käylö kilju hyvin pullossa muita hyviä valmistus vinkkejä kotviinille?
käykö kilju pullossa?
8
5585
Vastaukset
- Dark Avenger
Käyhän kilju pullossa, mielummin lasissa, kiitos.
- kemisti
Etanolikäyminen on anaerobinen, eli hapettomissa oloissa tapahtuva reaktio. Kilju käy pullossa kunhan happi ei pääse sisälle. Vesilukko on välttämätön. Voihan sitä toki paineistetussa (umpinaisessa, korkki kiinni) pullossakin tehdä. Varmasti käy alkoholiksi, mutta jo muutamassa päivässä painetta kehittyy niin paljon, että räjähdysvaara on suuri. Älä ainakaan tee lasipulloon. Se on kyllä sellainen sirpalekranaatti!
Vesilukon valmistat tekemällä pullon korkkiin reiän, johon pistät tiiviisti letkun silikonia tms. apuna käyttäen (ei saa olla pienintäkään vuotokohtaa) Letkun pinnan viet vesiastiaan. Nestepinnan tulee olla vesiastiassa alempana kuin käymisastiassa. Jos haluaa, ettei panos haise, voi vesilukkoon laittaa aktiivihiiltä, puuhiilijauhekin käy.
Viinin käymisainepakkauksella päästään parhaaseen lopputulokseen. Älä käytä pikahiivaa, sillä metanolinmuodostumisriski (on tappava ja sokeuttava myrkky) on suuri, niin myös on raakojen marjojen / hedelmien suhteen. Tosin Pektolaasi-niminen entsyymi (käymisainepakkauksissa) tuhoaa metanolikäymisen aiheuttavan pektiinin. Siltikään ei saa käyttää raakoja marjoja. Käymisaika on noin 3vrk-3vk. Maksimialkoholipitoisuus on käytännössä 16%. Käyminen täytyy pysäyttää ennen juomista: Vie käynyt aine korkki auki pariksi tunniksi viileään. Pieni pala raa'an perunan kuorta nopeuttaa käymistä.- Poika H.
> jo muutamassa päivässä painetta kehittyy niin paljon,
>että räjähdysvaara on suuri
Niinpä.
Mutta toisaalta se pH-kin laskee, kun hiilidioksidia liukenee enemmän kovassa paineessa käymisliuokseen. Happamassa ympäristössä käyminen tietyssä vaiheessa keskeytyy, eikö?... - teoreettista kemiaa
Poika H. kirjoitti:
> jo muutamassa päivässä painetta kehittyy niin paljon,
>että räjähdysvaara on suuri
Niinpä.
Mutta toisaalta se pH-kin laskee, kun hiilidioksidia liukenee enemmän kovassa paineessa käymisliuokseen. Happamassa ympäristössä käyminen tietyssä vaiheessa keskeytyy, eikö?...En tiedä missä Ph:ssa hiivan entsymit, lähinnä symaasi lopettaa toimintansa.
Lasketaan Ph liuokselle, johon kehittyy 5% etanolia. Oletetaan lähtötilanteessa liuos neutraaliksi, ja oletetaan, että paineen alaisena kaikki hiilidioksidi liukee veteen ja dissosioituu (ei taida silti näin olla). 5 tilav-% C2H5OH = 0,87 mol/l. Tällöin reaktioyhtälön C6H12O6 --> 2C25OH 2CO2 kertoimien mukaan hiilidioksidia on kehittynyt litraan liuosta myös 0,87 mol, eli sen konsentraatio on 0,87 mol/l. Tapahtuu reaktio: CO2 H2O --> H2CO3, joka puolestaan dissosioituu H2CO3 H2O --> H3O HCO3- ja HCO3- H2O --> H3O CO3 2- pH:n saa laskettua happovakion avulla: pH = suunnilleen 3. Onhan se tietysti hapanta, mutta luulen, että hiivan entsyymit vielä tuon kestävät. Ovathan hedelmätkin yhtä happamia. Kyllä systeemin toimita kaatuu ensin liian suureen paineeseen. - ...otsikko
teoreettista kemiaa kirjoitti:
En tiedä missä Ph:ssa hiivan entsymit, lähinnä symaasi lopettaa toimintansa.
Lasketaan Ph liuokselle, johon kehittyy 5% etanolia. Oletetaan lähtötilanteessa liuos neutraaliksi, ja oletetaan, että paineen alaisena kaikki hiilidioksidi liukee veteen ja dissosioituu (ei taida silti näin olla). 5 tilav-% C2H5OH = 0,87 mol/l. Tällöin reaktioyhtälön C6H12O6 --> 2C25OH 2CO2 kertoimien mukaan hiilidioksidia on kehittynyt litraan liuosta myös 0,87 mol, eli sen konsentraatio on 0,87 mol/l. Tapahtuu reaktio: CO2 H2O --> H2CO3, joka puolestaan dissosioituu H2CO3 H2O --> H3O HCO3- ja HCO3- H2O --> H3O CO3 2- pH:n saa laskettua happovakion avulla: pH = suunnilleen 3. Onhan se tietysti hapanta, mutta luulen, että hiivan entsyymit vielä tuon kestävät. Ovathan hedelmätkin yhtä happamia. Kyllä systeemin toimita kaatuu ensin liian suureen paineeseen.Meni otsikko ja nimimerkki väärin päin. No, näitä sattuu...
- timokkk
jos haluan 1-1,5litraa 10-15% kiljua
paljon laitan hivaa ja sokeria kerotkaa..netistä ku löytyy vaa jotai miliooonan litran ohjeita
....ja mielummin helppoa ohjetta
- Neggu84
Kuules jos välttämättä haluat saada löysän mahan sihusta niin koeileppas tehdä se omenan raakileista ja annat sen käydä 3pv saunanlauteilla... nii ai että kun on hyvvöö..=)
Ps. lisää hieman sokerin määrää=)
pps. kilju käy pullossa ja jos oikeen kauan on niin pullo turpoaa ja lopux poksahtaa..!- herra
Käyppäs sivulla kilju.tk
oikein hyvät ohjeet pieneekin määrään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 70615
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483