Verwendungszweck, viite vai viesti?

mää vaan

Niin sitä minä tässä vaan ihmettelen, että kun Saksaan maksaa ja laskussa on mainittu että Verwendungszweck -kohtaan pitää laittaa tilauksen numero ja oma nimi. Onko tämä nyt sitten suomalaisittain viite vai viesti? Nordean verkkopankissa kun laittaa maksua ulkomaille niin viite-kohtaa ei edes ole, ainoastaan viesti. Mutta nykyään kun ulkomaanmaksun voi tehdä ihan normaalisti "Uusi Maksu" -kohdasta pelkän IBAN-tilinumeron avulla niin sinnehän voi laittaa vaikkaa viitteenkin. Googlettamalla löysin jonkun murobbs -foorumin keskustelun, jossa Verwendungszweck oli käännetty viitteeksi, mutta epäilyttää, kun sitä ei tuossa ulkomaanmaksussa tosiaan edes voi laittaa... ???

Voisiko joku nyt vahvistaa, että kumpi se on? Sähköpostiviestissä oli tällä kohdalla vielä, että WICHTIG!
En halua tehdä tätä väärin.

10

16443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaanottajalle

      Tuosta termistä käytetään ainakin suomalaista vastinetta Maksun aihe. Tilauksia tehdessäni on vastapuoli kertonut, mitä kaikkea ko. kohtaan on merkittävä, jotta he pystyvän yksilöimään, mistä syystä tllisiirto on tehty heille. Ainakin tilausnumero ja oma nimi on vaadittu. Mitään suomalaisittain tuttuja viitenumeroita ei ole.

      Siis laitat siihen Verwendungszweck-kenttään tilauksen numeron ja nimesi.

      • mää vaan

        Siis sain sähköpostissa ohjeet tuohon maksuun, mutta ohjeet olivat saksaksi. Pyysivät laittamaan numeron ja nimen Verwendungszweck -kohtaan. Suomalaisen verkkopankin käyttäjänä en nyt tiennyt, pitikö numero ja nimi laittaa viitteeksi vai viestiksi (suomalaisessa verkkopankissa kun ei missään kohtaa lue "verwendungszweck"). Laitoin viestiksi, katsotaan kuinka käy.


    • Mikkovihainen

      Halojaa tosiaan.. Kun suomesta maksetaan pankkisiirtoja niin kentät ovat viesti sekä viite-ruudut.
      Et todellakaan vastannut kysymykseen selittämällä että saksassa käytetään omaa nimitystä ruuduille. Kysymys on edelleen auki ja itselleni ajankohtainen,
      Eli kun maksan suomalaisesta pankista saksaan käyttäen iban tilinumeroa,
      niin minne syötän tuon myyjän antaman "Verwendungszweck"-koodin?

    • Mikkoeiniinvihainen

      Nämä löysin murobbs-voorumilta.

      Bankleitzahl: (BLZ) Pankkikoodi (konttorin tunnus)
      Kontonummer: Tilinumero
      Kontoinhaber: Tilin haltija
      SWIFT-Code: sama kuin BIC, kansainvälinen tunniste konttorille
      IBAN-Code: kansainvälinen tilinumero
      zu überweisender Betrag: lähetettävä (raha)määrä
      Verwendungszweck: viite

    • olet valehtelija

      Kysymys on kysytty jo 5 vuotta sitten. Ei todellakaan ole auki tai ajankohtainen. Eräpäivä on jo mennyt ja lasku olisi mennyt perintään. Vai vankilassako olit tämän ajan maksamattomien laskujen takia? Turha kuvitella että täällä neuvotaan jotain aggressiivista linnakundia.

      • Mitä ihmettä??

        Luuletko että se henkilö joka tämän kysymyksen kirjoitti viisi vuotta sitten, on ainoa ihminen Suomessa joka koskaan on tilannut Saksasta mitään ja joutunut tekemisiin näiden asioiden kanssa????? Ei ole.

        Tuo Mikko on tietystikin googlettanut tuon termin Verwendungszweck ja päätynyt tähän kysymykseen.

        Vaikka kysymys ei ole aloittajalle auki eikä ajankohtainen, se voi erittäin hyvin olla sitä Mikolle.


    • googlaailija

      kiitos vastauksesta!

    • shoppaamaan

      Viesti-kohtaan olen laittanut tilausnumeron. Viite-kohta voi jäädä tyhjäksi.
      Pelkkä tilinumero ei riitä.

    • Lisäkommentti tähän vanhaan ketjuun.
      Minä saina seuraavan ohjeen
      Verwendungszweck: SE-171912

      Tuo ei ole viitenumero, joka koostuu vain numeroista, joten Viesti-kenttä on ainoa paikka johon sen voi kirjoittaa.

    • Anonyymi

      Suoraan käännettynä tuossa lukee 'käyttötarkoitus'.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe