Onko kokemuksia lapsivesitutkimuksesta? Lisäksi haluaisin kuulla, millaisia riskilukuja olette saaneet ja onko lapsi syntynyt terveenä vai miten on käynyt...? Itsellä tutkimus edessä ensi viikolla ja jännittää hirveästi. Riskiluvut kuulosti todella suurilta ja siksi tässä on pieni paniikki taustalla :o(
Lapsivesitutkimus/ riskiluvut
7
969
Vastaukset
- me 5
riskiä saada keskenmeno sen tutkimuksen takia? Vai mitä tutkimuksessa on selvinnyt?
- squiik
Eli näitä todennäköisyyksiä saada lapsi, jolla jokin kromosomimuunnos. Itsellä iän puolesta riskiluku 1:680 ja seerumiseulan sekä niskaturvotusarvon jälkeen 1:70 ja siksi jännitän kovasti lapsivesipunktion tuloksia...
Haluaisin tietää, millaisilla riskiluvuilla muut ovat synnyttäneet terveitä lapsia ja toki haluan myös kuulla muunlaisia tarinoita.
- NikNee
hei. oli pakko vastata vaikka omien raskauksien riskiluvut olleet pienet, MUTTA tottakai se huolestuttaa kun ne korkeat riskiluvut lyödään pöytään, mutta täällä olen nyt lukenut todella monta viestiketjua korkeista riskiluvuista ja sit onkin vauvalla ollut kromosomit kunnossa :) muistaakseni jollain oli niinkin hurja kuin 1:5 ja siinä tapauksessa ainakin kromosomit olivat niin kuin pitääkin :) Oletko muuten kuinka vanha? Se ikä nostaa kanssa niitä riskilukemia jonkin verran :/...
Ja muuten tuossa tv4 Vauva tulossa-ohjelmassa oli se muslimiperhe joka sai niinkin murskaavan "tuomion" tutkimuksista että on 70% todennäköisyys että niiden lapsella on jokin kehitysvamma, mutta kuinkas kävikään :) terve tyttö syntyi \O/ Eli siis tarkoitukseni on vaan sanoa sinulle että älä heitä toivoa kaivoon :) Vauvalla voi hyvionkin olla kaikki niin kuin pitääkin :)!!!! Tulehan kertomaan sitten kuulumisia ja voimia todella paljon teidän perheelle- squiik
Joo, ikää siis nyt 32 ja pelkän iän mukaan sain riskiluvuksi 1:680 eli nuo em. arvot sitä sitten muuttivat. Olen itsekin lukenut tarinoita vielä hurjemmista riskiluvuista ja terveistä lapsista, mutta aina kaipaa lisää kertomuksia, suuntaan tai toiseen. Positiivisesti ajatellen toki voi laskea, että mun riskiluvulla lapsi on 98,6% varmuudella terve, mutta silti tuo 1:70 kuulostaa lähtötilanteeseen nähden niin hurjalta. Lääkärikin rauhoitteli hiukan, kun sanoi, että kun näitä eri riskitekijöitä (niskaturvotus seerumit) lasketaan yhteen, lisääntyy virheellisten positiivisten tulosten määrä huomattavasti eli siis tulee enemmän vääriä hälytyksiä. Lisäksi tietenkin myös seulonnat tehdään aika pienistäkin riskiarvoista ja yleensä kaikki on ok.
Eihän toki koskaan voi muutenkaan olla varma, että lapsi syntyy terveenä, vaikka ei näennäisiä riskejä olisikaan. Ainahan voi jokin mennä pieleen. Nyt vain tuntuu, että on heti sellainen "joku on pielessä ennenkuin toisin todistetaan" -olo...No, tässä mennään päivä kerrallaan ja odotetaan ensin testiä ja sitten tuloksia.
- beenthere...
Juuri kävin viime kuun lopulla punktiossa. Riskiluvut np-ultrasta ja seerumiseulasta näytti 1:110.
punktio tehtiin rv 15 ja tuloksi odottelin 5 päivää. Terve tyttö tulossa kromosomien mukaan.
Olin Naistenklinikalla ja siellä ei ainakaan normaalisti lapsivesipunktiossa testata koko kromosomistoa vaan ainoastaan sukusolut, 13-, 18- ja 21-kromosomit, eli ne yleisimmät trisomiat. Siksi testin tuloksiakaan ei kauaa tarvinnut odotella.
Minä kans maalailin piruja seinille ja odotin pahinta sen pari vkoa ennen testin tekoa. Itse testipäivänä olin jo niin väsynyt miettimään, etten jaksanut enää asiaa pohtia. Näytteenottopäivänä jouduimme vielä paikan päällä odottelemaan lähes kolme tuntia omaa vuoroa, ja siinä se jännitys taas sitten kasvoi. Varsinkin kun kätilö sitä ennen oli selostanut näytteenoton kulkua, havainnollistaen piirroskuvilla, joissa oli ihan järkyn kokoinen neula..!
Itse testitilanne oli todella pelottava ja näytteen ottava lääkäri vissiin valmiiksi pahalla tuulella... Näytteenotto ei kuitenkaan sattunut lainkaan. Hyvä että pistoa edes huomasin. Neulan liikkeen tunsi vatsan sisällä (vaikkei se paljoa liikkunutkaan) kun näytettä imettiin, muttei sekään sattunut, oudolta tuntui vain.
Myöhemmin saman päivänä vastaa juimi ja nipisteli aika inhottavan tuntuisesti, ja ei kyllä töihin olisi tullut mieleenkään lähteä. Onneksi olen vielä hoitovapaalla niin ei tarvinutkaan. Sanoivat, että ihan normaalisti voi töihin mennä ja olla. Mutta oma oloni oli sen verran epämukava, että nukuin loppupäivän esikoisen ollessa hoidossa. Esim reipas kävelykin tuntui tosi inhottavalta. Seuraavana päivänä olo oli jo ihan normaali.
En yhtään epäile, että testiin menijöitä jännittäisi tai jopa suoraan pelottaisi valtavasti. Näin jälkikäteen voin sanoa, että ainakin sitä näytteenottoa turhaan pelkäsin. Ja kaiken lisäksi suurin osa noista seulahälytyksistä paljastuu vääriksi hälytyksiksi. Olisikohan ollut niin, että 4/5 lapsivesipunktioon tulleesta saa riskiluvuista huolimatta kromosomeiltaan terveen lapsen. Olen lukenut aiheesta todella paljon omaa testiä odotellessa, ja törmäsin äitiin, joka oli riskiluvulla 1:5 saanut kuitenkin täysin terveen lapsen.- beenthere...
Niin siis olen itse 31-vuotias. Niskaturvotusta ei ollut lainkaan (0,6 mm) eli sen puolesta ei hälyä tullut, mutta veriseulassa oli arvot päin prinkkalaa jostain syystä. Raskaushormonit näytti yli puolta suurempaa arvoa kuin keskiarvossa ja sikiön hormonit taas lähes puolta pienempää arvoa kuin pitäisi olla.
Näihin ei välttämättä kuitenkaan mitään ihme syytä ole. Joskus vaan toisilla hormoniarvot heittelee..
Mikä teillä oli niskaturvotuksen mitta? - squiik
beenthere... kirjoitti:
Niin siis olen itse 31-vuotias. Niskaturvotusta ei ollut lainkaan (0,6 mm) eli sen puolesta ei hälyä tullut, mutta veriseulassa oli arvot päin prinkkalaa jostain syystä. Raskaushormonit näytti yli puolta suurempaa arvoa kuin keskiarvossa ja sikiön hormonit taas lähes puolta pienempää arvoa kuin pitäisi olla.
Näihin ei välttämättä kuitenkaan mitään ihme syytä ole. Joskus vaan toisilla hormoniarvot heittelee..
Mikä teillä oli niskaturvotuksen mitta?Mulla niskaturvotusarvo oli 2,7 ja seerumiarvoissa taas ei niin suurta heittoa keskiarvoon (nyt en muista tarkkoja lukuja). Siksi vähän ihmettelinkin suurta riskilukua, mutta kätilö vain selitti, että kyllä siitä yhteenlaskettaessa vain tällainen tulee...
Toisessa ultrassa (kun tarkastivat, voivatko ottaa istukkanäytteen) sikiö oli kyllä kasvanut hurjasti ja oli kovin vilkas liikkumaan - siitä tuli vähän parempi olo, kun yleensä puhutaan, että ainakin down-sikiön kehitys on hitaampaa. Eihän näistä silti aina tiedä.
Itse näytteenottoa en sinänsä pelkää. Mulla on muutenkin kipukynnys aika korkealla, enkä pelkää neuloja tms. Tulokset vaan jännittää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1132435- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271830- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169