itse painettujen vaatteiden pesunkestosta..

-painaja-

Mulla on valtaisa kokoelma itse painetuja t-paitoja, huppareita ja kaikkea muutakin. Olen tähän asti pessyt ne aina itse käsin, kun olen pelännyt värien lähtevän konepesussa. Nyt kuitenkin sisarukselta löytyi täitä ja sen takia meidän kaikki vaatteet pitää desinfioida pesemällä ne pesukoneessa 70 asteessa. Pesuun siis menee myös kaikki mun itse painamat vaatteet :(
Kestääkö nuo itse tehdyt kuviot ollenkaan niin kovakouraista pesua? Ja voiko niiden värien pysyvyyttä parantaa vaikka silittämällä ne uudelleen?

Tää on ihan hirvee tilanne. Oon nähnyt noiden painamiseen ihan uskomattoman paljon vaivaa ja pelkään, että pesukone pyykkää tulikuumalla ohjelmalla koko työpanokseni viemäriin :(( Kertokaa äkkiä jos niiden pelastamiseksi on tehtävissä jotain! Ja olkaa nopeita, koska ne menee koneeseen todennäköisesti jo viikonlopun aikana!

10

3585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläminä

painamasi tuotteet kestävät konepesun, jos olet painanut kuviot kankaanpainoväreillä ja kiinnittänyt ohjeen mukaan. Turha pelko pois. terv. käsityöläinen.

• M C

Kyllä paineluiden pitäisi ymmärtääkseni kestää, jos ne on tosiaankin kiinnitetty ohjeiden mukaan. Kuuman pesulämpötilan muutenkin voisi kuvitella ehkä jopa kiinnittävän väriä vielä paremminkin kuituihin, mm marimekolla monet tekstiilit pitäisi pestä 60 asteessa, jotta värit kiinnittyvät.
      Itsellä on ainakin ihan hyvin kestänyt sekä painovärit, että tussit pesua, kunhan painovärejä ei ole ollut mitään paksua kerrosta, jolloin se hilseilee pois. Tosin, sen myönnän, etten ihan noin kuumassa ole vielä pessyt.

• -painaja-

Onko tosiaan niin, että väri kiinnittyisi paremmin kuumassa pesussa? Eikö siinä käy juuri toisinpäin, eli kuuma vesi pesee tehokkaammin ja samalla värit ja painatukset saa rajumman kohtelun?

Monia mun vaatteita on jo pesty 70-asteessa. Suurin osa on sen kestänyt, mutta moni on kärsinyt pahastikin siitä myllytyksestä :( Monesta kaupasta ostetusta paidasta on kärsiny semmoset muovipintaiset painatukset. Sen takia just epäilen noiden itse tehtyjen kestoa. Niitä ei siis ole pesty vielä :/

• = )

No 70 astetta voi olla liikaa ...väri voi pysyä, jos se on kunnolla kiinnitetty, mutta yleensä t-paidat kärsivät noin kuumasta. Mutta vesipesu ei ole ainoa keino täitä vastaan esim. sauna lämmitetään 60 asteiseksi ja vaatteet lauteille muutamaksi tunniksi. Näin työpaikallani tehtiin, kun oli patjat käsittelyssä. Ja täit eivät pidä kylmästä, joten pakkanen tehoaa hyvin. Kun ulkona ei ole vielä tarpeeksi kylmää, laita vaatteet muovipussiin tiiviisti ja pakastimeen vaikka yöksi. Ota pois ja raviste ulkona ja sitten vielä normaali pesu. Ja ylipäätänsä jos pakkaa tiiviiisti vaikkapa muovipussiin muutamaksi päiväksi (normaali pesu päälle), niin täit kuolevat koska eivät saa ravintoa...

• -painaja-

No tuosta ei ollut enää tässä vaiheessa hirveesti apua, kun mun tummat painetut vaatteet pyörii tällä hetkellä pesukoneessa... Käänsin ne nurinpäin, mutten ehtinyt silittämään niitä uudestaan. Kohta sen näkee, että miten ne kestää sen...

• -painaja-
        -painaja- kirjoitti:

No tuosta ei ollut enää tässä vaiheessa hirveesti apua, kun mun tummat painetut vaatteet pyörii tällä hetkellä pesukoneessa... Käänsin ne nurinpäin, mutten ehtinyt silittämään niitä uudestaan. Kohta sen näkee, että miten ne kestää sen...

BYYHYY!! Pesukone ei antanut armoa mun taideteoksille, vaan kohteli niitä kuin tahroja =(( Itku meinasi päästä kun katsoin pyykkitelineelle.
        Yllättävän moni säilyi ihan ok, mutta osa kärsi pahastikin. Ne pahasti kärsineet ei kuluneet edes mitenkään tasaisesti, vaan tosi rumasti. Jostain on rapissut melkein koko kuva pois, niin ettei siitä ole jäljellä kuin epämääräisiä klonttejä ja varjoja jäljelle, osasta taas on kolmannes kuvaa lähtenyt pois ja loput jääny paitaan. En tiedä kehtaako noita enää oikein käyttää, niistä kun näkee heti että ne on pesukoneen pilaamia.

• kokemusta on
        -painaja- kirjoitti:

BYYHYY!! Pesukone ei antanut armoa mun taideteoksille, vaan kohteli niitä kuin tahroja =(( Itku meinasi päästä kun katsoin pyykkitelineelle.
        Yllättävän moni säilyi ihan ok, mutta osa kärsi pahastikin. Ne pahasti kärsineet ei kuluneet edes mitenkään tasaisesti, vaan tosi rumasti. Jostain on rapissut melkein koko kuva pois, niin ettei siitä ole jäljellä kuin epämääräisiä klonttejä ja varjoja jäljelle, osasta taas on kolmannes kuvaa lähtenyt pois ja loput jääny paitaan. En tiedä kehtaako noita enää oikein käyttää, niistä kun näkee heti että ne on pesukoneen pilaamia.

Ihan vaan tiedoksi, että kaikkien vaatteiden pesu oli ihan turhaa. Täit ja saivareet nimittäin kuolevat muutamassa päivässä ilman ihmiskontaktia. Kihomadot ja niiden munat ovatkin sitten ihan toinen juttu...

• niin tuttua
        -painaja- kirjoitti:

Tosi ärsyttävää varmasti! Mä oon kokenu tuon saman niin monta kertaa! Meillä oli kotona 60 asteen pesuohjelma ahkerassa käytössä ja siinä lämmössä pestiin ihan mitä tahansa vaikka pesuohje olisikin kieltänyt. Ja eihän sitä tietenkään kaikki kestäny, just printit ja muut koristeet halkeili tai lähti kokonaan.

• atlatl
        niin tuttua kirjoitti:

Tosi ärsyttävää varmasti! Mä oon kokenu tuon saman niin monta kertaa! Meillä oli kotona 60 asteen pesuohjelma ahkerassa käytössä ja siinä lämmössä pestiin ihan mitä tahansa vaikka pesuohje olisikin kieltänyt. Ja eihän sitä tietenkään kaikki kestäny, just printit ja muut koristeet halkeili tai lähti kokonaan.

...kun mulla on kone lähes jatkuvasti 40 asteen hienopesulla.
        Ainoastaan lakanoille ja pyyhkeille laitan JOSKUS kuumemman ohjelman.

Eihän useimmat pyykit kestä jatkuvasti noin kuumaa.

Säädä ihmeessä kone pienemmälle niin sähköäkin säästyy ja maailma pelastuu (ja vaatteet).

Sit vinkki josta on apua; Kääntäkää kaikki kuvia ja koristeita sisältävät vaatteet nurinpäin,samoin farkut.
        Eivät kulu siltä näkyvältä puoleltaan ihan niin nopeasti.

Mullon tollanen paljettein koristeltu paita kestäny jo iät ja ajat,enkä tee muuta kun käännän sen nurin niin ne koristeet ei tartu mihkään.

• joonojoo
        -painaja- kirjoitti:

oliko nämä painettu siis sillä tulostipainatusmetodilla vai kangasvärillä?
        mulla kans 40-60 pesussa tulostuskuvat ei meinaa pysyä mutta kangasvärit säilynyt hyvinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe