Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Konginkankaan bussikuskista

Meetu

Jotenkin tuntuu oudolta ettei kaveri huomannut vastaantulevassa rekassa mitään outoa, vaikka perävaunu oli valkoinen (varmasti näkyi) ja heittelehti puolelta toiselle. Luulisi vastaantulijan tuolloin hiljentävän ja ajavan oikeaan reunaan ja tarpeen vaatiessa vaikka pellolle ennemmin kuin päin rekan perävaunua.

Taisi kuski nukkua... tosin vastausta taitaa olla melko vaikea enää saada tuohon olettamukseen.

57

4771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bomber

      Tuskin taisi kuski nukkua oli varmaan sen verran pimeää että ei varmaan nähnyt rekka-auton perävaunua ja vauhtia oli molemmilla 80km/h eli kohtaamis nopeus oli 160km/h, se tapahtui muutamassa sekunnissa ja kaikki oli ohi! eli jos pitäisit sen turpas kiinni ennen ku alat selittää jotain ihan paskaa mist sul ei ol mitään käryäkään

      • Meetu

        ...pikkuvesseli. Katsos kun yleensä nämä rekat on koristeltu sellaisilla näteillä valoilla sieltä kyljistä, jolloin se tulisi kyllä havaita kauempaakin jos se kyntää pitkin pientareita. Toisekseen näkyvyyttähän tuossa suoralla oli yllinkyllin samoin kuin leveyttäkin (kolmen kaistan verran). Dösäkuski oli unessa, ei epäilystäkään.


      • minä

        olen samaa mieltä!


      • Anssi
        Meetu kirjoitti:

        ...pikkuvesseli. Katsos kun yleensä nämä rekat on koristeltu sellaisilla näteillä valoilla sieltä kyljistä, jolloin se tulisi kyllä havaita kauempaakin jos se kyntää pitkin pientareita. Toisekseen näkyvyyttähän tuossa suoralla oli yllinkyllin samoin kuin leveyttäkin (kolmen kaistan verran). Dösäkuski oli unessa, ei epäilystäkään.

        Rekan keulassa on ajovalot ja ne on pikkasen kirkkaammat kuin ne sivuvalot peräkärryssä. Niitä keltaisia äärivaloja ei todellakaan näe ajovalojen takana. Tätä asiaa voisivat miettiä mm. ne jotka ajavat sumuvalot päällä.


      • optikolla
        Anssi kirjoitti:

        Rekan keulassa on ajovalot ja ne on pikkasen kirkkaammat kuin ne sivuvalot peräkärryssä. Niitä keltaisia äärivaloja ei todellakaan näe ajovalojen takana. Tätä asiaa voisivat miettiä mm. ne jotka ajavat sumuvalot päällä.

        no huhhuh

        ei näkemiseen ajokorttia tarvitse. oranssit valot näkyy hyvin selkeällä kelillä.


      • vasta kävin
        optikolla kirjoitti:

        no huhhuh

        ei näkemiseen ajokorttia tarvitse. oranssit valot näkyy hyvin selkeällä kelillä.

        ...


      • Anonyymi

        Kyllä se nukkui kuski tiedän sen


      • Anonyymi
        Meetu kirjoitti:

        ...pikkuvesseli. Katsos kun yleensä nämä rekat on koristeltu sellaisilla näteillä valoilla sieltä kyljistä, jolloin se tulisi kyllä havaita kauempaakin jos se kyntää pitkin pientareita. Toisekseen näkyvyyttähän tuossa suoralla oli yllinkyllin samoin kuin leveyttäkin (kolmen kaistan verran). Dösäkuski oli unessa, ei epäilystäkään.

        Ei ollut silloin vielä koristeltu


    • bitikru

      taisi saada iltasanomista/lehdestä vastauksen. jota kukaan syystä tai toisesta nosta esiin?? joku tyttö oli antanut lausunnon että istunut edessä ja huomannut että nyt sattuu kolari ja paennut bussin taakse. joten miksi kauempana istunut tyttö huomasi mutta ei kuski?! siinä teille miettimistä...

      • ööh..

        missähän siinä iltiksessä noin lukee?

        Iltalehdessä luki kyllä että tyttö oli nähnyt rekan syöksyvän kohti hetkeä ennen törmäystä. Siis se oli jo syöksymässä kohti! Ja siinä luki myös että nämä tytöt onneksi istuivat bussin keskiosassa, eivätkä etuosassa niin kuin ensin olivat aikoneet.

        Ei sen onnettomuuden sattuessa kukaan ollut ehtinyt karkuun yhtään minnekään.


      • Anonyymi
        ööh.. kirjoitti:

        missähän siinä iltiksessä noin lukee?

        Iltalehdessä luki kyllä että tyttö oli nähnyt rekan syöksyvän kohti hetkeä ennen törmäystä. Siis se oli jo syöksymässä kohti! Ja siinä luki myös että nämä tytöt onneksi istuivat bussin keskiosassa, eivätkä etuosassa niin kuin ensin olivat aikoneet.

        Ei sen onnettomuuden sattuessa kukaan ollut ehtinyt karkuun yhtään minnekään.

        Minä olis ehtinyt


    • Autoilija

      Oletko itse koskaan ajanut autolla pimeällä?
      Vastaantulijan valot sokaisevat sen verran, että kohtuullisen huonosti sitä näkee sen taakse ja siinä vaiheessa kun näkee, niin on liian myöhäistä!

      Tässä tilanteessa oli mukana vain huonoa tuuria... Turha syyttää rekan kuljettajaakaan, sillä mitäs teet kun olet ajanut rajoituksen mukaan 80 km/h ja tulee alamäki, vaunu lähtee puskemaan ja rajoitin estää kiihdyttämisen. Ei siinä ole kenelläkään sellaisia taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan.
      Rajoittimien pitäisi sallia hetkelliset ylinopeudet (esim. 5 minuuttia tvs.), sillä poikkeustilanteessa tällaisista vekottimista on vain haittaa. Kyllähän sitä jokainen tietää, että liukkaaseen ylämäkeen on otettava vauhtia ja joskus joutuu ajamaan sitä 30km/h nopeammin, joka on pihateillä rajoituksen, jos haluaa päästä esimerkiksi kotiinsa.

      Tällaisissa onnettomuustilanteissa on aina se ikävä puoli, että kaikki tapahtuu niin nopeasti, ettei ehdi paljon miettimään, mitä tekee.
      Jälkeenpäin on helppo neuvoa - varsinkin ulkopuolisten!

      Jokainen autoilija tietää, että joskus sattuu hankalia tilanteita, joihin suurimpaan osaan auttaa hyvä ajotaito ja -kokemus sekä rauhallinen asenne, mutta joskus vain hyvä tuuri.
      Valitettavasti.

      • Seppo Susi

        Onpa sitä itsellenikin sattunut, että muikulla on selvitty pahasta tilanteesta. Jokunen viikko sitten mäen takaa tuli auto vastaan "minun" kaistalla. Ojaan ei päässyt aidan vuoksi mutta onneksi sain oman pirssin sujahtamaa just vastaantulijan ja aidan välistä. Varsinaista reagointiaikaa ei juuri ollut, tilanne oli sen verran nopea ja yllättävä. Koko hoito meni läpi pelkällä selkäytimellä, en ehtinyt ajattelemaan yhtään mitään. Onneksi en vetänyt liinoja kiinni vaan "tajusin" vetää niin lähelle aitaa kuin vaan pääsi. Taitoa vai tuuria, paha sanoa, mutta viimeistä oli varmasti mukana, enemmän tai vähemmän.


      • Totuus

        "Ei siinä ole kenelläkään sellaisia taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan."

        Hyvä kuski ei tarvitse taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan, koska hyvä kuski ei menetä sitä hallintaa...

        Kuski rikkoi selvästi tieliikennelain 23 pykälää. Ja on jo saanut siitä käsittämättömän kovan rangaistuksen. Ja tulee saamaan (valitettavasti) tuomion oikeudessakin.


      • Meze
        Totuus kirjoitti:

        "Ei siinä ole kenelläkään sellaisia taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan."

        Hyvä kuski ei tarvitse taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan, koska hyvä kuski ei menetä sitä hallintaa...

        Kuski rikkoi selvästi tieliikennelain 23 pykälää. Ja on jo saanut siitä käsittämättömän kovan rangaistuksen. Ja tulee saamaan (valitettavasti) tuomion oikeudessakin.

        Hyvä kuski ei tarvitse taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan, koska hyvä kuski ei menetä sitä hallintaa...

        Kuullostaa kylmältä mutta niin se vaan on.
        Kukaan ei voi väittää ettei totuus satuta..


      • opiskeleva rekkakuski
        Totuus kirjoitti:

        "Ei siinä ole kenelläkään sellaisia taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan."

        Hyvä kuski ei tarvitse taitoja, joilla yhdistelmän saisi takaisin hallintaan, koska hyvä kuski ei menetä sitä hallintaa...

        Kuski rikkoi selvästi tieliikennelain 23 pykälää. Ja on jo saanut siitä käsittämättömän kovan rangaistuksen. Ja tulee saamaan (valitettavasti) tuomion oikeudessakin.

        JOs yhistelmä painaa 60tn ja kärri lähtee työntämään vetoautoa ei ole enää mitään tehtävissä. Tuossakin kolarissa on rekka kuski yrittänyt sukeltaa pientareelle ja tehdä keikkensa, mutta jos kärri ei mene se työntää vetoauton tielle ja lähtee heittelemään. Ja kuski oli ammattilainen joten mietippä uudelleen...


      • Totuus
        opiskeleva rekkakuski kirjoitti:

        JOs yhistelmä painaa 60tn ja kärri lähtee työntämään vetoautoa ei ole enää mitään tehtävissä. Tuossakin kolarissa on rekka kuski yrittänyt sukeltaa pientareelle ja tehdä keikkensa, mutta jos kärri ei mene se työntää vetoauton tielle ja lähtee heittelemään. Ja kuski oli ammattilainen joten mietippä uudelleen...

        "Jos yhistelmä painaa 60tn ja kärri lähtee työntämään vetoautoa ei ole enää mitään tehtävissä."

        Siispä hyvä kuski ei joudu sellaiseen tilanteeseen. Uskon kyllä sen, että hän teki kaikkensa, mutta vasta siinä vaiheessa, kun se oli jo liian myöhäistä.


      • opiskeleva rekkakuski
        Totuus kirjoitti:

        "Jos yhistelmä painaa 60tn ja kärri lähtee työntämään vetoautoa ei ole enää mitään tehtävissä."

        Siispä hyvä kuski ei joudu sellaiseen tilanteeseen. Uskon kyllä sen, että hän teki kaikkensa, mutta vasta siinä vaiheessa, kun se oli jo liian myöhäistä.

        Oletko ikinä ajanut rekkaa jossa olisi 60tn tavaraa. Työkaverini on ajanut rakkaa 35 vuotta ja varmasti on alan ammattilainen.. Häneläkin on ala mäessä lähtenyt peili kirkaalla jäällä kärri työntämään vetoautoa mutta sai auton suoraksi lisäämällä nopeutta..


      • Totuus
        opiskeleva rekkakuski kirjoitti:

        Oletko ikinä ajanut rekkaa jossa olisi 60tn tavaraa. Työkaverini on ajanut rakkaa 35 vuotta ja varmasti on alan ammattilainen.. Häneläkin on ala mäessä lähtenyt peili kirkaalla jäällä kärri työntämään vetoautoa mutta sai auton suoraksi lisäämällä nopeutta..

        Jos et tajua, niin sille ei mitään voi...

        Sorry nyt vaan, mutta tässä keskustelussa on tullut varsin selvästi esille, että rahtareiden vahvuudet ovat (onneksi) aivan muualla kuin keskustelutaidon tai yleisesti ottaen ajattelun alueilla.


    • mira

      ...että jokainen autoileva ihminen tajuaa, kuinka nopeista tilanteista on tuollaisissa kohtaamisissa kyse. Varmastikaan yhtään mitään ei ollut tehtävissä tai se olisi myös tehty, koska kokeneet ammattiautoilijat olivat kyseessä.

    • yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

      kun on pimeää niin ei näe valokeilojen taakse mitä tapahtuu, vastaan tulevien valojen takana ja tilanne on niin nopea ettei siinä mitään kerkeä tekemään (vastaantuleva). Kärry on siinä vaiheessa oikealla kun ehkä päivällä voisi nähdä, mutta liike jatkuu kärryllä salaman nopeasti vasemmalle puolelle ja liike kertaantuu eli vauti sivuttaissuunnassa nopeutuu ja kun on kohdalla tilanne on aikapommi, ihmisen kyvyillä väistää tilanne, eli salaman nopea.

    • minä, surullinen

      kuten itse mainitsit sitä ei voi tietää että nukkuiko kuski, mutta jos olet itse mennyt yöllä nuorten mukana jonnekkin niin moniko nuorista oikeasti nukkuu?
      kuski on varmasti ollut hereillä ja voimissaan. olemme vain ihmisiä joten emme voi tehdä mitään ihme väistö liikkeitä linja-autolla jolla on kuitenkin painoa aikas paljon...
      se oli onnettomuus joten emme voi enää kuin surra ja miettiä mitä itse olisin tehnyt paremmin, joka ei kuitenkaan auta. joten keskitytään selvinneiden perheiden ja luokkaantuneiden auttamiseen ja jätetään päätökset Hänelle jolle ne kuuluvat.
      en kuitenkaan halua kuulostaa "pahalta" ihmiseltä ja toivon siis rekkakuskille paljon voimia! ei häntä voi syyttää sattumien summasta joka tällä kertää oli tämä...
      ollaan ymmärtäväisiä, jookos?

      voimia kaikille!

    • Anssi

      No mieti vähän. Siellä oli pimeää ja autot lähestyy toisiaan kahdeksaa kymppiä. Rekan vaunu heilahtaa pimeässä omalle kaistalle ja on kohdalla muutamassa sekunnissa.

      Ei se nyt ensimmäisenä tule mieleen että pyhkäsenpä tuonne ojaan, kun tiellä taisi vilahtaa jotain.

      • 50m/s

        se on aika vilinää. käykää kortilliset tien päällä kattomassa.


      • Meetu
        50m/s kirjoitti:

        se on aika vilinää. käykää kortilliset tien päällä kattomassa.

        ...tie on peilikirkasta jäätä, niin miksi bussin nopeus olisi 100 km/h? Entäpä onko rekan nopeus 80 km/h jos perävaunu laahaa hangessa ja koko paketti heittelehtii?

        Toisekseen jos näkyvyyttä on vaikkapa 400 m, olisi tuolla (yläkanttiin vedetyllä) lähestymisnopeudellakin reaktioaikaa 8 sekuntia.


      • miltä näyttää
        Meetu kirjoitti:

        ...tie on peilikirkasta jäätä, niin miksi bussin nopeus olisi 100 km/h? Entäpä onko rekan nopeus 80 km/h jos perävaunu laahaa hangessa ja koko paketti heittelehtii?

        Toisekseen jos näkyvyyttä on vaikkapa 400 m, olisi tuolla (yläkanttiin vedetyllä) lähestymisnopeudellakin reaktioaikaa 8 sekuntia.

        minä tiedän 2 miljoonan kilometrin kokemuksella. ja mene klo 02.10, niin oot oikeeseen aikaan. ja valoja ei saa olla kahdenkymmenen kilometrin etäisyydellä missään ilmansuunnassa. sitten oot vähän niinkuin kongilla.


      • Meetu
        miltä näyttää kirjoitti:

        minä tiedän 2 miljoonan kilometrin kokemuksella. ja mene klo 02.10, niin oot oikeeseen aikaan. ja valoja ei saa olla kahdenkymmenen kilometrin etäisyydellä missään ilmansuunnassa. sitten oot vähän niinkuin kongilla.

        ...ihmeessä? Tiedän kyllä miltä pimeällä tiellä näyttää. Juuri sen vuoksihan tässä bussikuskin ajotaitoja ihmettelenkin, enkai muuten olisi alkanut aiheesta spekuloimaankaan.


      • ett
        Meetu kirjoitti:

        ...ihmeessä? Tiedän kyllä miltä pimeällä tiellä näyttää. Juuri sen vuoksihan tässä bussikuskin ajotaitoja ihmettelenkin, enkai muuten olisi alkanut aiheesta spekuloimaankaan.

        pääsisit sinäkin sen pappatunskas kans eka kertaa eläissäs kattomaan miltä näyttää öisellä valtatiellä, missä isot pojat isoine autoineen tekee oikeata työtä. onko työ-sana tuttu sulle muualta kuin kuopion torilta: minne työ määttä?


      • Meetu
        ett kirjoitti:

        pääsisit sinäkin sen pappatunskas kans eka kertaa eläissäs kattomaan miltä näyttää öisellä valtatiellä, missä isot pojat isoine autoineen tekee oikeata työtä. onko työ-sana tuttu sulle muualta kuin kuopion torilta: minne työ määttä?

        ...aamu- ja iltalääkkeet sekaisin?


      • Anssi
        Meetu kirjoitti:

        ...tie on peilikirkasta jäätä, niin miksi bussin nopeus olisi 100 km/h? Entäpä onko rekan nopeus 80 km/h jos perävaunu laahaa hangessa ja koko paketti heittelehtii?

        Toisekseen jos näkyvyyttä on vaikkapa 400 m, olisi tuolla (yläkanttiin vedetyllä) lähestymisnopeudellakin reaktioaikaa 8 sekuntia.

        Eihän se perävaunu nyt mitään kilometriä luirua vastaantulevien kaistalla, vaan heiluu puolelta toiselle. Silloin kun se kyntää ojan reunaa, niin se ei näy vastaantuleville. Mitähän tuollainen puolelta toiselle heilahtaminen kestää, 5-10s? Ei siinä ihan oikeasti ole paljon enään tehtävissä kun vaunu heilahtaa eteen muutaman kymmenen metrin päässä.


      • Meetu
        Anssi kirjoitti:

        Eihän se perävaunu nyt mitään kilometriä luirua vastaantulevien kaistalla, vaan heiluu puolelta toiselle. Silloin kun se kyntää ojan reunaa, niin se ei näy vastaantuleville. Mitähän tuollainen puolelta toiselle heilahtaminen kestää, 5-10s? Ei siinä ihan oikeasti ole paljon enään tehtävissä kun vaunu heilahtaa eteen muutaman kymmenen metrin päässä.

        ...sen nujuamisen lulisi huomaavan vaikka se tapahtuukin muualla kuin omalla kaistalla, ei tässä muusta ole puhe ollutkaan.


      • Anssi
        Meetu kirjoitti:

        ...sen nujuamisen lulisi huomaavan vaikka se tapahtuukin muualla kuin omalla kaistalla, ei tässä muusta ole puhe ollutkaan.

        Sehän oli yhdistelmä. Silloin kun vaunu kyntää ojaa, niin se on vetoauton takana, eijkä se näy vastaantulevien kaistalle. Lyhyet ajovalot on suunnattu 2% alaspäin, ei ne todellakaan valaise kovin pitkästi edes tietä, saati sitten tien päällä olevaa autoa.

        Tulit päästelleekisi vähän samakoita suustasi ja nyt yrität jääräpäisesti perustella kantaasi. Luovuta ja myönnä erehtyneesi.


      • Meetu
        Anssi kirjoitti:

        Sehän oli yhdistelmä. Silloin kun vaunu kyntää ojaa, niin se on vetoauton takana, eijkä se näy vastaantulevien kaistalle. Lyhyet ajovalot on suunnattu 2% alaspäin, ei ne todellakaan valaise kovin pitkästi edes tietä, saati sitten tien päällä olevaa autoa.

        Tulit päästelleekisi vähän samakoita suustasi ja nyt yrität jääräpäisesti perustella kantaasi. Luovuta ja myönnä erehtyneesi.

        ...kun perävaunu kyntää rekan takana 400 metrin päässä, niin ei sivuttaispoikkeamaa tarvitse olla metrikaupalla jotta paketissa voisi huomata olevan jotakin omituista... siis jos on skarppina normaalitapaan (ei välttämättä toteudu klo 2.00 jälkeen yöllä).


      • havaita
        Meetu kirjoitti:

        ...kun perävaunu kyntää rekan takana 400 metrin päässä, niin ei sivuttaispoikkeamaa tarvitse olla metrikaupalla jotta paketissa voisi huomata olevan jotakin omituista... siis jos on skarppina normaalitapaan (ei välttämättä toteudu klo 2.00 jälkeen yöllä).

        kun rekan valotkin paistavat silmiin, varmaan käytti sumareitakin, ei siinä paljoa sen taakse nää, vielä vilkutteli pitkillä, sitten ei nää sitäkään vähää, jos aikaa reakoida n. 8s, ehtii vaan tajuta kun pamahtaa.


      • Anssi
        Meetu kirjoitti:

        ...kun perävaunu kyntää rekan takana 400 metrin päässä, niin ei sivuttaispoikkeamaa tarvitse olla metrikaupalla jotta paketissa voisi huomata olevan jotakin omituista... siis jos on skarppina normaalitapaan (ei välttämättä toteudu klo 2.00 jälkeen yöllä).

        Et taatusti psyty normaalissa liikennetilanteessa PIMEÄSSÄ näkemään monen sadan metrin päähän vastaantulevan ajovalojen taakse.


      • Meetu
        Anssi kirjoitti:

        Et taatusti psyty normaalissa liikennetilanteessa PIMEÄSSÄ näkemään monen sadan metrin päähän vastaantulevan ajovalojen taakse.

        ...mitä mun pitäisi siellä nähdä, eli jos yritän nuhrustaa näkyykö rekan kohdalla tummin pukeutunutta kävelijää, niin ei todennäköisesti onnistu. Jos taas yritän havaita vastaantulevan rekan kiemurteluissa jotakin omituista, kuten takana poukkoilevan, valaistun, valkoisen perävaunun niin luulisinpa homman onnistuvan.

        Pointtinahan tässä mulla on että en yllättyisi vaikka bussikuski ei ollut skarppina tai ajoi liian kovaa hänkin (eli tuossa onnettomuudessa olisi mennyt pieleen muukin kuin rekkakuskin leiviskä ja tien kunnossapito)... Veikkaan että ainakin yksi osatekijä (tosin ei millään muotoa ainoa tai merkittävin) oli unihiekat bussikuskin silmissä.


      • fm12
        Meetu kirjoitti:

        ...aamu- ja iltalääkkeet sekaisin?

        se nyt niin vain on ettei perävaunun äärivaloja pimeässä vastaantulevassa ajoneuvossa näy ennen kuin olet ohittanut sen ajovalot joten matkaa silloin valoihin on n.4-6m ja jos kohtaamis nopeus on 50m/s niin et kerkii etes hätäpaskaa turauttamaan kun olet jo tutkimassa kontin sisältöö et mitä löytyy. Monet kerrat kattellu henkilöautonkin ratista pimeellä että näkyykö kärryä auton perässä niin on todella vaikee huomata.


    • äiti

      Tosin silloin oli pimeä.
      Tuskin kukaa siinä silmänräpäyksessä pystyy tekemään mitään vaikka kuinka virkkuna olisi.
      Levätköön rauhassa.
      Jokainen hetki on arvokas, kunhan me kaikki sen muistaisimme!

      • raksu

        Mulleki kävi tänä talvena samalla tavalla...
        Eli ajoin henkilöautolla alamäkeä sallittua nopeutta jossa oli 30km/h rajoitus. Alamäen alla oli radan alikulku jossa vain yksi kaista ja vastaantulijalla väistämisvelvollisuus.

        Siinä sitten tuli toinen auto yllättäen vastaan ja polkaisin vaistomaisesti jarrun pohjaan. Jos ei ois ollu ABS:ää, oisin varmaan ajautunu kylki edellä autoa päin tai alikulun seinämään. Nyt en tajunnu muuta tehä ku painaa jarrua, pistää silmät kiinni ja ajatella, että vastaantuleva auto on pehmeämpi kuin alikulun seinämä...

        Vastaantulija ennätti kiihdyttää ja väistää viereiselle jalkakäytävälle. Osuma oli varmaan senteistä kiinni. Sillä kertaa selvisin säikähdyksellä... Mutta odotusaika törmäysvaaran havaitsemisesta oli useita sekunteja. Mulla oli kuitenkin alamäki ja jäinen tie. Mitään en voinu tehdä...

        Tuli mieleen tuo bussikuski, vaika sillä ei ollukaan alamäkeä, mut oli jäinen tie. Ei siinä voi enää väistää jos on vaistomaisesti jarrua polkaissu...

        Ja vaikka mäkin olin hyvin hereillä, tuli tuo mun tilanne täysin yllättäen ja vaistomainen jarrun polkeminen alkoi ennen ku mitään ajatusta edes tuli...


      • Anssi
        raksu kirjoitti:

        Mulleki kävi tänä talvena samalla tavalla...
        Eli ajoin henkilöautolla alamäkeä sallittua nopeutta jossa oli 30km/h rajoitus. Alamäen alla oli radan alikulku jossa vain yksi kaista ja vastaantulijalla väistämisvelvollisuus.

        Siinä sitten tuli toinen auto yllättäen vastaan ja polkaisin vaistomaisesti jarrun pohjaan. Jos ei ois ollu ABS:ää, oisin varmaan ajautunu kylki edellä autoa päin tai alikulun seinämään. Nyt en tajunnu muuta tehä ku painaa jarrua, pistää silmät kiinni ja ajatella, että vastaantuleva auto on pehmeämpi kuin alikulun seinämä...

        Vastaantulija ennätti kiihdyttää ja väistää viereiselle jalkakäytävälle. Osuma oli varmaan senteistä kiinni. Sillä kertaa selvisin säikähdyksellä... Mutta odotusaika törmäysvaaran havaitsemisesta oli useita sekunteja. Mulla oli kuitenkin alamäki ja jäinen tie. Mitään en voinu tehdä...

        Tuli mieleen tuo bussikuski, vaika sillä ei ollukaan alamäkeä, mut oli jäinen tie. Ei siinä voi enää väistää jos on vaistomaisesti jarrua polkaissu...

        Ja vaikka mäkin olin hyvin hereillä, tuli tuo mun tilanne täysin yllättäen ja vaistomainen jarrun polkeminen alkoi ennen ku mitään ajatusta edes tuli...

        Jos törmäät saman painoiseen autoon ja kumpikin ajaa samaa nopeutta, niin se on sama kuin törmäisit betoniseinään. Jos vastapuoli tulee hitaampaa tai pienemmällä autolla, niin silloin se on sinulle pehmeämpi, kuin se seinä. Jälkimmäisessä tilanteessa vastapuolen loukkaantumisriski on suurempi kuin sinun.

        Tältä pohjalta kannattaa miettiä vähän uusiksi sitä vastaan tulijaan törmäämistä.


    • Meetu

      ...hieman lisää;

      Jokainen joka on joskus autolla ajanut (toivottavasti edes osa näistä avautujista) on havainnut kuinka skarppina aistit ovat. Esim. tiellä pyörivän tupakka-askin näkee jo hyvinkin pitkälle, ynnämuut tielle kuulumattomat poikkeamat. Jos ja kun tuolla Konginkankaan suoralla on näkyvyyttä ollut muutaman sadan metrin verran olisi kuskin pitänyt ehtiä reagoimaan vastaantulijan pientareella kyntävään perävaunuun ja heittelehtivään vetoautoon. Kello oli tuolloin 2.30 yöllä, kukin vetäköön omat johtopäätöksensä, itse veikkaan ettei bussikuski ollut kaikkein skarpeimmillaan.

      • Sami

        Kyllä näitä jälkiviisastelijoita riittää. On ihan eri asia sanoa, mitä kenenkin olisi pitänyt tehdä kun on pohtinut asioita päivätolkulla, kuin tehdä päätökset sekunneissa. Mutta aina kaikissa tämmöisissä tapauksissa oletetaan, että ns. syyllisellä olisi kyllä ollut yli-ihmisen kyvyt, mutta tämä vaan ei välinpitämättömyyttään viitsinyt niitä käyttää. Kyllähän ne perävaunun sivuvalot saattaa sieltä ajovalojen takaa havaita, jos etukäteen niiden näkymistä osaa odottaa, mutta tämmöisesssä odottamattomassa tilanteessa kaikki tapahtuu todennäköisyyden vastaisesti. Kukaan ei välttämättä tässä tapauksessa ole syyllinen. Paitsi valtiovalta, joka ei ole tehnyt tällaista valtaväylää kaksiajorataiseksi.


    • pekka 2

      Ja bussissa olisi pitänyt olla vahvistetut seinät ettei kyykkäkeppi rekan huonosti kiinnitetyt paperirullat olis päässeet matkustamoon asti.

      Vaikka se bussi oli ollut paikallaan tien laidassa, niin minusta näyttää siltä että kuskin olisi voinut pelastaa ainoastaan se että olisi ollut takaosan vessassa.

      Ei meidän mihinkään väistöliikkeisiin tule varautua, jos talviliikenteeseen sopimattomat perävaunut alkaa heikompia "keilata". Jokainen pysyköön kaistallaan.

      Pimeällä kohdatessa katse täytyy olla ajoneuvojen välissä olevalla valaistulla alueella, ja kohdatessa oikeassa laidassa, niin vältytään sumuvalojen häikäisyltä. Turha lähtee kurkkiin vetäjäänsä nopeampia peräkärryjä..

      No jos nukkui, niin tutkijalautakunta varmaan toteaa, että perävaunu oli normaalissa talviliussa ja ihan ammattikuskin hallinnassa. Nukahtaneen linja-auton kuljettajan osuessa kaistallaan olevaan perävaunuun, molemmat suistuivat tieltä tuhoisin seurauksi.
      Nukkuuhan se kuski. Kuka tietää ennen vai jälkeen?

      Pitkät linjat rautateille. Rekat jakeluautoiksi ja bussit lähiliikenteeseen.

      • Meetu

        ...että liikenne pitäisi saada niin turvalliseksi että jokainen voi hurruutella silmät puoliummessa vastaantulijoista välittämättä ja luottaa siihen että kyllä tielaitos on hoitanut hommat niin hyvin ettei kukaan mun kaistalle tule mua nirhaamaan?


      • pekka 2
        Meetu kirjoitti:

        ...että liikenne pitäisi saada niin turvalliseksi että jokainen voi hurruutella silmät puoliummessa vastaantulijoista välittämättä ja luottaa siihen että kyllä tielaitos on hoitanut hommat niin hyvin ettei kukaan mun kaistalle tule mua nirhaamaan?

        Voit lukea useita kommenttejani aiheeseen, mitä väitän. Provolinja vastaukseeni oli huonosti valittu linja.

        Sinulle pääasiassa väitän, että vaikka bussi olisi ollut pysäköitynä, niin perävaunu olisi törmännyt siihen. Siitä huolimatta paperirullat olisi menneet sisään bussiin!

        Jokainen ajaa aina olosuhteiden mukaan oli tie hoidettu tai ei. Toisten kaistoille siirrytään aina erityistä varovaisuutta noudatten. erityisesti vastaantulevien!

        Olen huono kirjoittamaan, mutten noin huono.

        Ja edelleen väitän, että rekkakuski oli hereillä ja näki bussin, olis ajanu väärälle puolelle ojaan.... Tämä oli ihan sinun logiikkaasi varten.


    • Henkka Jkl

      Ei varmaan oo kerenny bussikuski nukahtaa. 30 km aikaisemmin oli hörpänny kahvit Hirvaskankaan Essolla ja ottanut samalla 3 viimeistä tyttöä kyytiin.

      • Meetu

        ...välttämättä, mutta huomiokyky ei vaikuttanut olevan asianmukaisella tasolla myöskään (eikä tilannenopeus).


      • näin on

        ai ettei kolmessakymmenessä kilometrissa kerkeä nukahtamaan?? siihen ei kuule mene kun sekunnin murto-osa.


      • Anssi

        Kyllähän sitä voidaan spekuloida, että olisiko bussikuski voinut väistää. Pimeässä vastaantulevien valojen takana tapahtuvia asioita on vaikea huomata ja jos huomaakin niin peililiukkaalla väistäminen ei ole mikään helppo juttu.

        Mielestäni tähän asti selvineen perusteella myöskään rekkakuski ei ole tehnyt mitään suurta virhettä. Mutta hänellä olisi ollut enemmän aikaa ohjata autonsa ojaan. Ojaan ajo olisi onnistunut silloin kun vaunu oli menossa ojaan päin, mutta silloin oli jo myöhäistä, kun vaunu painui vastaantulevien kaistalle.


      • kuski
        Anssi kirjoitti:

        Kyllähän sitä voidaan spekuloida, että olisiko bussikuski voinut väistää. Pimeässä vastaantulevien valojen takana tapahtuvia asioita on vaikea huomata ja jos huomaakin niin peililiukkaalla väistäminen ei ole mikään helppo juttu.

        Mielestäni tähän asti selvineen perusteella myöskään rekkakuski ei ole tehnyt mitään suurta virhettä. Mutta hänellä olisi ollut enemmän aikaa ohjata autonsa ojaan. Ojaan ajo olisi onnistunut silloin kun vaunu oli menossa ojaan päin, mutta silloin oli jo myöhäistä, kun vaunu painui vastaantulevien kaistalle.

        tuomari? Kaikki seuraavat ovat olettamuksia...Kärry ehkä ensin tosiaan käynyt pientareen puolella, mutta pientareesta tullut pitoa/kimmoke. Siinä vaiheessa kun kärry poikittain jo vastaantulevien kaistalla, väitän että sen rekan ojaan ajaminen helpommin sanottu kuin tehty. Ensinnäkin, ojaan ajamaan käskevät, ostakaa vaikka romu auto ja koittakaa ajaa se pellolle vaikka jossain yksityistiellä n. 70 nopeudesta...kenellä kanttia? Ja kun kaiken pitäisi tapahtua hetkessä. Toiseksi, kun kärry poikittain tiellä ja ajetaan vetäjä pusikkoon, ei ole varmaa miten käy...35 tonnin kärry liukkaalla tiellä todennäköisesti heittäisi yhdistelmän 180 astetta..ja taas rytisee..Noh, nämä vain olettamuksia..mutta omilla silmillä nähtyjä ja koettuja. Lisäksi sen luisun huomaa helpommin/useimmin vasta kun kärry nimenomaan vastaantulijan kaistalla. Kyseessä oli vaan perkeleen huono ajoitus...kumpaakaan kuskia en lähtis mistään erityisestä syyttämään. Ja syyttäjän hommia se onkin.


      • Anssi
        kuski kirjoitti:

        tuomari? Kaikki seuraavat ovat olettamuksia...Kärry ehkä ensin tosiaan käynyt pientareen puolella, mutta pientareesta tullut pitoa/kimmoke. Siinä vaiheessa kun kärry poikittain jo vastaantulevien kaistalla, väitän että sen rekan ojaan ajaminen helpommin sanottu kuin tehty. Ensinnäkin, ojaan ajamaan käskevät, ostakaa vaikka romu auto ja koittakaa ajaa se pellolle vaikka jossain yksityistiellä n. 70 nopeudesta...kenellä kanttia? Ja kun kaiken pitäisi tapahtua hetkessä. Toiseksi, kun kärry poikittain tiellä ja ajetaan vetäjä pusikkoon, ei ole varmaa miten käy...35 tonnin kärry liukkaalla tiellä todennäköisesti heittäisi yhdistelmän 180 astetta..ja taas rytisee..Noh, nämä vain olettamuksia..mutta omilla silmillä nähtyjä ja koettuja. Lisäksi sen luisun huomaa helpommin/useimmin vasta kun kärry nimenomaan vastaantulijan kaistalla. Kyseessä oli vaan perkeleen huono ajoitus...kumpaakaan kuskia en lähtis mistään erityisestä syyttämään. Ja syyttäjän hommia se onkin.

        Ne tässä ole kumpaakaan syytellyt, mutta ihmettelen suuresti että ketjun avaaja yrittää vierittää syytä bussikuskin niskoille!!!!


      • Meetu
        Anssi kirjoitti:

        Ne tässä ole kumpaakaan syytellyt, mutta ihmettelen suuresti että ketjun avaaja yrittää vierittää syytä bussikuskin niskoille!!!!

        ...klo 18.16 kellotetusta replystäni vastinetta tuolle "syyn vierittämiselle bussikuskin niskoille".


    • kokemusta vain

      kolmevitosesta ferkusta ja pappatunturista, molemmissa 35W tavalliset hehkulankapolttimot. ja se valtatiekin taitaa olla niin kaukana että sinne mennään vasta seuraavan maitotilipäivänä. ei mene perille vaikka kuinka yrittää neuvoa.

      • Meetu

        ...suunnattu syväanalyysi menee ohi että viuhuu, kolme kolmesta meni pieleen, don't give up your dayjob...


      • Sami

        Tälle maitotili-traktori-Tunturi-asiantuntija-kaupunkuilaiskirjoittajalle: Pappa-Tunturin ajovalo on 15-wattinen. Ja takavalo 2W.


    • telkkaa

      tuli se meidän lemppariohjelma kakkosella yhdeksästä eteenpäin.

    • Anonyymi

      Jos rekka ajaa 80 nopeutta ja bussi 100, niin 1 sekunnissa ajoneuvot lähestyvät aina 50 metriä. Jos reaktioaika olisi vaikka vain 1 sekunti, niin sinä aikana eli 50 metrin aikana kumpikaan kuski ei tee vielä mitään. Mitä jarruttaminen jäisellä tiellä auttaisi tai ulosajon yritys täydessä vauhdissa aiheuttaisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe