Lainaanpa Raamattupalstalta:
***Tarkoitukseni ei ole tällä kirjoituksella yrittää todistaa eri uskontojen sinänsä olevan väärässä tai pelkästään kielteisiä, sillä uskon niiden olevan toisaalta myös auttamassa ihmisiä heidän elämässään. Pyrin pikemminkin tuomaan esiin joidenkin uskonnollisten johtajien omia psykologisia motiiveja, joista he eivät itse ole vältämättä tietoisia, ja jotka vaikuttavat siihen mitä ja miten he sanomaansa ihmisille saarnaavat.
Olen ottanut tähän lainauksia Suomen Raamattuopiston Säätiön toiminnanjohtajan Raimo Mäkelän kirjasta Naamiona terve mieli, Kuinka kohtaan luonnehäiriöisen? Kustantaja PerusSanoma OY.
Saattaa tuntua lähes mahdottomalta kuvitella, että luonnehäiriöisiä olisi hengellisissä yhteisöissä. Niissähän vallitsevat aivan toisenlaiset ihanteet ja käytännöt: kaikki ovat kilttejä ja kärsivällisiä tai ainakin kaikin voimin yrittävät olla, kukaan ei suutu toiselle, ihmiset luottavat toisiinsa ja varsinkin ''paimeniin'', ja auktoriteetteja kunnioitetaan suuresti.
Juuri hengellisen yhteisön ihanteet kuitenkin antavat erinomaisia mahdollisuuksia myös luonnehäiriöisille. Koska kaikki ovat kilttejä ja kunnioittavat auktoriteettia, kukaan ei uskalla kyseenalaistaa kenenkään toisen tai varsinkaan johtavassa asemassa olevan kiltteyttä ja kunnioitettavuutta ja arvovaltaa. s.69
Luonnehäiriötä sanottiin Suomessakin aikaisemmin psykopatiaksi (kreik. psykhee 'hengitys; elämä; sielu; mieli; rohkeus' pathein 'kärsiä'), niin kuin monet psykologit ja psykiatrit muualla maailmassa yhä tekevät. Lääketieteessä tämä ilmiö tunnistettiin ja erotettiin omakseen 1800-luvun alkupuolella. Siinä on kysymys sielullisista (ja fyysisistäkin) kärsimyksistä, joita luonnehäiriöiset aiheuttavat muille. He itse eivät kärsi muille aiheuttamastaan kärsimyksestä, mutta kylläkin usein käyttäytymisensä seurauksista.
Nykyään Suomessa luonnehäiriö-sanan on syrjäyttänyt sana persoonallisuushäiriö. Vaikka psykopaatti kuulostaa monien korvissa kavahdettavan kauhealta, sen käyttöön olisi meilläkin syytä palata - ehkä juuri siitä syystä. s.16
Hän ei etsi eikä hyväksy psykiatrista apua.
Hän ei tunne itseään sairaaksi eikä varsinkaan luonnehäiriöiseksi. Kukaan ei pyydä lääkäriltä todistusta luonnehäiriöisyydestä päästäkseen sen perusteella sairaslomalle tai työkyvyttömyyseläkkeelle. Hänessä ei mielestään ole mitään vialla, vaan vika on muissa, varsinkin niissä, jotka ovat puuttuneet hänen käyttäytymiseensä ja vaatineet tai asettaneet hänelle rajoja. He tarvitsevat hänen mielestään moraalista ojentamista, hengellistä rangaistusta, psykiatrista hoitoa, oikeusistuimen tuomiota tai kaikkia näitä - ehkä erityisesti siksi, että he ovat ''luonnehäiriöisiä''! s.49
Hän pitää kykyjään, moraalista moitteettomuuttaan ja hengellistä paremmuuttaan kiistattomana. Tämä asenne tulee esiin ennemmin tai myöhemmin, viimeistään silloin, kun joku uskaltaa epäillä hänen hyvyyttään. s.22
Saarnaajana hän asettuu toisten, sekä kuulioidensa että muiden julistajien, yläpuolelle ja sieltä käsin moukaroi heitä. Hänen julistukseensa sisältyy aina jokin hengellinen syytös tai vaatimus kuulijaa kohtaan. s.24
Julistajana hän ei palvele ihmisiä. Hän ei asetu syntisenä heidän rinnalleen eikä alapuolelleen nostaakseen ja kantaakseen heitä. Sen sijaan hän asettuu muiden yläpuolelle, heidän nostettavakseen ja kannettavakseen, ihailtavakseen ja palveltavakseen. s.31
Hän väittää toisille jopa vasten kasvoja näiden olevan, ajattelevan ja sanoneen sellaista, mitä he eivät ole, eivät ajattele eivätkä ole sanoneet. Näin hän asettuu itse asiassa Jumalaksi heidän yläpuolleen eli deifioi itsensä. Vain Jumalallahan on oikeus sanoa meille, mitä meidän tulee olla, ja vain Jumala voi tietää, mitä olemme ja ajattelemme. s.34
Psykopaatit puhujat
8
212
Vastaukset
-*****Syyllistämisensä välineeksi hän voi ottaa helposti myös Jumalan vetoamalla erityisesti viimeiseen tuomioon. Tälläkin tavalla hän deifioi itsensä. s.41-42
Hän ei taivu mihinkään kritiikkiin, esittääpä sitä kuka tahansa. Hänen mielestään se on aina väärää ja valheellista ja lähtee yksinomaan pahansuopuudesta ja kateudesta häntä kohtaan. s.29-30
Hänen persoonansa saa tietyt kuulijat ihastumaan suorastaan silmittömästi - ne, jotka kaipaavat alistavaa auktoriteettia voidakseen heittäytyä tämän valtaan ja saada häneltä varmuutta omaan epävarmuuteensa. Toiset, terveemmät ja itsenäisemmät, taas torjuvat hänet täysin, vaikka voisivat vastaanottaa saman asiasanoman hyväksyen joltakulta toisenlaiselta julistajalta tai ehkä lukea sen hänenkin kirjoittamanaan. Persoona estää heiltä sanoman perillemenemisen.
Narsistiselle julistajalle tärkeintä on lopulta hän itse: hänen tekemänsä vaikutus, hänen saamansa suosio, hänen voittamansa rakkaus, ei hänen ulkopuolellaan oleva objektiivinen sanoma.
Se sijaan aidossa kristillisessä julistuksessa sanoma kulkee julistajan persoonallisuuden - hänen vakaumuksensa, tunteidensa ja käyttäytymisratkaisujensa - läpi mutta jättää hänet itsensä taka-alalle ja lopulta kokonaan sivuun. s.25-26
Hän vaatii, että häntä uskotaan aina, kun hän puhuu itsestään tai esittää mielipiteitään. ''Sanon asian vain niin kuin se on'', on hänen tavallisimpia perustelujaan. Se mitä hän sanoo, voi olla oikein, mutta hänellä ei ole oikeutta sen sanomiseen. s.23
Hänen kanssaan keskustellessa syntyy tunne, ettei hänen kanssaan voi olla eri mieltä eikä varsinaisesti keskustella, vaan hän on kaikissa asioissa ehdottomasti oikeassa jo lähtökohdassa. Hän ikään kuin vyöryttää keskustelukumppaninsa päälle oman näkemyksensä, jota hän pitää ehdottoman oikeana ja ainoana oikeana. Hän pukee mielipiteensä älyllisen argumentoinnin muotoon, joka vaikuttaa aukottomalta mutta ei todellisuudessa ole sellainen. s.30
Vaikka hänen ajattelunsa voi vaikuttaa johdonmukaiselta, hänen perustelunsa eivät usein olekaan loogisesti päteviä, kun niitä tutkitaan perusteellisesti. Hänen mielipiteensä määräytyvät hänen intohimoistaan eivät objektiivisista tosiasioista. Ennemmin tai myöhemmin ilmenee, ettei hänen argumentointinsa ole rehellistä vaan tarkoitushakuista. Hän ei halua ottaa huomioon eikä varsinkaan esittää kaikkia mahdollisia näkökohtia, jos osa niistä puhuisikin häntä vastaan. s.33
Hän jakaa ihmiset mielessään kahtia sen mukaan, miten he suhtautuvat häneen. Toiset ovat ''ystäviä''... Toiset ovat vihollisia,... s.30-31
Hengellinen yhteisö vetää erityisesti puoleensa neurootikkoja, joilla on voimakas epävarmuuden tunne ja alistumisen ja riippuvuuden tarve, vaikkeivät toiset, ''normaalit'' ihmiset sitä aina pian huomaa. Tällaiset neurootikot ovat luonnehäiriöisille otollista maaperää.
Kun yhteiskunta muuttuu henkisesti nykyiseen suuntaansa, sekä neurootikkojen että luonnehäiriöisten määrä myös hengellisissä yhteisöissä kasvaa. Siihen vaikuttaa myös sähköisen viestinnän yhä keskeisempi asema kristillisissäkin yhteyksissä. Television ohjelmissa itsetehosteiset ihmiset esiintyvät yleensä loistavasti ja ihastuttavat monia katsojia, koska heitä ei päästä näkemään luonnollisissa yhteyksissä kulissien takana. s.70
Luonnehäiriöinen ihminen ei syvimmältään pyri rakentamaan hengellistä yhteisöä eikä Jumalan valtakuntaa vaan perimmältään vain itseään.
Hengellisessä yhteisössä luonnehäiriöinen ihminen saa itselleen suurimman mahdollisen arvovallan: hän voi esiintyä suorastaan Jumalan edustajana niille, jotka uskovat Jumalaan. Sitä hän syvimmältään haluaakin. s.74
Luonnehäiriöisen tärkeimpiä ja tehokkaimpia alistamisvälineitä on syyllistäminen: hän syyttää sitä, jota hän haluaa hallita ja hyödyntää, sellaisesta, mitä tämä ei ole eikä ole tehnyt - eikä luultavasti koskaan tekisikään. Syyllisenä olemisesta tulee siten yksi alistetun hallitsevia elämäntuntoja. s.76
Luonnehäiriöisen saarnaajan julistukseen ja teologiaan on väistämättä kätkeytynyt sekä spiritualismia eli hurmahenkisyyttä että legalismia eli lakihenkisyyttä, jotka aina kuuluvat yhteen.
Spiritualisti eli hurmahenkinen ihminen irrottaa toisistaan Jumalan sanan ja Jumalan Hengen. Luonnehäiriöiselle ei Jumalan sana, Raamattu, ole käytännössä perimmäinen auktoriteetti, vaikka hän voi olla sen teoreettisen arvovallan kiihkeä puolustaja. Jumalan sanan yläpuolelle hän kuitenkin todellisuudessa asettaa selittämättömän ''hengen'', jota hän sanoo Jumalaksi mutta joka on hänen omaa uskonnollista vaikuttamistaan ihmisiin.
Legalisti eli lakihenkinen ihminen edellyttää tavalla tai toisella, että ihminen täyttää Jumalan hänelle asettamat vaatimukset. Kun legalisti ja spiritualisti, lakihenkinen ja hurmahenkinen, yhtyvät samassa henkilössä, vaatimusten esittäjä onkin todellisuudessa hän itse eikä suinkaan Jumala sanassaan. s.104- 10+18=28
, mutta jäi epäselväksi, tarkoitatko kirjoituksellasi jotakin yksittäistä vl-puhujaa, muutamia vai kenties kaikkia. Kun kerran vl-palstalla keskustellaan.
- wxyzåäö
ne kaikki suoltavat.
- 10+18=28
sitä tarkoittanut, että ketään puhujia nimeltä tarvitsisi mainita.
Aika viekkaalta tuo omakin vastauksesi tuntuu. Että psykopaatti olisi suositus puhujaa valittaessa.
Minusta enemmänkin vailla omaa tahtoa on se ihanne. 10+18=28 kirjoitti:
sitä tarkoittanut, että ketään puhujia nimeltä tarvitsisi mainita.
Aika viekkaalta tuo omakin vastauksesi tuntuu. Että psykopaatti olisi suositus puhujaa valittaessa.
Minusta enemmänkin vailla omaa tahtoa on se ihanne.*** Että psykopaatti olisi suositus puhujaa valittaessa.
Minusta enemmänkin vailla omaa tahtoa on se ihanne.***
Asiaa tarkemmin ajatellen: Näin on. Psykopaatit valitsevat puhveleiksi tahdottomia marionetteja, joita voivat ohjailla miten vain?
Psykopaatti raivaa itse terävillä kyynärpäillään valta-asemansa vrt "eräs taulukauppias".- tosioppi
wxyzåäö kirjoitti:
ne kaikki suoltavat.
kuuntele oheinen pätkä niin nä pelastut
http://hakomaja.net/images/fbfiles/files/Haho_vaatii_kuuliaisuutta_seurakunnalle.mp3
- saattaa olla jokunen
psykopaattikin, mutta siltikin syntien anteeksiantamus kuuluu saarnoissa selkeänä.
- notpedo
pedofiileille? Kyllä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921826- 851272
- 1101133
- 761017
- 105919
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56848- 47761
- 36752
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47701- 33683