Luin hieman lisää apostolien tekoja;
Ap. t. 15:
Pietari ja Johannes Samariassa
14 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen.
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]
---------------------------------------------------
Siis samarialaiset uskoivat saarnatun evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta saivat uskon kautta syntinsä anteeksi => kastettiin (vain uskovainen kastetaan) =>rukous ja kätten päälle paneminen ja Pyhän Hengen vuodatus (Pyhä Henki vuodatetaan vain puhtaaseen astiaan).
Onko tämä 'marssijärjestys'. Tässäkään tapauksessa ei kerrota, että joku olisi saarnannut synnit anteeksi vaan ottivat Jumalan Sanan vastaan pelastajasta Jeesuksesta Kristuksesta ja sen uskon perusteella heitä Raamattu nimittää uskoviksi ennen Pyhän Hengen vuodattamista.
Näinkö se menee ??
Samarialaisten uskoontulo
31
275
Vastaukset
- totuus esiin
"Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
Ei siinä tarvita ketään julistamaan syntejä anteeksi. SRK on itse keksinyt tuon välimies-opin, joka
on vain yksi monista tavoista löytää Jumalan armo!
Siitä ei saa tehdä ainoaa oikeaa oppia! Jumala toimii tavalla ja toisella!
Kuten huomasit, niin Samariassa uskovat kastettiin vasta sen JÄLKEEN, kun he tulivat uskoon!
Tämä on raamatullinen järjestys! - mie taas...
missä se SYNTIEN SAARNA tuossa on.
Olet pelle.
Samarialainen sai enemmän, kun Vl soopassaan, Hän sai Kristusessa vanhurkauden, jota ei saa syntijutuillanne.- Ihmettelevä Emmi
Ei siellä ole mitään 'syntien saarnaa'. Mitä tarkoitat ?
Onko tuo 'oikea marssijärjestys' ? - iveta
Ihmettelevä Emmi kirjoitti:
Ei siellä ole mitään 'syntien saarnaa'. Mitä tarkoitat ?
Onko tuo 'oikea marssijärjestys' ?koko "syntien saarnaa" tai saarnata syntejä Raamatussa. Jos ajattelee vaikka tuhlaajapojan paluuta isänsä luo, niin eikö "syntien saarna"- filosofian kannalta olisi pojan pitänyt nöyrästi katua syntejään isänsä edessä ja antaa vaikka kädellä merkki isälle, että haluaa pyytää syntinsä anteeksi, johon isä vastaa antamalla anteeksi, mutta Raamattu kertoo, että isä(JUMALA) armahti hänet jo kaukaa nähtyään. Siihen riitti sydämen katumus, sydämen kääntymys. Ei tarvittu syntien saarnaa.
- totuus esiin
Ihmettelevä Emmi kirjoitti:
Ei siellä ole mitään 'syntien saarnaa'. Mitä tarkoitat ?
Onko tuo 'oikea marssijärjestys' ?marssijärjestys on oikea.
Raamatussa ei ole mitään tiettyä kaavaa, jonka mukaan Jumalan pitäisi toimia!!!
Samarialaiset kuulivat evankeliumia, Ap 8:6
He uskoivat sen Ap 8:12
He ottivat kasteen, sekä miehet että naiset Ap 8:12
Vauvoista ei ole mitään mainintaa!
Filippus saarnasi heille Kristusta Ap 8:5
Se sisältää myös sen, että :"Kaikki ovat syntiä tehneet ja saavat lahjaksi vanhurskauden HÄNEN
ARMOSTANSA."
Room 3:23
Filippus ei julistanut kenellekkään syntejä anteeksi, koska Raamattu lupaa:
"Jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi." Ap 10:43 - Paulus
iveta kirjoitti:
koko "syntien saarnaa" tai saarnata syntejä Raamatussa. Jos ajattelee vaikka tuhlaajapojan paluuta isänsä luo, niin eikö "syntien saarna"- filosofian kannalta olisi pojan pitänyt nöyrästi katua syntejään isänsä edessä ja antaa vaikka kädellä merkki isälle, että haluaa pyytää syntinsä anteeksi, johon isä vastaa antamalla anteeksi, mutta Raamattu kertoo, että isä(JUMALA) armahti hänet jo kaukaa nähtyään. Siihen riitti sydämen katumus, sydämen kääntymys. Ei tarvittu syntien saarnaa.
joka tuo syntien anteeksiantamuksen. Raamattu ei missään kehota uskomaan synteihin tai syntien anteeksiantamukseen vaan kaiken keskipiste on usko Kristukseen.
Eikö olekin tärkeää, että uskon kohde on oikea !
Tuhlaajapoikaan sopii mielestäni hyvin seuraava Raamatunkohta;
------------
Ap. t. 3:19
Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
--------
Näin juuri kävi tuhlaajapojalle. Isän ennättävä armo ehti perille ennenkuin poika oli nähnytkään Isäänsä.
Isä näki pojan todellisen katumuksen, kääntymyksen ja uskon. - iveta
Paulus kirjoitti:
joka tuo syntien anteeksiantamuksen. Raamattu ei missään kehota uskomaan synteihin tai syntien anteeksiantamukseen vaan kaiken keskipiste on usko Kristukseen.
Eikö olekin tärkeää, että uskon kohde on oikea !
Tuhlaajapoikaan sopii mielestäni hyvin seuraava Raamatunkohta;
------------
Ap. t. 3:19
Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
--------
Näin juuri kävi tuhlaajapojalle. Isän ennättävä armo ehti perille ennenkuin poika oli nähnytkään Isäänsä.
Isä näki pojan todellisen katumuksen, kääntymyksen ja uskon.Amen!
Paulus kirjoitti:
joka tuo syntien anteeksiantamuksen. Raamattu ei missään kehota uskomaan synteihin tai syntien anteeksiantamukseen vaan kaiken keskipiste on usko Kristukseen.
Eikö olekin tärkeää, että uskon kohde on oikea !
Tuhlaajapoikaan sopii mielestäni hyvin seuraava Raamatunkohta;
------------
Ap. t. 3:19
Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
--------
Näin juuri kävi tuhlaajapojalle. Isän ennättävä armo ehti perille ennenkuin poika oli nähnytkään Isäänsä.
Isä näki pojan todellisen katumuksen, kääntymyksen ja uskon.Jo vahassa testamentissa oli tuo syntien anteeksi antamus, viattoman verellä uhraten, mutta se ei pelasta Uuden liiton aikana, ainoastaan uudestisyntyminen ylhäältä, jolloin tunnustaa Jeesuksen Herrakseen.
Ap. t. 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
** Kovin yksinäinen jae. APT kehottaa useasti menemään kasteelle, jotta synnit pestään pois, ja saman kokee jakeen 19 rampa, sillä Hän tunnustaa Jeesuksen Herrakseen.
Koko Raamattu todella tähtää VAIN KRISTUSEN KIRKASTAMISEEN, KUTEN KERROIT.
Naurettavaa tuo Vl – synnit anteeksi. Saarnaajanne väittävät, että Ananias saarnasi Saulukukselle synnit anteeksi. Täyttä soopaa, lue mitä Ananias sanoo Paavalaille.
APT 22 kertoo seuraavaa >>16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' <
Te yritätte tyrkätä sitä Raamattuun joka koloon, vaikka sitä ei siellä ole, vaan KASTE PESEE SYNNIN POIS, KUN SE TEHDÄÄN NIIN, ETTÄ UPOTETAAN, ei ripotella tiedottamatonta vauvaa.
Samarialaiset uskoivat Jeesukseen Messiaana, se vasta OIKUTTAA KASTEESEEN, EI SE ETTÄ USKOO EVANKELIUMIA. Ei kukaan sellaisista pakanaa kasta.
Kasteessa saadaan myös usein Pyhä Henki. Ap. t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta SYNTINNE ANNETTAISIIN TEILLE ANTEEKSI. Silloin TE SAATTE LAHJAKSI Pyhän Hengen.
Jos et ole käynyt kasteella, sinulla ei ole Henkeä, ja elät synnissä, koska et ole pessyt sitä pois.
Marssijärjestys on seuraava, Ottaa vastaan Jeesus Herrana ja Messiaana, ja tunnustaa se seurakunnan edessä > Kaste upottamalla, jolloin synti pestään pois > Täyttyä Hengellä ja lähteä seuraamaan Jeesusta.
Silloin vasta olet Jumalan lapsi, voideltu.
Shalom- Näin se on nähtävä
taas vaahtoaa ?
On selvää, että kun Raamatussa puhutaan perheittäin kastamisesta kodissa, niin siellä ei ollut uppokastetta.
Raamattu ei missään opeta, että uppokaste olisi pakollinen vaan kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Tiedän, että tämä uppokaste pakko on muutamille hellari-intoilijoille oman lahkon hännän kohottamistapa. Näin se on nähtävä kirjoitti:
taas vaahtoaa ?
On selvää, että kun Raamatussa puhutaan perheittäin kastamisesta kodissa, niin siellä ei ollut uppokastetta.
Raamattu ei missään opeta, että uppokaste olisi pakollinen vaan kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Tiedän, että tämä uppokaste pakko on muutamille hellari-intoilijoille oman lahkon hännän kohottamistapa.Kerrotko yhdenkään kasteen Raamatussa, mikä ei ole toteutunut. Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma.
Kaste on sinulle käsittämätön, kuten ilmeisesti alkukielikin, sillä siellä kaste on käsitteenä ” UPOTTAA”.
On selvää, että kun Raamatussa puhutaan perheittäin kastamisesta kodissa, niin siellä ei ollut uppokastetta.** Voist kertoa jonkin paikan, missä babizoo on muutettu joksikin muuksi.
Raamattu ei missään opeta, että uppokaste olisi pakollinen vaan kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. ** Raamatussa on vähän pakkoja, toisin kun SRK;ssa.
Tiedän, että tämä uppokaste pakko on muutamille hellari-intoilijoille oman lahkon hännän kohottamistapa. ** Niin, ei vain hellareille, sillä meitä on n. 1,5 miljardia, Jeesukselle se on kyllä voitto.
Näin menettelee sadat muutkin kirkot, jotka ovat Kristuksessa.- Pappismiehen kaima
Kesitas kirjoitti:
Kerrotko yhdenkään kasteen Raamatussa, mikä ei ole toteutunut. Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma.
Kaste on sinulle käsittämätön, kuten ilmeisesti alkukielikin, sillä siellä kaste on käsitteenä ” UPOTTAA”.
On selvää, että kun Raamatussa puhutaan perheittäin kastamisesta kodissa, niin siellä ei ollut uppokastetta.** Voist kertoa jonkin paikan, missä babizoo on muutettu joksikin muuksi.
Raamattu ei missään opeta, että uppokaste olisi pakollinen vaan kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. ** Raamatussa on vähän pakkoja, toisin kun SRK;ssa.
Tiedän, että tämä uppokaste pakko on muutamille hellari-intoilijoille oman lahkon hännän kohottamistapa. ** Niin, ei vain hellareille, sillä meitä on n. 1,5 miljardia, Jeesukselle se on kyllä voitto.
Näin menettelee sadat muutkin kirkot, jotka ovat Kristuksessa.Ei myö pelastuta tekojen vaan uskon avulla. Ihan sama vaikka hyppäät pommilla sinne altaaseen.
Pappismiehen kaima kirjoitti:
Ei myö pelastuta tekojen vaan uskon avulla. Ihan sama vaikka hyppäät pommilla sinne altaaseen.
Eikö?
Miksi sitten Sana sanoo toisin? Siksikö Vl saa tehdä vaikka mitä kauheuksia, kun sen vilkuttelulla saa sunnuntaina anteeksi. Eikö siis teko vaikuta.
Hedelmistä Teidät tunnetaan, ja se kyllä pitää Teissä paikkansa, joskin myös kristityissä.
Yleinen väärinkäsitys katolisen kirkon pelastusopista, JOTA VL KÄYTTÄÄ MM KASTEESSA, JOSSA KUMMI LUPAA VAUVAN PUOLESTA on, ettei yksin Jumalan armo riittäisi pelastamaan ihmistä, vaan että katolilaisten tulisi yrittää teoillaan ansaita paikkansa taivaassa.
Hyvä uutinen armoon perustuvasta pelastuksesta on kuitenkin johtanut useat protestantit siihen käsitykseen, ETTÄ TEOILLA EI OLISI TODELLA MITÄÄN VÄLIÄ ihmisen pelastuksen kannalta. Se sopii lestadiolaisille.
Lutherin johdolla protestantit ovat vuosisatojen ajan nähneet Paavalin kirjeissä roomalaisille ja galatalaisille opetuksen siitä, että ihminen julistetaan vanhurskaaksi yksin uskosta. Paavali kirjoitti roomalaisille, että ”ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja” (Room. 3:28). Niin sanoi, mutta laki on eri kun säännöt, ja uskon teko tulee aina Pyhästä Hengestä, Hengestä, joka uupuu täysin VL;iltä.
Jaakob opetti Pyhän Hengen innoittamana, että ”ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä yksin uskosta” (Jaak. 2:24).
Jaakob kirjoitti laajasti tekojen tärkeydestä pelastuksen kannalta: ”Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?” (Jaak. 2:14) ”Etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?” (Jaak. 2:20) ”Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.” (Jaak. 2:26) LUTHER näki Paavalin ja Jaakobin kirjeiden opetusten välillä vakavan ristiriidan ja päätyi PÄÄYI VÄHÄTTLEMÄÄN JAAKOBIN KIRJETTÄ ja painottamaan Paavalia. Tältä Juutalaisvihaajasta juopolta SRK on ominut muutakin soopaa. Eniten Häntä matki Hitler, ja hoitokokoukset myös OLIVTA TEKOJA, JOSKO NE PELASTI KOKO LAHKON, mutta vain Jeesukselta.
Jeesus teki useaan otteeseen selväksi, että Jumala tuomitsee ihmiset tekojen eikä pelkästään uskon perusteella. Kun nuorimies kysyi Jeesukselta, miten hän saisi ikuisen elämän, Jeesus vastasi: ”Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.” (Matt. 19:17) Myöhemmin hän selvensi tarkoittavansa kymmentä käskyä ja vaati kaiken lisäksi vielä täyttä luopumista maallisista omaisuuksista (Matt. 19:18–21).
Pelkkä Jeesuksen tunnustaminen Herraksi ei riitä, ellei sen rinnalla kulje Jumalan tahdon mukainen elämä: ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:21) Matteuksen evankeliumin lopussa Jeesus kuvailee viimeistä tuomiota ja ilmaisee selvin sanoin, että ihmisten hyvät teot ja laiminlyönnit ovat ratkaisevassa asemassa sielujen ikuisen kohtalon kannalta (Matt. 25:31–46).
Uskoon tuloissakin Jeesukseen, ihmisen on ITSE TEHTÄVÄ RATKAISU. Siis TEKO
Näiden ”epäprotestanttisten” ajatusten sijasta reformaation perilliset siteeraavat mielellään Jeesuksen uskoon perustuvaa pelastusta käsitteleviä sanoja Johanneksen evankeliumista: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh. 3:16) ”Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään.” (Joh. 5:24)
Jeesus on toki sanoissaan oikeassa, uskomalla todellakin saa Jumalalta ikuisen elämän. On kuitenkin syytä jatkaa lukemista ja ymmärtää, ettei Jeesus tällä tee tyhjäksi tekojen asemaa pelastuksessa. Muutamaa jaetta myöhemmin Jeesus muistuttaa, että tuomiopäivänä ihmiset ”nousevat haudoistaan – HYVÄÄ TEHNEET elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.” (Joh. 5:29) Usko on siis pelastuksen alku.
Ihmetyttää se VL soopa, - että nainen pelastuu synnyttäjänä, HEIDÄN RAAMTUSTAAN LUETTUNA? Eikö nämä lapsikennelit ole tekoja jos mikä, että on KUNNON VL:
Sitten tuo pommilla hyppääminen. Minä en hyppää vaan kastan, ja olen kastanut useita. Miten sinulla? Onko jotain tietoa, vaikka on pappismiehen kaima.
Mitä ole mieltä alkutekstin pabtizoo, upottaa, muutetaanko sekin ”VL RAAMATUSSA”
Paavali selittää roomalaiskirjeessä: ”Työntekijälle maksettua palkkaa ei katsota armosta saaduksi vaan ansaituksi. Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi.” (Room. 4:4-5) Näin minäkin saan palkan kastamisesta.
Ymmärrystä ymmärtämättömälle, Shalom.
- Yellona
Minä uskon, että tapahtumat etenivät juuri niin kuin tuossa on kuvattu. Olennaista on se, että saa Pyhän Hengen. Ilman sitä ei ole uskoa. Eikö tuo kohta aika selvästi osoita, että kastetoimitus eli sakramentti ei synnytä uskoa kastettavissa. Raamatussa toisaalla sanotaan vapaasti muisteltuna: joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se kadotetaan. Pyhän Hengen saaminen eli usko on siis tärkein.
- ***
"15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen."
Siis "uskovien puolesta".
Sanoit, että ilman Pyhää Henkeä ei ole uskoa. Miksi sitten Raamattu sanoo samarialaisia uskoviksi, vaikka heillä ei ole vielä Pyhää Henkeä? *** kirjoitti:
"15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen."
Siis "uskovien puolesta".
Sanoit, että ilman Pyhää Henkeä ei ole uskoa. Miksi sitten Raamattu sanoo samarialaisia uskoviksi, vaikka heillä ei ole vielä Pyhää Henkeä?sitä, että Samarian uskovaiset olisivat täyttyneet Pyhällä Hengellä. Tätä seuraa armolahjojen toimiminen. Aivan sama tilanne kuin Ananias rukoili Sauluksen fyysisen näön palautumista ja sitä, että Saulus täyttyisi Pyhällä Hengellä.
Ihminen ei voi olla uskovainen ilman Pyhän Hengen voitelua. Ei millään. JOKAINEN saa Pyhän Hengen voitelun kokiessaan uskoontulon ja uudestisyntymisen. Mutta kaikki uskovaiset eivät ole täyttyneet Pyhällä Hengellä. Pyhällä Hengellä täyttymistä voidaan rukoilla. Näin tapahtui sekä Sauluksen/Paavalin että Samarian uskovaisten kohdalla.
Pelastumisen kannalta nämä kaksi uskovaisryhmää ovat samassa asemassa.- pähkinä.
ole sitten aivan liian aikaista!
> joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu<
Eivät osaa puhua nääs - Yellona
*** kirjoitti:
"15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen."
Siis "uskovien puolesta".
Sanoit, että ilman Pyhää Henkeä ei ole uskoa. Miksi sitten Raamattu sanoo samarialaisia uskoviksi, vaikka heillä ei ole vielä Pyhää Henkeä?Pakko se on uskoa, että samarialaisilla ei ollut Pyhää Henkeä, koska tuossa niin sanotaan. Ilman Pyhää Henkeä ei ole uskoa. Piste. Tarjoan jonkinlaisen selityksen.
Tämä on nyt sitten Yellonan olettamusta: samarialaiset olivat kuulleet Jumalan Sanaa, mutta eivät olleet vielä saaneet parannusta eli Pyhää Henkeä. Heidät oli jopa kastettu, mutta sekään ei ollut tuottanut pelastavaa uskoa. Tämän täytyy liittyä jotenkin Simoniin ja Filippokseen ja heidän tekemiin ihmetekoihin. Simon harrasti noituutta ja ihmisten mielestä hänellä oli Jumalan voima. Todellisuudessa noituuden harrastajalla ei voinut olla sitä. He uskoivat myös Filipposta, mutta eivät tehneet eroa Simonin ja hänen välillään. Samarialaisilla ei siis ollut oikeaa pelastavaa uskoa. He uskoivat myös ihmisoppiin eli pitivät myös Simonin tekoja jumalallisina eivätkä tekstin perusteella irtisanoudu tästä opista. Siksi he eivät voineet saada Pyhää Henkeä ennen Pietaria ja Johannesta.
Kastekeskustelu on oma lukunsa. Siihen ei minulla ole aikaa. - Ihmettelevä Emmi
ensin usko ja sitten kaste. Uskomatonta ei pidäkään kastaa kuten vl-opetuksessa laittamattomasti on aina opetettu.
Jos Pyhä Henki jättää ihmisen jos usko katoaa. Sinetti lähtee kun ei ole mitä sinetöidä. - Ihmettelevä Emmi
Yellona kirjoitti:
Pakko se on uskoa, että samarialaisilla ei ollut Pyhää Henkeä, koska tuossa niin sanotaan. Ilman Pyhää Henkeä ei ole uskoa. Piste. Tarjoan jonkinlaisen selityksen.
Tämä on nyt sitten Yellonan olettamusta: samarialaiset olivat kuulleet Jumalan Sanaa, mutta eivät olleet vielä saaneet parannusta eli Pyhää Henkeä. Heidät oli jopa kastettu, mutta sekään ei ollut tuottanut pelastavaa uskoa. Tämän täytyy liittyä jotenkin Simoniin ja Filippokseen ja heidän tekemiin ihmetekoihin. Simon harrasti noituutta ja ihmisten mielestä hänellä oli Jumalan voima. Todellisuudessa noituuden harrastajalla ei voinut olla sitä. He uskoivat myös Filipposta, mutta eivät tehneet eroa Simonin ja hänen välillään. Samarialaisilla ei siis ollut oikeaa pelastavaa uskoa. He uskoivat myös ihmisoppiin eli pitivät myös Simonin tekoja jumalallisina eivätkä tekstin perusteella irtisanoudu tästä opista. Siksi he eivät voineet saada Pyhää Henkeä ennen Pietaria ja Johannesta.
Kastekeskustelu on oma lukunsa. Siihen ei minulla ole aikaa.Jumala vedä ihmistä. Se on siis Jumalan Pyhän Hengen työ ja vaikutus. Jeesuksen omat sanat;
Joh. 5:24
"Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, 6:40,47]
Siis uskon kautta tullaan autuaaksi. Ennen Pyhän Hengen vuodattamistakin samarialaisia Jumalan Sanan vastaanottaneita kutsuttiin uskoviksi. Siis pelastuksen alla oleviksi.
Tuosta tulkinnastasi olen eri mieltä. - Ihmettelevä Emmi
Ihmettelevä Emmi kirjoitti:
ensin usko ja sitten kaste. Uskomatonta ei pidäkään kastaa kuten vl-opetuksessa laittamattomasti on aina opetettu.
Jos Pyhä Henki jättää ihmisen jos usko katoaa. Sinetti lähtee kun ei ole mitä sinetöidä.Ei näin **Jos Pyhä Henki jättää ihmisen jos usko katoaa. Sinetti lähtee kun ei ole mitä sinetöidä. ''
Vaan näin:
''Pyhä Henki jättää ihmisen jos usko katoaa. Sinetti lähtee kun ei ole mitä sinetöidä. ** - Toukomettinen
pähkinä. kirjoitti:
ole sitten aivan liian aikaista!
> joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu<
Eivät osaa puhua nääsSiionin laulun sanoin:
"Se usko yksinkertainen on lapsen sydämellä!
Oi jospa lapsenmielinen ois usko myöskin meillä!" - vl Pansiosta
Ihmettelevä Emmi kirjoitti:
Ei näin **Jos Pyhä Henki jättää ihmisen jos usko katoaa. Sinetti lähtee kun ei ole mitä sinetöidä. ''
Vaan näin:
''Pyhä Henki jättää ihmisen jos usko katoaa. Sinetti lähtee kun ei ole mitä sinetöidä. **Liperissä on suuret kastejuhlat. "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu
- Yellona
Ihmettelevä Emmi kirjoitti:
Jumala vedä ihmistä. Se on siis Jumalan Pyhän Hengen työ ja vaikutus. Jeesuksen omat sanat;
Joh. 5:24
"Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, 6:40,47]
Siis uskon kautta tullaan autuaaksi. Ennen Pyhän Hengen vuodattamistakin samarialaisia Jumalan Sanan vastaanottaneita kutsuttiin uskoviksi. Siis pelastuksen alla oleviksi.
Tuosta tulkinnastasi olen eri mieltä.16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
Mutta Emmi hyvä, Henki ei ollut vielä lakeutunut jne. Samarialaisilla ei ollut Pyhää Henkeä. Se on fakta, ei mielipide.
Tarjosin selityksen miksi ei ole.
Ilman Pyhää Henkeä ei ole uskoa. - aappodg
Noin olen minäkin tuon ymmärtänyt. Siellä oli ihmisiä, jotka oli kastettu, mutta joilla ei silti ollut uskoa. Nykyjään tällaisia ihmisiä on miljoonia...
Ihmettelevä Emmi kirjoitti:
Jumala vedä ihmistä. Se on siis Jumalan Pyhän Hengen työ ja vaikutus. Jeesuksen omat sanat;
Joh. 5:24
"Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, 6:40,47]
Siis uskon kautta tullaan autuaaksi. Ennen Pyhän Hengen vuodattamistakin samarialaisia Jumalan Sanan vastaanottaneita kutsuttiin uskoviksi. Siis pelastuksen alla oleviksi.
Tuosta tulkinnastasi olen eri mieltä.Apt 19:
"1. Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat."
Yllä olevassa Paavalin kysymys on suomeksi: "Täytyittekö Pyhällä Hengellä, kun te tulitte uskoon?"
Kyllä kait Paavali tiesi, että nuo uskovaiset olivat saaneet Pyhän Hengen voitelun tullessaan uskoon, koska ilman Pyhää Henkeä ihmisen on mahdotonta olla uskossa. Mutta nyt Paavali kysyi oleellisen asian. Tämän jälkeen Paavali pani kätensä heidän päälleen.
Tällöin nuo uskovaiset TÄYTTYIVÄT PYHÄLLÄ HENGELLÄ. Sitä seurasi myös Pyhällä Hengellä täyttymisen tynnusmerkit = armolahjat alkoivat toimia. Nämä ihmiset puhuivat kielillä ja profetoivat.- Ent. VL
aappodg kirjoitti:
Noin olen minäkin tuon ymmärtänyt. Siellä oli ihmisiä, jotka oli kastettu, mutta joilla ei silti ollut uskoa. Nykyjään tällaisia ihmisiä on miljoonia...
Jeesus oli synnitön,eikä hän siksi olisi tarvinnut kastetta,mutta Hän halusi antaa omalla toiminnallaan
esimerkin miten kaste tapahtuu.Jeesus myös sanoi,että on vain yksi kaste.
Jeesus ei myöskään kastanut lapsia,vaan ainoastaan siunasi heitä.Miksi VL:lle ja muillekkaan
luterilaisille ei kelpaa Jeesuksen antaman esimerkin mukainen kaste.Miksi sekin pitää olla ihmisopin
mukainen. - Mutta on vain yksi kaste. - Ent. VL
Ent. VL kirjoitti:
Jeesus oli synnitön,eikä hän siksi olisi tarvinnut kastetta,mutta Hän halusi antaa omalla toiminnallaan
esimerkin miten kaste tapahtuu.Jeesus myös sanoi,että on vain yksi kaste.
Jeesus ei myöskään kastanut lapsia,vaan ainoastaan siunasi heitä.Miksi VL:lle ja muillekkaan
luterilaisille ei kelpaa Jeesuksen antaman esimerkin mukainen kaste.Miksi sekin pitää olla ihmisopin
mukainen. - Mutta on vain yksi kaste.jos vauvakaste olisi pätevä,niin olisihan Jeesus voinut antaa esimerkin siitäkin,mutta ei antanut,
koska ihmisen on UUDESTISYNNYTTÄVÄ,ennenkuin hänet voidaan kastaa raamatullisella kasteella. - Olisko näin ?
Ent. VL kirjoitti:
Jeesus oli synnitön,eikä hän siksi olisi tarvinnut kastetta,mutta Hän halusi antaa omalla toiminnallaan
esimerkin miten kaste tapahtuu.Jeesus myös sanoi,että on vain yksi kaste.
Jeesus ei myöskään kastanut lapsia,vaan ainoastaan siunasi heitä.Miksi VL:lle ja muillekkaan
luterilaisille ei kelpaa Jeesuksen antaman esimerkin mukainen kaste.Miksi sekin pitää olla ihmisopin
mukainen. - Mutta on vain yksi kaste.**Jeesus ei myöskään kastanut lapsia,vaan ainoastaan siunasi heitä.**
Raamatussa sanotaan, että Jeesus ei kastanut vaan opetuslapset kastoivat. Miksi ? En ole varma.
Jeesus keskittyi Sanan ja Evankeliumin julistamiseen. Kun mietin tulee mieleen se Tuhlaaja pojan tapaus, jossa Isä armahti ja palvelijat antoivat sormuksen sormeen (Pyhän Hengen sinetti) ja palvelijat pukivat puhtaisiin vaatteisiin (kasteen vertauskuva).
- 18+15
puhujaveljen pilkkaavan uskoontulo termiä vaikka Raamatussa monessa kohden se ilmenee.
Uskossa olevat eivät hänen mukaan ole oikein uskomassa.- Vl-teologia
on vl-teologian keskeinen tukijalka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032165
- 1341188
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540