Nietzscehen lukeminen julkaisujärjestyksessä?

Laakkeri

Niin pitäskö Nietzceheä lukea julkaisujärjestyksessä? Jos ei niin mistä teoksesta kannattais aloittaa että pääsis kivasti sisään.

9

532

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nitzhen ottaminen tosissaan vaarantaa herkänmielen terveyden.
      En tahdo mitätöidä kys. filosofia, mutt toi kuulostaa kidutukselta.

      • laakkeri

        Herkänmielen (sorry misspellingistä) mielenterveydestä ei ole paljoaakaan jäjellä. Joten parantuminen on ainut vaihtoehto.


    • SamuelK

      Kannattaa varmaan aloittaa "Iloisesta tieteestä", sitten "Hyvän ja pahan..." ja "Moraalin Genealogia". Sitten voi lukea "Tragedian synnyn", "Zarahustran" ja viimeisen vuoden "pamfletit". Ai niin, parina viime vuotenaan N. valmisteli toista pääteostaan otsikolla "Tahto valtaan" (Wille zur Macht) ja joka autenttisessa muodossaan löytyy ainoastaan julkaistusta jäämistöstä (Montinarin toimittama, saa taskukirjasarjana). Jäljelle jää suomentamattomat aforismikokoelmat "Inhimillistä, liian inhimillistä" (pirusti sivuja) sekä "Aamurusko", jotka ilmestyivät ennen "Iloista tiedettä". Lisäksi näitä ennen ilmestyi mm. neljä "Epäajanmukaista tarkastelua", joista löytyy mielenkiintoisia huomioita. Niissä N. harjoittaa rankkaa ja osuvaa kulttuurikritiikkiä. Ja vielä N:ltä löytyy tältä ajalta julkaisemattomaksi jääneitä pikkukirjoituksia (mm. Heideggerin arvostama kirjoitus kreikkalaisesta esisokraattisesta filosofiasta), niin ja tietysti pari-kolmekymppisen professori-Nietzschen filologinen tuotanto! Näitä voi lukea vaikka ristiin rastiin silloin tällöin , jos systemaattinen, lineaarinen opiskelu alkaa maistua puulta : D

    • Zarat

      Kyseisen herran tekstejä lukiessa täytyy muistaa että kaiken takaa purkahtelee syvä rakkaus ihmistä ja syleily elämää kohtaan sekä viha ismejä kohtaan.
      Toki jos tekstejä lukee kuin "piru raamattua" ne voivat antaa heikolle mielelle vääränlaista varmuutta.

      Kuten Zarathustra sanoi "minä voin olla teille silta, mutta kainalosauvaksenne en ala"

      Joten ymmärrä tekstit ja noossä piilevä iloinen ironinen piikittely ja rakkaus ihmiseen, mutta kirjoittaja varmaan tahtoikin että ne ymmärtää joiden pitääkin ymmärtää ja muut saa väännellä tekstiä ja arvailla.

      • asderrrr

        rakkudesta ihmiseen tai ei. Eikö kuutenkin ole kyse lähinnä epäkohtien esille tuomisesta,mitä väliä mistä syystä N ajatteli kirjottavansa, varsinkin jos kyse oli mielenvikaisesta ihmisestä.


      • ...oli hyvä & kova äijä, samaa sarjaa kuin Linkolan Pentti (jonka kanssa olen kerran ihan pienessä porukassa jahkaillut maailman menoa). Kun joku joskus moitti häntä epäloogisuudesta, hän heitti vastaan: "Enhän minä hitto soikoon ole mihinkään loogisuuteen pyrkinytkään!"
        Zarathustran luin 1. kerran n. 30 v. sitten. En uskalla väittää, että vieläkään olisin ihan täysin ymmärtänyt, mitä N. siinä yritti sanoa, mutta onhan se tuolla hyllyssä...

        Kerran heitin uskovaisten täti-ihmisten silmille otteen *Moraalin alkuperästä*. Sen kohdan, missä Tertullianus oikein läähättää ja hekumoi tuomiopäivän näyillä. "Per fidem, näin on kirjoitettu", totesi vanha kunnon Fritz. Ja ämmät itki. Se oli sitä aikaa, kun Xeroxin kopiokoneet (mutta ei vielä tietokoneet) alkoivat olla joka pojan ulottuvilla ainakin kaupunkipaikoissa.


    • Lienee sama, itse aloitin Iloisesta tieteestä ...

    • ...mitään varmaa, mutta Antikristus jäi viimeseiksi. Jälkiviisaasti voisi sanoa, että siinä paikoitellen näkyy jo jonkinlainen ylikierroksilla käyminen, joka sitten johti romahdukseen. Loppuhan on sitten luettavissa Markku Saarisen suomennoksesta.

      "Juu juu, Jumala rankaisee. Jee jee, Jeesus pelastaa!" Niin voisi kai joku uskovainen sanoa, mutta Samuli Paronen mahtoi sanoa sen paremmin: "Terve kohta sairaassa on kuin sairas kohta terveessä. Se on kipeä".

      Sat sapienti.

      • Driveon

        Siis N syyttää kirrkoa ihmisen luontaisten taipumusten nimeämisestä synneiksi, mutta sitten itse hyökkää massaluonnetta vastaan joka on käsittääkseni aika luontainen. Onko tässä siis jonkinlainen ristiriita vai onko tässä käynyt klassinen että tätä ihastuttavaa filosofia on ymmärretty väärin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      24
      2385
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1987
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1637
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1493
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1437
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      976
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      927
    10. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      925
    Aihe