Kokemuksia sivutoimisesta yrittäjyydestä ja työttömyysturvasta (vaikka sovitellusta tms)
Onko toiminimi lopetettava kokonaan?
?Päätoimisesta yrittäjyydestä
12
582
Vastaukset
- 6+16+6
Ei onnistu. Olet joko pää- tai sivutoiminen yrittäjä ilman mitään työttömyyskorvauksia tai lopetat yrittämisen ja pääset tukien piiriin. Ei ole olemassa työttömyysturvaa jos sana yrittäjyys on kuvioissa.
Vaikka yritys olisi täysin toimintansa lopettanut niin se on myös rekistereistä poistettava niin ettei sitä yksinkertaisesti ole enää.- pikkuyrittäjä
ollut olemassa palkkatyön ohessa jo pitkään ja sitten palkkatyöstä jää työttömäksi voi jossain tapauksissa jatkaa yrittämistä. Mutta aina varmaan menee työvoimatoimikunnalle jokapäättää estääkö sivutoiminen yritys kokopäiväistä työntekoa.
- ^^^^^^
Vastauksesi on muuten päin p...tä, mutta tuo todella pitää paikkansa, että lopetustoimet on tehtävä huolella ja perusteellisesti eli yritys on poistettava kaikista rekistereistä, jos haluaa, että yritystoiminta on lopetettu myös työttömyysturvan kannalta. Mutta jos yritystoiminta täyttää sivutoimisuuden kriteerit myös työvoimaviranomaisen näkökulmasta, niin ei sitä lopettaa tarvitse.
Yleisesti ottaen työkkäreissä suhtaudutaan työttömän yritystoimintaan aika epäluuloisesti aina. - Lars-lassoilija
^^^^^^ kirjoitti:
Vastauksesi on muuten päin p...tä, mutta tuo todella pitää paikkansa, että lopetustoimet on tehtävä huolella ja perusteellisesti eli yritys on poistettava kaikista rekistereistä, jos haluaa, että yritystoiminta on lopetettu myös työttömyysturvan kannalta. Mutta jos yritystoiminta täyttää sivutoimisuuden kriteerit myös työvoimaviranomaisen näkökulmasta, niin ei sitä lopettaa tarvitse.
Yleisesti ottaen työkkäreissä suhtaudutaan työttömän yritystoimintaan aika epäluuloisesti aina.joku kirjoitti :
Yleisesti ottaen työkkäreissä suhtaudutaan työttömän yritystoimintaan aika epäluuloisesti aina.
Tämänpäiväisessä Hesarissa on karmea esimerkki siitä kuinka perusteellisesti pieleen ihminen voi järjestää yrittäjyydestä irrottautumisen. Ihmisellä on yrittäjyydestä jäljellä vain velkaa. Koko tarina on tässä :
Onko liikaa vaadittu, että haluan olla työtön?
(nimimerkki : Yritän vissiin aina?)
Olen ollut noin kymmenen vuotta yrittäjänä – huonolla menestyksellä. Meni perhe ja jäi vain velkaa. Luovuin yrityksestä kokonaan noin kahdeksan kuukautta sitten. En omista osakettakaan. Sitten alkoi byrokratia iskemään sormille: loputtomilta tuntuvia dokumenttien täyttämisiä, luukulta toiselle juoksemisia ja niin edelleen.
Kahdeksan kuukauden jälkeen en edelleenkään ole työtön. Tästä on seurannut se, että elatusmaksut, joihin anoin vapautusta Kelalta, ovat perinnässä.
Syynä eväämiseen on se, että en ole työtön – olen yrittäjä. Mitään tuloja minulla ei ole, mutta ehdottomasti haluaisin maksaa rahaa lasteni hyväksi.
Olen pitkälti elänyt eläkkeellä olevan leski-äitini lainaamilla rahoilla.
Yllättäen, lainarahojen takia en saa toimeentulotukea, sillä sosiaaliviranomaisten mukaan "tiliotteessa on tuloja". Olen kyllä jo kuullut monet ohjeet, joilla sossusta saa rahaa, mutta olen rehellinen suomalainen ihminen, enkä ala huijaamaan.
Todennäköisesti minä olen syyllinen kaikkeen tähän, mutta eikö valtion virastoja voitaisi jotenkin yhdistää sähköisesti? Internet on keksitty!
Jos asiat hoituisivat kaapeleita pitkin, ei tarvitsisi juosta paikasta toiseen papereiden kanssa. Informaatio kulkisi virastolta toiselle.
Olen amatööri käyttämään valtion virastojen palveluita. En kertakaikkiaan tajua, mitä hädän hetkellä hakea mistäkin ja ennen kaikkea, mitä voin ylipäätään hakea. Näitä seikkoja pitäisi opettaa jo koulussa, sillä monelle nämä asiat kuitenkin tulevat eteen jossain vaiheessa.
Uusia töitä haen aktiivisesti.
Julkaisemme kirjoituksen
poikkeuksellisesti nimimerkillä.
http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Onko liikaa vaadittu että haluan olla työtön/1135254914925 - popnkhn
Lars-lassoilija kirjoitti:
joku kirjoitti :
Yleisesti ottaen työkkäreissä suhtaudutaan työttömän yritystoimintaan aika epäluuloisesti aina.
Tämänpäiväisessä Hesarissa on karmea esimerkki siitä kuinka perusteellisesti pieleen ihminen voi järjestää yrittäjyydestä irrottautumisen. Ihmisellä on yrittäjyydestä jäljellä vain velkaa. Koko tarina on tässä :
Onko liikaa vaadittu, että haluan olla työtön?
(nimimerkki : Yritän vissiin aina?)
Olen ollut noin kymmenen vuotta yrittäjänä – huonolla menestyksellä. Meni perhe ja jäi vain velkaa. Luovuin yrityksestä kokonaan noin kahdeksan kuukautta sitten. En omista osakettakaan. Sitten alkoi byrokratia iskemään sormille: loputtomilta tuntuvia dokumenttien täyttämisiä, luukulta toiselle juoksemisia ja niin edelleen.
Kahdeksan kuukauden jälkeen en edelleenkään ole työtön. Tästä on seurannut se, että elatusmaksut, joihin anoin vapautusta Kelalta, ovat perinnässä.
Syynä eväämiseen on se, että en ole työtön – olen yrittäjä. Mitään tuloja minulla ei ole, mutta ehdottomasti haluaisin maksaa rahaa lasteni hyväksi.
Olen pitkälti elänyt eläkkeellä olevan leski-äitini lainaamilla rahoilla.
Yllättäen, lainarahojen takia en saa toimeentulotukea, sillä sosiaaliviranomaisten mukaan "tiliotteessa on tuloja". Olen kyllä jo kuullut monet ohjeet, joilla sossusta saa rahaa, mutta olen rehellinen suomalainen ihminen, enkä ala huijaamaan.
Todennäköisesti minä olen syyllinen kaikkeen tähän, mutta eikö valtion virastoja voitaisi jotenkin yhdistää sähköisesti? Internet on keksitty!
Jos asiat hoituisivat kaapeleita pitkin, ei tarvitsisi juosta paikasta toiseen papereiden kanssa. Informaatio kulkisi virastolta toiselle.
Olen amatööri käyttämään valtion virastojen palveluita. En kertakaikkiaan tajua, mitä hädän hetkellä hakea mistäkin ja ennen kaikkea, mitä voin ylipäätään hakea. Näitä seikkoja pitäisi opettaa jo koulussa, sillä monelle nämä asiat kuitenkin tulevat eteen jossain vaiheessa.
Uusia töitä haen aktiivisesti.
Julkaisemme kirjoituksen
poikkeuksellisesti nimimerkillä.
http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Onko liikaa vaadittu että haluan olla työtön/1135254914925Tuollapa toinen esimerkki:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3898879 - r6745
...puhut. Sivutoiminen YRITTÄJÄ saa työttömyyskorvausta. piste.
- ^^^^^^^
Tuopa riippuu siitä, miten kauan olet kokoaikatyön ohessa yritystoimintaa harjoittanut. Jos olet riittävän pitkään harjoittanut yritystoimintaa kokoaikatyön ohessa, niin yritystoimintasi katsotaan sivutoimiseksi ja yrtystulo sovitellaan normaalisti työttömyyskorvauksen kanssa. Yritystulo katsotaan tuloslaskelmasta ja se korjataan tarvittaessa jälkikäteen oikeaksi, jos edellisen vuoden tuloslaskelma on osoittanut liian suurta tai liian pientä tuloa. Joten tarvittaessa maksellaan jälkikäteen tai tehdään takautuva takaisinperintä. Joudut siis vuosittain esittämään tilinpäätöstiedot työttömyyskorvauksen maksajalle, jos sivutoimista yrittäjyyttä harjoitat.
Ja mikä on sitten riittävän pitkä aika, jotta yritystoiminta katsottaisiin sivutoimiseksi? Lainsäätäjä on jättänyt harkinnan työvoimaviranomaiselle. Ministeriön ohjeistuksessa mainitaan kymmenenen kuukautta yhtäaikaista yritystoimintaa ENNEN TYÖTTÖMYYDEN ALKAMISTA samanaikaisesti kokoaikatyön ohessa. Tuo ei kyllä välttämättä riitä, sillä kyse on vain ohjeellisesta jutusta ja työkkäreillä on hyvä halu heivata yritystoimintaa harjoittavat ulkopuolelle työttömyysturvan. Minulla on sellainen kutina käytännön tiedon perusteella, että jos olet esimerkiksi työskennellyt sivutoimisena yrittäjänä samanaikaisesti kokoaikatyön ohessa parinkin vuoden ajan, niin voit olla jo kokolailla turvallisella mielellä siinä suhteessa, että yritystoimintasi katsotaan sivutoimiseksi eikä se estä työttömyyskorvauksen saamista. Yritystoimintaa et tietysti voi työttömänä laajentaa, jos korvauksia haluat. Varaudu siihen, että joudut odottelemaan päätöstä oikeudesta työttömyyskorvaukseen pitkäänkin.
TYÖTTÖMÄNÄ ALOITETTU YRITYSTOIMINTA ON AINA PÄÄTOIMISTA SEN LAAJUUDESTA RIIPPUMATTA.
Tuossa vielä lainkohta:
Yritystoiminta tai oma työ katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilön työssäolon perusteella tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan tai oman työn vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle. Minulla on sivutoiminen yritys, joka on perustettu balttiarallaa 10 vuotta sitten, ei estettä ansiosidonnaiselle.
Päivärahahakemus meni tottakai toimikuntakäsittelyyn => Plussapäätöksen perusteluna oli, että yritystoimintaa on harjoitettu pitkän aikaa päätoimen ohella ja toiminta ei ole yel:n piirissä (työtulo jää alle pakollisen yelin).- ^^^^^^^^^^
Vaikka toiminta olisikin YEL:n piirissä, niin yritystoiminta on sivutoimista, jos sitä on harjoitettu riittävän pitkän ajan kokoaikatyön ohessa, ks. vastaus edellä.
YEL:n piiriin kuulumattomuus ei ole siis ratkaiseva asia. Sinun kohdalla ehkä puoltava juttu sen vuoksi, että työtulosi on jäänyt alle YEL:n työtulon. Mutta tuollakaan ei ole merkitystä eikä yritystulolla, jos sivutoiminen yritystoiminta on ollut riittävän pitkäkestoista kokoaikatyön ohessa. Mutta yhtäkaikki. Kyse on aina työkkärin harkinnasta ja harkinnoissa on eroa eri työkkärien välillä ja kyse on yleensä kokonaisharkinasta. Siksi tarkkaa riittävää sivutoimisuuden kestoaikaa ei voi arvioida kuin summittain. - mitähä?
työttömäksi? Jos yrityksen tulot niin pienet, että on parempi (pakko) lopettaa? Onko myös yritys lakkautettava kokonaan, vai voiko sen pitää pöytälaatikossa?
- ohje
mitähä? kirjoitti:
työttömäksi? Jos yrityksen tulot niin pienet, että on parempi (pakko) lopettaa? Onko myös yritys lakkautettava kokonaan, vai voiko sen pitää pöytälaatikossa?
http://www.finlex.fi/data/normit/20176-O122004TM.pdf
Tutki tuota linkkiä, ja mieti sitten. Tämä on ministeriön viralliinen työttömyysturvalain tulkinta ohje - ```````
mitähä? kirjoitti:
Ei voi pitää pöytälaatikossa. Päätoiminen yrittäjyys on aina lopetettava mahdollisimman perusteellisesti ennen työttömyyskorvauksen saamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod285702- 335100
- 292924
- 342414
- 372098
- 152048
- 281730
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351579