Leopardigekon ravinnosta

Leogekko

Onko mahdollista ruokkia leopardigekkoa pelkästään näillä tuotteilla vai tarvitseeko se jotain muutakin? Esimerkiksi jauhomatoja tai muuta? Tässä siis kuva kyseisistä tuotteista:

http://www.tiias-pets.net/catalog/product_info.php?cPath=30_49&products_id=239&osCsid=26af46d7049c5479a0936664818feaa2

Mistä voisin ostaa halpoja ruokahyönteisiä? Tiia's petsissä on aika halpaa (Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta liskoista) siihen nähden, miten paljon hyönteisiä yksi rasia siältää :) Voitte myös ehdottaa muita ruokia tai jos tiedätte lähinnä gekoille suunnattua ruokaa, niin kirjoittakaa!

Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen! :)

7

2429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leogekko

      Ja lisäys vielä edelliseen: oletteko itse ostaneet kuvassa olleita rasioita liskoillenne? Miten monta hyönteistä rasia suunnilleen sisälsi ja olivatko hyönteiset kuolleita? ;/

      • gekkonen

        Itse en ole koskaan netistä tilannut, jokatapauksessa gekon tulee saada eläviä ruokahyönteisiä. Kuoriaisia ei suositella leopardigekoille (korjatkaa, jos olen väärässä), koska ne eivät "sula" niin hyvin, kuin esim. madot.
        Minä ruokin nyt 4kk ikäistä gekkoani sirkoilla ja jauhomadoilla. Kun tuosta vielä pikkuisen kasvaa tarjoan myös jättiksiä ja kesällä sitten luonnonhyönteisiäkin.
        Sinun tulee myös ostaa ruokaa ruokaeläimille; jauhomatoja voi -ja pitääkin ruokkia esim. kalanruokahiutaleilla, leseillä, kurkulla jne. Hyvin ruokitut ruokaeläimet ovat ravinteikkaampia myös liskolle. Muutamia kuolleita eläimiä tulee todennäköisesti olemaan (riippuu ötöstä), sirkat ainakin harrastavat jonkinverran kannibalismia ja jauhomadot koteloituvat korkeassa lämpötilassa..
        Herkkua monille herpeille ovat myös vahakoisan toukat..

        Jauhomatoja on myös helppo kasvattaa itse, jolloin rahaa ei kulu niin paljoa.
        Tarvitset myös vitaamiinijauhetta (esim. Nutrobal), jossa pölytät ruokaeläimet ennen tarjoilua, sekä liitujauhetta (apteekista), jota on gekolle kokoajan kupissa tarjolla.

        Tsekkaa Herppi.net/keskustelu , sieltä löytyy jos jonkinlaista vinkkiä ja tietoa, sekä kasvattajat.


      • gekkonen
        gekkonen kirjoitti:

        Itse en ole koskaan netistä tilannut, jokatapauksessa gekon tulee saada eläviä ruokahyönteisiä. Kuoriaisia ei suositella leopardigekoille (korjatkaa, jos olen väärässä), koska ne eivät "sula" niin hyvin, kuin esim. madot.
        Minä ruokin nyt 4kk ikäistä gekkoani sirkoilla ja jauhomadoilla. Kun tuosta vielä pikkuisen kasvaa tarjoan myös jättiksiä ja kesällä sitten luonnonhyönteisiäkin.
        Sinun tulee myös ostaa ruokaa ruokaeläimille; jauhomatoja voi -ja pitääkin ruokkia esim. kalanruokahiutaleilla, leseillä, kurkulla jne. Hyvin ruokitut ruokaeläimet ovat ravinteikkaampia myös liskolle. Muutamia kuolleita eläimiä tulee todennäköisesti olemaan (riippuu ötöstä), sirkat ainakin harrastavat jonkinverran kannibalismia ja jauhomadot koteloituvat korkeassa lämpötilassa..
        Herkkua monille herpeille ovat myös vahakoisan toukat..

        Jauhomatoja on myös helppo kasvattaa itse, jolloin rahaa ei kulu niin paljoa.
        Tarvitset myös vitaamiinijauhetta (esim. Nutrobal), jossa pölytät ruokaeläimet ennen tarjoilua, sekä liitujauhetta (apteekista), jota on gekolle kokoajan kupissa tarjolla.

        Tsekkaa Herppi.net/keskustelu , sieltä löytyy jos jonkinlaista vinkkiä ja tietoa, sekä kasvattajat.

        Lisäys vielä edelliseen:
        Aikuinen gekkohan ei välttis syö, kuin muutaman kerran viikossa kunnon satsit. Siinä mielessä nuo rasiat saattavat olla huonoja, että ruoka pitää käyttää niin lyhyen ajan kuluessa. Pakastettua (kuollutta) ruokaa ei ymmärtääkseni tule edes tarjoilla leopardigekolle.

        Sinuna ostaisin esim. 200 jauhiksen satsin eläinkaupasta (n.9e)ja lähtisin niitä sitten itse lisäännyttämään.
        Sirkathan menevät suhteessa ikä/koko. Eli mitä enemmän elinpäiviä sitä isommaksi sirkat kasvavat. Siinä tuleekin sitten miettiä gekon iän ja koon mukaan se, kuinka monta sirkkaa ostaa kerrallaan ja aikooko niitä kasvattaa..


      • edellinen
        gekkonen kirjoitti:

        Lisäys vielä edelliseen:
        Aikuinen gekkohan ei välttis syö, kuin muutaman kerran viikossa kunnon satsit. Siinä mielessä nuo rasiat saattavat olla huonoja, että ruoka pitää käyttää niin lyhyen ajan kuluessa. Pakastettua (kuollutta) ruokaa ei ymmärtääkseni tule edes tarjoilla leopardigekolle.

        Sinuna ostaisin esim. 200 jauhiksen satsin eläinkaupasta (n.9e)ja lähtisin niitä sitten itse lisäännyttämään.
        Sirkathan menevät suhteessa ikä/koko. Eli mitä enemmän elinpäiviä sitä isommaksi sirkat kasvavat. Siinä tuleekin sitten miettiä gekon iän ja koon mukaan se, kuinka monta sirkkaa ostaa kerrallaan ja aikooko niitä kasvattaa..

        Ja vielä lisäystä:

        Eli siis nuita säilykeruokia älä osta ollenkaan, vaan tuota elävää ravintoa!


      • Leogekko

      • gekkonen
        Leogekko kirjoitti:

        Kiitoksia oikein paljon vastauksesta! :) Kävisivätkö nämä sitten?:

        http://www.tiias-pets.net/catalog/product_info.php?cPath=30_47&products_id=234&osCsid=14d4b5924ac3f1c89e2e70d2d385faa0

        http://www.tiias-pets.net/catalog/product_info.php?cPath=30_47&products_id=238&osCsid=14d4b5924ac3f1c89e2e70d2d385faa0

        Nuo ovat siis eläviä ruokahyönteisiä :)

        Käyvät oikein hyvin. Oletko hankkimassa siis liskoa? Jättijauhomadot ja vahakoisantoukat ovat usein suurta herkkua aikuisille gekoille. Poikasille sitten pienempää ruokaa, pikkusirkkoja ja jauhomatoja. Kunhan mahdollisimman monipuolista ruokaa, sekä hyvin ruokittua niin pääsee jo pitkälle :) Muista vitamiinit! Ruokintapinsetit voisivat olla käteviä sirkkoja syöttäessä, ovat niin vikkeliä ja ketteriä ja saattavat piiloutua muutoin pohjamateriaaliin, riippuen tietysti materiaalista. Tosiaan tuota herppi.net: iä kannattaa selailla, sieltä olen itsekin löytänyt vastaukset pulmaan joks toiseen :)


      • Leogekko
        gekkonen kirjoitti:

        Käyvät oikein hyvin. Oletko hankkimassa siis liskoa? Jättijauhomadot ja vahakoisantoukat ovat usein suurta herkkua aikuisille gekoille. Poikasille sitten pienempää ruokaa, pikkusirkkoja ja jauhomatoja. Kunhan mahdollisimman monipuolista ruokaa, sekä hyvin ruokittua niin pääsee jo pitkälle :) Muista vitamiinit! Ruokintapinsetit voisivat olla käteviä sirkkoja syöttäessä, ovat niin vikkeliä ja ketteriä ja saattavat piiloutua muutoin pohjamateriaaliin, riippuen tietysti materiaalista. Tosiaan tuota herppi.net: iä kannattaa selailla, sieltä olen itsekin löytänyt vastaukset pulmaan joks toiseen :)

        Tulen kyllä hankkimaan liskon jossakin vaiheessa ja hankin ensimmäiseksi liskokseni leopardigekon, joten siksi kysyin :) Haluan varmistua siitä, että liskoni saa sopivaa ravintoa, kun en ole aikaisemmin liskoja omistanut. Kiitos vastauksestasi! :)

        Herppi.netissä olen käynyt ennenkin ja täytyy mennä selailemaan josko jotain löytyisi ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe