Miksi "meikäläiset" eivät keskustele?

Acim la i nen

Tämä palsta on aika hiljainen ja mielessäni on käynyt ajatus että ehkä IOK:sta ei pitäisikään keskustella.
Renardissa painotetaan sen tärkeyttä että SUORITTAA kurssin sen sijasta että väittelisi siitä. Toisaalta onhan niitä IOK-opintopiirejäkin, eikö tämä palsta olisi tavallaan sellainen?

Löysin kirjoituksen, jossa kirjoittaja väittää viestin tulleen J:ltä, ja jossa sanotaan ettei Kurssi ole tarkoitettu keskusteltavaksi, ikäänkuin se olisi jonkinlainen filosofian peruskurssilaisten älyllinen masturbointiharjoitus.

http://www.hearingthecall.org/files/33569661.pdf

20

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu, kovin hiljainen on palsta. Olisiko niin, että "meikäläiset" mieluusti miettivät itse vastauksia näihin asioihin, ettei kukaan pääse sanomaan "miten asioista pitää ajatella". Itse olen aina välttänyt liittymästä mihinkään yhteisöihin (paitsi tämä luterilainen kirkko tavan vuoksi) juuri sen takia. Kun ei kuulu mihinkään, saa vapaasti ajatella niin kuin haluaa.
      Mutta kyllä joskus voisi olla tarvetta kysellä, miten muut ovat jonkin asian käsittäneet, ja eihän näin netin välityksellä kukaan pääse toisia painostamaan niiin kuin voisi olla "livekontakteissa".

      Mieluusti minäkin lukisin toisten kysymyksiä ja kommentteja täällä, ja voisihan noihin kysymyksiin yrittää vastatakin, jos osaa... :)

      Renardin ykkönen on nyt menossa kolmatta kertaa, ja aina siitäkin löytää sellaista, mitä ei muista ennen lukeneensa, vaikka varmasti on tullut luettua jo aikaisemminkin...
      IOK:n tekstiosaa luen sen ohessa, ja tarkoitus on siirtyä tehtäviin vasta tekstiosan lukemisen jälkeen.

      • Harjoittelija

        Noin minäkin tämän koen. Lisäksi sallin itselleni kärsivän asenteen niistä kommenteista jotka kokemukseni ( vanhojen mielikuvien) mukaan ovat kirjoitettu kiusaamis tarkoituksessa. Mutta kuten huomaat tiedostan, että se "tarkoitus" määrittyy minun korvieni välissä.

        Soisin kokemukseni olevan vakaasti aina että tässäpä jälleen yksinäinen sielu kyselee rakkautensa perään.

        Eli tämäkin sanailu on mitä syvällisin Rakkauden pyyntö.


      • Harjoittelija kirjoitti:

        Noin minäkin tämän koen. Lisäksi sallin itselleni kärsivän asenteen niistä kommenteista jotka kokemukseni ( vanhojen mielikuvien) mukaan ovat kirjoitettu kiusaamis tarkoituksessa. Mutta kuten huomaat tiedostan, että se "tarkoitus" määrittyy minun korvieni välissä.

        Soisin kokemukseni olevan vakaasti aina että tässäpä jälleen yksinäinen sielu kyselee rakkautensa perään.

        Eli tämäkin sanailu on mitä syvällisin Rakkauden pyyntö.

        Acim la i nen :..."mielessäni on käynyt ajatus että ehkä IOK:sta ei pitäisikään keskustella."

        Renardin ensimmäisessä kirjassa sivutaan hiukan tätä, mutta ei siinä nähdäkseni mitenkään esitetä, ettei näistä asioista sopisi keskustella.

        Sivulla 97 on Pursah´in sanomana näin: " Tämän Ihmeiden oppikursina tunnetun opetuksen tarkoitus ei ole synnyttää jälleen yhtä järjestöä, joka vain halua muuttaa unien maailmaa - sen tarkoitus on muuttaa uneksijan mieltä. Se on itseopiskelukurssi, jonka suoritat mielen tasolla itsesi ja J:n välillä, tai itsesi ja Pyhän Hengen välillä, jos haluat mieluummin ajatella niin. Kumpi tahansa käy.... "

        Kyllä siis keskustelu näistä asioista on varmaan "sallittua" ja tarpeellista, vaikka tämä itseopiskelukurssi onkin. Pitäähän apua voida hakea, jos on epäselvyyksiä. Jokainen etsijä tietenkin ratkaisee sitten asian "omien korviensa välissä" , jota sanontaa Harjoittelija jo käyttikin... :)

        Itse Bruntonin menetelmällä aloittaneena miellän IOK:n "Pyhän Hengen" samaksi, kuin Bruntonin käyttämä nimitys "Yliminä". Kun on tottunut pyrkimään Yliminää kohti, Pyhä Henki tuntuu rintalastan alla samalta... :)


      • Acimlai nen
        Harjoittelija kirjoitti:

        Noin minäkin tämän koen. Lisäksi sallin itselleni kärsivän asenteen niistä kommenteista jotka kokemukseni ( vanhojen mielikuvien) mukaan ovat kirjoitettu kiusaamis tarkoituksessa. Mutta kuten huomaat tiedostan, että se "tarkoitus" määrittyy minun korvieni välissä.

        Soisin kokemukseni olevan vakaasti aina että tässäpä jälleen yksinäinen sielu kyselee rakkautensa perään.

        Eli tämäkin sanailu on mitä syvällisin Rakkauden pyyntö.

        Harjoittelija: "Lisäksi sallin itselleni kärsivän asenteen niistä kommenteista jotka kokemukseni ( vanhojen mielikuvien) mukaan ovat kirjoitettu kiusaamis tarkoituksessa. Mutta kuten huomaat tiedostan, että se "tarkoitus" määrittyy minun korvieni välissä."


        Kiusaamisetkin ovat anteeksiantamisen mahdollisuuksia. Ja anteeksiantamisethan vievät meitä kotiinpäin!
        Minusta meitä kiusataan aivan liian vähän.

        Harjoittelija: "Soisin kokemukseni olevan vakaasti aina että tässäpä jälleen yksinäinen sielu kyselee rakkautensa perään."

        Vaikka kokemus ei vielä olisikaan, niin tuon ajatuksenhan voi ainakin kertaalleen ajatella. Ja toisekseen jokainen kiusaaminen on merkki siitä että jollekulle ja meille itsellemme jokin asia on vielä epäselvä.

        Mutta menen vielä tuohon laittamaani linkkiin. Siellä sanotaan (siis Jeesukselta tulleena sanomana, mutta ei Kurssista) : "Why do you waste your time and the time of your brothers discussing its
        content as if its meaning is left to your interpretation?" ja "My
        words are not about debate or even about discussion."

        Huomatkaa nyt erityisesti tuo jälkimmäinen. Voiko asiaa enää suoremmin sanoa?

        Toisaaltahan on niin että kun me laitamme IOK:ta käsitteleviä viestejämme palstalle niin ihmiset saavat mahdollisuuksia tietää että tällainenkin kirja on olemassa.


      • Acimlai nen kirjoitti:

        Harjoittelija: "Lisäksi sallin itselleni kärsivän asenteen niistä kommenteista jotka kokemukseni ( vanhojen mielikuvien) mukaan ovat kirjoitettu kiusaamis tarkoituksessa. Mutta kuten huomaat tiedostan, että se "tarkoitus" määrittyy minun korvieni välissä."


        Kiusaamisetkin ovat anteeksiantamisen mahdollisuuksia. Ja anteeksiantamisethan vievät meitä kotiinpäin!
        Minusta meitä kiusataan aivan liian vähän.

        Harjoittelija: "Soisin kokemukseni olevan vakaasti aina että tässäpä jälleen yksinäinen sielu kyselee rakkautensa perään."

        Vaikka kokemus ei vielä olisikaan, niin tuon ajatuksenhan voi ainakin kertaalleen ajatella. Ja toisekseen jokainen kiusaaminen on merkki siitä että jollekulle ja meille itsellemme jokin asia on vielä epäselvä.

        Mutta menen vielä tuohon laittamaani linkkiin. Siellä sanotaan (siis Jeesukselta tulleena sanomana, mutta ei Kurssista) : "Why do you waste your time and the time of your brothers discussing its
        content as if its meaning is left to your interpretation?" ja "My
        words are not about debate or even about discussion."

        Huomatkaa nyt erityisesti tuo jälkimmäinen. Voiko asiaa enää suoremmin sanoa?

        Toisaaltahan on niin että kun me laitamme IOK:ta käsitteleviä viestejämme palstalle niin ihmiset saavat mahdollisuuksia tietää että tällainenkin kirja on olemassa.

        Vanhempi väki (niin kuin nyt minäkin) ei käsittääkseni useinkaan saa helposti selvää noista vieraskielisistä sivuista, ja luulisin, että näitä asioita pohtivatkin etupäässä juuri ikäihmiset. Nuorilla, jotka elävät niitä "aasin vuosia" työn ja perheen elättämisen kanssa, ei ehkä ole juuri aikaa näiden asioiden parissa askartelemiseen, vahinko sinänsä.
        Vanhemman väen opiskeluaikaan ei englanti ollut vielä muodissa. Saksan kieltä silloin opiskeltiin, joka sekin on vuosien saatossa käyttämättömänä unohtunut, niin kuin minultakin... :)

        Jos nyt kuitenkin yritän itselleni suomentaa tuon lyhyen englanninkielisen pätkän, niin minusta siinä näyttäisi vapaasti suomennettuna lukevan näin:
        "Miksi haaskaat aikasi ja veljiesi ajan väittelyyn sen sisällöstä, kunnes sen sanoma on sopiva sinun käsityksiisi."
        "Minun sanojani ei ole tarkoitettu väittelyyn tai että niistä edes keskusteltaisiin."

        Noiden sanojen alkuperästä riippumatta minun mieleeni tulee, että niillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että siinä kannustetaan toimintaan. Kurssin opiskelemisen pitää olla pääasia, eikä turhan väittelyn kirjan teksteistä. Väittelyssä aika kuluu hukkaan, mutta kurssin suorittaminen vie perille.

        Eli siis tarkoitetaan samaa asiaa, kuin eräässä lauseessa, jonka joskus luin jostain: "Presidentiksi ei tulla presidenteistä lukemalla, vaan presidentiksi pyrkimällä."


      • Harjoittelija
        Cruisery kirjoitti:

        Vanhempi väki (niin kuin nyt minäkin) ei käsittääkseni useinkaan saa helposti selvää noista vieraskielisistä sivuista, ja luulisin, että näitä asioita pohtivatkin etupäässä juuri ikäihmiset. Nuorilla, jotka elävät niitä "aasin vuosia" työn ja perheen elättämisen kanssa, ei ehkä ole juuri aikaa näiden asioiden parissa askartelemiseen, vahinko sinänsä.
        Vanhemman väen opiskeluaikaan ei englanti ollut vielä muodissa. Saksan kieltä silloin opiskeltiin, joka sekin on vuosien saatossa käyttämättömänä unohtunut, niin kuin minultakin... :)

        Jos nyt kuitenkin yritän itselleni suomentaa tuon lyhyen englanninkielisen pätkän, niin minusta siinä näyttäisi vapaasti suomennettuna lukevan näin:
        "Miksi haaskaat aikasi ja veljiesi ajan väittelyyn sen sisällöstä, kunnes sen sanoma on sopiva sinun käsityksiisi."
        "Minun sanojani ei ole tarkoitettu väittelyyn tai että niistä edes keskusteltaisiin."

        Noiden sanojen alkuperästä riippumatta minun mieleeni tulee, että niillä tarkoitetaan lähinnä sitä, että siinä kannustetaan toimintaan. Kurssin opiskelemisen pitää olla pääasia, eikä turhan väittelyn kirjan teksteistä. Väittelyssä aika kuluu hukkaan, mutta kurssin suorittaminen vie perille.

        Eli siis tarkoitetaan samaa asiaa, kuin eräässä lauseessa, jonka joskus luin jostain: "Presidentiksi ei tulla presidenteistä lukemalla, vaan presidentiksi pyrkimällä."

        Tämä on kokonaisuutena hyvin mielenkiintoista. Keskustelu on toisarvoista, oma kurssin opiskeleminen on tärkeämpää. Kuitenkaan kukaan ei pelastu yksin.
        Veljesi on pelastajasi.


      • Harjoittelija kirjoitti:

        Tämä on kokonaisuutena hyvin mielenkiintoista. Keskustelu on toisarvoista, oma kurssin opiskeleminen on tärkeämpää. Kuitenkaan kukaan ei pelastu yksin.
        Veljesi on pelastajasi.

        Aivan, näinhän se on. Tarvitsemme toisiamme anteeksiannon kautta vapautumisessa.

        Ja niin kuin ylempänä jo sanoin, kaipaan lukea keskusteluja näistä asioista. Laittaisinkin mielelläni tuohon suomennosyritykseni (oikein vai väärin?) viimeiseksi sanaksi keskustelun sijaan tulkinta. Eli siis lause kuuluisi: " Minun sanojani ei ole tarkoitettu väittelyyn eikä myöskään tulkittavaksi."
        Tulkinnastahan Renardin kirjoissakin varoitellaan, ei nähdäkseni niinkään keskustelusta.

        Mielestäni Acimlainen on tehnyt arvokasta ja ansiokasta työtä näilläkin sivuilla pitämällä asioita esillä. Varmaan moni on tullut tietoiseksi ja kiinnostunut Ihmeiden Oppikurssista näitä sivuja tutkiessaan.


      • Harjoittelija
        Cruisery kirjoitti:

        Aivan, näinhän se on. Tarvitsemme toisiamme anteeksiannon kautta vapautumisessa.

        Ja niin kuin ylempänä jo sanoin, kaipaan lukea keskusteluja näistä asioista. Laittaisinkin mielelläni tuohon suomennosyritykseni (oikein vai väärin?) viimeiseksi sanaksi keskustelun sijaan tulkinta. Eli siis lause kuuluisi: " Minun sanojani ei ole tarkoitettu väittelyyn eikä myöskään tulkittavaksi."
        Tulkinnastahan Renardin kirjoissakin varoitellaan, ei nähdäkseni niinkään keskustelusta.

        Mielestäni Acimlainen on tehnyt arvokasta ja ansiokasta työtä näilläkin sivuilla pitämällä asioita esillä. Varmaan moni on tullut tietoiseksi ja kiinnostunut Ihmeiden Oppikurssista näitä sivuja tutkiessaan.

        Kaikki julkisuus on hyväksi jollakin tasolla. Jokainen lukija tehköön omat päätelmänsä.
        En halua saivarrella, mutta mikä on tulkintaa?
        Siis kovin yksitoikkoiselta saattaisi tuntua sellainen keskustelu johon aina vastattaisiin suorilla lainauksilla kurssista.
        Nytpä tulee mieleen Kurssin numeroidut lauseet. Siksipä juuri ne on numeroitu, että niitä voitaisiin käyttää kirjaimellisesti?

        Luku 6 IV. -Ainoa vastaus- lohduttaa minua. Hyvin vakavasti minun on myös tutkittava edellistä siis lukua III-Hyökkäävyydestä luopuminen- Cruisery luetaanpas nyt joitakin aikaisempia "yhteenottoja" toisuskovaisten kirjoituksista ja samalla pidämme auki Kurssin lukua Hyökkäävyydestä luopuminen. Rakkaudella.
        Haluan tässä todellakin opettaa itseäni


      • aciml ai nen
        Harjoittelija kirjoitti:

        Kaikki julkisuus on hyväksi jollakin tasolla. Jokainen lukija tehköön omat päätelmänsä.
        En halua saivarrella, mutta mikä on tulkintaa?
        Siis kovin yksitoikkoiselta saattaisi tuntua sellainen keskustelu johon aina vastattaisiin suorilla lainauksilla kurssista.
        Nytpä tulee mieleen Kurssin numeroidut lauseet. Siksipä juuri ne on numeroitu, että niitä voitaisiin käyttää kirjaimellisesti?

        Luku 6 IV. -Ainoa vastaus- lohduttaa minua. Hyvin vakavasti minun on myös tutkittava edellistä siis lukua III-Hyökkäävyydestä luopuminen- Cruisery luetaanpas nyt joitakin aikaisempia "yhteenottoja" toisuskovaisten kirjoituksista ja samalla pidämme auki Kurssin lukua Hyökkäävyydestä luopuminen. Rakkaudella.
        Haluan tässä todellakin opettaa itseäni

        Nyt sanoit Harjoittelija jotain joka kolahti. :)
        "Cruisery luetaanpas nyt joitakin aikaisempia "yhteenottoja" toisuskovaisten kirjoituksista ja samalla pidämme auki Kurssin lukua Hyökkäävyydestä luopuminen. "
        Ottaisitko esimerkkejä selaisista viesteistä, niin katsotaan niitä uudelleen. Olen varmasti osallistunut "tosiuskovaisena acimlaisena" ;) juuri tarkoittamiisi yhteenottoihin.

        Toinen asia mikä on ollut mielessä on se että pelkään "opettaneeni" asioita suorastaan virheellisesti. Toisaalta toivon aina että joku viisaampi hihkaisee jos puhun aivan puuta heinää. Renardin kirjojen avulla on selkeytynyt moni asia. Kunnioitukseni Kurssia kohtaan on vain kasvanut entisestään. Se on TODELLA OIKEA tie. tästä johtuu että yritän varoa sanomasta Kurssin nimissä jotain joka ole sen kanssa samassa linjassa. Monet kristityt painiskelevat sellaisten kysymysten parissa joihin kristinusko ei näytä antavan vastausta, mutta johon Kurssi antaa selkeät vastaukset. Esimerkiksi "miksi Jumala sallii kaiken pahan"?
        Siksi olisi minusta käytännössä hyvä antaa kristityille mahdollisuuus tutustua Kurssiin, jotta ymmärtäisivät että kysymyksiin ON olemassa vastaukset jos hoksaa etsiä niit oikeasta paikasta.


      • Harjoittelija
        aciml ai nen kirjoitti:

        Nyt sanoit Harjoittelija jotain joka kolahti. :)
        "Cruisery luetaanpas nyt joitakin aikaisempia "yhteenottoja" toisuskovaisten kirjoituksista ja samalla pidämme auki Kurssin lukua Hyökkäävyydestä luopuminen. "
        Ottaisitko esimerkkejä selaisista viesteistä, niin katsotaan niitä uudelleen. Olen varmasti osallistunut "tosiuskovaisena acimlaisena" ;) juuri tarkoittamiisi yhteenottoihin.

        Toinen asia mikä on ollut mielessä on se että pelkään "opettaneeni" asioita suorastaan virheellisesti. Toisaalta toivon aina että joku viisaampi hihkaisee jos puhun aivan puuta heinää. Renardin kirjojen avulla on selkeytynyt moni asia. Kunnioitukseni Kurssia kohtaan on vain kasvanut entisestään. Se on TODELLA OIKEA tie. tästä johtuu että yritän varoa sanomasta Kurssin nimissä jotain joka ole sen kanssa samassa linjassa. Monet kristityt painiskelevat sellaisten kysymysten parissa joihin kristinusko ei näytä antavan vastausta, mutta johon Kurssi antaa selkeät vastaukset. Esimerkiksi "miksi Jumala sallii kaiken pahan"?
        Siksi olisi minusta käytännössä hyvä antaa kristityille mahdollisuuus tutustua Kurssiin, jotta ymmärtäisivät että kysymyksiin ON olemassa vastaukset jos hoksaa etsiä niit oikeasta paikasta.

        Nyt pikaisesti tässä en muista juuri sinun kaikkia puheenvuoroja jotka olen kyllä suurella arvostuksella ja mielenkiinnolla lukenut. Siksi käytin tuollaista sanamuotoa (luetaanpas) kun haluan ajatella myös omia tarinoitani jotka ei varmaankaan ole aina olleet kovin rakastavia tai tasapuolisia.


      • Harjoittelija kirjoitti:

        Nyt pikaisesti tässä en muista juuri sinun kaikkia puheenvuoroja jotka olen kyllä suurella arvostuksella ja mielenkiinnolla lukenut. Siksi käytin tuollaista sanamuotoa (luetaanpas) kun haluan ajatella myös omia tarinoitani jotka ei varmaankaan ole aina olleet kovin rakastavia tai tasapuolisia.

        Tulkintaa on ymmärtääkseni vaikka se, että yrittäisin väkisin vääntää jonkin asian sellaiseksi, mikä sopii vanhoihin ja jo lukkoon lyötyihin käsityksiini, vaikkapa irrottamalla tekstin asiayhteydestään, jolloin sen useinkin voi selittää mieleisellään tavalla. Sellainenhan ei tuo totuutta asioista esiin. Ei siis kannatakaan sementoida käsityksiään asioista, vaan olla avoin uusille ajatuksille. Silloin niitä voi ruotia ja arvioida ilman ennakkoasenteita.

        Tulkintaa ei taas mielestäni ole se, että pohtii asioita eri puolilta, ja yrittää löytää johonkin epäselvyyteen valaisevaa ja järkevää vastausta, vaikkapa nyt keskustelemalla.

        Monet uskonnonharjoittajat ( IOK:han ei ole uskonto) ovat omaksuneet menneiden sukupolvien oikeana pitämät ja heille totuuksina opetetut näkemykset niin perusteellisesti, etteivät he voi hyväksyä mitään käsityksistään poikkeavaa. Heidän kannattaa vain antaa pitää omat käsityksensä. Jokainenhan tulee omalla uskollaan ”autuaaksi”, niin kuin sanotaan. Vaikka sitten ”pidemmän kaavan” mukaan.

        Olen itsekin joillakin palstoilla aiemmin törmännyt tällaiseen. Tietysti se harmittaa, kun ei saa sanottua omaa mielipidettään asioista ilman, että sitä joku uskonsa lukkoon lyönyt tahallaan vääristelee ja on jopa ymmärtävinään väärin voidakseen antaa muille lukijoille oikein virheellisen kuvan asioista. Keskustelu menee helposti silloin juupas-eipäs keskusteluksi, joka on täysin hedelmätöntä.

        Itse en enää aikoihin ole välittänyt sellaisista ”keskusteluista”. Koetan nykyään olla provosoitumatta, ja muistaa IOK:n lauseen ”olenko mieluummin oikeassa vai onnellinen...” :)


      • Cruisery kirjoitti:

        Tulkintaa on ymmärtääkseni vaikka se, että yrittäisin väkisin vääntää jonkin asian sellaiseksi, mikä sopii vanhoihin ja jo lukkoon lyötyihin käsityksiini, vaikkapa irrottamalla tekstin asiayhteydestään, jolloin sen useinkin voi selittää mieleisellään tavalla. Sellainenhan ei tuo totuutta asioista esiin. Ei siis kannatakaan sementoida käsityksiään asioista, vaan olla avoin uusille ajatuksille. Silloin niitä voi ruotia ja arvioida ilman ennakkoasenteita.

        Tulkintaa ei taas mielestäni ole se, että pohtii asioita eri puolilta, ja yrittää löytää johonkin epäselvyyteen valaisevaa ja järkevää vastausta, vaikkapa nyt keskustelemalla.

        Monet uskonnonharjoittajat ( IOK:han ei ole uskonto) ovat omaksuneet menneiden sukupolvien oikeana pitämät ja heille totuuksina opetetut näkemykset niin perusteellisesti, etteivät he voi hyväksyä mitään käsityksistään poikkeavaa. Heidän kannattaa vain antaa pitää omat käsityksensä. Jokainenhan tulee omalla uskollaan ”autuaaksi”, niin kuin sanotaan. Vaikka sitten ”pidemmän kaavan” mukaan.

        Olen itsekin joillakin palstoilla aiemmin törmännyt tällaiseen. Tietysti se harmittaa, kun ei saa sanottua omaa mielipidettään asioista ilman, että sitä joku uskonsa lukkoon lyönyt tahallaan vääristelee ja on jopa ymmärtävinään väärin voidakseen antaa muille lukijoille oikein virheellisen kuvan asioista. Keskustelu menee helposti silloin juupas-eipäs keskusteluksi, joka on täysin hedelmätöntä.

        Itse en enää aikoihin ole välittänyt sellaisista ”keskusteluista”. Koetan nykyään olla provosoitumatta, ja muistaa IOK:n lauseen ”olenko mieluummin oikeassa vai onnellinen...” :)

        Pitää vielä lisätä, että ymmärrän hyvin, että on tarpeen IOK:ta koskevilla palstoilla oikaista kurssia täysin tuntemattomien väärinkäsityksiä, - tahallisia tai tahattomia -, yrittämättä silti muuttaa heidän mieltään heidän omaksumistaan totuuksista. Oikaisu on tietysti tarpeen silmälläpitäen niitä lukijoita, jotka ovat todellisia totuuden etsijöitä, ja hakemassa tietään eteenpäin... :)

        On muutenkin kirjoittaminen näillä keskustelupalstoilla sellaista, että helposti tulee väärinkäsityksiä, kun ei näe kirjoittajan "ruumiinkieltä" eikä kuule äänenpainoja yms. Itsekin kirjoittaessani yritän olla tarkkana, "kieli poskessa", että osaisin kirjoittaa juuri niin, ettei väärinymmärryksen mahdollisuutta ole, tai se olisi ainakin mahdollisimman pieni...

        Huomasin muuten ilokseni, että satuin tuossa yläpuolella käyttämään samaa IOK:n lausetta, kuin Harjoittelija toisella palstalla jo aiemmin. Se on hyvä lause ja helpottaa kovasti, kun vain aina muistaisi sen... :)


      • acimlai nen
        Cruisery kirjoitti:

        Pitää vielä lisätä, että ymmärrän hyvin, että on tarpeen IOK:ta koskevilla palstoilla oikaista kurssia täysin tuntemattomien väärinkäsityksiä, - tahallisia tai tahattomia -, yrittämättä silti muuttaa heidän mieltään heidän omaksumistaan totuuksista. Oikaisu on tietysti tarpeen silmälläpitäen niitä lukijoita, jotka ovat todellisia totuuden etsijöitä, ja hakemassa tietään eteenpäin... :)

        On muutenkin kirjoittaminen näillä keskustelupalstoilla sellaista, että helposti tulee väärinkäsityksiä, kun ei näe kirjoittajan "ruumiinkieltä" eikä kuule äänenpainoja yms. Itsekin kirjoittaessani yritän olla tarkkana, "kieli poskessa", että osaisin kirjoittaa juuri niin, ettei väärinymmärryksen mahdollisuutta ole, tai se olisi ainakin mahdollisimman pieni...

        Huomasin muuten ilokseni, että satuin tuossa yläpuolella käyttämään samaa IOK:n lausetta, kuin Harjoittelija toisella palstalla jo aiemmin. Se on hyvä lause ja helpottaa kovasti, kun vain aina muistaisi sen... :)

        Cruisery: "on tarpeen IOK:ta koskevilla palstoilla oikaista kurssia täysin tuntemattomien väärinkäsityksiä, - tahallisia tai tahattomia -, yrittämättä silti muuttaa heidän mieltään heidän omaksumistaan totuuksista."

        Mietin jonkin aikaa että mitähän mahdoit tällä tarkoittaa, eikö siis oikaisu ole juuri sitä että toinen muuttaisi mielipidettään? Mutta viimen ymmärsin! :)

        On siis tärkeää että ihmiset saavat oikean kuvan siitä mitä kurssi haluaa sanoa, mutta heidän tulee itse saada valita ovatko he samaa mieltä kurssin kanssa.

        Itse toisaalta rakastan väittelyitä.


      • acimlai nen kirjoitti:

        Cruisery: "on tarpeen IOK:ta koskevilla palstoilla oikaista kurssia täysin tuntemattomien väärinkäsityksiä, - tahallisia tai tahattomia -, yrittämättä silti muuttaa heidän mieltään heidän omaksumistaan totuuksista."

        Mietin jonkin aikaa että mitähän mahdoit tällä tarkoittaa, eikö siis oikaisu ole juuri sitä että toinen muuttaisi mielipidettään? Mutta viimen ymmärsin! :)

        On siis tärkeää että ihmiset saavat oikean kuvan siitä mitä kurssi haluaa sanoa, mutta heidän tulee itse saada valita ovatko he samaa mieltä kurssin kanssa.

        Itse toisaalta rakastan väittelyitä.

        Aivan, juuri tuota tarkoitin. Kun on itse tuonut ilmi ymmärtämänsä totuuden, on sitten toisten asia miten he siihen suhtautuvat. Jokainen tekee päätöksensä itsenäisesti sen perusteella, mitä mieli tai alitajunta salamannopeasti heille oikeaksi kertoo, ja he itse sitten myös korjaavat sen, mitä päätöksistä seuraa. Tiedostamattomaan alitajuntaan varastoidut ennakkokäsitykset tavallisesti ratkaisevat sen, mitä ihminen pitää totuutena.
        Tämän vuoksi onkin niin tärkeää, että voimme tietoisesti IOK:n oppien mukaisesti muuttaa omassa tiedostamattomassa alitajunnassamme olevia käsityksiämme maailmasta ja asioista. Toisin sanoen luomme itsellemme uuden maailmakuvan entisen sijaan, maailmankuvan, jossa ei ole enää pelkoa, eikä syyllisyyttä... :o)


    • acimlai nen

      Mitä ajattelette Hakomajasta, tämän palstan sheriffin ylläpitämästä sivustosta? Itse viihdyn siellä ja ajattelin että kiinnostaisiko teitä IOK-oppilaita siirtyä sinne keskustelemaan? Itse koen sen kaikinpuolin miellyttävämpänä kirjoitusympäristönä kuin tämän suomi24:n. Siellä ei esimerkiksi ole mainoksia.

      http://hakomaja.info

      • Harjoittelija

        Katselin noita Hakomajan sivuja. Toki siistiä ja selkeästi tehty. Ilmapiiri keskusteluissa on jokseenkin raskas. Lähtökohta tietenkin vaikuttaa, kun yritetään päästä syyllistämisestä ja alistamisesta.
        Ei varmaan ole helppoa katsoa tilannetta ilolla.
        Syyllistämisestä pääsen vain jättämällä syyttämättä.
        On kuitenkin valtava ilo, että voidaan keskustella näinkin vapaasti, kuten siellä Hakomajassa.
        Kukaan meistä keskeneräisistä ei kuitenkaan vielä näe koko totuutta.
        Toivoisin löytäväni enemmän iloa.

        Kopioin tähän kuvauksen ilosta. Niille joilla ei ole kirjaa.

        Luku 8 Matka takaisin, luku III kappale 7

        "Voit kohdata vain osan itsestäsi, koska olet osa Jumalaa, Joka on kaikki. Hänen valtansa ja kunniansa ovat kaikkialla, eikä sinua voida jättää niiden ulkopuolelle. Ego opettaa että voimasi on yksin sinussa. Pyhä Henki opettaa että kaikki voima on Jumalassa ja sen vuoksi sinussa. Jumala tahtoo että kukaan ei kärsi. Hän ei tahdo kenenkään kärsivän vääristä päätöksistään ei sinunkaan. Siksi Hän on antanut sinulle keinot niiden tekemättömäksi tekemiseen."

        Keino on Kurssin opettaman Sovituksen hyväksyminen.

        Joskus muutan sinussa/minussa. Saattaa avata ajatteluani enemmän.


      • Harjoittelija kirjoitti:

        Katselin noita Hakomajan sivuja. Toki siistiä ja selkeästi tehty. Ilmapiiri keskusteluissa on jokseenkin raskas. Lähtökohta tietenkin vaikuttaa, kun yritetään päästä syyllistämisestä ja alistamisesta.
        Ei varmaan ole helppoa katsoa tilannetta ilolla.
        Syyllistämisestä pääsen vain jättämällä syyttämättä.
        On kuitenkin valtava ilo, että voidaan keskustella näinkin vapaasti, kuten siellä Hakomajassa.
        Kukaan meistä keskeneräisistä ei kuitenkaan vielä näe koko totuutta.
        Toivoisin löytäväni enemmän iloa.

        Kopioin tähän kuvauksen ilosta. Niille joilla ei ole kirjaa.

        Luku 8 Matka takaisin, luku III kappale 7

        "Voit kohdata vain osan itsestäsi, koska olet osa Jumalaa, Joka on kaikki. Hänen valtansa ja kunniansa ovat kaikkialla, eikä sinua voida jättää niiden ulkopuolelle. Ego opettaa että voimasi on yksin sinussa. Pyhä Henki opettaa että kaikki voima on Jumalassa ja sen vuoksi sinussa. Jumala tahtoo että kukaan ei kärsi. Hän ei tahdo kenenkään kärsivän vääristä päätöksistään ei sinunkaan. Siksi Hän on antanut sinulle keinot niiden tekemättömäksi tekemiseen."

        Keino on Kurssin opettaman Sovituksen hyväksyminen.

        Joskus muutan sinussa/minussa. Saattaa avata ajatteluani enemmän.

        Olen jonkin verran satunnaisesti käynyt tuolla Hakomajassa lueskelemassa tarinoita ja rekisteröitynytkin sinne. Ihan rauhallista ja sopuisaa meininkiä siellä on. Ei kuitenkaan ole tullut kirjoitettua mitään, kun en niin kovasti välitä enää "vääntää" asioista...
        IOK:ta koskevat jutut olen kyllä siellä lukenut...ja noita vapautumistarinoita...


      • acimlai nen
        Harjoittelija kirjoitti:

        Katselin noita Hakomajan sivuja. Toki siistiä ja selkeästi tehty. Ilmapiiri keskusteluissa on jokseenkin raskas. Lähtökohta tietenkin vaikuttaa, kun yritetään päästä syyllistämisestä ja alistamisesta.
        Ei varmaan ole helppoa katsoa tilannetta ilolla.
        Syyllistämisestä pääsen vain jättämällä syyttämättä.
        On kuitenkin valtava ilo, että voidaan keskustella näinkin vapaasti, kuten siellä Hakomajassa.
        Kukaan meistä keskeneräisistä ei kuitenkaan vielä näe koko totuutta.
        Toivoisin löytäväni enemmän iloa.

        Kopioin tähän kuvauksen ilosta. Niille joilla ei ole kirjaa.

        Luku 8 Matka takaisin, luku III kappale 7

        "Voit kohdata vain osan itsestäsi, koska olet osa Jumalaa, Joka on kaikki. Hänen valtansa ja kunniansa ovat kaikkialla, eikä sinua voida jättää niiden ulkopuolelle. Ego opettaa että voimasi on yksin sinussa. Pyhä Henki opettaa että kaikki voima on Jumalassa ja sen vuoksi sinussa. Jumala tahtoo että kukaan ei kärsi. Hän ei tahdo kenenkään kärsivän vääristä päätöksistään ei sinunkaan. Siksi Hän on antanut sinulle keinot niiden tekemättömäksi tekemiseen."

        Keino on Kurssin opettaman Sovituksen hyväksyminen.

        Joskus muutan sinussa/minussa. Saattaa avata ajatteluani enemmän.

        Harjoittelija: "Ei varmaan ole helppoa katsoa tilannetta ilolla."
        Erityisen vaikeaa se on silloin jos ei ole hoksannut että tilannetta voisi katsella ilolla.
        Harjoittelija:
        " Ilmapiiri keskusteluissa on jokseenkin raskas. Lähtökohta tietenkin vaikuttaa, kun yritetään päästä syyllistämisestä ja alistamisesta."

        Liittyy edelliseen. Jos ei ole keksinyt sitä että syyllistäminen olisi jotain mistä edes pitäisi yrittää päästä, niin miten siitä silloin voi päästä? Niillä jotka eivät ole edes teoriassa ymmärtäneet Jeesuksen sanomaa (eli niille, joilla on "eri lähtökohta") tämä on se ensimmäinen ongelma joka ratkaistavana. Syyllisen löytämistä pidetään tärkeänä, ja tärkeäähän se onkin tässä maailmassa. Rosvot linnaan! Mutta Jeesuksen sanoma ja uskon näkökulma on aivan toinen. Syyllistä kun ei kertakaikkian ole olemassa.

        Ajattelin tässä myös että jos me IOK-oppilaat keskustelemme ja pohdimme näitä myös Hakomajassa keskenämme, niin minunkaan keskusteluni ei mene ehkä yhtä helposti toisten taivuttelemiseksi, mutta silti IOK:lle vihkiytymättömät ( jos keskustelua sitten lukevat) saavat infoa IOK-näkökulmasta.


      • Harjoittelija
        acimlai nen kirjoitti:

        Harjoittelija: "Ei varmaan ole helppoa katsoa tilannetta ilolla."
        Erityisen vaikeaa se on silloin jos ei ole hoksannut että tilannetta voisi katsella ilolla.
        Harjoittelija:
        " Ilmapiiri keskusteluissa on jokseenkin raskas. Lähtökohta tietenkin vaikuttaa, kun yritetään päästä syyllistämisestä ja alistamisesta."

        Liittyy edelliseen. Jos ei ole keksinyt sitä että syyllistäminen olisi jotain mistä edes pitäisi yrittää päästä, niin miten siitä silloin voi päästä? Niillä jotka eivät ole edes teoriassa ymmärtäneet Jeesuksen sanomaa (eli niille, joilla on "eri lähtökohta") tämä on se ensimmäinen ongelma joka ratkaistavana. Syyllisen löytämistä pidetään tärkeänä, ja tärkeäähän se onkin tässä maailmassa. Rosvot linnaan! Mutta Jeesuksen sanoma ja uskon näkökulma on aivan toinen. Syyllistä kun ei kertakaikkian ole olemassa.

        Ajattelin tässä myös että jos me IOK-oppilaat keskustelemme ja pohdimme näitä myös Hakomajassa keskenämme, niin minunkaan keskusteluni ei mene ehkä yhtä helposti toisten taivuttelemiseksi, mutta silti IOK:lle vihkiytymättömät ( jos keskustelua sitten lukevat) saavat infoa IOK-näkökulmasta.

        acimlai nen kirjoittaa
        "Ajattelin tässä myös että jos me IOK-oppilaat keskustelemme ja pohdimme näitä myös Hakomajassa keskenämme, niin minunkaan keskusteluni ei mene ehkä yhtä helposti toisten taivuttelemiseksi, mutta silti IOK:lle vihkiytymättömät ( jos keskustelua sitten lukevat) saavat infoa IOK-näkökulmasta."

        Aivan kannatettavaa on että myös IOK.sta kirjoitetaan asiaa. Kuten Sinä teet. Valtavan megajulkisuuden mukana tulisi myös valtava kieltämisen ja halveksimisen tarve muutamille.

        Siitä vältytään kun jutellaan tällee ikään kuin marginaalissa.

        IOK.ssa kerotaan myös että maailman pelastaminen ei ole minun asiani. Minulle riittää että huolehdin itsestäni. Siis kerron vain miten itse koen Sovituksen. Miten sen kokee vl- henkilö ei ole minun asiani kun vain muistan etten tuomitse häntä. Olen vai muutamissa asioissa eri mieltä.
        Sekä jokainen ihminen on veljeni ja veljeni/siskoni on pelastajani. Hetkeksikään en voi jättää ihmissuhdettani huomiotta.
        Ihmissuhteessa olen aina kun olen katseen tai äänen ulottuvilla hänestä.


      • Jumalan poika
        Harjoittelija kirjoitti:

        acimlai nen kirjoittaa
        "Ajattelin tässä myös että jos me IOK-oppilaat keskustelemme ja pohdimme näitä myös Hakomajassa keskenämme, niin minunkaan keskusteluni ei mene ehkä yhtä helposti toisten taivuttelemiseksi, mutta silti IOK:lle vihkiytymättömät ( jos keskustelua sitten lukevat) saavat infoa IOK-näkökulmasta."

        Aivan kannatettavaa on että myös IOK.sta kirjoitetaan asiaa. Kuten Sinä teet. Valtavan megajulkisuuden mukana tulisi myös valtava kieltämisen ja halveksimisen tarve muutamille.

        Siitä vältytään kun jutellaan tällee ikään kuin marginaalissa.

        IOK.ssa kerotaan myös että maailman pelastaminen ei ole minun asiani. Minulle riittää että huolehdin itsestäni. Siis kerron vain miten itse koen Sovituksen. Miten sen kokee vl- henkilö ei ole minun asiani kun vain muistan etten tuomitse häntä. Olen vai muutamissa asioissa eri mieltä.
        Sekä jokainen ihminen on veljeni ja veljeni/siskoni on pelastajani. Hetkeksikään en voi jättää ihmissuhdettani huomiotta.
        Ihmissuhteessa olen aina kun olen katseen tai äänen ulottuvilla hänestä.

        Täällähän on ollut vilkasta keskustelua. :)

        'Missä kaksi tai useampi kokoontuu minun nimissäni, siellä minä olen läsnä.'
        Tämä tarkoittaa; missä kaksi tai useampi kokoontuu mielen parantumistarkoituksessa, Pyhän hengen tai Jeesuksen nimissä, egon vastustus käy niin heikoksi, että ratkaisut löytyvät helpommin.
        Kurssi on itsopiskelukurssi, sen tarkoitus on parantaa Sinun mieli, eikä kenenkään muun... vaikka kyllähän sinusta sen myötä Rauha väkisinkin laajenee 'ulospäin'. Opintoryhmiin ei ole välttämätöntä osallistua, mutta opiskelu on niiden kanssa paljon nopeampaa ja tehokkaampaa, tietenkin myös riippuen siitä kuinka aktiivinen itse on sen suhteen kuinka tuo mieleensä pulpahtavia asioita esiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe