Voisko joku fiksumpi

uskovainen selittää mikä se perisynti oikeen on kun siitä niin kohistaan.
Itse olen ymmärtänyt asian niin,notta Adam ja Eve söi omenan tiedon puusta,joka oli sitten kiellettyä.
Oliko perisynti se,että he aloittivat ajattelemaan itsenäisesti,vai se että rikko pomon sääntöjä.

39

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ionvoio

olen ateisti mutta meikälle opetettiin lapsena että yksinkertaisesti omenan syönti oli se synti....mutta itse veikkaan että jos tenttaa papilta niin sanoo synniksi säännön rikkomisen...mutta meikästä tuntuu että se olis se itsenäinen ajattelu...huono tarina älä mieti sitä kun saat vaan vielä huonomman vastauksen jos kyselet

• Urpukka

Ei olis tarvinnut olla kuin syömättä yhdestä puusta: hyvän ja pahan tiedon puu, tai Jumalalla oli vain yksi asia, jonka Hän piti omana oikeutenaan. Ihminen halusi vähintäänkin Jumlan rinnalle. Niin tänäänkin. siinä se synnin juuri onkin. Ei mitään auktroriteettia yläpuolelle!

• Aika mielenkiintoinen idea sinänsä sijoittaa tieto hyvästä ja pahasta puuhun ja sen hedelmiin.. Hmmm.... Ei ehkä itselle ihan ensimmäisenä olisi tullut se mieleen, kun olisi pitänyt sijoituspaikkaa keksiä kyseiselle tiedolle. Kymmenen käskyä hän sentään keksi antaa kivitaulussa. Niin ja siinähän on vielä sekin ristiriita, että jos ei tiedä hyvästä ja pahasta, niin onko väärin ottaa omppu puusta kun on nälkä vaikka on kielletty?

• Lainaus prof. V.T. Aaltonen "Kristinusko ja vanhat pakanauskonnot"

"Mitä Mooseksen Siinain vuorella Jumalalta saamiin laintauluihin tulee, on olemassa vanhempi auringon jumalaa Bacchusta koskeva legenda, jossa kerrotaan myöskin tämän jumalan lain olleen kirjoitetun kahteen kivitauluun. Raamatun kertomuksen Jumalaa vuorella koskeva osa on lainattu persialaisesta legendasta. Zoroasterista kerrotaan, että hänen ollessaan yhtenä päivänä rukoilemassa korkealla vuorella Herra ilmestyi hänelle ukkosen jyristessä ja salamain leimahdellessa ja antoi hänelle »lain kirjan». Zoroaster tuli alas vuorelta ja toi mukanaan paikalle kokoontuneille kuninkaalle ja kansalle tämän Ormuzdin ilmoittaman lain. Sille on annettu nimi Zend-Avesta (— elävä sana). Monilla muilla vanhoilla kansoilla esiintyy legenda, jonka mukaan ne ovat saaneet lakinsa jumalalta ja monissa kertomuksissa ilmoitetaan lain antamisen tapahtuneen vuorella pyhille miehille, kaikki tietenkin lakien arvovallan ja kunnioituksen tehostamiseksi."

Suurin osa raamatun tarinoista on lainattua jostain muualta..

• KeljuKooKojootti kirjoitti:

Lainaus prof. V.T. Aaltonen "Kristinusko ja vanhat pakanauskonnot"

"Mitä Mooseksen Siinain vuorella Jumalalta saamiin laintauluihin tulee, on olemassa vanhempi auringon jumalaa Bacchusta koskeva legenda, jossa kerrotaan myöskin tämän jumalan lain olleen kirjoitetun kahteen kivitauluun. Raamatun kertomuksen Jumalaa vuorella koskeva osa on lainattu persialaisesta legendasta. Zoroasterista kerrotaan, että hänen ollessaan yhtenä päivänä rukoilemassa korkealla vuorella Herra ilmestyi hänelle ukkosen jyristessä ja salamain leimahdellessa ja antoi hänelle »lain kirjan». Zoroaster tuli alas vuorelta ja toi mukanaan paikalle kokoontuneille kuninkaalle ja kansalle tämän Ormuzdin ilmoittaman lain. Sille on annettu nimi Zend-Avesta (— elävä sana). Monilla muilla vanhoilla kansoilla esiintyy legenda, jonka mukaan ne ovat saaneet lakinsa jumalalta ja monissa kertomuksissa ilmoitetaan lain antamisen tapahtuneen vuorella pyhille miehille, kaikki tietenkin lakien arvovallan ja kunnioituksen tehostamiseksi."

Suurin osa raamatun tarinoista on lainattua jostain muualta..

Kertomuksia tiesin kopsatun muualta. Tuota en tiennyt. No enpä yllättynyt..

• weccu kirjoitti:

Kertomuksia tiesin kopsatun muualta. Tuota en tiennyt. No enpä yllättynyt..

No hei, ehkä tuo "kivitaulut-pyhälle-miehelle-vuorella-ukkosen-jylistessä" on jossain jumalien keskusliiton ohjeistuksessa määrätty standardi lakienantotapa.

• Schlechterwisser kirjoitti:

No hei, ehkä tuo "kivitaulut-pyhälle-miehelle-vuorella-ukkosen-jylistessä" on jossain jumalien keskusliiton ohjeistuksessa määrätty standardi lakienantotapa.

"No hei, ehkä tuo "kivitaulut-pyhälle-miehelle-vuorella-ukkosen-jylistessä" on jossain jumalien keskusliiton ohjeistuksessa määrätty standardi lakienantotapa."

:) Onhan se ainakin arvostusta herättävä ja vakuuttava. Kipinöiden leiskuessa tauluun piirtyi 10 käskyä..

• Jumala hallitsevana ylipatuna määrää, mikä on oikein ja väärin. Hyvän ja pahan tiedon puusta syöminen on paha asia selvästikin, siis Jumalan mielestä ainakin, koska siitä seuraa melko tyly rangaistus. Mutta koska A:lta ja E:ltä puuttui ennen ompun syömistä hyvän ja pahan taju, he eivät voineet tietenkään tietää tekoa tehdessään, että se tai ylipäänsä Jumalan määräysten noudattamatta jättäminen on paha asia. He ovat siis syyntakeettomia, mutta silti Jumala rankaisee heitä. Sehän on sama kuin löisi koiraa kepillä, koska se meni ruokakupille lukematta ruokarukousta tai jotain. Ihmisten moraalitaju sanoo, että syyntakeetonta ei voi rangaista, mutta Jumalalla on nähtävästi huonompi, koska hän kostaa teon jopa syntymättömille jälkipolville saatuaan yhden tyypillisistä raivokohtauksistaan.

Täytyy sanoa, että onneksi tuo Jumala-tyyppi on vain satua. Vastenmielinen ajatus, että semmoinen psykoottinen, moraaliton kyrpä olisi vahtaamassa jokaista tekoamme.

• ateisti#?

Eikös joskus keskiajalla myös selitetty, että juuri tuosta perisynnistä johtuisi mm. naisten synnytysvaivat?

• ateisti#? kirjoitti:

Eikös joskus keskiajalla myös selitetty, että juuri tuosta perisynnistä johtuisi mm. naisten synnytysvaivat?

mutta se ei ole mitään spekulointia, eikös Raamatussa suoraan sanota, että psykopaatti-Jumala määräsi Eevalle rangaistukseksi: Kivulla sinun tulee lapsesi synnyttämän.

• ateisti#?
        Aatami9 kirjoitti:

mutta se ei ole mitään spekulointia, eikös Raamatussa suoraan sanota, että psykopaatti-Jumala määräsi Eevalle rangaistukseksi: Kivulla sinun tulee lapsesi synnyttämän.

Joo, niin se taisi olla. Sairasta joka tapauksessa.

• ateisti#? kirjoitti:

Joo, niin se taisi olla. Sairasta joka tapauksessa.

Mutta se itsenäinen ajattelukaan ei vissiin ole hyvä asia
        kun meitä ateisteja taitaa tupata tuleen silviisiin?

• goddeloos

...ei jumala sinua löydä. jumala hukkasi sinut (Aatamin) eedeniin vaikka maailmassa oli vain kaksi ihmistä ja molemmat eedenissä. jumala ei löytänyt Aatamia ja joutui huhuileen perään koska hän oli piiloutunut pensaaseen syötyään sitä omenaa :)

• M@k3

On kaupallinen kikka.

Kirkko myy lääkettä syntiin, vähän niinkuin lääkefirmat myyvät lääkettä tauteihin.

Eikö olisi lääkefirman kannalta kiva juttu, jos kaikilla ihmisillä olisi se tauti johon he myyvät lääkettä?

Ei sillä perisynnin syyllä ole niin väliä, mutta sitä ei koskaan lopeteta toistelemasta että kaikki ovat syntisiä.

• Ovat siinä mielessä parempia, etteivät ole itse keksineet tauteja joihin myyvät lääkettä.
        Kristinuskossa taasen keksitään itse sairaus (synti) johon sitten myydään lääkettä.

• M@k3
        weccu kirjoitti:

Ovat siinä mielessä parempia, etteivät ole itse keksineet tauteja joihin myyvät lääkettä.
        Kristinuskossa taasen keksitään itse sairaus (synti) johon sitten myydään lääkettä.

Joutuvat valmistamaan myymänsä tuotteen raaka-aineista jotka maksavat samoin kuin tuotteen valmistus.

Kristinuskolla tuote on ilmainen sekä raaka-aineiltaan että valmistukseltaan ja täysin ylivoimainen muiden firmojen tuotteisiin nähden. (ikuinen elämä paratiisissa) Joten ei ihme että firma puskee kunnon voittoa vuodesta toiseen.

Kristinuskolla rahaa kuluu vain mainoskampanjaan.

• M@k3
        M@k3 kirjoitti:

Joutuvat valmistamaan myymänsä tuotteen raaka-aineista jotka maksavat samoin kuin tuotteen valmistus.

Kristinuskolla tuote on ilmainen sekä raaka-aineiltaan että valmistukseltaan ja täysin ylivoimainen muiden firmojen tuotteisiin nähden. (ikuinen elämä paratiisissa) Joten ei ihme että firma puskee kunnon voittoa vuodesta toiseen.

Kristinuskolla rahaa kuluu vain mainoskampanjaan.

Huumekauppiaat tekevät hyvät rahat koska heidän tuoteensa on addiktoiva, kristinusko tekee vielä paremmat, koska heidän ei tarvitse kasvattaa huumettaan, eikä se ole laitonta.

Kumpikin kuitenkin mädättää käyttäjänsä aivot.

• weccu kirjoitti:

Ovat siinä mielessä parempia, etteivät ole itse keksineet tauteja joihin myyvät lääkettä.

varma noista pharman "myrkky" keittäjistä?

• vihtuilijaviikari

on liiallinen vitun himo. Kohtuus kaikessa, litra päivässä.

• >>>
      Voisko joku fiksumpi
      A.Mikkonen Käyttäjän viestit 24.11.2009 14:08
      uskovainen selittää mikä se perisynti oikeen on kun siitä niin kohistaan.
      Itse olen ymmärtänyt asian niin,notta Adam ja Eve söi omenan tiedon puusta,joka oli sitten kiellettyä.
      Oliko perisynti se,että he aloittivat ajattelemaan itsenäisesti,vai se että rikko pomon sääntöjä.

• Eli ajattele ihan itse vaan,kunhan se on sääntöjen rajoissa,muuten tervemenoa kuumaan paikkaan!
        Mun oikeustajuni näkee tuossa pienoisen ristiriidan,
        mutta kristinuskon mukaan mulle muutenkin on lämpöset oltavat tiedossa.
        Mutta kiitos vastauksesta.

• ParallaXi

"Uskovaisilta EI OLE kiellettyä itsenäinen ajattelu, itse kukin henkilökohtaisesti vastaa tekemisistään. Jumalan tahdon noudattaminen tuo kieltämättä parhaan mahdollisen tuloksen elämän suhteen."

Minkä jumalan? Jos viittaat omaan (kristinuskon) jumalaasi, niin väitätkö tosiaan, ilman mitään konkreettisia perusteluja, että muiden kulttuurien edustajat eivät ole päässeet "parhaasen mahdolliseen tulokseen elämänsä suhteen"? Voiko itsekeskeisempää ajattelutapaa enää ollakaan?

• ...

"Se on kapinahenki, kapinallinen asenne Jumalan tahtoa vastaan."

Oletko nyt sitten varmasti itse vapaa tästä perisynnistä, koska olet ns. uudestisyntynyt (tm) kristitty?

"Jumalan tahto"? Mitä se sitten oikein on, ja mistä sen voi tietää? Paitsi tietenkin sinunlaisesi ihminen kuuntelemalla oman pääkoppansa kaikuja. Mitä tekee ihminen, joka ei huutele pitkin seiniä omia aivoituksiaan ja erehdy luulemaan paluuääntä "jumalan tahdoksi"?

• puolipiru
        ... kirjoitti:

"Se on kapinahenki, kapinallinen asenne Jumalan tahtoa vastaan."

Oletko nyt sitten varmasti itse vapaa tästä perisynnistä, koska olet ns. uudestisyntynyt (tm) kristitty?

"Jumalan tahto"? Mitä se sitten oikein on, ja mistä sen voi tietää? Paitsi tietenkin sinunlaisesi ihminen kuuntelemalla oman pääkoppansa kaikuja. Mitä tekee ihminen, joka ei huutele pitkin seiniä omia aivoituksiaan ja erehdy luulemaan paluuääntä "jumalan tahdoksi"?

hurskas muslimi jumalan tahtoa vastaan, kun jesseä ei tunnusta?

• -.-.-.-
        puolipiru kirjoitti:

Jeesus on heille vaan profeetta. Tärkeä sellainen.

• ---
        puolipiru kirjoitti:

Ainakin muslimit jatkuvasti hokevat "Jos Allah (jumala) suo"

Eli olisiko pääjumalan puoleen kääntyminen riittävä rikos vaikkapa helvettituomiolle. Kun ei jesseä pidä kuin profeettana. "Ekumeeniset teologit" kiistelkööt asiasta nyt vaikkapa seuraavat tuhat vuotta...

• He eivät pahasta tieneet.
      Käärmeeksi tekeytynyt Saatana valehteli Eevalle ja Adam meni mukana.
      Aaatami vieläpä yritti sysätä syyn Eevan niskaan (nainen jonka annoit minulle..).

• ???

Saatana yhä vieläkin tekeytyä käärmeeksi?

• ??? kirjoitti:

Saatana yhä vieläkin tekeytyä käärmeeksi?

enemmänki puuhailee UFO; naamareita käyttäen.

• ParallaXi

"Käärmeeksi tekeytynyt Saatana valehteli Eevalle ja Adam meni mukana."

Eikö olekin kumma, että tarinan pahikseksi otetaan aina joku myrkkyelikko, metsässä hiipivä susi, söpöjä jänöjä metsästävä viekas kettu repolainen tai rannikkoa piinaava ihmissyöjähai? Miksei koskaan siementä mussuttavaa punatulkkua, saalistaja-saimaannorppaa tai pörröistä pupua? Tai olihan se tappajajänis yhdessä Monty Pythonin elokuvassa, mutta kuitenkin. Niin ne tarinat vaan muotoutuvat, ja ihmisten suhtautuminen kanssaeläimiin tarinoiden mukana.

• ...
        hobo7 kirjoitti:

enemmänki puuhailee UFO; naamareita käyttäen.

Onko käärmeillä nykyään Ufo-naamarit, vai mitä tarkoitit?

• ParallaXi kirjoitti:

"Käärmeeksi tekeytynyt Saatana valehteli Eevalle ja Adam meni mukana."

Eikö olekin kumma, että tarinan pahikseksi otetaan aina joku myrkkyelikko, metsässä hiipivä susi, söpöjä jänöjä metsästävä viekas kettu repolainen tai rannikkoa piinaava ihmissyöjähai? Miksei koskaan siementä mussuttavaa punatulkkua, saalistaja-saimaannorppaa tai pörröistä pupua? Tai olihan se tappajajänis yhdessä Monty Pythonin elokuvassa, mutta kuitenkin. Niin ne tarinat vaan muotoutuvat, ja ihmisten suhtautuminen kanssaeläimiin tarinoiden mukana.

Jänis on kuitenkin raamatun mukaan kiellettyä ruokaa,
        että kyllä väiskissäkin jotain täytyy olla.

• ... kirjoitti:

Onko käärmeillä nykyään Ufo-naamarit, vai mitä tarkoitit?

saa ihmiset uskomaan esim; UFO ilmiöihin.
        Onhan kyse eksytyksien mestarista.

• A.Mikkonen kirjoitti:

Jänis on kuitenkin raamatun mukaan kiellettyä ruokaa,
        että kyllä väiskissäkin jotain täytyy olla.

13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
        14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista".
        15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
        16 Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen.

• hobo7 kirjoitti:

saa ihmiset uskomaan esim; UFO ilmiöihin.
        Onhan kyse eksytyksien mestarista.

Mikä on saatanan perimmäinen tavoite?

Haluaako hän eksyttää ihmiset vastustamaan jumalaa ihan vaan kiusatakseen äijää, vaan onko hänellä jokin suunnitelma "harhautuneiden" varalle? Esimerkiksi hyökkäys taivaaseen ja vallankaappaus?

• sandaalit

ei Raamattu sellaista sano, pieni juttu, mutta niin helposti ihmiset kuvittelevat kaikenlaista!
      Adam ja Eve tekivät vastoin kuin Jumala heidän Luojansa oli neuvonut, se pilasi heidän kykynsä hallita ja vallita maata! He ´sokaistuivat´niin, että joutuivat näpertelemään ´pikkuasioiden´parissa. He lymysivät koska häpesivät alastomuuttaan ja siitä lähti tämä hulluus alulle, joka maailmassa nyt vallitsee. Jumala antoi meille kyvyn viljellä ja varjella maata! Miltäs nyt maisemat näyttävätkään, on tosiaankin tultu tietämään ainakin pahan valta! Ja jos joku jotain hyvää yrittääkin, on eräs tekijä maailmassa eli sielunvihollinen, joka estää kaiken hyvän mitä ihminen yrittääkin. Olisi ollut parempi paratiisissa.......
      Toisaalta Uuden Liiton välimies Jeesus on kaiken ennalleenasettaja ja niinpä Raamattu toteaakin, että emme tiedä vielä mitä meistä tulee....

Jumala panee pahanki lopuksi palvelmaan hyvää,se on jo omakohtaisesti todettukin ja hänen hyvä tahtonsa tapahtuu jokaiselle joka haluaa.

• Jumala panee pahanki lopuksi palvelmaan hyvää,
        Mahtaako tuo ikuinen epäonnistuja onnistua tuossakaan??

• weccu kirjoitti:

Jumala panee pahanki lopuksi palvelmaan hyvää,
        Mahtaako tuo ikuinen epäonnistuja onnistua tuossakaan??

"Mistä sait päähäsi, että se oli omena?"
        Hyvän ja pahantiedon puun hedelmiä on aika usein kuvattu omenina,mutta voinhan tietenkin olla myös väärässä,ja kysymykseni pointti ei ollutkaan kasvitieteellinen.
        Mutta sanotaan nyt sitten,että hyvän ja pahantiedon puun hedelmää kun söivät.....

• A.Mikkonen kirjoitti:

"Mistä sait päähäsi, että se oli omena?"
        Hyvän ja pahantiedon puun hedelmiä on aika usein kuvattu omenina,mutta voinhan tietenkin olla myös väärässä,ja kysymykseni pointti ei ollutkaan kasvitieteellinen.
        Mutta sanotaan nyt sitten,että hyvän ja pahantiedon puun hedelmää kun söivät.....

Kyselyn tuloksista päätellen yksikään uskovainen ei oikeasti edes tiedä mikä se perisynti on,
        mutta julistavat kuitenkin aika vahvasti ,
        että juurikin perisynti,joka on ollut aikojen alusta,
        oli yksi kovimmista syistä,minkätakia jeesus niminen henkilö naulattiin puuhun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      126
      2688
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2167
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      24
      1737
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1538
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1298
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1293
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1220
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1065
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      989
    10. 128
      931
    Aihe