6-vuotias poika sairastanee sikainfluenssaa, tosin melko vähäoireisena, nyt toista päivää. Öisin kuumetta siinä 39° tietämillä plus muut perusoireet (pää-, vatsa-, kurkku- ja jäsensärky ja öisin paukuttava yskä). Päivisin lämpöä kuitenkin vain siinä 37° hujakoilla ja on ihan virkeä.
Oisko syytä hakea Tamiflu vai antaa sairastaa luomuna? Itse vähän karsastan turhanpäiväistä lääkitsemistä noin vaan varmuuden vuoksi, ja jos tauti menee tämmöisenä, niin hätäkös tässä. Isänsä (joka lääkitsee itseäänkin aina jo pienestäkin orastavasta nuhan tunteesta :D ) haluaisi kuitenkin jo alkaa Tamiflun. Yhdessähän tämä on ratkaistava, mutta mietin vaan että olenko mä tässä nyt kovin vastuuton jos haluan vielä katsella, Tamiflustakin kuullut aika kurjia sivuoireita, mutta auttaisihan se itse sairauteen kuitenkin.
Isänsä haluaisi sitäpaitsi muutenkin jo käyttää tenavan viimeistään huomenna lääkärissä (saamassa reseptin ja muutenkin), mikä sekin on mun mielestä hiukka ennenaikaista, kun toinen on päivisin ihan hyvässä kunnossa.
Miten te muut vanhemmat olette ratkaisseet?
Tamifluta vai nou?
16
495
Vastaukset
- hkhhj
hengenahdistusta, tolkutonta oksentelua, jos syö ja varsinkin juo niin seuraisin kotona. Lapset kestää korkeampaa kuumetta kuin aikuiset, että 39 ei ole lapsilla vielä paha. Tärkeintä on levätä ja juoda tarpeeksi. Ulos ei saa mennä liian aikaisin eikä rasittaa itseään. Asetyylisalisyyli-valmisteita EI saa käyttää esim. finrex ei sovi influenssalääkkeeksi.
Jos on parempi useita päiviä ja sitten menee taas huonommaksi niin sitten on syytä mennä lekuriin, koska on vaara saada jälkitauti ja jos se jälkitauti on bakteeri-keuhkokuume niin se ei parane kuin antibiootilla.
Käske miehesi tutkia asiaa tai soittaa neuvontapuhelimeen niin rauhoittuu.
Tamifluuta ei pidä varmuuden vuoksi alkaa syömään, jos on normaali taudinkulku. Se on tarkoitettu vakaviin tautimuotoihin. Eikä se paranna, mutta voi lyhentää sairastelua. Liikaa käytettynä siitä menee teho.
Noin tekisin itse, mutta jokainen tietysti päättää itse omat ja perheensä asiat. - mina4
Käyttäisin lääkärissä varmuudeksi ettei mene keuhkokuumeeksi. Meillä lapsilla tavallisessakin flunssassa helposti menee keuhkoputkiin ja käyn aina kuunteluttamas keuhkoja varmuuden vuoksi . Muuten en itsekään kannata turhaa lääkitsemistä. Juomista ja lepoa. Siskoni sairasti kyseisen taudin, meni lääkäriin toisena päivänä ystävänsä kanssa jolla samat oireet. Kova paineen tunne keuhkoissa siis molemmilla. Sisko sai heti tamiflu kuurin, kaverilla oli jo alkava keuhkokuume päällä. Että varovaisuutta tän taudin suhteen kovasti. Paranemisia pikkuiselle!
- hmm.................
aloittaa viimeistään 48 tuntia oireiden alkamisesta..........
- hkjfggfj
käytetään, jos oireet on heti rankat, esim. hengenahdistusta. Ei jokaiselle tarvitse Tamifluuta syöttää.
- tamiflu
Tamiflutahan ei määrätä automaattisesti jos tauti on päällä. Se määrätään jos kuuluu riskiryhmään. Hieman antoa on höllennetty, eli "tervellekin" voidaan antaa, jos tauti on erityisen kova.
Poikasi tauti kuulostaa onneksi aika lievältä ja paras teho lääkkeestä on tosiaan 48 tunnin sisällä oireiden alkamisesta aloitettu lääkitys. Sairaalaan joutuneille kyllä aloitetaan aina lääkitys, vaikka oireet olisivat alkaneet jo paljon aikaisemmin.
Ainakin sukulaispoika, joka kuului riskiryhmään, ja sai taudin, joutui ennen Tamiflu-lääkityksen aloittamista testeihin. Eli ei määrätty automaattisesti edes riskiryhmäläiselle. Ja testejä taas ei tehdä jos ei kuulu riskiryhmään....
Tietty lääkäreiden hoitokäytännöissä on varmaan eroja, tuskin kuitenkaan ihan kauheasti. - 24
tamiflu kirjoitti:
Tamiflutahan ei määrätä automaattisesti jos tauti on päällä. Se määrätään jos kuuluu riskiryhmään. Hieman antoa on höllennetty, eli "tervellekin" voidaan antaa, jos tauti on erityisen kova.
Poikasi tauti kuulostaa onneksi aika lievältä ja paras teho lääkkeestä on tosiaan 48 tunnin sisällä oireiden alkamisesta aloitettu lääkitys. Sairaalaan joutuneille kyllä aloitetaan aina lääkitys, vaikka oireet olisivat alkaneet jo paljon aikaisemmin.
Ainakin sukulaispoika, joka kuului riskiryhmään, ja sai taudin, joutui ennen Tamiflu-lääkityksen aloittamista testeihin. Eli ei määrätty automaattisesti edes riskiryhmäläiselle. Ja testejä taas ei tehdä jos ei kuulu riskiryhmään....
Tietty lääkäreiden hoitokäytännöissä on varmaan eroja, tuskin kuitenkaan ihan kauheasti.Kuka on vastuussa, jos lääkäri ei suostu kirjoittamaan Tamiflu-reseptiä sitä hakevalle ja tautiin sairastunut kuolee? Lääkärit eivät pysty arvioimaan taudin kulkua eikä kokemusta viruksen vaarallisuudesta ole.
THL on tiedottanut kuoleman mahdollisuudest tämän viruksen yhteydessä. Jää itsekunkin harkittavaksi, käyttääkö tätä mahdollisuutta tai ei. Sellaisesta lääkäristä, joka kieltäytyy kirjoittamasta Tamifluta, voi tehdä valituksen Varviraan oikeusturvan loukkauksesta.
- Livis75
Poika on kyllä melkoisen perusterve ja onnistuu yleensä välttämään kaikki hoidossa jylläävät taudit, joten ei ole ainakaan kokemusta jälkitaudeista (kun ei itse "ensitautejakaan" pahemmin sairasta).
No, soittelen nyt varmuuden vuoksi neuvontaan, jos siellä ovat samaa mieltä itseni ja ensimmäisen vastaajan kanssa niin eiköhän isäkin saa siitä mielenrauhan.
Kiitos muuten tuostakin tiedosta 48 tunnin rajasta, tauti alkoi siis eilen aamuyöstä, joten jos lääkitys olisi syytä aloittaa noin vähäisillä oireilla, niin ehdittäisiin ainakin ajoissa.- Livis75
näin juuri neuvottiin; aloitetaan vaikeaoireisille riskiryhmäläisille lähinnä, joten jatkamme seurailua.
- 16
Tämä tauti on siinä katala että se iskee helposti keuhkoihin ja on erittäin helposti tarttuva , käyttäkää lastanne lääkärissä kun vielä itse kykenette, koska kuka hoitaa teitä kun itse sairastutte?
Halukkaita ei taida löytyä.
Kyysykää lääkäriltä sivuvaikutuksista ei niitä juuri ole. - Livis75
16 kirjoitti:
Tämä tauti on siinä katala että se iskee helposti keuhkoihin ja on erittäin helposti tarttuva , käyttäkää lastanne lääkärissä kun vielä itse kykenette, koska kuka hoitaa teitä kun itse sairastutte?
Halukkaita ei taida löytyä.
Kyysykää lääkäriltä sivuvaikutuksista ei niitä juuri ole.Valitettavasti lääkärissä käynti ei taida tässä vaiheessa olla millään muotoa kannattavaa, kun pojalla on päivisin vain hieman rapiat 37° lämpöä, näillä oireilla Tamifluta ei kuulemma aloiteta. Kiitos kuitenkin vastauksesta, tarkkailemme yskää ja keuhkotilannetta ja viedään kyllä herkästi lääkäriin, jos oireet pahenevat.
No nyt mulla on olo kun olisin maailman surkein äiti kun en "suostu" viemään lastani lääkäriin... :D Ei siitä ole kuitenkaan kyse, tuosta ei vaan edes uskoisi että on kipeänä, muuta kuin öisin sitten kröhii ja kuumeilee. Lähiverkosto on onneksi sen verran laaja että hoitajia löytyy, jos tästä itsekin kaatuu petiin.
- ei köyhä eikä kipee
Se tekee yhteensä vain 66,66 €. Aivan sama vaikka kapseleissa olisi perunajauhoa. Pääasia että lääkefirma voittaa. VAIN sitä varten on tahallaan järjestetty tämä epidemia. Rahaa, rahaa, rahaa..............................
- ^^
Hei, osta N-Asetyylikysteiiniä sisältävää yskänlääkettä. Mm. Antti Heikkilä sitä suosittelee:
"Jos tauti kuitenkin iskee, tärkein hoitomuoto on Heikkilän mukaan lepo. Lisäksi hän suosittelee nauttimaan heti ensi oireiden ilmaannuttua N-Asetyylikysteiiniä sisältävää, ilman reseptiä myytävää, limaa irrottavaa yskänlääkettä.
− N-Asetyylikysteiinillä on huomattava keuhkokomplikaatioita ehkäisevä vaikutus. Tamiflu sen sijaan on tehoton lääke, johon liittyy huomattavia riskejä, Heikkilä sanoo."
lähde: http://www.studio55.fi/artikkeli/996330/
- .............
Täältä kannattaakin tulla neuvoja hakemaan. Kuten näet on sinulla jo tusina vastauksia ja kaikkien takana on eri "lääkäri"
On se hyvä, että täältä löytyy lekuritkin. Ei tarvii mennä lääkäriin nettiä ja suomi24 palstaa kauemmaksi.- Livis75
Kiitos piikikkäästä vastauksestasi. :p Kuten yritin jo tuoda esiin, kyseessä on nimenomaan erittäin lieväoireinen versio, johon kyselin kanssavanhempien _omia_ kokemuksia, enkä missään vaiheessa ajatellut että toimin sitten just niinku täällä käsketään. Jos oireet olisivat vakavia, tämä olisi viimeinen paikka missä roikkuisin. Nytpähän roikun, kun en jaksa noita lastenohjelmiakaan katsella, mitä lapsi katsoo.
Taisin kirjoittaa jo senkin, että soitin tosiaan neuvontapuhelimeen ja sain sieltä vahvistuksen omalle käsitykselleni siitä, että Tamiflu ei ole tässä tapauksessa tarpeellinen. - ...........
Livis75 kirjoitti:
Kiitos piikikkäästä vastauksestasi. :p Kuten yritin jo tuoda esiin, kyseessä on nimenomaan erittäin lieväoireinen versio, johon kyselin kanssavanhempien _omia_ kokemuksia, enkä missään vaiheessa ajatellut että toimin sitten just niinku täällä käsketään. Jos oireet olisivat vakavia, tämä olisi viimeinen paikka missä roikkuisin. Nytpähän roikun, kun en jaksa noita lastenohjelmiakaan katsella, mitä lapsi katsoo.
Taisin kirjoittaa jo senkin, että soitin tosiaan neuvontapuhelimeen ja sain sieltä vahvistuksen omalle käsitykselleni siitä, että Tamiflu ei ole tässä tapauksessa tarpeellinen.Jaa jaa, tuota en ole ennen kuullutkaan, että neuvontapuhelimessa päätetään jo milloin lääkitys on tarpeen, kiitos vain tiedosta.
Itse kuitenkin vien lapseni lääkärin juttusille, jos epäilen lääkityksen tarvetta. On tosi, että moni sairaanhoitaja myös ryhtyy tässä tilanteessa lääkäriksi. Kyse onkin siitä osaatko pitää omia ja lastesi puolta. Älä anna muiden ohjata mitä teet, vaan tee se silloin itse, kun on tarvetta. Meidän perhe sairasti tuon taudin jo aikapäiviä sitten ja en tarvinnut sen hoitamiseen suomi24 tai neuvontapuhelimia. Yhteys terkkarin kautta sairaalaan ja sieltä infektiolääkärille, niin jo alkoi asiat luistaa. Pitää vain osata vaatia oikeuksia, johon meillä kaikilla suomen kansalaisilla on oikeus. - Livis75
........... kirjoitti:
Jaa jaa, tuota en ole ennen kuullutkaan, että neuvontapuhelimessa päätetään jo milloin lääkitys on tarpeen, kiitos vain tiedosta.
Itse kuitenkin vien lapseni lääkärin juttusille, jos epäilen lääkityksen tarvetta. On tosi, että moni sairaanhoitaja myös ryhtyy tässä tilanteessa lääkäriksi. Kyse onkin siitä osaatko pitää omia ja lastesi puolta. Älä anna muiden ohjata mitä teet, vaan tee se silloin itse, kun on tarvetta. Meidän perhe sairasti tuon taudin jo aikapäiviä sitten ja en tarvinnut sen hoitamiseen suomi24 tai neuvontapuhelimia. Yhteys terkkarin kautta sairaalaan ja sieltä infektiolääkärille, niin jo alkoi asiat luistaa. Pitää vain osata vaatia oikeuksia, johon meillä kaikilla suomen kansalaisilla on oikeus.No voi hyvänen aika. JOS lapsi olisi kovasti kipeä, totta kai mä "vaatisin oikeuksia" marssimalla lapsen kanssa päivystykseen. En näköjään edelleenkään ole tarpeeksi korostanut sitä, että lapsi on erittäin vähäoireinen? Miksi rasittaisin toista kiikuttamalla hänet turhaan useaksi tunniksi päivystykseen kuulemaan todennäköisesti sen, minkä kuulin jo: näin vähäoireiseen versioon ei Tamifluta aloiteta. Paitsi tietysti ehkä alettaisiin, jos siellä esittäisin kaikkitietävänä että VAADIN lapselleni kuurin! Onhan hänellä hyvänen aika 37,4° lämpöä ja yskäiseekin kerran tunnissa!
Hoitajalle kerroin realistisesti nykyiset oireet ja sain kuulla että näillä oireilla kuuria ei aloitettaisi, mutta jos kunto huononee tai itse huolestun, niin sitten lääkäriin. Kyse ei siis ole siitä, ettenkö osaisi pitää puoliani (eiköhän joka äitee osaa tarvittaessa, enkä itse ole edes arimmasta päästä ;) ), vaan toimin tässä ihan rauhassa oireiden ja saatujen ohjeiden perusteella. Ja joo, myös tästä hirmuisesta netistä lukemieni neuvojen perusteella. Oon mä niin nössö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617520Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232946- 1421776
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651659Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151468Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691419- 1311163
- 77863
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 52755