Tervemenoa vihankylväjä Tala!

22

382

Vastaukset 22

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afgsdfds

haastattelusta , Sampo Tervo sanoo että hän ei näe tarpeelliseksi että kaikki suomalaiset opiskelevat pakolla ruotsia vaan hän on vapaaehtoisen ruotsinopetuksen kannalla . Tämän hän on sanonut blogissaan ja kirjoittanut myös Aamulehden kolumnissaan . Eli kyllä Sampo Tervo tulee ajamaan pakkoruotsin poistoa Suomen kouluista , hän haluaa laajempaa kielivalikoimaan Suomen kouluihin ja käsittääkseni hän haluaa myöskin että ruotsinkieliset itse palvelevat itseään ruotsiksi , ei niin että suomenkieliset alkavat palvella ruotsinkielisiä ruotsiksi .

• aikansa kutakin

Sampo Tervo tarjoaa sovinnon kättä.

Jag har från födseln sett rikedomen i tvåspråkigheten och uppskattar allt det finlandssvenskarna gjort för Finlands historia och kultur.

Finskhetsförbundet har tidigare varit spjutspetsen mot finlandssvenskarna. Förändras det? - Jag hoppas det. Gräl behövs inte, jag efterlyser en konstruktiv dialog med SFP och Folktinget. Vi måste komma över fördomarna mot varandra och lära oss leva ihop. Något annat alternativ finns inte. I äktenskap kan man besluta om skilsmässa, det kan inte språkgrupperna i Finland. Vi måste samsas.

• Siellähän se on linkitettynä. Edelleenkään tuo pakkroruotsi ei ole minusta kiinnostava aihe. Pakkoruotsi ei koske meikäläistä millään tavoin. Lopettakaa jo se jankuttaminen siitä iänikuisesta pakkoruotsistanne, ei edes tällä palstalla kukaan ruotsinkielinen tai -mielinen ole sitä mitenkään erityisesti puffannut.
        Ruotsinkielen taidolle on kysyntää, sitä tarvitaan ja siitä on hyötyä mutta aivan sama minulle mitä te opiskelette tai olette opiskelmatta.

• luutakaisa
        Ankdam kirjoitti:

Siellähän se on linkitettynä. Edelleenkään tuo pakkroruotsi ei ole minusta kiinnostava aihe. Pakkoruotsi ei koske meikäläistä millään tavoin. Lopettakaa jo se jankuttaminen siitä iänikuisesta pakkoruotsistanne, ei edes tällä palstalla kukaan ruotsinkielinen tai -mielinen ole sitä mitenkään erityisesti puffannut.
        Ruotsinkielen taidolle on kysyntää, sitä tarvitaan ja siitä on hyötyä mutta aivan sama minulle mitä te opiskelette tai olette opiskelmatta.

"Pakkoruotsi ei koske meikäläistä millään tavoin."

Niinkö? A-M Henrikson uhkasi/lupasi Ahvenanmaan liittyvän Ruotsiin, jos pakollinen ruotsinopiskelu lopetetaan.

"Ruotsinkielen taidolle on kysyntää, sitä tarvitaan ja siitä on hyötyä"
        Kummallista, kun suomenkielen taidolla ei ole mitään merkitystä esim Ahvenanmaalla tai Ruotsissa.
        Eikä ruotsinkielen taidolla ole mitään kysyntää esim Ranskassa tai Italiassa.

• :D:D:D:D
        luutakaisa kirjoitti:

Niinkö? A-M Henrikson uhkasi/lupasi Ahvenanmaan liittyvän Ruotsiin, jos pakollinen ruotsinopiskelu lopetetaan.

Kummallista, kun suomenkielen taidolla ei ole mitään merkitystä esim Ahvenanmaalla tai Ruotsissa.

Pohjanmaahurrit luulevat, HBL:n jutun jälleen, että Terho on suomenruotsalainen.
        Vasabladetissa ja OT:ssa krijoittavta hurrihuru-ukot, kiihkosvenskot ovat uskomattomat pöljiä.

• Ank dam
        luutakaisa kirjoitti:

"Niinkö? A-M Henrikson uhkasi/lupasi Ahvenanmaan liittyvän Ruotsiin, jos pakollinen ruotsinopiskelu lopetetaan. "

Ei se A-M Henriksson puhunut pakollisesta ruotsin opiskelusta sanaakaan vaan Suomen suomenkielistymisestä ja ruotsinkielisten palveluiden heikkenemisestä.
        Ruotsinkieliset palvelut on lain mukaan pakko järjestää, miten ne järjestetään ei ole yhtä kuin pakkoruotsi.

• luutakaisa
        Ank dam kirjoitti:

"Niinkö? A-M Henrikson uhkasi/lupasi Ahvenanmaan liittyvän Ruotsiin, jos pakollinen ruotsinopiskelu lopetetaan. "

Ei se A-M Henriksson puhunut pakollisesta ruotsin opiskelusta sanaakaan vaan Suomen suomenkielistymisestä ja ruotsinkielisten palveluiden heikkenemisestä.
        Ruotsinkieliset palvelut on lain mukaan pakko järjestää, miten ne järjestetään ei ole yhtä kuin pakkoruotsi.

Ruotsinkieliset järjestäköön itse itselleen palvelut, jos vaativat niitä ruotsiksi.
        Me suomenkieliset emme ole enää teidän palvelijoitanne, joita teidän pitää saada kyykyttää.

• näin se on
        Ankdam kirjoitti:

Siellähän se on linkitettynä. Edelleenkään tuo pakkroruotsi ei ole minusta kiinnostava aihe. Pakkoruotsi ei koske meikäläistä millään tavoin. Lopettakaa jo se jankuttaminen siitä iänikuisesta pakkoruotsistanne, ei edes tällä palstalla kukaan ruotsinkielinen tai -mielinen ole sitä mitenkään erityisesti puffannut.

Mutta sen tarve Ruotsin rajojen ulkopuolella on vähäistä,
        todella vähäistä.Siis PAKKORUOTSI pois kouluista Suomessa.

• Ank dam
        luutakaisa kirjoitti:

Ruotsinkieliset järjestäköön itse itselleen palvelut, jos vaativat niitä ruotsiksi.
        Me suomenkieliset emme ole enää teidän palvelijoitanne, joita teidän pitää saada kyykyttää.

Kaiken minkä me tässä elämässämme saamme me saamme joltain toiselta ihmiseltä.
        Eikö palveluammateissa yleensä pyritä palvelemaan asiakkaita kukin parhaan kykynsä mukaan.
        Eipä ole ainakaan minun mieleeni tullut vaatia ettei tarvitsisi palvella suomen kielisiä.
        Itse ainakin palvelen omassa työssäni käyttäen ihan kaikkia niitä tietoja, taitoja ja kieliä mitä hallitsen.

• tunarit

Mikä ero on sinulla ja Folktingetillä? - Yhteen kohtaan minä teen varauksen. Täytyykö todellakin kaikkien suomenkielisten hallita ruotsin kieli? Se on ongelmallinen kysymys ja siinä minun vastaukseni eroaa Folktingetin vastauksesta.

Terholla on terve käsitys Suomen kaksikielisyydestä.

Vad skiljer din linje från Folktingets? - På en enda punkt gör jag reservationer. Måste faktiskt alla finnar behärsk a svenska? Det är en problematisk fråga och mitt svar skiljer sig från Folktingets.

• pakkoruotsinet

kaikki, jotka eivät kannata pakkoruotsia, ovat vihankylväjiä. RKP ja Folktiget eivät myöskään ole mielestäni mitään keskusteluosapuolia, mitä tulee pakkoruotsiin, koska nämä tahot ovat jäävejä asiassa, he eivät päätä asioista ja kanta on kyllä tiedossa.

Ruotsinkielistä palvelua voi olla, mutta kyse on ja on aina ollut siitä, miten palvelu järjestetään: demokraattisesti vai pakkoruotsilla. Ruotsin kielen viha on svekojen omaa keksintöä, eli jos ehdottaa asioiden demokratisoimista ja rationalisoimista, on tämä svekoille ruotsin kielen vihaamista.

Svekot ilmeisesti hurraavat nyt, että joku olisi kannattamassa nykytilan säilyttämistä. En oikein usko. Suomenkielisten tehtävä ei ole palvella ruotsinkielisiä, eli saa ruotsinkielistä palvelua olla vaikka kuinka paljon, kunhan järjestätte sen etupäässä itse, ruotsinkieliset, tai jos vaatimus koskee suomenkielistä, voi se koskea vain työtehtäväkohtaisesti ja kielen osaamisesta on maksettava kielilisää.

Tuskin siis tässä maassa kukaan suomenkielinen on samaa mieltä kielipolitiikan toteuttamisesta kuin Ankdam tai Maarit W.

Suomessa yhteinen kommunikointikieli on suomi.

• Ank dam

"Tuskin siis tässä maassa kukaan suomenkielinen on samaa mieltä kielipolitiikan toteuttamisesta kuin Ankdam tai Maarit W."

Kuten tunnettua minun mielipiteeni on että te suomenkieliset päätätte omista kieliopinnoistanne itse. Pakkoruotsi ei koske minua eikä kiinnosta pätkän vertaa.
        Olen lukenut pakkosuomea ja se oli koulussa yksi lempiaineistani. Yo-kirjoituksissa tuli laudatur ja myöhemmin olen suorittanut suomen kielessä valtion laajan kielikokeen josta minulla on valtion Kielitutkintolautakunnan todistus että hallitsen suomea täydellisesti.

Mikä minun mielipiteessäni mättää? Pitäisikö minun kiinnostua pakkoruotsista, aineesta jota ei edes opiskella ruotsinkielisissä kouluissa? Pakkosuomi on minusta ihan hyvä asia.

• anti-rkp

No, Folktinget aloitti jo dialogin VAATIMALLA ja UHKAAMALLA..
      Suomalaisuuden liiton sovitteleva rooli voi tulla liian myöhään, kun kansa on jo kiihottunut,
      mutta ei suinkaan Talan, vaan Henrikssonin ansiosta.
      Mutta jatketaan dialogia: Pakkoruotsi siis pitää saada pois ja
      valinnaisen ruotsin avulla turvaamme peruspalvelut ruotsinkielisille.
      Tätähän täällä on yritetty kuuroille korville selittää vuosikausia.
      Folktinget ja SFP eivät halua kuunnella.. mutta HBL kuuntelee.
      Taidanpa tilata sen lehden..

• tämänkin "taistelun", mitä Heikki Tala on kertonut käyneensä netissä jo vuosien ajan lähinnä solvaamalla suomenruotsalaisia sotaveteraaneista lähtien sekä noukkimalla erilaisia asiayhteyksistä eroteltuja yksityiskohtia historiankirjoista jättäen samalla kertomatta asioiden "suomekielisen" toisen puolen ja koko totuuden.

Erityisen mielenkiintoinen on tuo viimeinen lause "Jag valdes enhälligt på förslag av tidigare ordförande Heikki Tala. Också han insåg att tiden för konfrontation är förbi. Nu ska vi bli vänner. "

Saapa nähdä milä linjalla Heikki jatkaa jatkossa jos vielä aikoo jatkaa kirjoituksiaan. Voisiko peräti sanoa, että kaikki ne asiallisesti kielipolitiikkaan suhtautuvat, jotka ovat näillä foorumeilla vuosien aikana oikoneet Heikin pahimpia sammakoita sekä yrittäneet ohjata keskustelua asiapohjalle ovat todellisia voittajia. Sampo Terho tuntuu varsin fiksulta mieheltä; en liene kovasti väärässä jos väitän siinä olevan Perussuomalaisten uuden puheenjohtajan Soinin jälkeen.

• Isänmaanystävä

Absurdismia ovat edustaneet rkp:läiset pakkoruotsituksineen.

• rautaako?
        Isänmaanystävä kirjoitti:

Absurdismia ovat edustaneet rkp:läiset pakkoruotsituksineen.

Vain perustelut puuttuvat taas.

Mutta kerro sitten sinä esimerkiski

a) Mistä Talan väittämät monimiljardiset vuosittaiset kaksikielisyyden kustannukset muodostuvat. Tämä on niin konkreettinen v äite että näyttäminen tulisi olla helppoa.

b) Miten sinä perustelet Talan teesit, jotka ilmeisen hyvin selittävät hänen sävyn ja suhteutumisen kanssaihmisiin?

c) Missä mielessä hurrit ja ruotsalaiset ovat IHRAisia (Inhottavia,Häikäilemättömiä, Raukkamaisia, Ahneita). Tämä lähtökohta, teesien ohella, on ollut Talan "suomalaistyön" kulmakiviä

d) Missä on Sveitsin Itämeren rantaviiva

e) Onko suomalaisuudelle eduksi että Tala ja soturinsa spammasivat valtiovallan avaaman keksukstelupalstan Ota Kantaa lukukelvottomaksi, ja teemasta riippumatta lähetti monisettuja "suomalaisuusviestejään" sellaiseen tahtiin että aitoja viestejä ei tahtonut välistä löytää. Eikö tämä heikenne ihaliemaasi kansalaisten osallistumismahdollisuuskai.

f)Miksi suomalaisuustyön ainoa aihe on anti-ruotsalaisuus?

g) Onko suomalaistyölle ollut eduksi se että SL jääräpäisesti kieltäytyi antamasta liputusohjeita myös ruotsinkieleksi ja siten menetti sekä liputusinformaatiomonopolinsa että loputkin tuista (edelliset oli menetetty jo "hurrintappo" viesteillään).

h) Miksi uusi SL:n puheenjohtaja EI missään tapauksessa ole ajamassa kaksikielisyyttä alas, vaan nimenomaan haluaa taata omakielelliset palvelut ja kaksikielisyyden. Hän rajaa erimielisyytensä ärrkoopeehen VAIN pakkoruotsiin. Uuusi pj ottaa siis selkeästi ja näkyvästi pesäeroa talaisimista, ja haluaa toimia maatamme eheyttävällä tavalla (mikä muuten on suomalaisuuden ainoa tärkeä periaate).

Noihin kun annat tyhjentävät vastaukset, eikä vain fennopropagandajulistuksia, niin sitten voidaa aloittaa asiakysymysten ruotimisen.

• pakkoruotsinet

ovat siis tässä maassa enää ruotsinkieliset: Rkp, Folktinget, Ida Asplund, Hbl, Vasabladet jne.

• lainaaja

1§ "Pakkoruotsille" ei ole järkeviä perusteita, eikä sellaisia voi ollakaan.

2§ Jos joku esittää "pakkoruotsille" järkevän perustelun, astuu 1§ välittömästi voimaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      358
      1124
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      758
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      696
    4. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      50
      602
    5. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      588
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      321
      501
    8. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      491
    9. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe