käykö kilju pullossa?

idiootti

käylö kilju hyvin pullossa muita hyviä valmistus vinkkejä kotviinille?

8

5585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dark Avenger

      Käyhän kilju pullossa, mielummin lasissa, kiitos.

    • kemisti

      Etanolikäyminen on anaerobinen, eli hapettomissa oloissa tapahtuva reaktio. Kilju käy pullossa kunhan happi ei pääse sisälle. Vesilukko on välttämätön. Voihan sitä toki paineistetussa (umpinaisessa, korkki kiinni) pullossakin tehdä. Varmasti käy alkoholiksi, mutta jo muutamassa päivässä painetta kehittyy niin paljon, että räjähdysvaara on suuri. Älä ainakaan tee lasipulloon. Se on kyllä sellainen sirpalekranaatti!

      Vesilukon valmistat tekemällä pullon korkkiin reiän, johon pistät tiiviisti letkun silikonia tms. apuna käyttäen (ei saa olla pienintäkään vuotokohtaa) Letkun pinnan viet vesiastiaan. Nestepinnan tulee olla vesiastiassa alempana kuin käymisastiassa. Jos haluaa, ettei panos haise, voi vesilukkoon laittaa aktiivihiiltä, puuhiilijauhekin käy.

      Viinin käymisainepakkauksella päästään parhaaseen lopputulokseen. Älä käytä pikahiivaa, sillä metanolinmuodostumisriski (on tappava ja sokeuttava myrkky) on suuri, niin myös on raakojen marjojen / hedelmien suhteen. Tosin Pektolaasi-niminen entsyymi (käymisainepakkauksissa) tuhoaa metanolikäymisen aiheuttavan pektiinin. Siltikään ei saa käyttää raakoja marjoja. Käymisaika on noin 3vrk-3vk. Maksimialkoholipitoisuus on käytännössä 16%. Käyminen täytyy pysäyttää ennen juomista: Vie käynyt aine korkki auki pariksi tunniksi viileään. Pieni pala raa'an perunan kuorta nopeuttaa käymistä.

      • Poika H.

        > jo muutamassa päivässä painetta kehittyy niin paljon,
        >että räjähdysvaara on suuri

        Niinpä.

        Mutta toisaalta se pH-kin laskee, kun hiilidioksidia liukenee enemmän kovassa paineessa käymisliuokseen. Happamassa ympäristössä käyminen tietyssä vaiheessa keskeytyy, eikö?...


      • teoreettista kemiaa
        Poika H. kirjoitti:

        > jo muutamassa päivässä painetta kehittyy niin paljon,
        >että räjähdysvaara on suuri

        Niinpä.

        Mutta toisaalta se pH-kin laskee, kun hiilidioksidia liukenee enemmän kovassa paineessa käymisliuokseen. Happamassa ympäristössä käyminen tietyssä vaiheessa keskeytyy, eikö?...

        En tiedä missä Ph:ssa hiivan entsymit, lähinnä symaasi lopettaa toimintansa.
        Lasketaan Ph liuokselle, johon kehittyy 5% etanolia. Oletetaan lähtötilanteessa liuos neutraaliksi, ja oletetaan, että paineen alaisena kaikki hiilidioksidi liukee veteen ja dissosioituu (ei taida silti näin olla). 5 tilav-% C2H5OH = 0,87 mol/l. Tällöin reaktioyhtälön C6H12O6 --> 2C25OH 2CO2 kertoimien mukaan hiilidioksidia on kehittynyt litraan liuosta myös 0,87 mol, eli sen konsentraatio on 0,87 mol/l. Tapahtuu reaktio: CO2 H2O --> H2CO3, joka puolestaan dissosioituu H2CO3 H2O --> H3O HCO3- ja HCO3- H2O --> H3O CO3 2- pH:n saa laskettua happovakion avulla: pH = suunnilleen 3. Onhan se tietysti hapanta, mutta luulen, että hiivan entsyymit vielä tuon kestävät. Ovathan hedelmätkin yhtä happamia. Kyllä systeemin toimita kaatuu ensin liian suureen paineeseen.


      • ...otsikko
        teoreettista kemiaa kirjoitti:

        En tiedä missä Ph:ssa hiivan entsymit, lähinnä symaasi lopettaa toimintansa.
        Lasketaan Ph liuokselle, johon kehittyy 5% etanolia. Oletetaan lähtötilanteessa liuos neutraaliksi, ja oletetaan, että paineen alaisena kaikki hiilidioksidi liukee veteen ja dissosioituu (ei taida silti näin olla). 5 tilav-% C2H5OH = 0,87 mol/l. Tällöin reaktioyhtälön C6H12O6 --> 2C25OH 2CO2 kertoimien mukaan hiilidioksidia on kehittynyt litraan liuosta myös 0,87 mol, eli sen konsentraatio on 0,87 mol/l. Tapahtuu reaktio: CO2 H2O --> H2CO3, joka puolestaan dissosioituu H2CO3 H2O --> H3O HCO3- ja HCO3- H2O --> H3O CO3 2- pH:n saa laskettua happovakion avulla: pH = suunnilleen 3. Onhan se tietysti hapanta, mutta luulen, että hiivan entsyymit vielä tuon kestävät. Ovathan hedelmätkin yhtä happamia. Kyllä systeemin toimita kaatuu ensin liian suureen paineeseen.

        Meni otsikko ja nimimerkki väärin päin. No, näitä sattuu...


      • timokkk

        jos haluan 1-1,5litraa 10-15% kiljua
        paljon laitan hivaa ja sokeria kerotkaa..netistä ku löytyy vaa jotai miliooonan litran ohjeita
        ....ja mielummin helppoa ohjetta


    • Neggu84

      Kuules jos välttämättä haluat saada löysän mahan sihusta niin koeileppas tehdä se omenan raakileista ja annat sen käydä 3pv saunanlauteilla... nii ai että kun on hyvvöö..=)
      Ps. lisää hieman sokerin määrää=)
      pps. kilju käy pullossa ja jos oikeen kauan on niin pullo turpoaa ja lopux poksahtaa..!

      • herra

        Käyppäs sivulla kilju.tk
        oikein hyvät ohjeet pieneekin määrään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1014
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      99
      861
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      767
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      75
      652
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      475
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      472
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      459
    Aihe