raskaus ja alkoholi

muita kaltaisia

Kuinka moni teistä käyttää alkoholia raskausaikana? Itse saatan juoda saunaoluen tai kaksi pari kertaa viikossa. Edellisessä raskaudessa myös samalla tavalla ja nyt 4-vuotias terve tyttölapsi! en usko että noin vähäinen määrä alkoholia viikossa vaikuttaa millään lailla sikiöön,tosin en pahoinvoinnin vuoksi käyttänyt alkoholia ensimmäiseen kolmeen kuukauteen yhtään. ps.täysin raittiit älkää edes vaivautuko kommentoimaan!!!

7

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pampulainen

En osaa sanoa, onko tosta määrästä haittaa. Itse en ole juonut yhtään, koska koko alkoholin haju ällöttää! Kysy neuvolasta, mitä mieltä ne asiasta on...kyllähän kuulemma hiukan voi ottaa, mut se "turvallisen" raja on kovin häilyvä.

• ...

en uskoisi haittaa olevan tuosta..sairaanhoitaja tuttavani kanssa puhuttiin joskus, niin se sattui mainitsemaan että kyllähän italialaisetkin juo sen viinilasillisen illallisella.. ja vielä yleensä jokapäivä. eikä niillä tietääkseni sairaampia lapsia ole kuin muualla..
        jotenkin omaan päähän syöpynyt ajatus että alkoholi ei kuulu raskauteen, mutta en myöskään ala tuomitsemaan tuollaisesta määrästä.

• päättelyni

eikös noihin alkoholiannosten määrään vaikuta myös odottajan paino,aattelin vaan että esim. 60 kiloisen odottajan verenalkoholipitoisuus nousee huomattavasti korkeammalla kuin vaikka 90 kiloisen!

• jospa raitistuisi :)

ettei siitä oikein varmaa tietoa ole, mikä se sikiöön vaikuttava alkoholimäärä on. Toki tuota yhtä saunaolutta pidetään ihan sallittavana ja hyväksyttävänä. Itse raskausaikana joskus saunan jälkeen saatoin hörpyn mieheni olusesta maistaa, mutta siinä se sitten on ollut. Joskus alkoholitonta siideriä, sekin on ihan hyvää. Ei ole tehnyt juuri mielikään ja toisaalta olen aikanani ihan tarpeeksi viinaa maistellut. Juuri eilettäin katselin tuota humalaisten idioottia toimintaa ja tulin siihen tulokseen, että ei kyllä huvita enää itseään tuohon tilaan saattaakaan :)

• rivoriitta28

Kyllä olen ottanut raskausaikana, esim. festareilla ja illanistujaisissa. Ja ottamisella tarkoitan tosiaan sitä yhtä-kolmea annosta eikä joka viikko. Tiedän kyllä jo ammattini puolesta paljonko alkoholia on yksi annos.. Eikä huoleta että vaikuttaisi vauvaani, ei tosiaankaan noin pienet määrät.

• gdchnxdgnxdg

oon maistellu punaviiniä ruuan kanssa pari kertaa ja edellisessä raskaudessa pikkujouluissa join yhden siiderin. Ei oikeastaan oo tehny mieli. Se punkkulasikin on jääny yli puolilleen joka kerta kun muutaman maistiais hörpyn oon vaan ottanu. En taho että alkoholin vaikutus alkaa tuntua ja itellä se tuntuu tosi herkästi. Näinki pitkän tauon jälkeen oon kyllä lasillisesta hetken humalassa! Joten en siks juo.

• Sisely

Olen juonut muutaman kerran puolikkaan lasillisen punaviiniä, pari hyvin mietoa GT:tä ja 2.6%:sta lonkkua useammankin pullollisen. En kertaakaan yhtenä päivänä täyttä ravintola-annosta, siis pulloa keskiolutta, lasillista viiniä tai 4cl:ää väkevää. Yhteensä noin 15 kertaa, en ole pitänyt tarkkaa lukua. Ja olen vakuuttunut, ettei noilla määrillä ole merkitystä lapsen terveyden kannalta.

Ymmärrän heitäkin, jotka kieltäytyvät alkoholista kokonaan raskauden aikana, sillä turvallista määrää ei todellakaan tiedetä. Silti kannattaa muistaa, että esim. kypsät hedelmät ja ruisleipä sisältävät alkoholia, joten täysin nollalinjalla tuskin kukaan on. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe