Karatea ajalta jolloin se oli vielä rautaa

RAUTAA!

http://www.youtube.com/watch?v=qAqHpjwjQks

No tässä sitä nyt on. Karatea ajalta, jolloin se oli vielä rautaa, osumat vedettiin kovaa kuin Tysonin Mike, ja kontrolli oli se, joka nosti tätä tosissaan treenaavat jätkät katumyllyttäjinä pelätyimmäksi väeksi sen ajan Stadin yöelämässä. Kuten tarinasetä meille säännöllisesti muistaa kertoa.

Nooh, katsotaas hieman sitä videota. Harjoitus on selvästi kilpailumuotoon, jossa hipasusta pietään ja omasta suojauksesta ei väliä, kun peli pannaan poikki heti kun jompi kumpi saa sen hipaisun aikaan. Eikö noille voisi laittaa sensorit hanskoihin, ja valotaulu näyttäisi kumpi "osui" ensin - miekkailutyyliin? "Osuman" perään tehdään sääntöjen vaatima "palautus", eli vedetään käsi kainaloon ja huudetaan perään SIZAAAAAA!

Ja nuo litsaripotkut, mitäs niistä sanoisi, ettei kukaan sydänjuuriaan myöten loukkaantuisi... Parempi kun en sano mitään.

Odotin oikeasti edes hieman vakuuttavampaa tavaraa kaiken tuon tarinasedän hehkutuksen jälkeen. Edes pikkuriikkisen sitä vakuuttavuutta.

Mutta tosiaan, nuo ottaisivat oikeilla kontaktisäännöillä turpaan esim. tavalliselta thaikkua vuoden treenanneelta teinipojalta, jonka urheilullinen pohja on konsolipeleissä. Nämä kun ovat jo oppineet, että eteen päin hypähtelevää on kiva vetää takakädellä vastapalloon, ja kun ei edes mitään suojausta ole...

Pelkkää peliähän tuo on, jossa pärjäävät luonnollisesti vain tuota peliä harjoittelevat. Kuten pingiksessäkin. Ei pitäisi yrittääkään verrata kilpailumuotoihin, joissa yritetään vetää toista oikeasti tauluun ja kovaa, eikä joka hipaisusta kukaan ryntää väliin. Mutta ovat ne pingispelaajatkin toki ihan oikeita urheilijoita, joiden kimmoisuus on niin kovaa luokkaa, että siinä olisi takavuosien Finnfightissakin kaatunut miestä kuin heinää kun litsarikäsi heilahtaisi. Jaa, menikös mullakin fantasiavaihde päälle hetkeksi...?

11

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mabchy

      Tuo treeni on omiaan siihen hippakarateen
      Vähän ärsyttää että kaikkea karatea pidetään automaattisesti hippana
      Mutta toisaalta, Suomessahan ei ollutkaan kuin hippakaratea ennen vuotta 1991 jolloin kyokushinkai ensimmäisen kerran rantautui tänne

      • Butoilija dan

        KYOKUSHINKAi toiminna aloitti suomessa K.A kova karateka ja lukemattomia lajeja treenannut mies, tosi kovan luokan sälli, ovihommissa ja turvamiehenä kannuksensa hankkinut ja Kyokushinkai-oppinsa haki Shihan Hovard Collinsilta, legendaariselta Kyokushinkai myllyttäjältä yksi harvoista joka käynyt 100.miehen kumiten läpi ja miten sattuikin itse A . N jujutsun legenda ja suomi-jujutsun isä, otti lajin salilleen ja pyysi K. A..n opettamaan lajia.

        Kova on laji ja kovia ovat miehet.


      • Kyynikko ja realisti
        Butoilija dan kirjoitti:

        KYOKUSHINKAi toiminna aloitti suomessa K.A kova karateka ja lukemattomia lajeja treenannut mies, tosi kovan luokan sälli, ovihommissa ja turvamiehenä kannuksensa hankkinut ja Kyokushinkai-oppinsa haki Shihan Hovard Collinsilta, legendaariselta Kyokushinkai myllyttäjältä yksi harvoista joka käynyt 100.miehen kumiten läpi ja miten sattuikin itse A . N jujutsun legenda ja suomi-jujutsun isä, otti lajin salilleen ja pyysi K. A..n opettamaan lajia.

        Kova on laji ja kovia ovat miehet.

        Eli siis portsari. Eikös joka toinen portsari ole mielestään myös henkivartija ja vaikka mitä? Ja onhan ala Suomessa täynnä huijareita keksityillä ja paisutelluilla meriiteillä sekä hölynpölyäkoulutuksilla kaiken maailman paroneilta keksittyine SAS-historioineen jne. Kannattaisi ainakin veronmaksajien varoista kustannettujen vartiointi- yms. hommien tekijöiden koulutushistoria käydä läpi. Kun mennään muutaman pykälän verran sisälle hierarkiaa, kuka koulutti ketä, paljastuu yleensä, että koko homma on rakennettu ilman päälle.

        "Oppinsa haki?" Eli kävi parilla leirillä ulkomailla. Noinko sitä homma opitaan? Toiset treenaavat lajiaan vuosikaudet hyvässä opissa. Toisille riittää, että käyvät parilla leirillä, sitten on jo hyvä perustaa seura uuden lajin nimellä. Ah, ma nauran, lauloi La Castafiore...

        Muuten, tuota linkin videolla läpsyttelevää karatekaahan sankarisi itse juuri kehui karatekoista kovimmaksi. Eli wannabe-kyokushin-senseisi kehui juurikin tuota hippakaratekaa, kehui että siihen aikaan hippakaratessa vedettiin kovaa ja tämä McKay vai mikä se nyt olikaan vetäisi kaikkia nykyisiä turpaan, niin karatekoita kuin vapaaottelijoitakin, ainakin jos saisi hieman vaparitreeniä siihen oheen. Eli tuon juuri pitäisi siis olla karatesta kovinta, sanoi kyokushin-senseimme itse.


      • 70-80 luvuila
        Kyynikko ja realisti kirjoitti:

        Eli siis portsari. Eikös joka toinen portsari ole mielestään myös henkivartija ja vaikka mitä? Ja onhan ala Suomessa täynnä huijareita keksityillä ja paisutelluilla meriiteillä sekä hölynpölyäkoulutuksilla kaiken maailman paroneilta keksittyine SAS-historioineen jne. Kannattaisi ainakin veronmaksajien varoista kustannettujen vartiointi- yms. hommien tekijöiden koulutushistoria käydä läpi. Kun mennään muutaman pykälän verran sisälle hierarkiaa, kuka koulutti ketä, paljastuu yleensä, että koko homma on rakennettu ilman päälle.

        "Oppinsa haki?" Eli kävi parilla leirillä ulkomailla. Noinko sitä homma opitaan? Toiset treenaavat lajiaan vuosikaudet hyvässä opissa. Toisille riittää, että käyvät parilla leirillä, sitten on jo hyvä perustaa seura uuden lajin nimellä. Ah, ma nauran, lauloi La Castafiore...

        Muuten, tuota linkin videolla läpsyttelevää karatekaahan sankarisi itse juuri kehui karatekoista kovimmaksi. Eli wannabe-kyokushin-senseisi kehui juurikin tuota hippakaratekaa, kehui että siihen aikaan hippakaratessa vedettiin kovaa ja tämä McKay vai mikä se nyt olikaan vetäisi kaikkia nykyisiä turpaan, niin karatekoita kuin vapaaottelijoitakin, ainakin jos saisi hieman vaparitreeniä siihen oheen. Eli tuon juuri pitäisi siis olla karatesta kovinta, sanoi kyokushin-senseimme itse.

        oli pirun hyviä yleismiehiä karatekoina, mutta se oli silloin kyllä tyypistä kiinni, eivät harjoittaneet hippakaratea. Muutenkin jossain seuroissa harjoitteet olivat aika machoja ja vedettiin täydellä kontaktilla. Järkeväähän se ei ollut.

        Tämän K.A herran sepustukset ovat kyllä todella vahvasti liioiteltuja. Nämä "katumatsaajat" olivat kyllä muutenkin lahjakkaita - myös luonteeltaan.

        Itse harrastin 70-80 luvuilla karatea ja kyllä se oli silloin kovassa huudossa, paljon treenaajia, eli oli kyllä kaikentasoista porukkaa mukana, ihan niistä katupappelijoista sen ajan nörtteihin. Sen ajan karatessa oli myös hyvin paljon epärealistisia juttuja, mutta sai niistä hyviäkin tekniikoita mukaan, ei siinä mitään.


      • Samma på engelska
        70-80 luvuila kirjoitti:

        oli pirun hyviä yleismiehiä karatekoina, mutta se oli silloin kyllä tyypistä kiinni, eivät harjoittaneet hippakaratea. Muutenkin jossain seuroissa harjoitteet olivat aika machoja ja vedettiin täydellä kontaktilla. Järkeväähän se ei ollut.

        Tämän K.A herran sepustukset ovat kyllä todella vahvasti liioiteltuja. Nämä "katumatsaajat" olivat kyllä muutenkin lahjakkaita - myös luonteeltaan.

        Itse harrastin 70-80 luvuilla karatea ja kyllä se oli silloin kovassa huudossa, paljon treenaajia, eli oli kyllä kaikentasoista porukkaa mukana, ihan niistä katupappelijoista sen ajan nörtteihin. Sen ajan karatessa oli myös hyvin paljon epärealistisia juttuja, mutta sai niistä hyviäkin tekniikoita mukaan, ei siinä mitään.

        Tuona aikana tekniikat olivat paljolti Suomessa itse keksittyjä, ulkomaanyhteyksien ollessa vähäisiä. Jos Japanista tulikin joku opettamaan, hänen tekniikoitaan kritisoitiin kovasti.

        Kontakti sparrissa ei todellakaan ollut mitään täyskontaktia, mutta kun suojat olivat mallia valkoiset läpyskät, haavereita tuli. Eihän tuollaisilla voi päähän lyödä nopeaa iskua siten, että pysäytys läheskään joka kerta onnistuisi, joten vahinkoja tuli paljon. Tehokasta kamppailuharjoittelumielessä? No eipä tosiaankaan...

        Tuon yllä olevan videon ihannointi, ja väitteet, että kaveri noilla taidoillaan olisi kyennyt pärjäämään nykyajan vapaaottelijoille - jos siis olisi mukaan otettu (lukko)painiharjoittelua - on kyllä naurettavaa ja houreissa elämistä...


      • jaska espoosta
        Samma på engelska kirjoitti:

        Tuona aikana tekniikat olivat paljolti Suomessa itse keksittyjä, ulkomaanyhteyksien ollessa vähäisiä. Jos Japanista tulikin joku opettamaan, hänen tekniikoitaan kritisoitiin kovasti.

        Kontakti sparrissa ei todellakaan ollut mitään täyskontaktia, mutta kun suojat olivat mallia valkoiset läpyskät, haavereita tuli. Eihän tuollaisilla voi päähän lyödä nopeaa iskua siten, että pysäytys läheskään joka kerta onnistuisi, joten vahinkoja tuli paljon. Tehokasta kamppailuharjoittelumielessä? No eipä tosiaankaan...

        Tuon yllä olevan videon ihannointi, ja väitteet, että kaveri noilla taidoillaan olisi kyennyt pärjäämään nykyajan vapaaottelijoille - jos siis olisi mukaan otettu (lukko)painiharjoittelua - on kyllä naurettavaa ja houreissa elämistä...

        Täytyy kyllä sanoa, että jossain seuroissa otettiin täyskontaktilla, suojat olivat typeriä - juuri jotain lätkäsuojia tms. Olen omin silmin tämän nähnyt ja kokenut, joten tältä osin tiedän asian olevan totta.

        Muuten en ota kantaa näihin juttuihin. Ko linkin kaveri on taitava ns hippakarateka, eikä kukaan aivoilaan ajatteleva voi kuvitella tämän pärjäävän kenellekään nykypäivän varteenotettavalle vapaaottelijalle eli kovalle urheilijalle.

        Ottakaa rennosti, karate oli kiva harrastus silloin joskus, ja aina näitä satuja kertovia tyyppejä löytyy. Mitä niitä ottamaan vakavasti. Miksi turhaan parjaamaan 20-40 vuotta vanhoja juttuja. Itse sain karatelta paljon, jos en muuta niin liikunnan iloa ja hyviä tuntemuksia. Mikäs siinä, olin tyytyväinen silloin, eikä "väärät" tekniikat haittaa nykyäänkään. Nyt vanhempana varsinkin venyttelytekniikoista on ollut hyötyä.


      • Rovaniemeläine H
        Kyynikko ja realisti kirjoitti:

        Eli siis portsari. Eikös joka toinen portsari ole mielestään myös henkivartija ja vaikka mitä? Ja onhan ala Suomessa täynnä huijareita keksityillä ja paisutelluilla meriiteillä sekä hölynpölyäkoulutuksilla kaiken maailman paroneilta keksittyine SAS-historioineen jne. Kannattaisi ainakin veronmaksajien varoista kustannettujen vartiointi- yms. hommien tekijöiden koulutushistoria käydä läpi. Kun mennään muutaman pykälän verran sisälle hierarkiaa, kuka koulutti ketä, paljastuu yleensä, että koko homma on rakennettu ilman päälle.

        "Oppinsa haki?" Eli kävi parilla leirillä ulkomailla. Noinko sitä homma opitaan? Toiset treenaavat lajiaan vuosikaudet hyvässä opissa. Toisille riittää, että käyvät parilla leirillä, sitten on jo hyvä perustaa seura uuden lajin nimellä. Ah, ma nauran, lauloi La Castafiore...

        Muuten, tuota linkin videolla läpsyttelevää karatekaahan sankarisi itse juuri kehui karatekoista kovimmaksi. Eli wannabe-kyokushin-senseisi kehui juurikin tuota hippakaratekaa, kehui että siihen aikaan hippakaratessa vedettiin kovaa ja tämä McKay vai mikä se nyt olikaan vetäisi kaikkia nykyisiä turpaan, niin karatekoita kuin vapaaottelijoitakin, ainakin jos saisi hieman vaparitreeniä siihen oheen. Eli tuon juuri pitäisi siis olla karatesta kovinta, sanoi kyokushin-senseimme itse.

        on porukalla täällä suppea tietokanta ja kokemus!
        Ensinnäkin kukaan karatea tosissaan opetteleva ja edistynyt musta vyö ei kutsu itseään shihaniksi, koska he kunnioittavat traditionaalisen karate-do:n perinteitä. Shihan on kirjoitettu muoto sanasta "sensei"(opettaja) ja vain aivokuollut kääpiö saattaa kutsua itseään shihaniksi.

        Ja minulla on kaksi esimerkkiä siitä, miksi ainakaan traditionaalinen karate ei ole hippastelua: Olen kuullut luotettavalta taholta senseistä, joka voitti ns. "hippastelua" harrastamalla full contact karaten mm kisat jo ennen seitkyt lukua. Sano et oli ollut aivan verillä ja vain kestävimmät ja kovimmat sekä voimakkaimmat selviytyivät loppuotteluihin.

        Toinen:Samalta taholta olen kuullut, että eräs "hippastelua harrastava potkaisi kiertopotkulla neljässä ottelussa eri vastustajilta käden kirjaimellisesti katki, kun vastus oli yrittänyt torjua potkua. Mitenkäs onko kukaan kyokushin "Shihan" koskaan saanut monelta vastustajalta raajojen luita poikki??? Epäilen!


      • dkw2
        Rovaniemeläine H kirjoitti:

        on porukalla täällä suppea tietokanta ja kokemus!
        Ensinnäkin kukaan karatea tosissaan opetteleva ja edistynyt musta vyö ei kutsu itseään shihaniksi, koska he kunnioittavat traditionaalisen karate-do:n perinteitä. Shihan on kirjoitettu muoto sanasta "sensei"(opettaja) ja vain aivokuollut kääpiö saattaa kutsua itseään shihaniksi.

        Ja minulla on kaksi esimerkkiä siitä, miksi ainakaan traditionaalinen karate ei ole hippastelua: Olen kuullut luotettavalta taholta senseistä, joka voitti ns. "hippastelua" harrastamalla full contact karaten mm kisat jo ennen seitkyt lukua. Sano et oli ollut aivan verillä ja vain kestävimmät ja kovimmat sekä voimakkaimmat selviytyivät loppuotteluihin.

        Toinen:Samalta taholta olen kuullut, että eräs "hippastelua harrastava potkaisi kiertopotkulla neljässä ottelussa eri vastustajilta käden kirjaimellisesti katki, kun vastus oli yrittänyt torjua potkua. Mitenkäs onko kukaan kyokushin "Shihan" koskaan saanut monelta vastustajalta raajojen luita poikki??? Epäilen!

        Kuultuja tarinoita on paljon, itse koettuja vähemmän, kyllä se on Kyokushin-kai karate se laji, jossa käsiä on katkennut ja se joka on nähnyt Shihan Howard Collinsin ottelevan mm Kyokushinkain mm-kisoissa on nähnyt tosi kovaa ottelua ja siellä ei pikku kolhuista valitettu.
        Ave pyysi Aiton ottamaan Kyokushinkain nimiinsä 90-luvun alussa, kun häntä itse oli tähän pyydetty ja Avella oli kädet täynnä jujutsun ja kick-boxingin parissa, Aiton pyysi koska se mies osasi muutakin kuin hippakaratea.
        Aitto kävi Collinsin opissa treenaamassa paljonkin ja oppi oikeaa Kyokushinkaita eli sitä kovaa karatea.


      • kyokushinkai..
        Rovaniemeläine H kirjoitti:

        on porukalla täällä suppea tietokanta ja kokemus!
        Ensinnäkin kukaan karatea tosissaan opetteleva ja edistynyt musta vyö ei kutsu itseään shihaniksi, koska he kunnioittavat traditionaalisen karate-do:n perinteitä. Shihan on kirjoitettu muoto sanasta "sensei"(opettaja) ja vain aivokuollut kääpiö saattaa kutsua itseään shihaniksi.

        Ja minulla on kaksi esimerkkiä siitä, miksi ainakaan traditionaalinen karate ei ole hippastelua: Olen kuullut luotettavalta taholta senseistä, joka voitti ns. "hippastelua" harrastamalla full contact karaten mm kisat jo ennen seitkyt lukua. Sano et oli ollut aivan verillä ja vain kestävimmät ja kovimmat sekä voimakkaimmat selviytyivät loppuotteluihin.

        Toinen:Samalta taholta olen kuullut, että eräs "hippastelua harrastava potkaisi kiertopotkulla neljässä ottelussa eri vastustajilta käden kirjaimellisesti katki, kun vastus oli yrittänyt torjua potkua. Mitenkäs onko kukaan kyokushin "Shihan" koskaan saanut monelta vastustajalta raajojen luita poikki??? Epäilen!

        Shihan nimitystä käytetään 6. danista alkaen olevista opettajista ja koulukunnan päämies on Soke, Kyokushinkaissa 3. dan saa Sensei nimen.


      • nii ii Rovaniemi
        kyokushinkai.. kirjoitti:

        Shihan nimitystä käytetään 6. danista alkaen olevista opettajista ja koulukunnan päämies on Soke, Kyokushinkaissa 3. dan saa Sensei nimen.

        on edelleen japanista(kanjeista) romanji-muunneettu muoto lausutusta arvonimestä "sensei" ilmeisesti kyokushinkai senseisi ei ole japanissa käynytkään


      • 先輩
        nii ii Rovaniemi kirjoitti:

        on edelleen japanista(kanjeista) romanji-muunneettu muoto lausutusta arvonimestä "sensei" ilmeisesti kyokushinkai senseisi ei ole japanissa käynytkään

        paitsi ettei ole.
        Romaji-käännökset on vain sanan lausumamuoto länsimaalaisilla aakkosilla.
        先生 (せんせい) = sensei
        師範 (しはん) = shihan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe