Yleistä, 15v likka, Tampere

pinja111

Elikkäs käyn nyt peruskoulun viimeistä. Ensi syksynä opiskelut alkavat Pyynikin ammattikoululla, joka ei tarjoa asumismahdollisuuksia. Junien ja bussien kulkujen vuoksi (kyyditseminenkään täältä ei ole mahdollista) olisi ns. mahdotonta käydä koulua täältä. Sen lisäksi vielä se, että inhoan asua täällä, ja olen vaan laskenut päiviä, että pääsen täältä pois. Kaikki piirini ovat Tampereella.

Ajatukseni ovat realistiset. En odota, että omassa asunnossa (T'ÄTÄ TERMIÄ KÄYTTÄESSÄ TARKOITAN VUOKRA-ASUNTOA, anteeksi siitä) eläminen on mitään ruusuilla tanssimista, todellakaan. Olen varsin valmis siihen kaurapuuron vetämiseen. Ja varsin tietoinen, että hyvin moni nuori sanoo näin kun suunnittelee omaan kämppään muuttoa ja sitten on mennykkin sormi suuhun kun ei ole voinu ostaa joka viikko uusia Lacosteita.

Elikkäs paljonko vuokra yksiö about maksaa, jos koittaa suht halpaa etsiä olisi kuukaudessa (Tampereella, ei missään ihan kuusessa) ? mitä muita kuluja pitäisi ottaa huomioon ?
Entäpä tuet? mihin on mahdollisuus?

Jokin osa-aika työ illoille/vkl pitäisi ottaa. Joku hohdokas kassatyö tai sitten erääseen kahvilaan, jossa olen ollut kesätöissä ja tuuraajana luultavasti pääsisin suhteilla.

Mutta etukäteen jo kiitos vinkeistä !

19

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pöö-ö

      Itse asun TOAS:lla eli opiskelija-asuntosäätiön vuokra-asunnossa Hervannassa, kolmen hengen solu, josta maksan vuokraa reilun 200€ käyttömaksut mukaan laskien. Asunut nyt loppukesästä lähtien, asunnon sain alkukesästä sopimukseen.

      TOAS:n vuokra ja käyttömaksu sisältävät veden, sähkön, lämmön, saunan, pesutuvan ja nopean nettiyhteyden. Käy vilkaisemassa www.toas.fi niin voisit saada jonkinlaista kuvaa hinnoista. Tarjolla on soluja, yksiöitä, kaksioita ja perheasuntoja, solut tietenkin halvimpina. Kannattaa ottaa soluasuminenkin potentiaalisena vaihtoehtona edullisuutensa vuoksi, itselläni ainakin kävi kämppisten kannalta hyvä tuuri.

      Sitten tuosta kaurapuuron vetämisestä, ei sen sitä tarvitse aina olla. Ruoka-aineet ovat halpoja ja kun ruuanlaittoon jaksaa panostaa ihan itse, lopputulos maistuu paljon paremmalta kuin se äidin laittama! Kaupassa käyminen, ruuanlaitto, tiskaaminen, pyykkääminen, siivous ja muut hommat sitovat vapaa-aikaa melko paljon, mutta aikaa jää myös harrastaa kun suunnittelee oikein.

      Kohta tämä vastaus menee melkoiseksi elämäntapaohjeeksi, ja nyt kun on kierrelty voi palata itse asiaan. TOAS:n yksiöt ovat alle kolmestasadasta yli neljäänsataan euroon kuussa keskusta-alueelta, mutta vuokra ja 17 euron kuukausittainen käyttömaksu kattavat mitä aiemmin mainitsin. Jos yksityiseltä haet, joudut varmasti maksamaan enemmän jo pelkästä vuokrasta, jonka lisäksi tulevat vielä sähkö-, vesi-, netti- ja muut sopimukset tai korkea käyttömaksu.

      Kelan tukia sinulle voidaan 16-vuotiaana myöntää opiskelijan asumislisä sekä 160€ lainaa kuukaudessa valtion takaamana, mutta jälkimmäiseen en suosittele turvautumaan mikäli ei ole aivan pakko. Opintorahaa et saa ennen 17:sta ikävuotta, koska huoltajallesi tilitetään lapsilisää.

      Muista kuluista kannattaa ottaa huomioon ykkösenä ruoka. Kannattaa ostaa raaka-aineet ja valmistaa itse, einekset ovat kalliita. Tähän ruokaraha-käsitteeseen sitten sisältyy myös shampoot, saippuat, pesuaineet, mitä näitä kaikkia hygieniatuotteita on. Sitten koulukirjat. Jos vielä jää rahaa yli niin sen voi käyttää virkistäytymiseen, myös se on tärkeää. Vaateostokset silloin tällöin kuormittavat rahapussia myös paljon. En osaa arvioida juuri sinun kuluttamaasi rahamäärää kuukaudessa, mutta jos saat halvan yksiön (320€/kk) TOAS:lta ja käytät rahaa kirjoihin, ruokaan ja vähän virkistäytymiseen, elämisesi maksaa ehkä 500-600€/kk. Joku voinee tähän lisätä mikäli jotain olennaista unohtui. Niin, ja kirjasto on kiva keksintö, jos ei halua käyttää kaikkia rahojaan koulukirjoihin, samoin Jameran käytetyt kirjat.

      Toivottavasti tästä oli apua! Ja kysy toki lisää jos tulee kysyttävää.

      • 651203

        15v leikkii vielä kotona, ei asu omillaan, luoja miten typeää tämä pullamössö x-sukupolvi!


      • pinja111

        Olen nyt perehtynyt asiaan aikalailla ja miettinyt näin..

        Soluasunto ei varmasti ole minua varten. Tutustuin TOAS in sivuille ja sieltä löytyi kyllä valtavan kivan näköne ja kivalla paikalla oleva kerrostaloyksiö 1 h k 33 m² , vuokrahintana 280e.
        Asuintuen saamisessa ei siis ole ns. ikärajaa ? Laskimella laskin, että vanhempien tulojen mukaan saan sen täyden 80% korvauksen, eli vuokrasta jää se 80e omille harteille.

        Kirjoista ja muista koulutarvikkeista mun ei tarvitse itse huolehtia rahallisesti. Enkä myöskään usko, että "perustuotteiden" yms kuten juuri shamppoiden jne ostossa tulee ongelmaa.

        Lapsilisän, 100e, saan sitten omalle tililleni. Ruokaan, kun ajattelee järkevästi ja säästäväisesti , ei ostele mässytettävää koko ajan, ei loppujen lopuksi mene juurikaan.

        Ja kun vielä jotain osa-aika hommaa teen - pärjään vallan hyvin.


        Mutta miten se asunnon haku TOAS ilta käytännössä tapajtuu. Tai siis, että koska se haku pitäisi tehdä.. Siellä sivuilla puhuttiin jonotusajoista ja näin..mutta mutta nettihakemukseen pyydetään liittämään mukaan hyväksymisilmoitus oppilaitokseen. Eihän mulla sellaista vielä ole, vaikka pääsy sinne Pyynikille on ihan varma. Pitäisikö soittaa tai lähettää jonkinnäköistä e-mailia TOAS ille ? Koska sinä hait ?

        Kiitos


      • dsfdfgfg
        pinja111 kirjoitti:

        Olen nyt perehtynyt asiaan aikalailla ja miettinyt näin..

        Soluasunto ei varmasti ole minua varten. Tutustuin TOAS in sivuille ja sieltä löytyi kyllä valtavan kivan näköne ja kivalla paikalla oleva kerrostaloyksiö 1 h k 33 m² , vuokrahintana 280e.
        Asuintuen saamisessa ei siis ole ns. ikärajaa ? Laskimella laskin, että vanhempien tulojen mukaan saan sen täyden 80% korvauksen, eli vuokrasta jää se 80e omille harteille.

        Kirjoista ja muista koulutarvikkeista mun ei tarvitse itse huolehtia rahallisesti. Enkä myöskään usko, että "perustuotteiden" yms kuten juuri shamppoiden jne ostossa tulee ongelmaa.

        Lapsilisän, 100e, saan sitten omalle tililleni. Ruokaan, kun ajattelee järkevästi ja säästäväisesti , ei ostele mässytettävää koko ajan, ei loppujen lopuksi mene juurikaan.

        Ja kun vielä jotain osa-aika hommaa teen - pärjään vallan hyvin.


        Mutta miten se asunnon haku TOAS ilta käytännössä tapajtuu. Tai siis, että koska se haku pitäisi tehdä.. Siellä sivuilla puhuttiin jonotusajoista ja näin..mutta mutta nettihakemukseen pyydetään liittämään mukaan hyväksymisilmoitus oppilaitokseen. Eihän mulla sellaista vielä ole, vaikka pääsy sinne Pyynikille on ihan varma. Pitäisikö soittaa tai lähettää jonkinnäköistä e-mailia TOAS ille ? Koska sinä hait ?

        Kiitos

        mene koulun asuntolaan asumaan, ilmaista!


      • pinja111
        dsfdfgfg kirjoitti:

        mene koulun asuntolaan asumaan, ilmaista!

        heti toisessa virkkeessä lukee,että sillä ei ole tarjota.


      • ö...
        651203 kirjoitti:

        15v leikkii vielä kotona, ei asu omillaan, luoja miten typeää tämä pullamössö x-sukupolvi!

        15 vuotias olen ja leikin vielä kotona :) Ainakin melkein.

        Asun omillani sen takia, että jouduin muuttamaan elokuun alussa _400km_ päähän kotoa opiskelemaan.
        Ja voin sanoa, että hyvin olen pärjännyt! Joten älä yleistä 651203.


      • Pöö-ö
        pinja111 kirjoitti:

        Olen nyt perehtynyt asiaan aikalailla ja miettinyt näin..

        Soluasunto ei varmasti ole minua varten. Tutustuin TOAS in sivuille ja sieltä löytyi kyllä valtavan kivan näköne ja kivalla paikalla oleva kerrostaloyksiö 1 h k 33 m² , vuokrahintana 280e.
        Asuintuen saamisessa ei siis ole ns. ikärajaa ? Laskimella laskin, että vanhempien tulojen mukaan saan sen täyden 80% korvauksen, eli vuokrasta jää se 80e omille harteille.

        Kirjoista ja muista koulutarvikkeista mun ei tarvitse itse huolehtia rahallisesti. Enkä myöskään usko, että "perustuotteiden" yms kuten juuri shamppoiden jne ostossa tulee ongelmaa.

        Lapsilisän, 100e, saan sitten omalle tililleni. Ruokaan, kun ajattelee järkevästi ja säästäväisesti , ei ostele mässytettävää koko ajan, ei loppujen lopuksi mene juurikaan.

        Ja kun vielä jotain osa-aika hommaa teen - pärjään vallan hyvin.


        Mutta miten se asunnon haku TOAS ilta käytännössä tapajtuu. Tai siis, että koska se haku pitäisi tehdä.. Siellä sivuilla puhuttiin jonotusajoista ja näin..mutta mutta nettihakemukseen pyydetään liittämään mukaan hyväksymisilmoitus oppilaitokseen. Eihän mulla sellaista vielä ole, vaikka pääsy sinne Pyynikille on ihan varma. Pitäisikö soittaa tai lähettää jonkinnäköistä e-mailia TOAS ille ? Koska sinä hait ?

        Kiitos

        Itse muutin juuri 16 vuotta täytettyäni. TOAS:n asuntoon pistin hakemuksen viikkoa ennen peruskoulun päättötodistuksen saamista. Haku tapahtuu verkossa, TOAS:n sivuilla, jonne on ilmaista rekisteröityä. Sieltä tulee sitten kirje, jossa on tarjous asunnosta ja erääntyy parin viikon kuluessa, eli sitten kipin kapin konttoriin laittamaan nimiä alle.

        Vanhempien allekirjoituksen siihen sopimukseen vielä tarvitset, mutta ikä ei ole ongelma. Saat opintotuesta siis asumislisän ja opintolainan valtiontakauksen, muttet opintorahaa. Ja tästä olen varma.

        Tampereen työmahdollisuuksista alaikäisille ei juurikaan ole minulla tietoa. Työpaikat saattavat todella olla kiven alla, joten sen varaan ei kannata mitään laskea.

        Ja vielä näille kommentoijille iästä ja pois muutosta: Ikä on harvinaisen huono mittari kuvaamaan ihmisen henkistä, tai edes fyysistä, kehitystä, se on vaan helpoin käytössä oleva. Alaikäisenäkin voi joskus olla pakko muuttaa omilleen, jos mamman luota käsin ei koulunkäynti vaan onnistu.


      • 3535
        Pöö-ö kirjoitti:

        Itse muutin juuri 16 vuotta täytettyäni. TOAS:n asuntoon pistin hakemuksen viikkoa ennen peruskoulun päättötodistuksen saamista. Haku tapahtuu verkossa, TOAS:n sivuilla, jonne on ilmaista rekisteröityä. Sieltä tulee sitten kirje, jossa on tarjous asunnosta ja erääntyy parin viikon kuluessa, eli sitten kipin kapin konttoriin laittamaan nimiä alle.

        Vanhempien allekirjoituksen siihen sopimukseen vielä tarvitset, mutta ikä ei ole ongelma. Saat opintotuesta siis asumislisän ja opintolainan valtiontakauksen, muttet opintorahaa. Ja tästä olen varma.

        Tampereen työmahdollisuuksista alaikäisille ei juurikaan ole minulla tietoa. Työpaikat saattavat todella olla kiven alla, joten sen varaan ei kannata mitään laskea.

        Ja vielä näille kommentoijille iästä ja pois muutosta: Ikä on harvinaisen huono mittari kuvaamaan ihmisen henkistä, tai edes fyysistä, kehitystä, se on vaan helpoin käytössä oleva. Alaikäisenäkin voi joskus olla pakko muuttaa omilleen, jos mamman luota käsin ei koulunkäynti vaan onnistu.

        "Saat opintotuesta siis asumislisän ja opintolainan valtiontakauksen, muttet opintorahaa. Ja tästä olen varma."

        Eipä kannattaisi olla niin varma, koska tuohan ei pidä paikkaansa. Et sinä voi mitenkään taata, että aloittaja saa asumislisää. Siihen vaikuttavat vanhempien tulot ja se voi jäädä niiden takia kokonaankin saamatta. Et voi myöskään taata lainantakauksen saamista, koska se voidaan myös evätä täysin vanhempien tulojen perusteella. Eli lopputuloksena voi olla tukien osalta pyöreä nolla. Elä sillä sitten.


      • pinja111
        3535 kirjoitti:

        "Saat opintotuesta siis asumislisän ja opintolainan valtiontakauksen, muttet opintorahaa. Ja tästä olen varma."

        Eipä kannattaisi olla niin varma, koska tuohan ei pidä paikkaansa. Et sinä voi mitenkään taata, että aloittaja saa asumislisää. Siihen vaikuttavat vanhempien tulot ja se voi jäädä niiden takia kokonaankin saamatta. Et voi myöskään taata lainantakauksen saamista, koska se voidaan myös evätä täysin vanhempien tulojen perusteella. Eli lopputuloksena voi olla tukien osalta pyöreä nolla. Elä sillä sitten.

        että tuossa viestissä mainitsin jo että vanhempieni tulojen takia saan ihan täydet 80%..


      • niin no
        pinja111 kirjoitti:

        että tuossa viestissä mainitsin jo että vanhempieni tulojen takia saan ihan täydet 80%..

        paitsi että puhuit jostain asuintuesta ja sellaista ei ole olemassakaan eli ei voi tietää millä sinä olet laskenut ja miten paikkaansa pitäviä ovat laskelmasi


      • pinja111

      • minäf
        651203 kirjoitti:

        15v leikkii vielä kotona, ei asu omillaan, luoja miten typeää tämä pullamössö x-sukupolvi!

        etkö lukenut tytön tilannetta???


    • 34434

      En kukenut viestiäsi kokonaan, mut sen mitä luin niin ajattelen....et

      Sinun kannattaa koittaa etsiä mahdollisiman edullinen asunto ja tyytyä peineenkiin asuntoon.

      Ei se kaurapuuron synti ja ainainen miettimnen riitääkö rahat vuokraan ole mukavaa.
      Etsi rauhassa ja käy katsemassa asuntoja.

      mm...tiedätkö saako 15 vuotias kelan asumistukea? tai saatko ollenkaan opintotukea?
      Jos et saa, niin jos vanhenpasi eivät ala maksamaan asuntoasi. Niin luulenpa, että et pysty rahoja työlla hankkimaan...koulu siinä ainakin kärsii liikaa.

      Huomaa myös, että välttämättä moni vuokran-antaja ei ota sinua asumaan ikäsi takia ja kyselevät monesti, että millä aijot sen maksaa.
      Yksi hyvä konsti on, jos vanhemmillasi asiat kunnossa niin sanoa, että toinen vanhempi takaa vuokrasopimuksesi. Siis jos et maksa niin raha otetaan vanhemmiltasi.

      • fdghfxghfj

        Harvalle 15vuotiaalle annetaan vuokra asuntoa koska sinun ikäiselläsi ei ole taattuja tuloja jolla maksaa asuntoa, ellet saa asumis tukea, mutta voin sanoa että asumistuella ei ellellä, vaikka saisitkin vielä opintotukea niin sinulla ei ole varaa maksaa laskuja.


    • Pistää silmään

      Ensinnäkään et voi tehdä itse vuokrasopimusta, koska olet alaikäinen. Vuokrasopimuksessa pitää olla vanhempasi allekirjoitus.

      Opintorahaa et voi saada, koska saat vielä lapsilisää.

      Opintolainan valtiontakauksen voit saada, mutta itse lainan allekirjoittaa vanhempasi, koska olet alaikäinen.

      Asumislisää voit saada maksimissaan 201,60€/kk, kuitenkin korkeintaan 80% asumismenoista.

      Töiden varaan älä laske mitään, koska ikäsi on semmoinen, että minkään työn saanti on todella kiven alla, varsinkin Tampereella, jossa niitä töihin pyrkiviä opiskelijoita, täysi-ikäisiä, on enemmän kuin tarpeeksi.

      Joten summa summarum. Ilman vanhempiesi sponsorointia et kyllä saa sitä kaurapuuroakaan aina kaupasta.

      • frgrtrtruryy

        samaa mieltä oon... en halua masentaa, mutta totta on. itse muutin kangasalle koska treellä on 100€ kalliimmat vuokrat


    • vanhempien vastuu

      Osa-aikatyötä on vaikea saada alaikäisenä koska et voi myydä alkoholia. Mihinkään ruokakauppaan tai kioskille et siis lain mukaan voi edes päästä töihin. Mutta jos sinulla on suhteita johonkin kahvilaan niin se on varmaan ainoa mahdollisuutesi tuossa iässä.
      Vanhempasi ovat vastuussa elatuksestasi, ja he myös allekirjoittavat vuokrasopimuksen ja lainasopimuksen jos saat opintolainaan valtiontakauksen. Asumistukea voit saada. Taloudellisesti tulet olemaan todella tiukoilla vaikka muutaman työvuoron viikossa saisitkin, sillä Tampereella asunnot ovat kalliita, samoin eläminen maksaa yllättävän paljon. Mikäli vanhempasi ovat halukkaita elämisesi kustantamaan niin mitään esteitä muuttamiselle ei ole.

      • rtgh

        Asumistukea ei voi saada, koska kyseessä on mitä ilmeisemmin vuokra-asunnossa yksin asuva opiskelija.


      • sakke.kl

        jos vanhemmilla luottotiedot sökö ei ne voi mitään lainaa tai vuokria taata ei kelpaa nykyisin.Jos on luottotiedot menneet niin voit unohtaa kaikki 18 vuoteen saakka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1773
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1357
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1168
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1138
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      997
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      964
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      67
      881
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe