Sähköt edelleen

Fiatin ongelma

Ajelin tuossa eilen uudehkon Fiatin perässä ja suorastaan järkytyin, että Fiat ei osaa vieläkään tehdä sähköjä autoon. Samanlaiset discovalot välkkyivät takavaloissa kuin vielä 80- luvulla. Kun kaveri painoi jarrua, molemmat vilkut paloivat ja kun laittoi vilkun päälle, toinen jarruvalo ja vilkku vilkuttivat. Onkohan tehtaalla vielä sama vanha "sähköinsinööri" töissä, vai miksi Fiat ei saa sähköjä pelaamaan?

16

2258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

      juu ja mun perässä ajeli taxi jolla skoda alla aina kun se vilkutti niin senpuolinen mihin käännyttiin sumuvalo syttyi palamaan,ihan kiva systeemi

      • ????

        Joo enpä ole Fiatin liitoksia viime aikoina katsellut, mutta ei voi kuin ihmetellä miten tuota ongelmaa ei ole korjattu. Ei tuon luulisi olevan tehtaalle kovin suuri satsaus, varsinkin kun Fiatin sähköongelmat ovat tunnettuja. 90- luvun alussa omistin muutaman vuoden ikäisen Ritmon, jolle ei tiennyt itkeäkö vai nauraa. Vilkut räpsyivät miten sattuu, pissapoikaa käytettäessä auto tööttäsi ja sulakerasia suli omituisen muotoiseksi. Toki niitä sähkövikoja on muissakin merkeissä, mutta ei voi muuta kuin ihmetellä. Fiat nimittäin voisi aivan hyvin olla minunkin autoni joskus, mutta ei niin kauan ennen kuin vika ja maine saadaan korjattua.


      • gflfllopoutf
        ???? kirjoitti:

        Joo enpä ole Fiatin liitoksia viime aikoina katsellut, mutta ei voi kuin ihmetellä miten tuota ongelmaa ei ole korjattu. Ei tuon luulisi olevan tehtaalle kovin suuri satsaus, varsinkin kun Fiatin sähköongelmat ovat tunnettuja. 90- luvun alussa omistin muutaman vuoden ikäisen Ritmon, jolle ei tiennyt itkeäkö vai nauraa. Vilkut räpsyivät miten sattuu, pissapoikaa käytettäessä auto tööttäsi ja sulakerasia suli omituisen muotoiseksi. Toki niitä sähkövikoja on muissakin merkeissä, mutta ei voi muuta kuin ihmetellä. Fiat nimittäin voisi aivan hyvin olla minunkin autoni joskus, mutta ei niin kauan ennen kuin vika ja maine saadaan korjattua.

        Juu... aikaahan on kulunut kohta 20 vuotta.
        Upeaa...


      • laatumallit
        gflfllopoutf kirjoitti:

        Juu... aikaahan on kulunut kohta 20 vuotta.
        Upeaa...

        Kylläpäs kuulostaa melko oudolta ainainen Fiatien sähköjen moittiminen, minun Fiattini on olleet kyllä melko viattomia. Tosin autotestejä lukeneena kyllä noita sähkövikoja esiintyi uusinakin kestotesteissä ainakin seuraavissa Fiat-malleissa; Ritmo/Regata, ensimmäiset Unot ja Tipo/Tempra. Alkuperäisessä Cromassa oli muistaakseni kahden valmistajan sähkölaitteet.
        Olen omistanut kolme Fiattia joissa ei todellakaan sähköt reistailleet. Mallit olivat: 132 -77 (autolla oli tuolloin ikää yli 20 vuotta), Croma -87 (autolla oli ikää reilut 10 v. ja Boschin sähköt) ja uudehkon Punton. Kaikissa sulakkeet ja polttimot kestivät erittäin hyvin. Ei käynnistysongelmia, eikä takavalot todellakaan vilkkuneet vilkun tahdissa. Ainoastaan Cromassa joskus esim. kaltevalla pinnalla käynnistettäessä jäi jokin merkkivalo turhaan palamaan, mutta ei todellakaan ollut mikään ongelma. Vanhassa 132:ssa kaikki sähkölaitteet toimivat moitteetta, lukuunottamatta edessä vakiona olevia sähkölaseja jotka jonkin kerran ei meinannut heti nostaa nappia painamalla laseja ylös, mutta muutaman yrityksen jälkeen toimivat. Tuo häiriökin oli tosi harvinainen ja satunnainen. Autolla oli sentään tuolloin ikää yli 20 vuotta. Eipä monessa vuoden 1977 autossa edes ole sähkökäyttöisiä ikkunoita kuten Fiatissa!


      • porejgpo

        Tieto on valtaa ja uudet fiatit tekee samaa, kuten bemarit ja auditkin. Se on kansankielessä niin sanottu ojavalo, joka aktivoituu vilkkua käytettäessä. Joskus tekniikka kulkee idioottimaisesti idioottien edellä!

        Mitä muuten tarkoittaa uudehko fiat? 80-luku 90-luku vai 2000-lukua? 2000-luvun audit on muuten, kivoja kun erillistuentoja saa vaihdattaa jokaiseen katsastukseen samoja osia uudelleen ja uudelleen.


    • winksinwonksin

      Heh, ei kyllä ole sähkövikoja tien päällä näkynyt juuri muissa kuin saksanihmeissä.

      Listalla on mm. Vectra, jossa toimi ainoastaan vilkut ja toinen rekisterikilven valo. Kaikki muut täysin pimeänä ... no, ainakin melkein. Takasumarin ja peruutusvalon toiminnasta/toimimattomuudesta ei tullut näyttöä. Ja bemareissahan ei taas saa sumuvaloja pois päältä sitten millään...

      Mutta tuo Opel oli kyllä poikkeustapaus ... yleisin vastaan tullut pahasti valovammainen on selkeästi ollut Kolopallo. Asiantuntijat ovat kertoneet, että kyseessä on useimmiten neloskoppainen - siitä minä en mitään tiedä, kun ne kaikki viimeisen 20 vuoden aikana valmistetut ovat ihan samannäköisiä. Mutta siis noissa on pikemminkin ihme, jos kaikki valot toimii.

      Toki pienempiä vikoja (käytännössä idiootti ratin takana) näkee päivittäin ja kaikissa merkeissä, esim. muutama kpl takavalopolttimoita (onneksi näitä on nykyautoissa usein enemmän kuin 2) ja 1 tai 2 jarruvaloa pimeänä (onneksi näitäkin on 3 ... ainakin alkuun), mutta näissähän lienee kyseessä palanut polttomo ja läskipers/aivo kuski, joka ei saa lamppujen toimintaa tarkastettua edes kerran kuussa.

      • ????

        Olipas yllättävän ärhäkkää reaktiota Fiat miehiltä! Ei se, että ryhtyy parjaamaan muita autoja muuta sitä faktaa miksikään että Fiatissa on ollut pahoja sähkövikoja ennen ja on näköjään vieläkin.

        "Mitä muuten tarkoittaa uudehko fiat? 80-luku 90-luku vai 2000-lukua? 2000-luvun audit on muuten, kivoja kun erillistuentoja saa vaihdattaa jokaiseen katsastukseen samoja osia uudelleen ja uudelleen."

        Tuo uudehko Fiat josta puhuin, oli viistoperäinen Fiat Punto, vuosimalliksi sanoisin 2003-2004. Syy mikä kiinnitti tähän huomiota oli se, että ei tuon ikäluokan autoissa enää nykypäivänä ole näkynyt moista valoshowta. Varmaan niitä vikoja on muissakin autoissa, esim Audissa kuten mainitsit, mutta kun tässä ei olekaan kyse mistään erillistuennoista, vaan Fiatin sähkövioista. Eikä niitä sähkövikoja varmaankaan ole kaikissa Fiateissa, mutta se ei silti pois sulje selvää ongelmaa. Olisko siellä tehtaalla sama ongelma kuin täälläkin, vikaa tai ongelmaa ei kertakaikkiaan tunnusteta, vaan se yritetään lakaista maton alle?


      • !!!
        ???? kirjoitti:

        Olipas yllättävän ärhäkkää reaktiota Fiat miehiltä! Ei se, että ryhtyy parjaamaan muita autoja muuta sitä faktaa miksikään että Fiatissa on ollut pahoja sähkövikoja ennen ja on näköjään vieläkin.

        "Mitä muuten tarkoittaa uudehko fiat? 80-luku 90-luku vai 2000-lukua? 2000-luvun audit on muuten, kivoja kun erillistuentoja saa vaihdattaa jokaiseen katsastukseen samoja osia uudelleen ja uudelleen."

        Tuo uudehko Fiat josta puhuin, oli viistoperäinen Fiat Punto, vuosimalliksi sanoisin 2003-2004. Syy mikä kiinnitti tähän huomiota oli se, että ei tuon ikäluokan autoissa enää nykypäivänä ole näkynyt moista valoshowta. Varmaan niitä vikoja on muissakin autoissa, esim Audissa kuten mainitsit, mutta kun tässä ei olekaan kyse mistään erillistuennoista, vaan Fiatin sähkövioista. Eikä niitä sähkövikoja varmaankaan ole kaikissa Fiateissa, mutta se ei silti pois sulje selvää ongelmaa. Olisko siellä tehtaalla sama ongelma kuin täälläkin, vikaa tai ongelmaa ei kertakaikkiaan tunnusteta, vaan se yritetään lakaista maton alle?

        Olikohan ko. yksilössä vetokoukku??? Vetokoukun sähkörasia jos on kytketty rosvoliittimillä auton sähköistä, niin varmasti tuonikäisessä alkaa ongelmia tulemaan. Sitäpaitsi ei ne japsit ole sen kummempia. Lähes päivittäin näkyy Corollia ja Avensiksiä jossa valot vilkkuu miten sattuu, samoin uusissa Volkkareissa.


      • ???
        !!! kirjoitti:

        Olikohan ko. yksilössä vetokoukku??? Vetokoukun sähkörasia jos on kytketty rosvoliittimillä auton sähköistä, niin varmasti tuonikäisessä alkaa ongelmia tulemaan. Sitäpaitsi ei ne japsit ole sen kummempia. Lähes päivittäin näkyy Corollia ja Avensiksiä jossa valot vilkkuu miten sattuu, samoin uusissa Volkkareissa.

        Eli erityisesti Fiatilla ei ole sähköongelmaa? Ok, näin ajatellaan varmaan siellä tehtaallakin. Hassua muuten että näet päivittäin muissa autoissa sähkövikoja.
        Noh, en viitsi päivän selvästä asiasta kiistellä.


      • heti kättelyssä
        ??? kirjoitti:

        Eli erityisesti Fiatilla ei ole sähköongelmaa? Ok, näin ajatellaan varmaan siellä tehtaallakin. Hassua muuten että näet päivittäin muissa autoissa sähkövikoja.
        Noh, en viitsi päivän selvästä asiasta kiistellä.

        > Eli erityisesti Fiatilla ei ole sähköongelmaa? Ok, näin ajatellaan varmaan siellä tehtaallakin. Hassua muuten että näet päivittäin muissa autoissa sähkövikoja.
        Noh, en viitsi päivän selvästä asiasta kiistellä.

        Joo, en minäkään viitsisi, jos tulisi heti jauhot suuhun. Ei kukaan sanonut, etteikö tien päällä
        näkyisi yhtään Fiattia, jossa on jotain häikkää takavaloissa. Kyllä niitä on, muttei sen enempää kuin muissakaan merkeissä. Ja tuppaavat tosiaan olemaan jo aika vanhoja - siis 90-luvun pelejä.

        Sitten, kun aletaan etsiä samanikäistä vertailukohtaa, tulee väistämättä mieleen nuo vanhemmat Golfit, joita on tullut aika monta kpl vastaan molemmat takavalot täysin pimeinä. Onneksi on sentään vilkuissa ja/tai jarruvaloissa yleensä ollut vielä jotain elämää jäljellä...

        Noissa kolopalloissa on vielä merkillepantavaa, että valot ovat piemenneet/seonneet ihan omin nokkinensa. Sehän on selvä, että hauskoja diskovaloefektejä (esim. vilkut ja jarruvalot palaa vuorotahtiin) on saatu aikaan myös lisäjarruvaloja ja vetokoukkuja asentamalla. Tai laittamalla 5/21 W poltin väärinpäin kantaan tms. mitä näkee usein pakettiautoissa.


      • maragrande1
        heti kättelyssä kirjoitti:

        > Eli erityisesti Fiatilla ei ole sähköongelmaa? Ok, näin ajatellaan varmaan siellä tehtaallakin. Hassua muuten että näet päivittäin muissa autoissa sähkövikoja.
        Noh, en viitsi päivän selvästä asiasta kiistellä.

        Joo, en minäkään viitsisi, jos tulisi heti jauhot suuhun. Ei kukaan sanonut, etteikö tien päällä
        näkyisi yhtään Fiattia, jossa on jotain häikkää takavaloissa. Kyllä niitä on, muttei sen enempää kuin muissakaan merkeissä. Ja tuppaavat tosiaan olemaan jo aika vanhoja - siis 90-luvun pelejä.

        Sitten, kun aletaan etsiä samanikäistä vertailukohtaa, tulee väistämättä mieleen nuo vanhemmat Golfit, joita on tullut aika monta kpl vastaan molemmat takavalot täysin pimeinä. Onneksi on sentään vilkuissa ja/tai jarruvaloissa yleensä ollut vielä jotain elämää jäljellä...

        Noissa kolopalloissa on vielä merkillepantavaa, että valot ovat piemenneet/seonneet ihan omin nokkinensa. Sehän on selvä, että hauskoja diskovaloefektejä (esim. vilkut ja jarruvalot palaa vuorotahtiin) on saatu aikaan myös lisäjarruvaloja ja vetokoukkuja asentamalla. Tai laittamalla 5/21 W poltin väärinpäin kantaan tms. mitä näkee usein pakettiautoissa.

        Mulla ollu uno- punto60 ja grande punto,unossa oli niit maadoitus vikoja,loppu ku putsas liittimet, ja muutakin häikkää sähköissä! Punto 60:ssä ei minkäänlaisia,muutakuin ajovalo polttimot noi kerran vuodessa. Grande vuoden vaha,ja tietekään mitään! Kolopallo polttaa takavalot molemmat kerralla,siit johtuu et kaikki pimeenä.


      • sdi -99
        heti kättelyssä kirjoitti:

        > Eli erityisesti Fiatilla ei ole sähköongelmaa? Ok, näin ajatellaan varmaan siellä tehtaallakin. Hassua muuten että näet päivittäin muissa autoissa sähkövikoja.
        Noh, en viitsi päivän selvästä asiasta kiistellä.

        Joo, en minäkään viitsisi, jos tulisi heti jauhot suuhun. Ei kukaan sanonut, etteikö tien päällä
        näkyisi yhtään Fiattia, jossa on jotain häikkää takavaloissa. Kyllä niitä on, muttei sen enempää kuin muissakaan merkeissä. Ja tuppaavat tosiaan olemaan jo aika vanhoja - siis 90-luvun pelejä.

        Sitten, kun aletaan etsiä samanikäistä vertailukohtaa, tulee väistämättä mieleen nuo vanhemmat Golfit, joita on tullut aika monta kpl vastaan molemmat takavalot täysin pimeinä. Onneksi on sentään vilkuissa ja/tai jarruvaloissa yleensä ollut vielä jotain elämää jäljellä...

        Noissa kolopalloissa on vielä merkillepantavaa, että valot ovat piemenneet/seonneet ihan omin nokkinensa. Sehän on selvä, että hauskoja diskovaloefektejä (esim. vilkut ja jarruvalot palaa vuorotahtiin) on saatu aikaan myös lisäjarruvaloja ja vetokoukkuja asentamalla. Tai laittamalla 5/21 W poltin väärinpäin kantaan tms. mitä näkee usein pakettiautoissa.

        Minun Polossani takavalot ovat pimeänä päivävaloasennossa, eli silloin ajovalot ovat päällä mutta mittarivalot ja takavalot pimeänä. Lienee ollut uudesta asti ihan tarkoituksella. Jostain luin että uusissa autoissa useissa on tälläin kytketyt valot.


    • V. Valtonen Eemil

      Nooo...
      Olisiko nyt kuitenkin ollut viisainta ihan vain jättää koko provokaation irvikuvatus koskaan kirjoittamatta? Sen verran heikoilla jäillä tuntuu poika nyt suksivan , yleistiedon pohjalta eritoten. Anteeksi , niin olet tietysti nyt sittenkin se tyttö joka kaiken ties. Hehh!

      Lukemani perusteella sait itsesi kuulostamaan lähinnä äänenmurroksen rankimman vaiheen koulimalta finniaivolta , jolle kaikki tai ei mitään on "selvää".
      Suosittelen ammattikoulun autopuolta näin ensihätään, samalla pienoinen glerasil kylpy päiviesi päätteenä voisi saada toki myöskin ihmeitä aikaan.
      Vasta kaiken tämän jälkeen voit tulla ja avautua täysin uudessa valossa.

      Enhän minä millään pahalla , kunhan katsoin pienen valistuksen olevan nyt paikallaan , ennenkuin on jo liian myöhäistä.
      Ja nyt menet peilin eteen , mars ,, marss ,,, glerasilia lättyyn ja unta kaaliin! Aamulla taas isin kyydillä päiväkotiin! Eikös elämä olekin upiaa!

      • ????

        Kylläpäs kalikka tais kalahtaa pahemman kerran, sen verran totuus pojua näyttää kirpaisevan. Eikä kannata esittää vanhempaa, kuin onkaan, niin pikkuvanhaa juttua suollat nulikka.
        Kysehän ei ole mistään provosta, vaan huomiosta. Kyse on siitä, että näkemäni perusteella Fiat ei ole vieläkään saanut sähköjään kuntoon, piste. Toisaalta monissa halvoissa autoissa on omat vikansa, jotka täytyy vain hyväksyä.


      • fiatisti
        ???? kirjoitti:

        Kylläpäs kalikka tais kalahtaa pahemman kerran, sen verran totuus pojua näyttää kirpaisevan. Eikä kannata esittää vanhempaa, kuin onkaan, niin pikkuvanhaa juttua suollat nulikka.
        Kysehän ei ole mistään provosta, vaan huomiosta. Kyse on siitä, että näkemäni perusteella Fiat ei ole vieläkään saanut sähköjään kuntoon, piste. Toisaalta monissa halvoissa autoissa on omat vikansa, jotka täytyy vain hyväksyä.

        saa ja hevosella pääsee,fiatkin on aivan hyvä auto kun huollattaa sen aika ajoin


    • Rob

      En ole robotti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2425
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2030
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      257
      2016
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe