Orasten hometalo

Netistähän löytyy tämä Iltalehden uutinen. Lainaus:

Neljännesmiljoona savuna ilmaan

Tiistai 10.11.2009 klo 03.20

Raija ja Jyrki Orasen hometalo poltettiin eilen Mäntsälässä.

Kirjailija Raija Orasen ja hänen miehensä Jyrki Orasen hometalo Mäntsälässä poltettiin eilen iltapäivällä. Pari osti vuonna 2004 funkkishuvilan, jonka päärakennus paljastui lahoksi hometaloksi. Piina alkoi.

Kauppaa ei saatu enää purettua eikä hintaa korjattua. Asiasta päätettiin hovioikeudessa asti. Talolla oli hintaa 150 000 euroa. Parin maksettavaksi tuli vielä 100 000 euron oikeuskulut.

- Siinä paloi neljännesmiljoona euroa. Palomiesten toiveet täyttyivät, kun saivat talon poltettavakseen, Raija Oranen hymähtää.

http://www.iltalehti.fi/viihde/2009111010569954_vi.shtml

*

Koska minulla on kyseisen päivän Ilta-Sanomat paperiversiona, jossa kerrotaan myös tapauksesta, skannasin siitä tähän seuraavan valaisevan osan. Lainaus:

ORASET hurmaantuivat taloon ja ostivat sen vuonna 2004. Heidän mukaansa myyjä jätti kertomatta, että talon alapohja oli täysin laho, vaikka se oli huomattu jo vuonna 1971 remontissa, josta Orasille ei ollut kerrottu mitään.

- Hän (myyjä) piti suunsa kiinni ja tunnusti asian vasta oikeudessa. Jos hän olisi kertonut meille asiasta kauppaa tehtäessä, olisimme kääntyneet kannoillamme saman tien, Jyrki Oranen sanoo.

Oraset veivät kaupan oikeuteen. Tuomari kuunteli molempia osapuolia ja asiantuntijoita ja katsoi talon olevan kunnossa, kunhan parruista rapsutellaan lahot osat pois.

- Kun pala parrua vietiin tuomarin eteen, se lahosi hänen käteensä, Raija puuskahtaa.

OIKEUS asettui lopulta tukemaan myyjää, koska tuomari uskoi Orasten ostaneen talon alun perin purettavaksi. Kirjailija ja hänen puolisonsa kertovat halunneensa kunnostaa talon asuttavaksi.

- Ei siellä asumisesta mitään tullut. Kuume nousi jo viikon päästä, hermoromahduksen talo-ongelman takia kärsinyt Raija kertoo.

100 000 euron oikeuskulut maksettavakseen saanut pari on katkerampi enemmän suomalaiselle oikeuslaitokselle kuin myyjälle.

- Emme syytä oikeuslaitosta epärehellisyydestä, sillä se nojasi lakiin, joka antaa mahdollisuudet
tähän, Jyrki toteaa.

- Tuomari päätti jostain, mistä ei tainnut ymmärtää yhtään mitään, Raija jatkaa.

ESPANJASSA työhuoneellaan asuva kirjailija on purkanut tuntojaan hometalohelvetistä Leijonan osa -kirjaan. Hän kirjoitti sen terapiaksi itselleen ja muille asuntolainahelvetissä eläville.

Aviomies Jyrki asuu Suomessa, mutta joutuu oleskelemaan muiden nurkissa.

- Sanotaanko niin, ettei näihin neliömetreihin Raijan kirjahyllyjä edes mahdu. Meillähän olisi rakennuslupa Mäntsälän tontille, mutta ongelmana on talous.

- 250 000 euroa rahaa meni jo taivaan tuuliin, joten on aika kortilla, mitä pystymme rakentamaan, Jyrki Oranen sanoo.

(Lainaus Ilta-Sanomista 10.11.2009)


Jk. Enpä ole koskaan lukenut yhtäkään Raija Orasen kirjoittamaa kirjaa, mutta tuon Leijonan osan voisin lukeakin...

6

1297

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moonray2

      Olit siirtänyt tekstisi tänne, joten tsekkasin.

      Huomasin Orasten talotekstin samoin IS:n kannessa, mutta en ostanut lehteä.

      Miten kauan he olivat ehtineet asua talossa?
      Mitä oireita ja miten nopeasti, kertoiko IS:n teksit sitä?

      "Leijonan osa" kuulostaa mielenkiintoiselta lukea. Samaa mieltä Orasen kanssa Suomen oikeuslaitoksesta ja asuntokauppalakien ajanmukaisuudesta tällä hetkellä - ainakin asunto-osakeyhtiöstä asuntoa myyvä myyjä kiinteistövälitysliikkeineen tuntee saavan sanoa myymästään asunnosta mitä vain esitteissä ja näytöissä, ilman että heitä voi laittaa mitenkään edesvastuuseen mistään. Kaikki paska tuntuu kaatuvan vain tyhmän ja asuntoon syystä tai toisesta ihastuneen ja sen ostamaan menneen uuden ostajan ja ko. taloyhtiön niskaan.

      • lukenut

        vain vahvistaa sen ettei kannata ostaa "sikaa säkissä". Oli tiedossa ettei kaikki ole ok, mutta kun talo on niiiiiiiin ihana....


      • homehelvetti on tott
        lukenut kirjoitti:

        vain vahvistaa sen ettei kannata ostaa "sikaa säkissä". Oli tiedossa ettei kaikki ole ok, mutta kun talo on niiiiiiiin ihana....

        KORJAUSKELPOINEN, vaikka niin kerrotaan!

        Työpaikat, sairaalat korjataan... ja maalataan kosteusvauriot piiloon ja kaikki on OK. Omakotitalo pitääkin sitten jo polttaa.

        Jos kerrottaisiin TOTUUS, niin näitä "niin ihania" taloja EI KUKAAN enää ostaisikaan!

        Kun kerrotaan, ettei kosteusvauriot ole mitenkään vaarallisia, on olemassa puhdistusaineta, yms. ostajat EIVÄT ymmärrä minkä tyyppisen ongelman kanssa ovatkaan tekemisissä.

        Jos rahalla selviää - kaikki on vielä OK, mutta usein menee terveys ja rahat! Jäljelle jää kituminen rahatta jossakin, eikä työelämään ole enää mahdollisuutta palata, mutta et saa tukea mistään!

        Sitä se on homehelvetti!


      • näin meillä
        homehelvetti on tott kirjoitti:

        KORJAUSKELPOINEN, vaikka niin kerrotaan!

        Työpaikat, sairaalat korjataan... ja maalataan kosteusvauriot piiloon ja kaikki on OK. Omakotitalo pitääkin sitten jo polttaa.

        Jos kerrottaisiin TOTUUS, niin näitä "niin ihania" taloja EI KUKAAN enää ostaisikaan!

        Kun kerrotaan, ettei kosteusvauriot ole mitenkään vaarallisia, on olemassa puhdistusaineta, yms. ostajat EIVÄT ymmärrä minkä tyyppisen ongelman kanssa ovatkaan tekemisissä.

        Jos rahalla selviää - kaikki on vielä OK, mutta usein menee terveys ja rahat! Jäljelle jää kituminen rahatta jossakin, eikä työelämään ole enää mahdollisuutta palata, mutta et saa tukea mistään!

        Sitä se on homehelvetti!

        tämä orasten talo asia on ihan samanlainen kuin meillä kuntokartoitettutalo 5kk asuttu sitten evakkoon myyjä myönsi rak,virheet,vesivahingon ,mutta antoi ostohetkellä puhtaat paperit orasten talo on kuin peilikuva meidän perheen hometaistelusta ostaja hävisi mikä 5v vastuu kun se ei kata 5kuukauttakaan


      • luk,
        homehelvetti on tott kirjoitti:

        KORJAUSKELPOINEN, vaikka niin kerrotaan!

        Työpaikat, sairaalat korjataan... ja maalataan kosteusvauriot piiloon ja kaikki on OK. Omakotitalo pitääkin sitten jo polttaa.

        Jos kerrottaisiin TOTUUS, niin näitä "niin ihania" taloja EI KUKAAN enää ostaisikaan!

        Kun kerrotaan, ettei kosteusvauriot ole mitenkään vaarallisia, on olemassa puhdistusaineta, yms. ostajat EIVÄT ymmärrä minkä tyyppisen ongelman kanssa ovatkaan tekemisissä.

        Jos rahalla selviää - kaikki on vielä OK, mutta usein menee terveys ja rahat! Jäljelle jää kituminen rahatta jossakin, eikä työelämään ole enää mahdollisuutta palata, mutta et saa tukea mistään!

        Sitä se on homehelvetti!

        pitävät paikkansa tosielämässäkin niin koko taloa ei olisi kannattanut ostaa. Mutta kun rouva halusi, niin se sitten ostettiin, toiset olivat toista mieltä..


      • 15+11
        homehelvetti on tott kirjoitti:

        KORJAUSKELPOINEN, vaikka niin kerrotaan!

        Työpaikat, sairaalat korjataan... ja maalataan kosteusvauriot piiloon ja kaikki on OK. Omakotitalo pitääkin sitten jo polttaa.

        Jos kerrottaisiin TOTUUS, niin näitä "niin ihania" taloja EI KUKAAN enää ostaisikaan!

        Kun kerrotaan, ettei kosteusvauriot ole mitenkään vaarallisia, on olemassa puhdistusaineta, yms. ostajat EIVÄT ymmärrä minkä tyyppisen ongelman kanssa ovatkaan tekemisissä.

        Jos rahalla selviää - kaikki on vielä OK, mutta usein menee terveys ja rahat! Jäljelle jää kituminen rahatta jossakin, eikä työelämään ole enää mahdollisuutta palata, mutta et saa tukea mistään!

        Sitä se on homehelvetti!

        Vai selvisittekö vain taloudellisilla tappioilla, jotka nekin ovat tietysti järkyttäviä, mutta....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe