Ovatko ms oireita?

toinen hemuli

Ikää mulla 30 v. ja nainen olen, kaksi pientä lasta. Oireita ollut epämääräisesti ainakin 10 vuoden ajan, viime vuosina tuo arjen pyöritys tuntunut ylivoimaiselta. Tässä oireitani, joita tulee siis muutamia kertoja vuodessa (muutama viikkoa kerrallaan) paitsi että väsymys lähes jatkuvaa. Verenkuva ollut aina hyvä.
Elohiiren tunne lihaksissa, eri puolella kehoa.
Näköhermo tulehdus ollut muutama vuosi sitten.
Jaloissa ja käsissä tuntuu välillä kuumia aaltoja ja silloin tällöin esim joku sormi puutuu hetkeksi ilman syytä.
Pää sumea, vaikea oppia uutta ja muistaa asioita.
Tasapaino joskus heittaa esim. liukuportaista poistullessa on vaikeaa kävellä suoraan.
Kun istun pitkään paikallani, lantio jää jotenkin oudosti jumiin ja kävely ontumista hetken aikaa.

Normaali työssä käynti ja lapsiperheen arki on siis lähes aina väsyttävää. Kuitenkin jaksan käydä pitkillä juoksulenkeillä mutta esim. kaupoissa kiertely on todella uuvuttavaa.
Ihanaa jos joku vastaisi. Kävin neurologilla pari vuotta sitten mutta ei ollut ainakaan mitään poikeavaa aivosähkökäyrässä. Muuta ei tehty ja tutkimukset jäi silloin siihen.

8

1140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -harmi-

      Meinasin laittaa sinulle neuvoja, jotka voisivat sinua auttaa, mutta en sitten tiedä vastuukysymyksistä. Jos neuvon väärin niin saatan joutua vastuuseen enkä tiedä uskallanko sitten antaa mitään neuvoja täällä netissä. Harmi :(.

      • toinen hemuli

        Neuvo vaan; olen kyllä sen sortin ihminen joka suodattaa tietoa enkä tee itselleni diagnoosia näitten juttujen perusteella! Kerro nyt..


      • oireistasi
        toinen hemuli kirjoitti:

        Neuvo vaan; olen kyllä sen sortin ihminen joka suodattaa tietoa enkä tee itselleni diagnoosia näitten juttujen perusteella! Kerro nyt..

        En tosiaan ota vastuuta tästä mitä sanon kun nämä ovat omaan kokemukseen pohjautuvia juttuja, joista itse olen huomannut apua olevan. Mitä elohiiriin tulee niin sekä itselläni että siskollani niitä oli ärsyttävästi siellä täällä ja välillä pelotti oikeasti, että mitä seuraavaksi, mutta ne menivät ohi magnesiumin avulla meillä molemmilla. Magnesiumista tiedän sen verran, että magnesiumoksidi on hyödytön aine, pitää olla magnesiumsitraattia tms. Itse olen käyttänyt Diasporal-merkkistä magnesiumia. Puutumisoireisiin yrittäisin B-vitamiineja, koska ne ovat hermovitamiineja esim vahva moni-B (100 mg useimpia B-vitamiineja), B6-lisästä voi olla erityistä hyötyä mutta se on B-vitamiineista ainoa, josta voi tulla vaurioita liian suurilla annoksilla (yli 500 mg/pv). Tuli myös mieleen, että voisit hyötyä aivoja stabiloivista sinkistä ja mangaanista. Sinkki on GABA-välittäjäaineenvaihduntaa säätelevä metalli (rauhoittaa keskushermostoa) ja sen aineenvaihdunta häiriintyy ainakin ilmeisesti borrelioosissa (punkkitauti). Sinkki on hyvin myrkytön aine ja olen itse pahimmassa oireiluvaiheessa käyttänyt isojakin annoksia kelatoidussa muodossa. Itse en ole hyötynyt mistään muusta sinkistä samalla tavalla kuin kelatoidusta. Pitkäaikaisessa käytössä suuret sinkkiannokset häiritsevät kupariaineenvaihduntaa (tarvitaan mm. SOD-entsyymissä eli happiradikaalien vastaisessa taistelussa, puute kuten myös liiaallinen saanti vaikuttaa psyykeeseen) ja kuparilisä voi silloin olla paikallaan. Mangaani on myös stabiloiva ja siitä hyötyvät etenkin epileptikot. Stabiloi myös hormoniaineenvaihduntaa.
        Sitten tuli mieleen rasvahapot, etenkin GLA (helokkiöljy), kalarasvoista en ole varma. Kaikissa tulehdustiloissa (vaikka olisikin MS-tautia) niin antioksidantit ja välttämättömät rasvahapot ovat elintärkeitä. Antioksidantteja on paljon erilaisia. Ihan perusantioksidantit ovat C ja E (mielellään tokoferoliseos eikä pelkkä d-alfa-tokoferoli). E-vitamiinissa pitää varoa synteettisiä muotoja. Vahvempia antioksidantteja toki löytyy. Esim krilliöljyssä on astaksantiinia, mutta en ole vielä sitä itse koskaan kokeillut. Antioksidanttien vuoksi kannattaa myös kiinnittää huomio yleisesti ruokavalioon ja syödä keltaisia ja punaisia hedelmiä ja vihanneksia. Sitten on ihan perushivenainesaantia auttavia ja elimistöä raskasmetalleista puhdistavia: ohranoras, spirulina ja klorella. Myös pidän immunologisena perusaineena seleeniä (hiivaseleeni) ja D-vitamiinia. Vielä on hermoille yksi parantava aine: alfa-lipoiini-happo. Sitä käytetään mm sokeritaudissa hermovaurioiden estoon...muistaakseni. Ja ääreishermovaurioista hiv-sairaita hoitava lääkäri on asiakkaillaan todennut avun seuraavanlaisesta sekoituksesta: sitruuna puristettuna ja kuoret raastettuina joukkoon puhdistuksen jälkeen, lusikallinen oliiviöljyä ja lusikallinen soijalesitiiniä (soijalesitiini on hyväksi hermoille). Tämä sörsseli ei ainakaan tee pahaa. Sitruunan kuoresta saa antioksidantteja ja C-vitamiinia.
        Sen lisäksi kannattaisi harkita, että poissulkee borrelioosin. Tosin siihen on sitten olemassa ilmeisesti ihan hyvä aine hoidoksi, jos se on mennyt niin syvälle, ettei antibiooteista ole enää hyötyä...samento (valmistetaan kissankynsi-nimisestä sademetsän puusta). Raskasmetallien vaikutusta kuten elohopean vaikutusta ei myöskään kannata unohtaa, kun olet varmaan saanut rokotuksia ja syönyt kalaa jne. Jos yhtään epäilyttää niin hiusanalyysi raskasmetalleista kannattaa tehdä.
        Nämä asiat ovat aika monimutkaisia ja vaativat myös omaa perehtymistä asioihin ja ovat aika kokeiluluontoisia.
        Eikä tietenkään tee pahaa, vaikka varmistaisit, ettei kyse ole MS-taudista, koska etenkin silloin tulee hivenainehoidoista tärkeitä.


    • mäsis

      poissuljeta MS-tautia. Eli tutkimuksiin!

    • ex-kofeinisti

      Käytätkö kofeiinia, se aiheuttaa osalle juuri tuollaisia oireita?

      • toinen hemuli

        En käytä kofeiinia. Kiitos pitkästä selostuksesta edelliselle vastaajalle! Syön tosi terveellisesti mutta voisinpa kokeilla jotain noista mitä mainitsit. Sinkistä ja magnesiumista ei ole itselleni ollut apua, niitä olen kokeillut. d-vitamiinia lisään lähes päivittäin omaan ruokaan (ei ole yliannostusta) ja rautaa syön tarvittaessa.

        Jatkokysymys: jos menen johonkin pään kuvaukseen, näkyykö sieltä plakkeja jos mulla olis ms? voinko pyytää suoraan yksityiselle soittaessa pääsyä kuvaan?


      • mäsä --
        toinen hemuli kirjoitti:

        En käytä kofeiinia. Kiitos pitkästä selostuksesta edelliselle vastaajalle! Syön tosi terveellisesti mutta voisinpa kokeilla jotain noista mitä mainitsit. Sinkistä ja magnesiumista ei ole itselleni ollut apua, niitä olen kokeillut. d-vitamiinia lisään lähes päivittäin omaan ruokaan (ei ole yliannostusta) ja rautaa syön tarvittaessa.

        Jatkokysymys: jos menen johonkin pään kuvaukseen, näkyykö sieltä plakkeja jos mulla olis ms? voinko pyytää suoraan yksityiselle soittaessa pääsyä kuvaan?

        että magneettikuvaukseen tarvitaan neurologin vastaanotto, tuskinpa soittamalla sinne pääsee suoraan. Siskoni pääsi magneettikuvaukseen yksityisellä, melkeinpä silla varjolla että siskolla on MS, joten jos rahaa on kannattaa mennä, saa ainakin osan mielenrauhasta takaisin.


      • Kiitollinen tiedosta
        mäsä -- kirjoitti:

        että magneettikuvaukseen tarvitaan neurologin vastaanotto, tuskinpa soittamalla sinne pääsee suoraan. Siskoni pääsi magneettikuvaukseen yksityisellä, melkeinpä silla varjolla että siskolla on MS, joten jos rahaa on kannattaa mennä, saa ainakin osan mielenrauhasta takaisin.

        valmistetta voisi Suomessa ostaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe