Refluksi - keuhkolima

Saana22222

Minkälaista keuhkovaivaa teillä refluksi aiheuttaa? Aloitin itse nexiumin syönnin juuri viikonloppuna jo kuukausia jatkuneeseen polttavaan närästyksen tunteeseen (hörpin pitkät ajat iltaisin Gavisgonia) , mutta mietin että onko tämä minun jatkuva köhiminen myös refluksista johtuvaa vai pitäiskö mennä lääkäriin tarkistuttamaan esim. poskiontelot (flunssa oli n. kk sitten) ettei siellä ole mätää. Nenä ei kyllä ole tukkoinen kuin aamuisin.. No, eli minulla tuntuu koko ajan keuhkoissa niinkuin siellä olis jotain ylimääräistä. Ei ole ärsytysyskää, mutta täytyy vähän väliä kakia kurkkua ja köhäistä ja koittaa saada limaa ulos keuhkoista. Yskäistessä hieman aina saan limaa irtoamaan, mutta vähän, ja köhäisy auttaa vain hetkeksi, sama "möykky" tuntuu kohta uudellee ja taas saa kakoa. Kun ei varsinaisesti tunne ole sellainenkaan kuin oikeassa yskässä jolloin tuntee selvästi että on limaa keuhkot täynnä, mutta limaa kuitenkin erittyy aina vähän kuin yskäisee. Ihan kuin jatkuvasti olisi keuhkojen sisällä ohut kerros limaa joka palaa heti kun yskäisee. Ihan ok on hengittää eikä astmaakaan ole. Kuulostaako tämä teistä refluksista johtuvalta?

15

23242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä....

oli vaikeaa hengenahdistusta ja limaisuutta, vuosia hoidettiin astmana, luonnollisestikkaan astmalääkkeet eivät auttaneet. Sitten kurkkuni kipeytyi (närästystä ei missään vaiheessa) sain happosalpaajia, keuhkoni paranivat täydellisesti!!

Kannattaa sun käydä nuo poskiontelot näyttää ellei kohtapuoliin helpota.

• tyuio

Jos oireet jatkuvia, mene lääkärille. Jos refluksitautia, saat reseptillä happosalpaajia. Käsikauppalääkkeet tulee kalliiksi, ne ei ole yhtä tehokkaita eikä niitä pidä käyttää pitkään ilman lääkärin tarkastusta. Jos sulla onkin astmaa tai kroonistunut poskiontelotulehdus, on niidenkin mahdollisuus tutkittava. Tuollaisia gavisconeja ei pidä nauttia kuin satunnaisesti.

• tyuio

Unohtu sanoa, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi myös aiheuttaa kuvaamiasi oireita eli limaa kurkussa ja närästystä. Jos sulla ei ole sellaista todettu, tutustu sairauden hyvin moninaisiin oireisiin kilpparisivustolla tai googlaa. Jos huomaat osan oireista sopivan sinuun, pyydä lääkäriltä lähete kilpirauhaskokeisiin.

• ja jälkeen

Hei, Minulla ennen nexiumin käyttöä oli riesana monta kertaa vuodessa keuhkoputken tulehdus jokaisen pienimmänkin flunssan jälkeen... Nexiumin käytön aloitettuani, keuhkoputken tulehdukset vähenivät ja nyt kun olen syönyt ko lääkkeitä päivittäin reilu 5 vuotta, ei minulla ole ollut 2 vuoteen kertaakaan keuhkoputkentulehduksia. :)

• refluksitauti

Minulla tulee jatkuvasti myös limaa, joka esim pahenee syömisen myötä. Myös nenä on monesti tukossa ja jatkuva nuha. Se lima ei välttämättä tule keuhkoista, vaan esimerkiksi ruokatorvesta, johtuen refluksin aiheuttamasta tulehduksesta. Kyllä vain refluksi saattaa tehdä jatkuvan rykimisen tarpeen, niin se oli minullakin. Useamman kuukauden pistelin happosalpaajia, ennenkun oireet lievittyneet. Kokonaan ne eivät lähde ikinä johtuen minun löysästä vatsaportista. Niin minäkin aluksi luulin, että keuhkoista se lima tulee, mutta kun keuhkoissa ei kait mitään vikaa, niin kait se on se toinen putki, mistä sitä erittyy. Refluksi voi myös aiheuttaa kuulemma poskiontelotulehduksia ja kait käsittääkseni myös tulehdusta keuhkoissa johtuen happaman nesteen pääsystä keuhkoputkeen. Kroonisen poskiontelotulehduksen voidaan nähdä huuhtelunesteestä, joka olisi sameaa. Minulta on useasti huuhdeltu posket ja ne ovat myös leikattu, ei kuitenkaan ole vielä mennyt krooniseksi. Se tarkottaisi sitä että olisi jatkuvasti ikäviä poskiontelotuntemuksia, esim paine poskissa. Poskionteloihin auttaa nenäkannu, itse käytän sitä kun tuntuu kovasti limaa olevan nenässä, tai kun kurkku kipeä. Se auttaa silloin. Myös suolasuihkeita kannattaa kokeilla. Ne irrottavat karstaa nenästä ja ylimääräistä räkää. Itse ostin apteekista. Nasonex myös hyvä nenään. Allergiasumute. :)

• koita pärjätä

tonne refluksipalstalle www.refluksi.fi ..siellä on noita oireluetteloita.
      ja astama ja refluksista löytyy selitystä kuink noi keuhko-oireet voipi syntyä.
      lima yskä rykiminen on refluksioireita ... ontelotulehduksiin sil
      voil ollakanss merkitystä. se lima on sitä suojakerrosta sitä
      hapoo vastaan..

• mullakin

Mulle auttoi gasterix-niminen lääke. Vaiva oli palleatyrä, joka tulehdutti ruokatorven ja siitä limaisuus.

• riipsu
        mullakin kirjoitti:

Mulle auttoi gasterix-niminen lääke. Vaiva oli palleatyrä, joka tulehdutti ruokatorven ja siitä limaisuus.

sua, sää kärsit sitten koko ajannoista. niin monilla on
        palleatyrä eikä kertakaikkiaan mitään oiretta. Epistä!
        vai leikattiinko sulla palleatyrä?

• riipsu
        riipsu kirjoitti:

sua, sää kärsit sitten koko ajannoista. niin monilla on
        palleatyrä eikä kertakaikkiaan mitään oiretta. Epistä!
        vai leikattiinko sulla palleatyrä?

kauan sä söit tota happosalpaajaa ..lantsopr. toi sun lääkkesi´oli?
        kuinka paljon jousdut syömään nyt estol'ääkkeenä ettei uudistu?

• PM
        mullakin kirjoitti:

Sain tänään ensimmäistä kertaa elämässäni Gasterix 30 mg-kuurin. Minulla on ollut ruokatorviperäisiä oireita yli 16 vuotta, mutta pahoja muutoksia ruokatorvessa ei pitäisi tähystysten mukaan olla. Olen syönyt mm. Nexiumia, ei oikein hyvin sovi vaan aiheuttaa "lääkekipuja" pitkään syötynä. 40 mg:n Nexiumista tuli tosi kovat viiltelyt ruokatorveen, ja lääkäri kehotti lopettamaan sen. 20 mg:n Nexiumia olen syönyt pienissä pätkissä, 3 päivää-2 viikkoa putkeen pisimmillään. Nyt sekin aiheutti oudon painelukivun rintalastan päälle, kipu loppui päivässä kun lopetin Nexiumin syönnin. Oliko Gasterixissa mitään ikäviä sivuoireita? Eräs tuttavani ottaa yhden Gasterix-tabletin joka päivä, ja elää oireetonta elämää. Odotan toiveikkaana miten minun käy, oireettomia päiviä kun ei ole enää vuosiin ollut.

• Läkelaitos
        PM kirjoitti:

Sain tänään ensimmäistä kertaa elämässäni Gasterix 30 mg-kuurin. Minulla on ollut ruokatorviperäisiä oireita yli 16 vuotta, mutta pahoja muutoksia ruokatorvessa ei pitäisi tähystysten mukaan olla. Olen syönyt mm. Nexiumia, ei oikein hyvin sovi vaan aiheuttaa "lääkekipuja" pitkään syötynä. 40 mg:n Nexiumista tuli tosi kovat viiltelyt ruokatorveen, ja lääkäri kehotti lopettamaan sen. 20 mg:n Nexiumia olen syönyt pienissä pätkissä, 3 päivää-2 viikkoa putkeen pisimmillään. Nyt sekin aiheutti oudon painelukivun rintalastan päälle, kipu loppui päivässä kun lopetin Nexiumin syönnin. Oliko Gasterixissa mitään ikäviä sivuoireita? Eräs tuttavani ottaa yhden Gasterix-tabletin joka päivä, ja elää oireetonta elämää. Odotan toiveikkaana miten minun käy, oireettomia päiviä kun ei ole enää vuosiin ollut.

tuolta viralliselta puolelta - kohta 4.8. :

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/740112.shtml

• R.potilas

Hei,

Oli käytössä lääkettä tai ei niin limaa irtoo ja ja saa rykiä usein ja varsinkin ruuan jälkeen. Huomasin tai mulle kerrottiin että myös Tee voi aiheuttaa limaa ja kyllä piti sekin paikkansa.

Töissä mua ihan hävettää kun saa rykiä kokoajan ja olen kertonut työkavereille että mulla on refluksia ja se jotekin erittää limaa ja siksi ryin koko ajan.

• Mullakin on oireena rykimistä ja liman nousua pientä kroonista nuhaa. Nexiumit auttaa hyvin närästysoireisiin, mutta se vie ainakin minulta jostain syystä vastustuskyvyn kokonaa, niin että olen kipeenä jatkuvasti kun käytän Nexiumia. Jos taas en käytä, niin refluksioireet pahoja. =(

• refluksia

on vältettävien listalla ilman muuta! kun on niin koffeiiniä paljon.
        puhumattakaan että voi olla just niitä aineistatehty jotka löystyttelee.

• Anonyymi

Pitkään paksua limaa vihreenkeltasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      51
      1945
    2. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1588
    3. Sedun opettaja?

Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma
      Seinäjoki
      43
      1175
    4. Suurinta rakkautta

On päästää irti ja antaa toisen mennä. 😎🌹
      Ikävä
      82
      1173
    5. Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"

Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1060
    6. Kumpi ihastui teistä ensin

Sinä vai kaivattusi?
      Ikävä
      56
      1049
    7. Milloin nähdään?

😕💕 Alan olla ihan loppu.
      Ikävä
      48
      1015
    8. Mitä mun pitää tehdä?

Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid
      Ikävä
      40
      968
    9. Keskusta on kovassa nousussa

Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.
      Maailman menoa
      129
      945
    10. Näytät paremmalta kuin koskaan ennen

Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.
      Ikävä
      38
      916
    Aihe