Voisiko minullakin olla adhd

turhautuu tähän

Poikani sairastaa adhd:ta sai diaknoosin 2008 joulukuussa ja minulla todettiin lapsena samoja ongelmia koulussa keskittymis ja ylivilkkausoireita ja tuntuu, että vieläkään ei pysty olemaan työelämässä keskittymisvaikeutta,impulsiivisuutta,nopeita mieliala vaihteluita,unihäiriöitä ajattelee usein väsymättä,masennusta,kärsimättömyys ja kiinnostus loppuu usein lyhyeen ei vaan jaksa keskittyä pitkään yhteen asiaan, mielen ja ajatusten harhailu. Masennun heti, kun lapsella esim jotain vaikeuksia koulussa lapsellani conserta lääkitys ja tulee vatsakipuja,pääkipua ja nyt ilmennyt agressiivisuutta kuten tänään koulussa. Usein näillä on tapana periytyä ja saako 32 vuotias diaknoosia? Onko muilla kokemuksia aikuisiällä todetusta adhd:sta minulla kylläkin ollut lapsesta taustaa, mutta siihen aikaan ei tehty vielä diaknooseja vaan laitettiin pienluokalle.

24

2175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • addiaikuinen

      diagnosoidaan, itse sain diagnoosini kaksi vuotta sitten ollessani 38 v.
      Sitä en tiedä miten hanakasti julkinen puoli testailee, itse marssin yksityiselle neurologille ja hän lähetti minut neuropsykologin testeihin.

      Kaiken kaikkiaan rahaa "paloi" n. 1500 euroa

      • adhd liiton jäsen

        Olen hakemassa työkyvyttömyys eläkettä toistamiseen eli sitä ennen työtön työnhakija lapsella koulunkäynti vaikeudet adhd:n takia ja mulla erittäin vahvat epäilykset siitä, että olen kanssa adhd henkilö ja poikani periny sen minulta. En pysty tekemään töitä enkä koulua käymään mun on pakko saada diaknoosi jos mut halutaan vielä työelämään ei näitä masennus diaknooseja mitä olen saanu sairaspäivärahaa varten voida lopun elämää kirjoitella. En kyllä meinaa luovuttaa on pakko päästä tutkimuksiin ihan lapsenikin takia en saa mielenrauhaa olen niin levoton,hermostunut ja keskittymis vaikeutta lapsena todettiin hyperaktiivisuutta ja keskittymisvaikeutta, mutta en saanu diaknoosia koskaan
        =( ja nyt on vaikeutta työssä olemisessa tarvitsen vertaistukea ja kaikkea, mutta se ei onnistu minun kohdallani jos en saa diaknoosia. Olen täysin varma, että mulla on se adhd oireet viittaavat täysin... lyhyeksi jääneet työsuhteet sekä keskeytyneet opinnot kertatoisensa jälkeen jatkuvia karensseja masennusta en kertakaikkiaan vaan pysty tekemään lääkäri määrää mielialalääkkeitä en syö niitä valehtelen, että syön vaikka en syö en syö mömmöjä vaan tarviin muuta tukee terapian muodossa kukaan ei ymmärrä mua kaikki pitää outona mua ja mun poikaa. Ollaan jo 2 vuotta juostu lastenpsykiatrisella polilla keskustelemassa lääkkeestä mitä lapseni syö ja mikä ei sovi hänelle. hän syö concerta 36mg lääkettä ja se aiheuttaa niin pahoja sivuvaikutuksia kuten vatsakipua,pääkipua, ruokahaluttomuutta sekä nyt ilmennyt agressiivisuutta. Tää on yhtä tuskaa.... En tiiä miten selviin ilman omaa tukea ja diaknoosia mä en saa mielen rauhaa olleskaan. Kuulun lapseni kautta adhd liittoon ja meinaan kyllä selvittää mikä mättää, kun en pysty työelämään ja olen myös kuullut, että pahimmillaan hoitamaton adhd voi johtaa masennukseen tai ahdistuneisuuteen ja sitä kautta työkyvyttömyyteen ja olen siinä pisteessä tällä hetkellä. Onneksi huomena on lääkäriin aika saan puhua sielä asiasta mikä painaa en pysty elään näin se on varma.


      • addiaikuinen
        adhd liiton jäsen kirjoitti:

        Olen hakemassa työkyvyttömyys eläkettä toistamiseen eli sitä ennen työtön työnhakija lapsella koulunkäynti vaikeudet adhd:n takia ja mulla erittäin vahvat epäilykset siitä, että olen kanssa adhd henkilö ja poikani periny sen minulta. En pysty tekemään töitä enkä koulua käymään mun on pakko saada diaknoosi jos mut halutaan vielä työelämään ei näitä masennus diaknooseja mitä olen saanu sairaspäivärahaa varten voida lopun elämää kirjoitella. En kyllä meinaa luovuttaa on pakko päästä tutkimuksiin ihan lapsenikin takia en saa mielenrauhaa olen niin levoton,hermostunut ja keskittymis vaikeutta lapsena todettiin hyperaktiivisuutta ja keskittymisvaikeutta, mutta en saanu diaknoosia koskaan
        =( ja nyt on vaikeutta työssä olemisessa tarvitsen vertaistukea ja kaikkea, mutta se ei onnistu minun kohdallani jos en saa diaknoosia. Olen täysin varma, että mulla on se adhd oireet viittaavat täysin... lyhyeksi jääneet työsuhteet sekä keskeytyneet opinnot kertatoisensa jälkeen jatkuvia karensseja masennusta en kertakaikkiaan vaan pysty tekemään lääkäri määrää mielialalääkkeitä en syö niitä valehtelen, että syön vaikka en syö en syö mömmöjä vaan tarviin muuta tukee terapian muodossa kukaan ei ymmärrä mua kaikki pitää outona mua ja mun poikaa. Ollaan jo 2 vuotta juostu lastenpsykiatrisella polilla keskustelemassa lääkkeestä mitä lapseni syö ja mikä ei sovi hänelle. hän syö concerta 36mg lääkettä ja se aiheuttaa niin pahoja sivuvaikutuksia kuten vatsakipua,pääkipua, ruokahaluttomuutta sekä nyt ilmennyt agressiivisuutta. Tää on yhtä tuskaa.... En tiiä miten selviin ilman omaa tukea ja diaknoosia mä en saa mielen rauhaa olleskaan. Kuulun lapseni kautta adhd liittoon ja meinaan kyllä selvittää mikä mättää, kun en pysty työelämään ja olen myös kuullut, että pahimmillaan hoitamaton adhd voi johtaa masennukseen tai ahdistuneisuuteen ja sitä kautta työkyvyttömyyteen ja olen siinä pisteessä tällä hetkellä. Onneksi huomena on lääkäriin aika saan puhua sielä asiasta mikä painaa en pysty elään näin se on varma.

        kyllä millään ADHD-diagnoosilla "pääse". Kuntoutustukea olet kaiketi hakenut, tuskin toistaiseksi eläkettä, vai?

        Miksi lapselle ei kokeillaa muuta lääkitystä jos Concerta ei sovi?? Kait hän on tavannut lasten neurologin, siis psykiatrin lisäksi?

        Miksi et syö depressioon ja ahdistukseen lääkettä, ethän tiedä auttavatko ne vai eivät jos et niitä edes kokeile, siis kauemmin kuin viikon verran?
        Ja kait olet tietoinen että jokaisen kunnan ON PAKKO tarjota terapiaa? Etenkin kun sitä itse haluat.

        Kerrohan mitä lääkärireissusi anti on, toivon mukaan asia menee eteen päin.


      • alkuperäinen kirj
        addiaikuinen kirjoitti:

        kyllä millään ADHD-diagnoosilla "pääse". Kuntoutustukea olet kaiketi hakenut, tuskin toistaiseksi eläkettä, vai?

        Miksi lapselle ei kokeillaa muuta lääkitystä jos Concerta ei sovi?? Kait hän on tavannut lasten neurologin, siis psykiatrin lisäksi?

        Miksi et syö depressioon ja ahdistukseen lääkettä, ethän tiedä auttavatko ne vai eivät jos et niitä edes kokeile, siis kauemmin kuin viikon verran?
        Ja kait olet tietoinen että jokaisen kunnan ON PAKKO tarjota terapiaa? Etenkin kun sitä itse haluat.

        Kerrohan mitä lääkärireissusi anti on, toivon mukaan asia menee eteen päin.

        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste
        niin se vaan on ja depressiolääkkeisiin en koske mulla on vaihdettu kahta lääkettä ja kumpikaan ei sopinut. Ei ne voi pakottaa lääkkeitä syömään ketään, mutta toi lähete tutkimuksiin on pakko saada muuten en saa mielenrauhaa. Olen niin lääkevastainen terapiaan vaan se on enemmän minun juttu ei läääkkeet mitään auta pidemmän päälle.


      • addiaikuinen
        alkuperäinen kirj kirjoitti:

        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste
        niin se vaan on ja depressiolääkkeisiin en koske mulla on vaihdettu kahta lääkettä ja kumpikaan ei sopinut. Ei ne voi pakottaa lääkkeitä syömään ketään, mutta toi lähete tutkimuksiin on pakko saada muuten en saa mielenrauhaa. Olen niin lääkevastainen terapiaan vaan se on enemmän minun juttu ei läääkkeet mitään auta pidemmän päälle.

        eläkkeelle jos kerran olet hakemassa lausuntoa työkyvyttömyyseläkettä varten!! Kirjoitat sen tuossa aivan selvästi.

        "en mä minnekkään alkuperäinen kirj10.11.2009 09:28
        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste"

        Siis kahta lääkettä kokeillut? Jaa, itse aikoinani depression puhjetessa kokeilin pariakymmentä, onnekseni löysin sopivankin sitten kokeilujen jälkeen.

        Niin, kenenkään nieluun ei lääkettä väkisin laiteta, mutta lääkkeiden käyttöä voidaan seurata KELA:n kautta ja jos ei käytä suunniteltuja lääkkeitä voidaan katsoa että ei ole hoitomyönteinen ja se taas sitten hankaloittaa mm. lääk.lausuntojen saantia ym.

        Oletko hakenut terapiaa?


      • Tutkimuksiin
        addiaikuinen kirjoitti:

        eläkkeelle jos kerran olet hakemassa lausuntoa työkyvyttömyyseläkettä varten!! Kirjoitat sen tuossa aivan selvästi.

        "en mä minnekkään alkuperäinen kirj10.11.2009 09:28
        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste"

        Siis kahta lääkettä kokeillut? Jaa, itse aikoinani depression puhjetessa kokeilin pariakymmentä, onnekseni löysin sopivankin sitten kokeilujen jälkeen.

        Niin, kenenkään nieluun ei lääkettä väkisin laiteta, mutta lääkkeiden käyttöä voidaan seurata KELA:n kautta ja jos ei käytä suunniteltuja lääkkeitä voidaan katsoa että ei ole hoitomyönteinen ja se taas sitten hankaloittaa mm. lääk.lausuntojen saantia ym.

        Oletko hakenut terapiaa?

        takoittaa kuntoustus tukea ja kyllä lääkäri kirjoitti sitä varten lausunnon... et sinä tunne minun taustoja ja muutenkaan minua et voi ulkopuolisena ymmärtää tilannetta ja lääkkeisiin en koske ja se on minun mielipide sinä voit olla eri mieltä lääkiyksestä tiedän jopa adhd henkilöitä jotka eivät koskaan ole koskenut lääkkeisiin. Terapiaa en ole vielä hakenut, koska adhd liitossa sanottiin, että diaknoosin saatua on helpompi päästä terapiaan ja muutenkin saa paremmin apua ja ihmiset oppii ymmärtään paremmin esim töissä, kun tietää erityis piirteistä ja ne on paperilla mustaa valkoisella.


      • alkuperäinen kirj.
        addiaikuinen kirjoitti:

        eläkkeelle jos kerran olet hakemassa lausuntoa työkyvyttömyyseläkettä varten!! Kirjoitat sen tuossa aivan selvästi.

        "en mä minnekkään alkuperäinen kirj10.11.2009 09:28
        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste"

        Siis kahta lääkettä kokeillut? Jaa, itse aikoinani depression puhjetessa kokeilin pariakymmentä, onnekseni löysin sopivankin sitten kokeilujen jälkeen.

        Niin, kenenkään nieluun ei lääkettä väkisin laiteta, mutta lääkkeiden käyttöä voidaan seurata KELA:n kautta ja jos ei käytä suunniteltuja lääkkeitä voidaan katsoa että ei ole hoitomyönteinen ja se taas sitten hankaloittaa mm. lääk.lausuntojen saantia ym.

        Oletko hakenut terapiaa?

        veljeni sairastaa mbd:tä sen jälkeen 18 vuotiaana todettiin skitsofrenia ja myöhemmin ties mitä todistella, e tarvii sitä mielenterveydellistä aina ollut koko elämänsä lääkityksessä ei ole ollut siskona kiva seurata sen elämää kuinka se valuu tyhjään ja lääkkeet on muuttanut sen sairautta krooniseksi sen takia olen lääke kammoinen. Tämän kaiken olen lääkärilleni kertonut ja he kyllä ymmärtää pelkoni sielä ei mun sulle tarvii todistella lääkkeenottojani ja olen sen suoraan kertonut miksi en lääkkeisiin koske ja siellä kyllä tiedetään, mutta kerroinpahan vaan sullekkin, että ei ole minun elämä helppoa ollut ensimmäinen lapsi syntyi ja synnytys pitkittyi seurauksena myöhemmin dysfasia oppi puhumaan 3 v toinen lapsi syntyi normaalisti oli 9 pisteen lapsi, mutta myöhemmin ilmeni ylivilkkautta en osannu odottaa sen olevan adhd:ta kouluiässä se alkoi oli aina vaikeeta yhteyden ottoja tuli joka päivä kotiin ja lopulta vaadin diaknoosin pienluokkasiirtoa varten ihan sen takia, että itse en koskaan saanu lapsena diaknoosia ja nyt kärsin siitä, kun mulla ei ole mitään tukea mistään tullu olen aina väsynyt ja hermostunut itsellänikin oli kouluaikana keskittymisen kanssa ongelmia tunnistan omat ongelmat omassa lapsessa kylläkin hieman lievempänä, mutta joka tapauksessa aina ollut tosi impulsiivinen ja suutun tosi herkästi pikku asioista no ei itässä vielä kaikki kolmas lapseni syntyi suoraan teholle velttona vihreestä lapsivedestä meinas kuolla ja myöhemmin selvis aivojen mangneetti kuvauksessa jokin vaurio joka viittaa nyt keskittymiseen tulossa neurologiset tutkimukset ennen kouluun siirtymistä nyt siis on eskarissa siellä esiintyy ja ei siinä vieläkään kaikki hänelle todettiin myös kuulovika joka vaikeuttaa entisestään kommunikointia jonkin verran vaikka se on lievä, mutta kuulokojeiden varassa elää lopun elämän ja siihen joku adhd niin vielä haastavammaksi menee niin sanotko vielä, että olen työkykyinen kaiken tämän keskellä, kun kaikilla lapsilla on erityis ongelmia. ielä joku kehtaa tulla sanoon niin saatana mä suutun ja pahasti. En pysty silloin hillitä itteeni jos joku esim töissä kyselee ja arvostelee poissa olojani suutun välittömästi ja häippäsen työpaikalta ei minun kaikille tarvitse selvittää ongelmiani kyllä niissä on jo tarpeeksi kestämistä ilman muiden arvostelua. Ihan kun se olis minun vika kaikki.


      • ziunnnngggggggg
        addiaikuinen kirjoitti:

        kyllä millään ADHD-diagnoosilla "pääse". Kuntoutustukea olet kaiketi hakenut, tuskin toistaiseksi eläkettä, vai?

        Miksi lapselle ei kokeillaa muuta lääkitystä jos Concerta ei sovi?? Kait hän on tavannut lasten neurologin, siis psykiatrin lisäksi?

        Miksi et syö depressioon ja ahdistukseen lääkettä, ethän tiedä auttavatko ne vai eivät jos et niitä edes kokeile, siis kauemmin kuin viikon verran?
        Ja kait olet tietoinen että jokaisen kunnan ON PAKKO tarjota terapiaa? Etenkin kun sitä itse haluat.

        Kerrohan mitä lääkärireissusi anti on, toivon mukaan asia menee eteen päin.

        Eriättäin vaikeaoireisen ADHD-diagnoosin perusteella voidaan kyllä kirjoittaa eläkepaperit, mutta harvinaista se on.


      • alkuperäinen kirj.
        ziunnnngggggggg kirjoitti:

        Eriättäin vaikeaoireisen ADHD-diagnoosin perusteella voidaan kyllä kirjoittaa eläkepaperit, mutta harvinaista se on.

        harvinainen harvalla perheen äidillä on kolme tai useampia vaikeita lapsosia niin kuin meillä joilla on jokaisella erityisongelmansa.


      • ????????
        Tutkimuksiin kirjoitti:

        takoittaa kuntoustus tukea ja kyllä lääkäri kirjoitti sitä varten lausunnon... et sinä tunne minun taustoja ja muutenkaan minua et voi ulkopuolisena ymmärtää tilannetta ja lääkkeisiin en koske ja se on minun mielipide sinä voit olla eri mieltä lääkiyksestä tiedän jopa adhd henkilöitä jotka eivät koskaan ole koskenut lääkkeisiin. Terapiaa en ole vielä hakenut, koska adhd liitossa sanottiin, että diaknoosin saatua on helpompi päästä terapiaan ja muutenkin saa paremmin apua ja ihmiset oppii ymmärtään paremmin esim töissä, kun tietää erityis piirteistä ja ne on paperilla mustaa valkoisella.

        ja kuitenkin lääkäri kirjoittaa sinulle lausunnon kuntoutustukea varten?! Siis se kuntoutustukihan on sama kuin entinen määräaikainen eläke. Eli olethan sinä tosiaan hakeutumassa eläkkeelle, määräaikaiselle sellaiselle. Kun ei nyt vain olisi kysymys _sairausloman_ kirjoittamisesta, ainakin aluksi.

        "en mä minnekkään alkuperäinen kirj10.11.2009 09:28
        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste" ÖÖÖÖÖÖ???????


        Joko sinulla on 300 pv KELA:n sairauspäivärahoja saatuna? Ennen sitä nimittäin ei kuntoutustukea myönnetä.
        Toki sinulla on varmastikin raskasta erityislasten äitinä mutta sillä perusteella ei kukaan ole vielä sairauslomaa tai eläkettä saanut, siihen kun ei ole mitään diagnoosia.

        Jotenkin tuntuu että termistö sinulla ainakin on kovasti hakusessa, mm.
        Veljesi sairastaa skitsofreniaa, MBD on vanha nimitys neurologiselle oireyhtymälle.......

        No, sait lähetteen tutkimuksiin, hyvä niin.


      • alkuperäinen kirj.
        ???????? kirjoitti:

        ja kuitenkin lääkäri kirjoittaa sinulle lausunnon kuntoutustukea varten?! Siis se kuntoutustukihan on sama kuin entinen määräaikainen eläke. Eli olethan sinä tosiaan hakeutumassa eläkkeelle, määräaikaiselle sellaiselle. Kun ei nyt vain olisi kysymys _sairausloman_ kirjoittamisesta, ainakin aluksi.

        "en mä minnekkään alkuperäinen kirj10.11.2009 09:28
        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste" ÖÖÖÖÖÖ???????


        Joko sinulla on 300 pv KELA:n sairauspäivärahoja saatuna? Ennen sitä nimittäin ei kuntoutustukea myönnetä.
        Toki sinulla on varmastikin raskasta erityislasten äitinä mutta sillä perusteella ei kukaan ole vielä sairauslomaa tai eläkettä saanut, siihen kun ei ole mitään diagnoosia.

        Jotenkin tuntuu että termistö sinulla ainakin on kovasti hakusessa, mm.
        Veljesi sairastaa skitsofreniaa, MBD on vanha nimitys neurologiselle oireyhtymälle.......

        No, sait lähetteen tutkimuksiin, hyvä niin.

        saanu jo kohta saanut 300 päivältä sairaspäivärahaa tulee nyt tämän sairaspäivärahan jälkeen täyteen 300 päivää ja sitten ei ole tietoa mistä seuraavaksi ja kolme lasta elätettävänä.
        Toivottavasti saan sen määräaikaisen eläkkeen. Jos lähtisin töihin niin mun poika sillä aikaa tekis mitä sattuu kotona kun pääsee koulusta jos siellä edes kävis niin kuin tänään kävi kun ei olut lääkettä oli 1 h koulussa ja tuli kotiin, kun opettaja ajo pois koulusta kuka sen ajan ottaa pojasta vastuun jos en minä? Kyllä tää on niin hankala tilanne ja lääkkeet aiheuttaa pahoja sivuoireita niin kun vatsakipuja,päänsärkyä,ruokahaluttomuutta ja viimeisimpänä sivuoireena ilmennyt agressiivisuutta ja olisko se ärtyneisyys johtuvaa lääkkeestä. En voi jättää poikaa yksin toisen poikani kanssa ja mennä töihin.


      • alkuperäinen kirj.
        ???????? kirjoitti:

        ja kuitenkin lääkäri kirjoittaa sinulle lausunnon kuntoutustukea varten?! Siis se kuntoutustukihan on sama kuin entinen määräaikainen eläke. Eli olethan sinä tosiaan hakeutumassa eläkkeelle, määräaikaiselle sellaiselle. Kun ei nyt vain olisi kysymys _sairausloman_ kirjoittamisesta, ainakin aluksi.

        "en mä minnekkään alkuperäinen kirj10.11.2009 09:28
        eläkkeelle ole hakemassa vaan lausuntoa lääkäriltä työkyvyttömyys eläkettä varten en pysty töihin piste" ÖÖÖÖÖÖ???????


        Joko sinulla on 300 pv KELA:n sairauspäivärahoja saatuna? Ennen sitä nimittäin ei kuntoutustukea myönnetä.
        Toki sinulla on varmastikin raskasta erityislasten äitinä mutta sillä perusteella ei kukaan ole vielä sairauslomaa tai eläkettä saanut, siihen kun ei ole mitään diagnoosia.

        Jotenkin tuntuu että termistö sinulla ainakin on kovasti hakusessa, mm.
        Veljesi sairastaa skitsofreniaa, MBD on vanha nimitys neurologiselle oireyhtymälle.......

        No, sait lähetteen tutkimuksiin, hyvä niin.

        Veljeni sai diaknoosin skitsofrenia mbd:n jälkeen ja sen jälkeen tauti on kroonistunut ja tuntuu, että nyt vasta lääkkeistä ei ole enää mihinkään. Veljeni nykyinen diaknoosi on polydipsia eli vesijuoppoushttp://fi.wikipedia.org/wiki/Polydipsia
        Pelkään, että minäkin romahdan kukas sitten on lapsilleni äiti? Jaksan suht hyvin hoitaa ja huolehtia lapsista kun en oo töissä, mutta en pysty töihin vaan olisin vaan jatkuvilla sairaslomilla ja tappelisin työpaikalla näin on käynyt usein. Kukaan ei sielä ymmärrä kuinka vaikeeta mulla on. Kaikki ystävänikin on kadonneet johonkin tekis mieli vaan kuolla, mutta kun on noi lapset joiden takia pitää yrittää jaksaa.


      • miettikääVähä
        addiaikuinen kirjoitti:

        kyllä millään ADHD-diagnoosilla "pääse". Kuntoutustukea olet kaiketi hakenut, tuskin toistaiseksi eläkettä, vai?

        Miksi lapselle ei kokeillaa muuta lääkitystä jos Concerta ei sovi?? Kait hän on tavannut lasten neurologin, siis psykiatrin lisäksi?

        Miksi et syö depressioon ja ahdistukseen lääkettä, ethän tiedä auttavatko ne vai eivät jos et niitä edes kokeile, siis kauemmin kuin viikon verran?
        Ja kait olet tietoinen että jokaisen kunnan ON PAKKO tarjota terapiaa? Etenkin kun sitä itse haluat.

        Kerrohan mitä lääkärireissusi anti on, toivon mukaan asia menee eteen päin.

        MIKSI ET SYÖ MASENNUSLÄÄKKEITÄ???
        Mikä ihmeen kysymys tuo oli?

        MIKSI PITÄISI syödä masennuslääkkeitä jos masennus johtuu ADHD:sta?
        Kommenttisi on juuri sitä, missä mennää perse edellä puuhun ja todella lujaa, ja samaa virhettä tekee
        lääkärit ja terveydenhuolto muutenkin, eli määrätään ihan hirveitä skitsolääkkeitä SEURAUKSEEN, EIKÄ ITSE SYYHYN... Ei pidä todellakaan alkaa syömään lääkettä oireeseen, vaan siihen itse vitun tautiin!

        Syöpä aiheuttaa myös masennusta, eikä siltikään pidä syödä masennuslääkkeitä ja vain odottaa jospa syöpä siitä helpottaisi...


    • Jane Doe

      Adhd ei ole sairaus.
      No mut joo,mä sain diagnoosin 3-kymppisenä julkiselta puolelta.Kesti aika kauan päästä testeihin (n.puolitoista vuotta),mutta kun testit sitten aloitettiin kaikki tapahtuikin aika vauhdikkaasti.Sain lääkityksen (concerta) ja olen käynyt myös terapiassa.Elämän laatu on kohentunut huomattavasti. :)

      • addiäiti

        kyllä adhd pojalleni vaan reseptejä kirjoitetaan sairauteen mikä se sitten on ellei sairaus jos kerran lääkitäänkin???


      • alkuperäinen kirj.
        addiäiti kirjoitti:

        kyllä adhd pojalleni vaan reseptejä kirjoitetaan sairauteen mikä se sitten on ellei sairaus jos kerran lääkitäänkin???

        tiedän, että sinne julkiselle puolelle on jonot, mutta kuitenkin sain lähetteen jo sinne eli nyt voi ainakin odottaa kutsua.


      • alkuperäinen kirj.

        onko sinulla lapsia rasitteena vielä joilla on samaa kuin sulla?


      • Jane Doe
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

        onko sinulla lapsia rasitteena vielä joilla on samaa kuin sulla?

        Kaksi lasta on.En menis kuitenkaan rasitteeksi kutsumaan. :)


      • Jane Doe
        Jane Doe kirjoitti:

        Kaksi lasta on.En menis kuitenkaan rasitteeksi kutsumaan. :)

        Luin liian hätäsesti kysymyksen.
        Elikkäs; toisella on adhd,-toinen vasta vuoden vanha tempperamentti kimppu.


      • alkuperäinen kirj.
        Jane Doe kirjoitti:

        Kaksi lasta on.En menis kuitenkaan rasitteeksi kutsumaan. :)

        kun se vaikuttaa just tähän, töihin menoon ja muuhun jokapäiväiseen elämään. Luuletko, etten rakasta lapsiani? mutta joillakin on vaan helpompaa lastensa kanssa on vaikee ymmärtää miksi toi äitikin on väsynyt ja aina pahalla päällä niin kaikkeen on aina syy ja se syy on nimeltään epäoikeudenmukaisuus ei ole ollut tarpeeksi ymmärtämystä.
        Jotkut niin kuin sinäkin olet saanut apua ajoissa nauti siitä toiset eivät saa tai osaa hakea sitä ajoissa ja kärsivät. Kukaan esim lapseni lääkäri ei koskaan puhu, että haluisitteko mennä terapiaan en minä osaa muuta kun kysyä miten sinne pääsee ja millasia ne on miten niihin haetaan jne... vaan lääkkeistä puhutaan ja halutaan minunkin pojan elämä samanlaiseksi kuin veljeni ja olen sen verran vahva, että pistän hanttiin lääkkeessä ihan sen takia ja olen vienyt katsomaan lapsenikin niitä finaaleita veljeni hoitokodissa on ja se jo herättää ja avaa silmät totaalisesti ja velikin sanoo aina älä ikinä anna lapsillesi lääkkeitä älä koskaan hän ei voi enää elää ilman niitä. Itken joka kerta kun lähden sieltä hoitokodista ajattelen,että mitähän veljenikin kohdalla olis voinu tehdä toisin. Vanhempani olivat töissä eikä ehtineet koskaan kuunteleen ja hakeen apua olivat veloissa työtä piti tehdä ja siinä jäi lapset huomiotta ja nyt ajattelen itse toisin, että jään vaikka kotiin kokonaan tilanteeni on huonontunut minulla ei ole ammattia kotona ollut kolmen lapsen kanssa ja mistä hitosta sitä voi tietää että kaikille tule joku erityisongelma. En tule ikinä jaksaa töitä tehdä tässä tilanteessa, koska se on myöhästä kun mua ei ole tuetu aikaisemmin ja se tästä tilanteesta tekee harvinaisen. Onneksi lapsilla kuitenkin on isä vaikka olemme eronneet vaikka hänkin on mikä on ei ymmärrä raivonpuuskiani ei ole koskaan ymmärtäny siitä tässä on kysymys terpiaa olisin tarvinnut ajat sitten ja sen takia haluan sen adhd diaknoosin, että voisin saada lapsilleni sekä itselleni terapiaa, etten olis niin kauhee ihminen ja, että muakin opittais ymmärtään ja käytöstäni ja oppisin ymmärtään itteeni ja muita, mutta jos en saa diaknoosia mistä apu?? Ilman diaknoosia oot tyhjän päällä ei sua ymmärretä työpaikoilla ei sua ymmärretä missään sanot vaan oo vaan tällänen minkäs voin tälle....


      • alkuperäinen kirj.

        sitä en enää edes harkitse lapseni kohdalla ja itseni kohdalla kyllä mietin asiaa haluunko sekopääksi, koska tuttavallani oli toi konserta aikuinen minun ikäinen nainen concerta aiheutti raivareita vatsakipua päänsärkyä eli kaikkia samoja oireita kun pojallani. Kokeilin yhtä concertaa niin itkin ja raivosin koko päivän kotona se oli kauheaa =( samat oireet joita adhd tuttavallani oli kertoi avoimesti minulle sivuvaikutuksista ja sen jälkeen kun oli ½ vuotta sitä syönyt se lopetettiin. Joillekkin se voi sopia, mutta en usko, että mulle sopis, kun kokeilin sitä ja muutuin sekopääks.


      • Jane Doe
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

        sitä en enää edes harkitse lapseni kohdalla ja itseni kohdalla kyllä mietin asiaa haluunko sekopääksi, koska tuttavallani oli toi konserta aikuinen minun ikäinen nainen concerta aiheutti raivareita vatsakipua päänsärkyä eli kaikkia samoja oireita kun pojallani. Kokeilin yhtä concertaa niin itkin ja raivosin koko päivän kotona se oli kauheaa =( samat oireet joita adhd tuttavallani oli kertoi avoimesti minulle sivuvaikutuksista ja sen jälkeen kun oli ½ vuotta sitä syönyt se lopetettiin. Joillekkin se voi sopia, mutta en usko, että mulle sopis, kun kokeilin sitä ja muutuin sekopääks.

        Tietenkään en epäille ettetkö rakastais lapsias,mutta
        en kyllä enää yhtää pysy kärryillä.Mikä sun pointti on?
        "Concerta on kauhee lääke ja vaikeeta on,terapiaankin pitäs päästä..."
        jepjep.
        Ei kaikki lääkkeet sovi kaikille-ehkä sulla ei edes ole adhd:ta,sillon ainakin reaktios lääkkeeseen olis ymmärrettävä.


      • alkuperäinen kirj.
        Jane Doe kirjoitti:

        Tietenkään en epäille ettetkö rakastais lapsias,mutta
        en kyllä enää yhtää pysy kärryillä.Mikä sun pointti on?
        "Concerta on kauhee lääke ja vaikeeta on,terapiaankin pitäs päästä..."
        jepjep.
        Ei kaikki lääkkeet sovi kaikille-ehkä sulla ei edes ole adhd:ta,sillon ainakin reaktios lääkkeeseen olis ymmärrettävä.

        on todettu väärä diaknoosi mistä tiedät minä nyt vaan satun tietämään lääkkeestä sen verran enemmän näköjään tai sitten lääke sopii sulle ei kaikille. Satun tietämään sellasia adhd henkilöitä joille lääke ei sovi myöskään ja jotka ei sitä suosittele. Mistä vitusta sä tiedät minusta ja mun taustoista olen aikuinen ja varmaan enemmän kokenut kuin sinä elämässäni pettymyksiä. ADHD näköjään todetaan sellasillakin joilla sitä ei välttämättä edes ole esim toisella pojallani todettiin dysfasia ja nyt se ei olekkaan oikea diaknoosi mutta mutta toisella pojallani on ihan varmasti adhd dikanosoitu miksi ei minulla?? Oletko joku helvetin lääkäri olevinas?? Haista kuule sun teorioines ihan mitä vaan, mutta tutkimukset käynnistyy ja lääkäri sen totee et sinä. Silloin kun mulla oli vaikeeta ei kuule diaknooseja edes tehty niin kuin tänä päivänä ja meinaan ottaa oikein oman äitini mukaan omien muistiinpanojensa kera niin varmasti se on ADHD geenit viittaa oman poikani diaknoosiin sillä muilla ei ole ADHD:ta suvussa todettu ja usein vanhemmilta se periytyy. Ja mulle se on oikeestaan ihan sama mitä sä oot mieltä jos haluut syödä lääkkeitä se on sun asias, mutta minä aloitan terapian yhdessä lapseni kanssa.
        Ja tuttujakin onneksi saanut tueksi vaikka luulin, ettei sellasia koskaan löydy. Hoitamaton ADHD johtaa pahimmillaan työkyvyttömyyteen ja eristäytymiseen olen nääs pikkasen ottanut asioista selvää. Olen myös kuullut, että aikuis iällä selvitetään esim geenitutkimuksilla kyseisiä asioita ja siihen pääsen myös ihan lapseni dikanoosin takia. Täytyy katsos osaa vaatia vaan muuten tääl ei mitään välitetä. En ole nääs mikään tyhmä. Syö toki lääkkeitä jos ne helpottaa itse olen ihan eri mieltä ja sekö sun mielestä todistaa, että mulla ei olis ADHD:ta??? Taidat olla aika hukassa itse asioittes kanssa miksi muuten edes vaivaudut lukemaan ja kommentoimaan kerro nyt mun diaknoosi kun tiedät kaiken ja oot lääkäri???
        Tollasten ei ees tarvii kommata jatkossa jotka haluu omassa pikku päässään tehdä omia diaknoosejaan.
        Hyvää jatkoa pillereiden orjana.


      • tautiluokitus

        "Kröhm...SAIRASTAA(??) adhd:ta??
        Adhd ei ole sairaus."
        ---
        Eipä niin ole sairaus, kait se on vain joku pikkunen oireyhtymä. Masennus taitaa olla sairas, aika vakavakin ja on aika yleinen adhd-tyypeillä. Ikävä kyllä.

        Mun lääkäri puhuu ADHD-taudista. Mutta hän on vanha mies jo, annettakoon anteeksi.

        Ei täällä pallolla ole enää tilaa meidän kaltaisillemme. Sun täytyy olla joka sekuntti tehokas ja pystyä ottamaan vastaan se seitsemän työtehtävää kerralla ja tehdä ne heti heti heti. Okei. ADHD voi hoitaa sen seitsemän tehtävää ja tehokkaastikin. Riippuu tyypistä. Jos sulla on "vain" adhd ilman liitännäisoireita, työelämässä voi pärjätä ihan hyvin, jopa erinomaisesti. Jos sulla on adhd, masennus, ahdistus, paniikkihäiriö, unettomuutta ja pitkittynyttä stressiä (listaa voisi jatkaa aika pitkään), niin taitaa se kuolema korjata, jos tämä työntekijöiden koneiksi muuttaminen ei lopu.

        Ihmisiähän me olemme? Ihminen ei oikein enää kelpaa, sun täytyy olla kone. Alkaahan tuolla vanhustehoidossa jo näkyä niitä hoitaja/kaverirobottejakin toisaalta. Hmmm.

        Parempi olla hiljaa ja ajatellakaan ei enää kannata, sekin kuluttaa liikaa ja auts, jos ajatuspoliisi tulee ja sakottaa!

        Tosiaan, sitä elämää on kuulemma työn ulkopuolellakin? Missä missä? Äh, ai niin netissä tietenkin. Siis täälläkö, löysinkö perille? Mahdollisesti Onnenpäivä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe