Osti äidilleni kyseisen potkupyörän. Ja olenkin ollut tyytyväinen tähän asti ja äitinikin on ollut.
Ketterä , hyvin kulkeva , ja muut mummut jäävät vauhdissa jälkeen.
Mutta ketteryydessä on huonokin puoli - ohjaus on liian kevyt kääntää. Tästä seuraa se , että on pidettävä molemminkäsin tiukasti sarvista jotta potkuttaminen on vakaata, ettei satu horjahduksia.
Äidilleni tulikin nyt horjahtaminen, joka johtui osaltaan ohjauksen liiallisesta keveydestä. Hän kaatui potkupyörällään vauhdissa, kun oli ajanut yhdellä kädellä silloin kun oli tervehtinut vastaantulijaa.
Kyynerpäästä luita poikki ja sairalareissu.
Parannusehdotus valmistajalle olisi jonkinlainen kaasuvaimennin, joka vakavoittaisi ohjausta potkuttelun aikana.
Muuten Helkama Easy life on verraton kulkupeli tällaiselle 50 kymppisellekin miehelle.
Helkama Easy life potkupyörällä kaatuminen
2
2913
Vastaukset
- tosikko...
katselinpahan tuon Helkaman kuvaa ja kertomaasi ohjauksen liiallisesta keveydestä
http://kauppa.supersports.fi/WebRoot/Supersports/Shops/supersports/45EB/D64D/BA41/593B/0436/C0A8/071D/B765/Easylife_royalsin_iso...
ja väistämättä tuli mieleen etupyörien liian pieni Caster-kulma
http://www.mkiv.com/techarticles/lance_alignment/caster[1].jpg
Kääntymispisteet ovat sijoitettu siten, että niiden läpi vedetty viiva kohtaa tien vähän ennen renkaan kosketuspintaa. Tämän tarkoitus on tuoda ohjaukseen hieman itsestään keskittyvyyttä - pyörää tavallaan vedetään kääntymiskohdan perässä. Tämä parantaa ajettavuutta ja vakautta suoraan ajettaessa (vähentää vaeltelun taipumusta). Liiallinen castor-kulma tekee ohjauksen jäykäksi ja huonontaa ohjaustuntumaa.
Kääntymislinjan ei tarvitse kulkea renkaan keskikohdan läpi, joten castor-kulma voidaan säätää riippumatta kääntymislinjan ja maanpinnan kohtaamispisteen sekä suoraan alapuolella pyörän keskikohdasta maanpinnalla olevan pisteen välisestä etäisyydestä, katsottaessa sivulta päin. Tätä etäisyyttä kutsutaan jätöksi. Castor-kulman ja jätön vaikutus toisiinsa on monimutkainen, mutta yksinkertaistettuna ne molemmat auttavat ohjausta. Castor-kulma tapaa vaimentaa ohjausta kun taas jättö antaa "tuntoa" ja keskittävyyttä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Castor-kulma
Pienissä nopeuksissa tuolla ei ole merkitystä, mutta heti hiukankin isommissa liian pysty pyöräntuenta ja liian pieni negatiivinen jättö tekee keksinnöstä vikuroivan ja hankalan ohjattavan.
Joskus tavannut polkupyöriäkin, jotka eivät mielellään itse kulje suoraan. Etuhaarukan taivutus on ollut liian pieni ja/tai haarukka liian pystysuora.- alapalo
Viimme kesänä pääsin ajamaan Armeejan polkupyörää eräässä reserviläistapahtumassa.
Ja tässä armeejan pyörässä oli varmaan tätä Castor-kulmaa, verrattuna tavalliseen tunturi miestenpyörään.
Koska suoraa ajaminen oli helppoa, koska se tuntui keskittävän ohjauksen suoraan , mutta kääntäminen oli raskasta, ja kummallista mihin on tottunut vakiopyörällä.
Eli samanlainen etuhaarukan kulma kuin pitkähaarukkainen shopperi moottoripyörissä. Siis enemmän kallistettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321