Oon tilaamassa uusi isopurje ja olen ajatellut vaihtaa purjenumeron samaksi kuin veneen rekisterinumero. Tuntuu hölmöltä pitää kaksi tunnuslukua!
Rekisterinumero purjeeseen
14
805
Vastaukset
- numeroton
Olen ihan samaa mieltä, miksi helkkarissa joku purjehtijaliitto pyörittää omaa numerointiaan. Muistaakseni moottoriveneliitto (tai mikä se nykyään onkaan) käyttää purjenumerona rekisterinumeroa, mutta pursiseurat menevät näiden kilpapurjehtijoiden numerointisääntöjen mukaan ja siis erillisellä purjenumerolla. Tilasin uuden isonpurjeen juuri, enkä ota siihen mitään numeroa. Miksi purjeessa pitäisi olla numero kun en kilpaile? Kyllä rekisterinumero veneen kyljessä saa luvan riittää.
- 20+5
Niissä seuroissa, jotka ovat myös SVEL:n jäseniä, täytyy kyllä hyväksyä kitisemättä SVEL:n käytäntö eli rekisterinumero purjenumerona. Ja useimmissa seuroissa ei asiasta välitetä muutenkaan (ei meidänkään katsastajat ikinä tutki, mitä purjeissa on). Itsekin tilasin uuden ison ilman mitään merkintöjä. Veneellä on periaatteessa olemassa edellisen omistajan jäljiltä SPL-numerokin, mutten itsekään muista, mikä se on eikä se ole nykyisin missään veneen dokumenteissa näkyvissä eikä seurankaan tiedossa.
- Purjehtija2
Näin tein minäkin tilasin uuden purjeen myös rek numerolla ei mitään mieltä pitää kahta eri numeroa veneessä
- numerot maksaa
Miksi tai keitä varten haluat rekisterinumeron purjeeseen?
Jos jotain siihen haluat, eikö kansallisuustunnus riittäisi?
Itse epäilen, että muutaman vuoiden kulkuessa nykyisestä rekisteristä luovutaan tai sen määräyksiä tullaan muuttamaan. Näinhän Ruotsissakin kävi ja Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa on tälläinen kansallinen järjestelmä.
Eikö purjeeseen voisi yhtä hyvin laittaa kansainvälisesti selkeän tunnuksen, kuten veneesi MMSI- tai call sign-tunnus ovat? Näiden tunnusten avulla on kenen tahansa helppo tunnistaa, mikä alus on kyseessä. Suomalainen rekisterijärjestelmä on pelkkä kansallinen, rekisteriotekin vain suomeksi ja ruotsiksi. - 20+13
numerot maksaa kirjoitti:
Miksi tai keitä varten haluat rekisterinumeron purjeeseen?
Jos jotain siihen haluat, eikö kansallisuustunnus riittäisi?
Itse epäilen, että muutaman vuoiden kulkuessa nykyisestä rekisteristä luovutaan tai sen määräyksiä tullaan muuttamaan. Näinhän Ruotsissakin kävi ja Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa on tälläinen kansallinen järjestelmä.
Eikö purjeeseen voisi yhtä hyvin laittaa kansainvälisesti selkeän tunnuksen, kuten veneesi MMSI- tai call sign-tunnus ovat? Näiden tunnusten avulla on kenen tahansa helppo tunnistaa, mikä alus on kyseessä. Suomalainen rekisterijärjestelmä on pelkkä kansallinen, rekisteriotekin vain suomeksi ja ruotsiksi.ovat kyllä täysin harhaisia. Kansainvälinen trendi ei ole sellainen. Ruotsin esimerkkiin vetoajilta unohtuu yksi perustavanlaatuinen ero: siellä ei ollut aiemmin lainkaan rekisteriä, joten veneiden rekisteriinsaanti oli paljon työläämpi asia kuin Suomessa. Mahtoivatko edes älytä laittaa rangaistussäännöstä peliin? Suomessa vähintään 90% niistä veneistä, joita rekisteröinti nyt koskee, oli jo ennestään rekisteröityjä, joten suurimmalla osalla ei ollut mitään aihetta vähimpäänkään muutosvastarintaan.
Rekisterin vastustajilta unohtuu koko ajan se fakta, että rekisteröintisäädösten muuttuminen aiheutti jonkin todellisen muutoksen vain murto-osalle veneilijöistä. - räksytät turhaan
20+13 kirjoitti:
ovat kyllä täysin harhaisia. Kansainvälinen trendi ei ole sellainen. Ruotsin esimerkkiin vetoajilta unohtuu yksi perustavanlaatuinen ero: siellä ei ollut aiemmin lainkaan rekisteriä, joten veneiden rekisteriinsaanti oli paljon työläämpi asia kuin Suomessa. Mahtoivatko edes älytä laittaa rangaistussäännöstä peliin? Suomessa vähintään 90% niistä veneistä, joita rekisteröinti nyt koskee, oli jo ennestään rekisteröityjä, joten suurimmalla osalla ei ollut mitään aihetta vähimpäänkään muutosvastarintaan.
Rekisterin vastustajilta unohtuu koko ajan se fakta, että rekisteröintisäädösten muuttuminen aiheutti jonkin todellisen muutoksen vain murto-osalle veneilijöistä.Ehdotin pohdittavaksi kansainvälisen ja jo olemassa olevan rekisteröinnin käyttämistä. Jos sinulla on veneessäsi radiolupa, sinulla on veneesi kansainvälinen radiotunnus. Siitä tunnuksesta selviää mm. veneesi kansallisuus ja nimi. Jos sinulla on vaikkapa epirb, tarvitset MMSI-numeron. Sekin on kansainvälisen alusten rekisterijärjestelmän rekisterinumero.
Monet meistä purjehtivat joka vuosi kansainvälisillä vesillä. Voisin otaksua, että pitkänmatkan purjehdukset lisääntyvät. Ainakin venekanta antaa siihen mahdollisuuden. - 20+13
räksytät turhaan kirjoitti:
Ehdotin pohdittavaksi kansainvälisen ja jo olemassa olevan rekisteröinnin käyttämistä. Jos sinulla on veneessäsi radiolupa, sinulla on veneesi kansainvälinen radiotunnus. Siitä tunnuksesta selviää mm. veneesi kansallisuus ja nimi. Jos sinulla on vaikkapa epirb, tarvitset MMSI-numeron. Sekin on kansainvälisen alusten rekisterijärjestelmän rekisterinumero.
Monet meistä purjehtivat joka vuosi kansainvälisillä vesillä. Voisin otaksua, että pitkänmatkan purjehdukset lisääntyvät. Ainakin venekanta antaa siihen mahdollisuuden.kiinnittänyt huomiota tuohon ehdotukseen, kommentoin ainoastaan oletustasi nykyrekisterin katoamisesta. Toistan, että se oletuksesi on harhainen.
Mutta mietitäänpä nyt tuota ajatustasi MMSI-numeron käytöstä. Ajatus on näennäisesti hyvä, mutta ollakseen todella toimiva se edellyttäisi kahta asiaa: kansainvälistä sopimusta, että numeroa käytetään näin ja tunnuksen ja sitä kautta radiolaitteen määräämistä pakolliseksi kansallisella tasolla. Kumpikaan ei ole tällä hetkellä näköpiirissä ja jälkimmäinen on näistä kahdesta epätodennäköisempi.
Johtopäätös: MMSI-numero olisi sinänsä hyvä rekisteritunnus, mutta käytännössä erittäin epätodennäköinen toteutumaan. Kauppalaivoilla on nykyisin IMO-numero, mutta se ei ole sama kuin MMSI; jos tällainen käytäntö olisi älytty ottaa niissä käyttöön, olisi sen siirtyminen myös huvialuksiin todennäköisempää. Kun niin ei ole, niin panisin vedonlyöntiä kysyttäessä kyllä roponi sen vaihtoehdon puolelle, että jos/kun jossain välissä huvialuksille tulee samanlainen kansainvälinen tunnus kuin kauppalaivojen IMO-tunnus on, niin se ei tule olemaan sama kuin MMSI. - FIN123
20+13 kirjoitti:
kiinnittänyt huomiota tuohon ehdotukseen, kommentoin ainoastaan oletustasi nykyrekisterin katoamisesta. Toistan, että se oletuksesi on harhainen.
Mutta mietitäänpä nyt tuota ajatustasi MMSI-numeron käytöstä. Ajatus on näennäisesti hyvä, mutta ollakseen todella toimiva se edellyttäisi kahta asiaa: kansainvälistä sopimusta, että numeroa käytetään näin ja tunnuksen ja sitä kautta radiolaitteen määräämistä pakolliseksi kansallisella tasolla. Kumpikaan ei ole tällä hetkellä näköpiirissä ja jälkimmäinen on näistä kahdesta epätodennäköisempi.
Johtopäätös: MMSI-numero olisi sinänsä hyvä rekisteritunnus, mutta käytännössä erittäin epätodennäköinen toteutumaan. Kauppalaivoilla on nykyisin IMO-numero, mutta se ei ole sama kuin MMSI; jos tällainen käytäntö olisi älytty ottaa niissä käyttöön, olisi sen siirtyminen myös huvialuksiin todennäköisempää. Kun niin ei ole, niin panisin vedonlyöntiä kysyttäessä kyllä roponi sen vaihtoehdon puolelle, että jos/kun jossain välissä huvialuksille tulee samanlainen kansainvälinen tunnus kuin kauppalaivojen IMO-tunnus on, niin se ei tule olemaan sama kuin MMSI.puhelinnumeron mastoon maakoodilla 358 xxxxx
- 5+15
Mielestäni yhden rekisterinumeron pitäisi riittää. Minäkin kuulun niihin jotka eivät ole rekisteröineet purjevenettään suomen purjehtijaliiton reksiteriin, enkä ole siis myöskään ole laittanut tunnusta purjeeseen. En myöskään katsasta venettäni enkä kuulu mihinkään pursiseuraan. Venettäni ei ole suunniteltu mihinkään luokkaan eikä minkään mittasäännön mukaan. Purjehdin ihan omaksi ilokseni hyvinpurjehtivalla ja helposti käsiteltävällä veneellä - purjehdusta parhaimmillaan.
- Purjetuomari
Jos haluaa osallistua mihinkään "viralliseen" kilpailuun, niin FIN-tunnus on oltava purjeessa. Tiistikset ja kavereiden keskinäiset kilpailut ovat erikseen, eikä niissä tarvita kuin kaljaa.
- 7+12
Tarviiko olla FIN-tunnus purjeessa? Ainakin kisoissa on joitakin veneitä, jotka tuotu ulkomailta Suomeen ja viime kesän kisoissa mm: GBR, IRL ja SWE tunnuksisia purjeita nähty. Nämä veneet suomalaisten seurojen, kuten HSK, KoPu, EPS alla purjehtivia.
Eli, jos tuodaan vene ulkomailta ja haluaa kisata SPL:n kisoissa, onko pakko vaihtaa purjeiden alkuperäiset tunnukset? Tai, jos vene tuodaan ulkomailta ja rekisteröidään SPL:n rekisteriin, onko pakko vaihdattaa purjeisiin heti uusi FIN-numero? - sdfgsdfgsdg
7+12 kirjoitti:
Tarviiko olla FIN-tunnus purjeessa? Ainakin kisoissa on joitakin veneitä, jotka tuotu ulkomailta Suomeen ja viime kesän kisoissa mm: GBR, IRL ja SWE tunnuksisia purjeita nähty. Nämä veneet suomalaisten seurojen, kuten HSK, KoPu, EPS alla purjehtivia.
Eli, jos tuodaan vene ulkomailta ja haluaa kisata SPL:n kisoissa, onko pakko vaihtaa purjeiden alkuperäiset tunnukset? Tai, jos vene tuodaan ulkomailta ja rekisteröidään SPL:n rekisteriin, onko pakko vaihdattaa purjeisiin heti uusi FIN-numero?tunkua joten ulkolaisilla tunnuksilla monet seurat ottavat varmasti mukaan baanalle. Eri juttu on sm ja kansainväliset kisat.
- täsmällisemmin
sdfgsdfgsdg kirjoitti:
tunkua joten ulkolaisilla tunnuksilla monet seurat ottavat varmasti mukaan baanalle. Eri juttu on sm ja kansainväliset kisat.
Veneen pitää olla suomalaisessa rekisterissä, mutta aika hyvän aikaa voi käyttää ulkomaista purjenumeroa, kunhan siitä ilmoittautuessa tai ainakin hyvissä ajoin ilmoittaa. Numeron kun pitäisi olla kanssakilpailijoidenkin tiedossa. Menee läpi vielä kai SM-kisoissakin, mutta ei enää kansainvälisissä. Pitää muistaa ilmoittaa spinnuissakin olevat poikkeavat numerot.
- 15+15
Virallisessa kilpailussa on tietenkin pakko olla tunnukset, tuskin niitä kukaan muuten hankkisikaan. Mutta kuten kirjoitin niin minä purjehdin ihan vain omaksi huvikseni silloin kun lystää niin en tarvitse tunnuksia.
Ikävää että tarvitset välttämättä kaljaa purjehtiessasi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2113354Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921429
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461364Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601296Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231049Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882