Miksi KELA asettaa äidit eriarvoiseen asemaan?

M-Äiti

Meitä on täällä muutama tuleva äiti jotka ihmettelevät kelan systeemiä! Kuljemme päivittäistä työmatkaa noin 100km/päivä. Kuljemme molemmat omilla autoilla koska joukko liikennettä ei ole. Luonnollisesti auto kuluttaa poltto-ainetta jota vuoden tankkaamme kulkuvälineisiimme, elikkä huomattavan summan kuukaudessa. Nyt siis äitiyspäivärahaa laskettaessa kela huomioi veronpalautukset matkakulukorvauksista ilmeisesti tulona koska se vähentää meidän tulevaa äitiyspäivärahaa todella paljon.
Onko siis oikein, että jos työpaikka on lähellä niin se on etu ä-päivärahassa? Kaikeille ei voi löytyä työtä omalta paikkakunnalta! Mistä voimme saada apua tähän hyvin loukkaavaan asiaan kun kela ei suostu auttamaan?

3

589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitettavasti!

Tämä ei ole Kelan vika. Päiväraha määräytyy sairausvakuutuslain mukaan. Sen 11 luvun 2 §:ssä on lueteltu ne tulot, joiden mukaan se lasketaan. Tavalliselle ihmiselle se tarkoittaa ihan tavallista palkkatuloa. Verot eivät vaikuta päivärahaan. Se että saat veronpalautusta sen takia, että olet saanut matkakuluvähennystä, ei mitenkään vaikuta päivärahan perusteena olevaan vuosityötuloon. Joten muutostoiveet pitää kohdistaa eduskunnalle, joka lakeja säätää. Soita omaan liittoosi. Siellä on lakimies, joka osaa selittää tämän asían, paremmin.

• juub

Tämä edellinen ei huomannut että työtulo on se, josta on jo vähennetty kaikki verotuksessa hyväksytyt vähennykset, kuten tulonhankkimiskulut ja omavastuun jälkeiset matkakulut ynnä ay- tai työttömyyskassan jäsenmaksu. Minua ihmetyttää tuo tulonhankimisvähennys, joka omassa ammatissani on vuosittain huomattavan suuri ja sekin, että järjestäytyneillä ay-maksut vaikuttavat.

• hoh hoijaa

Kela ei päätä mistään. Eduskunta on päättänyt. Kelan työläinen vain tallentaa hakemuksen faktat atk:lle ja ohjelma jakaa rahan kuten edustajamme viisaudessaan ovat säätäneet....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      304
      3011
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2027
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      118
      1794
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1719
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      65
      1347
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1223
    Aihe