mielialan aaltoiluhäiriö vai normaaleja tunne vaihteluja?

tyttönen-

olen noin 19 vuotias tyttö. Ja oon alkanut miettiä, että onko mulla jonkin sortin mieliala häiriö tms. Välillä tuntuu, että asiat on loistavasti (vaikkei oliskaa) mutta kuitenki, että kaikki vielä järjestyy ja kääntyy paremmaksi oloa kestää jonkun aikaa, kunnes tän jälkeen tulee hirveä olo, tuntuu kun vajoais kamalaan itsesääliin ja pahaa oloon tuntuu ettei tulevaisuus näytä yhtään valoisalta, itkettää ja raivostuttaa. Ja inhoo tota omaa itsesäälin ja voimattomuuden tunnetta.

Huudan ja purkaan nää ikävät tunteet sitte perheen jäseniin, siis sanallisesti ja syytöksillä. Vaikka tiedän, että syyt eivät ole heissä. Sen jälkeen tulee sitten syyllinen olo.

Sitten saattaa olla ajan jakso, että elämä tuntuu melko tasa-painoselta ja ettei pieni stressi laukase tätä ahdistusta, mutta aina se jossain vaiheessa tulee. vaikkei asiat niin huonosti oliskaa ja olis ihan helposti järjestettävissä. Mutta kun silloin tulee niin helvetin voimaton olo.

Perheelle enkä ystävillenäistä tuntemuksista en ole puhunut, koska haluaisin näyttää heidän silmis vahvalta ja omillaan selviävältä ihmiseltä. Ja osaan näytellä ns. "iloista" joka peittää todellisen olon. Ehkä siks koska enkä kaipaa mitään sääliä heiltä.

Haluis vaa päästä eroon tosta tunnetilojen, välil aika suuriltaki vaihtelulta. Ja elää tasapainosta elämää. Ennen aattelin, että nää tunteet kuuluu nuoruuteen, mut enää en oo ihan varma onko se enään sitä. huh, aika sekavaa teksitiä, toivottavasti joku sais jotain selkoa.

8

4547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meelämme

      Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Se voi aiheuttaa juuri tuollaista. Entä muut lääkkeesi? Vika voi piillä niissä.

    • sama täällä**

      moi, ihan kuin olisi itsestään lukenut, kun luin tota sun tekstiä. mulla syklotomia, johon lääkityksenä lamictal aamuin illoin. auttanut ahdistukseen ja hypoon joudun välillä syömään rauhottavia, että saisin nukuttua. mäkin olen tosi hyvä esittämään "iloista", joten on tullut ihan kavereillekin yllätyksenä tää mun sairaus.. osa ei "tunnusta", että mulla edes olisi tätä. se tuntuu välillä pahalta, kun muut epäilee tätä hommaa. mutta mieheni varmaan on ainoa joka on nähnyt tämän sairauden kaikki puolet, eihän mua kaverit näe 24/7, joten siksi ne ei tiedä kuinka välillä on vaikeaa. ja kavereiden mielestä mä olen vaan tälläinen... no harva sitä varmaan myy asuntonsa 5 min kunnia-ajatuksen jälkeen :) (näin käynyt minullex2) ja toisena päivänä niin paha olo, että voi satuttaa itseään, jotta ei tarvitse mennä töihin, kun tuntuu että kaikki kaatuu päälle. tuo lääkitys vähän auttanut, tuntuu että asiat pysyy edes joissain mittasuhteissa ja järki tulee nopeammin mukaan... mies todella järjen ääni, joten olen alkanut luottamaan sen sanaan kun se huomaa että mulla menee liian lujaa. mäkin vihaan tota läheisille riehumista (mulla hypossa tota äksyilyä), kun ei haluaisi huutaa, mutta kun ei pysty pidättelemään... teen joskus sellaista, että menen autolla ajelemaan ja huudan siellä täysiä, se helpottaa hetkeksi, eikä tule muille pahamieli mun takia :) käy ihmeessä juttelemassa lekurille, niin saat aivan varmasti apua tohon ongelmaan. joo ja kyllä mä pms oireeni hyvin tunnistan, aikas kaunana niistä äksyilyistä/masiksesta tää homma :) olisikin naistenvaivoja tää homma, niin onnellinen oisin ;)

      • sykliä vaan

        Onko psykiatrisi sanonut sinulla olevan bipolaarihäiriö vai syklotymia? Eli pidetäänkö syklotymiaa ( = mielialan aaltoiluhäiriö) bipolaarihäiriönä nykyään eli samalla janalla kuin bipo 1 ja bipo 2 eli varsinaisen bipona = kaksisuuntaisena mielialahäiriönä ... entinen nimitys maanis-depressiivinen?

        Tämä kiinnostaa eli onko syklotymia bipolaarihäiriö? Mm. karjalaiset ihmiset ovat syklotyymisempiä usein kuin esim. "pohjalaaset". Karjalaiset ovat tunnetusti itkijä-nauraja tunne-ihmisiä ja elinkeinokin saatiin aikoinaan "syklotyymisemmin" kuin esim. länsirannikolla, jossa kalastettiin ympäri vuoden. Karjalaiset siis "elivät työtä kovasti tehden mm. kaskea polttaen 9 kk ja sitten iloiten ja nauraen 3 kk" ... näin leikkisästi todeten. Selkeä ero oli siis esim. karjalaisten ja länsirannikkolaisten "elonsykleissä" normaali elämässä. Tämä kulttuuri-/ympäristöperimä siis voi vaikuttaa myös herkkyyteen ja tunteikkuutteen eli mikä idässä oli normaalia iloisuutta oli lännessä "liikaa iloisuutta", mikä idässä tuli "itkien ja vaikertaen ulos" ... pidettiin lännessä topakasti sisällä. Tämä kaikki oli siis normaalia.

        Meillä jokaisella on syklimme ihmisinä ja verenperimä ja kulttuurierot vaikuttavat kovastikin siihen, tulevatko ne ulos tunteikkaasti ja voimakkaasti vai pitääkö ihminen tunteet sisällään enemmän. Myös tapamme reagoida stressiin voi olla syklimäisempi tai tasaisempi sisäänpäin kääntynyt.

        Jos ja kun selviää omasta arkipäivästään sellaisena kuin on niin on ihan normaali suomalainen ihminen. Kun ei loukkaa muita eikä itseään niin syklotymiakin on ihan normaalia tunteikkuutta. Arki kuitenkin pitää olla hallussa jollakin tavalla eikä liian moneen suuntaan kannata revetä vaan tehdä ns. "yksi asia kerrallaan".

        Nykyihminen saa helposti itselleen ns. sairauden nimeltä "viisisuuntainen" juostessaan elämässä viiteen suuntaan yhtäaikaa. Valinnat ovat siis tärkeitä elämässä, koska vain yhteen suuntaan voi juosta kerrallaan. 20- vuotias etsii omaa ns. aikuisen suuntaansa ja voi siis näin "juosta viiteen suuntaan yhtäaikaa". Näin tapahtuu mm. kriiseissä elämän aikana.

        "Pysähtyminen, harkinta: suunnan valinta ja toteutus" on hyvä MOTTO elämässä itse kullekin. :)


      • sama täällä jatkaa *
        sykliä vaan kirjoitti:

        Onko psykiatrisi sanonut sinulla olevan bipolaarihäiriö vai syklotymia? Eli pidetäänkö syklotymiaa ( = mielialan aaltoiluhäiriö) bipolaarihäiriönä nykyään eli samalla janalla kuin bipo 1 ja bipo 2 eli varsinaisen bipona = kaksisuuntaisena mielialahäiriönä ... entinen nimitys maanis-depressiivinen?

        Tämä kiinnostaa eli onko syklotymia bipolaarihäiriö? Mm. karjalaiset ihmiset ovat syklotyymisempiä usein kuin esim. "pohjalaaset". Karjalaiset ovat tunnetusti itkijä-nauraja tunne-ihmisiä ja elinkeinokin saatiin aikoinaan "syklotyymisemmin" kuin esim. länsirannikolla, jossa kalastettiin ympäri vuoden. Karjalaiset siis "elivät työtä kovasti tehden mm. kaskea polttaen 9 kk ja sitten iloiten ja nauraen 3 kk" ... näin leikkisästi todeten. Selkeä ero oli siis esim. karjalaisten ja länsirannikkolaisten "elonsykleissä" normaali elämässä. Tämä kulttuuri-/ympäristöperimä siis voi vaikuttaa myös herkkyyteen ja tunteikkuutteen eli mikä idässä oli normaalia iloisuutta oli lännessä "liikaa iloisuutta", mikä idässä tuli "itkien ja vaikertaen ulos" ... pidettiin lännessä topakasti sisällä. Tämä kaikki oli siis normaalia.

        Meillä jokaisella on syklimme ihmisinä ja verenperimä ja kulttuurierot vaikuttavat kovastikin siihen, tulevatko ne ulos tunteikkaasti ja voimakkaasti vai pitääkö ihminen tunteet sisällään enemmän. Myös tapamme reagoida stressiin voi olla syklimäisempi tai tasaisempi sisäänpäin kääntynyt.

        Jos ja kun selviää omasta arkipäivästään sellaisena kuin on niin on ihan normaali suomalainen ihminen. Kun ei loukkaa muita eikä itseään niin syklotymiakin on ihan normaalia tunteikkuutta. Arki kuitenkin pitää olla hallussa jollakin tavalla eikä liian moneen suuntaan kannata revetä vaan tehdä ns. "yksi asia kerrallaan".

        Nykyihminen saa helposti itselleen ns. sairauden nimeltä "viisisuuntainen" juostessaan elämässä viiteen suuntaan yhtäaikaa. Valinnat ovat siis tärkeitä elämässä, koska vain yhteen suuntaan voi juosta kerrallaan. 20- vuotias etsii omaa ns. aikuisen suuntaansa ja voi siis näin "juosta viiteen suuntaan yhtäaikaa". Näin tapahtuu mm. kriiseissä elämän aikana.

        "Pysähtyminen, harkinta: suunnan valinta ja toteutus" on hyvä MOTTO elämässä itse kullekin. :)

        syklotomia jutun kirjoittanut jatkaa.. eli mulla todettu tuo syklotomia eli lievempi versio tosta kaksisuuntaisesta. paljon lievempää kuin tuo kaksisuuntainen, kamulla on se ja ei meitä oikein voi verrata mielialan puolesta, on sen verran lennokkaanpaan tuo hänen elämänsä. kai tää syklotomia kuuluu tohon samaan bipojen ryhmään, näin olen ainakin ymmärtänyt. itselläni halusin lääkityksen koska hirmu vaikea olla työelämässä tän kanssa koska erotun sekoilujeni vuoksi niin joukosta (esim. koko ajan joku muisti mainita että onkohan sulla lääkitys kohdillaan, pitäsiköhän sun rauhoittua jne., saati jos oli masis menossa, niin sitten sitä vasta kyseltiin että mikä on jne.) ja tämä myös ahdistaa kotielämää, koska perhe kärsii, kun äidin/vaimon mieliala/teot arvaamattomia. lääkityksellä nuo piikit pysyy poissa ja ahdistus on normirajoissa. eli on tyytyväinen arkeen, ilman että siinä tarvitsee koko ajan tapahtua jotain suurta, että jaksaa jatkaa tai ettei ahdistus vie viikoksi peiton alle.
        tuo kuulosti todella oikealta tuo sinun karjalaisuusteoriasi... isovanhemmat karjalaisia :). heidän kaltaiset ihmisten joukossa en todennäköisesti erottuisi, mutta täällä länsisuomalaisten keskellä olen "outo". itse allekirjoitan kyllä tuon, että persoona ratkaisee. mutta kun ympäristö ja oma persoona ristiriidassa ympäristön odotuksiin, ainakin itselle siitä tuli tämä ongelma. en vaan pysty vastaamaan ulkomaailman odotuksiin...


      • masennus
        sykliä vaan kirjoitti:

        Onko psykiatrisi sanonut sinulla olevan bipolaarihäiriö vai syklotymia? Eli pidetäänkö syklotymiaa ( = mielialan aaltoiluhäiriö) bipolaarihäiriönä nykyään eli samalla janalla kuin bipo 1 ja bipo 2 eli varsinaisen bipona = kaksisuuntaisena mielialahäiriönä ... entinen nimitys maanis-depressiivinen?

        Tämä kiinnostaa eli onko syklotymia bipolaarihäiriö? Mm. karjalaiset ihmiset ovat syklotyymisempiä usein kuin esim. "pohjalaaset". Karjalaiset ovat tunnetusti itkijä-nauraja tunne-ihmisiä ja elinkeinokin saatiin aikoinaan "syklotyymisemmin" kuin esim. länsirannikolla, jossa kalastettiin ympäri vuoden. Karjalaiset siis "elivät työtä kovasti tehden mm. kaskea polttaen 9 kk ja sitten iloiten ja nauraen 3 kk" ... näin leikkisästi todeten. Selkeä ero oli siis esim. karjalaisten ja länsirannikkolaisten "elonsykleissä" normaali elämässä. Tämä kulttuuri-/ympäristöperimä siis voi vaikuttaa myös herkkyyteen ja tunteikkuutteen eli mikä idässä oli normaalia iloisuutta oli lännessä "liikaa iloisuutta", mikä idässä tuli "itkien ja vaikertaen ulos" ... pidettiin lännessä topakasti sisällä. Tämä kaikki oli siis normaalia.

        Meillä jokaisella on syklimme ihmisinä ja verenperimä ja kulttuurierot vaikuttavat kovastikin siihen, tulevatko ne ulos tunteikkaasti ja voimakkaasti vai pitääkö ihminen tunteet sisällään enemmän. Myös tapamme reagoida stressiin voi olla syklimäisempi tai tasaisempi sisäänpäin kääntynyt.

        Jos ja kun selviää omasta arkipäivästään sellaisena kuin on niin on ihan normaali suomalainen ihminen. Kun ei loukkaa muita eikä itseään niin syklotymiakin on ihan normaalia tunteikkuutta. Arki kuitenkin pitää olla hallussa jollakin tavalla eikä liian moneen suuntaan kannata revetä vaan tehdä ns. "yksi asia kerrallaan".

        Nykyihminen saa helposti itselleen ns. sairauden nimeltä "viisisuuntainen" juostessaan elämässä viiteen suuntaan yhtäaikaa. Valinnat ovat siis tärkeitä elämässä, koska vain yhteen suuntaan voi juosta kerrallaan. 20- vuotias etsii omaa ns. aikuisen suuntaansa ja voi siis näin "juosta viiteen suuntaan yhtäaikaa". Näin tapahtuu mm. kriiseissä elämän aikana.

        "Pysähtyminen, harkinta: suunnan valinta ja toteutus" on hyvä MOTTO elämässä itse kullekin. :)

        noin tuota kaksisuuntaisesta sen verran että siinä on kyse kyllä pajon muusta kuin mielialan vaihtelusta, se on "vain" yksi oire - kiusallinen mutta aika harmiton muihin oireisiin nähden. Masentuneena sitä onpi ärtyisi ja toki masennutuneena voi tuntea normaalia olotilaa ilman että on kyse mistään mielialan vaihteluun liittyvästä sairauksista siis kyse voi olla vaikkapa vain yksinkerataisesti masennuksesta, siihenkin löytyy kolme tasoa joista jo lievimmänkin diagnoosiin vaaditaan merkittäviä oireita.


      • sykliä vaan
        sama täällä jatkaa * kirjoitti:

        syklotomia jutun kirjoittanut jatkaa.. eli mulla todettu tuo syklotomia eli lievempi versio tosta kaksisuuntaisesta. paljon lievempää kuin tuo kaksisuuntainen, kamulla on se ja ei meitä oikein voi verrata mielialan puolesta, on sen verran lennokkaanpaan tuo hänen elämänsä. kai tää syklotomia kuuluu tohon samaan bipojen ryhmään, näin olen ainakin ymmärtänyt. itselläni halusin lääkityksen koska hirmu vaikea olla työelämässä tän kanssa koska erotun sekoilujeni vuoksi niin joukosta (esim. koko ajan joku muisti mainita että onkohan sulla lääkitys kohdillaan, pitäsiköhän sun rauhoittua jne., saati jos oli masis menossa, niin sitten sitä vasta kyseltiin että mikä on jne.) ja tämä myös ahdistaa kotielämää, koska perhe kärsii, kun äidin/vaimon mieliala/teot arvaamattomia. lääkityksellä nuo piikit pysyy poissa ja ahdistus on normirajoissa. eli on tyytyväinen arkeen, ilman että siinä tarvitsee koko ajan tapahtua jotain suurta, että jaksaa jatkaa tai ettei ahdistus vie viikoksi peiton alle.
        tuo kuulosti todella oikealta tuo sinun karjalaisuusteoriasi... isovanhemmat karjalaisia :). heidän kaltaiset ihmisten joukossa en todennäköisesti erottuisi, mutta täällä länsisuomalaisten keskellä olen "outo". itse allekirjoitan kyllä tuon, että persoona ratkaisee. mutta kun ympäristö ja oma persoona ristiriidassa ympäristön odotuksiin, ainakin itselle siitä tuli tämä ongelma. en vaan pysty vastaamaan ulkomaailman odotuksiin...

        Pitääkö vastata ulkomaailman odotuksiin vai rakentaa itsensä sisäisten odotusten kautta omaksi itsekseen eli ihan terveeksi ihmiseksi ja persoonaksi voimakkaine tunteineen.

        Pitääkö ihminen valjastaa yhteiskunnan vetojuhdaksi esim. lääkityksellä, joka vetää aina siihen suuntaan, kun kaikki muutkin juhdat? Jos teet toisin (vaikka älykkäämminkin) niin sinulle kirjoitetaan sairaan paperit.


    • Anonyymi

      Mulla tutkitaan tällä hetkellä mun toiveesta kaksisuuntaisen mahdollisuutta, mutta koska mulle on todettu lievä uusiutuva masennus, se on ristiriidassa hypomanian kanssa. Eilen aloin miettimään. että olisiko syklotymia sitten osuvampi diagnoosi. Tein tuon MDQ-testin uudemman kerran tänä vuonna ja kyllä-vastauksia tuli 11/13. Maniatesti näytti 13 pistettä eli hypomania olisi.

      Pahinta tässä on se, että samaan aikaan voi olla hypomania sekä masennus.

      • Anonyymi

        Hypomania on lievä mania, johon ei kuulu psykoottisia oireita. Noin puolella sairastuneista ensimmäinen oire on masennus, ja se onkin yleensä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hallitseva mieliala.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe