Kaksonen häntäluussa?

Katri kotelo

Onko keltään leikattu "kaksosta" esim. häntäluusta? Mikä on synnynnäisen muodostuman lat. kielinen nimi? Ja mitä ihmisen kappaleita voi löytyä? Kertokaa faktaa, netistä ei löydy...

68

124798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkele

      huuhaa-palstalta.siellä tietävät.

      • huuhaata

        tiedän tapauksen jossa kaksosen alku on leikattu selästä. Se oli jokin kummallinen "patti" joka tutkimuksissa todettiin kehittymättömäksi kaksoseksi. Tarkemmin en tiedä mitä sieltä löytyi, mutta pois se leikattiin.


      • nurse
        huuhaata kirjoitti:

        tiedän tapauksen jossa kaksosen alku on leikattu selästä. Se oli jokin kummallinen "patti" joka tutkimuksissa todettiin kehittymättömäksi kaksoseksi. Tarkemmin en tiedä mitä sieltä löytyi, mutta pois se leikattiin.

        Kuten jo tuolla toisella palstalla kirjoitin, niin niitä tulee aina silloin tällöin vastaan. Lisää tietoa voisit löytää laittamalla hakusanaksi "dermoidi kysta". Sen alta pitäisi löytyä lisää tietoa.
        Kystan sisällä on yleensä talkkimaista massaa, luuta, hampaita ja hiuksia. Olen itse sairaanhoitaja leikkurissa ja olen työni myötä päässyt näkemään useampia kystia. Niitä on osittain myös munasarjoissa.
        Kuulostaa huuhaalta, mutta sitä se ole missään nimessä!!!


      • Kaksospuolikas

      • Minna
        huuhaata kirjoitti:

        tiedän tapauksen jossa kaksosen alku on leikattu selästä. Se oli jokin kummallinen "patti" joka tutkimuksissa todettiin kehittymättömäksi kaksoseksi. Tarkemmin en tiedä mitä sieltä löytyi, mutta pois se leikattiin.

        Minulta on leikattu 6 kertaa kyseinen kysta munasarjoista, ekat kerrat avoleikkauksella ja sen jälkeen sitten tähystämällä.
        Kyse ei suinkaan ole kaksoispuolesta, vaan kasvaimesta...itse olen nimittäin ihan oikeasti kaksonen....:)
        Nyt on menny muutama vuosi, siis jopa viisi, etten ole leikkauksissa käynyt kyseisen asian tiimoilta, mikä tietty on hieno juttu!
        Munasarjoissa aiheuttaa valtavaa painontunnetta, hiustenlähtöä, uneliaisuutta...jne. Oireet tunnistaan, kun niitä on tarpeeksi usein jo tuolta leikelty.
        Ekalla kerralla kerrottiin, ettei yleensä uusi ja varsinkaan siirry toiseen munasarjaan ja kas´ seuraavaksi se olikin sitten jo siellä...että semmoinen epeli, joku ihme häiriöhän se on...muttei maatakaatava kuitenkaan.
        Kaikkea hyvää!


      • Minna taas
        huuhaata kirjoitti:

        tiedän tapauksen jossa kaksosen alku on leikattu selästä. Se oli jokin kummallinen "patti" joka tutkimuksissa todettiin kehittymättömäksi kaksoseksi. Tarkemmin en tiedä mitä sieltä löytyi, mutta pois se leikattiin.

        vuosia on mennyt ed., kirjoituksestani, kävin just lääkärillä ja todettiin 7:n kerran dermoidikystat, molemmissa munasarjoissa, että tolleen...no, alan olemaan jo sen ikäinen, että totesin, että olisi järkevintä poistaa kaikki, hupsista.

        Eli dermoidikysta ei todellakaan ole kaksoispuoli, vaan kasvain...hyvänlaatuinen yleensä eikä mitään huuhaata, koska omakohtaisia kokemuksia on ja reilusti.
        Uusii joskus, harvemmin kylläkin, mulla on vain tainnut käydä tosi huono tuuri :)
        itse olen oikeasti kaksonen .

        Hyvää keväänvaloa kaikille!


      • Tiedoton11
        nurse kirjoitti:

        Kuten jo tuolla toisella palstalla kirjoitin, niin niitä tulee aina silloin tällöin vastaan. Lisää tietoa voisit löytää laittamalla hakusanaksi "dermoidi kysta". Sen alta pitäisi löytyä lisää tietoa.
        Kystan sisällä on yleensä talkkimaista massaa, luuta, hampaita ja hiuksia. Olen itse sairaanhoitaja leikkurissa ja olen työni myötä päässyt näkemään useampia kystia. Niitä on osittain myös munasarjoissa.
        Kuulostaa huuhaalta, mutta sitä se ole missään nimessä!!!

        Luin keskusteluja ja huomasin että olet sairaanhoitaja. Haluaisinkin kysyä erästä asiaa. Minulla todettiin jonkinlainen kysta nivusen vieressä luun päällä. Lääkäri sanoi että on hyvänlaatuinen ja poisto tapahtuisi tekemällä pieni viilto ihotautilääkärillä. En ole löytänyt mistään tietoa toimenpiteestä, joten osaisitko kertoa minulle miten se käytännössä tehdään? Minulla on kauhea neulakammo eikä veitsi varmasti ole yhtään helpompi kestää. Kiitos jo etukäteen!


      • shshsh
        nurse kirjoitti:

        Kuten jo tuolla toisella palstalla kirjoitin, niin niitä tulee aina silloin tällöin vastaan. Lisää tietoa voisit löytää laittamalla hakusanaksi "dermoidi kysta". Sen alta pitäisi löytyä lisää tietoa.
        Kystan sisällä on yleensä talkkimaista massaa, luuta, hampaita ja hiuksia. Olen itse sairaanhoitaja leikkurissa ja olen työni myötä päässyt näkemään useampia kystia. Niitä on osittain myös munasarjoissa.
        Kuulostaa huuhaalta, mutta sitä se ole missään nimessä!!!

        leikkurihoitaja ja kertaakaan ei ole näitä "kaksosenkappaleita" tullut vastaan, kuullut olen. Sen sijaan tuiki tavallista sinus pilonidalista kylläkin on useasti pöydällä, ja sehän johtuu ihan vaan karvatupentulehduksesta.


      • hju
        nurse kirjoitti:

        Kuten jo tuolla toisella palstalla kirjoitin, niin niitä tulee aina silloin tällöin vastaan. Lisää tietoa voisit löytää laittamalla hakusanaksi "dermoidi kysta". Sen alta pitäisi löytyä lisää tietoa.
        Kystan sisällä on yleensä talkkimaista massaa, luuta, hampaita ja hiuksia. Olen itse sairaanhoitaja leikkurissa ja olen työni myötä päässyt näkemään useampia kystia. Niitä on osittain myös munasarjoissa.
        Kuulostaa huuhaalta, mutta sitä se ole missään nimessä!!!

        minulta leikattiin kyseinen kysta joka oli munasarjassa joten yksi munasarja poistettiin ja ei ole huuhaata ja tämä leikkaus tapahtui -90luvun alussa


      • justiisa nii
        hju kirjoitti:

        minulta leikattiin kyseinen kysta joka oli munasarjassa joten yksi munasarja poistettiin ja ei ole huuhaata ja tämä leikkaus tapahtui -90luvun alussa

        Minulta leikattiin 2009 dermoidikysta munasarjasta.Jonkinlainen kaksosen aihio sisältäen rasvamaista hiuksen ja kynsien ja hampaiden aihioita. Leikkaava lääkäri ei pitänyt ihmeellisenä, hänelle tuttu juttu siis.


      • miumau
        Minna kirjoitti:

        Minulta on leikattu 6 kertaa kyseinen kysta munasarjoista, ekat kerrat avoleikkauksella ja sen jälkeen sitten tähystämällä.
        Kyse ei suinkaan ole kaksoispuolesta, vaan kasvaimesta...itse olen nimittäin ihan oikeasti kaksonen....:)
        Nyt on menny muutama vuosi, siis jopa viisi, etten ole leikkauksissa käynyt kyseisen asian tiimoilta, mikä tietty on hieno juttu!
        Munasarjoissa aiheuttaa valtavaa painontunnetta, hiustenlähtöä, uneliaisuutta...jne. Oireet tunnistaan, kun niitä on tarpeeksi usein jo tuolta leikelty.
        Ekalla kerralla kerrottiin, ettei yleensä uusi ja varsinkaan siirry toiseen munasarjaan ja kas´ seuraavaksi se olikin sitten jo siellä...että semmoinen epeli, joku ihme häiriöhän se on...muttei maatakaatava kuitenkaan.
        Kaikkea hyvää!

        Mää mietin vaa et mites se on mahollista, ku munasarjat poistetaan jos niis on kysta. Siis se munasarja jossa se kysta on.


      • dandom
        miumau kirjoitti:

        Mää mietin vaa et mites se on mahollista, ku munasarjat poistetaan jos niis on kysta. Siis se munasarja jossa se kysta on.

        ei munasarjaa välttämättä tarvitse poistaa vaikka siinä kysta olisikin. Itselläni operoitu vastaavanlainen dermoidikysta 2004, oli jopa ns. pahassa paikassa ja ennen leikkausta minua varoiteltiinkin että saattaa olla pakko poistaa toinen munasarja. Onneksi taitava lääkäri teki hienoa työtä, sai kystan pois muttei vienyt munasarjaani...;)


    • nimimerkki

      Kyseessä on otsikon mukainen ilmiö. Sinus pilonidalis on pakaravaossa, ykeensä häntäluun kohdalla sijaitseva ihon alle työntyvä yksi- tai monihaarainen fisteli eli käytävä. Hoito on kirurginen.

      Yleisesti tauti alkaa kipeällä paukamalla, joka jossain vaiheessa turpoaa kivuliaaksi paiseeksi, joka puhkaistuna jättää jälkeensä ko. fistelin.

      Lisää tietoa, hoitokertomuksia, kuvia:
      http://www.pilonidal.org/

    • Second nurse

      Dermoidikysta
      Lääkärin käsikirja
      04.05.1997
      Toimitus


      Yleistä
      Dermoidikysta on synnynnäinen ihon rakenneosia sisältävä rakkulakasvain ihon sisällä risti-häntäluun seudussa.
      Kysta tulehtuu herkästi muodostaen kivuliaan absessin.
      Oireettomassa vaiheessa iholla on nähtävissä 1–2 pientä kuoppaa tai aukkoa.

      Hoito
      Absessin hoitona on insisio ja dreneeraus (kumiliuska haavaan). Antibiootti ei yleensä ole tarpeen. Tulehtunut dermoidikysta on kivulias. Ellei paise ole puhkeamassa aivan pintaan, on iho syytä puuduttaa insisiokohdasta hitaasti hyvin pienellä neulalla.

      Potilaasta on syytä tehdä lähete kirurgiselle poliklinikalle, koska ellei kystaa poisteta leikkauksella, se uusiutuu jokseenkin varmasti.

    • näin.

      Sikiökehityksen aikana kun selkäranka alkaa muotoutua saattaa tapahtua seuraavaa. Kun selkäranka alkaa mennä kiinni ylhäältä alas, kuten vetoketju, jää joskus hiuksista tai hampaista muutama solu nalkkiin "vetoketjun alaosaan ". Siinä nämä solut kulkeutuvat takapuolen pakaravakoon. Oireet alkavat vasta murrosiän jälkeen, yleensä, koska hiuksien ja karvojen talirauhaset alkavat toimia. Väärässä paikassa ollessaan aiheuttavat tietysti oireita ja ongelmia.
      Kaksosia ei ole olemassa ollutkaan koskaan kyseisillä ihmisillä.

      Tohtori Sykerö .

      • Sitten näin

        Voi syntyä myöskin sen seurauksena että putoaa/kaatuu häntäluunsa päälle. Tällöin lihaskudokseen tulee "repeämä", joka muodostaa ontelon ihon alle. Hyvin yleistä tämäkin.


      • Majorana
        Sitten näin kirjoitti:

        Voi syntyä myöskin sen seurauksena että putoaa/kaatuu häntäluunsa päälle. Tällöin lihaskudokseen tulee "repeämä", joka muodostaa ontelon ihon alle. Hyvin yleistä tämäkin.

        Ei ollenkaan sama asia kyseessä. Jotta dermoidikysta voi muodostua, täytyy siitä paikassa olla soluja, jotka muodostavat hampaita, hiuksia jne. Niin käy joskus sikiökehityksen aikana. Ennen vanhaan luultiin, että kyseessä oli todella kehittymättä jäänyt kaksonen.


    • leikattu on
    • Kysta

      leikattu. Tehtiin 5cm pituinen viilto joka oli 3cm syvä. Leikattu pala sisälsi hienossa rivissä mustia n.1-2cm mittaisia karvoja ja kolme kynnen kappaletta. Kipeä leikkauksen jälkeinen tila.

      • henki

        leikkaus edessä ja olisin hyvin kiitollinen, jos joku kertoisi leikkauksesta enemmän esim. kauanko toimenpide kestää ja mitä sen jälkeen.


      • Ofgis
        henki kirjoitti:

        leikkaus edessä ja olisin hyvin kiitollinen, jos joku kertoisi leikkauksesta enemmän esim. kauanko toimenpide kestää ja mitä sen jälkeen.

        Itselle tehtiin leikkaus hiljattain. Tapahtui selkäydin puudutuksessa, päiväkirurkisella.

        Pääsin samana iltana kotiin. (saaattaja välttämätön, muuten joutuu olemaan yön yli).

        Leikkaushaava oli aika pitkä ja se suljettiin samalla kertaa. Tukisiteet kiristettiin sideharsosykerön ympärille, joka majaili pakaravaossa noin viikon. Käveleminen ja varsinkin rappujen nousu ja mäen nousu etuperin hieman hankalaa, kun oli "tötterö" pakaroiden välissä tiukoilla tikeillä kiinni.

        Vessassa käynti oli hieman tuskallista. Suora kielto istumiselle ja selin makuulle 10:ksi päiväksi ja suositus tukiompeleiden poiston jälkeen vain lyhyt aikaisille istahduksille kerrallaan. Leikkauksen jälkeen kirjoittivat suoraan 3 viikkoa sairaslomaa.

        Lyövät mukaan yleensä melko hyvät kipulääkkeet haavakipujen varalle.


      • viuhutopi
        Ofgis kirjoitti:

        Itselle tehtiin leikkaus hiljattain. Tapahtui selkäydin puudutuksessa, päiväkirurkisella.

        Pääsin samana iltana kotiin. (saaattaja välttämätön, muuten joutuu olemaan yön yli).

        Leikkaushaava oli aika pitkä ja se suljettiin samalla kertaa. Tukisiteet kiristettiin sideharsosykerön ympärille, joka majaili pakaravaossa noin viikon. Käveleminen ja varsinkin rappujen nousu ja mäen nousu etuperin hieman hankalaa, kun oli "tötterö" pakaroiden välissä tiukoilla tikeillä kiinni.

        Vessassa käynti oli hieman tuskallista. Suora kielto istumiselle ja selin makuulle 10:ksi päiväksi ja suositus tukiompeleiden poiston jälkeen vain lyhyt aikaisille istahduksille kerrallaan. Leikkauksen jälkeen kirjoittivat suoraan 3 viikkoa sairaslomaa.

        Lyövät mukaan yleensä melko hyvät kipulääkkeet haavakipujen varalle.

        Mulla leikattiin joulukuussa 2003 ko. sinus pilonidalis. Kuten edellä, leikkaus tapahtui myös paikallispuudutuksessa ja jotain "huumetta" (en muista mikä, muttei ollut morfiini)käyttivät, olin siis tajuissani mutta aika pilvessä :). Pääsin samana päivänä kotiin, saattajan kanssa.

        Sain sairaalasta infoa, että paranee n. 1-2 kk:ssa, mutta näin ei käynyt, vaan haava oli ummessa vasta 7:n kuukauden jälkeen, eli joskus heinäkuussa. Leikkaushaavaa ei tikattu, vaan jätettiin auki, ja siitä se sitten pikkuhiljaa kasvoi umpeen. Kirurgi sanoi vielä toukokuun jälkitarkastuksessa, ettei kasva umpeen ja joutuu tekemään vielä vaatimamman leikkauksen, eli leikkaamaan pakaroista pienet palat haavan läheltä pois. Onneks haava kuitenkin meni umpeen.

        Kipulääkkeitä käytin pari viikkoa leikkauksen jälkeen ja niitä sorbax tms. siteitä käytin yli 3 kuukautta. Istumaan ei pystynyt kunnolla 3een viikkoon leikkauksen jälkeen. Oisin halunnut nähdä, mitä haavasta löytyi, mutten muistanut leikkauksen jälkeen kirurgilta kysyä. Muistaakseni hän sanoi, että muutamia karvoja. Sinne se veikka oli jääny, harmi vaan.


      • tiitu
        viuhutopi kirjoitti:

        Mulla leikattiin joulukuussa 2003 ko. sinus pilonidalis. Kuten edellä, leikkaus tapahtui myös paikallispuudutuksessa ja jotain "huumetta" (en muista mikä, muttei ollut morfiini)käyttivät, olin siis tajuissani mutta aika pilvessä :). Pääsin samana päivänä kotiin, saattajan kanssa.

        Sain sairaalasta infoa, että paranee n. 1-2 kk:ssa, mutta näin ei käynyt, vaan haava oli ummessa vasta 7:n kuukauden jälkeen, eli joskus heinäkuussa. Leikkaushaavaa ei tikattu, vaan jätettiin auki, ja siitä se sitten pikkuhiljaa kasvoi umpeen. Kirurgi sanoi vielä toukokuun jälkitarkastuksessa, ettei kasva umpeen ja joutuu tekemään vielä vaatimamman leikkauksen, eli leikkaamaan pakaroista pienet palat haavan läheltä pois. Onneks haava kuitenkin meni umpeen.

        Kipulääkkeitä käytin pari viikkoa leikkauksen jälkeen ja niitä sorbax tms. siteitä käytin yli 3 kuukautta. Istumaan ei pystynyt kunnolla 3een viikkoon leikkauksen jälkeen. Oisin halunnut nähdä, mitä haavasta löytyi, mutten muistanut leikkauksen jälkeen kirurgilta kysyä. Muistaakseni hän sanoi, että muutamia karvoja. Sinne se veikka oli jääny, harmi vaan.

        Olen kärsinyt kyseisestä vaivasta jo kesästä 2004, syöty on erinäisiä antibioottikuureja, leikattu 3 kertaa (4 kerta tulossa kesällä). Alkaa pikkuhiljaa risomaan tämä vaiva. Haavaa on ommeltu umpeen, jätetty auki kasvamaan sisältäpäin, mutta mikään ei tehoa. Itsensä teippailusta olen jo kehittänyt taiteenlajin. Kohta olisin pätevä sairaahoitaja tämän vaivan suhteen... =)


      • pain=sattuuu
        tiitu kirjoitti:

        Olen kärsinyt kyseisestä vaivasta jo kesästä 2004, syöty on erinäisiä antibioottikuureja, leikattu 3 kertaa (4 kerta tulossa kesällä). Alkaa pikkuhiljaa risomaan tämä vaiva. Haavaa on ommeltu umpeen, jätetty auki kasvamaan sisältäpäin, mutta mikään ei tehoa. Itsensä teippailusta olen jo kehittänyt taiteenlajin. Kohta olisin pätevä sairaahoitaja tämän vaivan suhteen... =)

        täällä kans eräs toipuu samaisesta leikkauksesta..
        Ja nyt jo vlamiiksi masentaa jos ja kun uusii :(

        mulla oireillu ensimmäisen kerran jo 97 tai 98, parin vuoden välein, tähän mennessä hoitunut antibiooteilla, nyt piti puhkaista, eikä ollut ollennkaan kivaa..

        toivon ja rukoilen, ettei tähän enää ikinä joutuis uudelleen :(

        nimimerkki, ''pyllyssä neljän sentin avohaava''


      • Katka
        pain=sattuuu kirjoitti:

        täällä kans eräs toipuu samaisesta leikkauksesta..
        Ja nyt jo vlamiiksi masentaa jos ja kun uusii :(

        mulla oireillu ensimmäisen kerran jo 97 tai 98, parin vuoden välein, tähän mennessä hoitunut antibiooteilla, nyt piti puhkaista, eikä ollut ollennkaan kivaa..

        toivon ja rukoilen, ettei tähän enää ikinä joutuis uudelleen :(

        nimimerkki, ''pyllyssä neljän sentin avohaava''

        Mulla myös tuli paise pakaravakoon pari kuukautta sitten, kävin lääkärissä ja sain tetralysal-antibioottikuurin 10 päiväksi. Paise sitten parani ja lääkäri sanoi että se mötikkä häviää sieltä itsestään, mutta jos se on siellä edelleen pari kuukautta antibioottikuurista niin sen voisi leikata pois. Sitten menin tunnustelemaan onko siellä edelleen pattia, ja sehän ärtyi siitä ja tulehtui taas... onkohan tämäkin se sinus pilonidalis? Mitä antibioottikuureja teille muille on määrätty? Onko tehonneet? Olisi kiva päästä antibiooteilla tästä taas... Luin leikkauksesta ja vähän karmii, varsinkin jos siitä menee työkyvyttömäksi jopa viikoiksi... huh.. Mutta aika työkyvytön tässä nytkin on silloin kun on tosi kipeänä pakaravako, ei pysty istumaan...


      • ärsyyntynyt
        Katka kirjoitti:

        Mulla myös tuli paise pakaravakoon pari kuukautta sitten, kävin lääkärissä ja sain tetralysal-antibioottikuurin 10 päiväksi. Paise sitten parani ja lääkäri sanoi että se mötikkä häviää sieltä itsestään, mutta jos se on siellä edelleen pari kuukautta antibioottikuurista niin sen voisi leikata pois. Sitten menin tunnustelemaan onko siellä edelleen pattia, ja sehän ärtyi siitä ja tulehtui taas... onkohan tämäkin se sinus pilonidalis? Mitä antibioottikuureja teille muille on määrätty? Onko tehonneet? Olisi kiva päästä antibiooteilla tästä taas... Luin leikkauksesta ja vähän karmii, varsinkin jos siitä menee työkyvyttömäksi jopa viikoiksi... huh.. Mutta aika työkyvytön tässä nytkin on silloin kun on tosi kipeänä pakaravako, ei pysty istumaan...

        Hei!!

        Mulla on toi vaiva alkanu syksyllä 2006 ja uusunu pariinkin otteeseen. Ekalla kerralla kun se pääsi oikein pahaksi söin 2 antibioottia ja laitoin vielä jotakin liuosta peppuvakoon. Nytkin taas se tauti päällä,kävin eile taas lääkärissä. Nyt mulla on Fucidin antibioottirasvaa jota laitetaan 2-3 kertaa päivässä kipeän kohdan päälle. Jos ei mee ohi ni sit taas suun kautta antibioottia.
        Pelkään kovasti jos joutuu siihe kirurgiseen hoitoon, en haluais millään, ja lääkärikin oli kyl sitä mieltä et ei siihe lähettäis. Mulle se ainakin tulee istumisesta koulussa ja sit olen opiskelujen ohessa töissä kaupan kassalla. Olen jotenkin niin epätoivoinen. Tietääkö joku jotain "poppaskonsteja" sen hoitoon? puhtaudesta huolehdin tietty.


      • Kohtalotoveri
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Hei!!

        Mulla on toi vaiva alkanu syksyllä 2006 ja uusunu pariinkin otteeseen. Ekalla kerralla kun se pääsi oikein pahaksi söin 2 antibioottia ja laitoin vielä jotakin liuosta peppuvakoon. Nytkin taas se tauti päällä,kävin eile taas lääkärissä. Nyt mulla on Fucidin antibioottirasvaa jota laitetaan 2-3 kertaa päivässä kipeän kohdan päälle. Jos ei mee ohi ni sit taas suun kautta antibioottia.
        Pelkään kovasti jos joutuu siihe kirurgiseen hoitoon, en haluais millään, ja lääkärikin oli kyl sitä mieltä et ei siihe lähettäis. Mulle se ainakin tulee istumisesta koulussa ja sit olen opiskelujen ohessa töissä kaupan kassalla. Olen jotenkin niin epätoivoinen. Tietääkö joku jotain "poppaskonsteja" sen hoitoon? puhtaudesta huolehdin tietty.

        Todettiin Marraskuussa 2006 leikattiin Kesäkuussa. Toimenpide suoritettiin spinaalipuudutuksella "toimii" eikä se neulan iskeminen selkärankaan satu. Pieni pistos tuntuu kun neula menee nahkan läpi, ei muuta. Itse leikkauksessa minun tapauksessani jouduttiin kaivautumaan melkein häntäluuhun asti. Noin 4cm kaistale vaurioitunutta kudosta poistettiin. Tikit kahteen ihonalaiskerrokseen ja kolmas "poistettavat" päälle. 3 Viikon istumakielto/tikkienpoisto 2 viikon päästä. Ei meinaa takapuoli vieläkään tykätä istumisesta. Arpikudos kinnaa vastaan. Kyllä ottaa luonteen ja hermon päälle!!!!


      • ahkera_jeppe
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        Todettiin Marraskuussa 2006 leikattiin Kesäkuussa. Toimenpide suoritettiin spinaalipuudutuksella "toimii" eikä se neulan iskeminen selkärankaan satu. Pieni pistos tuntuu kun neula menee nahkan läpi, ei muuta. Itse leikkauksessa minun tapauksessani jouduttiin kaivautumaan melkein häntäluuhun asti. Noin 4cm kaistale vaurioitunutta kudosta poistettiin. Tikit kahteen ihonalaiskerrokseen ja kolmas "poistettavat" päälle. 3 Viikon istumakielto/tikkienpoisto 2 viikon päästä. Ei meinaa takapuoli vieläkään tykätä istumisesta. Arpikudos kinnaa vastaan. Kyllä ottaa luonteen ja hermon päälle!!!!

        kuinka pitkä sairasloma tällaisesta yleensä aiheutuu? Itse ei maltais olla kotona makaamassa kun syksy on meillä kiireisintä sesonkia..


      • v82
        henki kirjoitti:

        leikkaus edessä ja olisin hyvin kiitollinen, jos joku kertoisi leikkauksesta enemmän esim. kauanko toimenpide kestää ja mitä sen jälkeen.

        Minulla oli kyseinen cysta pilonidalis- leikkaus 29.9 Alkuperäinen suunnitelma oli että minut nukutetaan leikkauksen ajaksi, mutta anestesian lääkäri päättikin että tehdään leikkaus spinaalipuudutuksella eli selkäydinpuudutus. Puuduttaminen ei ottanut kipeää. Jännitin koko leikkausta aivan turhaan, koska hoitajat antaa kyllä niin hyvät lääkkeet leikkauksen aikana, ett et välitä leikkauksesta mitään vaikka hereillä onkin. Haavoja minulla on 2 ja kumpikin aika syviä. Minun kystani oli kuulemma aika iso ja siitä lähti 2 käytävää ihon pinnalle. Tämä kaikki on nyt poistettu.
        Nyt leikkauksesta on 2 päivää ja sorbact nauhaa ym.sidoksia vaihdetaan päivittäin haavaan ja se toimenpide on kivulias ainakin näin aluksi. Haava huuhdellaan vetyperoksidillä ja keittosuolalla. Tämä kaikki siis tapahtuu kotioloissa. Hoitajat ja neuvoo kuinka haavaa hoidetaa.
        Antibioottikuuria ei tule, mutta särkylääkettä senkin edestä. Minulla panadol 1g burana 600mg 3 kertaa päivässä.
        Näin jälkikäteen tuntuu ihan hyvältä, mutta kyllä pelkäsin leikkausta..mutta ihan turhaan.
        Onnea leikkaukseesi!!


    • MaRiKa

      jos nyt puhutaan samasta asiasta niin lat.kiel. nimi on Sinus Pilonidalis..multa leikattiin se tammikuussa, jonka jälkeen oli kolmen kuukauden leikkaushaava helvetti..haavatulehtui pahasti ja tikkejä piti poistaa vain pari päivää leikkauksen jälkeen jotta mätä saatiin neuloilla ja puristamalla pihalle..paljon söin antibiootteja ym. nyt viime päivinä haava on alkanut umpeutumaan kokonaan..kuulin vasta leikkausen jälkeen että tätä "ilmiötä" kutsutaan kasksoseksi..ja alkoi ällöttää että olen kasvattanut jotain alienia sisälläni, mutta ehkä se oikeasti oli kehittymätön kaksonen, koska olen kaiken lisäksi vasenkätinen, ja tutkimusten mukaan n.80% vasureista on vielä kohdussa ollut kaksos sisar, joka syystä tai toisesta jää kehittymättä...jostain lääkäri lehdestä muitaakseni luin ton jutun...

    • SiskonPuolikas

      Minultakin leikattiin noin kaksi vuotta sitten dermoidikysta pakaravaosta. En tiedä mitä sieltä löytyi, mutta haava oli 8cm pitkä ja yli 5cm syvä. Sairaalassa olin kolme päivää. Istumakielto tuli 3 viikoksi. Muuten leikkaus ei ollut kipeä, eikä paraneminen. Haava tulehtui ja sinne jäi onkalo, jonka seurauksena arpi on tulehtunut kolmesti.

      Tulehtunut pakaravako paljon pahempi ja kivuliaampi kuin leikkaus Tälläkin hetkellä kolme antibioottikuuria päällekkäin 4400mg/päivä ja uutta leikkausta odottelen...

      • Josbe86

        Sama ongelma alkoi vuosi ja kuukausi sitten, (30.5.2006) pieni toimenpide jossa otettiin vaan tulehdus arvot 3tikkiä. Intissä sitten kesällä puhkesi koko roska ja leikkaukseen lähetettiin 8 päivän armeija höykytyksen jälkeen. 30.8 tuo sitten leikattiin peijaksessa (kiitokset kaikille, hyvä palvelu). Sairauslomalla olin sitten 30.3 asti ja pariin otteeseen tuli magneettikuvauksessakin käytyä. Nyt ollut n. 2kk aika hiljaista kunnes muutama päivä sitten yltyi tajuttoman kipeeksi (painetta oli ihon alla pahasti).2 päivää sitten vuosi hieman kudosnestettä verta. Tässä nyt muutamat päivät vielä katon jos kävisi ihmeparantuminen. Tänään ei ole ollu niin kovat kivu kuin eilen ja toissapäivänä. Särkylääkkeisiin ei ole vielä koskettu.

        Niille joilla leikkaus tulossa. Se on aika helppo, hieman väsyttää leikkauksen jälkeen ja kävely kielto todennäköisesti on sen päivän ajan (selkäydinpuudutuksessa ainakin ja tais se lekuri varmaan antaa "pienet" kipulääkkeet kun siirrettiinkin omaan sänkyyn/huoneeseen). Kertokaa vain se paino rehellisesti niin saatte oikean määrän kipulääkkeitä. Koittakaa välttää panacodia koska ainakin itselläni se aiheutti pienenmuotoista vatsakipua (n. tunti kipulääkkeen ottamisesta vatsaa kivisti aivan kauheasti ja piti nappaa buranaa). Haavani oli n.7cm pitkä ja 5cm syvä.


      • Nimetön

        vaiva. Pojaltani leikattiin vastaava kaksi viikkoa sitten. Ompeleet poistettiin ajallaan ja nyt on pakaravaossa kolme noin sentin mittaista auki olevaa,erittävää haavaa.. Nyt hän sai antibioottikuurin. Sorbactia kehoitettiin laittamaan suojaksi, itse se on kyllä aika hankalaa laitta, ja ilmeisesti siellä on jonkinlainen onkalokin, johon olisi hyvä saada sidos kunnolla. Sorbact on myös aika kallista. Huh.
        Huomenna on kirurgin jälkitarkastus, ehkä sitten saa jotain ohjetta. Itse mietin, että olisikohan jokin paikallisantibiootti hyvä tukena.
        Tosi kiusallinen juttu kyllä, vaikka pojallani ei haavat niin valtavia kuin joillain täällä on (tsemppiä!!).
        Kuukauden sairasloma ei taida riittää. Oireet oli hankalat ja haittasi työntekoa, mutta on tämä paranemisen hankaluuskin masentavaa.


      • ***
        Nimetön kirjoitti:

        vaiva. Pojaltani leikattiin vastaava kaksi viikkoa sitten. Ompeleet poistettiin ajallaan ja nyt on pakaravaossa kolme noin sentin mittaista auki olevaa,erittävää haavaa.. Nyt hän sai antibioottikuurin. Sorbactia kehoitettiin laittamaan suojaksi, itse se on kyllä aika hankalaa laitta, ja ilmeisesti siellä on jonkinlainen onkalokin, johon olisi hyvä saada sidos kunnolla. Sorbact on myös aika kallista. Huh.
        Huomenna on kirurgin jälkitarkastus, ehkä sitten saa jotain ohjetta. Itse mietin, että olisikohan jokin paikallisantibiootti hyvä tukena.
        Tosi kiusallinen juttu kyllä, vaikka pojallani ei haavat niin valtavia kuin joillain täällä on (tsemppiä!!).
        Kuukauden sairasloma ei taida riittää. Oireet oli hankalat ja haittasi työntekoa, mutta on tämä paranemisen hankaluuskin masentavaa.

        Minulta leikattiin 1.11.07 paise, joka oli tosin hieman erikohdassa kuin tuo sinus pilonidalis yleensä. Leikkaus ja hoito oli kuitenkin samanlainen: leikkaus spinaalipuudutuksella, yhteensä kolme päivää sairaassa ja vahvat särkylääkkeet mukaan. Kuukausi tuli sairaslomaakin...haavaontelo jätettiin auki, ei siis tikkejä tullut. Neuvoksi vastaavaan koetukseen joutuville: jos kuulut toimeentulotuen piiriin, eli siis saat soskusta rahaa niin pyydä ihmeessä kaikki haavanhoitojututkin reseptille! Näin sosku maksaa kaiken kuitteja tai maksusitoumusta vastaan. Itselleni määrättiin Aquacel Ag-haavanauhaa, joka kuukauden ajalle olisi tullut maksamaan laskujeni mukaan ainakin 200 e, mutta kun pyysin reseptille niin en joutunut itse maksamaan mitään! Haavanhoidossa totesin myös aloe vera-suihkeen ja voiteen olevan nopeuttamassa paranemista, alkoi parantua siis huomattavasti nopeammin. Ulkoisen käytön lisäksi join aloe vera-juomaa.


      • Mr. Right
        *** kirjoitti:

        Minulta leikattiin 1.11.07 paise, joka oli tosin hieman erikohdassa kuin tuo sinus pilonidalis yleensä. Leikkaus ja hoito oli kuitenkin samanlainen: leikkaus spinaalipuudutuksella, yhteensä kolme päivää sairaassa ja vahvat särkylääkkeet mukaan. Kuukausi tuli sairaslomaakin...haavaontelo jätettiin auki, ei siis tikkejä tullut. Neuvoksi vastaavaan koetukseen joutuville: jos kuulut toimeentulotuen piiriin, eli siis saat soskusta rahaa niin pyydä ihmeessä kaikki haavanhoitojututkin reseptille! Näin sosku maksaa kaiken kuitteja tai maksusitoumusta vastaan. Itselleni määrättiin Aquacel Ag-haavanauhaa, joka kuukauden ajalle olisi tullut maksamaan laskujeni mukaan ainakin 200 e, mutta kun pyysin reseptille niin en joutunut itse maksamaan mitään! Haavanhoidossa totesin myös aloe vera-suihkeen ja voiteen olevan nopeuttamassa paranemista, alkoi parantua siis huomattavasti nopeammin. Ulkoisen käytön lisäksi join aloe vera-juomaa.

        KÄYKÄÄ KATSOMASSA! http://www.pilonidal.org/


      • kärsin
        *** kirjoitti:

        Minulta leikattiin 1.11.07 paise, joka oli tosin hieman erikohdassa kuin tuo sinus pilonidalis yleensä. Leikkaus ja hoito oli kuitenkin samanlainen: leikkaus spinaalipuudutuksella, yhteensä kolme päivää sairaassa ja vahvat särkylääkkeet mukaan. Kuukausi tuli sairaslomaakin...haavaontelo jätettiin auki, ei siis tikkejä tullut. Neuvoksi vastaavaan koetukseen joutuville: jos kuulut toimeentulotuen piiriin, eli siis saat soskusta rahaa niin pyydä ihmeessä kaikki haavanhoitojututkin reseptille! Näin sosku maksaa kaiken kuitteja tai maksusitoumusta vastaan. Itselleni määrättiin Aquacel Ag-haavanauhaa, joka kuukauden ajalle olisi tullut maksamaan laskujeni mukaan ainakin 200 e, mutta kun pyysin reseptille niin en joutunut itse maksamaan mitään! Haavanhoidossa totesin myös aloe vera-suihkeen ja voiteen olevan nopeuttamassa paranemista, alkoi parantua siis huomattavasti nopeammin. Ulkoisen käytön lisäksi join aloe vera-juomaa.

        Multa leikattiin vuonna 2002 juuri tuo sp, kun sitä ennen olin tarpeeksi monta kertaa käynny sairaalassa avauttamassa paiseen vuosien varrella. Itse leikkaus tehtiin nukutuksessa ja pääsin kotiin seuraavana päivänä sillä ehdolla että kotona oli joku ns. hoitamassa minua. Mulla jätettiin haava auki ja kahdesti päivässä vaihdettiin sidokset ja suihkutettiin. Kyllä oli tuskallista hommaa tuo ja kahden kuukauden sairasloman jälkeen en yksinkertasesti enää pystyn maata kotona ja lähin töihin vaikka en ollu täysin parantunnu. Seurauksena tietysti oli et se tulehtu ja taas oltii sairaslomalla. yhteensä kaikkiaan olin sairaslomalla 3.5 kuukautta. ja sen jälkeen ollu tähän asti oireeton, mitänyt välillä arpea on kutittanu mut se on ollu aika pientä siihen kipuun mitä koin silloin. mutta nyt on taas pari päivää sitte alkan istuminen sattuu ja selvästi taas valuu jotaa nestemäistä... nyt vaan toivon etten taas joudu samaan rumbaan ku aikoinaan...


      • avohaava
        kärsin kirjoitti:

        Multa leikattiin vuonna 2002 juuri tuo sp, kun sitä ennen olin tarpeeksi monta kertaa käynny sairaalassa avauttamassa paiseen vuosien varrella. Itse leikkaus tehtiin nukutuksessa ja pääsin kotiin seuraavana päivänä sillä ehdolla että kotona oli joku ns. hoitamassa minua. Mulla jätettiin haava auki ja kahdesti päivässä vaihdettiin sidokset ja suihkutettiin. Kyllä oli tuskallista hommaa tuo ja kahden kuukauden sairasloman jälkeen en yksinkertasesti enää pystyn maata kotona ja lähin töihin vaikka en ollu täysin parantunnu. Seurauksena tietysti oli et se tulehtu ja taas oltii sairaslomalla. yhteensä kaikkiaan olin sairaslomalla 3.5 kuukautta. ja sen jälkeen ollu tähän asti oireeton, mitänyt välillä arpea on kutittanu mut se on ollu aika pientä siihen kipuun mitä koin silloin. mutta nyt on taas pari päivää sitte alkan istuminen sattuu ja selvästi taas valuu jotaa nestemäistä... nyt vaan toivon etten taas joudu samaan rumbaan ku aikoinaan...

        kärsin n. vuoden märkivistä paiseista pakaravaossa. paise uusiutui muutaman kerran vuodessa ja tänä keväänä lääkäri laittoi lähetteen jyväskylään päiväkirurgiselle. kirurgi kertoi, että kyseessä on sinus pilonidalis, eli pakaravaossani on pieni reikä joka kerää ihosta irtoavia karvoja ja hilsettä sisäänsä. nämä aiheuttavat tulehduksen ja reikä alkaa märkimään. tämän lääkärin mielestä antibioottien syöminen kyseiseen vaivaan on turhaa. koska yleensä olemme terveitä muuten. reilu viikko sitten leikattiin. pääsin tunti leikkauksen jälkeen kotiin. kipuja ei juurikaan ollut ja olen koko ajan pystynyt liikkumaan ja istumaankin suht hyvin. haava jätettiin auki ja hoitona olen vain suihkutellut sitä muutaman kerran päivässä. haavan peitteenä ei ole ollut mitään siteitä eikä sorbetliuskoja. lääkäri kirjoitti viikon sairaslomaa. tosin se nyt hieman jatkuu, koska haava ei ole vielä ihan kokonaan sulkeutunut. tämä rohkaisuksi niille, jotka pelkäävät mennä leikkaukseen. kaikilla ei paraneminen kestä kuukausia!!


    • sinus

      Hei!

      Olin itse 2 vuotta sitten leikkauksessa kystan takia. Ehdotin kirurgille että hän jättäisi haavan auki koska olin lukenut netissä että mahdollisuus sairastua uudelleen on huomattavasti pieniempi tämän menetelmän takia. Kirurgin mielestä se oli hyvä idea vaikka se tarkoitti 5 vko saikulla. Vaikka parantuminen kesti ja oli hankalaa vaihtaa siteet ym olen onnellinen että en ole tarvinnut käydä sama juttu läpi uudelleen.

      Tällainen oli haava 2 vko leikkauksen jälkeen:
      http://home.saunalahti.fi/memas/sar.jpg

    • Pelokas :p

      Minulle tämä oire syntyi kesällä ollessani rippileirillä vetäjänä. Koko leirihän siinä meni ihan plörinäksi, kun en melkein kävelemään kyennyt kun patti vaan kasvoi ja tuli kivuliaammaksi.
      Puhkaistiin ja nyt ollut ihan ok.

      Leikkaukseen joudun menemään ensi kesänä.
      Operaatiohan tehdään selkäydinpuudutuksessa?Onko kyseinen operaatio ja puudutuksen laittaminen kovinkin kivuliasta?Pelottaa ihan törkeästi ja aina olen ollut tällainen mamis joka pelkää verinäytteen ottoakin.
      Harmittaa paljon, että olen vasta 20-vuotias ja nyt minulle on tämä vaiva tullut vissiin loppuiäkseni....

      • ei pelkoa!

        Minultakin on leikattu sinus pilonidalis selkäydinpuudutuksessa. Kahdesti. Kolmas kerta peruttiin kun todettiin että lähettänyt lääkäri ei vain ollut ottanut huomioon että oireet olisivatkin pitkittynyttä parentumista.
        Puuduttaminen ei ainakaan muistaakseni ollut mikään kivulias tapahtuma. Vain ihon puhkaisu nipisti jonkin verran. Ne ihmiset osaavat sen työn. Itse menis jo pelkastä puuduttamisesta niin tokkuraan että taisin kummallakin kerralla nukkua läpi leikkauksen. Minä olin vaivan alettua vasta 17. Uskon että olen nyt päässyt siitä eroon. Mutta tiedän myös ettei niin aina ole. Se on elämää..
        Keskustelen kyllä mielelläni asiasta lisääkin... Harmi kun huomasin tämän keskustelun nyt enkä silloin kun itsellä oli hoitoprosessi kesken... Vertaistuki olisi ollut tarpeen..


      • Pelokas :p
        ei pelkoa! kirjoitti:

        Minultakin on leikattu sinus pilonidalis selkäydinpuudutuksessa. Kahdesti. Kolmas kerta peruttiin kun todettiin että lähettänyt lääkäri ei vain ollut ottanut huomioon että oireet olisivatkin pitkittynyttä parentumista.
        Puuduttaminen ei ainakaan muistaakseni ollut mikään kivulias tapahtuma. Vain ihon puhkaisu nipisti jonkin verran. Ne ihmiset osaavat sen työn. Itse menis jo pelkastä puuduttamisesta niin tokkuraan että taisin kummallakin kerralla nukkua läpi leikkauksen. Minä olin vaivan alettua vasta 17. Uskon että olen nyt päässyt siitä eroon. Mutta tiedän myös ettei niin aina ole. Se on elämää..
        Keskustelen kyllä mielelläni asiasta lisääkin... Harmi kun huomasin tämän keskustelun nyt enkä silloin kun itsellä oli hoitoprosessi kesken... Vertaistuki olisi ollut tarpeen..

        Joo vertaistuki ois jees.
        Ärsyttää se,ettei mulle ikinä kerrottu kunnolla mikä tää juttu on kun se kesällä ilmeni.Tympeä lääkäri vaan sen patin puhkas ja passitti lääkkeet kourassa kotiin.
        Leikkaus on vasta ensi kesänä,sillä kun kävin kontrollissa niin sanottiin,ettei ikinä voi tietää kauan toipuminen kestää koska fistelin kokoa ei voi nähdä vasta kuin leikkauksessa kun se avataan.
        Aloitin vasta nyt syksyllä ammattikorkeakoulussa ja en halua että opintoni menevät pilalle jonkun 3 kuukaden sairasloman takia.Pitää vaan rukoilla ettei se tulehdu nyt piiiiitkään aikaan.

        Huoh.Kaikella sitä ihmistä koetellaan.


      • ei pelkoa!
        Pelokas :p kirjoitti:

        Joo vertaistuki ois jees.
        Ärsyttää se,ettei mulle ikinä kerrottu kunnolla mikä tää juttu on kun se kesällä ilmeni.Tympeä lääkäri vaan sen patin puhkas ja passitti lääkkeet kourassa kotiin.
        Leikkaus on vasta ensi kesänä,sillä kun kävin kontrollissa niin sanottiin,ettei ikinä voi tietää kauan toipuminen kestää koska fistelin kokoa ei voi nähdä vasta kuin leikkauksessa kun se avataan.
        Aloitin vasta nyt syksyllä ammattikorkeakoulussa ja en halua että opintoni menevät pilalle jonkun 3 kuukaden sairasloman takia.Pitää vaan rukoilla ettei se tulehdu nyt piiiiitkään aikaan.

        Huoh.Kaikella sitä ihmistä koetellaan.

        Kyllä minulta koulunkäynti onnistui ihan hyvin jo parin viikon päästä leikkauksesta. Hirvimetsälle uskaltauduin lähtemään jo ennen kuin kouluun..Istuminen oli hieman vaivalloista, mutta koulussa siihen oli apuna tuolinpehmike, joku vauvan peitto...
        Minullakin oli melkoisia vaikeuksia ymmärtää mistä oikein oli kyse. En minä nytkään osaa yksiselitteisesti sanoa, mikä minua vaivasi.
        Minunkin sairauteni alkoi pikaisesta paiseen syntymisestä ja puhkaisusta. Silloin syyksi epäiltiin kaksosen jäänteitä. Ajatus ei ole täysin kadonnut mielestäni, mutta kaipa se syy oli vain ihon alle päätynyt lika.
        Sinulla on pitkä odotusaika luvassa ennen leikkausta. Toivottavasti sinulla on voimia kestää se. Kokemuksen rintaäänellä vihjaan, ettet unohtaisi sairauden aikana liikuntaa niinkuin minä tein. Puolentoista vuoden hissuttelu näkyy kunnossa...


      • Pelokas :p
        ei pelkoa! kirjoitti:

        Kyllä minulta koulunkäynti onnistui ihan hyvin jo parin viikon päästä leikkauksesta. Hirvimetsälle uskaltauduin lähtemään jo ennen kuin kouluun..Istuminen oli hieman vaivalloista, mutta koulussa siihen oli apuna tuolinpehmike, joku vauvan peitto...
        Minullakin oli melkoisia vaikeuksia ymmärtää mistä oikein oli kyse. En minä nytkään osaa yksiselitteisesti sanoa, mikä minua vaivasi.
        Minunkin sairauteni alkoi pikaisesta paiseen syntymisestä ja puhkaisusta. Silloin syyksi epäiltiin kaksosen jäänteitä. Ajatus ei ole täysin kadonnut mielestäni, mutta kaipa se syy oli vain ihon alle päätynyt lika.
        Sinulla on pitkä odotusaika luvassa ennen leikkausta. Toivottavasti sinulla on voimia kestää se. Kokemuksen rintaäänellä vihjaan, ettet unohtaisi sairauden aikana liikuntaa niinkuin minä tein. Puolentoista vuoden hissuttelu näkyy kunnossa...

        No yritän elää edelleenkin mahdollisimman tavallista elämää. Takaraivossa jyskyttää kyllä aina pieni pelko heti, kun tuntuu kipeältä esim. alaselässä. Mutta en halua jumiutua kotiin sen pelossa, että tuo alkaisi uudelleen oireilemaan.Jos alkaa niin huono homma, mutta eihän sille mitään voi. Ja lääkäri sanoi, että jos se taas tulehtuu ja en jaksa odottaa, niin leikkausta voidaan aikaistaa.

        Olen ollut vain niin hölmö, että olen mennyt lukemaan muiden kertomuksia kokemuksistaan kyseisen sairauden kanssa ja tietenkin se on lisännyt omaa pelkoani esim. paranemisen suhteen.Pitäisi vain muistaa että tämä sairaus(jos sitä nyt siksikään voi kutsua) on jokaisella erilainen ja niin myös paraneminen.

        Eniten pelottaa se, että joudutaan leikkaamaan vielä monta kertaa. Ja tosiaan se, että paraneminen kestää monta viikkoa.


      • ei pelkoa!
        Pelokas :p kirjoitti:

        No yritän elää edelleenkin mahdollisimman tavallista elämää. Takaraivossa jyskyttää kyllä aina pieni pelko heti, kun tuntuu kipeältä esim. alaselässä. Mutta en halua jumiutua kotiin sen pelossa, että tuo alkaisi uudelleen oireilemaan.Jos alkaa niin huono homma, mutta eihän sille mitään voi. Ja lääkäri sanoi, että jos se taas tulehtuu ja en jaksa odottaa, niin leikkausta voidaan aikaistaa.

        Olen ollut vain niin hölmö, että olen mennyt lukemaan muiden kertomuksia kokemuksistaan kyseisen sairauden kanssa ja tietenkin se on lisännyt omaa pelkoani esim. paranemisen suhteen.Pitäisi vain muistaa että tämä sairaus(jos sitä nyt siksikään voi kutsua) on jokaisella erilainen ja niin myös paraneminen.

        Eniten pelottaa se, että joudutaan leikkaamaan vielä monta kertaa. Ja tosiaan se, että paraneminen kestää monta viikkoa.

        Kyllähän se jonkinlainen apävarmuus jää tuon vaivan kanssa. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu kuukauden päästä.

        Itse säikähdin aivan suunnattomasti muutama päivä sitten, kun tunsin haavaseudulla vihlontaa, jota en muista ennen olleen, ainakaan edellisen leikkauksen jälkeen. Painelin siitä sitten suorinta tietä lääkärille, joka ei löytänyt haavasta mitään vikaa, ei kuumotusta, punotusta, kuumetta. Lähetti sitten kotio ilman mitään hoitoa ja käski kuulostella oireita. Lääkärissä käynnin jälkeen oireet loppuivat, ainakaan vielä ei ole ollut edes sitä vihlontaakaan.. Mutta olen taas hetken aikaa varpaillani haavan kanssa..

        Sattumalta päivystävä lääkäri oli sama, joka totesi uusintaleikkauksen tarpeettomaksi. Kuulosti hyvältä kuulla, että hänen mielestään haava-alue on mukavasti parantunut ja arpikudoskin lähes kadonnut.

        Pirteitä syyspakkasia!!


      • sinus
        ei pelkoa! kirjoitti:

        Kyllähän se jonkinlainen apävarmuus jää tuon vaivan kanssa. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu kuukauden päästä.

        Itse säikähdin aivan suunnattomasti muutama päivä sitten, kun tunsin haavaseudulla vihlontaa, jota en muista ennen olleen, ainakaan edellisen leikkauksen jälkeen. Painelin siitä sitten suorinta tietä lääkärille, joka ei löytänyt haavasta mitään vikaa, ei kuumotusta, punotusta, kuumetta. Lähetti sitten kotio ilman mitään hoitoa ja käski kuulostella oireita. Lääkärissä käynnin jälkeen oireet loppuivat, ainakaan vielä ei ole ollut edes sitä vihlontaakaan.. Mutta olen taas hetken aikaa varpaillani haavan kanssa..

        Sattumalta päivystävä lääkäri oli sama, joka totesi uusintaleikkauksen tarpeettomaksi. Kuulosti hyvältä kuulla, että hänen mielestään haava-alue on mukavasti parantunut ja arpikudoskin lähes kadonnut.

        Pirteitä syyspakkasia!!

        itsellä edessä huomenna ko. patin leikkaus..

        mulla lähti ihan pienestä "finnistä" joka huomaamatta kasvoi tollasekis 6x3cm möhköleeksi pakaravaon ylälaitaan oikealle puolelle..

        kesällä huomasin ko. patin kasvaneen kun ihmettelin että mistä tulee veristätahnaa kalsareihin..

        parit antipiootti kuurit työpaikka lääkäri syötti jonka, jälkeen laittoi lähetteen keskus sairaalaan..

        tarkastuksessa kävin marraskuun puolessa välissä ja leikkaus aika tulikin odotettua nopeampaa 16.1

        sen verran kyselin lääkäriltä käydessäni niin leikkaushaava minun tilanteessa suljetaan tikein. itse kun kauhistelin sitä että jos se jätetään auki niin töihin ei ole asiaa ainakaa 2kk. tämä luonnollisesti hiukan vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen..

        huomenna kuitenkin pääsen leikkuriin. =( uskon kovasti että kaikki menee hyvin kirjoittelen parantumisestani sitten myöhemmin tänne..


      • De La Hoya
        sinus kirjoitti:

        itsellä edessä huomenna ko. patin leikkaus..

        mulla lähti ihan pienestä "finnistä" joka huomaamatta kasvoi tollasekis 6x3cm möhköleeksi pakaravaon ylälaitaan oikealle puolelle..

        kesällä huomasin ko. patin kasvaneen kun ihmettelin että mistä tulee veristätahnaa kalsareihin..

        parit antipiootti kuurit työpaikka lääkäri syötti jonka, jälkeen laittoi lähetteen keskus sairaalaan..

        tarkastuksessa kävin marraskuun puolessa välissä ja leikkaus aika tulikin odotettua nopeampaa 16.1

        sen verran kyselin lääkäriltä käydessäni niin leikkaushaava minun tilanteessa suljetaan tikein. itse kun kauhistelin sitä että jos se jätetään auki niin töihin ei ole asiaa ainakaa 2kk. tämä luonnollisesti hiukan vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen..

        huomenna kuitenkin pääsen leikkuriin. =( uskon kovasti että kaikki menee hyvin kirjoittelen parantumisestani sitten myöhemmin tänne..

        Tervehdys kohtalotoverit!
        Ajattelin tässä kertoa oman tarinani kyseisestä vaivasta josko se vaikka alentaisi jonkun kynnystä mennä hoidattamaan tuo, niin kuin lääkärini asian ilmaisi, karvaperseiden ongelma.
        Nelisen vuotta sitten huomasin että jotain oli vialla. Housuihin alkoi ilmestymään verisiä tahroja takapuolelle ja tottakai se säikäytti että mikäs nyt on. Pakaravakoon oli ilmestynyt kaksi pientä vuotavaa reikää. Eikä pienintäkään käsitystä mistä syystä. Aikani pelkoa vastaan taisteltuani uskaltaudin lääkäriin joka sitten kertoi että kyseessä on tämä sinus pilanodalis. Hoidoksi hän kertoi joko antibiootin ja hyvä hygienian tai vaihtoehtoisesti leikkauksen jossa suurinpiirtein puoli ahteria kaivettisiin pois ja toipuminen olisi pitkä ja kivulias. No, vaihtoehtoja ei tarvinnut pitkään miettiä varsinkin kun vuoto oli ainoa ongelma jonka tämä sinus tuossa vaiheessa aiheutti. Kipuja ei siis ollut. Söin antibioottikuurin ja vuoto lakkasi. Vähäksi aikaa...
        Jokunen kuukausi meni etten enää muistanut koko vaivaa kunnes jonain iltana, kun katselin tv:ta lattialla selälläni, tunsin että persaus on märkä. Taas oli kalsongit verisessä nesteessä. Vaiva oli siis palannut... Nyt en kuitenkaan mennyt lääkäriin vaan suihkuttelin aina vähän väliä pakaravaon puhtaaksi ja jatkoin elämääni normaaliin tapaan. Välillä vuotoa oli enemmän, välillä vähemmän, välillä oireilut hävisivät täysin. Tätä jatkui pari kolme vuotta.
        Viime talvena oireiden taas ilmaannuttua alkoi vuoto olla kuitenkin paljon normaalia reilumpaa ja ensimmäistä kertaa ahteri myöskin kipeytyi melko pahasti. Istumisesta tuli vaikeaa ja kuntosalilla treenaminenkin alkoi käydä hankalaksi. Ajattelin että nyt saa riittää vaikka koko perseen veisivät. Varasin ajan kirurgilta yksityisestä sairaalasta. Ja taas pelotti mitä tuleman pitää... Tällä kertaa oli kuitenkin jo toisenlaiset konstit. Kirurgi sanoi että tämä vaatii pienen leikkaushoidon ja kysyi että tehdäänkö se nyt vai haluanko pitää kolmen viikon sairasloman joskus myöhemmin. No, leikkaus tehtiin siitä kuukauden päästä. Itse operaatio kesti noin puolituntia. Paikallispuudutus ja kaksi senttiä leveä ja kuulemma noin viisi senttiä syvä haava pakaravakoon ja töhnät pois pohjalta. Operaatio oli täsin kivuton ja kotiin pääsi välittömästi. Ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen oli kyllä hieman kivulias. Haavaa ei nimittäin ommeltu ja niinpä siihen piti vaihtaa sorbact-nauha kaksi kertaa päivässä. Tuo nauhan vaihto oli melko kivuliasta, joskin kannattavaa sillä se edisti kyllä haavan puhtaana pysymistä. Kiitos siitä avovaimolleni joka tuota nauhaa joutui sisääni tunkemaan.
        Ensimmäsen viikon jälkeen alkoi kivut helpottaa ja nauhan vaihtokin alkoi olla rutiininomaista ja kivutonta. Kolmen viikon jälkeen kävin jälkitarkastuksessa ja sain luvan mennä töihin ja elää muutenkin normaalia elämää kunhan kipua ei tuntuisi. Tosin nauhaa täytyi pitää ja vaihtaa niin kauan kuin se vielä haavaan mahtuisi. Nyt leikkauksesta on tasan kuusi viikkoa, haava on ummessa ja kivut tiessään. Hetkeäkään en ole katunut leikkausta sillä niin pieni vaiva siitä oli ja niin ikävän ja pitkäkestoisen ongelman se poisti.
        Jos jollakin on jotain kysyttävää niin vastailen mielelläni.

        Hyvää kesää kaikille..!


      • Kyllästynyt...
        De La Hoya kirjoitti:

        Tervehdys kohtalotoverit!
        Ajattelin tässä kertoa oman tarinani kyseisestä vaivasta josko se vaikka alentaisi jonkun kynnystä mennä hoidattamaan tuo, niin kuin lääkärini asian ilmaisi, karvaperseiden ongelma.
        Nelisen vuotta sitten huomasin että jotain oli vialla. Housuihin alkoi ilmestymään verisiä tahroja takapuolelle ja tottakai se säikäytti että mikäs nyt on. Pakaravakoon oli ilmestynyt kaksi pientä vuotavaa reikää. Eikä pienintäkään käsitystä mistä syystä. Aikani pelkoa vastaan taisteltuani uskaltaudin lääkäriin joka sitten kertoi että kyseessä on tämä sinus pilanodalis. Hoidoksi hän kertoi joko antibiootin ja hyvä hygienian tai vaihtoehtoisesti leikkauksen jossa suurinpiirtein puoli ahteria kaivettisiin pois ja toipuminen olisi pitkä ja kivulias. No, vaihtoehtoja ei tarvinnut pitkään miettiä varsinkin kun vuoto oli ainoa ongelma jonka tämä sinus tuossa vaiheessa aiheutti. Kipuja ei siis ollut. Söin antibioottikuurin ja vuoto lakkasi. Vähäksi aikaa...
        Jokunen kuukausi meni etten enää muistanut koko vaivaa kunnes jonain iltana, kun katselin tv:ta lattialla selälläni, tunsin että persaus on märkä. Taas oli kalsongit verisessä nesteessä. Vaiva oli siis palannut... Nyt en kuitenkaan mennyt lääkäriin vaan suihkuttelin aina vähän väliä pakaravaon puhtaaksi ja jatkoin elämääni normaaliin tapaan. Välillä vuotoa oli enemmän, välillä vähemmän, välillä oireilut hävisivät täysin. Tätä jatkui pari kolme vuotta.
        Viime talvena oireiden taas ilmaannuttua alkoi vuoto olla kuitenkin paljon normaalia reilumpaa ja ensimmäistä kertaa ahteri myöskin kipeytyi melko pahasti. Istumisesta tuli vaikeaa ja kuntosalilla treenaminenkin alkoi käydä hankalaksi. Ajattelin että nyt saa riittää vaikka koko perseen veisivät. Varasin ajan kirurgilta yksityisestä sairaalasta. Ja taas pelotti mitä tuleman pitää... Tällä kertaa oli kuitenkin jo toisenlaiset konstit. Kirurgi sanoi että tämä vaatii pienen leikkaushoidon ja kysyi että tehdäänkö se nyt vai haluanko pitää kolmen viikon sairasloman joskus myöhemmin. No, leikkaus tehtiin siitä kuukauden päästä. Itse operaatio kesti noin puolituntia. Paikallispuudutus ja kaksi senttiä leveä ja kuulemma noin viisi senttiä syvä haava pakaravakoon ja töhnät pois pohjalta. Operaatio oli täsin kivuton ja kotiin pääsi välittömästi. Ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen oli kyllä hieman kivulias. Haavaa ei nimittäin ommeltu ja niinpä siihen piti vaihtaa sorbact-nauha kaksi kertaa päivässä. Tuo nauhan vaihto oli melko kivuliasta, joskin kannattavaa sillä se edisti kyllä haavan puhtaana pysymistä. Kiitos siitä avovaimolleni joka tuota nauhaa joutui sisääni tunkemaan.
        Ensimmäsen viikon jälkeen alkoi kivut helpottaa ja nauhan vaihtokin alkoi olla rutiininomaista ja kivutonta. Kolmen viikon jälkeen kävin jälkitarkastuksessa ja sain luvan mennä töihin ja elää muutenkin normaalia elämää kunhan kipua ei tuntuisi. Tosin nauhaa täytyi pitää ja vaihtaa niin kauan kuin se vielä haavaan mahtuisi. Nyt leikkauksesta on tasan kuusi viikkoa, haava on ummessa ja kivut tiessään. Hetkeäkään en ole katunut leikkausta sillä niin pieni vaiva siitä oli ja niin ikävän ja pitkäkestoisen ongelman se poisti.
        Jos jollakin on jotain kysyttävää niin vastailen mielelläni.

        Hyvää kesää kaikille..!

        Olin eilen kolmannessa ja toivottavasti myös viimeisessä sinus pilonidalis leikkauksessa. Tällä kertaa haava jätettiin auki ja onhan se aika karun näköinen kun sitä peilistä katselee. Ajatuskin haavasta saa minut voimaan pahoin. Toivon nyt kuitenkin että tämä olisi viimeinen kerta leikkaussalissa kyseisen vaivan takia. Nyt onkin sitten edessä se kaikista vaikein aika kun haavaa tulisi hoitaa ja pestä säännöllisesti joka päivä. Onneksi minulla on lyhyt matka viereiseen terveyskeskukseen, joten voin käydä vaihtamassa siteet aina hoitajalla. Hoitosuunniteltiin niin, että kävisin joka päivä hoitajalla ja kerran viikossa haavahoitajalla keskussairaalassa, antibioottia saan myös popsia kuin leipää. Voimia kaikille samasta oireesta kärsiville!


      • Superiore
        De La Hoya kirjoitti:

        Tervehdys kohtalotoverit!
        Ajattelin tässä kertoa oman tarinani kyseisestä vaivasta josko se vaikka alentaisi jonkun kynnystä mennä hoidattamaan tuo, niin kuin lääkärini asian ilmaisi, karvaperseiden ongelma.
        Nelisen vuotta sitten huomasin että jotain oli vialla. Housuihin alkoi ilmestymään verisiä tahroja takapuolelle ja tottakai se säikäytti että mikäs nyt on. Pakaravakoon oli ilmestynyt kaksi pientä vuotavaa reikää. Eikä pienintäkään käsitystä mistä syystä. Aikani pelkoa vastaan taisteltuani uskaltaudin lääkäriin joka sitten kertoi että kyseessä on tämä sinus pilanodalis. Hoidoksi hän kertoi joko antibiootin ja hyvä hygienian tai vaihtoehtoisesti leikkauksen jossa suurinpiirtein puoli ahteria kaivettisiin pois ja toipuminen olisi pitkä ja kivulias. No, vaihtoehtoja ei tarvinnut pitkään miettiä varsinkin kun vuoto oli ainoa ongelma jonka tämä sinus tuossa vaiheessa aiheutti. Kipuja ei siis ollut. Söin antibioottikuurin ja vuoto lakkasi. Vähäksi aikaa...
        Jokunen kuukausi meni etten enää muistanut koko vaivaa kunnes jonain iltana, kun katselin tv:ta lattialla selälläni, tunsin että persaus on märkä. Taas oli kalsongit verisessä nesteessä. Vaiva oli siis palannut... Nyt en kuitenkaan mennyt lääkäriin vaan suihkuttelin aina vähän väliä pakaravaon puhtaaksi ja jatkoin elämääni normaaliin tapaan. Välillä vuotoa oli enemmän, välillä vähemmän, välillä oireilut hävisivät täysin. Tätä jatkui pari kolme vuotta.
        Viime talvena oireiden taas ilmaannuttua alkoi vuoto olla kuitenkin paljon normaalia reilumpaa ja ensimmäistä kertaa ahteri myöskin kipeytyi melko pahasti. Istumisesta tuli vaikeaa ja kuntosalilla treenaminenkin alkoi käydä hankalaksi. Ajattelin että nyt saa riittää vaikka koko perseen veisivät. Varasin ajan kirurgilta yksityisestä sairaalasta. Ja taas pelotti mitä tuleman pitää... Tällä kertaa oli kuitenkin jo toisenlaiset konstit. Kirurgi sanoi että tämä vaatii pienen leikkaushoidon ja kysyi että tehdäänkö se nyt vai haluanko pitää kolmen viikon sairasloman joskus myöhemmin. No, leikkaus tehtiin siitä kuukauden päästä. Itse operaatio kesti noin puolituntia. Paikallispuudutus ja kaksi senttiä leveä ja kuulemma noin viisi senttiä syvä haava pakaravakoon ja töhnät pois pohjalta. Operaatio oli täsin kivuton ja kotiin pääsi välittömästi. Ensimmäinen viikko leikkauksen jälkeen oli kyllä hieman kivulias. Haavaa ei nimittäin ommeltu ja niinpä siihen piti vaihtaa sorbact-nauha kaksi kertaa päivässä. Tuo nauhan vaihto oli melko kivuliasta, joskin kannattavaa sillä se edisti kyllä haavan puhtaana pysymistä. Kiitos siitä avovaimolleni joka tuota nauhaa joutui sisääni tunkemaan.
        Ensimmäsen viikon jälkeen alkoi kivut helpottaa ja nauhan vaihtokin alkoi olla rutiininomaista ja kivutonta. Kolmen viikon jälkeen kävin jälkitarkastuksessa ja sain luvan mennä töihin ja elää muutenkin normaalia elämää kunhan kipua ei tuntuisi. Tosin nauhaa täytyi pitää ja vaihtaa niin kauan kuin se vielä haavaan mahtuisi. Nyt leikkauksesta on tasan kuusi viikkoa, haava on ummessa ja kivut tiessään. Hetkeäkään en ole katunut leikkausta sillä niin pieni vaiva siitä oli ja niin ikävän ja pitkäkestoisen ongelman se poisti.
        Jos jollakin on jotain kysyttävää niin vastailen mielelläni.

        Hyvää kesää kaikille..!

        De La Hoya, kiva lukea näinkin simppeli parantumistarina kaikkien kauheuksien keskellä!
        Olen menossa leikkaukseen ja menisin mieluiten yksityiselle puolelle. Missäpäin olette ihmiset käyneet leikkauksessa, paljonko kustantanut ja hoituuko haavan hoito kuitenkin kunnallisella puolella? Asun itse pk-seudulla, mutta matkustan vaikka Timbuktuun kunhan löytyy pätevä kirurgi! :-D

        Kiitos jo etukäteen ja hyvää syksyä kaikille!


    • Sp kiusaa aina vain

      Niin itsellä tämä pakaravaon paiseen pirulainen palaa aina vuoden välein. Ensi kerran vaiva tuli vuonna 2005 keväällä ja leikkaus nro.1 samaisena kesänä. Ei siinä kauaa mennyt kun vaiva palasi ja antibioottikierre alkoi. Pääsin leikkaus nro.2 2006 syksyllä ja luulin jo parantuneeni lopullisesti. Kunnes viime syksynä tunsin jo tututksi tullutta jomotusta persuuksissa ja paise sinne sitte paukahti. Flagyl ja Kefexin kuuri päälle. Ja sain silloin 3.lähetteen leikkaukseen, mutta tarkastuksessa lääkäri ei lähtenyt leikkaamaan, suositteli vain jotain laserhoitoa ja pyysi soittamaan jos vaiva palaa, joka oli silloin rauhallisessa vaiheessa. Nyt vuosi eteenpäin tähän päivään ja arvaatkaa onko persus kipeä!! Saisi paise puhjeta, taas flagyl ja kefexin kuuri päällä. Tosin nytten olen vielä kivasti 9.kuulla raskaana (laskettu aika kuukauden päästä) ja eipä tässä nyt tiedä miten päin olisi. Olen 23-vuotias nainen ja mietin että onko kukaan parantunut täysin tästä vaivasta?

      • Kyllästynyt...

        Onko tehty leikkausta ja jätetty haava auki? Minulla tehtiin se juuri ja sitä tässä yritän parhaani mukaan hoitaa kuntoon... Kirurgit ainakin sanoivat että ainut keino mikä vaivaan auttaa on juuri leikkaushaavan auki jättäminen. :)


      • Kyllästynyt...
        Kyllästynyt... kirjoitti:

        Onko tehty leikkausta ja jätetty haava auki? Minulla tehtiin se juuri ja sitä tässä yritän parhaani mukaan hoitaa kuntoon... Kirurgit ainakin sanoivat että ainut keino mikä vaivaan auttaa on juuri leikkaushaavan auki jättäminen. :)

        Onko kenellekkään ehdotettu tai onko kukaan kokeillu "tyhjiöpumppu hoitoa"? Kyseistä menetelmää esiteltiin minulle tänään ja kaikki kuulosti erittäin hyvältä kunnes lääkäri sanoi, että sitä joutuu kantamaan mukana koko hoidon ajan eli n. 2 viikkoa. Eli olisin kiitollinen jos joku voisi kertoa onko hoito auttanut tai nopeuttanut haavan paranemista. :)


    • tytto86

      Mulla leikattiin kaksi pvää sitten sinus pakara vaosta. Leikkaus tehtiin päiväkirurgisella selkäpuudutuksella. Kotiin pääsi samana iltana heti kun jalat alkoivat vaan kantaa. Haava jätettiin auki ja nyt käyn päivittäin tk:ssa haavahoitajalla hoitamassa haavaa. Mitään kipuja minulla ei ole ollut. Istua pystyy normaalisti, toki sitä kuitenkin varmuuudeksi vältän ettei mitään tule. Koirianikin olen normaalisti ulkoiluttanut.

      Tämä vaiva alkoi minulla n. 5 vuotta sitten jolloin pakara vakoon tuli säännöllisesti kipeä paise johon söin antibiootteja, kävin paiseen pari kertaa tyhjäämässä tk:ssa, puristelin sitä myös itse tyhjäksi. Leikkaukseen en uskaltanut mennä, kun olin kaikkia "kauhukertomuksia" siitä lukenut. Nyt pariin vuoteen ei ole mitenkään vaivannut. Pakaravaossa on vaan ollut rupi josta vähän on nestettä välillä tullut ja ympärillä pieni mustelman kaltainen jälki. Nyt tuntuu kuitenkin helpottuneelta kun leikkaukseen vihdoin uskaltauduin ja toivon että parantuu hyvin.

      • chris29

        Hei,
        Itse kärsin tästä vaivasta vuosia ja leikattiinkin kolmeen kertaan... Pitkä ja ahdistava prosessi, joka toivon mukaan on vihdoin takanapäin. Itsellä uusiminen ja oireilu lakkasi siihen, kun kirurgi tajusi ohjata minut arpialueen karvojen laserpoistoon. Kävin kolme kertaa laseroinnissa jonka jälkeen pakaravako onkin huomattavasti karvattomampi ja vaiva on nyt pysynytkin noin vuoden poissa. Tsemppiä kaikille tästä todella veemäisest vaivasta kärsiville!


      • vittuuntunut yleiseen terveydenhoitoon.....
        chris29 kirjoitti:

        Hei,
        Itse kärsin tästä vaivasta vuosia ja leikattiinkin kolmeen kertaan... Pitkä ja ahdistava prosessi, joka toivon mukaan on vihdoin takanapäin. Itsellä uusiminen ja oireilu lakkasi siihen, kun kirurgi tajusi ohjata minut arpialueen karvojen laserpoistoon. Kävin kolme kertaa laseroinnissa jonka jälkeen pakaravako onkin huomattavasti karvattomampi ja vaiva on nyt pysynytkin noin vuoden poissa. Tsemppiä kaikille tästä todella veemäisest vaivasta kärsiville!

        Joo kyllä on paskamainen vaiva,mulla 2 fistelliaukkoa 6 cm syviä,todettiin tammikuussa,leikattiin 1 kerran elokuussa,nyt lanka on vaihdettu 2 kertaan,ja vielä 1 kerta edessä.Tosi pitkäaikainen vaiva,samalla ollut monenlaisia tulehduksia,jopa sepsis,eli kannaataa hoitaa haavaa erittäin tarkkaan,hoitohenkilkunta ei mielellään hoida haavaa ainakaa ei minun persettäni,sanottiin vaan varmaan selviät itse.kyllä ihmettelen kaikkea muita hoidetaan esim alkoholistien haimatulehdukset,mutta jos vika sattuu olemaan perseessä,niin ainakaan minä sain ise hoitaa onneksi pääsin kotiin,jossa saan hoitoa.EILEN VIIMEKSI KUUME NOUSI 39.5
        onneksi on antibiootot apuna,jos olisin tiennyt en olisi ehkä mennyt ollenkaan leikkkaukseen.EN HALUA PELOTELLA KETÄÄN,MUTTA ANNAN VINKIN HOITAKAA HAAVAA,VAIKKA 10 KERTAA PÄIVÄSSÄ,ja on pakko olla kotona,minä hullu olen reissanut sen kanssa joten osaltani siinä on omaa mokaakin,kuitenkin hoisin haavaa aina kun uolste oli tullut,eli jos jää kotiin saa olla puolivuotta lähtemättä mihinkään,eli tää on vähän skitso vaiva,tutuu että on terve,olematta kuitenkaan sitä.Leikkausta ei kannata pelätäse on ihan pieni juttu,samoin langan vaihto,lähinnä se minua riepoo,että nykyisellä henkilöstöllä,siis sairaalan,voi olla että jos ei ite tajua hoitaa,ei sitä kukaan muukaan hoida,jos on oikein rikas kannattaa hakeutua yksityiselle klinikalle,eikä jäädä julkiseen,kyllähän minulla sappikohtauksiakin hoidettiin vuoden närästyksenä,sitten kun hakeuduin yksityiselle rupesi tapahtumaan,ja vaivat jäi leikkaukseen,mitä sain korvaukseksi anteeksipyynnön omalta lekurilta,en muuta,joten ompa vaiva mikä hyvänsä,ajoissa hoitoon,ja kannattaa VAATIA HOITOA,muutoin ei saa..ps en ole katkera mutta kuitenkin.....


      • kyllästynyt..
        chris29 kirjoitti:

        Hei,
        Itse kärsin tästä vaivasta vuosia ja leikattiinkin kolmeen kertaan... Pitkä ja ahdistava prosessi, joka toivon mukaan on vihdoin takanapäin. Itsellä uusiminen ja oireilu lakkasi siihen, kun kirurgi tajusi ohjata minut arpialueen karvojen laserpoistoon. Kävin kolme kertaa laseroinnissa jonka jälkeen pakaravako onkin huomattavasti karvattomampi ja vaiva on nyt pysynytkin noin vuoden poissa. Tsemppiä kaikille tästä todella veemäisest vaivasta kärsiville!

        Itsellä kans edessä tuo laserhoito kunhan vain haava saadaan ensiksi parannettua :) muutaman viikon päästä luultavasti voisi harkita laserhoitoa, onko se kuinka kivuliasta? kutiaako alue hoidon jälkeen yms?


    • tytto86

      Reilu viikko leikkauksesta. Takapakkia tullut parantumisessa. Mikälie ajatuskatkos käynyt lääkäreiden päässä kun eivät leikkauksen jälkeen määränneet mitään antibiootteja vain ja ainoastaan kipulääkettä. Sitä ihmeteltiin tk:n hoitajienkin kanssa kun takamuksessa iso avohaava eikä ole antibioottikuuria määrätty. Ei tarvittu kuin pari päivää leikauksen jälkeen ja lämpö alkoi nousta. Soitto sairaalaan sanoivat ettei hätää, jos kuume menee yli 39 asteen niin sitten on hätä. Seuraavana päivänä haavahoidossa otettiin tulehdusarvot jotka olivat korkeat siitä lähete polille, jossa otettiin haavasta viljelmät ja lyötiin nyt se antibioottikuuri käteen. Nyt ollaankin taas voiton puolella, mutta pisti harmittamaan tuo takapakki...paraneminen olisi paljon pidemmällä jos se antibioottikuuri olisi käteenlyöty heti leikkauksen jälkeen.

      • onhan se

        leikattu -89 ja kävin 11 lääkärillä kunnes sitten annettiin puukkoa. Oli diagnossia kaksoseta karvatupen tulehdukseen, ikävä vaiva mutta sitten ei ole 21 vuoteen vaivannu, onneksi.


    • n

      Juu, veljeltäni ja äidiltäni on leikattu "sisarkasvain". Haavasta löytyy hiuksa jms. ja on aika simppeli leikkaus, kun muistaa siuhkutella kotona usein n. 10 kertaa päivässä leikkauksen jälkeen, ainakin tikin poistoon asti, ja tikin poiston jälkeen vielä sinä päivänä. Tuosta ilmoitan vielä että jos sinulle tehdään selkäydin puudutus niin sekin on ihan simppeli, mut jos seuraavana päivänä tulee pään särkyä, niin kannatta pyytää Veripaikka: otetaan 20ml. omaa verta kyynärtaipeesta ja pistetään selkään siitä samasta kohti mistä tehtiin puudutus (ei käy kipeää), olet 14min. kivuton ja kaikki on sit ok. Tämä siksi kun selkäytimestä on valunut 20ml. johonkin nikaman väliin tai johonki tilaan, jonka seurauksena tullee veren vajausta selkäytimeen ja sen seurauksena tulee raju päänsärky. Levittäkää tätä tietoa tutillenne kun sitä ei tarpeeksi ilmoitella, kun minä en tuota tienny ja kärsin toista vuorokautta leikkauksen jälkeen turhaan..olisin jo muuten päässy edellisenä päivänä kotiin. Itse pitää niin paljon tietää että saa hyvää hoitoa nykyään. Tämä asia sit on muistettava kun yleensä tehdään selkäydin puudutus, oli mikä leikkaus tahansa. Onnea leikkauksiin.

      • 38vee niäs

        Itsellä oli 90-luvulla kierre, välillä pakaravako auki ja välillä kiinni, useita kertoja eri lekureilla kolmen vuoden ajan, kunnes osui kohdalle lekuri joka oli fiksu ja pyysi minulta luvan, että kollegat saa tulla katsomaan, koska hänellä ei ollut hajuakaan mikä olisi kyseessä. Kolmas lekuri totesi suoraan että dermoidi cysta. Leikattiin nukutuksessa, tikattiin kiinni, rupes mätimään ja avattiin ja jätettiin niin paranemaan. Kuukauden päästä "raspattiin" uusi iho rikki, pitäisi nopeuttaa paranemista. Tällä tavalla se sitten kasvoi umpeen parissa viikossa.

        Kaksi vuotta tästä eteenpäin uusiutui, tämä oli tiedossa, että on herkkä uusiutumaan. Leikattiin puudutuksessa ja jätettiin suoraan auki kasvamaan pohjasta ulospäin.

        Kummallakaan kerralla itselleni tämä ei ole ollut kovinkaan kivulias, tosin vuosittain koen paljon kovempia kipuja selkärangan rappeuman takia, tälle ei voi tehdä mitään, koska ranka niin hauras, ettei luunnutus onnistu, joten voi johtua korkeasta kipukynnyksestä. Enempikin haittana on ollut, se että "kaksonen" ei ole auki, niin kovalla istuminen avaa sen ja taas erittää jonkin aikaa... Leikkaus haavan paraneminen onkin sitten se ongelmallisin tässä, ainakin itselleni ollut.

        Nyt sitten eilen huomasin, että on taas auki, joten maanantaina lekuriin näyttämään ja sitä rataa eteenpäin. Katsotaan onko asian suhteen tapahtunut kehitystä reilussa kymmenessä vuodessa vai tarjotaanko suoraan leikkausta.


      • Majorana
        38vee niäs kirjoitti:

        Itsellä oli 90-luvulla kierre, välillä pakaravako auki ja välillä kiinni, useita kertoja eri lekureilla kolmen vuoden ajan, kunnes osui kohdalle lekuri joka oli fiksu ja pyysi minulta luvan, että kollegat saa tulla katsomaan, koska hänellä ei ollut hajuakaan mikä olisi kyseessä. Kolmas lekuri totesi suoraan että dermoidi cysta. Leikattiin nukutuksessa, tikattiin kiinni, rupes mätimään ja avattiin ja jätettiin niin paranemaan. Kuukauden päästä "raspattiin" uusi iho rikki, pitäisi nopeuttaa paranemista. Tällä tavalla se sitten kasvoi umpeen parissa viikossa.

        Kaksi vuotta tästä eteenpäin uusiutui, tämä oli tiedossa, että on herkkä uusiutumaan. Leikattiin puudutuksessa ja jätettiin suoraan auki kasvamaan pohjasta ulospäin.

        Kummallakaan kerralla itselleni tämä ei ole ollut kovinkaan kivulias, tosin vuosittain koen paljon kovempia kipuja selkärangan rappeuman takia, tälle ei voi tehdä mitään, koska ranka niin hauras, ettei luunnutus onnistu, joten voi johtua korkeasta kipukynnyksestä. Enempikin haittana on ollut, se että "kaksonen" ei ole auki, niin kovalla istuminen avaa sen ja taas erittää jonkin aikaa... Leikkaus haavan paraneminen onkin sitten se ongelmallisin tässä, ainakin itselleni ollut.

        Nyt sitten eilen huomasin, että on taas auki, joten maanantaina lekuriin näyttämään ja sitä rataa eteenpäin. Katsotaan onko asian suhteen tapahtunut kehitystä reilussa kymmenessä vuodessa vai tarjotaanko suoraan leikkausta.

        Oli viisas ja järkevä lääkäri. Ei kannata sählätä itse, paras kysyä neuvoa aina kun tuntuu siltä. Nuorena täyin tuoreena lääkärinä minulle tuli potilas, jolla oli aivan selvästi mielestäni pahanlaatuinen ihosyöpä selässä. Koska tahdoin tottuneemman lääkärin myös katsovan ihokasvainta, pyysin ylilääkäriä jolla oli vastaanotto viereisessä huoneessa tulemaan tutkimaan potilaan selän. Sanoin että se näyttää todella pahalta melanoomalta. Hän naurahti oikein halveksivasti, ja sanoi että poista se vaan...ei tullut mukaan. Yritin tehdä niin suuren ja syvän veneenmuotoisen poiston kuin mahdollista, ja kursin sen kiinni parhaan kykyni mukaan. Sitten parin viikon päästä tuli patologilta vastaus, jonka ylilääkäri oli nähnyt ennen minua. Hän oli kyllä oikein kauhuissaan, kun se oli todella miksi sitä ajattelin. Onneksi olin saanut kasvaimen kokonaan pois, mutta potilasta odotti vielä suuri leikkaus.


    • miss med

      Teoria jonka mukaan kaksonen toisen sisällä ilmiö on nimeltänsä "fetus in fetu", jos jotain kiinnostaa asiaa lueskella nimenomaa tuolta kantilta.

    • kärsivä

      Juu itselläni sama juttu.Leikattu 4 kertaa aiemmin takamuksesta,mutta tahtoo vain aina uusia.Nyt ollut kuusi vuotta,ettei mitään,mutta nyt sitten kerralla kahdessa eri kohtaa takamuksessa ja nivusessa,että sillai.Ensimmäinen leikkaus,kun tehtiin,niin leikkaushaava ommeltiin kiinni,mikä oli virhe.Ei kauaakan,kun jälleen oli
      kankussa nestettä valuva patti,joten taas leikkauspöydälle.Leikkaushaavaa ei saa ommell uusimista.a kiinni,vaan sen pitää antaa kasvaa umpeen,vaikkakin ei sekään takaa kystan

    • Joosefiina

      Minulta on leikattu häntäluusta "kaksonen", En kysynyt, mitä se sisälsi, mutta Dermoidikystaksi lääkäri nimitti. Se oirehti vasta 16v, ekan kerran, ja sitten niin kauan, kun se leikattiin pois, Oli tosi hankala, märki, ja kuume oli kova. Lääkärin mukaan se on miehillä yleisempi.

    • Rankavammastako?

      Niin, aika tasan vuosi sitten paiskauduin rangansuuntaisesti eli istuma-asennossa maahan, jonka seurauksena mutaama nikama murtui (TH12 ja L1). Konservatiivisella hoidolla nuo nikamat hoidettiin ja ainoastaan pakaravaon yläosaan jäi kämmenen kokoinen tuntopuutos, kaiketi pysyvästi.

      Mutta... Tämän viestiketjun alkupäässä joku kirjoitti, että tuo "SP" saattaa tulla juuri esimerkiksi kokemastani vammasta. Nyt muutaman päivän olen pakaravaon yläpäässä, vasemmalla puolella, huomannut kovan patin, joka ei kuitenkaan aiheuta kipua, johtuen juurikin tuosta tuntopuutos-tilasta kyseisellä alueella. Lienee siis syytä hakeutua lääkäriin ennen kuin tilanne äityy pahaksi...

    • Memajatta

      Minulla oli 16va kova kuume, ja selkäkipua, sitten kuukausia sen jälkeen , selkä oli violetin värinen, ja kova kuume oli. Lääkäri totesi, dermoidi kysta, ja pääsin melko pian leikkaukseen. se tehtiin paikallispuudutuksessa., eikä sattunut. Mutta joku mätti, koska olin sairaalassa kaksi viikkoa. sinne oli jäänyt ontelo, ja kun tikit poistettiin, kaikki tuli nesteet lääkärin päälle, siihen laitettiin joku juttu, että Fisteli pysyi auki, ja neste tuli ulos. Häntäluun päässä oli. Kun sain lapsen, tuli kova kuume laitoksella, ja selkäni mäti ihan kauhean pahan hajuista mönjää tuli reiästä. Piti kääriä paksuja siteitä selkään. vuosien mittaan kasvoi patti häntäluun alle, jouduin leikkaukseen, ja nyt tongittiin kaikki perä-aukon, ja häntäluun väliltä puhtaaksi. Lapset nauroivat aina saunassa sitten, Äidillä on kaksi pyllyreikää. Mutta sitten alkoi parantuminen, ja ei ole tullut enää kasvainta, siihen paikkaan, muuten on leikattu paljonkin. Kaksoskasvain se oli siis. Mielenkintoista on se, kun eräs lääkäri sanoi, kun todettiin synnynnäinen rakennevika munuaisissa, ja virtsaputkissa, että minusta on meinannut tulla kaksonen.

    • Kirous

      "Kaksonen häntäluussa"
      Olet etsinyt myös netissä tietoa siitä, koska minulla on se, mutta erikoiseksi tekee sen, etten muuten huomaa sitä, ainoastaan silloin, kun minulla on elimistössä jotain vialla, joku vakavampi elimistö muutos, esim. oli vakava raudanpuute, tai magnesiumin puute, tai jostain sain harvinaisen syndrooman ja joutuin sairaallaan.
      Ainoastaan silloin tulee sinne jotain paise näköistä ja oloista.
      Kynsillä otin ruven pois varovaisesti ja sormella kosketan sitä, niin silloin tulee sitä "mätä" ulos, erikoiseksi teki myös se, että jos sormella koskettelin niin silloin tuli mätä ulos, ei edes vessanpapeilla kun yritin varovaisesti puhdistaa, annoin sormenpäällä olla siellä *pienessä reiän suussa* niin silloin mätän tyhjennys tapahtui.
      Mutta on kyllä hankala istua kun olin kursilla 08:00 - 15:00, niin oli tosi pirun hankala istua.
      Kirous tai siunaus?

    • Anonyymi

      Kyllä on

    • Anonyymi

      Minulla oli 60-70 -luvulla kysta häntäluun vieressä, eikä todellakaan ollut näpystä alkunsa saanut. Tipahdin sängynreunalta alaselälleni, eikä jalat meinanneet pitää ylös noustuani. Kävin samantien lääkärissä ja röntgenissä, mutta luissa ei havaittu mitään vikaa. Pari-kolme vuotta myöhemmin alaselässä häntäluun vieressä huomasin läpimitaltaan n. 10 cm turvonneen aran alueen, ja kipu tuntui myös kävellessä. Lääkäri teki veitsellä reiän turvonneelle alueelle, josta tuli runsaasti vaaleaa sameaa nestettä. Parin viikon päästä tuli kuume ja lääkärin tekemästä reiästä tuli verta, mätää, karvoja ja sarveismurusia. Tilanne rauhoittui antibiooteilla, kunnes muutaman kk: päästä nousi kuume ja tulehdus oli levinnyt laajalle alueelle, joten en pystynyt edes liikuttamaan jalkoja ja niin mentiin paareilla ambulanssiin ja sairaalaan, jossa leikattiin. Olin sairaalassa 10 vrk, leikkauksessa kaivettiin kuoppa, joka piti pitää harsotupolla auki, että kuoppa kasvaa pohjasta käsin täyteen. Hoitaja kävi kotona parin viikon ajan pärin päivän välein suihkuttamassa haavan ja laittamassa
      uuden tupon reikään. Ei siis mikään pinalis mikä se nyt on. Lääkärit puhuivat dermoidista tai jostain muusta. Kun kerroin siitä pari vuotta sitten fysioterapeutille, niin hän sanoi, että "joo olen nähnyt niitä paljon varusmiehillä". Mulla ei todellakaan ollut mikään paise perseessä, vaan jouduin jopa jalattomana ambulanssikyydillä leikkaukseen. Eikä se ollut persvaossa.

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1426
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1052
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe