Tietojenkäsittelytiede

arrrr

Voisiko joku kertoa kokemuksia tämän tittelin opiskelusta? :)

4

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedonkäsittelijä

      Paremmin voisi kertoa, jos tietäisi mihinpäin olit kiinnostunut hakemaan ja mahdollisesta suuntautumisesta. Itse olen opintojeni loppupuolella Oulussa. Ilmeisesti esimerkiksi Helsingissä on tietty määrä pakollisia matematiikan opintoja, mutta meillä niitä ei ole tällä hetkellä (silti on suositeltavaa opiskella ainakin jonkin verran). Kaikki opiskelijat suorittavat samat perusjutut, joten esim. ohjelmointia, tietokantoja ja tietokoneiden sielunelämää yleensä joudut luultavasti opiskelemaan ainakin jonkin verran. Jos ne kiinnostavat niin tietysti opiskeltavaa löytyy runsaasti pakollista enemmän.

      Kannattaa mennä sen yliopiston sivuille, johon meinasit hakea ja etsiä sieltä opinto-opas, joten näet mitä kursseja joutuisit suorittamaan (esimerkiksi Helsinki http://www.cs.helsinki.fi/opiskelu/tutkvaat_0810.pdf ja Oulu http://www.tol.oulu.fi/uploads/media/Tietojenkaesittelytiede_opinto-opas_2009-2010.pdf). Tutkintovaatimukset saattavat muuttua vuosittain, mutta yleensä muutokset eivät ole kovin suuria. Kurssisisältöjä lukemalla saa melko hyvän kuvan siitä, mitä opiskelu on. Vielä paremman saa, jos menee kurssien sivuille. Ainakin meillä siellä on usein saatavilla kursiin liittyviä kalvoja ja muuta materiaalia. Näihin tutustumalla saa varmaan aika hyvin selville, kiinnostavatko ne asiat. Kannattaa kuitenkin muistaa, että joka tapauksessa joudut luultavasti suorittamaan ei niin kovin kiinnostavia kursseja, menit sitten minne tahansa opiskelemaan.

      Itse opiskelu koostuu tyypillisesti luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Osa kursseista on sellaisia, että ne voi käytännössä tenttiä vain kirjan lukemalla vaikka harjoituksia olisikin, mutta harjoituksiin osallistuminen on hyvin suositeltavaa. Löytyy myös runsaasti niitä kursseja, missä sitten pitää tehdä ne harjoitukset, harjoitustyö tai molemmat. Yleensä näitä saa tehdä täysin itsenäisesti, jos osaa, mutta apuakin on saatavilla. Lisäksi ainakin meillä on viime aikoina tullut saataville myös muita suoritustapoja, esimerkiksi opintopiirityöskentely, jossa käydään ryhmän kanssa yhdessä viikoittain läpi sen viikon asioita ja sitten käydään ohjaajalle kertomassa, mitä on opittu. Tällä voi sitten korvata tentin, ja arvosana tulee aktiivisuuden perustella. Muutamilla kursseilla pääsee myös tekemään luentopäiväkirjoja, mutta itse olen tähän törmännyt muistaakseni kahdella kurssilla.

      • arrrr

        Tampereelle tai Jyväskylään olen varmaan hakemassa. Suuntautuminen olisi ohjelmointi.
        Olen miettinyt tulevaa koulutusta. Sitä koulutusta mistä saisi parhaimmat valmiudet työelämään ja opittua laajasti ja parhaiten tietotekniikasta. Vaihtoehtoja on amk-inssi tai yliopisto. Jos näihin ei pääse niin tradenomiksi sitten. Ensimmäinen haaste on tietenkin paikan saaminen ammattikoulu-pohjalta.
        Noista luokista. Millaisia luokkia teillä on? Missä pidetään teoriatunnit, auditoriossa? Kirjoitetaanko paljon, vai onko se enemmänkin seuraamista? Myöhemmin voi lukea kirjasta ja kerrata. Ja onko paljon matematiikkaa ja fysiikkaa, ja mitä niistä pitäisi osata? Ja millaisia opettajat ovat?


      • tiedonkäsittelijä
        arrrr kirjoitti:

        Tampereelle tai Jyväskylään olen varmaan hakemassa. Suuntautuminen olisi ohjelmointi.
        Olen miettinyt tulevaa koulutusta. Sitä koulutusta mistä saisi parhaimmat valmiudet työelämään ja opittua laajasti ja parhaiten tietotekniikasta. Vaihtoehtoja on amk-inssi tai yliopisto. Jos näihin ei pääse niin tradenomiksi sitten. Ensimmäinen haaste on tietenkin paikan saaminen ammattikoulu-pohjalta.
        Noista luokista. Millaisia luokkia teillä on? Missä pidetään teoriatunnit, auditoriossa? Kirjoitetaanko paljon, vai onko se enemmänkin seuraamista? Myöhemmin voi lukea kirjasta ja kerrata. Ja onko paljon matematiikkaa ja fysiikkaa, ja mitä niistä pitäisi osata? Ja millaisia opettajat ovat?

        Tämä kirjoitettu sen perusteella, minkälaista meillä Oulussa on, mutta luulen, että se se niin paljoa eroa, vaikka hakisit esim. juuri sinne Tampereelle.

        Ainakin meillä opiskelijat jaetaan opintojen alussa pienryhmiin, missä sitten pääsee tutustumaan vähän tarkemmin opiskelun ihmeelliseen maailmaan. Muuten kaikki menevät niille kursseille, mitä omaan HOPSiin on sattunut laittamaan, joten porukka, jonka kanssa kursseilla on, saattaa vaihdella paljon. Meille otetaan vuosittain reilut sata opiskelijaa, joten massaluennot ovat yleensä luentosaleissa/auditorioissa. Näitä on lähinnä tietyt kaikille pakolliset tai muuten vaan suositut kurssit. Muistiinpanoja saa ja kannattaa tehdä, mutta jos seuraa luentoja hyvin, valmiilla kalvoilla pystyy ihan hyvin kertamaan asiat. Heti alusta kannattaa ottaa sellainen tekevä asenne opiskeluun, että ei vain istu luennolla ja selaa nettiä, koska muuten tentiin opiskelu jää helposti viimeiseen iltaan, ja loppujen lopuksi saattaa olla, että kurssia ei pääsekään heti läpi. Ei se mikään maailmanloppu ole, jos hylsyjä tulee, mutta niiden paikkaaminen vie aikaa uusilta opinnoilta. Varsinkin meillä monien aloittavien toivoisi tajuavan tämän heti alussa. Luennoilta voi kyllä olla pois, mutta sitten joutuu itse tekemään paljon enemmän töitä asian oppimisen eteen.

        Pienempien kurssien luennot ovat sitten pienemmissä saleissa ja ne ovat usein myös mielenkiintoisempia kuin massaluennot, koska luennoitsija pystyy ottamaan osallistujat huomioon paremmin. Harjoitukset ovat yleensä pienemmissä 10-20 henkilön ryhmissä. Niissä sitten pääsee tekemään ja kokeilemaan käytännössä asioita. Ohjelmoinnin harjoitukset ovat yleensä tietokoneluokissa, mutta jos koneet eivät ole pakollisia aineiston sisällön kannalta saattavat olla myös muissa pienemmissä luokkahuoneissa. Lisäksi meillä on joskus videoneuvotteluluentoja, jossa luennoitsija on jossain ihan muualla, esimerkiksi ohjelmistoarkkitehtuurien kurssi luennoidaan meillä juuri Tampereelta etänä. Lisäksi meillä joskus luentoja saa myös videoina, joita pystyy kotona katselemaan, mikä on todella kivaa, mutta en ole varma onko vastaava käytäntö olemassa muissa yliopistoissa.

        Ainakin Tamperella joutuu näköjään suorittamaan x op matematiikkaa, joten se vaihtelee yliopistojen kesken. Fysiikkaa ei tietääkseni tarvitse missään pakosta opiskella. Tyypillinen yliopistomatematiikka on sellaista lukiomatematiikan laajennusta ja syvennystä, josta sitten siirrytään eteenpäin. Ekat kurssit ovat käytännössä lukiomatematiikan kertausta ilman mitään uutta asiaa, joten jos lukiomatematiikkaa ei ole opiskellut, kannattaa näihin kursseihin erityisesti panostaa ja pieni etukäteissilmäilykään ei olisi pahitteeksi. Matematiikassa kärryiltä tippumisen paikkailu on vielä vaikeampaa kuin muissa opinnoissa. Harjoituksiin kannattaa mennä ja niitä tehtäviä kannattaa itse pyrkiä laskemaan etukäteen. Ne eivät ole varsinaisesti vaikeita, mutta vaativat töitä.

        Opetushenkilökuntaa löytyy laidasta laitaan. Yliopisto-opettajilta ei vaadita mitään varsinaista pätevyyttä, joten väkeä löytyy erinomaisista opettajista täysin luokattomiin. Jos siellä on joku henkilö, jonka luennoista kukaan ei ota selvää, saa asian yleensä selville melko nopeasti ja ne luennot voi jättää väliin ja yrittää opetella asian itse. Apua kannattaa uskaltaa kysyä, jos on ongelmia, ihmisiä hekin ovat kaikki. Lisäksi haluaisin vielä sanoa, että opinnoista voi päästä läpi melko vähälläkin työllä, mutta se ei todellakaan kannata tai huomaa valmistuneensa osaamatta oikeastaan paljon mitään. Kun tekee itsenäisesti töitä asioiden oppimisen eteen, saa opinnoista irti todella paljon enemmän kuin pelkällä minimivaatimusten suorittamisella.


      • arrrr
        tiedonkäsittelijä kirjoitti:

        Tämä kirjoitettu sen perusteella, minkälaista meillä Oulussa on, mutta luulen, että se se niin paljoa eroa, vaikka hakisit esim. juuri sinne Tampereelle.

        Ainakin meillä opiskelijat jaetaan opintojen alussa pienryhmiin, missä sitten pääsee tutustumaan vähän tarkemmin opiskelun ihmeelliseen maailmaan. Muuten kaikki menevät niille kursseille, mitä omaan HOPSiin on sattunut laittamaan, joten porukka, jonka kanssa kursseilla on, saattaa vaihdella paljon. Meille otetaan vuosittain reilut sata opiskelijaa, joten massaluennot ovat yleensä luentosaleissa/auditorioissa. Näitä on lähinnä tietyt kaikille pakolliset tai muuten vaan suositut kurssit. Muistiinpanoja saa ja kannattaa tehdä, mutta jos seuraa luentoja hyvin, valmiilla kalvoilla pystyy ihan hyvin kertamaan asiat. Heti alusta kannattaa ottaa sellainen tekevä asenne opiskeluun, että ei vain istu luennolla ja selaa nettiä, koska muuten tentiin opiskelu jää helposti viimeiseen iltaan, ja loppujen lopuksi saattaa olla, että kurssia ei pääsekään heti läpi. Ei se mikään maailmanloppu ole, jos hylsyjä tulee, mutta niiden paikkaaminen vie aikaa uusilta opinnoilta. Varsinkin meillä monien aloittavien toivoisi tajuavan tämän heti alussa. Luennoilta voi kyllä olla pois, mutta sitten joutuu itse tekemään paljon enemmän töitä asian oppimisen eteen.

        Pienempien kurssien luennot ovat sitten pienemmissä saleissa ja ne ovat usein myös mielenkiintoisempia kuin massaluennot, koska luennoitsija pystyy ottamaan osallistujat huomioon paremmin. Harjoitukset ovat yleensä pienemmissä 10-20 henkilön ryhmissä. Niissä sitten pääsee tekemään ja kokeilemaan käytännössä asioita. Ohjelmoinnin harjoitukset ovat yleensä tietokoneluokissa, mutta jos koneet eivät ole pakollisia aineiston sisällön kannalta saattavat olla myös muissa pienemmissä luokkahuoneissa. Lisäksi meillä on joskus videoneuvotteluluentoja, jossa luennoitsija on jossain ihan muualla, esimerkiksi ohjelmistoarkkitehtuurien kurssi luennoidaan meillä juuri Tampereelta etänä. Lisäksi meillä joskus luentoja saa myös videoina, joita pystyy kotona katselemaan, mikä on todella kivaa, mutta en ole varma onko vastaava käytäntö olemassa muissa yliopistoissa.

        Ainakin Tamperella joutuu näköjään suorittamaan x op matematiikkaa, joten se vaihtelee yliopistojen kesken. Fysiikkaa ei tietääkseni tarvitse missään pakosta opiskella. Tyypillinen yliopistomatematiikka on sellaista lukiomatematiikan laajennusta ja syvennystä, josta sitten siirrytään eteenpäin. Ekat kurssit ovat käytännössä lukiomatematiikan kertausta ilman mitään uutta asiaa, joten jos lukiomatematiikkaa ei ole opiskellut, kannattaa näihin kursseihin erityisesti panostaa ja pieni etukäteissilmäilykään ei olisi pahitteeksi. Matematiikassa kärryiltä tippumisen paikkailu on vielä vaikeampaa kuin muissa opinnoissa. Harjoituksiin kannattaa mennä ja niitä tehtäviä kannattaa itse pyrkiä laskemaan etukäteen. Ne eivät ole varsinaisesti vaikeita, mutta vaativat töitä.

        Opetushenkilökuntaa löytyy laidasta laitaan. Yliopisto-opettajilta ei vaadita mitään varsinaista pätevyyttä, joten väkeä löytyy erinomaisista opettajista täysin luokattomiin. Jos siellä on joku henkilö, jonka luennoista kukaan ei ota selvää, saa asian yleensä selville melko nopeasti ja ne luennot voi jättää väliin ja yrittää opetella asian itse. Apua kannattaa uskaltaa kysyä, jos on ongelmia, ihmisiä hekin ovat kaikki. Lisäksi haluaisin vielä sanoa, että opinnoista voi päästä läpi melko vähälläkin työllä, mutta se ei todellakaan kannata tai huomaa valmistuneensa osaamatta oikeastaan paljon mitään. Kun tekee itsenäisesti töitä asioiden oppimisen eteen, saa opinnoista irti todella paljon enemmän kuin pelkällä minimivaatimusten suorittamisella.

        Kiitos vastauksista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      509
      3675
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      465
      3435
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3020
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2322
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2190
    6. 221
      1614
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1274
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe