottua virkamiesmäinen hinnoittelu bisneksen vaatimalle tasolle suhteelisen kivuttomasti ja siihen taksialallakin tulisi pyrkiä.

        Samaa mieltä. Hintojen vapauduttua autoilijoillakin olisi jotain mieltä alkaa kehittelemään uusia palveluja jos niistä olisi mahdollista myös saada parempi korvaus ja sitä kautta parempi kate. Nyt ei ole järkeä tarjota uusia palveluja kun sillä ei ole vaikutusta tulokseen.
        Katsastusasemilta saa nyt sen hymyn ja kahvin katsastuksen lisäksi, mutta hinta on kaksinkertainen. Uusia palveluja ja ideoita varmasti syntyy jos niiden kautta on mahdollista saada taloudellista hyötyä.

        Tasahinnoittelu on yksi sellainen joista asiakkaat tykkää vaikka ne silloin usein maksavat matkastaan enemmän kuin mittarilla ajettuna ja tätä hinnoittelua mm TJP käyttää. Jos jokin matka mittarilla ajettuna maksaa esim 7-8,00e mutta tasahinnoittelulla 10,00e niin yleensä ihmiset valitsisivat sen kympin kyydin. Ne kun haluavat tietää hinnan tarkasti etukäteen, vaikka vähän kalliimman.


    • 50%

      oman viinakaupan! Miksi en saa??

      • Yrittäminen Vapaaksi

        Jos haluat oman viinakaupan, niin perusta. Jos ei se onnistu Suomessa, niin onhan näitä paikkoja.

        Tuohon kysymykseesi joudun vastaamaan, että kun en ole sinua tavannut, niin on vaikea ottaa kantaa juuri sinun tapaukseesi, mutta noin yleisellä tasolla esittäisin muutaman vastakysymyksen, joiden pohjalta on helpompaa esittää arvioita ongelmaasi.

        -Miten käyttäydyt naisseurassa?
        -Osaatko pukeutua tyylikkäästi?
        -Oletko muistanut käydä suihkussa, kun lähdet vonkaamaan?
        -Miten avaat keskustelun (vai oletko tuppisuu)? Esim. käytsäuseintäällä ei välttämättä toimi kovin hyvin...

        Mietipä näitä ja jos luulet, että yhdessäkin kohdassa on skarpattavaa, niin aloita siitä. Etköhän sinäkin sitten joskus saa...


      • 50%
        Yrittäminen Vapaaksi kirjoitti:

        Jos haluat oman viinakaupan, niin perusta. Jos ei se onnistu Suomessa, niin onhan näitä paikkoja.

        Tuohon kysymykseesi joudun vastaamaan, että kun en ole sinua tavannut, niin on vaikea ottaa kantaa juuri sinun tapaukseesi, mutta noin yleisellä tasolla esittäisin muutaman vastakysymyksen, joiden pohjalta on helpompaa esittää arvioita ongelmaasi.

        -Miten käyttäydyt naisseurassa?
        -Osaatko pukeutua tyylikkäästi?
        -Oletko muistanut käydä suihkussa, kun lähdet vonkaamaan?
        -Miten avaat keskustelun (vai oletko tuppisuu)? Esim. käytsäuseintäällä ei välttämättä toimi kovin hyvin...

        Mietipä näitä ja jos luulet, että yhdessäkin kohdassa on skarpattavaa, niin aloita siitä. Etköhän sinäkin sitten joskus saa...

        Eli jos haluat oman taksin niin perusta se! Jos ei suomessa onnistu niin onhan näitä paikkoja....


    • ksdhjg

      Vituttaako? Käykö kateeks, perkele?! ;)

      • Skata.

        Onks möhömahaisännillä pinna piukalla,ku täytyy tapella asiakkaasta.Kai kilpailu on aina tervetullut jos yrittäjän asiat on kunnossa.Kun K-A luvat tulivat vapaanpaan harkintaan,osa isännistä oli kauhuissaan,osa sano että siitä vaan.Sama pitäis olla taksiluvissa.Kyllä se kamala päivä kohta koittaa,kun lupaan ei tarvita kuin pätevyys.Kaikki sairaat ilmiöt kaatuvat omaan mahdottomuuteensa.Isojako on lähellä,olkaas rengit tarkkana sillä teillä on monella pätevyys,jota sukulaisilla ei ole!!!!!!!


      • ¨pghjr
        Skata. kirjoitti:

        Onks möhömahaisännillä pinna piukalla,ku täytyy tapella asiakkaasta.Kai kilpailu on aina tervetullut jos yrittäjän asiat on kunnossa.Kun K-A luvat tulivat vapaanpaan harkintaan,osa isännistä oli kauhuissaan,osa sano että siitä vaan.Sama pitäis olla taksiluvissa.Kyllä se kamala päivä kohta koittaa,kun lupaan ei tarvita kuin pätevyys.Kaikki sairaat ilmiöt kaatuvat omaan mahdottomuuteensa.Isojako on lähellä,olkaas rengit tarkkana sillä teillä on monella pätevyys,jota sukulaisilla ei ole!!!!!!!

        Etelä-Suomen taksiluvat on jo käsitelty. Yhtään lupaa ei myönnetty. Etelä-Suomen kiintiöitä vähennetään 140 kappaleella.

        Eli missäs ja koskas ja kenellekkös se isojako suoritetaan???


    • Per Saukko

      Ei mitään uutta. Asian kanssa on vain elettävä. Ei hyttysille, muslimeille eikä rotillekaan mahda mitään.

    • Anonyymi

      vieläkö olet samaa mieltä taksiliikenteen vapauttamisesta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe