Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, käyn osa-aika työssä 4h/vko ja sitten saan kelalta soviteltua
päivärahaa..
olempa sitten mennyt myös soskuun kun tuttavat sanoivat että ne auttaa lapsiperheitä.
Minun tulot ei muutu miksikään minkään kuukauden aikana, mutta silti soskussa saadaan joka kerta
eri summat. Olen vienyt lääkärin todistukset allergioista niin soskussa sanottiin ettei täältä osteta
mitään imuria tai että ostaisivat sängyn minulle. Olen nukkunut lattialla erosta lähtien kun mies vei kaiken.
Sitten täällä muut ovat saaneet maksusitoumuksia vaatteisiin,digiboksiin,kodin hankintoihin...mutta
minulle sanotaan vaan että ei kukaan saa vaikka olen itse nähnyt nämä maksusitoumukset. Sitten puhuttiin niin että nyt on tehty tutkimus pienituloisten rajasta, se on 1100e... Mikäs minä sitten olen kun kuukaudessa jää näppiin muutama euro,joskus peräti kymppi??? Olenko ihminen enää ollenkaan???
SOSIAALITOIMISTO,MIKÄ SE ON?????
10
1077
Vastaukset
- kyll...
tahansa niin täältä et apua saa eli väärällä foorumilla valitat!
- empatiaa?
Kyllä täällä saa valittaa ihan vapaasti ja hyvä on, että edes jossain näitäkin asioita tuodaan esille! Tää on niin tätä: jos pyydät apua soskusta, niin eteen lyödään sellaiset todisteet, että et voi apua tarvita. Huomaat olevasi ihan hyvin toimeen tuleva ihminen, kun siellä käyt. Juopoille vissiin menee kaikki rahat, kun ei ole enää tavallisille tarvitseville antaa...
- eri lailla?
empatiaa? kirjoitti:
Kyllä täällä saa valittaa ihan vapaasti ja hyvä on, että edes jossain näitäkin asioita tuodaan esille! Tää on niin tätä: jos pyydät apua soskusta, niin eteen lyödään sellaiset todisteet, että et voi apua tarvita. Huomaat olevasi ihan hyvin toimeen tuleva ihminen, kun siellä käyt. Juopoille vissiin menee kaikki rahat, kun ei ole enää tavallisille tarvitseville antaa...
täytyy itse olla hyvin oppinut. Täytyy tietää ajankohta milloin voi mennä apua pyytämään. Itse monia vuosia sitten jäin työttömäksi eikä päivärahaa kuulunut. Menin sosiaalitoimistosta pyytämään ja olisin maksanut takaisin kun päivärahat olisivat tulleet. Pidin kunnia-asiana hoitaa raha-asiani hyvin. Joten olin viimeisillä rahoillani maksanut vuokran. Menin siis sossuun jonkun kuun alkupäivinä. Minulle sanottiin, että vuokraan en voi saada rahaa, koska olen sen jo maksanut. En saanut ruokaankaan rahaa, olin yksinhuoltaja ja oli 4 pientä lasta. Tajusin olleeni aivan väärään aikaan liikkeellä. Sain sitten rahaa lainattua jostakin, että sain ruokaa lapsille ja itselleni. Maksoin takaisin kun ansiosidonnainen tuli. Kaikista hupaisinta tuossa oli se, että ulkona kaksi juoppoa keskusteli kuinka hyvin saivat rahaa viinaan. Lähtivät sitten siitä heti viinaa ostamaan. Tämä oli 70-luvulla, mutta aloittajan kirjoituksesta päätellen siellä Varkaudessa ei ole mikään muuttunut. Jouduin sitten aikoinaan muuttamaan työn perässä pääkaupunkiseudulle. Joskus 2000-luvun alkupuolella jäin taas työttömäksi. Hampaani olivat aivan kurjassa kunnossa. Hammaslääkäri sanoi, että pyydä sosiaalitoimistosta maksusitoumus. Pyysin ja sain. Lisäksi sain muitakin terveyskuluja takaisin. Onkohan kukaan varkautelainen (ei juoppo) saanut sossusta apua hampaiden hoitoon ja muihin terveyskuluihin? Vai menettekö aina väärään aikaan. Minulta kysyttiin siinä maksusitoumusasiassa vain paljonko vuokra on, ei sitä onko se maksettu vai ei. Otettiin huomioon joka tapauksessa!
- köyhyysrajalla
Itse olen elämäntilanteessa, jossa olen oikeutettu toimeentulotukeen laskelman mukaisesti. Opiskelen ja olen yh-äiti. Tietenkin toivon voivani elättää meidät jonain päivänä palkkatulolla, ei ole mitenkään mieltä ylentävää laittaa joka kk tiliotteet sun muut selvitykset, mutta pakko mikä pakko jos täs meinaa toimeen tulla.
- tässäkinkö hyväveli
herää epäilys, että olet jonkun virkailijan tuttu! Miksi muut eivät sitten saa! Tai ehkäpä olet ollut siellä käydessä pienessä tuiskeessa, silloinhan raha heiltä irtoaa heti! Valitettavasti tällainen asia tulee mieleeni! Kun itselle on näytetty vain ovea. Seuraavan kerran olisin mennyt tuiskeessa, mutta ei onneksi tarvinnut. Pitäköön Varkaus rahansa, en enää asu siellä!
- justiiiinsa
tässäkinkö hyväveli kirjoitti:
herää epäilys, että olet jonkun virkailijan tuttu! Miksi muut eivät sitten saa! Tai ehkäpä olet ollut siellä käydessä pienessä tuiskeessa, silloinhan raha heiltä irtoaa heti! Valitettavasti tällainen asia tulee mieleeni! Kun itselle on näytetty vain ovea. Seuraavan kerran olisin mennyt tuiskeessa, mutta ei onneksi tarvinnut. Pitäköön Varkaus rahansa, en enää asu siellä!
Harvoin työssäkäyvä on oikeutettu sosiaalitoimiston tukiin. Jos tuntuu,
ettei rahat riitä niin kannattaa laskea missä menee metsään.
Voit varmaan laskea ihan itsekin, että osa-aika tulojen sovitellun päivärahan
täytyy olla opintotukea huomattavasti paremmin. Opintotuen suuruus kun alkaa numerolla
2 ja perässä on kaksi numeroa. - että näin..
tässäkinkö hyväveli kirjoitti:
tuttu eikä ole tapanani olla tuiskeessakaan, eikä siellä tarvitse käydä. Toim.tulotukihakemus kaikkine liitteineen ja selvityksineen postiin tai voi viedä sinne laatikkoon, jos on laskelman mukaan oikeutettu tukeen niin pakkohan niiden on sitä maksaa.
- toinen samanlainen
Hei, käypä seurakunnan diakoniatyön pakeilla. Talous- ja velkaneuvoja Virva Kestin luokse kannattaa myös menna. Olethan hoitanut elatusmaksuasiat kuntoon?
Auh, pahalta tuntu lukea. Totta on, että kyllä sieltä myönnetään sitoomuksia / maksetaan kuittia vastaan ostoksia, Avustetaan ostoksissa jne. En tiedä kuka & miksi on näin sinun kohdalla sanottu / päätös tehty.
Varmaa kannattaa ottaa yhteys johtavaan sosiaalityöntekijään tai varata aika jollekki eri virkailijalle. Ei nääs kovin reilulta saatikka oikeudenmukaselta kuulosta... Joku tossa nyt on pielessä selkeesti. Onnea & kaikkee hyvää sinulle tulevaisuuteen, koita jaksaa !- Myrtsi Myy
Tervetuloa Yh:n arkeen. Olet klassinen väliinputoaja, niin kuin minäkin. Sos.toimisto ei ole muuttunut ajan mukana, vaan vieläkin maksun perusteisiin katsotaan todella vähän menoja. Esim. Kännykkä ei ole pakollinen meno. Kuten ei myöskään telkkari,- auto jne jne. Kuka nykymaailmassa pärjää ilman puhelinta tai autoa varsinkin lasten kanssa ? ei kukaan. Itse käyn töissä, mutta elän silti köyhyysrajan tuntumassa, yleensä alapuolellakin. Ja en saa tukea mistään. Tämän päivän Suomessa ei yksinhuoltaja rehellisellä työllä pärjää. Ja silti on aina vaan yritettävä, edes lasten kanssa.
Ja se minua kiukuttaa, että tiedän ihmisiä, jotka ovat työttömänä ja eivät ota työtä vastaan sen takia, kun sosiaalitoimisto maksaa vuokran ja ym. asumismenot. Ja päivät ovat kotona ja olla öllöttävät ja juovat. Meidät ollaan unohdettu kokonaan. Meidät jotka yrittävät edes jotenkuten työllänsä ansaita rahaa ja elättää lapsensa.
Olen miettinyt, että pitäisikö itsensäkin heittäytyä täysin "juopoksi" työttömäksi, että sos.toimisto maksaisi kaikki kulut. Tosin ylpeys ei anna siihen periksi. Eikä kyllä halukaan.
Mutta nyt en tällä tarkoita niitä ihmisiä, kenellä ei yksinkertaisesti ole töitä, vaikka halua sitä olisikin tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek195403Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5692717Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.222639Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1512551- 242217
- 821674
- 1461555
- 1321349
- 129983
- 86924