TOAS ?

hyuttry

Olen 15v. likka. Tutustuin TOAS in sivuille ja sieltä löytyi kyllä valtavan kivan näköne ja kivalla paikalla oleva kerrostaloyksiö 1 h k 33 m² , vuokrahintana 280e.
Asuintuen saamisessa ei siis ole ns. ikärajaa ? Laskimella laskin, että vanhempien tulojen mukaan saan sen täyden 80% korvauksen, eli vuokrasta jää se 80e omille harteille.

Kirjoista ja muista koulutarvikkeista mun ei tarvitse itse huolehtia rahallisesti. Enkä myöskään usko, että "perustuotteiden" yms kuten juuri shamppoiden jne ostossa tulee ongelmaa.

Lapsilisän, 100e, saan sitten omalle tililleni. Myös toisen vanhemman elatusmaksuja 130e. Ruokaan, kun ajattelee järkevästi ja säästäväisesti , ei ostele mässytettävää koko ajan, ei loppujen lopuksi mene juurikaan.
Ja kun vielä jotain osa-aika hommaa teen - pärjään vallan hyvin!


Mutta mutta.. miten se asunnon haku TOAS ilta käytännössä tapahtuu. Tai siis, että koska se haku pitäisi tehdä.. Siellä sivuilla puhuttiin jonotusajoista ja näin..mutta mutta nettihakemukseen pyydetään liittämään mukaan hyväksymisilmoitus oppilaitokseen. Eihän mulla sellaista vielä ole, vaikka pääsy sinne Pyynikille on ihan varma. Pitäisikö soittaa tai lähettää jonkinnäköistä e-mailia TOAS ille ?

10

1499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uuden ketjun?
      • dyfu

        taidan olla vähän hätäinen.

        Oikeestaan tuossa ketjussa en ole saanut vastauksia tätä aihetta koskeviin asioihin, mutta totta, ei siitä välttämättä uutta ketjua olisi tarvinnut aloittaa, vaikka oikeestaan perimmäinen kysymykseni siitä viestistä on vaihtunut..


      • Kysyt
        dyfu kirjoitti:

        taidan olla vähän hätäinen.

        Oikeestaan tuossa ketjussa en ole saanut vastauksia tätä aihetta koskeviin asioihin, mutta totta, ei siitä välttämättä uutta ketjua olisi tarvinnut aloittaa, vaikka oikeestaan perimmäinen kysymykseni siitä viestistä on vaihtunut..

        KKysyt ja kerrot ihan samoja asioita.

        Ainoastaan tuo TOAS:in haku on vähän eri.

        Sinulla pitää olla hyväksymistodistus hauassa. Ennen sitä ne eivät edes käsittele hakemustasi. Sähköposteja sinne on ihan turha lähetellä. Menevät mappi ö:hön.

        Iäksesi sanoit 15-vuotta, joten tuolta tuskin asuntoa saat, koska vasta 17-vuotiaalla on oikeus opintotukeen, ja TOAS:n sivuilla sanotaan, että asuntoa voivat hakea vain ne, jotka ovat oikeutettuja opintotukeen. Opintotuen asumislisään sinulla on oikeus, mutta ei opintorahaan, koska saat lapsilisää.

        Sitä paitsi yksiöiden jonotusaika on tällä hetkellä TOAS:ssa 1-2 vuotta, lähempänä tuota kahta vuotta.


      • Pöö-ö
        Kysyt kirjoitti:

        KKysyt ja kerrot ihan samoja asioita.

        Ainoastaan tuo TOAS:in haku on vähän eri.

        Sinulla pitää olla hyväksymistodistus hauassa. Ennen sitä ne eivät edes käsittele hakemustasi. Sähköposteja sinne on ihan turha lähetellä. Menevät mappi ö:hön.

        Iäksesi sanoit 15-vuotta, joten tuolta tuskin asuntoa saat, koska vasta 17-vuotiaalla on oikeus opintotukeen, ja TOAS:n sivuilla sanotaan, että asuntoa voivat hakea vain ne, jotka ovat oikeutettuja opintotukeen. Opintotuen asumislisään sinulla on oikeus, mutta ei opintorahaan, koska saat lapsilisää.

        Sitä paitsi yksiöiden jonotusaika on tällä hetkellä TOAS:ssa 1-2 vuotta, lähempänä tuota kahta vuotta.

        Vastailin tuonne toiseen ketjuun, mutta näemmä saa täälläkin korjata.

        Muttapa siis. Opintotuki on eri asia kuin opintoraha. Opintotuki pitää sisällään opintorahan, opintolainan valtiontakauksen sekä opiskelijan asumislisän. Saat siis opintotukea, jos saat jotain edellä mainituista. Eli jos olet päätoiminen opiskelija, olet automaattisesti oikeutettu opintotukeen.

        Itse olen 16 ja asun TOAS:lla. Hakemuksen käsittelevät ilman päättötodistustakin, mutta sopimusta allekirjoittaessa se pitää olla matkassa.


      • DAS rules!
        Kysyt kirjoitti:

        KKysyt ja kerrot ihan samoja asioita.

        Ainoastaan tuo TOAS:in haku on vähän eri.

        Sinulla pitää olla hyväksymistodistus hauassa. Ennen sitä ne eivät edes käsittele hakemustasi. Sähköposteja sinne on ihan turha lähetellä. Menevät mappi ö:hön.

        Iäksesi sanoit 15-vuotta, joten tuolta tuskin asuntoa saat, koska vasta 17-vuotiaalla on oikeus opintotukeen, ja TOAS:n sivuilla sanotaan, että asuntoa voivat hakea vain ne, jotka ovat oikeutettuja opintotukeen. Opintotuen asumislisään sinulla on oikeus, mutta ei opintorahaan, koska saat lapsilisää.

        Sitä paitsi yksiöiden jonotusaika on tällä hetkellä TOAS:ssa 1-2 vuotta, lähempänä tuota kahta vuotta.

        Uudet opiskelijat joutuvat soluasuntoihin, en usko että millään opiskelija-asuntosäätiöllä tässä maassa on niin paljon yksiöitä, että niitä riittää uusille opiskelijoille. Ensin TOASille soluasuntoon, samalla yksiöjonoon ja saatat saada yksiön vuoden-parin päästä.


      • o98765
        Pöö-ö kirjoitti:

        Vastailin tuonne toiseen ketjuun, mutta näemmä saa täälläkin korjata.

        Muttapa siis. Opintotuki on eri asia kuin opintoraha. Opintotuki pitää sisällään opintorahan, opintolainan valtiontakauksen sekä opiskelijan asumislisän. Saat siis opintotukea, jos saat jotain edellä mainituista. Eli jos olet päätoiminen opiskelija, olet automaattisesti oikeutettu opintotukeen.

        Itse olen 16 ja asun TOAS:lla. Hakemuksen käsittelevät ilman päättötodistustakin, mutta sopimusta allekirjoittaessa se pitää olla matkassa.

        "Eli jos olet päätoiminen opiskelija, olet automaattisesti oikeutettu opintotukeen."

        Ei muuten pidä paikkaansa. On olemassa paljon seikkoja jotka voivat estää täysin opintotuen saannin.


    • Pettynyt TOAS:iin

      Olen itse aikoinani jonottanut yksiötä Toasilta n. vuoden. Ymmärrän varisn hyvin sen, että yksiöihin on kovat jonot, mutta sitä en, että pitemmän aikaa jonottaneet saavat jatkuvasti ja ilman MINKÄÄNLAISTA rajaa hyppiä jonoissa muiden edelle. Minun mielestäni on täysin typerää, että hakemuksen muutelua ei ole rajoitettu mitenkään. Joka jumalan päivä voi muuttaa hakukohdetta ja hypätä niiden yli, jotka tosissaan ovat valinneet jonkun tietyyn kohteen, johon nimenomaan haluavat. Kenenkään elämä ei ole, eikä voi olla niin hektistä, että olisi perusteet antaa mahdollisuus muuttaa tällä tavalla rajattomasti hakemusehtoja. Koska talonhakemustoiveita saa muunnella RAJATTOMASTI, paikka jonossa muuttuu koko ajan. Itse kyllästyin epäoikeudenmukaiseksi kokemaani tapaan muljata asuntotoiveita niin paljon ja niin usein kuin sielu sietää ja hain muualta vuokrayksiön. Paikka esim. kaupungin vuokra-asuntojonossa jonossa pysyy, eikä tarvitse pelätä, että jotkut "hyppivät" mielivaltaisesti koko ajan eteen.

      • g

        Väitätkö sitten, että sinun asunnon tarpeesi on suurempi kuin kaikkien niiden, jotka hyppivät eri talojen jonoissa epätoivoisesti yrittäen saada edes jostain sen asunnon? Sinä haluat yhteen tiettyyn paikkaan, joku toinen voi haluta ihan mihin tahansa, kunhan johonkin pääsee.

        Ehkä on parempikin, että jonottelet muualla, jos et kestä sitä, että muilla voi olla sinua kovempi tarve saada asunto.


      • jep jpe

        >Paikka esim. kaupungin vuokra-asuntojonossa jonossa pysyy, eikä tarvitse pelätä, että jotkut "hyppivät" mielivaltaisesti koko ajan eteen.

        Höpö höpö, koditon päihdeongelmallinen saa kaupungilta asunnon nopeammin kuin 25-vuotias vanhempi luona asuva.

        T: Kokemusta on, jo 2 vuotta jonossa.


    • huostaanotto

      Onko vanhempasi heittämässä sinua pihalle kodistaan? Oletko yksinhuoltajan lapsi? Onko sinulla ollut ankea lapsuus, puulelut ja ikkuna metsään päin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2569
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      203
      2318
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2262
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1762
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe