Miksi Alfa ei pidä hintaansa?

5432

Autopalstat pursuavat 100th ajettuja Alfoja, ja hinta pyörii muutamissa tuhansissa.
Mikä tähän on johtanut, järjettömät varaosa ja huoltohinnat?
Vai eikö auto yleensä kestä juuri enempää?

Tämä ei ole provo, koska omistin itsekin, yli kymmenen vuotta sitten 164 TS, version, vieläpä viilatun sellaisen.
Jyrkät nokat, lastutus jne.
Sillä kerkis aika nopeaan.

Mutta sekin meinas lahota käsiin, vaikka vanhakaan ei ollut.
Katsastukseen piti löydyttää 3 tulpan johto, että meni pakokaasutesteissä läpi...
Sehän haki kierroksia ylös alas muutenkin.

22

1961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+1

      Muutaman vuoden ikäinen 159 säilytti taannoisessa vertailussa hintansa paremmin kuin MB C-sarja tai Volvo S60.

      Vanhempaa sataviiskuutosta saa jo toki aika halvalla. Maine, ylläpitökulut varmaankin selittävät.

    • do däin

      Alfat ovat todella kauniita autoja. Sähkölaitteet vaan ovat kehnoa italialaista laatua.

      Tommosen jatkuvasti temppuilevan auton voi kivasti ottaa työsuhdeautokseen, kun auton köhiessä sen voi aina viedä merkkihuoltoon Deltaan.

      Mutta yksityisenä on Delta kierrettävä kaukaa! Siksi Alfaa ei kukaan halua ( paitsi ehkä koulutettu autonasentaja) omaan talliinsa, koska ei kenenkään massi kestä jatkuvaa korjaamossa asioimista.

      Summasummarun: kaunis auto mutta yksityielle tavattoman kallis ja harmaita hiuksia aiheuttava auto.

      • hehe9

        vastaus,


      • Alfailija

        En tiedä muiden mallien sähkölaitteista, mutta ainakin meidän 9 -vuotiaassa 156 Berlinassa valtaosa sähkölaitteista ovat kehnoa saksalaista Bosch -laatua (mm. ruisku, sytytys, ABSit yms.) ja ne ovat toimineet aivan kelvollisesti vuosikausia. Italialaisia sähkölaitteita olen löytänyt mm. etulyhdyt (Carello) ja sivupeilit (Magneti Marelli) mutta nekin ovat toimineet moitteetta, niin kuin koko ajokki.

        Ehkä Alfat ovat yksilöitä, mutta ainakaan meitä se ei ole vienyt vararikkoon, sillä huollatamme sitä parilla eri pienkorjaamolla joilla on ymmärtämys tätä jalorotuista vähemmistömerkkiä kohtaan. Aika pitkälle on selvitty pelkillä määräaikaishuolloilla ja tuon ikäisessä olevien kulutusosien vaihdolla....

        Ja perheemme hiukset ovat edelleen normaalin väriset ;)


    • jokumuu.

      Mikäs autopalsta pursuaa satkun ajettuja muutaman tonnin Alfoja? Ei ainakaan Nettiauto, halvin yksilö maksaa tällä hetkellä 4250€ ja on vuosimallia 1996. Seuraavaksi halvin onkin sitten kahdeksan tonnia.

      Jos "viilattu" 164 on joskus kymmenen vuotta sitten huojuttanut tyhjäkäyntiä niin syyttävän sormen voi kääntää osoittamaan viilaajaa, ei autotehdasta. Itsekin kymmenen vuotta sitten -88 164 TS:n omistaneena väitän että ruoste ei todellakaan ollut päälimmäisiä murheita. Auto oli suvussa vielä pari vuotta sitten kunnes lopulta pyöräytti kiertokangen laakerin kun siihen ei viimeisinä vuosina kukaan viitsinyt vaihtaa edes öljyjä. Kori pysyi viimeisiin vuosiin asti kunnossa lukuunottamatta takakaarien kuplimista, taka-akseliston poikittaispalkki tosin vaihdettiin mätimisen vuoksi.

    • Pursuuhan?

      Kerroit, että autopalstat "pursuavat" 100 000km ajettuja Alfoja. Mistä kummasta niitä sinne oikein pursuaa, kun merkki ei ole milloinkaan yltänyt kymmenen, tai edes kahdenkymmenen myydyimmän auton joukkoon maassamme, eikä niitä taida olla koko autokannastamme kuin 10 - 15 000kpl!

      Siksi tässä kysynkin, miten ihmeessä tuollainen määrä voi ylipäätään mihinkään pursuta, kun kansa ajaa 90 -prosenttisesti perhevankkureilla ja autokauppa käy niiden parissa.

      Ja mitä lehtien palstoilla, netissä ja autoliikkeissä myytävänä oleviin Alfoihin taas tulee, ovat ne yleensä sellaisten ihmisten hylkäämiä, joka ostettuaan Alfan kuvittelevat hankkivansa "korkealaatuisen ja tyylikkään urheiluauton" kansankinnerin hinnalla ja ylläpitokuluilla. He pitävät sitä hetken ja pettyvät pahasti kun se ei ollutkaan laadukas, ei halpa ylläpidettävä eikä urheiluauto, vaikkakin tyylikäs ja persoonallinen.

      Sitten sitä tullaan tälle palstalle poraamaan......

      • vastaus.

        aloittajan kysymykseen on,että 99.8% suomen kansasta ei halua maksaa paskasta,ja tällä tarkoitetaan ranskasta ja italiasta tulleita tuotteita.
        katsokaa nyt vaikka tuota ranskalaisten tekemää ydinvoimalaa:ei valmistu koskaan,kun kaikki tehdään vähän sinnepäin.
        italialaisilla sama vika.
        jumalan kiitos,italialaiset eivät tee ydinvoimaloita.


      • Laatua?
        vastaus. kirjoitti:

        aloittajan kysymykseen on,että 99.8% suomen kansasta ei halua maksaa paskasta,ja tällä tarkoitetaan ranskasta ja italiasta tulleita tuotteita.
        katsokaa nyt vaikka tuota ranskalaisten tekemää ydinvoimalaa:ei valmistu koskaan,kun kaikki tehdään vähän sinnepäin.
        italialaisilla sama vika.
        jumalan kiitos,italialaiset eivät tee ydinvoimaloita.

        ....eipä niitä tehdä täälläkään, joten olemme jäävejä arvostelemaan ranskalaisten ja italialaisten tekemisiä.

        Mutta mietippä hetki, mitä kaikkea esim. italiassa valmistetaan: Autoja (useampaa eri merkkiä) mopoja, skoottereita, moottoripyöriä, laivoja ja niiden moottoreita, lentokoneita, junia, pienmoottoreita, veneitä, venemoottoreita, kompressoreja, generaattoreita, vaatteita, kenkiä, polkupyöriä, koruja, urheiluvälineitä, elintarvikkeita ja niiden valmistamiseen tarvittavia laitteita, jne, jne..............

        Listaa voisi jatkaa elämän eri osa-alueilta tuotteiden raaka-aineista niiden lopputuotteisiin asti.

        En tässä väitä, että kaikki nämä tuotteet olisivat erityisen korkealaatuisia, mutta ne ovat osoitus siitä osaamisesta, yritteliäisyydestä ja tietotaidosta, jota heillä on ja jota meillä ei ole! Ja esim. minä huomasin omistavani huomaamattani useitakin eri tuotteita, jotka on valmistettu italiassa (muutakin, kuin vain perheemme Alfan)

        Sen sijaan "laadukkaita" suomalaisia tuotteita näyttää löytyvän kaapista ja kauppojen hyllyiltä vuosi vuodelta vähemmän, mistähän se mahtaa oikein johtua.....?


      • enpä tässä
        Laatua? kirjoitti:

        ....eipä niitä tehdä täälläkään, joten olemme jäävejä arvostelemaan ranskalaisten ja italialaisten tekemisiä.

        Mutta mietippä hetki, mitä kaikkea esim. italiassa valmistetaan: Autoja (useampaa eri merkkiä) mopoja, skoottereita, moottoripyöriä, laivoja ja niiden moottoreita, lentokoneita, junia, pienmoottoreita, veneitä, venemoottoreita, kompressoreja, generaattoreita, vaatteita, kenkiä, polkupyöriä, koruja, urheiluvälineitä, elintarvikkeita ja niiden valmistamiseen tarvittavia laitteita, jne, jne..............

        Listaa voisi jatkaa elämän eri osa-alueilta tuotteiden raaka-aineista niiden lopputuotteisiin asti.

        En tässä väitä, että kaikki nämä tuotteet olisivat erityisen korkealaatuisia, mutta ne ovat osoitus siitä osaamisesta, yritteliäisyydestä ja tietotaidosta, jota heillä on ja jota meillä ei ole! Ja esim. minä huomasin omistavani huomaamattani useitakin eri tuotteita, jotka on valmistettu italiassa (muutakin, kuin vain perheemme Alfan)

        Sen sijaan "laadukkaita" suomalaisia tuotteita näyttää löytyvän kaapista ja kauppojen hyllyiltä vuosi vuodelta vähemmän, mistähän se mahtaa oikein johtua.....?

        ole tässä suomalaisia tuotteita hehkuttamassakaan,mutta kyllä valitettava totuus,(tai onko se valitettava)
        että ei italiasta tai ranskasta ole vielä mitään kunnollista tullut.
        Tai anteeksi,italialaiset Beretan ja Benellin haulikot ovat kyllä laatutavaraa.
        Ranskasta on tullut hyvät hajuvedet ja kunnon kuppa.
        Valitettava tosiasia on,että italialaisten ja ransakalaisten autojen pellit ovat huonompia kuin japsien.


      • kuten essonbaarit
        enpä tässä kirjoitti:

        ole tässä suomalaisia tuotteita hehkuttamassakaan,mutta kyllä valitettava totuus,(tai onko se valitettava)
        että ei italiasta tai ranskasta ole vielä mitään kunnollista tullut.
        Tai anteeksi,italialaiset Beretan ja Benellin haulikot ovat kyllä laatutavaraa.
        Ranskasta on tullut hyvät hajuvedet ja kunnon kuppa.
        Valitettava tosiasia on,että italialaisten ja ransakalaisten autojen pellit ovat huonompia kuin japsien.

        > ole tässä suomalaisia tuotteita hehkuttamassakaan,mutta kyllä valitettava totuus,(tai onko se valitettava) että ei italiasta tai ranskasta ole vielä mitään kunnollista tullut.

        No mistä sitten tulee? Jenkkilandiasta? Saksasta... kuten pätkivät turvatyynyjen liittimet (Bosch -laatua) tai saksanseisoja -raitiovaunut, jotka ovat enimmäkseen seisseet pajalla korjattavana (rungossa ja telirakenteissä väsymimsmurtumia yms. pientä laittoa). Nythän niitä paskoja on kierrätetty tehtaalla uudelleenrakennettavina ja yhtenä ehtona sille, ettei kauppaa peruta, oli se, että vaunuista saadaa kerraallaan yli puolet liikenteeseen....

        > Valitettava tosiasia on,että italialaisten ja ransakalaisten autojen pellit ovat huonompia kuin japsien.

        Valitettava tosiasia on se, ettei essonbaareja enää ole ja autotietämyksesi on jäänyt päivittämättä tälle vuosituhannelle. Ranskalaiset pomppasivat jo iät ajat sitten tilastojen häntäpäästä varsin hyvin ruostetta kestäviksi, kun rupesivat käyttämään sinkittyä peltiä kriittisissä osissa. Myös Fiat on parantanut ruostesuojausta sitten 80-luvun päivien.

        Japsit ovat jääneet tässä lajissa (kuten monessa muussakin) jalkoihin ... lähtötilanne ei ehkä ollut yhtä heikko, mutta myös parannukset ovat jääneet lähinnä nimellisiksi.

        Ja jos meinasit alkaa mussuttamaan, että käytetään japseissakin sinkittyä peltiä, niin on hyvä muistaa, ettei pelkkä sinkitys sinällään vielä mitään takaa - aika paljon on vaikutusta myös sillä, kuinka paksulti sitä sinkkiä on kehdattu laittaa.


      • jokumuu.
        enpä tässä kirjoitti:

        ole tässä suomalaisia tuotteita hehkuttamassakaan,mutta kyllä valitettava totuus,(tai onko se valitettava)
        että ei italiasta tai ranskasta ole vielä mitään kunnollista tullut.
        Tai anteeksi,italialaiset Beretan ja Benellin haulikot ovat kyllä laatutavaraa.
        Ranskasta on tullut hyvät hajuvedet ja kunnon kuppa.
        Valitettava tosiasia on,että italialaisten ja ransakalaisten autojen pellit ovat huonompia kuin japsien.

        http://www.talouselama.fi/uutiset/article161553.ece

        "Vielä huonommin menee Alfa Romeo -kuskeilla. Alle kuutosen keskiarvo huoltopalveluissa kätkee taakseen luultavasti raivokohtauksia huoltotiskillä, pilalle menneitä työpäiviä, peruuntuneita automatkoja...."
        "Mutta ihmisen suhde autoon on kummallinen. Alfa-kuskit antavat anteeksi surkean huollon ja luokattomat myyntipalvelut. He ovat autoonsa aika tyytyväisiä ja myös paljon keskimääräistä sitoutuneempia merkkiin."

        Ilmeisesti se Luigi on kumminkin osannut jotain tehdä oikein jos kerran merkkiuskollisuus kestää kärvistelyn surkeiden jälleenmyynti- ja huoltopalveluiden kanssa. Nyt maahantuojan vaihduttua voi olettaa ettei ainakaan huonompaan olla menossa, saas nähdä mitä tuleman pitää.

        En lähtisi ranskalaisiakaan yleistämään kelvottomiksi tekeleiksi. Edellinen käyttökinnerini oli patonki joka meni vaihtoon 380tkm ajettuna. Luonnollisesta kulumasta aiheutuvia osanvaihtoja alkoi ohjelmassa olla jo liikaa joten laitoin kiertoon, mutta "yleisesti tiedossa olevat" sähköviat antoivat edelleen odottaa itseään. Automaatti-ilmastoinnit, sadetunnistimet, vakionopeussäätimet sun muut rensselit toimivat niin kuin uutena eikä ylimääräisiä merkkivalojakaan vilkkunut. Auto oli myös edelleen ajomukavuudeltaan parempi kuin moni uusi auto. Kuinka paljon pidemmälle pitäisi keskihintaisen perheauton kestää jotta se voitaisiin luokitella kunnolliseksi?


      • Näintaas..
        vastaus. kirjoitti:

        aloittajan kysymykseen on,että 99.8% suomen kansasta ei halua maksaa paskasta,ja tällä tarkoitetaan ranskasta ja italiasta tulleita tuotteita.
        katsokaa nyt vaikka tuota ranskalaisten tekemää ydinvoimalaa:ei valmistu koskaan,kun kaikki tehdään vähän sinnepäin.
        italialaisilla sama vika.
        jumalan kiitos,italialaiset eivät tee ydinvoimaloita.

        Ei voi kuin nauraa vastauksillesi! Pysyhän sinä siellä bemarin ratissa vaan, kun saat korttisi joskus...


    • A3SB

      No valitettavasti autopalstat eivät pursua 100tkm ajettuja muutaman tonnin hintaisia Alfoja, nimittäin jos näin olisi olisi minullakin sellainen.

      Juttu on vaan nyt niin että käytetyn auton hinnoittelu perustuu vuosimallin lisäksi paljolti siihen kuinka Teppo Tavallinen kaduntallaaja arvostaa ko automerkkiä. Teppo arvostaa sellaisia merkkejä kuin Toyota ja Volvo sekä haaveilee joskus omistavansa Mersun. Teppo ei mistään hinnasta ottaisi sellaista autoa kuin Alfa Romeo, Citroen tai Subaru, outoja merkkejä joista ei oikein tiedä ja kavereiden arvostustakaan ei niillä saa. Koska Teppo ja hänen kaltaisensa ovat autokauppiaiden tärkeitä asiakkaita ovat käytetyt Toyotat, Volvot ja erityisestikkin Mersut vähän muita merkkejä kalliimpia. Alfa Romeo on taas autokauppialle ongelma koska kukaan Tepon kaltaisista ei oikei halua ostaa sitä, ei vaikka hintaa laskisikin. Autokauppiaan ainoa toivo on oikeastaa että jokin päivä kauppaan kävelisi Tauno Tuplakipinä ja ostaisi rivistöön happanevan Alfan. Autokaupianaan on oikeastaan pakko myydä Alfa alihintaan Taunolle koska hän on aiempien autokauppojen ja varaosa puolella vierailujensa tuloksena tyhjätasku ja kukaan muukaan ei Alfaa autokauppiaan asiakaspiiristä osta. Vaihtoautoa ei autokauppias Taunolta halua sillä vaihtoauto olisi toinen vielä vanhempi Alfa. Tauno saa siis naapuriensa iloksi neljännentoista Alfansa pihalleen muutaman tonnin naurettavaan hintaan.

      • Jaguaristinyt

        Jep !
        Aina ihaillut alfaa.
        Olikin pari kpl Alfettaa vm 1977.
        Makea peli.
        Sähköt niin ja näin, oli joko magnetto marelli tai lucas tai bosch.
        Ovet mätäni alta mutta kone ja tekniikka kesti.

        Eli työwsuhdeautona ok ja käytettynä kivakin ostos.
        Italian pikkuori ( F = on se oikea ori ).
        Suosittelen jos pikkuviat ei haittaa!


      • nettiautosta
        Jaguaristinyt kirjoitti:

        Jep !
        Aina ihaillut alfaa.
        Olikin pari kpl Alfettaa vm 1977.
        Makea peli.
        Sähköt niin ja näin, oli joko magnetto marelli tai lucas tai bosch.
        Ovet mätäni alta mutta kone ja tekniikka kesti.

        Eli työwsuhdeautona ok ja käytettynä kivakin ostos.
        Italian pikkuori ( F = on se oikea ori ).
        Suosittelen jos pikkuviat ei haittaa!

        Myydään kuvan mukainen Fiat Brava. Puola on rikki ja ajovalot on pimeenä. Parkit kyllä toimii. Muuten auto toimii hyvin. Ajettu parkkiin 3 pytyllä. Seissyt 2 kk ja nyt ei suostu käyntiin.
        -vuosimalli 1997,ajokilometrit 147000

        Moottorivikainen puristukset puuttuu. Eli ei lähde käyntiin.
        Fiat marea 1998
        kilometrejä ei ilmoitettu

        Konevikainen Marea-1998

        KONERIKKOINEN-1998,148000km

        mistä muusta kuin fiatista kone on loppu,kun mittariin pyörähtää 150000km?

        nettiautoa,kun selaa,niin ei tee fiatia mieli,tosin ei ole koskaan tehnytkään.


      • jokumuu.
        nettiautosta kirjoitti:

        Myydään kuvan mukainen Fiat Brava. Puola on rikki ja ajovalot on pimeenä. Parkit kyllä toimii. Muuten auto toimii hyvin. Ajettu parkkiin 3 pytyllä. Seissyt 2 kk ja nyt ei suostu käyntiin.
        -vuosimalli 1997,ajokilometrit 147000

        Moottorivikainen puristukset puuttuu. Eli ei lähde käyntiin.
        Fiat marea 1998
        kilometrejä ei ilmoitettu

        Konevikainen Marea-1998

        KONERIKKOINEN-1998,148000km

        mistä muusta kuin fiatista kone on loppu,kun mittariin pyörähtää 150000km?

        nettiautoa,kun selaa,niin ei tee fiatia mieli,tosin ei ole koskaan tehnytkään.

        Epäilen ettei Jaguaristi tarkoittanut F:llä Fiatia...

        Tuo koneiden hajoaminen ei välttämättä ole pelkästään valmistajan syy. Kymmenen vuotta vanhaa puoli-ilmaista autoa kun ei monikaan viitsi juuri huoltaa, ja kun esimerkiksi jakohihnalla tulee metrit täyteen niin se on sitten siinä. Kymmenvuotiaan Volvon kohdalla ei yhtä moni kaveri taida olla valmis riskeeraamaan jättämällä hihnanvaihtoa väliin.


    • Hyvää ja kaunista

      Alfa ei pidä hintaansa, koska keskiverto suomalainen ei ymmärrä autoista mitään. Tuoreempia Alfoja ei kannata tuoda Saksasta, ovat nimittäin siellä yllättävän kalliita. Saksalaiset ymmärtävät ajamisesta paljon enemmän, kuin suomalaiset.

      Pelko ruostumisesta ja sähkövioista istuu myöskin lujassa. Ei ne nykyään ole sen huonompia, kuin muutkaan euroopplaiset autot.

      Sitten on vielä se, että mitä ominaisuuksia painottaa; jos ainoa kriteeri on se, että autossa ei ole koskaan vikaa, niin tojo on ok. Saman tien kannattaa panostaa rumaan naiseen, joka osaa siivota ja laittaa ruokaa... Minä ajan Alfalla, naiseni on huono kokki ja laiska siivooja, mutta ajo-ominaisuudet ja ulkonäkö ovat kohdallaan.

      Se, että puhuu tojota-miehen kanssa autoista on vähän sama, kuin että puhuu homon kanssa naisista...

      • Melmoso revocare

        ... etelä-euroopassa alle satatuhatta ajettuna.

        Muutamia kommentteja Alfasta:

        ehkä paras ajettavuudeltaan
        ei tarvi murehtia ruostumisesta
        sporttinen, omaleimainen, hyvä muotoilu
        kevyempi kuin normaalit perheautot, kiihtyy hyvin

        - ei kestä pohjoisen ilmastoa
        - tekniikka heikohkoa
        - mm. ripustukset, puslat, tukivarret, nokka-akselit yms.

        Täällä vaihtelevassa ilmastossa Alfa vain on surkea peli. Ja myös alustansa puolesta.

        Tässä lista oman Alfani vioista kun on ajettu 121000 km

        - kaikki puslat hapristuneet tai pudonneet
        - ylätukivarret vaihdettu kahteen kertaan
        - iskarit myös kahteen kertaan
        - kallistuksenvakaajat, koiranluut
        - pyöränlaakerit myös kahteen kertaan
        - nokka-akselit valuvammaisia, toiset nokat kuluu huimaa vauhtia, jopa 5 mm.
        - jatkuvia lambda-vikoja
        - ilmamassamittainvikoja
        - ilmastoinnin kennosto puhkeilee jatkuvasti/arka kiveniskuille
        - ilmastointilaitteen pumppu jumittelee
        - Nokkahihna poikki, venttiiliremppa
        - Mittarivalot sammuilee vähänväliä
        - käsijarruvaijeri vaihdettu 3 kertaa, hapettuu/jumittuu
        - penkinlämmittimet rikki. Taas.
        - Polttimot kärähtelee akun puolelta vähänväliä

        Ehkä unohdin jotain. Nyt olen vaihtamassa merkkiä niin vaihdossa on luvattu enimmillään 5000e. Että pitääpä hyvin arvonsa. Kyllä se käytettyjen Alfojen määrä/ajetut km:t/myyntihinta sanoo paljon mitä autosta ollaan mieltä. Fakta on että Alfa näillä leveysasteilla on paitsi tyhmä myös kannattamaton sijoitus.


      • Auris´
        Melmoso revocare kirjoitti:

        ... etelä-euroopassa alle satatuhatta ajettuna.

        Muutamia kommentteja Alfasta:

        ehkä paras ajettavuudeltaan
        ei tarvi murehtia ruostumisesta
        sporttinen, omaleimainen, hyvä muotoilu
        kevyempi kuin normaalit perheautot, kiihtyy hyvin

        - ei kestä pohjoisen ilmastoa
        - tekniikka heikohkoa
        - mm. ripustukset, puslat, tukivarret, nokka-akselit yms.

        Täällä vaihtelevassa ilmastossa Alfa vain on surkea peli. Ja myös alustansa puolesta.

        Tässä lista oman Alfani vioista kun on ajettu 121000 km

        - kaikki puslat hapristuneet tai pudonneet
        - ylätukivarret vaihdettu kahteen kertaan
        - iskarit myös kahteen kertaan
        - kallistuksenvakaajat, koiranluut
        - pyöränlaakerit myös kahteen kertaan
        - nokka-akselit valuvammaisia, toiset nokat kuluu huimaa vauhtia, jopa 5 mm.
        - jatkuvia lambda-vikoja
        - ilmamassamittainvikoja
        - ilmastoinnin kennosto puhkeilee jatkuvasti/arka kiveniskuille
        - ilmastointilaitteen pumppu jumittelee
        - Nokkahihna poikki, venttiiliremppa
        - Mittarivalot sammuilee vähänväliä
        - käsijarruvaijeri vaihdettu 3 kertaa, hapettuu/jumittuu
        - penkinlämmittimet rikki. Taas.
        - Polttimot kärähtelee akun puolelta vähänväliä

        Ehkä unohdin jotain. Nyt olen vaihtamassa merkkiä niin vaihdossa on luvattu enimmillään 5000e. Että pitääpä hyvin arvonsa. Kyllä se käytettyjen Alfojen määrä/ajetut km:t/myyntihinta sanoo paljon mitä autosta ollaan mieltä. Fakta on että Alfa näillä leveysasteilla on paitsi tyhmä myös kannattamaton sijoitus.

        Niin, ajelin itsekin ennen italialaisilla autoilla(Fiat, Lancia) sekä sittemmin Ranskalaisilla autoilla(Peugeot ja Renault) ja parjasin aina japanilaisia autoja tylsinä ja harmaina tavisautoina. Ajattelin sitten, että nytpä kokeilen jaappanilaista ja ostin uuden Toyota Auriksen. Eipä tuo leirin vaihto nyt niin dramaatista ollut. Olihan Laguna hiton hieno ajaa, mutta Toyotasta sain vastapainona paaaaaljon huolettomamman auton ja jonka merkkihuolto toimii loistavasti. Auto ei myöskään ihastuta eikä vihastuta ketään eikä aiheuta turhaa kateutta kenessäkään, mutta hoitaa tehtävänsä loistavasti. Olen hemmetin tyytyväinen!


      • Moka oli
        Melmoso revocare kirjoitti:

        ... etelä-euroopassa alle satatuhatta ajettuna.

        Muutamia kommentteja Alfasta:

        ehkä paras ajettavuudeltaan
        ei tarvi murehtia ruostumisesta
        sporttinen, omaleimainen, hyvä muotoilu
        kevyempi kuin normaalit perheautot, kiihtyy hyvin

        - ei kestä pohjoisen ilmastoa
        - tekniikka heikohkoa
        - mm. ripustukset, puslat, tukivarret, nokka-akselit yms.

        Täällä vaihtelevassa ilmastossa Alfa vain on surkea peli. Ja myös alustansa puolesta.

        Tässä lista oman Alfani vioista kun on ajettu 121000 km

        - kaikki puslat hapristuneet tai pudonneet
        - ylätukivarret vaihdettu kahteen kertaan
        - iskarit myös kahteen kertaan
        - kallistuksenvakaajat, koiranluut
        - pyöränlaakerit myös kahteen kertaan
        - nokka-akselit valuvammaisia, toiset nokat kuluu huimaa vauhtia, jopa 5 mm.
        - jatkuvia lambda-vikoja
        - ilmamassamittainvikoja
        - ilmastoinnin kennosto puhkeilee jatkuvasti/arka kiveniskuille
        - ilmastointilaitteen pumppu jumittelee
        - Nokkahihna poikki, venttiiliremppa
        - Mittarivalot sammuilee vähänväliä
        - käsijarruvaijeri vaihdettu 3 kertaa, hapettuu/jumittuu
        - penkinlämmittimet rikki. Taas.
        - Polttimot kärähtelee akun puolelta vähänväliä

        Ehkä unohdin jotain. Nyt olen vaihtamassa merkkiä niin vaihdossa on luvattu enimmillään 5000e. Että pitääpä hyvin arvonsa. Kyllä se käytettyjen Alfojen määrä/ajetut km:t/myyntihinta sanoo paljon mitä autosta ollaan mieltä. Fakta on että Alfa näillä leveysasteilla on paitsi tyhmä myös kannattamaton sijoitus.

        kokemukset kolme vuotta sitten kun vaihdoin volvosta alfaan. Vituttaa silloin tyhmyys vieläkin, mutta oppirahat on maksettava. Kaikki kyllä varoitteli vioista, mutta en vaan uskonut.

        Arvosta hävisi vuoden vanhana ostettuna autosta n. 60 % vajaassa kahdessa vuodessa.

        Nyt on BMW ja tulee olemaan jatkossakin.


    • Italoautojen ystävä

      Valtaosa ihmisistä pelkää ostaa käytettyä Alfaa, koska uskoo siinä olevan jatkuvasti kaikenlaisia vikoja. Tästä johtuu myös se, että suuri osa ihmisistä salaa unelmoi uudesta Alfasta, mutta hyvin harvasta on lopulta sen unelman toteuttajaksi.

      Alfan viehätys perustuu osaksi juuri siihen, että se on harvinainen. Hyvin hoidettuna se kestää siinä missä muutkin. Auton kestävyys kun on hyvin pitkälle kiinni siitä, miten sitä hoitaa ja huoltaa.

      Alfisti ei osta Alfaa myydäksen sen, vaan ajaakseen ja nauttiakseen. Huvituksella voi olla tietty hinta, mutta moneen autoon saa menemään paljon isommankin summan, eikä samanlaista vastinetta rahalle tule lähes tulkoonkaan.

      Käytettynä Alfansa hankkiville on suuren yleisön Alfa-pelko suoranainen onnen potku. Aivan mahtavan kulkupelin voi saada hyvinkin kohtuuhinnalla, suorastaan halvalla. Sama pätee muihinkin italialaismerkkeihin.

      • liisarilla ajelen

        miksikään nautinnoksi ainakaan etuvetoisia Alfoja. Nelivedoista ei ole kokemuksia, mutta ei ne ainakaan huonompia voi olla. Tuleeko niissä edes takapyörille enemmän vetoa?

        Nyt on alla nelivetovolvo ja ei ole huippu tämäkään. BMW olisi mahtava, mutta ei kuulu meidän firman politiikkaan. Valitettavasti.

        Alfan saisi, mutta on kyllä iso ei kiitos. Onneksi tuli koeajettua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1179
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      927
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      783
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      57
      706
    Aihe