Haluaisin tietää miten arvot ovat muilla heitelleet? Haluaisin tietää etenkin niiden arvoja, joilla ei lääkitystä vielä ole. Ja tietysti lääkärin kommentit kiinnostavat..
Itsellä
22.2.08 TSH 0,94
17.7.09 TSH 2,09
T4V 11,5
7.10.09 TSH 1,82
T4V 14,6
T3V 4,8
Lääkäri totesi viimeisimpien arvojen jälkeen täysin terveeksi... niinpä
Vaihtelevatko terveellä ihmisellä kilpirauhasarvot miten paljon?
Vajaalla olevien arvoja?
16
2985
Vastaukset
- kaamosaika
Terveiden ihmisten kilpirauhasarvoja ei mittailla ihan huvin vuoksi, joten mistä tietää, heitteleekö ne. Eri ihmisillä arvot ovat erilaisia. Nuo omat arvosi ovat normaaleja. Onkos sinulla kilpirauhasen alitoimintaan viittaavia oireita?
Jos henkilö sairastaa kilpirauhasen autoimmuunitulehdusta, kilpirauhasarvot huononevat pikku hiljaa ja ennemmin tai myöhemmin edessä on elinikäinen korvaushoito. Se, yleisimmin Thyroxin, hidastaa kilpirauhasen omaa tuotantoa. Thyroxin, tyroksiini on vain yksi kilpirauhasen tuottamista hormoneista. Jos ei ole selviä oireita ja autoimmuunitulehdusta todettu, ei kannata ryhtyä syömään Thyroxinia, jos arvot viitearvojen sisällä. Eikä lääkäri edes antaisi reseptiä.
Jos lähisuvussa on autoimmuunisairauksia eritoten kilpirauhasen kroonista tulehdusta, kannattaa pyytää otettavaksi kilpirauhasen vasta-ainekokeet. Valitettavasti 20%:lla (muistaakseni) verikoe ei näytä tulehdusta, vaikka se olisikin, vaan varmistuksen saa vasta koepalasta. Koepalaa ei oteta rutiininomaisesti vaan silloin kun henkilöllä on jo selvä vajaatoiminta.
Kun menee kilpirauhaskokeisiin, pitää mennä heti aamulla eikä sitä ennen saa juoda kahvia, teetä, kola- tai piristysjuomia, sillä ne vaikuttavat arvoihin. Ne saavat vajaatoiminnan näyttämään lievemmältä tai ylitoiminnan suuremmalta. Kilpirauhasarvot nousevat päivällä ja siksi kokeet otetaan aamulla. Myös tupakointi ennen koetta on kielletty.- Ei tietoa
Pahimpana väsymys ja painon jatkuva nouseminen. Äidillä,tädillä vajaatoiminta ja isällä II tyypin diabetes. Lapsena minullakin todettiin struuma, joka myhemmin hävisi. Koska lääkärini totesi terveeksi, on noita jatkotutkimuksia hiukan hankala saada.
- kaamosaika
Ei tietoa kirjoitti:
Pahimpana väsymys ja painon jatkuva nouseminen. Äidillä,tädillä vajaatoiminta ja isällä II tyypin diabetes. Lapsena minullakin todettiin struuma, joka myhemmin hävisi. Koska lääkärini totesi terveeksi, on noita jatkotutkimuksia hiukan hankala saada.
Väsymys voi johtua muustakin esim. masennuksesta tai piilomasennuksesta ja masentunut syö helposti suruunsa. Millainen sun ruokahalu on? Alitoimintainen lihoo helposti, mutta ruokahalu ei ole suuri. Syötkö liian paljon kaloreita? Onko ruokavaliosi ja liikkuminen suositusten mukaista ja lihot silti? Kuinka lihavia vanhempasi ja muut lähisukulaiset ovat? Saattaisiko vaivasi johtua masennuksesta?
Väsyttäkö sua myös kesällä? Jos ei, kärsit ainakin kaamosmasennuksesta ja siihen auttaa kirkasvalohoito.
Onko sinulla muita kilpparin alitoiminnan oireita kuten palelu (alilämpö), kuiva taikinamainen iho, kuivat silmät, ummetus jne.? (Lisää oireita löytyy googlaamalla ja niitä on monia.) Masennus on myös vajaatoiminnan oire. Jos olet nainen, minkälainen sun kuukautiskierto on? Alitoiminnassa kierto on pitkä eikä munasolu irtoa aina tai koskaan. Jos sinulla on näitä oireita, mene vaikka yksityiselle, jotta sinulta otetaan kilpirauhasen vasta-ainekokeet. Jos ne paljastavat kilpirauhasen autoimmuunitulehduksen, aloitetaan korvaushoito helpommin, ei ehkä vielä noilla viimeisillä aika hyvillä labra-arvoillasi, mutta tulevaisuudessa kylläkin. - Ei tietoa
kaamosaika kirjoitti:
Väsymys voi johtua muustakin esim. masennuksesta tai piilomasennuksesta ja masentunut syö helposti suruunsa. Millainen sun ruokahalu on? Alitoimintainen lihoo helposti, mutta ruokahalu ei ole suuri. Syötkö liian paljon kaloreita? Onko ruokavaliosi ja liikkuminen suositusten mukaista ja lihot silti? Kuinka lihavia vanhempasi ja muut lähisukulaiset ovat? Saattaisiko vaivasi johtua masennuksesta?
Väsyttäkö sua myös kesällä? Jos ei, kärsit ainakin kaamosmasennuksesta ja siihen auttaa kirkasvalohoito.
Onko sinulla muita kilpparin alitoiminnan oireita kuten palelu (alilämpö), kuiva taikinamainen iho, kuivat silmät, ummetus jne.? (Lisää oireita löytyy googlaamalla ja niitä on monia.) Masennus on myös vajaatoiminnan oire. Jos olet nainen, minkälainen sun kuukautiskierto on? Alitoiminnassa kierto on pitkä eikä munasolu irtoa aina tai koskaan. Jos sinulla on näitä oireita, mene vaikka yksityiselle, jotta sinulta otetaan kilpirauhasen vasta-ainekokeet. Jos ne paljastavat kilpirauhasen autoimmuunitulehduksen, aloitetaan korvaushoito helpommin, ei ehkä vielä noilla viimeisillä aika hyvillä labra-arvoillasi, mutta tulevaisuudessa kylläkin.Syön aika vähän, ja käyn punttisalilla 4-5 kertaa viikossa ja silti paino nousee. Olen aina ollut urheilullinen ja hoikka. Päivittäinen kalorimäärä on n. 1800 kcl. Olen 170 cm pitkä ja painan 74 kg. Ennen painoni oli 62- 65 kg. Vanhempani ovat hoikkia, samoin veljeni. Viime kesänä olin todella väsynyt, otin 4-5 kertaa viikossa päiväunet. Palelen älyttömästi, sisälämpötila 25C. (oma lämpö 36,2)En myöskään pysty olemaan pitkään löylyssä. Hikoilen vähän. Silmäluomet turvoksissa, silmien iho kuiva ja punoittava. Kirkas valo ärsyttää silmiä. Sormet ja jalat turvoksissa. Ummetusta on ollut aina, mutta nyt on pahentunut. Kuukautiskierto 40-50 päivää. Nyt olen tullut äkäiseksi ja ärähtelen syyttä. Muisti on todella huono... En todellakaan ole masentunut.
- kaamosaika
Ei tietoa kirjoitti:
Syön aika vähän, ja käyn punttisalilla 4-5 kertaa viikossa ja silti paino nousee. Olen aina ollut urheilullinen ja hoikka. Päivittäinen kalorimäärä on n. 1800 kcl. Olen 170 cm pitkä ja painan 74 kg. Ennen painoni oli 62- 65 kg. Vanhempani ovat hoikkia, samoin veljeni. Viime kesänä olin todella väsynyt, otin 4-5 kertaa viikossa päiväunet. Palelen älyttömästi, sisälämpötila 25C. (oma lämpö 36,2)En myöskään pysty olemaan pitkään löylyssä. Hikoilen vähän. Silmäluomet turvoksissa, silmien iho kuiva ja punoittava. Kirkas valo ärsyttää silmiä. Sormet ja jalat turvoksissa. Ummetusta on ollut aina, mutta nyt on pahentunut. Kuukautiskierto 40-50 päivää. Nyt olen tullut äkäiseksi ja ärähtelen syyttä. Muisti on todella huono... En todellakaan ole masentunut.
Kuvauksesi viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mikä muu sairaus aiheuttaisi samat oireet, en tiedä. Onko mahdollista, että olisit juonut kahvia ennen kilpparikokeita tai mennyt labraan vasta tunteja heräämisen jälkeen, jolloin arvot eivät vastaa todellisuutta?
Jos painosi on noussut kuntosali- tai muun liikuntaharrastuksen aloittamisen jälkeen, voi painon nousu johtua lihasmassan eikä rasvan kasvusta. Henkilövaakaa parempi lihomisen tai laihtumisen mittari onkin mittanauha. Mittaa säännöllisesti (aamulla ennen syöntiä) rinnan, vyötärön ja lantion ympärys ja pidä kirjaa mitoista. Tiedät, missä olet menossa ja saat tilastoa lääkäriä varten.
Pidä kirjanpitoa painon ohella ruumiinlämmöstä, pulssista, verenpaineesta ja kuukautisista. Mittaa ruumiinlämpö aamulla sängyssä ENNEN YLÖSNOUSUA ja aina samasta paikasta, kainalosta tai muualta. Mittaa myös pulssisi ja verenpaine, jos kotonasi on vp-mittari. (Pulssin saan verenpainemittaristakin, mutta tulos ei ole yhtä luotettava kuin käsin sekuntikellon kanssa mitattu.)
Kun menet uudelleen lääkäriin näiden em. tietojen kanssa, hän varmasti suostuu ottamaan ne kilpparin vasta-ainekokeet ja uusimaan TSH ja T4V-kokeet. Olipa vaivojesi syy mikä tahansa, toivottavasti saat pian apua. Vajis aiheuttaa alakuloa eikä ole ihme, jos noilla vaivoilla ei masennu, jos ei saa hoitoa. Tsemppiä! - kaamosaika
Ei tietoa kirjoitti:
Syön aika vähän, ja käyn punttisalilla 4-5 kertaa viikossa ja silti paino nousee. Olen aina ollut urheilullinen ja hoikka. Päivittäinen kalorimäärä on n. 1800 kcl. Olen 170 cm pitkä ja painan 74 kg. Ennen painoni oli 62- 65 kg. Vanhempani ovat hoikkia, samoin veljeni. Viime kesänä olin todella väsynyt, otin 4-5 kertaa viikossa päiväunet. Palelen älyttömästi, sisälämpötila 25C. (oma lämpö 36,2)En myöskään pysty olemaan pitkään löylyssä. Hikoilen vähän. Silmäluomet turvoksissa, silmien iho kuiva ja punoittava. Kirkas valo ärsyttää silmiä. Sormet ja jalat turvoksissa. Ummetusta on ollut aina, mutta nyt on pahentunut. Kuukautiskierto 40-50 päivää. Nyt olen tullut äkäiseksi ja ärähtelen syyttä. Muisti on todella huono... En todellakaan ole masentunut.
Sen unohdin sanoa, että syö pieniä aterioita 5-6 kertaa päivässä. Siten verensokeri pysyy tasaisena. Alhainen verensokeri väsyttää ja saa ihmisen päiväunille. Vajis vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaankin. Ja päinvastoin kuin luulisi, monta pientä ateriaa päivässä parin ison sijasta auttaa painon hallinnassakin.
- Ei tietoa
kaamosaika kirjoitti:
Kuvauksesi viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan. Mikä muu sairaus aiheuttaisi samat oireet, en tiedä. Onko mahdollista, että olisit juonut kahvia ennen kilpparikokeita tai mennyt labraan vasta tunteja heräämisen jälkeen, jolloin arvot eivät vastaa todellisuutta?
Jos painosi on noussut kuntosali- tai muun liikuntaharrastuksen aloittamisen jälkeen, voi painon nousu johtua lihasmassan eikä rasvan kasvusta. Henkilövaakaa parempi lihomisen tai laihtumisen mittari onkin mittanauha. Mittaa säännöllisesti (aamulla ennen syöntiä) rinnan, vyötärön ja lantion ympärys ja pidä kirjaa mitoista. Tiedät, missä olet menossa ja saat tilastoa lääkäriä varten.
Pidä kirjanpitoa painon ohella ruumiinlämmöstä, pulssista, verenpaineesta ja kuukautisista. Mittaa ruumiinlämpö aamulla sängyssä ENNEN YLÖSNOUSUA ja aina samasta paikasta, kainalosta tai muualta. Mittaa myös pulssisi ja verenpaine, jos kotonasi on vp-mittari. (Pulssin saan verenpainemittaristakin, mutta tulos ei ole yhtä luotettava kuin käsin sekuntikellon kanssa mitattu.)
Kun menet uudelleen lääkäriin näiden em. tietojen kanssa, hän varmasti suostuu ottamaan ne kilpparin vasta-ainekokeet ja uusimaan TSH ja T4V-kokeet. Olipa vaivojesi syy mikä tahansa, toivottavasti saat pian apua. Vajis aiheuttaa alakuloa eikä ole ihme, jos noilla vaivoilla ei masennu, jos ei saa hoitoa. Tsemppiä!Olenkin ajatellut ruveta pitämään kirjaa syömisistä, liikunnasta ja vartalonmitoista. Vatsan ympärysmitta on kasvanut eniten. Muualta olen vielä hyvässä kuosissa. Tuntuu, että vatsalihakset ovat erittäin hyvät, siellä jossain turvotuksen alla. Jos jotain positiivista hakee, niin rinnatkin ovat turvonneet melkoisesti ;-) Verenpainemittari löytyy. Verenpaineeni on ollut aina ennen oireita 120/60, mutta viimeaikoina
100/70. Minusta tuo muutos on outo. Pulssi 50, mutta parhaimmillaan 40, kun urheilin liikaa.
Join paljon energiajuomia ennen viimeisintä mittausta, mutta 3 päivään ennen mittausta en.
Nukuin myös huonosti, vaikuttaako se miten paljon? - kaamosaika
Ei tietoa kirjoitti:
Olenkin ajatellut ruveta pitämään kirjaa syömisistä, liikunnasta ja vartalonmitoista. Vatsan ympärysmitta on kasvanut eniten. Muualta olen vielä hyvässä kuosissa. Tuntuu, että vatsalihakset ovat erittäin hyvät, siellä jossain turvotuksen alla. Jos jotain positiivista hakee, niin rinnatkin ovat turvonneet melkoisesti ;-) Verenpainemittari löytyy. Verenpaineeni on ollut aina ennen oireita 120/60, mutta viimeaikoina
100/70. Minusta tuo muutos on outo. Pulssi 50, mutta parhaimmillaan 40, kun urheilin liikaa.
Join paljon energiajuomia ennen viimeisintä mittausta, mutta 3 päivään ennen mittausta en.
Nukuin myös huonosti, vaikuttaako se miten paljon?Monesti ihmiset luulevat syövänsä vähemmän kuin oikeasti syövätkään. Syömisten kirjaaminen jo sinänsä saa ihmiset kiinnittämään huomiota syömiseen ja sitä kautta laihtumaan. Syömisten kirjaaminen on toinen juttu ja toinen nuo mainitsemani, joita tarvitset lääkäriä varten.
Kilpirauhasen vajaatoiminnalle on tyypillistä matala syke. Verenpaineesta nousee vain toinen, muistaakseni diastolinen eli alapaine. Sinulla on toistaiseksi hyvät paineet. Taidat olla nuori. Jos olet noin 20-vuotias, on normaalia, että hoikka teinivartalo muuttuu aikuisen naisen vartaloksi. Rinnat ja lantio kasvaa. Vyötärölihavuus voi olla seurausta stressistä.
Uskoisin, että kilpirauhaskoetta edeltävän yön valvominen vaikuttaa labra-arvoihin. Kannattaa siirtää mittausta, jos edeltävä yö meni huonosti.
Energiajuomia kannattaisi välttää. Jos ne on makeutettu sokerilla, ne kiihdyttävät ja lihottavat. Jos ne on keinomakeutettu, tulos voi olla sama, vaikka niissä ei ole paljon kaloreita. Se johtuu siitä, että keinomakeutusaineiden on todettu lisäävän insuliinin määrää ja insuliini on juuri se, mikä sitoo syödyn energian rasvasoluihin! Insuliinin eristystä ei siis kannata lisätä. Energiajuomat ovat täysin tarpeettomia, myyjien mainospuheista huolimatta. Liikunnan jälkeen voit juoda tuoremehua tai kivennäisvettä ja syödä hedelmiä. Palaudut ihan yhtä hyvin. Jos olet huippu-urheilija, valmentajat antavat tarkat ohjeet. Sitä paitsi energia- ja muut virvoitusjuomat tuhoavat hammaskiillettä. - Ei tietoa
kaamosaika kirjoitti:
Sen unohdin sanoa, että syö pieniä aterioita 5-6 kertaa päivässä. Siten verensokeri pysyy tasaisena. Alhainen verensokeri väsyttää ja saa ihmisen päiväunille. Vajis vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaankin. Ja päinvastoin kuin luulisi, monta pientä ateriaa päivässä parin ison sijasta auttaa painon hallinnassakin.
En ole enää nuori. Ikää on 33. Miehenikin sanoo minulle, että jos hän söisi noin vähän ja liikkuisi noin paljon, ei hän painaisi enää mitään. Voi olla, että arvioin tuolla ylhäällä päivittäisen kalorimäärän liian isoksi. Itselläni on ongelma liian pitkä ateriavälit, jopa 7 tuntia, mutta kun ei oikein ruoka maistu. Herkuttelupäivä on kerran 2 viikossa. Olen aina kiinnittänyt huomiota syömiseen ja liikuntaan, joten en usko että siinä ongelma. Iso hätä tulee kerran pari viikossa, joten elimistö pakkaa varsin tehokkaasti. Energiajuomia käytin noin kuukauden ja sitten vaihdoin tuttuun kahviin, jossa en käytä sokeria. Janojuoma on vesi, limsoja en ole koskaan tykännyt juoda.
Eikös 74 kg painava ihminen, joka harrastaa liikuntaa rittävästi saisi syödä päivässä ainakin 2500 kcl lihomatta? Noihin kalorimääriin pääsen tosi harvoin. Voihan se olla, että aineenvaihdunta hidastuu vanhetessa. Mutta unentarpeen pitäisi vähetä;-)
JOS JOKU VIITSISI SIITÄ HUOLIMATTA ARVOILLA HEITTÄÄ - epätoivoinen jo..
Ei tietoa kirjoitti:
En ole enää nuori. Ikää on 33. Miehenikin sanoo minulle, että jos hän söisi noin vähän ja liikkuisi noin paljon, ei hän painaisi enää mitään. Voi olla, että arvioin tuolla ylhäällä päivittäisen kalorimäärän liian isoksi. Itselläni on ongelma liian pitkä ateriavälit, jopa 7 tuntia, mutta kun ei oikein ruoka maistu. Herkuttelupäivä on kerran 2 viikossa. Olen aina kiinnittänyt huomiota syömiseen ja liikuntaan, joten en usko että siinä ongelma. Iso hätä tulee kerran pari viikossa, joten elimistö pakkaa varsin tehokkaasti. Energiajuomia käytin noin kuukauden ja sitten vaihdoin tuttuun kahviin, jossa en käytä sokeria. Janojuoma on vesi, limsoja en ole koskaan tykännyt juoda.
Eikös 74 kg painava ihminen, joka harrastaa liikuntaa rittävästi saisi syödä päivässä ainakin 2500 kcl lihomatta? Noihin kalorimääriin pääsen tosi harvoin. Voihan se olla, että aineenvaihdunta hidastuu vanhetessa. Mutta unentarpeen pitäisi vähetä;-)
JOS JOKU VIITSISI SIITÄ HUOLIMATTA ARVOILLA HEITTÄÄMinä sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan joku kolmisen vuotta sitten. Tai luultavammin jo paljon aijemmin mutta en osannut yhdistää oireitani vajaatoimintaan. Olen koko elämäni ollut todella hoikka Pituutta joku 171cm jua painoa alimmillaan 47kg. En vain lihonut.
Pikkuhiljaa painoa alkoi kertyä. Vähän kuin salakavalasti. Ensin olin tietenkin hyvillään kun sain lisää painoa ja vihdoinkin naisellisia muotoja enkä ollut vain luukassa enää. Mutta painon nouseminen ei sitten pyshtynytkään. Tuli muitakin oireita. Tolkutonta väsymystä, ajatus ei kulkenut, Kuukautiset menivät aivan sekaisin, väillä ne jäivät pois ja kiertovälit pitenivät, hiuksia alkoi lähteä, iho meni huonoon kuntoon, ääni käheytyi, silmät olivat kuivat ja vetiset, näköhäiriöitä, kuljin kuin sumussa aamusta iltaan voimat olivat aivan loppu.
Menin sitten lääkäriin ja rukoilin että minulta otettaisiin kilpirauhasverikokeet. Lääkärihän ei tietenkään ottanut oireitani todesta. Mutta vihdoin suostui laittamaan lähetteen verikokeeseen. Kilpirauhasen vajaatoimintaahan se oli. Minulla oli tsh silloin joku 5,6 mutta lääkitystä en saanut oireistani huolimatta. Oireeni vaan pahenivat päivä päivältä ja arvot kohosivat menin uuestaan lääkäriin joka kummasteli kun lääkitystä ei oltu aloitettu. Nyt olen lääkitystä syönyt kolmisen vuotta eikä arvot ole vieläkään kohillaan. Viimeksi sitä lisättiin noin kaksi kuukautta sitten ja minun pitäisi ensi viikolla mennä taas verikokeeseen. Olen aika tuskastunut kun en vieläkään pysty elämään normaalia elämää. Kuukautiset heittävät taas häränpyllyä ja tää tolkuton väsymys tekee hulluksi.. - Ei tietoa
epätoivoinen jo.. kirjoitti:
Minä sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan joku kolmisen vuotta sitten. Tai luultavammin jo paljon aijemmin mutta en osannut yhdistää oireitani vajaatoimintaan. Olen koko elämäni ollut todella hoikka Pituutta joku 171cm jua painoa alimmillaan 47kg. En vain lihonut.
Pikkuhiljaa painoa alkoi kertyä. Vähän kuin salakavalasti. Ensin olin tietenkin hyvillään kun sain lisää painoa ja vihdoinkin naisellisia muotoja enkä ollut vain luukassa enää. Mutta painon nouseminen ei sitten pyshtynytkään. Tuli muitakin oireita. Tolkutonta väsymystä, ajatus ei kulkenut, Kuukautiset menivät aivan sekaisin, väillä ne jäivät pois ja kiertovälit pitenivät, hiuksia alkoi lähteä, iho meni huonoon kuntoon, ääni käheytyi, silmät olivat kuivat ja vetiset, näköhäiriöitä, kuljin kuin sumussa aamusta iltaan voimat olivat aivan loppu.
Menin sitten lääkäriin ja rukoilin että minulta otettaisiin kilpirauhasverikokeet. Lääkärihän ei tietenkään ottanut oireitani todesta. Mutta vihdoin suostui laittamaan lähetteen verikokeeseen. Kilpirauhasen vajaatoimintaahan se oli. Minulla oli tsh silloin joku 5,6 mutta lääkitystä en saanut oireistani huolimatta. Oireeni vaan pahenivat päivä päivältä ja arvot kohosivat menin uuestaan lääkäriin joka kummasteli kun lääkitystä ei oltu aloitettu. Nyt olen lääkitystä syönyt kolmisen vuotta eikä arvot ole vieläkään kohillaan. Viimeksi sitä lisättiin noin kaksi kuukautta sitten ja minun pitäisi ensi viikolla mennä taas verikokeeseen. Olen aika tuskastunut kun en vieläkään pysty elämään normaalia elämää. Kuukautiset heittävät taas häränpyllyä ja tää tolkuton väsymys tekee hulluksi..Itsellänikin lähtee aikalailla hiuksia, mutta kun on paksu tukka niin ei vielä ainakaan huomaa. Näppyjä ja finnejä on tullut aikalailla ja ne paranevat huonosti. Toivottavasti arvot kävivät väliaikaisesti matalalla ja ovat nyt lähteneet nousemaan. Ja olokin paranisi pikkuhiljaa. Ainakin toisten tarinoita lueskellessa, en kyseistä tautia haluaisi. Kun lääkäritkin vielä vähättelevät ja pitävät luulotautisena.
- kaamosaika
Ei tietoa kirjoitti:
JOS JOKU VIITSISI SIITÄ HUOLIMATTA ARVOILLA HEITTÄÄValitettavasti en voi auttaa sinua näissä ennen lääkityksen alkua olevissa labra-arvoissa, koska sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan jo lapsena. Mutta lääkittynä ollessa olin zombi ja podin monia, monia vajiksen oireita, kun T4V oli vielä 15-16 (viite 9-21). Vasta, kun nostin lääkitystä yli lääkärin ohjeen ja T4V oli 21, pääsin väsymyksestä ja ajatuskatkoista. TSH on mulla nykyisin mittaamattoman alla = alle 0,2. Oma kilpirauhaseni lienee jo jotakuinkin surkastunut eli olen kokonaan korvaushoidon varassa. Lääkityistä enemmistö voi hyvin vasta, kun T4V hipoo ylärajaa. Mutta huom! lääkittyjen ja lääkitsemättömien labra-arvot eivät ole suoraan verrannollisia.
Noi sun oireet ovat niin tyypillisiä vajiksen oireita, että ihmetyttää, miten sun labra-arvot voi silti olla niin hyviä. Noilla arvoilla kukaan lääkäri ei suostu kirjoittamaan Thyroxin-reseptiä. - Et vastannut, onko mahdollista, että joit kahvia ennen kokeita tai menit labraan liian myöhään? Onko?
Toivottavasti löydät täältä jotain apua: Sivustolla www.kilpirauhasfoorumi.fi on kirjoitettu mm. kilpirauhasen toimintaan vaikuttavista ruoka-aineista ja lisäravinteista. (Jotta niihin tietoihin pääsee käsiksi, täytyy rekisteröityä ja kirjaantua sisään, joten nyt vaan miettimään tunnusta ja salasanaa). Tiedot taitavat kuulua homeopatian alaan, mihin koululääketiede suhtautuu skeptisesti. Mutta oman harkinnan mukaan voit kokeilla, olisiko jostain neuvoista apua. Esim. seleeniä tarvitaan T4:n muuntoon T3:ksi. T3 on kilpirauhasen aktiivinen hormoni, joka vaikuttaa aivojen välittäjäaineiden tuotantoon ja siten muistiin ja virkeystilaan. Merilevässä (saa terveyskaupoista tablettina) on jodia, joka kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa, mutta jo purkin kyljessä on kielto, että EI kilpirauhassairaille. Lääkityksellä olevien ei missään nimessä kannata ottaa merilevätabletteja ja sekoittaa lääkityksen annostelua.
Ehkä saat kilpirauhasfoorumilta myös vastauksia lääkitsemättömien labra-arvoja koskevaan kysymykseesi.
Kysyit, eikö 74kg painava ihminen saisi syödä ainakin 2500kcal päivässä. Eri tietolähteistä saa hiukan eri tietoa, mutta Sydänliiton mukaan vastaus on ei, jos kyseessä on kevyttä työtä tekevä nainen, joka ei liiku päivittäin. ( http://www.sydanliitto.fi/testaa/fi_FI/energia/ )
Ja ikävä tosiasia on se, että aineenvaihdunta hidastuu kaikilla ikääntyessä ja lopulta voi syödä tosi vähän. Pysy keskimäärin alle 2000 kcal:ssa, ehkä sitäkin alempana, jos haluat laihtua. Pakota itsesi syömään monta pikkuateriaa päivässä. 7 tuntia aterioiden välillä on todella pitkä aika. Sanotaan, että aamiaisen väliin jättävät ovat paljon suuremmalla todennäköisyydellä lihavia kuin sen nauttivat. Sanotaan myös, että jos aterioit usein, pidät yllä ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa. Harvoin syövillä on tilastollisesti suurempi alttius olla lihavia kuin päivän kalorit useampaan annokseen jakavilla. - Ei tietoa
kaamosaika kirjoitti:
Valitettavasti en voi auttaa sinua näissä ennen lääkityksen alkua olevissa labra-arvoissa, koska sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan jo lapsena. Mutta lääkittynä ollessa olin zombi ja podin monia, monia vajiksen oireita, kun T4V oli vielä 15-16 (viite 9-21). Vasta, kun nostin lääkitystä yli lääkärin ohjeen ja T4V oli 21, pääsin väsymyksestä ja ajatuskatkoista. TSH on mulla nykyisin mittaamattoman alla = alle 0,2. Oma kilpirauhaseni lienee jo jotakuinkin surkastunut eli olen kokonaan korvaushoidon varassa. Lääkityistä enemmistö voi hyvin vasta, kun T4V hipoo ylärajaa. Mutta huom! lääkittyjen ja lääkitsemättömien labra-arvot eivät ole suoraan verrannollisia.
Noi sun oireet ovat niin tyypillisiä vajiksen oireita, että ihmetyttää, miten sun labra-arvot voi silti olla niin hyviä. Noilla arvoilla kukaan lääkäri ei suostu kirjoittamaan Thyroxin-reseptiä. - Et vastannut, onko mahdollista, että joit kahvia ennen kokeita tai menit labraan liian myöhään? Onko?
Toivottavasti löydät täältä jotain apua: Sivustolla www.kilpirauhasfoorumi.fi on kirjoitettu mm. kilpirauhasen toimintaan vaikuttavista ruoka-aineista ja lisäravinteista. (Jotta niihin tietoihin pääsee käsiksi, täytyy rekisteröityä ja kirjaantua sisään, joten nyt vaan miettimään tunnusta ja salasanaa). Tiedot taitavat kuulua homeopatian alaan, mihin koululääketiede suhtautuu skeptisesti. Mutta oman harkinnan mukaan voit kokeilla, olisiko jostain neuvoista apua. Esim. seleeniä tarvitaan T4:n muuntoon T3:ksi. T3 on kilpirauhasen aktiivinen hormoni, joka vaikuttaa aivojen välittäjäaineiden tuotantoon ja siten muistiin ja virkeystilaan. Merilevässä (saa terveyskaupoista tablettina) on jodia, joka kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa, mutta jo purkin kyljessä on kielto, että EI kilpirauhassairaille. Lääkityksellä olevien ei missään nimessä kannata ottaa merilevätabletteja ja sekoittaa lääkityksen annostelua.
Ehkä saat kilpirauhasfoorumilta myös vastauksia lääkitsemättömien labra-arvoja koskevaan kysymykseesi.
Kysyit, eikö 74kg painava ihminen saisi syödä ainakin 2500kcal päivässä. Eri tietolähteistä saa hiukan eri tietoa, mutta Sydänliiton mukaan vastaus on ei, jos kyseessä on kevyttä työtä tekevä nainen, joka ei liiku päivittäin. ( http://www.sydanliitto.fi/testaa/fi_FI/energia/ )
Ja ikävä tosiasia on se, että aineenvaihdunta hidastuu kaikilla ikääntyessä ja lopulta voi syödä tosi vähän. Pysy keskimäärin alle 2000 kcal:ssa, ehkä sitäkin alempana, jos haluat laihtua. Pakota itsesi syömään monta pikkuateriaa päivässä. 7 tuntia aterioiden välillä on todella pitkä aika. Sanotaan, että aamiaisen väliin jättävät ovat paljon suuremmalla todennäköisyydellä lihavia kuin sen nauttivat. Sanotaan myös, että jos aterioit usein, pidät yllä ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa. Harvoin syövillä on tilastollisesti suurempi alttius olla lihavia kuin päivän kalorit useampaan annokseen jakavilla.Minä harrastan raskasta liikuntaa 4-5 h viikossa ja muu liikunta päälle. Ja tuo 2500 kcl olikin varmaan yläraja tuolle 74 kg:lle. Itse syön 1500-1800 kcl päivä. Lähinnä ajoin takaa sitä, että ihmettelen kuinka lihon 1800 kalorilla per päivä ja harrastan vielä liikuntaa. Joo yritän syödä säännöllisemmin, mutta kun ei ole aina nälkä ja tulee korvattua ateria kahvikupposella. Labrakäynneistä sen verran. Huonommat arvot otettu klo 10 ilman kahvia. Paremmat arvot otettu klo 7:30 ilman kahvia, mutta nukuin sinä yönä huonosti. Huonompien arvojen jälkeen rupesin syömään reilusti d-vitamiinia. Tädilleni meinasi käydä huonosti, kun yli 15 vuoden oireilun jälkeen tajuttiin katsoa kilpirauhasarvot. Sairaalaanpa lähti suoraan, mutta onneksi nyt lääkitys, tosin huonosti tehoaa.
- kaamosaika
Ei tietoa kirjoitti:
Minä harrastan raskasta liikuntaa 4-5 h viikossa ja muu liikunta päälle. Ja tuo 2500 kcl olikin varmaan yläraja tuolle 74 kg:lle. Itse syön 1500-1800 kcl päivä. Lähinnä ajoin takaa sitä, että ihmettelen kuinka lihon 1800 kalorilla per päivä ja harrastan vielä liikuntaa. Joo yritän syödä säännöllisemmin, mutta kun ei ole aina nälkä ja tulee korvattua ateria kahvikupposella. Labrakäynneistä sen verran. Huonommat arvot otettu klo 10 ilman kahvia. Paremmat arvot otettu klo 7:30 ilman kahvia, mutta nukuin sinä yönä huonosti. Huonompien arvojen jälkeen rupesin syömään reilusti d-vitamiinia. Tädilleni meinasi käydä huonosti, kun yli 15 vuoden oireilun jälkeen tajuttiin katsoa kilpirauhasarvot. Sairaalaanpa lähti suoraan, mutta onneksi nyt lääkitys, tosin huonosti tehoaa.
Kahvi lisää tietääkseni insuliinin eritystä ja insuliini sitoo kalorit rasvakudokseen, joten kahvikupponen aterian korvikkeena on huono. Sitä paitsi se vie kalkkia luista ja heikentää monien vitamiinien ja hivenaineiden imeytymistä. Siksi kahvi olisi parempi juoda muulloin kuin aterian päälle. Kokeile vaihtaa edes osa kahveista pieneen välipalaan kuten hedelmään, hedelmämehuun, ruisleipäpalaan tai luonnon jogurttiin. Purkillinen Yosaa on helppo viedä työpaikalle. Se sisältää kauraleseen kuituja ja hyviä maitohappobakteereja. Nämä välipalat virkistävät siinä missä kahvikin tai paremmin, sillä naisena verensokerisi on ehtinyt laskea moneen kertaan seitsemässä tunnissa ja se puolestaan väsyttää.
Jos tätisi on iäkäs ja/tai hänellä on sydänsairaus, on oltava varovainen lääkityksen annossa. Voi olla, että jää pysyvästi vähän vajaalle. Mutta jos ei ole sydänvikaa, kannattaa nostaa lääkitys varovasti ja lääkärin valvonnassa niin isoksi, että pääsee eroon vajaatoiminnan oireista, vaikka labra-arvot olisi pienemmällä annostuksella hyvät. Tämä saattaa merkitä sitä, että T4V nousee ylärajoille ja TSH on liki mittaamattoman alhaalla. Oikean annostuksen löytymiseen menee kuukausikaupalla, ehkä vuosi tai kaksikin. Milloin tätisi lääkitys aloitettiin?
Tässä on linkki endokrinologi Matti J. Välimäen kirjoitukseen "Mitä jokaisen potilaita hoitavan lääkärin tulee tietää hypotyreoosista?"
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?id=61
Huom. siinä viimeinen kappale hoidon yksilöllisyydestä. Toivottavasti siitä olisi apua tädillesi. Jos lääkäri pitää tätisi annostusta liian alhaalla, vieköön printin lääkärilleen.
Minulle kävi niin, että pelkällä Thyroxinilla pää toimi ja pääsin väsymyksestä vasta niin isoilla annoksilla, että sain liikatoiminnan oireita sydämeen ja silmiin. Onneksi osasin pyytää Liothyronia, kun luin siitä kilpirauhasfoorumin sivuilla. Nyt olen Thyroxinin ja Liothyronin yhdistelmälääkityksellä ja voin hyvin. Suosittelen "Lioa" Thyroxinin rinnalle kaikille, joilla Thyroxinilla ei päästä oireettomaksi. Liothyronin on Armouriin verrattuna edullinen synteettinen korvaushormoni, joka vaatii Lääkelaitoksen erikoisluvan. Armouria monet lääkärit eivät suostu kirjoittamaan, kun eivät siitä mitään tiedä, mutta Liothyronin reseptin saanee helpommin. Sekin on tuntematon useimmille yleislääkäreille.
Sun itses ei kai auta muu kuin yrittää syödä ja liikkua mahdollisimman terveellisesti ja hakeutua endokrinologin tutkimuksiin esim. puolen vuoden kuluttua. Muista vaatia se vasta-ainekoe. Jos sinulla on autoimmuuni thyreodiitti, pääset lääkitykselle nopeammin. Noilla kaikilla oireillasi kilpirauhasesi tuskin on ihan normaali.
Jaksamista! - ¤%&TYU¤%&
Ei tietoa kirjoitti:
Minä harrastan raskasta liikuntaa 4-5 h viikossa ja muu liikunta päälle. Ja tuo 2500 kcl olikin varmaan yläraja tuolle 74 kg:lle. Itse syön 1500-1800 kcl päivä. Lähinnä ajoin takaa sitä, että ihmettelen kuinka lihon 1800 kalorilla per päivä ja harrastan vielä liikuntaa. Joo yritän syödä säännöllisemmin, mutta kun ei ole aina nälkä ja tulee korvattua ateria kahvikupposella. Labrakäynneistä sen verran. Huonommat arvot otettu klo 10 ilman kahvia. Paremmat arvot otettu klo 7:30 ilman kahvia, mutta nukuin sinä yönä huonosti. Huonompien arvojen jälkeen rupesin syömään reilusti d-vitamiinia. Tädilleni meinasi käydä huonosti, kun yli 15 vuoden oireilun jälkeen tajuttiin katsoa kilpirauhasarvot. Sairaalaanpa lähti suoraan, mutta onneksi nyt lääkitys, tosin huonosti tehoaa.
Olisikohan tästä ravintolisästä apua?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyrosiini
Luontaistuotekaupoista ja netistä sitä saa nimellä L-tyrosiini.
Ohessa pari linkkiä, googlaamalla löydät lisää:
http://www.lisaravinteet.info/aminohapot/l-tyrosiini
http://ssl.terveysasema.com/index.php?main_page=product_info&manufacturers_id=137&products_id=958
- niinhänkaisemenee
kilpirauhasarvot paljon ennen lääkitystä. Terveistä en tiedä. Tsh:ni oli kuitenkin korkeampi kuin sinulla. Sinulla on todennäköisesti vajaatoiminta oireidesi perusteella. Itse olen ollut varmaan kauan vajaalla.
Sinulla voi olla nestettä kehossasi painona. Minulla sitä on lähtenyt 10 kiloa pois lääkityksellä. Ihoni oli vaalea, taikinamainen. Minäkin olen harrastanut raskasta liikuntaa. Mullakin on sukurasitus kilpirauhasvaivoissa.
Hakeudu hyvälle lääkärille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain687594Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1253022- 1531864
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha671704Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1241536Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1721482- 1321202
- 78879
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko48822- 53784