Fisteli persereiässä

Faka

Peräaukon seudun fisteli syntyy yleensä peräaukon limarauhasen tulehduksen seurauksena. Alkuvaiheessa on usein paisemuodostuma, joka puhkeaa itsekseen peräaukon viereiselle iholle tai se joudutaan puhkaisemaan lääkärin toimesta. Alkuperäinen rauhaskäytävä jää joskus avoimeksi, ja peräaukon kautta tähän syntyneeseen fistelikäytävään pääsee ulostebakteereita. Tämän takia peräaukkofisteli ei synnyttyään umpeudu itsekseen juuri koskaan.

Fistelin hoito on kirurginen. Vaadittavan leikkauksen laajuuden ja luonteen määrää se, kuinka fistelikäytävä kulkee peräaukon sulkijalihaksiin nähden. Jos käytävä läpäisee sulkijalihasten muodostaman renkaan niin, että vain pieni osa lihassäikeistä jää fistelin alapuolelle, voidaan käytävä yksinkertaisesti halkaista veitsellä, jolloin fisteli poistuu, haava paranee arpeutumalla ja merkittävää ulosteen pidätyskyvyn häiriötä ei jää. Jos käytävä kulkee sulkijalihaksen keskeltä läpi (puolivälistä tai ylempää), yllä kuvattua halkaisua ei voida tehdä ulosteen pidätyskyvyn häiriöiden vaaran takia. Tällöin sulkijalihaksen ulkopuolelle jäävä osa voidaan poistaa ja fistelin sisäaukko sulkea ompeleilla peräaukon sisäpuolelta käsin.

Vaihtoehtoisesti fistelin läpi voidaan vain pujottaa lanka, joka pitää fistelin jatkuvasti kunnolla auki, jotta paisemuodostus ei uusiudu.

Toistuvasti kiristettäviä lankoja käyttäen fistelin katto voidaan myös leikata hitaasti poikki sillä ajatuksella, että langan jo leikkaama sulkijalihaksen osa ehtii arpeutua ja seurauksena oleva pidätyskyvyn häiriö ei olisi kovin vaikea.

Fisteleitten hoito on näin ollen joskus varsin helppoa ja joskus erittäin vaikeaa. Toisinaan joudutaan tekemään väliaikainen suoliavanne, jotta ulostebakteerit eivät pääsisi pilaamaan hyvin onnistunutta fistelin sulkuleikkausta. Fistelin korkeus arvioidaan kliinisen tutkimuksen avulla sondia käyttäen. Kivuliaisuuden takia tämä arvio vaatii joskus kunnollisen anestesian (nukutuksen tai spinaalipuudutuksen).

33

54366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulla anaali

      seksistä tai muuten peräaukon ärsyyntymisestä jos toinen sitä räplää kiimoissaan?Olisin kiinnostunut tietämään.

      • TÄSSÄPÄ APU

        En tiedä mihin eilinen ohjeeni on tästä paikasta haihtunut, mutta toistan sen nyt täydettynä:
        Lopeta wc- paperin käyttö ja hoida pyyhkiminen savetilla yms. vauvanhoitoliinalla ja voitele tulehtunutta kohtaa Dalacinilla, Fucidinilla, Betadinella ja PIHKAVOITEELLA. Kaksi ensimmäistä ovat reseptilääkkeitä, muut saa suoraan apteekin hyllyltä. Ennen noiden lääkkeiden sivelyä tulehtunut kohta kannattaa desinfioida peroksidilla.
        Tällä tavalla sain pahoin tulehtuneen ja kolmatta fisteliä pukkaavan tulehduksen pois parissa viikossa, joten kolmatta leikkausta ei tarvittu.
        Minulle tämä ohje oli ainoa joka toimi ja luulen, että tuo viheliäinen vaiva on lopullisesti jättänyt minut rauhaan.(kop. kop)


      • TÄSSÄPÄ APU
        TÄSSÄPÄ APU kirjoitti:

        En tiedä mihin eilinen ohjeeni on tästä paikasta haihtunut, mutta toistan sen nyt täydettynä:
        Lopeta wc- paperin käyttö ja hoida pyyhkiminen savetilla yms. vauvanhoitoliinalla ja voitele tulehtunutta kohtaa Dalacinilla, Fucidinilla, Betadinella ja PIHKAVOITEELLA. Kaksi ensimmäistä ovat reseptilääkkeitä, muut saa suoraan apteekin hyllyltä. Ennen noiden lääkkeiden sivelyä tulehtunut kohta kannattaa desinfioida peroksidilla.
        Tällä tavalla sain pahoin tulehtuneen ja kolmatta fisteliä pukkaavan tulehduksen pois parissa viikossa, joten kolmatta leikkausta ei tarvittu.
        Minulle tämä ohje oli ainoa joka toimi ja luulen, että tuo viheliäinen vaiva on lopullisesti jättänyt minut rauhaan.(kop. kop)

        Anteeksi; vallan unohtui että ainakin intensiivijakson aikana on syytä popsia E- vitamiinia, joka osaltaan puree etenkin tuollaiseen tulehdukseen.
        Kunhan pakoputki paranee, on sen kosteudesta huolehdittava säännöllisellä rasvauksella, lievästi antiseptinen perusvoide käy mainiosti.


      • Fistelileikkaukseen meno
        TÄSSÄPÄ APU kirjoitti:

        En tiedä mihin eilinen ohjeeni on tästä paikasta haihtunut, mutta toistan sen nyt täydettynä:
        Lopeta wc- paperin käyttö ja hoida pyyhkiminen savetilla yms. vauvanhoitoliinalla ja voitele tulehtunutta kohtaa Dalacinilla, Fucidinilla, Betadinella ja PIHKAVOITEELLA. Kaksi ensimmäistä ovat reseptilääkkeitä, muut saa suoraan apteekin hyllyltä. Ennen noiden lääkkeiden sivelyä tulehtunut kohta kannattaa desinfioida peroksidilla.
        Tällä tavalla sain pahoin tulehtuneen ja kolmatta fisteliä pukkaavan tulehduksen pois parissa viikossa, joten kolmatta leikkausta ei tarvittu.
        Minulle tämä ohje oli ainoa joka toimi ja luulen, että tuo viheliäinen vaiva on lopullisesti jättänyt minut rauhaan.(kop. kop)

        Olen menossa viikon päästä fistelileikkaukseen mikä ensimmäinen tämän vaivan takia. Ollut jo kaksi kuukautta ja kipuja päivittäin. Siis mitä tarkoitat noilla kahella reseptilääkkeillä? Itse olen syönyt tämän kahen kuukauden aikana jo 6 lääkekuuria ja eihän ne mitään auta kuulema vasta leikkaus mahdollisesti parantaa.

        Dalacin kuurinkin olen vetänyt eikä mitään muuta kuin masu aivan sekaisin siitä. Sivellään haavaan siis noita? Voi että olen hermona ollut tämän fistelin takia jo pari kuukautta ja työkyvyttömänäkin kun ei voi istua tuntiakaan yhtäjaksoisesti. Olisi tietysti kiva kuulla rohkaisevia juttuja kyseisestä vaivasta kun jo leikkaukseen joutuminen/pääseminen hermostuttaa. Mutta toivottavasti kaikki fistelit saadaan onnistuneesti hoidettua. Tämän vaivan ollessa ei pysty ajattelemaan kuin omaa pehvaansa! :D


      • Fistelileikkaukseen meno
        TÄSSÄPÄ APU kirjoitti:

        En tiedä mihin eilinen ohjeeni on tästä paikasta haihtunut, mutta toistan sen nyt täydettynä:
        Lopeta wc- paperin käyttö ja hoida pyyhkiminen savetilla yms. vauvanhoitoliinalla ja voitele tulehtunutta kohtaa Dalacinilla, Fucidinilla, Betadinella ja PIHKAVOITEELLA. Kaksi ensimmäistä ovat reseptilääkkeitä, muut saa suoraan apteekin hyllyltä. Ennen noiden lääkkeiden sivelyä tulehtunut kohta kannattaa desinfioida peroksidilla.
        Tällä tavalla sain pahoin tulehtuneen ja kolmatta fisteliä pukkaavan tulehduksen pois parissa viikossa, joten kolmatta leikkausta ei tarvittu.
        Minulle tämä ohje oli ainoa joka toimi ja luulen, että tuo viheliäinen vaiva on lopullisesti jättänyt minut rauhaan.(kop. kop)

        Olen menossa viikon päästä fistelileikkaukseen mikä ensimmäinen tämän vaivan takia. Ollut jo kaksi kuukautta ja kipuja päivittäin. Siis mitä tarkoitat noilla kahella reseptilääkkeillä? Itse olen syönyt tämän kahen kuukauden aikana jo 6 lääkekuuria ja eihän ne mitään auta kuulema vasta leikkaus mahdollisesti parantaa.

        Dalacin kuurinkin olen vetänyt eikä mitään muuta kuin masu aivan sekaisin siitä. Sivellään haavaan siis noita? Voi että olen hermona ollut tämän fistelin takia jo pari kuukautta ja työkyvyttömänäkin kun ei voi istua tuntiakaan yhtäjaksoisesti. Olisi tietysti kiva kuulla rohkaisevia juttuja kyseisestä vaivasta kun jo leikkaukseen joutuminen/pääseminen hermostuttaa. Mutta toivottavasti kaikki fistelit saadaan onnistuneesti hoidettua. Tämän vaivan ollessa ei pysty ajattelemaan kuin omaa pehvaansa! :D


      • fisteli leikattu
        Fistelileikkaukseen meno kirjoitti:

        Olen menossa viikon päästä fistelileikkaukseen mikä ensimmäinen tämän vaivan takia. Ollut jo kaksi kuukautta ja kipuja päivittäin. Siis mitä tarkoitat noilla kahella reseptilääkkeillä? Itse olen syönyt tämän kahen kuukauden aikana jo 6 lääkekuuria ja eihän ne mitään auta kuulema vasta leikkaus mahdollisesti parantaa.

        Dalacin kuurinkin olen vetänyt eikä mitään muuta kuin masu aivan sekaisin siitä. Sivellään haavaan siis noita? Voi että olen hermona ollut tämän fistelin takia jo pari kuukautta ja työkyvyttömänäkin kun ei voi istua tuntiakaan yhtäjaksoisesti. Olisi tietysti kiva kuulla rohkaisevia juttuja kyseisestä vaivasta kun jo leikkaukseen joutuminen/pääseminen hermostuttaa. Mutta toivottavasti kaikki fistelit saadaan onnistuneesti hoidettua. Tämän vaivan ollessa ei pysty ajattelemaan kuin omaa pehvaansa! :D

        mitkään voiteet auta. En oikein ymmärrä mistä tuo aloittaja puhuu. Leikkaus on ainoa mikä sen fistelin pysyvästi parantaa, jos ei se antibiootilla satu menemään tukkoon (ja harvoin niin kai tapahtuu). Muista syödä maitohappobakteereja kun syöt antibiootteja niin vatsa ei tykkää kyttyrää.


      • fisteli leikattu
        fisteli leikattu kirjoitti:

        mitkään voiteet auta. En oikein ymmärrä mistä tuo aloittaja puhuu. Leikkaus on ainoa mikä sen fistelin pysyvästi parantaa, jos ei se antibiootilla satu menemään tukkoon (ja harvoin niin kai tapahtuu). Muista syödä maitohappobakteereja kun syöt antibiootteja niin vatsa ei tykkää kyttyrää.

        voiteista vaan joku vastaaja... mutta anyway, ei niistä voiteista mitään apua ole.


      • Fistelileikkaukseen meno

        Kuulin muuten nyt ennen fisteli leikkaukseen pääsyä että näistä käytävistä voi löytyä hampaita, hiuksia ja monen moista eli jääntietä syntymättömästä kaksoissisaresta. Eli että aikoinaan oman sikiökehityksen aikana on ollut kaksonen mikä ei ole kehittynyt sen enempää ja löytyy sitten fisteli käytävästä jäänteitä. Huh huh on mielenkiinoista tämä elämä saa nähä mitä multa löytyy :D


      • nimike on
        Fistelileikkaukseen meno kirjoitti:

        Kuulin muuten nyt ennen fisteli leikkaukseen pääsyä että näistä käytävistä voi löytyä hampaita, hiuksia ja monen moista eli jääntietä syntymättömästä kaksoissisaresta. Eli että aikoinaan oman sikiökehityksen aikana on ollut kaksonen mikä ei ole kehittynyt sen enempää ja löytyy sitten fisteli käytävästä jäänteitä. Huh huh on mielenkiinoista tämä elämä saa nähä mitä multa löytyy :D

        kylläkin dermoidikysta.


      • Fistelileikkaukseen meno
        nimike on kirjoitti:

        kylläkin dermoidikysta.

        Eli fistelileikkauksessa sitten selviää onko minulla tuo dermoidikysta. Mistäs tuon tiesit onko kokemuksia?


      • että yhdelle
        Fistelileikkaukseen meno kirjoitti:

        Eli fistelileikkauksessa sitten selviää onko minulla tuo dermoidikysta. Mistäs tuon tiesit onko kokemuksia?

        kaverille kasvoi intti-iässä häntäluun tienoille tuollainen kaksoisveli, joka leikattiinkin pois. Mutta seuraukset olivat kaameat, kun miehinen kyky meni. Ei sitä kukaan kestä ja itsari oli seuraus.


      • Fistelileikkaukseen meno
        että yhdelle kirjoitti:

        kaverille kasvoi intti-iässä häntäluun tienoille tuollainen kaksoisveli, joka leikattiinkin pois. Mutta seuraukset olivat kaameat, kun miehinen kyky meni. Ei sitä kukaan kestä ja itsari oli seuraus.

        Katsoin tuon "nimikkeen" tiimoilta tietoja ja aikas paljon ihmisillä erilaisia kokemuksia, leikkaukseen menoa kuulema ei tarvi jänskätä kun puudutus ja esilääkkeet auttavat jännitykseen eikä tietysti mitään kipuja tunne. Itse olen nainen eikä noin voi käydä mutta rankka paikka ois jos ikäviä seuraamuksia tulisi. Ei tällaisistakaan sairaukisista tai vaivoista voisi tietää jos ei itse olisi vaivainen. Eikä ihme et eri sairaudet on eri tieteen aloja. Kyllä ihmisillä kaikenlaisia sairauksia on!


      • aiempi asiaan liittyvä
        Fistelileikkaukseen meno kirjoitti:

        Katsoin tuon "nimikkeen" tiimoilta tietoja ja aikas paljon ihmisillä erilaisia kokemuksia, leikkaukseen menoa kuulema ei tarvi jänskätä kun puudutus ja esilääkkeet auttavat jännitykseen eikä tietysti mitään kipuja tunne. Itse olen nainen eikä noin voi käydä mutta rankka paikka ois jos ikäviä seuraamuksia tulisi. Ei tällaisistakaan sairaukisista tai vaivoista voisi tietää jos ei itse olisi vaivainen. Eikä ihme et eri sairaudet on eri tieteen aloja. Kyllä ihmisillä kaikenlaisia sairauksia on!

        viestiketju. http://keskustelu.suomi24.fi/node/1029278


      • Anonyymi
        Fistelileikkaukseen meno kirjoitti:

        Olen menossa viikon päästä fistelileikkaukseen mikä ensimmäinen tämän vaivan takia. Ollut jo kaksi kuukautta ja kipuja päivittäin. Siis mitä tarkoitat noilla kahella reseptilääkkeillä? Itse olen syönyt tämän kahen kuukauden aikana jo 6 lääkekuuria ja eihän ne mitään auta kuulema vasta leikkaus mahdollisesti parantaa.

        Dalacin kuurinkin olen vetänyt eikä mitään muuta kuin masu aivan sekaisin siitä. Sivellään haavaan siis noita? Voi että olen hermona ollut tämän fistelin takia jo pari kuukautta ja työkyvyttömänäkin kun ei voi istua tuntiakaan yhtäjaksoisesti. Olisi tietysti kiva kuulla rohkaisevia juttuja kyseisestä vaivasta kun jo leikkaukseen joutuminen/pääseminen hermostuttaa. Mutta toivottavasti kaikki fistelit saadaan onnistuneesti hoidettua. Tämän vaivan ollessa ei pysty ajattelemaan kuin omaa pehvaansa! :D

        Kyllä on ihan sairaan kipee.


    • calebo13

      Minulle ilmaantui suun limakalvon fisteli; eli se turpoili ja näytti poikkeavaa tummaa väriä ikenen sisäpinnalla.
      Tosi ikävä; välillä jopa normaali syöminen oli vaikeata, ärsyyntyneen ikenen takia.
      Minä jo vähän ounastelin suusyöpää, kun tupakkia on tullut vedettyä.
      Terkkarilääkäri nosti kädet pystyyn.

      Syyksi ilmaantui jo kuollut hammas, jossa oli juurikanavaruuvi mennyt ilmeisesti liian syvälle, ja halkaissut hampaan juuren.
      Tämä selvisi vasta hampaan ns. lääkityksen aikana, kun rouhittiin auki niitä juurikanavia uudelleen.
      Ja tietenkin se viimeinen juurikanava.
      Hammas purettiin osiin ja otettiin pois.
      Olipahan tälle pojalle kiva aamuherätys heti ysiltä.

      Nyt olen antibioottilääkityksellä, hemmetinmoinen kolo suussa, ilman poskihammasta, naamari kipeänä, mutta se fisteli on melkein jo kadonnut; amputaatiosta aikaa 3 päivää.

      Olen helpottunut. Olin jo vähän mietteissäni.

      Ironiaa tässä on se, että pari hammasta eteenpäin säleikköön päin, niin puolitoista vuotta kestin purukipuja, ja syyksi ilmoittautui AnAerobinen Bakteeri joka viihtyi tuossa toisessa hampaassa.
      Ja joka hammas myös korvattiin implantilla.
      Ja nämähän ovat todella vaarallisia, pahimmassa tapauksessa menee henki, jos lähtevät vaeltelemaan elimistössä, AnAerobiset.

      Ns. nastahammas on nyt ollut yli 10 vuotta, eikä mitään ongelmaa.

      Joten nyt syön tuplat calciumia, jotta leukaperä luutuisi, ½ v., ja sitten titaani
      nastat, ja taas ½ v. ennenkuin saa hampaan suuhun. Vuoden proggis.

      Mutta kyllä fisteli on aina, ainakin minun mielestäni, ilmoitus elimistön epätasapainosta.

      Mitä pikemmin katsoo mistä se johtuu niin sitä pikemmin siitä eroon pääsee.

      Minulla on tähän ikään (50v.) ollut joitain hyvälaatuista fibroomaa ja kaikkea pientä kremppaa, joitain leikkauksia, mutta ajatus hampaiden putoamisesta / mätänemisestä, kyllä kauhistutti.
      Melkein kaikki omat on siis tallella.

      Älkää hyvät ihmiset ylenkatsoko fisteleitä, vaikka ne on pieniä.
      Hankkiutukaa heti niistä eroon.

      Terveyksin

      Calebo

      • j

      • Poitsu-64
        j kirjoitti:

        http://www.healingrooms.fi

        Kerronpa oman tarinani kymmenen vuoden takaa. Mahdollisesti liian vähäisen vedenjuonnin myötä minulla oli syksyllä 2001 kova vatsa, jonka seurauksena ilmeni peräpukamia. Syystä tai toisesta tuli peräaukon sivulle fisteli, josta olikin vaivaa kokonaisen vuoden. Lääkärille en rohjennut mennä. Fisteli märki jatkuvasti ja jouduin pitämään paprukääröä peppuvaossa jokaisena päivänä. Vuoden kuluttua hoksasin kokeilla Betadinea siten, että JOKAISEN ulostuskerran jälkeen kastoin pumpulipuikon kyseiseen aineeseen ja työnsin sisääni muutamaksi minuutiksi peräpuikon tavoin, toistaen 2-3 kertaa, kunnes Betadinea valui ulos fistelinkin kautta (onnistuu ilman apuvoimia selällään maaten, peiliä käyttäen!). Kului noin viikko-puolitoista ja fisteli kasvoi umpeen, eikä ole uusiutunut. Betadinehan on tarkoitettu "ulkoiseen käyttöön" mutta kannatti todella kokeilla. Toivottavasti tästä olisi apua jotka painiskelee samankaltaisen ongelman kanssa. Myöhemminkin olen Betadinea käyttänyt jos on satunnaisesti ollut jokin tilapäinen haavauma "takapäässä".


      • Poide-64
        Poitsu-64 kirjoitti:

        Kerronpa oman tarinani kymmenen vuoden takaa. Mahdollisesti liian vähäisen vedenjuonnin myötä minulla oli syksyllä 2001 kova vatsa, jonka seurauksena ilmeni peräpukamia. Syystä tai toisesta tuli peräaukon sivulle fisteli, josta olikin vaivaa kokonaisen vuoden. Lääkärille en rohjennut mennä. Fisteli märki jatkuvasti ja jouduin pitämään paprukääröä peppuvaossa jokaisena päivänä. Vuoden kuluttua hoksasin kokeilla Betadinea siten, että JOKAISEN ulostuskerran jälkeen kastoin pumpulipuikon kyseiseen aineeseen ja työnsin sisääni muutamaksi minuutiksi peräpuikon tavoin, toistaen 2-3 kertaa, kunnes Betadinea valui ulos fistelinkin kautta (onnistuu ilman apuvoimia selällään maaten, peiliä käyttäen!). Kului noin viikko-puolitoista ja fisteli kasvoi umpeen, eikä ole uusiutunut. Betadinehan on tarkoitettu "ulkoiseen käyttöön" mutta kannatti todella kokeilla. Toivottavasti tästä olisi apua jotka painiskelee samankaltaisen ongelman kanssa. Myöhemminkin olen Betadinea käyttänyt jos on satunnaisesti ollut jokin tilapäinen haavauma "takapäässä".

        Betadinea suosittelen kaikkiin noihin peräpään haavaumiin, sisäisiin tai ulkoisiin. Pitää vain käyttää säntillisesti viikon tai pari, aamuin ja illoin. Voiteilla ei omien kokemusteni valossa ole samanlaista tehoa. Itselläni fisteliongelma oli kertaluonteinen, eikä ole betadinehoidon jälkeen uusiutunut, tosin ei ole pukamiakaan ollut yli kymmeneen vuoteen.


      • jokuvaan2
        Poitsu-64 kirjoitti:

        Kerronpa oman tarinani kymmenen vuoden takaa. Mahdollisesti liian vähäisen vedenjuonnin myötä minulla oli syksyllä 2001 kova vatsa, jonka seurauksena ilmeni peräpukamia. Syystä tai toisesta tuli peräaukon sivulle fisteli, josta olikin vaivaa kokonaisen vuoden. Lääkärille en rohjennut mennä. Fisteli märki jatkuvasti ja jouduin pitämään paprukääröä peppuvaossa jokaisena päivänä. Vuoden kuluttua hoksasin kokeilla Betadinea siten, että JOKAISEN ulostuskerran jälkeen kastoin pumpulipuikon kyseiseen aineeseen ja työnsin sisääni muutamaksi minuutiksi peräpuikon tavoin, toistaen 2-3 kertaa, kunnes Betadinea valui ulos fistelinkin kautta (onnistuu ilman apuvoimia selällään maaten, peiliä käyttäen!). Kului noin viikko-puolitoista ja fisteli kasvoi umpeen, eikä ole uusiutunut. Betadinehan on tarkoitettu "ulkoiseen käyttöön" mutta kannatti todella kokeilla. Toivottavasti tästä olisi apua jotka painiskelee samankaltaisen ongelman kanssa. Myöhemminkin olen Betadinea käyttänyt jos on satunnaisesti ollut jokin tilapäinen haavauma "takapäässä".

        Ei lääkkeet fistelikäytävää umpeen saa ainoastaan leikkaus sulla ollu varmasti jotain muuta tai vaan ulkoaukkoa korjannut ei se sisäaukkoa korjaa älä höpötä tyhmiä


    • ...

      ONko fisteliinnne kuulunut ikinä kipua tai muita oireita ? Mulla tulee vettä perseestä eikä oo selvillä mikä ihme sen vois aiheuttaa. tehtiin paksusuolen tähystys eikä sellaista siellä näkynyt. Silti lääkäri miettii sitä vaihtoehtoa. Ihmettelen sitä. Minulla ei ole ollut kipua eikä virtsatien tulehduksia

      • jimbopimbo

        Mul on verta paljon tullu mätää vettä ja tosi kovia kipuja ollut jopa kävely vaikeuksii siis todella kovat kivut fisteli ei aina näy tähystyksessä se näkyy parhaiten magneetti kuvauksessa


    • kiusallinen vaiva

      Itselläni leikattiin paise tapapuolen vaosta 1,5 vuotta sitten.
      Sen jälkeen n. 4-5 kk välein on samaan kohtaan tullut iso kova patti, joka purkautuu kun painaa/puristaa.

      Mätää tai muuta ei juurikaan tule, mutta verta ja verihyytymiä sitäkin enemmän.
      Ihan kuin jokin iso verisuoni olisi jotenkin auki.
      Koska kohta saattaa täyttyä miinuteissa ja taas painamalla verta tulee.
      Tämän kun tekee muutaman kerran niin saa olla rauhassa muutaman kuukauden.
      Verta tulee sitten todella paljon eli ei mitään pientä tihkumista vaan painettaessa suihkuaa paineella ja niin että suihkunurkka on kuin murhan jäljiltä.

      WC paperia en ole käyttänyt vuosiin vaan alasuihkua ja muutenkin yritän olla eriysen tarkka hygienian suhteen mutta vaiva ei ole poistunut.

      • vissuura

        Jälkivaivasi vaikuttaa toisinaan tukkeutuvalta sekä tulehtuvalta talirauhaselta.


      • Anonyymi
        vissuura kirjoitti:

        Jälkivaivasi vaikuttaa toisinaan tukkeutuvalta sekä tulehtuvalta talirauhaselta.

        Tuolla alueella ei ole talirauhasia.


    • AHA !!

      Pussit perseen puolella ?

    • vvissuura

      Itsekkin tuon helvetin kokeneena...keväällä 2015 alkoivat saatanalliset kivut peräpäässä..särkyä kirvelyä verta limaa mätää ym ym....istua ei enään pystynyt kuseminenkin sattui niin saatanasti peräpäähän...ei muutakuin lääkääriin "yksityinenpuoli"lääkäri totesi heti fisteliksi...tästä kului 2vrk tramalin voimalla ennenkö pääsin leikkaukseen kivut ja säryt jäivät kertaheitolla leikkaussaliin..nukutuksessa leikattiin..paripäivää leikkauksenjälkeen kävely sekä istuminen tuotti tuskaa muuten paraneminen sujui hyvin..fistelikanavahan jätetään leikkauksen jälkeen avohaavaksi niin paraneminen kestäänoin 6~12kk itse olin jo reilun kuukaudenjälkeen työssä taas. Alkusyksystä alkoi taas peräpää kutisemaan ja vuotamaan verya sekä kirkasta eritettä ei muutakuin uudestaan lääkäriin sama saatanan fisteli taas mutta uudessa kohdassa tälläkertaa kivut eivät olleet yhtään niin pahat kuin keväällä pelkästään kutinaa ja vuotoa ..taas kutsui leikkauspöytä ja sairausloma..paraneminen sujuu hyvin toivon sydänmeni pohjasta että kyseinen vaiva olisi osaltani selätetty...muille asiasta kärsiville tsemppiä vaivsn kanssa ja rohkeasti lääkäriin että pääsette leikkaukseen joka tälle taudille on oikeasti ainoa hoitokeino.

    • Kokenut_proktologi

      Olet fistannut liikaa persereikääsi.

      • Anonyymi

        Tämä on se fisteleitten perus syy, johan se nimikin sen kertoo. Käyttäkää liukuvoidetta ja pitäkää kynnet lyhyenä niin vältätte tämän inhan seurauksen


    • Fistelivaimoke

      Mieheni talutin juuri kotiin leikkauksesta. Tämä on ihan uusi asia ja hoitajana yritän ottaa niin paljon selvää kuin saan. Tuossa tuo mies nyt nukkuu mahallaan paikallispuudutuksessa leikattuna. Pahaa tekee toisen puolesta ja viimein kun meni nyt hoidatuttamaan -olen kauhuissani luettuani että kärsimykset eivät näköjään tähän jää.. Leikkaus aloitettiin kysta epäilyksestä ja leikattua ilmoittivat fisteliksi joka ei kuulemma olisi ollut gastrokirurgin hommia edes vaan plastiikkakirurgian. Ihmettelen että noin ulalla olleet vaikka kaikki magneettikuvista lähtien kaikki otettu-työnsivät hoitajat ekalla käynnillä sinne reikään sen puikonkin jolla se fisteli mitataan... Ihme hommaa. Eikä kukaan ole edes kertonut että voi hoitaa eritavoilla :miten ois voinutkaan koska oikean ja ainoan diagnoosin sai tänään; LEIKKAUKSEN JÄLKEEN.. tekis mieli nousta barrikadeille, puolivillasesta hoidosta.... Vaan mitä se auttaa... Huoh..

    • Anonyymi

      Vähissä olivat edellä otsikkoon keskittyvät kommentit. Turhaa höpinää tullut vaikean aiheen tiimoilta. Yritän lisätä tietämystä asiassa omalla tarinallani.

      Eli olen rapiat 50-vuotias ukko ja suoli on ollut sekaisin kohta 5 vuotta. Ripulointia pahimmillaan melkein 20 kertaa päivässä. Kivut persereiän suunnalla vuosikausia. Yleensä ripulointia noin 3-5 kertaan päivässä. Peräaukko työntänyt limaa, verta ja paskanlitkua. Vessassa on pitänyt käydä jo vuosia nk. varmistuspyyhkinnällä ulostamisen jälkeen..

      Pari kolonoskopiaa olen käynyt. Ei ongelmia. Noin kymmenen kuukautta sitten kasvoi muutaman sentin päähän peräreiästä aristava paise. Työterveydessä asia ei edennyt. Aika kuulemma hoitaa. Menin nk. yksityiselle ja sitä kautta homma lähti jollakin tapaa tulille. Magneettikuvaus kertoi, että noin 4 cm peräaukosta sisäänpäin on tullut sormen mentävä reikä joka on noin 8 cm pitkä ja aukeaa pakaraan. Eli nk. anaalifisteli.

      No se pirun reikä oli välistä pirun kipeä ja alkoi työntämään moskaa (verta, limaa, kurapaskaa sieltäkin) ja nosti välistä kuumeenkin. Neljä kuukautta olin kiireellisessä leikkausjonossa ja noin kuukausi sitten pääsin lopulta leikkaukseen. Virolainen persekirurgi sanoi, että ongelma on niin suuri, että ei voinut leikata yhdellä kertaa. Pakaraan tehtiin kuitenkin noin 8 cm pitkä ja 2 cm syvä viilto, joka jätettiin nk. auki.

      Siihen sormen mentävään reikään viritettiin "maatumaton" muovinaru, joka pitää sen röörin auki. Sen aukinaisuuden uskotaan kutistavan aukkoa siinä mitassa, että se voidaan esim. laaseroida jossain vaiheessa. Samassa leikkausrytäkässä myös avarrettiin peräaukkoa, poistettiin hyvälaatuinen kasvain ja kuristettiin 5 peräpukamaa.

      5 viikkoa saikkua paukkui. Perse edelleen kipeä ja estää kävelyn ja osin myös istumisen. Viikon päästä pitäisi mennä työpaikalle, mutta taitaa jäädä toiveeksi. Jotenkuten kipujen kanssa pärjää kun syö päivässä kolme 600 mg buranaa. Toinen leikkaus arviolta marraskuussa.

      Jos jollekin hankalan vaivan toivoo, niin tämä se on. Peräaukon monimuotoinen fisteli.

    • Anonyymi

      Mies 34 veee täältä Laittelen nyt omankin tarinani tänne kun kaikenmaailman kauhutarinoita täältä netin syövereistä lueskellut. Toki kaikki tapaukset varsin erilaisia ja voimia vaan kaikille asian kanssa kamppaileville. Eli n. 8 vuotta sitten tuli peräaukon haavauma joka kroonistui hoidoista huolimatta, voiteet ja puikot yms. (myös luontaishoidot) käyty läpi moneen kertaan ja botoksiakin pistetty mutta ei monen viikon hyviä hetkiä tuohon aikaan mahtunut. Kivuliasta oli kramppeineen kaikkineen tulehduksiin. Leikkauksia välttelin. Tähystyksessä vain ärtynyt suoli todettu. N. Vuosi sitten oli taas huonosta tilanteesta vielä pahentunut tilanne, joku tulehdus ja puski sitten jonkun paiseen tms. peräaukon "taakse" joka laskeutuessaan pois kun sitä puristelin jätti "kraaterin" mikä sitten verta työnsi ulos ja mätää sekä kudosnestettä. Ja hygieniaan panostanut varsinkin koko tuo 8 v erityisen tarkasti, karvat pois, lactolinellä pesu ulostamisen jälkeen jne. ruokavaliot kokeiltu (Viljoja ja maitotuotteita välttelen tosin vieläkin). Nooh paluu asiaan, hauska juttu tosin oli kun tuo fisteli tuli niin se haavauman kipu jäi pois ja fistelikin koski vain ulostamisen jälkeen ja sitä aluetta kun paineli niin sieltä sitä mätää yms. puski ja sitten taas ei koskenut siihenkään. Varasin sitten kuitennii ajan vatsaelinsairauksien spesialistille joka pienen tutkinnan jälkeen laittoi lähetteen päiväkirurgiaan leikkaukseen. Sitäkin aikaa siirsin pari kertaa kun hannasin ja aattelin etten paskat housussa halua olla loppuelämää kun se fisteli kulki sulkijalihaksen läpikin vielä ja kivut ei enää ollut niin pahoja mitä ne oli ollut. Nooh sitten vihdoin menin leikkaukseen,sairaalakuteet päälle, parit pamit ja kipulääkettä antoi hoitaja alkuun kun käytiin läpi mitä tapahtuu ja microlax ruiskeen kouraan jonka kanssa sit vessaan suolta tyhjää jee. sitten vielä lääkärin kanssa tapaaminen ja selitti myös tilanteen. Sitten hoitsu tuli hakemaan leikkaussaliin, harjoittelijoita oli 4 siinä ja kaikille siinä heit ja jotain läppää kun siihen synnytysasentoon itseäni asettelin leikkauspöydälle. Nukutuslääkäri pisti mömmöt suoneen ja Aaa aaaa, seuraavaks havahduin heräämöstä. Vähä sekasin vielä mut Ei kipuja kun oli vielä lääkkeet jyllää. Aikani siinä heräilin ja  Kävely oli vähän hassua kun sapuskaa pääsin vetämään kun olivat puudutuksen iskenyt myös perseeseen tai johki. Nooh siitä sitten kotiutukseen aika nopee ja kotia kohti, ajelin ite vaikkei olis saanu joo mut ihan hyvin meni kun ei ollu kuskia tms. Kotia pääsin ja ne kivat verkkopöksyt otin jalasta ja sen norsun terveyssiteen pois perseen puolelta, ei ollu ees paljon vuotanut. Persvako oli ihan musta mustelmilla ku peilistä katoin mitä siellä on tapahtunut. Ilta meni rattoisasti kun tais ne lääkkeet vielä vaikuttaa ja Puudutuski lähti kokonaan pois vasta seuraavana päivänä. Lääkkeeksi sain panadolia, Buranaa ja Tramalia mutten ole tarvinnut/ottanut kuin Buranaa. Pientä jomotusta jos jättää lääkkeen ottamatta, Verenvuotoa on vielä, päivästä riippuen enemmän tai vähemmän mut ei mitään överiä, leikkauksesta 10 päivää. 4 viikkoa sairaslomaa. Ensimmäistä vessassa käyntiä jännitin että räjähtääkö perse muttei mitään kipuja ollut silloin eikä ole ollut vaikka vatsa 1-3 kertaa päivässä toimiikin. Ulosteen muistaa pitää "kuohkeana" (ite psylliymiä ja Luumuja jo käyttäny muutenkin pitemmän aikaa) muuten ihan normisti syönyt. Suihkutella pitää muistaa ja yrittää ottaa iisisti niin kai tää tästä paranee kokonaankin. Pari päivää vaan makoilin, söin, katoin teeveetä ja suihkuttelin persettä. Nyt jo Kävelemässä käyny pitempiäkin lenkkejä ja vähän haukkareita yms tehny, kaupassa käynyt ja normi elämää muttei liikaa ponnisteluja. Saunassa kävin vajaa viikko leikkauksen jälkeen. Mutta voisi sanoa että kivut jäi sinne leikkaussaliin ja harmittaa oikeastaan etten mennyt aikaisemmin. Ja itseltäni siis fistelin kulkureitti löytyi soundilla hyvin ja sisäonkalo oli suht iso ,jollain kauhalla sieltä mätää otettiin pois epikriisin mukaan ja vetyperoksilla kuohuteltiin. Sisäaukko suljettiin ja itse fistelitunnelista tehtiin "kanava" jonka reunat tuettiin joillain langoilla ja jätettiin avohaavaksi. Samalla sulkijalihaksesta katkesi sen verran säikeitä että pitäisi pitää poissa myös tuo haavauman tulokin. Poistettiin samalla myös haavauman "vartijalärpykkä",mikä ihohetula oli muodostunut ajan kanssa ja häiritsi. Itsellä ainakin positiiviset kokemukset tähän mennessä ja toivotaan että kaikki menee jatkossakin hyvin, kop kop. Tulipas romaani mut jos joku jaksoi lukea loppuun asti niin toivottavasti jotain hyötyä/suuntaa sai omaan tilanteeseensa ja hyvät joulun odotukset.!

    • Anonyymi

      Anaalifisteleiden kanssa ei ole leikkimistä.
      Hyvä ystäväni kärsi siitä 2 vuotta.
      sairaalassa tehtiin fistellikorjaus jälleen.

      Oli paksusuoli auennut seuraavana päivänä.
      4 viikkoa teholla, toissapäivänä menehtyi.
      Perusterve ihminen

      • Anonyymi

        Eli siis paksu suoli oli auennut seuraavana päivänä leikkauksesta vai kuinka?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe