Olen jo kauan haaveillut erään tietyn kauppaketjun myymälän avaamisesta. Millainen on yleensä yritys muodoltaan, kun kaupan tuotteet ja konsepti (esimerkkinä nyt tuo tiimari, vaikka siitä ei kyse oikeasti olekaan) on jo valmiina?
Kaupan perustaminen, esim."tiimari"
15
1310
Vastaukset
- meininki kauppa
Kun Tiimarin jokaisen kaupan yrittäjä on itsenäinen yrittäjä niin Tiimarilla on varmaan oma ketjun konttori .
Konttorissa teet sopimuksen merkin käytöstä myymälän nimenä / tuotteista joita myyt / myymälän ulkoisesta sisustuksesta / hyllyjen asettelusta ja niihin asetetut tuotteet / hinnoittelu / yhteis mainonta ( markkinointi ) .
Tiimari ketju avustaa kauppiasta toimimaan ja kauppias on sopimuksella sidottu toimimaan Tiimarin Brand tahon mukaisesti .
Tämä muoto on Francshipeng ( oletan ) ja vielä toinenkin muoto on olemassa liike partners suhteesta ( inter tai unapartners ) . - Franchising?
Taitaa olla kyseessä franchising-ketju? Ja vaikka sitä ei sellaiseksi sanottaisikaan, siitä käytännössä on kyse: antavat valmtiit tuotteet ja konseptin ja eivät tietenkään ilmaiseksi, eli sitoudut tuotteisiin, konseptiin, liikepaikkaan, tiettyyn hintatasoon ja ketjun sanelemiin kampanjoihin. Jos tulee persnettoa, ketjulle on silti maksettava se mitä sopimuksessa lukee ja tingit silloin omasta katteestasi. Jos menet konkursiin, se on oma ongelmasi ja ketju jatkaa kuin ennenkin hankkimalla uuden "itsenäisen" yrittäjän.
Mieti siis tarkkaan edut ja haitat: mitä saat sellaista mitä et pystyisi muuten samaan/hankkimaan vs. mitä joudut siitä maksamaan jne
Tämä franchising on loppumaton keskustelun aihe jos katsot mitä tässä ryhmässä on asiasta ennen käyty. Oikeaa vastausta ei tule, vaan joudut itse päättelemään omista lähtökohdistasi mikä on oikea ratkaisu. Itse kerran olen tuon laskennan läpi käynyt ja tullut siihen tulokseen, että ei pidä ryhtyä, mutta se oli siis minun päätelmäni niistä lähtökohdista ja sille konseptille mikä oli silloin tarjolla.- jfjks7f8
MItä järkee.. Lähtee ketjua perustaan.. Oma liike vaan!!!
- luhkthrge
jfjks7f8 kirjoitti:
MItä järkee.. Lähtee ketjua perustaan.. Oma liike vaan!!!
Ööö.... no siis jos on helvetisti rahaa niin tottakai oma liike tai oma ketju. Mutta jos nyt kuitenkin mahdollisuudet eivät ole rajattomat niin fränkkärinä saat ketjun tuen ihan perustamisvaiheesta saakka.
a) saat summat jotka sinun tarvitsee sijoittaa
b) pääfirma laskee kulusi ja antaa arvion liikepaikasta
c) saat valmiit hyllyt ja muun sisustuksen
d) saat tuotteet yhdestä paikasta ja ne on hinnoiteltu sinulle kannattavaksi
e) saat muiden ketjun yrittäjien tuen
f) saat (ainakin suurimmissa ketjuissa) valmiin mainosaineiston ja yhteismainostuksen joka on sinulle halpaa / tai kuuluu sopimusmaksuihin ja / tai ostamiesi tuotteiden hintaan
g) saat käyttöösi valmiin, luotettavan ketjun nimen
On näitä plussia vaikka kuinka paljon.
Jos omaa firmaa ajattelee, niin siinä suurin plussa on että saat olla TÄYSIN oman itsesi herra. Kukaan ei sano mitä teet ja miten teet, vaan voit tehdä siten kun hyvältä tuntuu.
Riippuu siis tuotteesta mikä kannattaa, mikä ei.
Vaatekauppaa en lähtisi perustamaan tyhjästä, vaan turvautuisin fränkkäriin. Ellei kauppa sitten eroa TÄYSIN muista kilpailijoista.
Fränkkäriketjuja on mm. Arnolds, Tiimari, Hesburger, McDonalds jne jne... kaikki löytyy fränkkäriyhdistyksen sivulta minkä osoitetta en nyt muista enkä jaksa kaivaa =) - TarkkaJussi
luhkthrge kirjoitti:
Ööö.... no siis jos on helvetisti rahaa niin tottakai oma liike tai oma ketju. Mutta jos nyt kuitenkin mahdollisuudet eivät ole rajattomat niin fränkkärinä saat ketjun tuen ihan perustamisvaiheesta saakka.
a) saat summat jotka sinun tarvitsee sijoittaa
b) pääfirma laskee kulusi ja antaa arvion liikepaikasta
c) saat valmiit hyllyt ja muun sisustuksen
d) saat tuotteet yhdestä paikasta ja ne on hinnoiteltu sinulle kannattavaksi
e) saat muiden ketjun yrittäjien tuen
f) saat (ainakin suurimmissa ketjuissa) valmiin mainosaineiston ja yhteismainostuksen joka on sinulle halpaa / tai kuuluu sopimusmaksuihin ja / tai ostamiesi tuotteiden hintaan
g) saat käyttöösi valmiin, luotettavan ketjun nimen
On näitä plussia vaikka kuinka paljon.
Jos omaa firmaa ajattelee, niin siinä suurin plussa on että saat olla TÄYSIN oman itsesi herra. Kukaan ei sano mitä teet ja miten teet, vaan voit tehdä siten kun hyvältä tuntuu.
Riippuu siis tuotteesta mikä kannattaa, mikä ei.
Vaatekauppaa en lähtisi perustamaan tyhjästä, vaan turvautuisin fränkkäriin. Ellei kauppa sitten eroa TÄYSIN muista kilpailijoista.
Fränkkäriketjuja on mm. Arnolds, Tiimari, Hesburger, McDonalds jne jne... kaikki löytyy fränkkäriyhdistyksen sivulta minkä osoitetta en nyt muista enkä jaksa kaivaa =)Ole tarkkana franghisingin kanssa.
- Sopimussakko!
TarkkaJussi kirjoitti:
Ole tarkkana franghisingin kanssa.
Kyllä franchising-yrittäjä saa nuo yhden kirjoittajan mainitsemat "edut" kuten "annetaan summa joka pitää sijoittaa" eli olet sen verran velkaa ketjulle ja jos et pidä sopimusta, joka on todella sitova juuri Sinun kannaltasi niin suuuuuuuri sopimussakko voi napsahtaa.
Ja se "kannattavaksi hinnoiteltu"kaan ei välttämättä todella ole sitä, kun siinä ei ehkä ole otettu huomioon vaikkapa pääomakustannuksia.
Itse kun laskin (aika kauan sitten) kannattaisiko niin totesin, että melkein palkaton renki olisin. Meni paljon enemmän aikaa ennen kuin sitten lopulta firman perustin, mutta nyt se on itsenäinen ei renki.
- Franchising-esimerkk
- ..........
faktaa http://www.franchising.fi/jasenesittely.php?p=2&catId=2&cid=80 , eli ladot 10ke pöytään kynnysrahaa, maksat 5% rojaltit sekä hankit 100ke alkajaisiksi. Käypä kurkkaamassa mitä puljussa tuotteet maksaa, pyöri kassan lähellä hetki ja katso mitä asiakkaiden ostosten loppusumma keskimäärin on. Siitä sitten kalkyylia ja mieti saatko kasaan kuukaudessa liiketilavuokran rojaltit lainanlyhennykset jotain palkkaa itsellesi, aikaa on viisi vuotta kuollettaa velkasi.
- Yrittelijäää
Oam yritys vaan, tosiaan frans ketjussa voi joutua todella pulaan! Lisäksi itse tyttöystäväni kanssa yritämme ostaa tuollaiset tiimari kamat niistä omista ketjuun kuulumattomista liikkeistä. Tosin niitä on hyvin vaikea löytää! Lisäksi franssi ketjussa on välissä vetäjiä paljon!
Mikä tiimarissa maksaa 8 euroa, maksaa ensimmäiselle hankkijalla euron. Sinä saat sen tuotteen 4 eurolla. Nuo 8 euron tuotteet eivät mene kaikki kaupaksi, eli n. Puolet joudut myymään 6 eurolla jolloin ei voittoa paljoa tule. Franssin johtajat saavat joka tapauksessa joka 8 euron tuotteesta 3 euroa ja jonkun provikan vielä mahdollisesti...
Tuossa vaan karkeaa suuntaa antava esimerkki. JA kaikista tärkein on se, että perustat OY:n!!!!!!!!!!! - Autuas....
Yrittelijäää kirjoitti:
Oam yritys vaan, tosiaan frans ketjussa voi joutua todella pulaan! Lisäksi itse tyttöystäväni kanssa yritämme ostaa tuollaiset tiimari kamat niistä omista ketjuun kuulumattomista liikkeistä. Tosin niitä on hyvin vaikea löytää! Lisäksi franssi ketjussa on välissä vetäjiä paljon!
Mikä tiimarissa maksaa 8 euroa, maksaa ensimmäiselle hankkijalla euron. Sinä saat sen tuotteen 4 eurolla. Nuo 8 euron tuotteet eivät mene kaikki kaupaksi, eli n. Puolet joudut myymään 6 eurolla jolloin ei voittoa paljoa tule. Franssin johtajat saavat joka tapauksessa joka 8 euron tuotteesta 3 euroa ja jonkun provikan vielä mahdollisesti...
Tuossa vaan karkeaa suuntaa antava esimerkki. JA kaikista tärkein on se, että perustat OY:n!!!!!!!!!!!Se on pienyrittäjälle melkein sama onko t:mi vai pieni oy. Jos nimittäin pitää saada lainalle vakuuksia, myös pieni oy-yrittäjä voi joutua antamaan lainan vakuudeksi esim. asuntonsa tai muuta henk.koht. omaisuuttaan siinä missä toiminimikin ellei oy:n pääoma riitä. Muuten kyllä siis periaatteessa oy on turvallisempi kun yrittäjä on vastuussa vain sijoittamallaan pääomalla.
- yrittelijää
Autuas.... kirjoitti:
Se on pienyrittäjälle melkein sama onko t:mi vai pieni oy. Jos nimittäin pitää saada lainalle vakuuksia, myös pieni oy-yrittäjä voi joutua antamaan lainan vakuudeksi esim. asuntonsa tai muuta henk.koht. omaisuuttaan siinä missä toiminimikin ellei oy:n pääoma riitä. Muuten kyllä siis periaatteessa oy on turvallisempi kun yrittäjä on vastuussa vain sijoittamallaan pääomalla.
En tarkoita tuollaista lainaa vaan maksamattomat tilaukset, vuokrat, vakuutukset ym juoksevat kulut. Niitä ei oy maksa, mutta tmi maksaa lopettaessa.
- (nojaa vaan!)
yrittelijää kirjoitti:
En tarkoita tuollaista lainaa vaan maksamattomat tilaukset, vuokrat, vakuutukset ym juoksevat kulut. Niitä ei oy maksa, mutta tmi maksaa lopettaessa.
No joo, periaatteessa jos oy konkkaa niin voi vuokra- ym rästit jäädä velkojien tappioksi, mutta aika lirissä pieni oy-yrittäjä varmaan on, kyllä firman pääomasta revitään mikä irti lähtee ja tutkitaan onko ollut velallisen epärehellisyyttä, konkurssirikosta jne.
- asasas....
yrittelijää kirjoitti:
sinua pelasta. Kun vuokraat liiketilan (vaikka olisit frankkari) maksat 3kk vuokraa vastaavan summan vakuudeksi ja alkuvarastoa varten sinun täytyy hankkia rahoitu, koska tuotteet maksat heti ja myyt myöhemmin. Ainoa mitä saat oy:stä apua konkassa on verot ja kertyneet maksamattomat laskut. Ottamasi lainan olet joutunut itse takaamaan joten maksumies olet sinä.
Eräs halpakrääsäkonseptilla toimiva yrittäjä jolla nyttemmin on useita myymälöitä aloitti aikanaan "villinä yrittäjänä" ja hankki itse krääsän Kiinasta. Kaveri lähti pariksi viikoksi perheen kanssa lomalle, perhe lomaili ja kaveri hankki seuraavan kauden tavarat liikkeeseen. Tuote joka suomalaistukussa maksaa 5 € on senttejä Kiinassa eikä se siitä nouse vaikka laitat tullit ja rahdit päälle. Tavarat tuli parissa kolmessa kontissa vuoden aikana ja ne myyntiin edullisesti. Sama juttu taas seuraavaa kautta varten.
- liikettä pukkaa
Ko. ketju ei kuulu franchising-ketjuihin, siis noihin mitä tuolla franchising-sivuilla on, vaikka idea varmaankin on suhteellisen sama.
Tuon oy-asian olenkin joo katsonut, että varmaankin se olisi järkevintä.
Seuraavaksi täytyisi vaan ottaa niin sanotusti "härkää sarvista" ja ottaa "emo-yhtiöön" yhteyttä.
Ihan omaa liikettä en halua, koska unelmani on nimenomaan tuon yhden ketjun liikkeen omistaja olla (ehkä hölmöä, mutta pakko seurata vaistoaan!). En yhtään tiedä etsivätkö he uusia yrittäjiä täälläpäin, joten hieman jännittää.
Kaikennäköisiä laskelmia olen tehnyt ja tosiaan parissakin ko.ketjun liikkeessä olen käynyt lähiaikoina vakoilemassa ja itsekin tein ostoksia. :)
Tällä hetkellä ainakin näyttäisi, että tuotteita menee ok, mutta tulevaisuudestahan ei ikinä tiedä.
Ja jos ko.liikkeen ehdot näyttävät aivan kamalilta, niin en tietenkään hommaan rupea.
Kiitos linkeistä, ihan märkäkorva olen kaikkeen bisnekseen liittyvässä, mutta kova opiskelu on päällä.- Franchising tai ei
Franchising tai ei niin älä luulekaan etteikö niillä olisi ihan sama idea. Voi olla jopa pahempi jos ketju ei kuulu franchising-yhdistykseen, voi olla vielä "villimää" menoa.
Kirjoitit: "näyttäisi, että tuotteita menee ok,"
"ok" ei riitä, pitää mennä niin paljon että tulee katettakin kaikkien royalty-maksujen ja kampanjoitten, liikepaikkavuokrien jne jne päälle - ja se kate on sitä "palkkaasi".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865