Karmee tauti!

-huhuh-

En ole 15 vuoteen sairastanut mitään tällaista (jos koskaan), en ole aikoihin ainakaan kuumeilut. Normaalisti on ennemminkin alilämpöä.

Lapsella on myös ollut viimeiset 3 viikkoa yskää ja nuhaa. Hän sairasti ensin laryngiitin oirein ja sen jälkeen tuli kait jokin uusi virus, jossa tuli loppuvaiheessa myös nokkosrokko, kurkussakin oli rakkuloita. Ei kuitenkaan kuumetta. Alkuun yhtenä päivänä ainoastaan lievää lämpöä.
Ilmeisesti mulla sitten jotain samaa, mutta 10 kertaa pahempana.

Alkuun oli yhtenä päivänä huonoa oloa ja pään särkyä, toinen silmä aristava, mutta ei rähminyt.
Sitten meni muutama päivä ja tuli kurkku yhtäkkiä tajuttoman kipeäksi. Yöllä haukkuvaa yskää, ei nuhaa.
Lämpö nousi 38:aan ja otin kuumelääkettä, kun alkoi nousta siitäkin.
Toissa päivänä kurkku oli kipeimmillään, ei ole ikinä ollut kyllä niin kipeä!
Kamala yskä ja limaa ihan valtavat määrät.
Eilen kuume laski 36.4:ään ja pysyi siinä koko päivän. Illalla alkoi sitten tulla limaa yhä vaan kamalammat määrät ja kurkkua kutitti ihan sairaasti, oli pakko yskiä kokoajan, välillä yökkäillen sitä pää pöntössä.
Kurkku alkoi tuntua menevän ihan tukkoon. Makuulla olosta ei tullut mitään. Tuntui kuin olis joku kamala limaklöntti tukkeena, sieltä ei irronnut enää mitään, vaikka kokoajan yskitti.
Ääni lähes poissa, tuntui aika kaameelta.
Olo meni sen verran kamalaksi, että soitin ambulanssin (asutaan ihan "keskellä ei mitään", eikä kotona ketään, joka olis pystynyt lähtemään ajamaan tonne kymmenien kilsojen päähän päivystykseen), jotenkin sain vielä pihistyä asiani puhelimessa.
Autossa tutkivat ja totesivat lämmön olevan taas nousussa (nousi yöllä taas uhkaavasti yli 38 ja otin kuumelääkettä). Verenpaine alapaine liki 100 ja yläpaine jotain 160, pulssi ylimmillääm n. 160, mutta arvot taisivat johtua ihan säikähdyksestäkin, koska laskivat siinä tutkimusten aikana, syke tasainen (viimeiset kaksi päivää rytmihäiriöitä aika paljon, mutta niitä on mulla ajoittain muutenkin, siis lisälyöntejä, ja on todettu "harmittomiksi").
Laskivat lääkärin konsultoinnin jälkeen takaisin kotiin, koska happiarvot olivat ok.
Sanoivat, että jos aamulla on vielä huono olla, niin sitten lääkäriin.
No, en ole toistaiseksi lähtenyt.

Hassua vaan, kun ambulanssimies väitti, ettei aikuiset sairastu laryngiittiin...hmm...
Tiedän kyllä montakin tapausta, joilla on ollut. Ennen ainakin saivat vielä jotain tablettia siihen, joka helpotti oloa, juuri eräs tuttu kertoi tästä, kun oli sairastanut tämän.
Mutta voihan tämä kai sitten olla ihan pelkästään flunssankin oire.

En kuitenkaan saanut nukuttua kuin pätkissä, heräilin jatkuvasti tunteeseen, että kurkun päässä on jotain ylimääräistä ja jouduin yskimään ja vetämään henkeä. Pulssi huiteli kokoajan jossain 80-90:ssä.
Jossain vaiheessa kurkusta irtosi viimein kamala limaklöntti, jonka jälkeen hieman helpotti.
Aamuyöstä vasta nukahdin ja jossain vaiheessa heräsin siihen, että olin umpihiessä, nukahdin sitten kuitenkin taas uudelleen.
Nyt tuntuu henki kulkevan paremmin, mutta kurkkua kutittaa kokoajan vietävästi.
Lämpö on pysytellyt alle 38:n, mutta jatkuvasti pieni lämpö päällä.

Päänsärkyä ei ole, joten ei kai tämä mitään sikaa voi olla?
Tavallista tujumpi tauti kylläkin, en muista koskaan poteneeni tällaista!!!
Onko tällaista kenties enemmänkin liikkeellä?
Moni tuntuu valittelevan kurkunpääntulehduksen oireita, joissain tapauksissa ne on liittyneet tuohon sikatautiinkin.

Mistä tietää milloin tauti on iskenyt keuhkoihin?
Mulla ei ole koskaan ollut keuhkoputkentulehduksia, mutta lievä astmataipumus lääkärin mukaan on, kun sitä aikoinaan tutkittiin erinäisitä syistä.

7

6236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • finaalissa

      Moi,
      Ihan samaa oli pienellä pojallani, ja vanhemilla (meillä) lievemmin oirein. Lapseni tuskin sai henkeä yöllä, ja yski limaa siten että sitä tuli kourallisia. (valehtelematta). Ja hyvin tiiviin, läpinäkyvän liman yskimisen jälkeen, yleensä tuli oksennusta. Kurkunpään tulehdukseksi lääkäri diagnosoi, mutta täällä toivotaan, että olis ollut se sikainfluenssa, niin olisi ohi.

      Nyt on 14 yötä takana kuvailemiasi samanlaisia yskäkohtauksia, joista 5 yötä on ollut ihan hirveitä. Lastensairaalan neuvontapuhelimeen on soitettu 3 kertaa, kysytty, että lähdetäänkö sairaalaan.
      Kuumetta ei ole ollut, joten kaikki lekurit ja hoitajat sanovat ettei "voi" olle sikaflunssaa - THLn neuvojen mukaan voi sairastaa sen kuumeettomanakin. Jälkitautina korvatulehdus, johon otettiin antibiootit (vaikkein periaatteessa pelkkään korvatulehdukseen sitä ottaisi, mutta näinä aikoina, ja keuhko/yskänoireisena ajattelin, että tappaisi bakteerit myös hengitysteistä, mikäli siellä orastavaa keuhkoputkentulehdusta olisi). Antibiootit ovat näköjään tehonneet - limaneritys väheni, poika nukkui ekan yönsä ilman yskäkohtausta kahteen viikkoon. Vihdoinkin, alkaa olla ohi meillä. Jaksamista ja tsemppiä.

      • ap.

        Meillä taas lapsi tuntui pääsevän vähemmällä. Eka yö oli pahin ja sen jälkeen muutaman yön hengitys rohisi, ei ollut kuumettakaan. Yskä vaan on jäänyt päälle ja vähän nenä tuhissut.
        Samaan aikaan satuttiin käymään muutenkin lääkärissä, kun lapsella oli aika tutkimuksiin, jotka oli määrätty jo aiemmin.
        Lääkäri sanoi vaan siis, että kurkku on hieman rakkulainen ja punoittaa lievästi. Ei oikein muuten ottanut kantaa mihinkään. Lapselta otettiin nippu verikokeita, joitakin virus vasta-aineita, normaalit senkka yms. On ollut aina muutenkin flunssien jälkeen pitkittynyttä yskää ja nyt tutkittiin myös mykoplasma, otettiin keuhkoröntgen ja sai kotiin myös pef-laitteen.
        Odotan mielenkiinnolla tuloksia.

        Tänään alkoi taas ilta kohti pahentua, mutta tällä kertaa auttoi kuuma juoma, toisin kuin eilen. Limaa tulee kyllä jotain ihan käsittämättömiä määriä ja nyt taas helpotti, kun sitä irtosi. On siis TODELLA sitkeää tavaraa!
        Yritän kyllä nyt olla yskimättä liikaa, ettei kurkku ärsyynny siitäkin.
        Lämpö on laskenut jo normaalille tasolle.
        Aika ventti olo kylläkin.

        Vähän ketuttaa, kun ambulanssissa tulkittiin oireet aika pitkälti paniikkikohtaukseksi. Selitettiin, että siinä voi tulla palan tunne kurkkuun, joopa joo...Tottakai tuossa oli paniikkiakin mukana, mutta kyllä se limakin oli siellä ihan oikeasti tukkeena! Kuka nyt ei panikoisi, kun ei meinaa saada enää kunnolla henkeä!
        En mä nyt kuitenkaan paniikkikohtauksia normaalisti ihan tuosta vaan saa.


      • Laryngiitti
        ap. kirjoitti:

        Meillä taas lapsi tuntui pääsevän vähemmällä. Eka yö oli pahin ja sen jälkeen muutaman yön hengitys rohisi, ei ollut kuumettakaan. Yskä vaan on jäänyt päälle ja vähän nenä tuhissut.
        Samaan aikaan satuttiin käymään muutenkin lääkärissä, kun lapsella oli aika tutkimuksiin, jotka oli määrätty jo aiemmin.
        Lääkäri sanoi vaan siis, että kurkku on hieman rakkulainen ja punoittaa lievästi. Ei oikein muuten ottanut kantaa mihinkään. Lapselta otettiin nippu verikokeita, joitakin virus vasta-aineita, normaalit senkka yms. On ollut aina muutenkin flunssien jälkeen pitkittynyttä yskää ja nyt tutkittiin myös mykoplasma, otettiin keuhkoröntgen ja sai kotiin myös pef-laitteen.
        Odotan mielenkiinnolla tuloksia.

        Tänään alkoi taas ilta kohti pahentua, mutta tällä kertaa auttoi kuuma juoma, toisin kuin eilen. Limaa tulee kyllä jotain ihan käsittämättömiä määriä ja nyt taas helpotti, kun sitä irtosi. On siis TODELLA sitkeää tavaraa!
        Yritän kyllä nyt olla yskimättä liikaa, ettei kurkku ärsyynny siitäkin.
        Lämpö on laskenut jo normaalille tasolle.
        Aika ventti olo kylläkin.

        Vähän ketuttaa, kun ambulanssissa tulkittiin oireet aika pitkälti paniikkikohtaukseksi. Selitettiin, että siinä voi tulla palan tunne kurkkuun, joopa joo...Tottakai tuossa oli paniikkiakin mukana, mutta kyllä se limakin oli siellä ihan oikeasti tukkeena! Kuka nyt ei panikoisi, kun ei meinaa saada enää kunnolla henkeä!
        En mä nyt kuitenkaan paniikkikohtauksia normaalisti ihan tuosta vaan saa.

        Meillä kans sairasteltu, 1v2kk poika flunssaisena ja lievää kuumeilua edellisvkolla(45) ja sekä minä että mieheni molemmat myös pienessä flunssassa ja yskässä, kuumetta ei ole ollut vaikka vilunväreitä kylläkin. Olo oli jo suht normaali loppuviikosta, la ja vielä su päivällä, olin pihalla hieman hikoilemassa, ja illalla 20-21 maissa saunomassa, muka loputkin yskät pois!
        Noh, siitä se vasta alkoi, laitettiin poika nukkumaan saunan jälkeen, ja mentiin katsomaan telkkaria. oudosti mulla alkoi ääni mennnä ja olla jokin ihmeellinen pala kurkussa, ja 23 aikaan tuli hirveä paniikki, että nyt ei henki kulje enää "patin" ohi ollenkaan, tuntui kuin olisi jonkun käsi kurkulla kuristamassa, pomppasin terassin ovelle ja mies tuli hädissään kyselemään soittaako ambulanssin.. (olen aika herkkä ja reagoin usein juuri hengittämällä tiheään..) (ulkona sain hengityksen tasaantumaan ja ehkä osa syy hengenahdistukselle oli paniikki) käskin kuitenkin vaan soittaa sinne influenssapuhelimeen, ja sieltä neuvoivat, että jos vaiva pahenee, ottaa suoraan yhteys päivystykseen.. (joka meillä tietenkin yli 20km päässä kaupungissa, kun oman paikkakunnan tk:n päivystys loppuu klo:22)
        Koitettiin sitten mennä nukkumaan, mutta pala tuntui edelleen kurkussa, ehkä voimakkaimpana vas puolella. (ei kuitenkaan ollut samaan tapaan kipeä, kun joskus angiina/kurkkupaise, jotka olen sairastanut) Soitin sitten päivustävälle, joka käski ottaa särkylääkettä joka vähentäisi kurkun turvotusta.. sen verran siitä oli apua, että patti "laskeutui" koko kurkkuun, ja 5 aamuyöllä soittelin taas päivystykseen jossa sanoivat että joko ambulanssi(heillä maskit ja avaavia ja sitten tilanteen mukaan jatkohoitoon) tai sitten itte suoraa sairaalaan.
        Lähdettiin sitten koko perhe käymään,(ajattelin että saa verikokeet ym otettua) en uskaltanut itse ajaa ( jos hengitys lakkais kokonaan matkalla) ja poikakin heräsi "sopivasti" soitteluun ja ramppaamiseen..

        Ma: aamuyöstä sairaalassa sain adrenaliinia maskilla ja tutkittiin/kuunneltiin ja lkri sanoi että keuhkoäänet puhtaat, kurkunpään/keuhkoputken tulehdus,(oli puhetta myös laryngiitista) otettiin verikokeet ja kotia, käskivät ottamaan yhteyttä aamulla omaan lääkäriin mikäli oireet jatkuisivat..
        Aamulla soittelin verikokeiden tuloksia, ok, CRP pikkasen koholla (10), hoitaja kyseli vointia ja sanoi että jos ilmaantuu uudestaa jotain nii lääkäriin..
        Pvällä soittelin päivystykseen kun tuntu taas hankalalta hengittää, ja sain hoitajalle ajan, ja adrenaliinia maskilla.
        Illalla kävin taas hengittämässä adrenaliinia, happisaturaatio otettiin (90) ja lääkäri kuunteli keuhkot(puhtaat) ja sain 10,5mg(tabletteja) kortisonia.
        Ti:Pärjäsin yön, mutta taas iltapäivällä tuntui kurjalta hengittää, joten hengittelemään adrenaliinia.(tälläkertaa se ei auttanut yhtähyvin kuten edellisillä kerroilla, ja kerroin hoitajalle, joka sanoi että katotaan päiväkerrallaan, edes lkri ei tutkinut!)
        Ke: iltapäivällä taas päivystykseen, lääkäri tuli tutkimaan, kuunneltiin keuhkot (puhtaat), otettiin happisaturaatio (100, hieman "paniikkihengityksiä" kenties?) Tehtiin puhalluskokeet ennen(~350)/jälkeen(~360) kun sain maskilla ventolineä, kun kerroin että eilen illalla ei adrenaliini ollut auttanut.. sain myös kortisonipiikin. Aamuksi sovittiin labrakokeet ja keuhkokuva, ja tulosten tultua lääkärin puheille.
        To: labrakokeet ja keuhkoröntgen, heti tulosten tultua lääkärin vastaanotolle, laprat ok, edelleen CRP hieman koholla (10) ja keuhklokuva täysin puhdas, antoi kuitenkin amorion 750mg kuurin ettei pääse bakteerit muhimaan..)
        Pe: en käynyt tkssa, mutta ääni edelleen käheä, hieman hetkellisiä hengenahdistuksia, ja yskäkohtauksia, joskin nyt ei enää "palantunnetta" niin pahasti kurkussa vaan lähinnä tuntuu, että henki ei kulje kunnolla "alas asti", että joutuu vetämään oikein syvään henkeä muutaman kerran ennenkun tuntuu että sai ilmaa keuhkoihin asti!:(
        Edelleen on samanlainen olo kuin pe, että välillä joutuu hengittelemään huolella, että henki kulkee kunnolla..:( Plaah, oon jo selannu kaikki astma, keuhkosairaudet ym netistä, vaikka lkri kyllä sanoi että, tämä on tosi ikävä tauti ja nyt on kuulemma" sitkeitä tauteja liikkeellä:(


      • ap.
        Laryngiitti kirjoitti:

        Meillä kans sairasteltu, 1v2kk poika flunssaisena ja lievää kuumeilua edellisvkolla(45) ja sekä minä että mieheni molemmat myös pienessä flunssassa ja yskässä, kuumetta ei ole ollut vaikka vilunväreitä kylläkin. Olo oli jo suht normaali loppuviikosta, la ja vielä su päivällä, olin pihalla hieman hikoilemassa, ja illalla 20-21 maissa saunomassa, muka loputkin yskät pois!
        Noh, siitä se vasta alkoi, laitettiin poika nukkumaan saunan jälkeen, ja mentiin katsomaan telkkaria. oudosti mulla alkoi ääni mennnä ja olla jokin ihmeellinen pala kurkussa, ja 23 aikaan tuli hirveä paniikki, että nyt ei henki kulje enää "patin" ohi ollenkaan, tuntui kuin olisi jonkun käsi kurkulla kuristamassa, pomppasin terassin ovelle ja mies tuli hädissään kyselemään soittaako ambulanssin.. (olen aika herkkä ja reagoin usein juuri hengittämällä tiheään..) (ulkona sain hengityksen tasaantumaan ja ehkä osa syy hengenahdistukselle oli paniikki) käskin kuitenkin vaan soittaa sinne influenssapuhelimeen, ja sieltä neuvoivat, että jos vaiva pahenee, ottaa suoraan yhteys päivystykseen.. (joka meillä tietenkin yli 20km päässä kaupungissa, kun oman paikkakunnan tk:n päivystys loppuu klo:22)
        Koitettiin sitten mennä nukkumaan, mutta pala tuntui edelleen kurkussa, ehkä voimakkaimpana vas puolella. (ei kuitenkaan ollut samaan tapaan kipeä, kun joskus angiina/kurkkupaise, jotka olen sairastanut) Soitin sitten päivustävälle, joka käski ottaa särkylääkettä joka vähentäisi kurkun turvotusta.. sen verran siitä oli apua, että patti "laskeutui" koko kurkkuun, ja 5 aamuyöllä soittelin taas päivystykseen jossa sanoivat että joko ambulanssi(heillä maskit ja avaavia ja sitten tilanteen mukaan jatkohoitoon) tai sitten itte suoraa sairaalaan.
        Lähdettiin sitten koko perhe käymään,(ajattelin että saa verikokeet ym otettua) en uskaltanut itse ajaa ( jos hengitys lakkais kokonaan matkalla) ja poikakin heräsi "sopivasti" soitteluun ja ramppaamiseen..

        Ma: aamuyöstä sairaalassa sain adrenaliinia maskilla ja tutkittiin/kuunneltiin ja lkri sanoi että keuhkoäänet puhtaat, kurkunpään/keuhkoputken tulehdus,(oli puhetta myös laryngiitista) otettiin verikokeet ja kotia, käskivät ottamaan yhteyttä aamulla omaan lääkäriin mikäli oireet jatkuisivat..
        Aamulla soittelin verikokeiden tuloksia, ok, CRP pikkasen koholla (10), hoitaja kyseli vointia ja sanoi että jos ilmaantuu uudestaa jotain nii lääkäriin..
        Pvällä soittelin päivystykseen kun tuntu taas hankalalta hengittää, ja sain hoitajalle ajan, ja adrenaliinia maskilla.
        Illalla kävin taas hengittämässä adrenaliinia, happisaturaatio otettiin (90) ja lääkäri kuunteli keuhkot(puhtaat) ja sain 10,5mg(tabletteja) kortisonia.
        Ti:Pärjäsin yön, mutta taas iltapäivällä tuntui kurjalta hengittää, joten hengittelemään adrenaliinia.(tälläkertaa se ei auttanut yhtähyvin kuten edellisillä kerroilla, ja kerroin hoitajalle, joka sanoi että katotaan päiväkerrallaan, edes lkri ei tutkinut!)
        Ke: iltapäivällä taas päivystykseen, lääkäri tuli tutkimaan, kuunneltiin keuhkot (puhtaat), otettiin happisaturaatio (100, hieman "paniikkihengityksiä" kenties?) Tehtiin puhalluskokeet ennen(~350)/jälkeen(~360) kun sain maskilla ventolineä, kun kerroin että eilen illalla ei adrenaliini ollut auttanut.. sain myös kortisonipiikin. Aamuksi sovittiin labrakokeet ja keuhkokuva, ja tulosten tultua lääkärin puheille.
        To: labrakokeet ja keuhkoröntgen, heti tulosten tultua lääkärin vastaanotolle, laprat ok, edelleen CRP hieman koholla (10) ja keuhklokuva täysin puhdas, antoi kuitenkin amorion 750mg kuurin ettei pääse bakteerit muhimaan..)
        Pe: en käynyt tkssa, mutta ääni edelleen käheä, hieman hetkellisiä hengenahdistuksia, ja yskäkohtauksia, joskin nyt ei enää "palantunnetta" niin pahasti kurkussa vaan lähinnä tuntuu, että henki ei kulje kunnolla "alas asti", että joutuu vetämään oikein syvään henkeä muutaman kerran ennenkun tuntuu että sai ilmaa keuhkoihin asti!:(
        Edelleen on samanlainen olo kuin pe, että välillä joutuu hengittelemään huolella, että henki kulkee kunnolla..:( Plaah, oon jo selannu kaikki astma, keuhkosairaudet ym netistä, vaikka lkri kyllä sanoi että, tämä on tosi ikävä tauti ja nyt on kuulemma" sitkeitä tauteja liikkeellä:(

        Joo, siis mulla on tosiaan mennyt tuo ihan samoilla oireilla.
        Tiistaina menin lääkärin, kun ei alkanut tokenemaan, otettiin CRP ja se oli 17. Lääkäri määräsi ventoline yskänlääkettä.
        Keskiviikkona edelleen hengitys ajoittain huonoa, mutta ventolinesta jonkun verran apua. Tuossa vaiheessa alkoi tulla myös nuhaa.
        Torstaiaamuna tuntui taas huonommalta. En ollut siihen mennessä saanut yhtään kunnon yötä nukuttua, lääkkeestä huolimatta. Aloin saada myös ihan hillitömiä yskänkohtauksia, joihin meinasin suurinpiirtein tukehtua. Jossain hinkuyskässä varmaan samantapaista.
        Lapselle oli myös tullut samaan aikaan uudelleen ihan kamala yskä yms., epäiltiin jälkitautia, kun edellinen flunssa oli hädin tuskin loppunut ja onnistuin saamaan hänelle ajanvarausajan kymmenien kilsojen päähän kaupungin sairaalan pääterveysasemalle, kun omalla terveysasemalla ei ollut enää loppuviikosta lääkärin vastaanottoa. Senkin ajan sain lähinnä tappelemalla. Itse en saanut pääterveysasemalta mitään apua siinä vaiheessa, käskettiin vaan hoitamaan tautia kotona, tai tarvittaessa tulemaan jonottamaan illalla päivystykseen. En saanut omaa lääkäriaikaa.
        En olis millään enää jaksanut odottaa sitä päivystysaikaa, iltaan asti.
        Mies lähti sitten heittämään meidät sinne sairaalaan.

        Siellä otettiin lapselta CRP, joka oli suurempi kuin mulla, mutta kuulemma ei vielä liikaa. Hän sai antibiootit ja yskänlääkettä.
        Siinä vaiheessa oma olo oli sitä luokkaa, että aloin valittaa lääkärille myös tätä omaa tilaani.
        Hän otti sitten minutkin siinä samassa tutkittavaksi muitta mutkitta -ihme ja kyllä-, ilman mitään ajanvarauksia.
        CRP oli edelleen sama. Epäili keuhkoputken tulehdusta, mutta hinkuyskääkään ei sulkenut pois (lapselta oli aiemmin otettu tuo näyte, mutta tulokset eivät ole vielä tulleet).
        Sain hinkuyskään keuhkopuolen tulehduksiin tepsivää antibioottia (samaa kuin lapsi).
        Saatiin vielä limaa irrottavaa yskänlääkettä.

        Antibioottikuurin myötä oireet ovat nyt alkaneet hellittää.
        Tänään en ole tarvinnut ventolinea, henki kulkee jo paremmin, mutta ajoittain kurkkua kutittaa edelleen ja limaa tuntuu olevan. Yöllä etenkin yskittää, mutta siihen on auttanut jotenkin redol comp. -yskänlääke, jota mulla sattui olemaan ennestään kotona. Se hurjan tiukka lima on jo lähtenyt kurkusta, mutta nyt tavara on sellaista juoksevampaa. Ruokailun jälkeen saa kyllä vielä kakoa aika tavalla ja välillä täytyy oikein keskittyä vetämään henkeä loppuun saakka. Lima tuntuu ajoittain vielä aika häiritsevältä.
        Lihaksetkin oireilee yskimisestä. En tiedä olisko pallea jo liian jännittynyt.

        Mulla on kyllä viime vuosien aikana ollut muutenkin sen tyyppistä hengenahdistusta, että tuntuu kuin ei saisi henkeä vedettyä loppuun saakka, ei ole oikein saatu selville mistä johtuu. On kyllä epäilty jonkinlaiseksi paniikkioireeksi tai refluksista johtuvaksi, tai yläkropan virheasennoista.
        Astmakokeita on tehty. Niissä ei ollut muuta kuin, että aamuiset PEF-arvot oli huonommat kuin ilta-arvot, josta lääkäri sanoi, että saattaa olla myös astmataipumusta. Olen pölyille kamalan herkkä, mutta varsinaisia allergioita ei ole todettu pric-testillä.
        Nyt sattuu lapsella olemaan samaan aikaan astmakokeet, PEF-mittari kotona ja kokeilin huvikseni mitkä arvot saan nyt.
        Normaalisti ovat siellä n. 450 tienoilla, nyt ovat jääneet yleensä kaikki alle 400:n, sellaista 350 yms.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Joo, siis mulla on tosiaan mennyt tuo ihan samoilla oireilla.
        Tiistaina menin lääkärin, kun ei alkanut tokenemaan, otettiin CRP ja se oli 17. Lääkäri määräsi ventoline yskänlääkettä.
        Keskiviikkona edelleen hengitys ajoittain huonoa, mutta ventolinesta jonkun verran apua. Tuossa vaiheessa alkoi tulla myös nuhaa.
        Torstaiaamuna tuntui taas huonommalta. En ollut siihen mennessä saanut yhtään kunnon yötä nukuttua, lääkkeestä huolimatta. Aloin saada myös ihan hillitömiä yskänkohtauksia, joihin meinasin suurinpiirtein tukehtua. Jossain hinkuyskässä varmaan samantapaista.
        Lapselle oli myös tullut samaan aikaan uudelleen ihan kamala yskä yms., epäiltiin jälkitautia, kun edellinen flunssa oli hädin tuskin loppunut ja onnistuin saamaan hänelle ajanvarausajan kymmenien kilsojen päähän kaupungin sairaalan pääterveysasemalle, kun omalla terveysasemalla ei ollut enää loppuviikosta lääkärin vastaanottoa. Senkin ajan sain lähinnä tappelemalla. Itse en saanut pääterveysasemalta mitään apua siinä vaiheessa, käskettiin vaan hoitamaan tautia kotona, tai tarvittaessa tulemaan jonottamaan illalla päivystykseen. En saanut omaa lääkäriaikaa.
        En olis millään enää jaksanut odottaa sitä päivystysaikaa, iltaan asti.
        Mies lähti sitten heittämään meidät sinne sairaalaan.

        Siellä otettiin lapselta CRP, joka oli suurempi kuin mulla, mutta kuulemma ei vielä liikaa. Hän sai antibiootit ja yskänlääkettä.
        Siinä vaiheessa oma olo oli sitä luokkaa, että aloin valittaa lääkärille myös tätä omaa tilaani.
        Hän otti sitten minutkin siinä samassa tutkittavaksi muitta mutkitta -ihme ja kyllä-, ilman mitään ajanvarauksia.
        CRP oli edelleen sama. Epäili keuhkoputken tulehdusta, mutta hinkuyskääkään ei sulkenut pois (lapselta oli aiemmin otettu tuo näyte, mutta tulokset eivät ole vielä tulleet).
        Sain hinkuyskään keuhkopuolen tulehduksiin tepsivää antibioottia (samaa kuin lapsi).
        Saatiin vielä limaa irrottavaa yskänlääkettä.

        Antibioottikuurin myötä oireet ovat nyt alkaneet hellittää.
        Tänään en ole tarvinnut ventolinea, henki kulkee jo paremmin, mutta ajoittain kurkkua kutittaa edelleen ja limaa tuntuu olevan. Yöllä etenkin yskittää, mutta siihen on auttanut jotenkin redol comp. -yskänlääke, jota mulla sattui olemaan ennestään kotona. Se hurjan tiukka lima on jo lähtenyt kurkusta, mutta nyt tavara on sellaista juoksevampaa. Ruokailun jälkeen saa kyllä vielä kakoa aika tavalla ja välillä täytyy oikein keskittyä vetämään henkeä loppuun saakka. Lima tuntuu ajoittain vielä aika häiritsevältä.
        Lihaksetkin oireilee yskimisestä. En tiedä olisko pallea jo liian jännittynyt.

        Mulla on kyllä viime vuosien aikana ollut muutenkin sen tyyppistä hengenahdistusta, että tuntuu kuin ei saisi henkeä vedettyä loppuun saakka, ei ole oikein saatu selville mistä johtuu. On kyllä epäilty jonkinlaiseksi paniikkioireeksi tai refluksista johtuvaksi, tai yläkropan virheasennoista.
        Astmakokeita on tehty. Niissä ei ollut muuta kuin, että aamuiset PEF-arvot oli huonommat kuin ilta-arvot, josta lääkäri sanoi, että saattaa olla myös astmataipumusta. Olen pölyille kamalan herkkä, mutta varsinaisia allergioita ei ole todettu pric-testillä.
        Nyt sattuu lapsella olemaan samaan aikaan astmakokeet, PEF-mittari kotona ja kokeilin huvikseni mitkä arvot saan nyt.
        Normaalisti ovat siellä n. 450 tienoilla, nyt ovat jääneet yleensä kaikki alle 400:n, sellaista 350 yms.

        Niin tuo antibioottikuuri vei myös tuon nuhan pois.


    • Sairaanakauan

      No mä en oo varma mikä tauti täää o mut mull o ollu kauhee yskä ja nuha 3 viikkoa ja välillä oksennus meinaa tulla. Mitä pitäisi tehdä?

    • hakkaavaa yskää

      täällä ollut jo yli neljä viikkoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe