Mitä on web optimointi?

kaisaen84

Täällä Hämeenlinnassa yksi kaveri tarjosi meille web-optimointi -palvelua. Olen vähän pihalla mistä on kysymys ja en halua näyttää tyhmältä, niin kertokaa viisaammat, onko tämä sama asia kuin web markkinoinnin optimointi tms.?

15

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahdollisesti hakukoneoptimointia ja sivuston optimointia, että lataantuu kunnolla mokkulayhteyksillä ja kännykällä.

    • temeW

      luulisin, että koko internet-markkinoinnin jonkinlaista optimointia että tulee vastetta rahoille.

      • msmodsv

        varmaan tarkoitta ihan hakukoneoptimointia. Käytetään välillä myös nimeä web-optimointi tai google optimointi ym.

        Tarkoitus on optimoida sivusto niin että se löytyy paremmin hakukoneista, kuten googlesta. Tiedät varmaan itsekin, että jos esim. myyt. hevosenpaskaa, ja et löydy kyseisellä hakusanalla top 10 googlessa, tuskin saat myöskään paljoa asiakkaita. Kun optimoit sivut jollekin hakusanalle, voit löytyä tuolla hakusanalla ykköspailkalta googlesta, ja hevosenpaska myy kuin häkä...

        Nopeasti ja ytimekkäästi sanottuna. Vielä kun yritykset ymmärtäisivät käyttää näitä hakukoneoptimoijien palveluita!


      • Jermo123
        msmodsv kirjoitti:

        varmaan tarkoitta ihan hakukoneoptimointia. Käytetään välillä myös nimeä web-optimointi tai google optimointi ym.

        Tarkoitus on optimoida sivusto niin että se löytyy paremmin hakukoneista, kuten googlesta. Tiedät varmaan itsekin, että jos esim. myyt. hevosenpaskaa, ja et löydy kyseisellä hakusanalla top 10 googlessa, tuskin saat myöskään paljoa asiakkaita. Kun optimoit sivut jollekin hakusanalle, voit löytyä tuolla hakusanalla ykköspailkalta googlesta, ja hevosenpaska myy kuin häkä...

        Nopeasti ja ytimekkäästi sanottuna. Vielä kun yritykset ymmärtäisivät käyttää näitä hakukoneoptimoijien palveluita!

        En sinänsä ihmettele, että järkiperäiset yrittäjät ovat skeptisiä näiden soittelijoiden kanssa. Ikävä totuus on se, että 80% erilaisia optimointitoimenpiteitä ja adwords-mainontaa tarjoavista tahoista on tiedostaen tai tiedostamattaan kusettajia. Alalla ei ole lakinormeja, jotka puttuisivat esimerkiksi hakusanaspämmäykseen. Yrittäjän ei voida olettaa tietävän mitä hakukoneoptimoinnissa voi ja saa tehdä; palveluja tarjoavan taas voidaan, mutta se ei läheskään aina toteudu.

        Web-optimointi ei ole mikään standarditermi, joten miettisin heti hetken (kuten ketjun aloittaja onneksi tekikin). Optimointia on monenlaista:

        Hakukoneoptimointi: luonnollisen hakukonenäkyvyyden optimointia ja kohdentamista. Paljon voi tehdä ja paljon löytyy myös rajoituksia, joiden rikkomisesta tulokset huonontuvat - joskus sivusto tai sen osia voidaan myös poistaa Googlesta kokonaan. Vaatii ammattilaisen tai ainakin hyvät perustiedot säännöistä ja metodeista (perusoptimointiin).

        Hakukonemainonnan optimointi: tähän liittyvät mm. avainsanatutkimukset ja niiden pohjalta tehtävä mainonnan kohdentaminen oikeille sanoille ja oikeille kohderyhmille. Mainonnan optimointia voidaan tehdä myös kokeilemalla erilaisia mainoksia, avainsanoja ja esim. aikajaksoja, mutta tämä vaihtoehto on pitkällä tähtäimellä potentiaalisesti iso rahareikä. Vaatii ehdottomasti ammattilaisen.

        Sisältöoptimointi: optimoidaan sivuston sisältöä kävijää varten. Monissa yhteyksissä tasapainoilua psykologian, markkinointiviestien, kohderyhmien ja hakukoneoptimoinnin välillä. Yrityssivustolla vaatii asiansa osaavan web-copywriterin, jotta mokilta ja turhalta ajankäytöltä säästytään.

        Nuo varmasti ne tällä hetkellä päällimmäisinä olevat optimointiin liittyvät termit ja selitteet. Paljon muutakin voidaan optimoida, mutta esimerkiksi sivuston latautumisen optimointia ei juurikaan enää tarvitse harrastaa, ellei sivustoa ole alunperin tehty aivan päin metikköä. Mobiililaitteille tehdään pitkälti omat versionsa sivustosta, eikä se ole optimointia.

        Hyvä on muistaa, että mitä tärkeämpi osuus verkkopresenssillä on yrityksen liiketoiminnan kannalta, sitä tärkeämpää on ottaa mukaan ammattilainen, joka voi myös todistaa ammattilaisuutensa esimerkiksi onnistuneilla referensseiprojekteilla.


      • Optimoija
        Jermo123 kirjoitti:

        En sinänsä ihmettele, että järkiperäiset yrittäjät ovat skeptisiä näiden soittelijoiden kanssa. Ikävä totuus on se, että 80% erilaisia optimointitoimenpiteitä ja adwords-mainontaa tarjoavista tahoista on tiedostaen tai tiedostamattaan kusettajia. Alalla ei ole lakinormeja, jotka puttuisivat esimerkiksi hakusanaspämmäykseen. Yrittäjän ei voida olettaa tietävän mitä hakukoneoptimoinnissa voi ja saa tehdä; palveluja tarjoavan taas voidaan, mutta se ei läheskään aina toteudu.

        Web-optimointi ei ole mikään standarditermi, joten miettisin heti hetken (kuten ketjun aloittaja onneksi tekikin). Optimointia on monenlaista:

        Hakukoneoptimointi: luonnollisen hakukonenäkyvyyden optimointia ja kohdentamista. Paljon voi tehdä ja paljon löytyy myös rajoituksia, joiden rikkomisesta tulokset huonontuvat - joskus sivusto tai sen osia voidaan myös poistaa Googlesta kokonaan. Vaatii ammattilaisen tai ainakin hyvät perustiedot säännöistä ja metodeista (perusoptimointiin).

        Hakukonemainonnan optimointi: tähän liittyvät mm. avainsanatutkimukset ja niiden pohjalta tehtävä mainonnan kohdentaminen oikeille sanoille ja oikeille kohderyhmille. Mainonnan optimointia voidaan tehdä myös kokeilemalla erilaisia mainoksia, avainsanoja ja esim. aikajaksoja, mutta tämä vaihtoehto on pitkällä tähtäimellä potentiaalisesti iso rahareikä. Vaatii ehdottomasti ammattilaisen.

        Sisältöoptimointi: optimoidaan sivuston sisältöä kävijää varten. Monissa yhteyksissä tasapainoilua psykologian, markkinointiviestien, kohderyhmien ja hakukoneoptimoinnin välillä. Yrityssivustolla vaatii asiansa osaavan web-copywriterin, jotta mokilta ja turhalta ajankäytöltä säästytään.

        Nuo varmasti ne tällä hetkellä päällimmäisinä olevat optimointiin liittyvät termit ja selitteet. Paljon muutakin voidaan optimoida, mutta esimerkiksi sivuston latautumisen optimointia ei juurikaan enää tarvitse harrastaa, ellei sivustoa ole alunperin tehty aivan päin metikköä. Mobiililaitteille tehdään pitkälti omat versionsa sivustosta, eikä se ole optimointia.

        Hyvä on muistaa, että mitä tärkeämpi osuus verkkopresenssillä on yrityksen liiketoiminnan kannalta, sitä tärkeämpää on ottaa mukaan ammattilainen, joka voi myös todistaa ammattilaisuutensa esimerkiksi onnistuneilla referensseiprojekteilla.

        Minulle on sanottu, että joku tarjoaa netissä palvelua, jolla voi testata oman sivustonsa hakukone "ystävällisyyden", mutta minulta meni se sivuston osoite ohi korvien.
        Netissä on kyllä pilvin pimein tietoa optimoinnista.
        Ainoa asia minkä tein lisäsin sivulle meta tagin ja avain sanoja.


      • Spazi
        Optimoija kirjoitti:

        Minulle on sanottu, että joku tarjoaa netissä palvelua, jolla voi testata oman sivustonsa hakukone "ystävällisyyden", mutta minulta meni se sivuston osoite ohi korvien.
        Netissä on kyllä pilvin pimein tietoa optimoinnista.
        Ainoa asia minkä tein lisäsin sivulle meta tagin ja avain sanoja.

        Tärkeimmät perusoptimointiin liittyvät asiat ovat:

        Sivukohtaiset otsikot, eli titlet. Kyseisen sivun sisältöä kuvaavat avainsanat. Spämmäystä ei kannata harrastaa, vaan kiinnittää huomiota avainsanojen todenperäisyyteen.

        H1-otsikkotagit. Otsikot ovat menettäneet viime vuosina arvoaan, mutta kannattaa ne edelleen pitää mielessä. Yksi H1 per sivu.

        Sisältö itsessään on kaikkein tärkein. Sisältöalueeseen liittyvät avainsanat oikeissa muodoissaan. Spämmäystä vältettävä. Tärkeää on, että sisältö on hyvin kirjoitettua ja sivuston aihealueen mukaista.

        Meta description hyvä olla sivukohtaisesti paikallaan.

        Meta keywords ei ole Googlen kannalta enää hyödyllinen, mutta esim. Bing käsittelee niitä vielä.


      • Spazi
        Spazi kirjoitti:

        Tärkeimmät perusoptimointiin liittyvät asiat ovat:

        Sivukohtaiset otsikot, eli titlet. Kyseisen sivun sisältöä kuvaavat avainsanat. Spämmäystä ei kannata harrastaa, vaan kiinnittää huomiota avainsanojen todenperäisyyteen.

        H1-otsikkotagit. Otsikot ovat menettäneet viime vuosina arvoaan, mutta kannattaa ne edelleen pitää mielessä. Yksi H1 per sivu.

        Sisältö itsessään on kaikkein tärkein. Sisältöalueeseen liittyvät avainsanat oikeissa muodoissaan. Spämmäystä vältettävä. Tärkeää on, että sisältö on hyvin kirjoitettua ja sivuston aihealueen mukaista.

        Meta description hyvä olla sivukohtaisesti paikallaan.

        Meta keywords ei ole Googlen kannalta enää hyödyllinen, mutta esim. Bing käsittelee niitä vielä.

        Toki yksi tärkeä asia on vielä käyttäjäystävälliset urlit. Eli sivuosoitteet muotoa www.domain.fi/palvelut/palvelu1/ jne.


      • makek123
        Jermo123 kirjoitti:

        En sinänsä ihmettele, että järkiperäiset yrittäjät ovat skeptisiä näiden soittelijoiden kanssa. Ikävä totuus on se, että 80% erilaisia optimointitoimenpiteitä ja adwords-mainontaa tarjoavista tahoista on tiedostaen tai tiedostamattaan kusettajia. Alalla ei ole lakinormeja, jotka puttuisivat esimerkiksi hakusanaspämmäykseen. Yrittäjän ei voida olettaa tietävän mitä hakukoneoptimoinnissa voi ja saa tehdä; palveluja tarjoavan taas voidaan, mutta se ei läheskään aina toteudu.

        Web-optimointi ei ole mikään standarditermi, joten miettisin heti hetken (kuten ketjun aloittaja onneksi tekikin). Optimointia on monenlaista:

        Hakukoneoptimointi: luonnollisen hakukonenäkyvyyden optimointia ja kohdentamista. Paljon voi tehdä ja paljon löytyy myös rajoituksia, joiden rikkomisesta tulokset huonontuvat - joskus sivusto tai sen osia voidaan myös poistaa Googlesta kokonaan. Vaatii ammattilaisen tai ainakin hyvät perustiedot säännöistä ja metodeista (perusoptimointiin).

        Hakukonemainonnan optimointi: tähän liittyvät mm. avainsanatutkimukset ja niiden pohjalta tehtävä mainonnan kohdentaminen oikeille sanoille ja oikeille kohderyhmille. Mainonnan optimointia voidaan tehdä myös kokeilemalla erilaisia mainoksia, avainsanoja ja esim. aikajaksoja, mutta tämä vaihtoehto on pitkällä tähtäimellä potentiaalisesti iso rahareikä. Vaatii ehdottomasti ammattilaisen.

        Sisältöoptimointi: optimoidaan sivuston sisältöä kävijää varten. Monissa yhteyksissä tasapainoilua psykologian, markkinointiviestien, kohderyhmien ja hakukoneoptimoinnin välillä. Yrityssivustolla vaatii asiansa osaavan web-copywriterin, jotta mokilta ja turhalta ajankäytöltä säästytään.

        Nuo varmasti ne tällä hetkellä päällimmäisinä olevat optimointiin liittyvät termit ja selitteet. Paljon muutakin voidaan optimoida, mutta esimerkiksi sivuston latautumisen optimointia ei juurikaan enää tarvitse harrastaa, ellei sivustoa ole alunperin tehty aivan päin metikköä. Mobiililaitteille tehdään pitkälti omat versionsa sivustosta, eikä se ole optimointia.

        Hyvä on muistaa, että mitä tärkeämpi osuus verkkopresenssillä on yrityksen liiketoiminnan kannalta, sitä tärkeämpää on ottaa mukaan ammattilainen, joka voi myös todistaa ammattilaisuutensa esimerkiksi onnistuneilla referensseiprojekteilla.

        Ainakin jotkut käyttävät jo nykyisin web/Internet markkinoinnin optimoinnista lyhyempää muotoa web-optimointi. eli tarkoitetaan sitä, että optimoidaan nimenomaan liiketoiminnallista tulosta, ja toivottavasti koko ala on menossa tähän suuntaan - tällöin huiputtamiselle ei enää jää niin paljoa mahdollisuuksia, koska tulosta on helppo suoraan verrata.


      • makek123 kirjoitti:

        Ainakin jotkut käyttävät jo nykyisin web/Internet markkinoinnin optimoinnista lyhyempää muotoa web-optimointi. eli tarkoitetaan sitä, että optimoidaan nimenomaan liiketoiminnallista tulosta, ja toivottavasti koko ala on menossa tähän suuntaan - tällöin huiputtamiselle ei enää jää niin paljoa mahdollisuuksia, koska tulosta on helppo suoraan verrata.

        Niin ja loppuen lopuksi kuinka usein lääkärit tarjoavat ilmaisia neuvoja mikä ongelma on tai kuinka autokorjaaja kertoo ilmaiseksi korjaus ohjeet ja viat.

        Eli optimointi on sama asia tyhmä sitä neuvoo ilmaiseksi jos siitä voi rahaakin saada. Jos oikeasti kiinnostaa niin opettelemalla sen oppii eri asia riittääkö aika siihen muun työn ohessa. En veisi autoa korjaamoon jos osaisin ja olisi aikaa siihenkin.


      • 15 vuotta nettiä
        sfinski80 kirjoitti:

        Niin ja loppuen lopuksi kuinka usein lääkärit tarjoavat ilmaisia neuvoja mikä ongelma on tai kuinka autokorjaaja kertoo ilmaiseksi korjaus ohjeet ja viat.

        Eli optimointi on sama asia tyhmä sitä neuvoo ilmaiseksi jos siitä voi rahaakin saada. Jos oikeasti kiinnostaa niin opettelemalla sen oppii eri asia riittääkö aika siihen muun työn ohessa. En veisi autoa korjaamoon jos osaisin ja olisi aikaa siihenkin.

        Kun käyttää sellaista kotisivujen tekijää, joka osaa asiansa, ei hakukone- tai mulla optimoijalla ole mitään tekemistä. Kotisivuja ei pitäisi antaa sellaista tehtäväksi jotka eivät osaa ottaa huomioon jo sivuston suunnettelu, mutta viimeistään tekovaiheessa hakukoneiden, kävijöiden, ja löydettävyyden kannalta tärkeitä asioita.

        Kaikkeen tuohon on löytynyt sitäpaitsi jo ainakin kymmenen vuotta ohjeita ilmaiseks netistä, asiat ovat hieman muuttunee vuosien mittaan mutta rehellisen tekijän kannalta olleet aina lähes samanlaisia. Huijareiden keinoja on kyllä rajoutettu aika paljonkin vuosien mittaan, elikkä "porsaanreikiä" tukittu. Aluksi käytettiin väärin niin yksinkertaisia asioita kuin sivustoon lisättäviä hakusanoja, jotka saattoivat olla ihan muuta kuin sivun varsinainen aihe, se loppui aika nopeasti kun hakukonee siihen puuttuivat omilla toimillaa, mutta paljon muit huijauksia on ollut. Monia sivustoja on kokonaan poistettu hakukoneista väärien keinojen käyttämisen vuoksi, joskus kyllä hyvinkin kyseenalaisesti, kun jotkut tahot ovat ottaneet tietyt sivut valituksien kohteeksi. Tämäkin seikka alkaa olla jo mennyttä, hakukoneiden robotit ovat kehittyneet kovasti.

        Sitten vielä yksi asia, muitakin hakukoneita on, kuin Google, ja pitää ollakin, muistakaa käyttää. Ja varokaa erilaisilla yrityshakemistoilla sekä optimoinneilla rahastavia tahoja. Ehkä paras oli se, joka tarjosi estoa siihen että yrityshakemistojen ylläpitäjät eivät enää soittele, eikä maksanut kuin noin 500 euroa vuodessa. Tulisi halvemmaksi käyttää omaa järkeään.


      • 15 vuotta nettiä kirjoitti:

        Kun käyttää sellaista kotisivujen tekijää, joka osaa asiansa, ei hakukone- tai mulla optimoijalla ole mitään tekemistä. Kotisivuja ei pitäisi antaa sellaista tehtäväksi jotka eivät osaa ottaa huomioon jo sivuston suunnettelu, mutta viimeistään tekovaiheessa hakukoneiden, kävijöiden, ja löydettävyyden kannalta tärkeitä asioita.

        Kaikkeen tuohon on löytynyt sitäpaitsi jo ainakin kymmenen vuotta ohjeita ilmaiseks netistä, asiat ovat hieman muuttunee vuosien mittaan mutta rehellisen tekijän kannalta olleet aina lähes samanlaisia. Huijareiden keinoja on kyllä rajoutettu aika paljonkin vuosien mittaan, elikkä "porsaanreikiä" tukittu. Aluksi käytettiin väärin niin yksinkertaisia asioita kuin sivustoon lisättäviä hakusanoja, jotka saattoivat olla ihan muuta kuin sivun varsinainen aihe, se loppui aika nopeasti kun hakukonee siihen puuttuivat omilla toimillaa, mutta paljon muit huijauksia on ollut. Monia sivustoja on kokonaan poistettu hakukoneista väärien keinojen käyttämisen vuoksi, joskus kyllä hyvinkin kyseenalaisesti, kun jotkut tahot ovat ottaneet tietyt sivut valituksien kohteeksi. Tämäkin seikka alkaa olla jo mennyttä, hakukoneiden robotit ovat kehittyneet kovasti.

        Sitten vielä yksi asia, muitakin hakukoneita on, kuin Google, ja pitää ollakin, muistakaa käyttää. Ja varokaa erilaisilla yrityshakemistoilla sekä optimoinneilla rahastavia tahoja. Ehkä paras oli se, joka tarjosi estoa siihen että yrityshakemistojen ylläpitäjät eivät enää soittele, eikä maksanut kuin noin 500 euroa vuodessa. Tulisi halvemmaksi käyttää omaa järkeään.

        Voihan sen noinkin sanoa :-D Loppuenlopuksi optimointia tarvitaan vain jos sivut ovat huonosti tehty.


      • Spazi
        sfinski80 kirjoitti:

        Voihan sen noinkin sanoa :-D Loppuenlopuksi optimointia tarvitaan vain jos sivut ovat huonosti tehty.

        Optimointi on osa sivuston tekemistä. Ei mikään irrallinen asia. Ja pitää sen olla jatkuvaa, etenkin jos halutaan löytyä kilpailluilla hakusanoilla. Jatkuvalla en tarkoita, että jonkun pitäisi istua koko ajan optimoimassa. Tää on aivan perusjuttua verkkoliiketoiminnassa ja perinteisessä liiketoiminnassa. Ei se kivijalkaliikkeenkään toiminta ole tehokkainta mahdollista, ellei välillä jotain viilaa, kuten hintoja, valikoimaa, mainontaa, tarkista kohderyhmiä jne.


      • juke78
        Spazi kirjoitti:

        Tärkeimmät perusoptimointiin liittyvät asiat ovat:

        Sivukohtaiset otsikot, eli titlet. Kyseisen sivun sisältöä kuvaavat avainsanat. Spämmäystä ei kannata harrastaa, vaan kiinnittää huomiota avainsanojen todenperäisyyteen.

        H1-otsikkotagit. Otsikot ovat menettäneet viime vuosina arvoaan, mutta kannattaa ne edelleen pitää mielessä. Yksi H1 per sivu.

        Sisältö itsessään on kaikkein tärkein. Sisältöalueeseen liittyvät avainsanat oikeissa muodoissaan. Spämmäystä vältettävä. Tärkeää on, että sisältö on hyvin kirjoitettua ja sivuston aihealueen mukaista.

        Meta description hyvä olla sivukohtaisesti paikallaan.

        Meta keywords ei ole Googlen kannalta enää hyödyllinen, mutta esim. Bing käsittelee niitä vielä.

        Hyviä pointteja. Tosin Bing ei käsittele meta keywordsia mutta Yahoo tekee niin.

        Varmaan paras suomenkielinen ohje hakukoneoptimointiin on http://nettibisnes.info/hakukoneoptimointi/


    • nörttiläinen
    • kalastelua...

      Kun teette nettisivut niin lisätkää sinne piiloviestejä. Näin Google hakee ne kaikki esille jolloin olette aina etusivulla. Jos myytte esimerkiksi Sony, Yamaha, Pioneer tuotteita niin laittakaa sinne myös muita valmistajia kuten JVC, LG jne.... (vaikka ette näitä tuotteita myisi). Kun asiakas haluaa tietoa JVC tuotteesta tulee teidä sivu näkyville ja sitä kautta saatte myytyä omia tuotteita, eli näkyvyyttä peliin. Näin tekevät suuret nettiketjut vaikka niillä ei ole edes myytävänä näitä tuotteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1426
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1052
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe