Eka neuvola ja verikokeet/pissatesti?

rv 7

Minulla on viikon päästä eka neuvola (oletettu rv 8 0).. Kyselisin että lähetetäänkö neuvolasta labraan vai miten tuo menee? Aikaa varaessa ei neuvolasta sanottu veri/pissakokeista mitään..? kenelläkään mitään tietoa mitä kokeita otetaan?
Minulla on alusta asti ollut vuotoja ja haluisin todella kovasti tietää että onko hcg normaali.. Tekee tuskaa stressaa rv 13 asti np ultraan että saisin tietää onko kaikki hyvin.
Miten teillä eka neuvola on mennyt? =)
Kiitos etukäteen =)

9

4849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma84 :)

Moikka "rv7" !

Meillä verikokeet otetaan ekalla neuvolakäynnillä neuvolassa. Terkkari ottaa siis ne ja ne lähetetään spr:lle, missä ne tutkitaan. Itse oli veriryhmältäni rh-, joten verikokeita otettiin sit koko raskauden ajan (alussa, puolessa välissä ja lopussa) ja nekin neuvolassa.

Meillä päin sokerirasituskokeisiin laitetaan lähete tk:n labraan. Siellä siis tehdään koko rasituskoe, mutta eihän siihen kaikki joudu. "Riskiryhmät" vain...

Sit toi pissa tutkitaan meillä ainakin neuvolassa joka käynti. Eli ekaksi, kun menen neuvolaan, teen alapesun neuvolan vessassa, pissaan purkkiin ja laitan tarralappuun nimeni ja pissapurkki luukusta odottamaan terkkaria. Hän katsoo stiksillä, onko ok. Saan tietää tuloksen heti neuvolahuoneeseen mennessäni.

Mitä kokeita otetaan; eli veriryhmä selvitetään, samoin hiv ja b-hepatiitti ainakin...
      pissasta katsotaan bakteerit, proteiinit ja valkuainen ainakin... :)

Mitähän tarkotat tuolla hcg:llä?

Tarkotitko hb:tä eli hemoglobiinia? Hb:tä ainakin seurataan koko raskauden ajan eli joka neuvolakäynnillä sormen päästä!!!

Kivasti meni eka neuvola. Sain neuvolakortin, johon tiedot laitetaan. Siellä piti vastailla moniin kysymyksiin; itseäni, terveyttäni, seksuuaalista terveyttä ajatellen :)

Sit ekalla kerralla annoin sen pissanäytteen, musta otettiin verikokeet, sit hb sormen päästä, paino, verenpaine ja sydänäänet kuunneltiin ja terkkari tunnusteli masua. Sit vain puheltiin kaikenlaista ja sovittiin seuraava aika, muistaakseni heti lääkärineuvola :) 4:n vkon päähän :)

Näin meillä!

terv. Etelä-pohjalainen

• rv 7

Tarkoitin hcg:llä raskaushormoonia että tarkistetaanko että se on normaali..
        Minä joudun todennäköisesti myös sokerirasitukseen koska suvusta löytyy diabetesta ja minulla on ylipainoa.. Satutko tietämään millä rv:llä tuohon sokerirasitukseen mennään?
        Asun pienellä paikkakunnalla joten täällä ei pääse kuuntelemaan sydänääniä neuvolassa. Pitää odottaa np ultraan.
        Miksi sinulta otettiin verikokeita sen takia että olet rh-? Itse olen rh .

• ...
        rv 7 kirjoitti:

Minä joudun todennäköisesti myös sokerirasitukseen koska suvusta löytyy diabetesta ja minulla on ylipainoa.. Satutko tietämään millä rv:llä tuohon sokerirasitukseen mennään?
        Asun pienellä paikkakunnalla joten täällä ei pääse kuuntelemaan sydänääniä neuvolassa. Pitää odottaa np ultraan.

mulla oli se sokerirasituskoe joskus noin 25 viikolla..

• Henni78
        rv 7 kirjoitti:

Raskaushormoneja ei neuvolan kautta tietääkseni lainkaan tarkastella. Sitä varten on ensimmäinen ultra, jonka yhteydessä suurin osa kunnista tarjoaa ns. seerumiseulan (verikoeseula), jossa tuo raskaushormonin ja sikiöhormonien määrää tarkastellaan.

Itselläni oli todella korkeat arvot raskaushormoneissa ja matalat taas sikiöhrmoneissa, joten seula hälytti down-riskiä, vaikka ultrassa ei niskaturvotusta tai muuta erityistä ollut lainkaan. Jatkona kävimme 3 vkon kuluttua lapsivesipunktiossa, jossa kuitenkin selvisi, ettei ainakaan downia, 13- tai 18-trisomiaa ole vauvalla, vaan niiltä osin ainakin kunnossa on.

Noi seulakäytännöt vaihtelee kunnittain, kaikki eivät tarjoa mahdollisuutta verikoeseulaan ultran yhteydessä tai muutenkaan. Kysy enempi neuvolasta.

Miksi haluat, että raskaushormonit tutkitaan? Onko syytä epäillä jotain erityistä?

Ekassa neuvolassa meillä otetaan 3 putkiloa verta ja hemoglobiini. Verestä katsotaan mm veriryhmä ja joitain muita juttuja (vasta-aineet). Pissanäyte (se ensimmäinen, josta katsotaan taudit ja tulehdukset) toimitetaan meillä itse jälkeenpäin labraan.

Ja tosiaan ennen jokaista neuvolakäyntiä käydään purkkiin pissimässä, ja siitä katsotaan virtsan proteiinit ja sokerit (tai jotain). Meillä tikutamme näytteen ihan itse ja jos siinä on jotain epäselvää, terkka tarkastaa sen vielä. Muuten ei asiaan puututa. Neuvolassa kyllä selvitetään käytäntö.

Onpa outoa, jos ei sydänääniä kuunnellaa ollenkaan neuvolassanne. Normaalisti kun tarjotaan vain 2 ultramahdollisuutta, niin mielestäni on järjetöntä, jos ei sikiön sykkeitä seurata lainkaan muuten. Sykkeen seuraaminen sikiön kasvun ja kehityksen (terveyden) kannalta kun on olennaisen tärkeää. Toivottavasti olet erehtynyt... Kyllä nyt neuvolalla kuin neuvolalla luulisi olevan varaa sellaiseen pieneen kannettavaan doppleriin...

Jos on aihetta sokerirasitustestiin, se yleensä tehdään vasta rv 20 jälkeen.

• alkp.
        Henni78 kirjoitti:

Raskaushormoneja ei neuvolan kautta tietääkseni lainkaan tarkastella. Sitä varten on ensimmäinen ultra, jonka yhteydessä suurin osa kunnista tarjoaa ns. seerumiseulan (verikoeseula), jossa tuo raskaushormonin ja sikiöhormonien määrää tarkastellaan.

Itselläni oli todella korkeat arvot raskaushormoneissa ja matalat taas sikiöhrmoneissa, joten seula hälytti down-riskiä, vaikka ultrassa ei niskaturvotusta tai muuta erityistä ollut lainkaan. Jatkona kävimme 3 vkon kuluttua lapsivesipunktiossa, jossa kuitenkin selvisi, ettei ainakaan downia, 13- tai 18-trisomiaa ole vauvalla, vaan niiltä osin ainakin kunnossa on.

Noi seulakäytännöt vaihtelee kunnittain, kaikki eivät tarjoa mahdollisuutta verikoeseulaan ultran yhteydessä tai muutenkaan. Kysy enempi neuvolasta.

Miksi haluat, että raskaushormonit tutkitaan? Onko syytä epäillä jotain erityistä?

Ekassa neuvolassa meillä otetaan 3 putkiloa verta ja hemoglobiini. Verestä katsotaan mm veriryhmä ja joitain muita juttuja (vasta-aineet). Pissanäyte (se ensimmäinen, josta katsotaan taudit ja tulehdukset) toimitetaan meillä itse jälkeenpäin labraan.

Ja tosiaan ennen jokaista neuvolakäyntiä käydään purkkiin pissimässä, ja siitä katsotaan virtsan proteiinit ja sokerit (tai jotain). Meillä tikutamme näytteen ihan itse ja jos siinä on jotain epäselvää, terkka tarkastaa sen vielä. Muuten ei asiaan puututa. Neuvolassa kyllä selvitetään käytäntö.

Onpa outoa, jos ei sydänääniä kuunnellaa ollenkaan neuvolassanne. Normaalisti kun tarjotaan vain 2 ultramahdollisuutta, niin mielestäni on järjetöntä, jos ei sikiön sykkeitä seurata lainkaan muuten. Sykkeen seuraaminen sikiön kasvun ja kehityksen (terveyden) kannalta kun on olennaisen tärkeää. Toivottavasti olet erehtynyt... Kyllä nyt neuvolalla kuin neuvolalla luulisi olevan varaa sellaiseen pieneen kannettavaan doppleriin...

Jos on aihetta sokerirasitustestiin, se yleensä tehdään vasta rv 20 jälkeen.

Olen tutuilta kysellyt ja kenelläkään ei ole kuunneltu sydänääniä neuvolassa.. Kuuleko dopplerilla sydänäänet jo rv 8?

• melkein ammattilaine
        alkp. kirjoitti:

Olen tutuilta kysellyt ja kenelläkään ei ole kuunneltu sydänääniä neuvolassa.. Kuuleko dopplerilla sydänäänet jo rv 8?

Olisi kai teoriassa mahdollista kuulla sydänäänet dobberilla jos viikolla 8, jos osaisi kuunnella juuri oikeasta kohdasta ja alkio olisi juuri sopivassa kohdassa kohtua jne. Käytännössä sydänäänet kuuluu kohtuullisella todennäköisyydellä viikolta 12 alkaen ja viikon 17 jälkeen aletaan huolestua, jos sydänääniä ei saada laisinkaan kuulumaan.

Yleensä neuvoloissa yritetään kuunnella sydänäänet ensimmäisen kerran vasta vk12 jälkeen (joissain paikoissa vasta vk 15 jälkeen), jotta niiden kuulumattomuus ei aiheuttaisi suurta pettymystä ja ylimääräistä huolestumista.

• heidi--
        alkp. kirjoitti:

Ei mullakaan ole kuunneltu sydänääniä.. Vain ultrattu ja katottu sykkiikö sydän :) Torstaina on np -ultra ja kai siinä viimistään kuulee ne..? Olen kans joutunut neuvolassa kulkemaan jo 3 kertaa kovien vatsakipujen vuoksi.. Nyt olen rv 11 1 :) ja kaikki on aina ollut hyvin! Viikko sitten oli ensimmäinen virallinen neuvola ja sieltä sai pinkallisen kaikenmaailman esitteitä ja lappusia mukaan! Oli ihanaa lukea niitä ja täytellä! Sai paaaljon tietoa ja ruokavaliokin teki muutoksen!

• fisutt
        alkp. kirjoitti:

Meidän neuvolassa ei ainakaan voida kuunnella sydänääniä ennen kuin rv 10 jälkeen (riippuu laitteesta miten aikaisin voi kuunnella) eikä silloinkaan välttämättä kuulu, mutta sen jälkeen kyllä kuunnellaan joka kerta.

Meillä eka neuvolassa enimmäkseen vain juteltiin kaikista asioista mitä raskauden aikana tullaan tekemään jne. ja yleisesti raskausajasta. Pissa, paino, verenpaine ja hb katsottiin kyllä..
        Toisella kerralla vasta otettiin verikokeet ja kuunnteltiin sydänäänet (eli rv 13).

Sokerirasitukseen on aika vasta rv 27.

• mamma84 :)
        fisutt kirjoitti:

Meidän neuvolassa ei ainakaan voida kuunnella sydänääniä ennen kuin rv 10 jälkeen (riippuu laitteesta miten aikaisin voi kuunnella) eikä silloinkaan välttämättä kuulu, mutta sen jälkeen kyllä kuunnellaan joka kerta.

Meillä eka neuvolassa enimmäkseen vain juteltiin kaikista asioista mitä raskauden aikana tullaan tekemään jne. ja yleisesti raskausajasta. Pissa, paino, verenpaine ja hb katsottiin kyllä..
        Toisella kerralla vasta otettiin verikokeet ja kuunnteltiin sydänäänet (eli rv 13).

Sokerirasitukseen on aika vasta rv 27.

Elikkäs...mulla otettiin niitä vasta-aine verikokeita useamman kerran siksi, ettei tietty mieheni veriryhmää. Jos mieheni olisi ollut rh-, niin meidän lapsestamme ei olisi muuta voinut tullakkaan kuin rh-. Rh- negatiivisuus on harvinaisempaa ja kuin rh-positiivisuus, joten kun minä nyt olin se rh-....niin siksi niitä kokeita otettiin. Synnytyksen jälkeen paljastui, että mieheni on rh , koska poika oli rh . Itse sain piikin laitoksella.

Nyt toisessa raskaudessa vasta-aineita seurataan edelleen :)

Sokerirasitukseen mennään meillä n. rv 17.

Ahaa, itse en tollaisesta raskaushormonista tiennyt mitään :/ Kaikkea sitä oppii! Meillä ei neuvolassa puhuttu sellaisesta mitään...

Ompa jännä, ettei neuvolassa pääse kuulemaan sydänääniä :/ Meillä ne kuunnellaan aina. Jos ekalla kerralla ei kuulu äänet, niin mennään pikkukoppiin, jossa on aatamisaikainen ultralaite ja sen avaulla näkyy sikiö ja sydämenlyönnit. Samalla näkee montako on tulossa ;) Meillä käydään lisäksi ultrissa keskussairaalan äitipolilla. Eka ultra on varhaisultra, toiset menee vasta niskapoimu-ultraan. Sen jälkeen on rakenneultra ja viimeinen on "synnytystapa-arvio"ultra.

Ompa erilaisia käytäntöjä... itse tykkään kyllä meidän systeemistä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1390
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1115
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      975
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      68
      866
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe