Turkuun, Tampereelle vai Espoohon?

Jatko-opiskelija

Pitäisi pikkuhiljaa päättää, mihin suuntaa jatko-opiskeluissa, ja olen alkanut katsoa tietoliikennetekniikkaa, kun tietoliikennesysteemit kiinnostaa. Vaihtoehtoina olisi nyt nuo paikat mitkä otsikossa kerroin, joten mikä olisi paras paikka koulutuksen, ympäristön ja yhteisönkin puolesta? Muutenkin jos tiedätte jotain tekniikan opiskelusta, niin voisitteko vähän kertoa kokemuksia tai muuten vain jakaa tietoa? Koulutusaloja kun on miljoona eikä oikein tiedä mitä niissä on, mitä eroa opiskelupaikkojen välillä on, jne.

Kuulin/tuntuma on että näillä tekniikan aloilla on varsin miespainotteinen opiskelijakunta. Pitääkö paikkansa?

6

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpompi vastata

      Siis sinulla on jo suoritettuna ylempi yliopistotutkinto (maisteri- tai diplomi-insinööritutkinto) ja olet nyt suuntaamassa tieteellisiin jatko-opintoihin? Silloin tietysti paikkaan vaikuttaa perustutkinnon sisältö, vaikka nykyisin siltaopinnoilla pääsee jatko-opintoihin varsin kauaksi perustutkinnon alueelta.

      • aloittaja

        Olisi tosiaan pitänyt sanoa, että lukiosta pyrin. Tuli vähän hätäisesti kirjoitettua viesti, joten varmaan ei saanutkaan oikein selvää.

        Kerrotaan nyt samantien sitten omaa tasoa vähäisen kun kuitenkin sitä voidaan tarvita. Matematiikasta olen saanut yleensä 8-9 arvosanoja, ja fysiikasta siinä 8:n kieppeillä ollut. Kemiaa, jos nyt kiinnostaa, ollut siinä 8-9 tienoilla myös.


    • PenaXYZ=F

      Jep eli siis, itse opiskelen Espoossa. Itse opiskelu on todella vapaata, joten menestyksesi ja opiskeluvauhtisi on ihan sinusta kiinni. Tietoliikennetekniikka on sieltä vaikeimmasta päästä, ja työtä kyllä joutuu tekemään opintopisteidensä eteen enemmän humanistisiin ja kaupallisiin yliopistoihin verrattuna (Näin ainakin asiaa on selitetty, tiedä sitten. Itse ainakin joudun 'raatamaan' jotta pysyisin perässä asioissa, tosin olenkin hieman laiskempi persoona.) Jos haluat opiskella kotona, sekin onnistuu. Ilmoittaudut kursseille ja käyt vain tenteissä koululla.

      Luentojen laatu vaihtelee paljon, riippuen ihan luennoitsijasta. Suurin osa niistä taitaa olla ihan vain tohtoriksi opiskelleita, joten varsinaista "opettajan" koulutusta he eivät ole saaneet (Korjatkaa jos olen väärässä). Riippuen sitten ihan luennoitsijasta ja sinusta itsestäsi saatko niistä luennoista mitään irti. Laskuharjoitukset kuitenkin ainakin omasta mielestäni ovat ihan hyödyllisiä.

      Opiskelun ohella sitten ainakin Otaniemestä löytyy oheistoimintaa niin paljon kuin vain jaksat sitä harrastaa. Aina liikunnallisista aktiviteeteista ryyppäämiseen. "TeekkarihenkI" on myös ihan kohdillaan, yöpaikan saa lähes aina josset itse Otaniemessä asu ja ihmiset ovat muutenkin pääosin ystävällisiä toisilleen.

      Ja miespainoitteistahan täällä on, tosin hieman koulutusohjelmasta riippuen. Tietoliikennetekniikalla opiskelee noin-arvioina 70-80% miehiä.

      Jos matikka- ja fysiikkapää kestää, niin suosittelen. Hyödyllisiä taitoja ovat myös ohjelmointi ja luonnollisesti englanti.

      • aloittaja

        Jaa että vaikeata on, mitenköhän mahtaa käydä kun tosiaan arvosanat ovat nuo mitä aikaisemmin sanoin (MAA ~8-9, FY ~8). Englantia osaan hyvin, sitäkään en kirjoittanut vielä ole mutta yli 9:n keskiarvo ja yleensäkin kielitaitoa on, ruotsikin onnistuu (kirjoitin L:n keskipitkästä ruotsista). Kiinnostusta tietoliikennealalle kyllä olisi mutta sekin loppuu varmasti melko nopeasti jos _mitään_ ei tajua opetuksesta. Olen tosin melko ahkera ihminen kouluasioissa, joten varmasti se auttaa.

        Katsoin yhdestä pdf:stä ( http://comnet.tkk.fi/fi/opiskelemaan/perusopiskelijaksi/abiesite.pdf ), että tutkinto-ohjelma olisi tällainen:

        # Verkkoteknologiat (Internet, mobiili, satelliitti, jne.)
        Tietoverkkotekniikka
        Protokollasuunnittelu- ja ohjelmointi
        Radioverkot
        Optiset verkot
        # Matemaattiset menetelmät
        Teleliikenneteoria
        Koodausmenetelmät
        Signaalinkäsittely
        # Tietoverkkotalous
        Tietoverkkoliiketoiminta
        Käyttäjäkeskeinen suunnittelu

        Eli siis noista voi valita yhden, jota sitten lähtee tarkemmin opiskelemaan? Minkäköhänlaista on tietoverkkotekniikka tai tuo käyttäjäkeskeinen suunnittelu, nimittäin ei nyt se teoreettisin linja kiinnostaisi. Enemmänkin kiinnostaisi se sellainen ala, josta saa edes jotain käytännön ideaa... katsoin tutkintonimikkeitä, ja esimerkiksi systeemisuunnittelija sekä järjestelmäasiantuntija kuulostavat hyviltä - jos ne nyt tarkoittavat sitä, mitä ensimmäisenä niistä tajuaa.

        Muutenkin olisi kiva kuulla, mitä tuolla loppujen lopuksi opiskellaan, sillä ei nuo nimikkeet paljoa kerro. Vaikkapa joidenkin esimerkkien kertominen koulutusohjelmien sisällöstä auttaisi paljon.


      • PenaXYZ=F
        aloittaja kirjoitti:

        Jaa että vaikeata on, mitenköhän mahtaa käydä kun tosiaan arvosanat ovat nuo mitä aikaisemmin sanoin (MAA ~8-9, FY ~8). Englantia osaan hyvin, sitäkään en kirjoittanut vielä ole mutta yli 9:n keskiarvo ja yleensäkin kielitaitoa on, ruotsikin onnistuu (kirjoitin L:n keskipitkästä ruotsista). Kiinnostusta tietoliikennealalle kyllä olisi mutta sekin loppuu varmasti melko nopeasti jos _mitään_ ei tajua opetuksesta. Olen tosin melko ahkera ihminen kouluasioissa, joten varmasti se auttaa.

        Katsoin yhdestä pdf:stä ( http://comnet.tkk.fi/fi/opiskelemaan/perusopiskelijaksi/abiesite.pdf ), että tutkinto-ohjelma olisi tällainen:

        # Verkkoteknologiat (Internet, mobiili, satelliitti, jne.)
        Tietoverkkotekniikka
        Protokollasuunnittelu- ja ohjelmointi
        Radioverkot
        Optiset verkot
        # Matemaattiset menetelmät
        Teleliikenneteoria
        Koodausmenetelmät
        Signaalinkäsittely
        # Tietoverkkotalous
        Tietoverkkoliiketoiminta
        Käyttäjäkeskeinen suunnittelu

        Eli siis noista voi valita yhden, jota sitten lähtee tarkemmin opiskelemaan? Minkäköhänlaista on tietoverkkotekniikka tai tuo käyttäjäkeskeinen suunnittelu, nimittäin ei nyt se teoreettisin linja kiinnostaisi. Enemmänkin kiinnostaisi se sellainen ala, josta saa edes jotain käytännön ideaa... katsoin tutkintonimikkeitä, ja esimerkiksi systeemisuunnittelija sekä järjestelmäasiantuntija kuulostavat hyviltä - jos ne nyt tarkoittavat sitä, mitä ensimmäisenä niistä tajuaa.

        Muutenkin olisi kiva kuulla, mitä tuolla loppujen lopuksi opiskellaan, sillä ei nuo nimikkeet paljoa kerro. Vaikkapa joidenkin esimerkkien kertominen koulutusohjelmien sisällöstä auttaisi paljon.

        Mikäli opiskelumotivaatiota ja ahkeruutta löytyy, niin pitäisi noilla arvosanoilla kyllä luonnistua =). Noista pääaineista en sitten tarkemmin tiedä.


      • PenaXYZ=F
        PenaXYZ=F kirjoitti:

        Mikäli opiskelumotivaatiota ja ahkeruutta löytyy, niin pitäisi noilla arvosanoilla kyllä luonnistua =). Noista pääaineista en sitten tarkemmin tiedä.

        Niin ja lisään vielä noihin kieliin: Molemmat englanti ja ruotsi on ihan jees handlata, varsinkin tuo enkku. Itse varsinaista kielten opiskelua on melko vähän, ja ruotsia tarvitsee käytännössä "opiskella" kirjallisen ja suullisen kokeen verran. Oppikirjat ovat suurin osa englanniksi, joten siinä ohella oppii jossei jo osaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe