mikä suodatin on riittävä asbestia purkaessa

asbestinpurkaja :D

jos purkaa rakenteita joissa on asbestia ja tilassa siis on selkeästi pölyä jossa asbestia, eli ei pääse irroittamaan esim levyjä(joissa asbestia) kokonaisina niin millainen hengityssuojain olisi varmasti tiivis sekä riittävä suodatuskyvyltään? Hintoja? Suosituksia merkeistä?

23

23784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asbesti

Ainoastaan P3 luokan hengityssuojain riittää asbestille. Osta kunnon kumimaski, jos töitä ei ole paljon niin
      3M tekee hyvää maskia jossa on myös aktiviihiilisuodatin. Mutta mene mielummin kunnon suojainkauppaan jossa tiedetään mitä myydään.

• Erkki E Merkki

"Asbestipurkutyötä saavat johtaa ja tehdä vain 17 §:ssä tarkoitetun koulutuksen saaneet terveydentilaltaan asbestipurkutyöhön sopivat henkilöt."

• Anonyymi

Aspesti kartoituksen tarpeen voi arvioida myös työnjohtaja joka olet sinä itse

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aspesti kartoituksen tarpeen voi arvioida myös työnjohtaja joka olet sinä itse

Kartoituksen tulos lienee jo selvää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kartoituksen tulos lienee jo selvää

Palsta on aktivoitunut pelkästään toteamuksella...

• 27

Sillä pölyllä ei ole merkitystä, minkä näet...
      Se vaarallinen pöly (asbesti) on niin pientä, että sitä et normaali valossa normaali silmillä näe.
      -----------------------------
      Sitten tulee noi kysymykset kertakäyttöhaalareista, alipaineistajista ja maskeista.

sitten on laki joka kieltää sinua tekemästä.

• hesast ne purkajat

Nostanpahan tän asbesti keskustelun esille uudestaan.
        Itse suokaudun aina huoneistoremontissa asbestia vastaan vaikka en tiedäkkään sen olemassa olosta. Ptkistojen ympäriltä purkiessani pois eristettä kukaan ei tiedä onko se asbestia vai ei. Enkä meinaa ottaa näytettä.

• Urbaanitutkija69

No ite haluasin myös tietää koska tutkimme kavereiden kaa autiotaloja ja siihe tarvisiin asbestista suojaa

• Asbestipurkkua

Väärin. Asbestistia saa purkaa yksityishenkilönä ilman lupaa. Facta! Tarkista vaikka avista. Näitä kieltoja kirjoittelevat asbestipurkufirmat.

• Osa-aikaeläkeläinen

Eipä enää saa purkaa. Kurssit ja tentit pitää olla hoidettuna. Pääjuju on siinä että on tiedettävä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. Eihän tuota kukaan käytännössä valvo, mutta huonolla tuurilla kalliiksi käy, jos asbestikuituja löytyy tarkastuksessa laajalta alueelta.

• Monetasb

Ei meitä kukaan ole ikinä kieltänyt niitä asbesteja purkamasta. Taas yksi keino rahastaa noilla hömppäkursseilla. Ei ole jouduttu rosikseen eikä poliisit ole tulleet paikalle. On suojauduttu ja hyvin on saatu kaatopaikoille vietyä.

• Osa-aikaeläkeläinen

Siinähän myönnetään ongelman olevan. Tänä vuonna tuo on kiellettyä, mutta käytännössä kukaan ei kieltoa valvo. Kaatopaikat ovat nykyään bisnesvetoisia, joten niitä ei kiinnosta juuri muu kuin raha.

• realiteettiä

On ihmisryhmiä joitka voivat tehdä ihan mitä itse haluavat kunnes jäävät kiini . Luvattomia hommia itse tehtynä ei tee niistä laillisia .

• Anonyymi

Kato jos osaa

• asbestia

rakennuksissa on tehtävä asbestikartoitus ja asbestilta on suojauduttava korjauksen aikana. Asbestipurkutyö on luvanvaraista ja edellyttää erikoiskoulutusta. Remontointi- ja purkutöissä aineelle altistuu yhä edelleen viidestä sadasta tuhanteen korjausrakentajaa vuodessa. Asbestin aiheuttamiin ammattitauteihin, etupäässä syöpiin, kuolee vuosittain noin sata henkilöä. Kotona saa itse remontoida itse ja tehdä asbesti hommatkin kunhan vain huolehtii siitä, että asbesti ei pääse leviämään ja asbesti materiaalit on kierrätettävä/hävitettävä lainmukaisesti. Vuosi sitten voimaan astunut laki kiristi vaatimuksia asbestia sisältävien rakenteiden purkamisesta. Tämä nosti kertaheitolla monen remonttiprojektin hintaa. Lakiin lisättiin vaatimus siitä, että purettavien materiaalien asbestipitoisuus on aina kartoitettava. Samalla kiristettiin pätevyysvaatimuksia ja lisättiin ilmoitusmenettelyjä.
      Jo pelkän asbestikartoituksen hinta on vähintään satoja euroja.

• Anonyymi

Asbestin testaus labrassa ei ole lakisääteinen vaan kyse on arviosta. Eikä työsuojelurikosta tapahdu jos ei ole muita töissä kuin omistaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asbestin testaus labrassa ei ole lakisääteinen vaan kyse on arviosta. Eikä työsuojelurikosta tapahdu jos ei ole muita töissä kuin omistaja

Totta, itse saa tehdä, mutta utta talkooväkeä ei saa käyttää, heidät luokitellaan työväeksi. Sitten se jälkien perusteellinen siivous imurointi jne. Riittääkö imurin Heppa-suodatin pitämään pölyt imurissa vai levittääkö se niitä puhaltamalla...

• Anonyymi

"Jo pelkän asbestikartoituksen hinta on vähintään satoja euroja."

10 näytettä 229 € sis. alv. Eli ei pahemmin kirpaise.

• Kattomies

Kyseinen pykälä viittaa työturvallisuuslakiin...Edelleenkin omakotitalossa yksityisenä asuva saa tehdä remppaa itse ilman kartoituksia ja purkutyökoulutuksia vaikka rakennusteollisuus muuta väittäisi. Tästä on avi:n lausuntokin

• Näin

Voihan sitä tehdä, vaikka ei osaa. Miten sitten suu pannaan, kun myyt talon ja ostaja kaivaa asbestia iv-kanavasta tai jostain muusta piilosta. Varmaan myös annat puhtaalla omalla tunnolla jälkikasvusi peuhata asbestipölyn seassa. Eihän asbestihommiin mitään koulutuksia tarvita ja alipaineistukset ja muut kommervenkit ovat ihan hömppää vai. Muista sitten myös kantaa valttamatta vastuu toimistasi.

• Anonyymi

Voitko laittaa tänne tiedot siitä, mikä AVI:n virkamies on kyseisen lausunnon antanut ja milloin? Ilman todennettua koulutusta ja lääkärintarkastusta keuhkokuvineen asbestin käsittely kaikessa muodossaan on kiellettyä. Ennen remontin aloittamista vanhemmissa kuin 1994 rakennetuissa taloissa on asbestinäytteiden otto pakollista. Mikäli asbestia todetaan, niin aloitettavasta työstä on tehtävä ilmoitus AVI:lle, josta saadaan aloituslupa. Näin on määräykset vuonna 2020.

• Anonyymi

On ammattiryhmä jotka joutuvat tekemään hommia asbestin kanssa ilman mitään kursseja tai lupia.
      Sähköasentajat joutuvat poistamaan seinästä asbestilevyä, jota on kaikkien puusenälle asennettujen vanhojen sähkökeskusten taustasuojana, kun vaihtavat sähkökeskuksen uuteen.
      Mikään valvova taho ei ole kiinnostunut tästä asbestityöstä, asiakaskin on tyytyväinen kun saa pirtin seinälle uuden sähkökeskuksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe