Prednisolon 20mg

Mr Rortisoni

Terve,
Minulla epäillään nivelreumaa. Kävin yleislääkärillä, joka laittoi lähetteen reumalääkärille. Aikaa odotellessa määräsi hakuammuntana prednisolon kuurin. Kuinka nopeasti prednisolonin pitäisi auttaa nivelkipuihin vai onko tämä ns."lääke"?

11

11720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MinäpäVaan....

      Ohhoh. Aikamoista antaa hakuammuntana tuollainen määrä kortisonia. Kuinka kauan sinun on määrä sitä syödä? Ei varmaan kovin kauaa, luulisin?
      Prednisolonhan on siis kortisonia ja auttaa tulehduksiin nopeasti. Kun tulehdukset vähenee, myös kivut vähenee. Luulisi että alkaa vaikuttaa jo muutamassa päivässä tai ainakin viikossa.

      • Mr Kortisoni

        viikon kuuri koko tabletilla ja perään viikko puolikkaalla.


      • Srr
        Mr Kortisoni kirjoitti:

        viikon kuuri koko tabletilla ja perään viikko puolikkaalla.

        Joo, kyllä se kortisoni varmasti auttaa nopeasti, varsinkii kun on noin iso annos. Itse syön 5mg päivittäin. Luulen myös että pääset sinne reumalääkärille tosi nopeasti, en nyt tarkalleen muista omia aikoja mutta kävin yksityisellä ja sieltä lähete reumalääkärille ja pääsin muistaakseni viikossa tai kahdessa. Buranaa/ vastaavia tulehduskipulääkkeitä voi syödä kans, ellei lääkäri kieltäny..


    • 45-vuoden kokemus

      Prednisolon 20 mg ei ole sinun kohdallasi hakuammuntaa, vaan täsmähoito ennen kuin saat muuta lääkitystä. Minä ottaisin ensimmäisen viikon 20 mg ja vähentäisin sitten vähitellen = 2.5 mg/vko (jos sinulla on 5 mg:n tabletti niin puolikas vähennystä viikossa). silloin tauti ei iske niin rajusti uudelleen. Tulehduskipulääkettä kannattaa ottaa harkiten noin viikon kuureissa. Niistä tulee helposti vatsaoireita, joten pitempiaikaisessa kaäytössä vatsansuojalääke on tarpeelllinen.
      Saat varmaan reumalääkäriltä hyvät lääkkeet, mutta niiden vaikutus ei tule heti. Lääkkeestä riippuen vaikutus tulee vasta viikkojen jopa kuukausien päästä. Silloinkin pieni kortisoniannos voi olla lisäksi tarpeellinen.

      • Mr Kortisoni

        Olo on erittäin hyvä kun kivut ovat vähentyneet. Itseasiassa en edes muista milloin olisi ollut näin hyvä olo:) Harmi vain, että kuuri alkaa kohta olemaan loppusuoralla:( Lääkäri määräsi minulle mahansuojalääkkeeksi Nexiumia 2kpl päivässä. Tulehduskipulääke on Voltaren retard 100mg, jota saan ottaa ainosataan 1kpl päivässä.


      • rautanen mies
        Mr Kortisoni kirjoitti:

        Olo on erittäin hyvä kun kivut ovat vähentyneet. Itseasiassa en edes muista milloin olisi ollut näin hyvä olo:) Harmi vain, että kuuri alkaa kohta olemaan loppusuoralla:( Lääkäri määräsi minulle mahansuojalääkkeeksi Nexiumia 2kpl päivässä. Tulehduskipulääke on Voltaren retard 100mg, jota saan ottaa ainosataan 1kpl päivässä.

        minun mielestä on täsmähoito eli kortisooni piikki suoraan turvonneeseen nivelen. Stressitilanteessa erittyy adrenaliinia ja kortisonia jos kortisonia ei erity samassa suhteessa niin tulee hyrvittävän huono olo. Silloin kannataa ottaa pieni nokare kortisonia ja antaa sen liueta suussa.
        Itse olen syönyt Burana 600mg 14v nyt oli vaihdettava toiseen mutta kaikilla kipulääkkeillä on samanlaisia vatsaa häiritseviä vaikutuksia.


      • Lopetus
        Mr Kortisoni kirjoitti:

        Olo on erittäin hyvä kun kivut ovat vähentyneet. Itseasiassa en edes muista milloin olisi ollut näin hyvä olo:) Harmi vain, että kuuri alkaa kohta olemaan loppusuoralla:( Lääkäri määräsi minulle mahansuojalääkkeeksi Nexiumia 2kpl päivässä. Tulehduskipulääke on Voltaren retard 100mg, jota saan ottaa ainosataan 1kpl päivässä.

        Miten lääkäri neuvoi kortisoonin lopetuksen Sinulle?


      • ...
        Lopetus kirjoitti:

        Miten lääkäri neuvoi kortisoonin lopetuksen Sinulle?

        Kuulostaa että alkuperäinen kirjoittaja on saanut lääkäriltä hyvät ohjeet kun on huomioinut vatsankin, vaikka onkin lyhyt kortisonikuuri. Parin viikon kuuri voidaan vielä lopettaa kuin seinään periaatteessa, pitemmät pitää lopettaa asteittain lähinnä yleensä oman kortisolituotannon käynnistymisen vuoksi. Mutta oireet joita varten kortisonia syö, voivat toki myös palata rytäkällä takaisin jos äkillinen lopetus, siksi parempi tehdä se asteittain, ja joskus jätetään ylläpitoannos päälle esim 5mg. Liikaa en täällä kuuntelisi kuitenkaan ohjeita muilta, sillä nyt kun tauti on alussa, kannattaa toimia sen lääkärin ohjeiden mukaan ja kertoa olotilat ja lääkemuutokset tehdään sitten hänen valvonnassaan. Sooloilut ei oikein kannata alkuvaiheissa. Pitempään sairastellut oppii kyllä havaitsemaan ne omat hyvät keinot pitääkseen tasapainon asioissa. Onnea alkuperäiselle hyvän lääkitystasapainon löytämiseen.


      • Patu454
        ... kirjoitti:

        Kuulostaa että alkuperäinen kirjoittaja on saanut lääkäriltä hyvät ohjeet kun on huomioinut vatsankin, vaikka onkin lyhyt kortisonikuuri. Parin viikon kuuri voidaan vielä lopettaa kuin seinään periaatteessa, pitemmät pitää lopettaa asteittain lähinnä yleensä oman kortisolituotannon käynnistymisen vuoksi. Mutta oireet joita varten kortisonia syö, voivat toki myös palata rytäkällä takaisin jos äkillinen lopetus, siksi parempi tehdä se asteittain, ja joskus jätetään ylläpitoannos päälle esim 5mg. Liikaa en täällä kuuntelisi kuitenkaan ohjeita muilta, sillä nyt kun tauti on alussa, kannattaa toimia sen lääkärin ohjeiden mukaan ja kertoa olotilat ja lääkemuutokset tehdään sitten hänen valvonnassaan. Sooloilut ei oikein kannata alkuvaiheissa. Pitempään sairastellut oppii kyllä havaitsemaan ne omat hyvät keinot pitääkseen tasapainon asioissa. Onnea alkuperäiselle hyvän lääkitystasapainon löytämiseen.

        Itse sain reumaoireisiin myös viiden viikon kortisonikuurin viime keväänä - kivut loppuivat parissa päisässä ja olin nelisen viikkoa "aivan normaali" - asteittain tapahtuneen lopettamisen jälkeen kivut palasivat takaisin kahdessa päivässä ! - no sen jälkeen sainkin sitten jo reuma-diagnoosin ja lääkkeiksi kortisonin ja trexanin, oxiklorinia olen syönyt jo viime talvesta lähtien. Lisäksi tuli tulehduskipulääkkeeksi vielä Arcoxia ( vatsansuojalääke). Tällä coktaililla olen nyt ollut reilut puoli vuotta ja olotila on ollut kesästä lähtien suht koht hyvä - kortisoniannosta olen hieman pienentänyt (1 tbl / päivä nyt) ja vatsansuojalääkkeen jätin pois kun Arcoxoia vaihdettiin lievempään (nyt siis 60 mg). Tuota Arcoxia ei kestä vieläkään jättää pois, olen pari kertaa koettanut, mutta aina oireet pahenee muutaman päivän jälkeen.


      • Anonyymi

        Thanks doctor 😂😂😂


    • Mr Kortisoni

      Lääke puri ja kivut hävisivät nivelistä kuurin aikana. Vähän aikaa olo oli todella hyvä, mutta kun kuuri loppui tuli 4 päivää kestävä super päänsärky, johon ei meinannut tepsiä mitkään särkylääkkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1003
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      747
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    9. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      690
    10. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    Aihe