mietin tässä, että mitähän sitä "saa"/"voi" raskaus aikana tehdä, kuinka painavia tavaroita ei saa nostaa? millaiset urheilut on jätettävä pois? ..tai että missä menee sitten raja?
olen jo yli puolessa välissä raskautta.
missä menee nostelun raja??
16
12392
Vastaukset
- poikienaiti
16 kg ja se on kyllä ehdoton yläraja. En jaksa enempää ja sekin kohta jää jos ja kun alkaa ottamaan vatsasta tai tulee supistuksia. Onneksi kulkee ja kävelee jo aika hyvin.
Kaupassa käyn vaunujen kanssa, mies auttaa myös. Mulla vkoja 14.
Oletko huomannut että tulis kipuraja vastaan jossain kohtaa?- Äippis
esikoinen 12kg ja ikää 1v 5kk, raskausviikkoja 39... Viime raskaudessa en nostellu mitään painavaa, kun ei ollut tarvis, nyt on vähä pakko vaikka kuinka ottais voimille... Nosta sit ku on äärimmäisen pakko, muuten kannattaa vedota raskauteen ;)
- koho
en ole oikeastaan nostanut mitään raskaus aikana, sillä en ole tiennyt missä se raja kulkee, enkä näin ollen ole uskaltanut alkaa riskeeraamaan. eli ei, en ole tuntenut että kipurajani tulisi vastaan.
olen oikeastaan aika yllättynyt kuinka paljon nostelette, ja se että joku nostelee/kääntelee vielä vanhuksia vuoteistaan.
minä olen ollut huolissani jo painavien ostoskassien kanssa, mutta mies on kyllä yleensä silloinkin ollut "kantajana". :)
- rv19
Mä oon vanhuspuolella töissä ja siellä on raskaita nostoja ja siirtoja. Eli ihmisiä siirretään käsipelin, nykyään kyllä olen enemmän käyttänyt henkilönosturia nostoissa ja siirroissa, jos on täysin autettava vanhus. Mulle lääkäri kyllä sanoi, että normaalisti voin tehdä töitä...?
- suloisa 37+2
Kysyin samaa asiaa joskus neuvolalääkäriltä ja hän sanoi, että yli 20kg ei saisi nostaa raskaana ollessa. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella omaa vointia. Mikäli kantaminen tai nostelu aiheuttaa supistuksia, on taakkaa vähennettävä. Urheilussa pätee sama asia - pitää kuunnella omaa kehoa. Lajit, joissa saa iskuja tai tärähdyksiä on kielletty (esim. nyrkkeily ja jotkut itsepuolustuslajit). Paljon on kyse myös siitä, mihin elimistösi on tottunut.
- ...
Jotkin lajit on ns. kiellettyjä noitten edellisten lajien lisäksi eli lentopallo, ratsastus ja sellaiset ylipäätänsä, missä tulee hyppyjä tai äkkinäisiä liikkeitä.
- Viikko 26 menossa
Minä en ole ainakaan saanut nosteluun liittyen mitään ohjetta neuvolasta, enkä muualtakaan löytänyt. Oli kiinnostavaa kuulla tuo neuvolan painoraja, se on varmaan oikein passeli nostojen yläraja. Aina puhutaan siitä, miten odottava ei saisi rasittaa itseään liikaa, mutta minusta menee vähän överiksi, jos ei uskalla paria kauppakassia kantaa:o Painavien kantaminen on minusta aina miehen asia, jos hän sattuu olemaan paikalla (miehillä on tunnetusti suurempi lihasmassa ja enemmän voimia), mutta jos ei ole paikalla, niin sitten on naisen kannettava. Ennen vanhaan naiset tekivät raskaita töitä melkein loppuun saakka, kun ei ollut vaihtoehtoja. Se on sitten eri asia, jos alkaa tulla ennenaikaisia supistuksia, niin sitten pitää tietysti höllätä. Itse olen parhaillaan parin viikon sairauslomalla supistusten takia, kun juuri oli muutto, enkä kerta kaikkiaan voinut olla osallistumatta tavaroiden pakkaamiseen ja nosteluun. Periaatteessa en kantanut mitään hirveän painavaa vaan muuttofirma hoiti sen, mutta tuli nosteltua painavahkojakin tavaroita yläkaapeista ja välillä oli pakko auttaa miestä huonekalujen siirtelyssä yms. hommissa. Epäilen ettei nostelu välttämättä ole supistusten syy vaan se kertakaikkinen väsähtäminen, kun yöunet jäivät viikon ajaksi muutamaan tuntiin:/
- engelmama
Eli siis Saksassa tämäkin asia on määritelty lailla (lähinnä työnantajaa varten). Säännöllisesti saa nostaa 5 kg painoa, silloin tällöin (mutta ei säännöllisesti) 10 kg. Sen vuoksi en saanut tehdä esikoista odottaessani töissä paljoa mitään, hoitoalalla kun olen.
Kotona tulee nostettua ja välillä kannettua tulevaa isosiskoa, joka painaa nyt n. 14 kg. Se on minulla yläraja. - didi74
moista asiaa, kun perheeseen kuuluu neljä lasta, joista nuorin 1,4 kk ja n. kuukauden päästä pitäisi seuraavan syntyä. Nuorinta tulee luonnollisesti nosteltua ja kanneltua pitkin päivää ja ruokakaupassa käyn yleensä kun mies on töissä, jotan kannan meidän porukan ostoksetkin.
Iltaisin on kyllä kroppa niin väsynyt, ettei juuri romanttisia asioita tule edes mieleen...
Harrastuksia olen joutunut laittamaan tauolle raskauden edetessä, mutta arkea ei voi pysäyttää.- Sallaelina
Itse olen kovastikkin fyysisessä työssä ja silloin tällöin joudun nostamaan laittianrajasta 25kilon säkkejä tai muuten vaan vetämään, työntämään, tms raskaita töitä. edellisessä raskaudessa pyöräilin jyrkkiä mäkiä jne, eikä sattunut mitään, mutta varmasti tämäkin on henkilökohtaista ja riippuu kunnosta, itselläni hyvä lihaskunto ja aerobinen varmaan keskitasoa.
- ........
itse olen pitänyt rajana nostamisessa, että nostan niin painavat kuin voin jos vaan ei tarvitse tukea vatsaa vasten.. jos tarvitsee tukea niin tuen kylkeen tai jätän nostamatta. Paljonhan tämä riippuu nostettavan muodostakin.
- kaupan täti
Minulle neuvottiin ensimmäisessä neuvolassa näin: Noin puoleenväliin raskautta max 20kg ja sen jälkeen max. 15kg. Mihinkään "kantotalkoisiin" ei saa osallistua esim. muuttoapuna oleminen tai työpaikallani (kaupassa) kuormanpurku, silloin kun se sisältää muutamaa laatikkoa enemmän nostelua (kevyempää tavaraa saa hyllyttää mielinmäärin, jos joku muu kantaa laatikot hyllyn viereen tai laatikot voi tuoda paikalle hulilla lavalla (eli ei tarvitse nostaa). Lisäksi jos tulee kipuja tai supistuksia niin heti pitää hellittää tahtia.
Toisaalta serkkuni eri paikkakunnalla sai ohjeet että kaikkea voi nostaa normaalisti 2 ensimäistä raskauskolmannesta kunhan huolehtii ergonomiasta tavallista tarkemmin.(Hän tekee hoitotyötä, jossa paljon nostoja.)
Eli ohjeet vaihtelee tosi paljon neuvoloittain. - 33+2
Itselläni raskausviikkoja 33. Neuvolassa ei kyllä puhuttu mitään nostelusta eikä kantamisesta, kaikki oman voinnin ja tuntemusten mukaan. Ensimmäistä odotan eikä mitään oireita tai ongelmia ole ollut. Ennen varhennetulle äitiysvapaalle jääntiä tein fyysistä työtä ihan loppuun asti ja nyt loman aikana olen rempannut kotia myös kantaen tasoitesäkit, laatat ja vesieristeet autosta sisälle. Ainoa mistä tosiaan varoiteltiin ja on varoiteltu koko raskausaika on kaatuminen ja putoaminen.
Ilmeisesti tässä kantamisessa ja nostelussa täytyy noudattaa oman kehon tuntemuksia. Mikä tuntuu pahalta, sitä ei pidä tehdä. Toki työnantajalle suositusrajat nostoille on ihan oikeusturvakysymys, jos jotain sattuu. Ja jokainen odottaja on voinniltaan ja jaksamiseltaan erilainen. Toiset ovat kipeitä koko ajan mutta toisilla raskaus vaikuttaa "vain" mahaa kasvattavasti. - Viidettä odotellessa
Tuohan on ihan henkilökohtaista. Minusta on outoa puhua siitä, mitä saa tehdä, koska eihän mikään laki kiellä nostelemasta yhtään mitään. Minulle ei ole neuvolan taholta koskaan annettu mitään muuta ohjeistusta kuin se, että omaa kroppaansa pitää kuunnella ja minusta se on erittäin järkevä ohje. Se siis tarkoittaa minun kohdallani sitä, että jos koen oloni huonoksi ja en oikein jaksaisi tai supistaa tai alkaa sattua tai jotain, niin silloin en nosta, mutta jos ei tunnu mitenkään erikoiselta, niin silloin en edes ajattele koko asiaa vaan nostan sen, mikä tarvitsee. Edellisessä raskaudessa muista viimeisilläni esimerkiksi muutossa siirtäneni yksin isoa pakastinta, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Toisaalta muistan taas tilanteista, jolloin nostaminen ei ole tuntunut hyvältä, enkä siis ole sitä sitten tehnyt.
Urheilusta olen samoilla linjoilla. Jos urheilu tuntuu hyvältä, sitä voi harrastaa, jos ei tunnu, niin sitten jätetään väliin. Juokseminen ja pyöräily ei ole tuntunut minusta koskaan raskaana hyvältä, joten minulla ne on jäänyt silloin pois. Sen sijaan olen ratsastanut vielä lasketun ajan jälkeenkin, eli ihan muutamia päiviä ennen lapsen syntymää. Toisessa raskaudessa taas ei tullut mieleenikään nousta hevosen selkään. Yksilökohtaista. Toki niissä lajeissa, joissa on tapaturmariski (kuten ratsastuksessa), pitää ajatella riskiä myös vauvan kannalta, mutta jos esimerkiksi heppa on luotettava ja itsellään on taitoa, niin sitten vain ridaamaan. Pitäähän tapaturmariskiä miettiä itsensäkin kannalta, eli ei se vauva niin kauheasti eroa siihen tee.- hjördis
omaa kroppaansa, se osaa kertoa kaikkein parhaiten mikä on liian painava nostaa. Itse kantelen vettä hevosille ja puhdistan karsinat. Vähän on vauhti kuitenkin hidastunut ja pidän lepotaukoja, mutta eipä ole ollut kipuja tai muitakaan tuntemuksia.
Sitten tuosta liikunnasta, mulla sanottiin neuvolassa, että saa jatkaa harrastustaan niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Eli ratsastelen vieläkin, mutta én enää 6x viikossa. Vähensin 3x viikossa ja hyvältä tuntuu. Mulla on nyt viikkoja 21 3.
Mutta kaikki on niin yksilöllistä....
- amuli
Omaa kroppaa kuunnellen tosiaan, mulle ainakin lääkäri sano että jos jaksaa niin ihan normaaleja juttuja voi tehdä. Ite jätin ratsastuksen heti kun tulin raskaaksi kun oli jo yritetty useempi vuosi enkä halunnu tipahtaa mahan päälle.
Nosteltua on kyllä tullut, vielä 38 3 autoin navetalla miestä kantamaan vastasyntynyttä vasikkaa joka paino noin 40 kg eli 20 kiloa molemmille.. Tuli siitä vähän alaselkä kipeeksi mutta eipä tuo olis yksinkään sitä saanu vietyä. Toki mulla on nää "nostelulihakset" ammatin puolesta vahvat että ei joka mamma pysty tuommosia nosteleen viimesillään mut mihin on tottunu sehän se ratkasee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803