Täällä oli juttua puslien voitelusta... Niin älkää hyvät ihmiset käyttäkö mitään CRC:tä tai vastaavaa lyhennätte vain niiden ikää entisestään. Jos haluatte kuitenkin natinoita poistaa niin koittakaa moottoripyörien ketjuihin tarkoitettua CASTROL:in ketjuVAHAA siis VAHAA, soveltuu meinaan 0-ja X-rengasketjuihin joten ei syö kumia. KESÄÄ ODOTELLESSA...
PUSLAT/NIVELET
8
1686
Vastaukset
- tai
siis kyseessähän on mineraaliöljy-pohjaiset voiteluaineet: tavallinen kumimateriaalihan tehdään myös mineraaliöljyä raaka-aineena käyttäen joten tässä syy miksi kumi syöpyy.
Eli öljyjä voi käyttää kunhan vaan katsoo mitä öljyä mihinkin tunkee :)- Käki Äimänen
Tavallinen kumimateriaali tehdään kyllä kai vieläkin kautsusta, joka on kumipuun mahlaa. Suojakumia ei vain taideta tehdä oikeasta kumista.
- Alfista
Käki Äimänen kirjoitti:
Tavallinen kumimateriaali tehdään kyllä kai vieläkin kautsusta, joka on kumipuun mahlaa. Suojakumia ei vain taideta tehdä oikeasta kumista.
Renkaissa, puslien kumissa ja nivelten suojakumeissa on tietääkseni tosiaan öljyä ihan niin kuin tai tarkensi. Siksi öljyn lisääminen pehmentää kumiainesta, joka voi olla joskus toivottuakin niin kuin esim karting piireissä. Säästöbudjetilla (?) ajavat saattavat pehmentää kuumiksi (koviksi) ajettuja slicsejä öljyllä tai erikseen ko käyttöön tarkoitetulla öljypohjaisella seoksella.
Alustan puslissa pehmeneminen on harvoin toivottua. - tai
Käki Äimänen kirjoitti:
Tavallinen kumimateriaali tehdään kyllä kai vieläkin kautsusta, joka on kumipuun mahlaa. Suojakumia ei vain taideta tehdä oikeasta kumista.
ehkä olisi pitänyt ajatella asia loppuun asti ennenkuin mitään kirjoittaa niin ittekin ymmärtäisi :)
Ei ole tullut tutkittua auton kumimateriaaleja sen kummemmin, mutta ainakin järkevintä olisi käyttää autossa sellaisia kumimateriaaleja mitkä eivät sisällä luonnonkumia. Luonnonkumilla on mahdottoman huono kemikaalinkestävyys (öljy ja bensa) ja tuosta johtuen onkin kumiteollisuus tehnyt noita synteettisiä versioita ja sekoitteita, millä haetaan kulutuskestävyyttä ja läpäisemättömyyttä.
Toisaalta taas, esmes o-renkaissa ja kumilevyissä jne. yleisin materiaali (ja materiaali mitä pitäisi suosia juuri autoissa) on NBR, kansankielelllä nitriilikumi. Tuolla sekoitteella on hyvä kestävyys öljyn ja bensan suhteen. Tuota kumilaatua saa uittaa mineraaliöljyissä vaikka kuinka mutta laatuun se ei vaikuta.
Ja vielä, että oikein sekoittaisi kaiken jutun, niin saattaapi olla että noiden öljyaerosolien kumia haperoittava ainesosa onkin se liuotin, mitä kaikki aerosolit sisältävät. Kun nimittäin ei ole montaakaan liuottimia kestävää kumilaatua.
Eli tästä voimme tulla taas siihen johtopäätökseen että ei tarvitsekaan välittää öljystä vaan siitä mitä sen öljyn mukana sinne tunkee :)) Ja tähän perustuu varmaan tuo alkuperäinenkin kehoitus noista vahoista.
- AlfaRomeo
Mistä olette noita puslia ostaneet? Deltalta niitä kyllä saa, mutta mihin hintaan?
- el hombre
motonet rokkaa! :) puslat ja nivelet pilkkahinnalla...
- Alfa156
el hombre kirjoitti:
motonet rokkaa! :) puslat ja nivelet pilkkahinnalla...
Ainakaan netistä en löytänyt puslia...kai niitä sieltä kuitenkin saa?
MOTONET rokkaa! puslat ja nivelet pilkkahinnalla….
=> LUE KALLIILLA HINNALLA !!! Tulin juuri katsastuksen jälkitarkastuksesta. Kävin näyttämässä oikean puolen uuden alatukivarren. Ko. tukivarsi on vaihdettu aikaisemmin kaksi kertaa 3,5 vuoden aikana (noin 40000km pääkaupunki/asvalttiajoa). Motonetin hinta varaosasta on 59,90€, edullinen. Mutta köyhän ei kannata köyhäillä. Aamulla vaihdettu alatukivarsi maksoi asennuksen kanssa 210€ plus uusintakatsastus 25€. Ei loppujen lopuksi paljonkaan ammattitasosessa korjaamossa. Edelliset vaihdot oli n. 100€ per kappale kaverini kanssa asennettuna. Mun vertailukohde on vasen alapallonivel jonka vaihdoin noin 4 vuotta sitten, eli pelkän nivelen (luultavasti) alkuperäiseen alatukivarteen ja alkuperäisvaraosana. Laitoin tänään huoltokirjaan merkinnän vaihdosta ihan vertailun vuoksi. Saas nähdä haukuinko väärää puuta. Autoni on Renault Laguna II. Olen myös vaihtanut takatuennan puslat kolmeen kertaan. Puslat kakkonen kesti alle KOLME KUUKAUTTA ja motonetistä tietenkin. Kolmannet hain Relluosasta Vantaalta ja yllätys ne olivat halvemmat kuin motonetin. Niin minulla ei OLE MITÄÄN Motonettiä VASTAAN, kunhan en enään osta sieltä puslia enkä niveliä ”halvalla”. Motonet on edullinen ostopaikka, muut tavarat OK ja saamani palvelu on ollut erittäin hyvää. He ovat hyvittäneet jopa itseni tekemät virheostokset. Toivottavasti Motonet lukee ”vuodatukseni” ja parantavat ko. osien laatua. Olen valmis maksamaan laatutavarasta oikean hinnan.
Hyvää syksyn alkua ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822