Thainyrkkeily ja sparraus.

treason

Olen vuosia erillaisia kamppailulajeja harrastanut ja uskoisin Thainyrkkeilyn olevan se oikea laji minulle.
Meillä seurassa opetuksen taso on todella huippuluokkaa, löytyy mailmanmestaria ja Suomenmestaria- Tekniikkatreenaamista en siis kommentoi. Mutta sparraaminen, pari kertaa Thaimaassa treenanneena ihmettelen et mistä tulee Suomee se kovalla kontaktilla treeneissä hakkaaminen ja potkiminen??? Ei Thaikuissa ole treeneissä tarkoitus selvittää kuka on kuningas, se selviää kyllä kehässä... Thaikuissa ei myöskään käytetä suojia sparrissa, haluaisin samaa meninkiä myös tänne kotimaahan. Uskoisin tekniikan ja liikeratojen hallinnan parantuvan kun ei käytettäisi turhaan kovaa kontaktia. Hieman huvittuneena olen kuunnellut keskusteluja sparrissa hajonneista paikoista koska nii ei todellakaan tarvitsisi käydä (Itellä lähinnä nilkka) jos haluaa kilpailla niin sparri on tärkeää, mutta jos haluaa kilpailla ja paikat hajoaa jo turhan kovan sparrin takia niin mitäpä teet?? Itse iältäni vanhempana harrastajana ei haluaisi että aina on joku paikka hajalla. Kehässä kovuutta kyllä löytyy itseltäkin ja siellä se mies vasta punnitaan. Tää viestihän varmasti aiheuttaa vittuilua (Kovuus), mut jos painoo n 71 kg niin kehässä voidaan kokeilla, tosin yleensä nää negatiiviset kommentoijat on täysiä pellejä..

6

1889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123445567

Järkevästi harjoitellessa ei otetakaan kovalla kontaktilla, vaan teknisesti. Toisen mielestä tietysti kaikki kontakti on kovaa.

• mikko sa

uholoppua viestiinsä kirjoittaa.

Mutta sparraushan on parista kiinni, sanoo parille, että otetaan rauhallisesti. Varsinkin aloittelijat innostuvat liikaa. Se aiheuttaa vain usein lyöntipelkoa. Jos joku sparripari haluaa mättää lujaa yhteisestä sopimuksesta, mikäs siinä, omahan on asiansa. Mutta sparrin kyllä pitäisi olla pääsääntöisesti kevyttä, siinä olet oikeassa.

Kisaryhmät ovat erikseen, niissäkin otetaan "kovempaa" vai joskus.

Paikkojen hajottaminen on typerää.

Ja uho kuuluu mielestäni nuoruuteen tässä tapauksessa, järjelläkin voi treenata ja asiasta tosiaan sanoa treeniparille. Ei silloin mokaa itseäään, ja hyvän itsetunnon omaavan ylpeys kyllä kestää sanoa, että "otetaan nyt järkevästi".

• Tummat silmät...

Itsellä loppui alkeiskurssi ja siirryttiin vanhempien kanssa samaan ryhmään,nyt rupeaa olemaan ensimmäiset sparraus kerrat ohi..Meillä valmentajakin painottaa koko ajan että paikat ei saa hajota ja koitetaan sparrata niinkuin thaimalaiset, nopeutta mutta ei voimaa. paikat ei saa hajota sparratessa. Pitempään harrasteineiten kanssa on oikeastaan mukavampi sparrata kuin niitten jotka ovat samalta alkeiskurssilta, osaavat ottaa huomioon toisen kokemattomuuden. esim jos vaikka suojaus jää ihan auki ni sieltä tulee vaan pikku näpy eikä nyrkki täysillä. sitten nää alkeiskurssilaiset vetää melkein täysillä vaikka koittaa sanoa et iisisti ja opetellaan tekniikka, ei hyvä.

• AndyS

Jos te kerran sparraatte niin kuin thaimaalaiset, niin te varmaan sitten myös ottelette niin kuin thaimaalaiset, eli ammattilaismatsin joka toinen viikko, vai mitä? Ja olette tietenkin aloittaneet treenaamisen 8-vuotiaana ja ottelu-uran 10-vuotiaana.

• treason
        AndyS kirjoitti:

Jos te kerran sparraatte niin kuin thaimaalaiset, niin te varmaan sitten myös ottelette niin kuin thaimaalaiset, eli ammattilaismatsin joka toinen viikko, vai mitä? Ja olette tietenkin aloittaneet treenaamisen 8-vuotiaana ja ottelu-uran 10-vuotiaana.

Ei meillä sparrata kuten Thaimaassa, se oli vaan minun näkökanta siitä mikä sopisi paremmin minulle, hieman vanhemmalle harrastajalle. Ehkä se kevyempi kontakti kuitenkin kehittäisi sitä tekniikkaa ja kehon hallintaa enemmän koska liikeitä joutuisi enemmän koordinoimaan.. (Ei minua juurikaan harmita jos matsin jälkeen on paikat hieman hajalle, siellä pitääkin antaa kaikkensa ja silmistä pitää loistaa tuli ja rautainen voiton tahto.. Mielellään vaan haluaisi siinä matsissa olla paikat ehjänä) Kevyemminkin pääsee toki sparraamaan kun menee Kickboxin ryhmän treeneihin, pitää vaan muistaa että käytössä ei ole kaikki mahdolliset tekniikat. Sitäkin olen treenannut, mutta Thaikuissa juuri monipuolisuus siinä mitä saa tehdä ja suoraviivaisuus minua kiehtookin. Kickboxin on myöskin hyvä laji ja siltä puolelta on monta hyvää kaveria...

• näin70

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4090
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2101
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1405
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1127
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe