Pienaluksessa asuminen Suomessa

piimä

Moni on ajatellut laiva-asumista Suomessakin, mutta jättänyt sen toteuttamatta muutamasta syystä:
Ensin tulee vastaa Suomen lainsäädätö, sitten "asuinalue parkkipaikkoineen" eli satamapaikka, talven vaikeat olosuhteet, vesihuollot, lämmitys, lämmön ja sähkön tuottamis- ja talteenottosysteemit, jäätymisten vaara, pienaluksen rungon kestävyys paikallaan paksuissa jäissä, jäänmuodostus aluksen alle veden sisäänottoihin/-poistoihin(liian matala paikka), septihuolto, palvelujen läheisyys kulkuvälineet ja varsinkin millainen kysymys siitä, millainen on suojainen ja paras "parkkipaikka" alukselle.
Vaikeuksia ja ratkaistavia ongelmia on useita, mutta ne voidaan voittaa hyvällä suunnittelulla ja toteutuksilla aika helpostikin.

Olen asunut ensimmäisen kerran kaksi kokonaista vuotta, 1980-82 noin 30 tonnisessa betoniveneessä Turun Aurajoessa ja selvittänyt jo silloin monia talviasumisen ratkaisuja. Myöhemmin olen ollut mukana useiden talviasuttavien asuntoveneiden ja -alusten suunnittelutyössä mukana, suurimpana kuunari Koivisto Porin Reposaaressa. Asuimme Koivistossa perheen, talkoolaisten ja vieraitten kanssa kaikkiaan 8 vuotta kesät ja talvet. Alus oli alunperinkin suunniteltu uusiutuvaa energiaa käyttäväksi, ympärivuotiseksi asunto- ja venepaja-alukseksi. Tosin laiva roikkui koko asumisen ajan vielä laiturisähkön varassa ilman apugeneraattoreita. Kuitenkin aurinkokerääjillä ja lämmön talteenottojärjestelmillä varustettuna. Verkkoenergiaa tarvittiinkin vain syöttösähkön muodossa.

Nyt kun maassamme on useitakin talviasumiseen tähtääviä laiva-asuntohankkeita, jopa -kylähankkeita ja lisäksi muutaman kunnan kohdalla myös "laivaparkkihankkeita", niin viritän asiasta täällä laivasivuilla keskustelun. Toivottavasti mielipiteet taas leiskuvat!
Jouko Heikola, ins.DIS, Parainen( Länsi-Turunmaa)
Lenax-asunto- ja matkailualus, Rauma

64

4660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kari Krandi

      Herra Heikola, kun ensimmäisen kerran tutustuin kirjoituksiisi, niin pidin Koivistoakin hyvänä projektina. Mutta kun olen seurannut kirjoitteluasi, olen tajunnut että olet perinteinen "Pori on paska maa, kaikki on minua vastaan" ihminen. Minun mielestäni olet lähinnä säälittävä. Minua ainakin harmittaisi, jos omassa suvussani olisi tuollaisia ihmisiä.
      Miksi et osta asuntoa, ja väkerrä betonimöhkäleilläsi vapaa-aikana? Tuskin kukaan Suomessa haluaisi asua veneessä/möhkäleessä tai muussakaan kelluvassa laitteessa. Asunto on elämistä varten, veneet ovat hauskanpitoa ja uusien kokemuksien hankkimista. Mieti jos olisit uhrannut yhtä paljon aikaa "hankkeillesi" kuin internetissä valittamiseen, olisit päässyt pitkälle. Olisit saanut paatit valmiiksi, itse lähtenyt merille. Voisit tälläkin hetkellä olla vaikkapa välimerellä purjehtimassa, etkä netissä selittämässä kuinka kova merikarhu olet, tai ins.DIS tittelillä(?) leijumassa.

      Anteeksi henkilökohtainen halventaminen.

      Kari Krandi PRSK(Peruskoulu kesken) Turku
      Talo-asunto- ja mukavuuskeskus, Pohjois-Turku

      • merikapteeni Pertti

        ystäväiseni. Veneessä asumisessa monta hyvää puolta. Asuinpaikan muutos helppoa eikä muuttokuormaakaan tarvitse tehdä. Merenkulkijat elävät puolet elämästä laivassa, joka on toinen koti. En ihmettelisi vaikka joku vapaa-ajankin viettäisi vetten päällä. Saunojakin jo löytyy kelluvana. Ja eivät kaikki vedessä liikkuvat alukset huviveneilyyn ole tarkoitettu, vaikka sinä 20 heppasella jammulla särkiä ongiskeletkin. Minkä alan ihminen muuten olet, kenties lossinkuljettaja inarilta??


      • Kari Krandi
        merikapteeni Pertti kirjoitti:

        ystäväiseni. Veneessä asumisessa monta hyvää puolta. Asuinpaikan muutos helppoa eikä muuttokuormaakaan tarvitse tehdä. Merenkulkijat elävät puolet elämästä laivassa, joka on toinen koti. En ihmettelisi vaikka joku vapaa-ajankin viettäisi vetten päällä. Saunojakin jo löytyy kelluvana. Ja eivät kaikki vedessä liikkuvat alukset huviveneilyyn ole tarkoitettu, vaikka sinä 20 heppasella jammulla särkiä ongiskeletkin. Minkä alan ihminen muuten olet, kenties lossinkuljettaja inarilta??

        Hyvä merikapteeni Pertti. Valitettavasti en käy kalastamassa särkiä sillä 20 heppasella jammulla. Enkä edes 50 heppasella jammulla. Purjehtiminen on mun juttu, ei veneessä asuminen. Jos tahtoisin "asua" veneessä, ostaisin bavan ja menisin Stormäloon juomaan bisseä. En sano itseäni merikarhuksi, vaan purjehdin silloin kun on mahdollisuus.
        Olen purjehtinut pienen elämäni aikana mm. Finnrose 45, Swan 52, Swan 42, Roberts 54, IMX 38, One-off 47, Vita Nova 48, Mp 42(One-off), Mp 41, Colin Archer sekä muillakin kyseisen kokoluokan Purjealuksilla.

        En ole myöskään lossinkuljettaja Inarilta, vaan peruskoululainen.(Vink. Vink, jos et tajua. lk:t 1-9)
        Mutta ajan voi viettää paremminkin vetten päällä, vaikkapa purjehtimalla, tai konettamalla.
        Voit kyllä mennä siihen kelluvaan saunaasi mökkirantaasi, jos ei pidemmät reissut kiinnosta :D
        Jokainen veneilkööt miten itse tykkää.

        Kari


      • merikapteeni Pertti
        Kari Krandi kirjoitti:

        Hyvä merikapteeni Pertti. Valitettavasti en käy kalastamassa särkiä sillä 20 heppasella jammulla. Enkä edes 50 heppasella jammulla. Purjehtiminen on mun juttu, ei veneessä asuminen. Jos tahtoisin "asua" veneessä, ostaisin bavan ja menisin Stormäloon juomaan bisseä. En sano itseäni merikarhuksi, vaan purjehdin silloin kun on mahdollisuus.
        Olen purjehtinut pienen elämäni aikana mm. Finnrose 45, Swan 52, Swan 42, Roberts 54, IMX 38, One-off 47, Vita Nova 48, Mp 42(One-off), Mp 41, Colin Archer sekä muillakin kyseisen kokoluokan Purjealuksilla.

        En ole myöskään lossinkuljettaja Inarilta, vaan peruskoululainen.(Vink. Vink, jos et tajua. lk:t 1-9)
        Mutta ajan voi viettää paremminkin vetten päällä, vaikkapa purjehtimalla, tai konettamalla.
        Voit kyllä mennä siihen kelluvaan saunaasi mökkirantaasi, jos ei pidemmät reissut kiinnosta :D
        Jokainen veneilkööt miten itse tykkää.

        Kari

        kelluvaa saunaa, mutta kelluvissa aluksissa on kyllä tullut saunottua. Itse en pidä purjehduksesta ja mielestäni purjehtijat sun muut pellet ovat ainoastaan ammattiliikenteen tiellä. On tullut kierrettyä maailmaa pääosin ulkomaisilla aluksilla ja tutuksi on tullut alukset jäänmurtajista supertankkeihin. Mutta mitä sinuun tulee niin voithan swaneista uneksia, tuskin itse niitä edes nähnyt. Veneilyharrastukseni loppui siihen kun myin 50 metrisen jahtini venäjälle, koska ei ollut minun juttuni. Veneeni meni hyvälle ystävälleni Abramovichille, jota hän kuulemani mukaan käyttää vieraiden ajeluttamiseen..


      • Vaikka minulla on ihan hyvä talo ja puutarha ulkorakennuksineen kaupungissa, niin silti olen sitä mieltä, että vaihtoehtoasumisen eri muotoja kannattaa aina tutkia. On niitä muitakin kuin laivassa asuminen!

        Aluksessa asuminen on osoittanut mm. sen, miten hyvin "maalämpöä" eli vedenalaista lämpöä voidaan hyödyntää asuntoa lämmitettäessä. Mikään ei jäädy kun veneen tai aluksen rakentaa siten, että lämpö otetaan oikealla tavalla tatteen. Myös jätevesistä, koneistojen ja pannujen päästöistä, auringosta ja aluksen rungosta! Lämmin ja kylmä raakavesi puhdistetaan luonnollisesti sadevedestä suodattimien avulla.
        Toinen hieno asia on ollut näiden vuosien aikana todeta ferrobetonin erinomainen lämmön talteenottokyky ja myös sen varastointi. Esimerkkinä yhdessä Lohja Oy:n, Suomen Betoniyhdisrtyksen ja VTT:n kanssa suunniteltu ja toteutettu Koivisto-kuunari, jossa oli varsin kattava ferrobetoninen lämmmön talteenotto- ja varauslaitteisto. Koivistossa toteutettiin myös erinomaisin tuloksin jätelämpöjen talteenotto ja sadevedestä taivaalta kerätty raakavesijärjestelmä jo yli 10 vuotta sitten.
        En ole kuullut vieläkään, että maalla asunnoissa olisi esim. Jätevesien lämmönvaihtajat ja sitä kautta talon lämmitys. Kaikki pesu- ja septivesilämmöt lasketaan edelleen rotille ja pestään autotkin johtovedellä?

        Sellaista on laiva-asumisen suunnittelu ja ongelmien ratkaisuja kompakteissa ja ahtaissa tiloissa. Ne opettavat ja siksi "herra Heikola" tuotekehittää rakennusalan ammattilaisena ferrobetonia ja kompaktia rakentamista myös maalla pientaloihin laiva-asumisen oppien mukaisesti. Niitäkin on jo valmiina.
        Monet eivät ymmärrä edes sitä, että veneellä tai laivalla, joka on varsinkin Suomessa järkyttävän kallis investointi käyttötunteihin verrattuna, voisi tehdä jotain muutakin kuin huvitella. Esimerkiksi asua.
        No ehkä Räikkönen siellä jossakin voi vain huvitella veneensä kanssa?!
        Varsinkin "betonimöykyt" soveltuvat erinomaisesti ympärivuotiseen ja huolettomaan asumiseen (ja juhlimiseen) Suomen pakkastalvisissa oloissa! Vai oletteko kuulleet, että jossain talossa olisi kellari tai runkorakenteet muuta kuin "betonimöykkyä? Mottoni onkin: Veneen pitää olla puuta, mutta runko betonia! Aivan kuten taloissa on ollut aina!
        Olen pahoillani, että olen tällainen "ympärivuotinen veneilijä" ja kriitikko, jota ei tavallinen tallaaja oikein voikaan ymmärtää. Varsinkin viime ja edellinen talvi olivat erinomaisia veneilytalvia, lukuunottamatta jääaikaa tammikuun alusta maaliskuun puoleen väliin, n. 2,5 kk., jolloin oli pakko asua paikoillaan .
        Satamissa oli tilaa ja ihmiset saaristossa ystävällisiä! "Miksi mennä merta edemmäksi kalaan", kun Suomessa on maailman hienoin saaristo kesät-talvet ja voi olla merellä ympäri vuoden?
        Jouko Heikola, ins.DIS, Parainen
        Teollinen muotoilija, venesuunnittelija


      • Raste
        Kari Krandi kirjoitti:

        Hyvä merikapteeni Pertti. Valitettavasti en käy kalastamassa särkiä sillä 20 heppasella jammulla. Enkä edes 50 heppasella jammulla. Purjehtiminen on mun juttu, ei veneessä asuminen. Jos tahtoisin "asua" veneessä, ostaisin bavan ja menisin Stormäloon juomaan bisseä. En sano itseäni merikarhuksi, vaan purjehdin silloin kun on mahdollisuus.
        Olen purjehtinut pienen elämäni aikana mm. Finnrose 45, Swan 52, Swan 42, Roberts 54, IMX 38, One-off 47, Vita Nova 48, Mp 42(One-off), Mp 41, Colin Archer sekä muillakin kyseisen kokoluokan Purjealuksilla.

        En ole myöskään lossinkuljettaja Inarilta, vaan peruskoululainen.(Vink. Vink, jos et tajua. lk:t 1-9)
        Mutta ajan voi viettää paremminkin vetten päällä, vaikkapa purjehtimalla, tai konettamalla.
        Voit kyllä mennä siihen kelluvaan saunaasi mökkirantaasi, jos ei pidemmät reissut kiinnosta :D
        Jokainen veneilkööt miten itse tykkää.

        Kari

        ja vedit heti herneen nenääs,komee lista veneistä??


      • kapu flynn
        merikapteeni Pertti kirjoitti:

        ystäväiseni. Veneessä asumisessa monta hyvää puolta. Asuinpaikan muutos helppoa eikä muuttokuormaakaan tarvitse tehdä. Merenkulkijat elävät puolet elämästä laivassa, joka on toinen koti. En ihmettelisi vaikka joku vapaa-ajankin viettäisi vetten päällä. Saunojakin jo löytyy kelluvana. Ja eivät kaikki vedessä liikkuvat alukset huviveneilyyn ole tarkoitettu, vaikka sinä 20 heppasella jammulla särkiä ongiskeletkin. Minkä alan ihminen muuten olet, kenties lossinkuljettaja inarilta??

        Onko merikapteenina olo mahtavaa,kun itse
        olen harkinnut lähtemistä merelle ja haluaisin olla merikapteeni


    • koneesta

      Voi olla, että dissialan inssille piisaa meriitiksi lämmönvaihtimen keksiminen.

      • talo on talo

        ja botski lämpenee merilämmöllä kolmasosa kustannuksilla. Tosin nekin kulut ylittävät moninkertaisesti normaali talon lämmityskustannukset kun laipioden ja muiden rakenteiden u-arvot ovat rakennuksiin verratuna lähes aina onnettomia. Liikkuvisssa aluksissa paikat lämmitetään usein dieselin hukkalämmöllä eikä lämmön hukka ole kriittistä. Rannassa on yli 8 kuukautta kylmää ja kosteaa. Itse asun mielummin talossa kuivalla maalla ja nostan botskinkin talveksi kuivalle maalle. Suomessa lääniä asumuksille riittää vaikkei välttämättä helsingin keskustassa.


      • talo on talo kirjoitti:

        ja botski lämpenee merilämmöllä kolmasosa kustannuksilla. Tosin nekin kulut ylittävät moninkertaisesti normaali talon lämmityskustannukset kun laipioden ja muiden rakenteiden u-arvot ovat rakennuksiin verratuna lähes aina onnettomia. Liikkuvisssa aluksissa paikat lämmitetään usein dieselin hukkalämmöllä eikä lämmön hukka ole kriittistä. Rannassa on yli 8 kuukautta kylmää ja kosteaa. Itse asun mielummin talossa kuivalla maalla ja nostan botskinkin talveksi kuivalle maalle. Suomessa lääniä asumuksille riittää vaikkei välttämättä helsingin keskustassa.

        Laivat on alunperin ajateltu muuhun kun vain asumiseen. Asuntolaiva rakennetaan täysillä eriteillä ja eristearvoilla. Mielenkiintoista onkin ettei aikaisemmin ole tajuttu ottaa lämpöä talteen siitä valtavasta energiamäärästä, joka katoaa harakoille esim. pakokaasujen myötä. Ei edes lämmintä vettä oteta pakosarjoista tai paska- ja pesuvesistä, keskuslämmityksistä puhumattakaan.
        Yleisesti käytössä oleva pää- tai apukoneen lauhdevesilämmitys keskuslämmityksenä on hyvin suuri riskitekijä tekniikalle. Jos jossakin vuotaa tai tukkeutuu, on se yleensä koneen loppu ellei ole kunnollisia antureita ja hälyttimiä. Sitä kuitenkin käytetään aika paljonkin?

        Laiva on niin suljettu ja lämpöteknisestikin kompakti kokonaisuus, että siellä on helppo ottaa kaikki lämpö talteen. Tekniikan lauhdevesistä, pakokaasuista, lämpimästä konehuoneilmasta, kölin alla ja ympärillä olevasta veden lämmöstä, paskatankeista ymv., koska juuri mitään ei lasketa suoraan kunnallistekniikkaan.
        Laivassa on myös uusiutuvan energian käyttö sähkön tuottamiseen ja sadevesien kerääminen yksinkertaista aurinkokatoilla ja veden kerääjillä(rännit ja suodattimet). Esimerkiksi jo pienikin liike-energia( tuuli tai kulkeminen) tuottaa puhallusta tuuligeneraattoreille(purjelaivoissa Savonius-tyyppinen sylinteri). Vettä sataa nykyään riittävästi tankkeihin ja aurinko paistaa Suomessa 8 kk vuodesta.
        Jo helmikuussa auringosta saadaan lämpöä n. 150-200 W/m2, kesällä 800 W/m2 mm. pesuvesille.!


      • seuraajaaa
        piimä kirjoitti:

        Laivat on alunperin ajateltu muuhun kun vain asumiseen. Asuntolaiva rakennetaan täysillä eriteillä ja eristearvoilla. Mielenkiintoista onkin ettei aikaisemmin ole tajuttu ottaa lämpöä talteen siitä valtavasta energiamäärästä, joka katoaa harakoille esim. pakokaasujen myötä. Ei edes lämmintä vettä oteta pakosarjoista tai paska- ja pesuvesistä, keskuslämmityksistä puhumattakaan.
        Yleisesti käytössä oleva pää- tai apukoneen lauhdevesilämmitys keskuslämmityksenä on hyvin suuri riskitekijä tekniikalle. Jos jossakin vuotaa tai tukkeutuu, on se yleensä koneen loppu ellei ole kunnollisia antureita ja hälyttimiä. Sitä kuitenkin käytetään aika paljonkin?

        Laiva on niin suljettu ja lämpöteknisestikin kompakti kokonaisuus, että siellä on helppo ottaa kaikki lämpö talteen. Tekniikan lauhdevesistä, pakokaasuista, lämpimästä konehuoneilmasta, kölin alla ja ympärillä olevasta veden lämmöstä, paskatankeista ymv., koska juuri mitään ei lasketa suoraan kunnallistekniikkaan.
        Laivassa on myös uusiutuvan energian käyttö sähkön tuottamiseen ja sadevesien kerääminen yksinkertaista aurinkokatoilla ja veden kerääjillä(rännit ja suodattimet). Esimerkiksi jo pienikin liike-energia( tuuli tai kulkeminen) tuottaa puhallusta tuuligeneraattoreille(purjelaivoissa Savonius-tyyppinen sylinteri). Vettä sataa nykyään riittävästi tankkeihin ja aurinko paistaa Suomessa 8 kk vuodesta.
        Jo helmikuussa auringosta saadaan lämpöä n. 150-200 W/m2, kesällä 800 W/m2 mm. pesuvesille.!

        itse aiheeseen en ota kantaa mutta ekaa kertaa näen sun keskustelevan jostakin asiallisesti. eittämättä sinulla on tietoa venealasta mutta pilasit sen valehtelemalla ja halventamalla poria ja jne.

        hienoa jos pystyt keskustelemaan haukkumatta ja ilman itsekorostusta.

        hyvää jatkoa


      • Kari Krandi
        piimä kirjoitti:

        Laivat on alunperin ajateltu muuhun kun vain asumiseen. Asuntolaiva rakennetaan täysillä eriteillä ja eristearvoilla. Mielenkiintoista onkin ettei aikaisemmin ole tajuttu ottaa lämpöä talteen siitä valtavasta energiamäärästä, joka katoaa harakoille esim. pakokaasujen myötä. Ei edes lämmintä vettä oteta pakosarjoista tai paska- ja pesuvesistä, keskuslämmityksistä puhumattakaan.
        Yleisesti käytössä oleva pää- tai apukoneen lauhdevesilämmitys keskuslämmityksenä on hyvin suuri riskitekijä tekniikalle. Jos jossakin vuotaa tai tukkeutuu, on se yleensä koneen loppu ellei ole kunnollisia antureita ja hälyttimiä. Sitä kuitenkin käytetään aika paljonkin?

        Laiva on niin suljettu ja lämpöteknisestikin kompakti kokonaisuus, että siellä on helppo ottaa kaikki lämpö talteen. Tekniikan lauhdevesistä, pakokaasuista, lämpimästä konehuoneilmasta, kölin alla ja ympärillä olevasta veden lämmöstä, paskatankeista ymv., koska juuri mitään ei lasketa suoraan kunnallistekniikkaan.
        Laivassa on myös uusiutuvan energian käyttö sähkön tuottamiseen ja sadevesien kerääminen yksinkertaista aurinkokatoilla ja veden kerääjillä(rännit ja suodattimet). Esimerkiksi jo pienikin liike-energia( tuuli tai kulkeminen) tuottaa puhallusta tuuligeneraattoreille(purjelaivoissa Savonius-tyyppinen sylinteri). Vettä sataa nykyään riittävästi tankkeihin ja aurinko paistaa Suomessa 8 kk vuodesta.
        Jo helmikuussa auringosta saadaan lämpöä n. 150-200 W/m2, kesällä 800 W/m2 mm. pesuvesille.!

        Voi olla, että veneessä on mahdollista asua, tai VOI jos tykkää. Itselleni veneet ovat liikkumista varten. Pidän suorituskykyisistä purjealuksista. En kelluvista asunnoista. Toki jos joku tykkää lillua niin tekee sitten niin. Ei kukaan voi sanoa, että et saisi asua veneessäsi. Minä tykkään hikoilla, sekä kastua 10 kn liikkuvalla purjealuksella. Jos itse pidät siitä että ongit keittiön ikkunasta niin ok.

        Niin ja Swan jutuista. Ei ole kaikille pelkkiä märkiä päiväunia.
        http://www.tunmky.fi/partio/www/page.php?id=13
        http://www.turunpartiosissit.fi/merisissi/
        Sissi ns. kopio Swan

        Kari


      • ventti_
        talo on talo kirjoitti:

        ja botski lämpenee merilämmöllä kolmasosa kustannuksilla. Tosin nekin kulut ylittävät moninkertaisesti normaali talon lämmityskustannukset kun laipioden ja muiden rakenteiden u-arvot ovat rakennuksiin verratuna lähes aina onnettomia. Liikkuvisssa aluksissa paikat lämmitetään usein dieselin hukkalämmöllä eikä lämmön hukka ole kriittistä. Rannassa on yli 8 kuukautta kylmää ja kosteaa. Itse asun mielummin talossa kuivalla maalla ja nostan botskinkin talveksi kuivalle maalle. Suomessa lääniä asumuksille riittää vaikkei välttämättä helsingin keskustassa.

        Osasyy tämän piimän harhaan voi olla siinä, että hänen veneissään lämmitettäviä kuutioita on vähemmän kuin yleisesti taloissa. Muutoin hänen kyllä kannattaisi kerrata lämmitys- ja eristystekniikan perusteet, jos aikoo asiasta asiallisia puheenvuoroja käyttää. Esimerkiksi vesihöyryn osapaine ilmiönä saattaisi saada uusia ajatukia hänen mieleensä. Jos..

        Mitä tulee entisen kuunari Koiviston systeemien jäätymättömyyteen, siinä hän on oikeassa. Nykytilassaan niitä ei pakkanen pahasti pääse vaurioittamaan.


      • seuraajaaa kirjoitti:

        itse aiheeseen en ota kantaa mutta ekaa kertaa näen sun keskustelevan jostakin asiallisesti. eittämättä sinulla on tietoa venealasta mutta pilasit sen valehtelemalla ja halventamalla poria ja jne.

        hienoa jos pystyt keskustelemaan haukkumatta ja ilman itsekorostusta.

        hyvää jatkoa

        Pori jasen teot ovat pohjasakkaa. Ei Poria voi halventaa tai haukkua edes niin paljon kuin olisi tarpeen! Pori tuhosi Reposaaressa kaiken Ilman neuvotteluja, yhteistyötä ja ilman velkoja. Ilman minkäänlaista käsitystä siitä, mitä telakallamme tehtiin tai oli. Hävitti sumeilematta ja säälittä kaikki. Tuhosi ihmisten työt, omaisuudet, ulkopuolisten laivat ja veneet varusteineen ja ajoneuvot.
        Antoi varastaa 27 arvovenettä, valtavasti arvotavara. Loput jettiin tovereille ja museoille. Arvokkaat moottorit ja laivaosat myyntiin romuna Stena-metalliin tai muutamalla centilla tutuille. Lähes valmiit Koiviston mastot paloiteltiin ja laiva räjäytettiin pohjaan ilman laillisia lupia.
        Virkamiehet valehtelivat ja sopivat asioista joka paikassa niin että unohtivat usein mitä piti valehdella. Tämä kaikki on totta Suomessa! Ei niistä tuhoteoista minun ole tarvinnut valehdella, vain kertoa ja etsiä enää vain oikeutta. Sitä teen....Ja vähän tuotekehitystyötäkin vielä vene- ja laiva-alalla. Täytyykin kaivaa vanhat keksinnöt taas piirongin laatikosta esille.

        Porin kaupunki ei itsekään ymmärtänyt, mitä se teki. Tiesi vain mitä hanketta varten oli asialla. Kaikki tehtiin ammattimaisesti suunnitellen ja määrätietoisesti, tuhoamalla kaiken mikä eteen tuli!.
        Pori laski, että minäkin roikun hirressä kaiken jälkeen ja itse pääsee kuin "koira verajästä".
        Niin ei käynyt vaikka läheltä piti. Minä olen tässä ja teen lakitöitä ammatikseni. Etsin konnat ja kivitän. Eikä se ole edes mikään kosto. Kuka nyt paskaan kätensä sotkisi. Teen kaiken siististimmin.

        Näin helppoa on haukkumatta "keskustella". Jatkan eri foorumeilla ja valmistelen kirjaa Porin ikiomasta, erikoisesta "merikulttuurista" . Tekstit, 1500 autenttista kuvaa ja lehtijutut on jo valmiina!
        Suomi 24:n "keskustelut" on kaikki tallennettu, ja aikaisemmat 15 000 reposaari.net- keskustelua!
        Jouko Heikola, is.DIS
        Lenaxin kippari


      • ventti_ kirjoitti:

        Osasyy tämän piimän harhaan voi olla siinä, että hänen veneissään lämmitettäviä kuutioita on vähemmän kuin yleisesti taloissa. Muutoin hänen kyllä kannattaisi kerrata lämmitys- ja eristystekniikan perusteet, jos aikoo asiasta asiallisia puheenvuoroja käyttää. Esimerkiksi vesihöyryn osapaine ilmiönä saattaisi saada uusia ajatukia hänen mieleensä. Jos..

        Mitä tulee entisen kuunari Koiviston systeemien jäätymättömyyteen, siinä hän on oikeassa. Nykytilassaan niitä ei pakkanen pahasti pääse vaurioittamaan.

        ...Että nykyisessä asunto-toimisto-aluksessani on 120 asuin-m2. Lisäksi on pieni kone- ja pienoismalliverstas ja ateljee. Edellisessä oli 140 m2. Molemmissa myös korvausilmatuuletus eli ilmanvaihto, jota esim, veneissä ei ole lainkaan. Ejektoriventtiilit poistoilmaa varten kunkin hytin korkeimmassa kohdassa, pilssituuletus ja massavaraaja-patterit termostaateilla.
        Suhteellinen kosteus pysyy tasaisesti läpi vuoden 60-80 %:ssa valittavasta hytistä riippuen eli on jokseenkin paras mahdollinen. Pesutuvassa ja saunatiloissa on joskus tietysti korkeampi, mutta ne tuuletetaan koneellisesti ulos( tietokoneen 100 mm:n leftit).
        Aluksen keskuslämmitys toimii lämpö-öyllä eli dieselillä. Rakenteilla on konehuoneeseen öljyjen separaattori koneöljyjä varten( vuodessa n. tynnyrillinen) ja pieni biodiesel-laitos/-järjestelmä.
        Kylkien ja eristeen välissä on ilmaväli, joka estää kaiken hikoilemisen myös paksussa puualuksessa, joka on kuidutettu kauttaltaan. Ilma ohjataan ulos yläraosta ja edelleen ejektoriventtiileistä taivaalle.
        Voin sanoa, että vesihuolto on ns. "Akilleen kantapää" aluksessa asuttaessa. Vaikeammin järjestettävissä sisäisesti kuin esim. septijätteiden puhdistus omassa laitoksessa. Vesi-desalinaattoreita voisi ajatella, mutta tehokkaammat ovat kalliita. Siksi sadeveden suodatusjärjestelmä on mainio ratkaisu, joka on myös varsin toimiva.
        Jouko Heikola, ins.DIS
        Lenax-infolaiva


      • kuitulax
        piimä kirjoitti:

        ...Että nykyisessä asunto-toimisto-aluksessani on 120 asuin-m2. Lisäksi on pieni kone- ja pienoismalliverstas ja ateljee. Edellisessä oli 140 m2. Molemmissa myös korvausilmatuuletus eli ilmanvaihto, jota esim, veneissä ei ole lainkaan. Ejektoriventtiilit poistoilmaa varten kunkin hytin korkeimmassa kohdassa, pilssituuletus ja massavaraaja-patterit termostaateilla.
        Suhteellinen kosteus pysyy tasaisesti läpi vuoden 60-80 %:ssa valittavasta hytistä riippuen eli on jokseenkin paras mahdollinen. Pesutuvassa ja saunatiloissa on joskus tietysti korkeampi, mutta ne tuuletetaan koneellisesti ulos( tietokoneen 100 mm:n leftit).
        Aluksen keskuslämmitys toimii lämpö-öyllä eli dieselillä. Rakenteilla on konehuoneeseen öljyjen separaattori koneöljyjä varten( vuodessa n. tynnyrillinen) ja pieni biodiesel-laitos/-järjestelmä.
        Kylkien ja eristeen välissä on ilmaväli, joka estää kaiken hikoilemisen myös paksussa puualuksessa, joka on kuidutettu kauttaltaan. Ilma ohjataan ulos yläraosta ja edelleen ejektoriventtiileistä taivaalle.
        Voin sanoa, että vesihuolto on ns. "Akilleen kantapää" aluksessa asuttaessa. Vaikeammin järjestettävissä sisäisesti kuin esim. septijätteiden puhdistus omassa laitoksessa. Vesi-desalinaattoreita voisi ajatella, mutta tehokkaammat ovat kalliita. Siksi sadeveden suodatusjärjestelmä on mainio ratkaisu, joka on myös varsin toimiva.
        Jouko Heikola, ins.DIS
        Lenax-infolaiva

        ...kuin edesmenneen Emmin Vílenin Ateljee????,
        Nääs siellä Laxissa?


      • kippari#1
        piimä kirjoitti:

        Pori jasen teot ovat pohjasakkaa. Ei Poria voi halventaa tai haukkua edes niin paljon kuin olisi tarpeen! Pori tuhosi Reposaaressa kaiken Ilman neuvotteluja, yhteistyötä ja ilman velkoja. Ilman minkäänlaista käsitystä siitä, mitä telakallamme tehtiin tai oli. Hävitti sumeilematta ja säälittä kaikki. Tuhosi ihmisten työt, omaisuudet, ulkopuolisten laivat ja veneet varusteineen ja ajoneuvot.
        Antoi varastaa 27 arvovenettä, valtavasti arvotavara. Loput jettiin tovereille ja museoille. Arvokkaat moottorit ja laivaosat myyntiin romuna Stena-metalliin tai muutamalla centilla tutuille. Lähes valmiit Koiviston mastot paloiteltiin ja laiva räjäytettiin pohjaan ilman laillisia lupia.
        Virkamiehet valehtelivat ja sopivat asioista joka paikassa niin että unohtivat usein mitä piti valehdella. Tämä kaikki on totta Suomessa! Ei niistä tuhoteoista minun ole tarvinnut valehdella, vain kertoa ja etsiä enää vain oikeutta. Sitä teen....Ja vähän tuotekehitystyötäkin vielä vene- ja laiva-alalla. Täytyykin kaivaa vanhat keksinnöt taas piirongin laatikosta esille.

        Porin kaupunki ei itsekään ymmärtänyt, mitä se teki. Tiesi vain mitä hanketta varten oli asialla. Kaikki tehtiin ammattimaisesti suunnitellen ja määrätietoisesti, tuhoamalla kaiken mikä eteen tuli!.
        Pori laski, että minäkin roikun hirressä kaiken jälkeen ja itse pääsee kuin "koira verajästä".
        Niin ei käynyt vaikka läheltä piti. Minä olen tässä ja teen lakitöitä ammatikseni. Etsin konnat ja kivitän. Eikä se ole edes mikään kosto. Kuka nyt paskaan kätensä sotkisi. Teen kaiken siististimmin.

        Näin helppoa on haukkumatta "keskustella". Jatkan eri foorumeilla ja valmistelen kirjaa Porin ikiomasta, erikoisesta "merikulttuurista" . Tekstit, 1500 autenttista kuvaa ja lehtijutut on jo valmiina!
        Suomi 24:n "keskustelut" on kaikki tallennettu, ja aikaisemmat 15 000 reposaari.net- keskustelua!
        Jouko Heikola, is.DIS
        Lenaxin kippari

        vaI 1500 kuvaa, lehtijuttuja nämä paskakeskustelut (en esim. usko että Joukolla mitään omakotitaloa on). Miten voit jatkaa "kirjasi" valmistelua kun se on väitteidesi mukaan ollut jo vuosikaupalla valmiina ????


      • kaksi venttiä
        ventti_ kirjoitti:

        Osasyy tämän piimän harhaan voi olla siinä, että hänen veneissään lämmitettäviä kuutioita on vähemmän kuin yleisesti taloissa. Muutoin hänen kyllä kannattaisi kerrata lämmitys- ja eristystekniikan perusteet, jos aikoo asiasta asiallisia puheenvuoroja käyttää. Esimerkiksi vesihöyryn osapaine ilmiönä saattaisi saada uusia ajatukia hänen mieleensä. Jos..

        Mitä tulee entisen kuunari Koiviston systeemien jäätymättömyyteen, siinä hän on oikeassa. Nykytilassaan niitä ei pakkanen pahasti pääse vaurioittamaan.

        Toivottavasti sun pelikorttis ei ole sotkeentunut kovin pahasti Kulmalan ja Valkaman korttipakkoihin


      • CA1
        kaksi venttiä kirjoitti:

        Toivottavasti sun pelikorttis ei ole sotkeentunut kovin pahasti Kulmalan ja Valkaman korttipakkoihin

        Kulmalan korttipakan sotkeentuminen tähän Kuunari Koivisto-härdelliin on niin periferinen juttu ettei hän ehkä itse olekaan huomannut millaisessa valtavirrassa hänen korttinsa uiskentelevat.
        Elämää suurempaa...
        Muutama vuosi meni kun elämää suurempi luotsi alkoi demonisoimaan J. Heikolaa. Paljon tuhoa hän sai aikaiseksi. Ja vieläkään pelinappuloita ei ole saatu Suomen oikeuslaitoksessa järjestykseen.
        Tuo heitto Kulmalan ja Valkaman pelikorteista vaikuttaa kaukaa haetulta. Nyt kuitenkaan edes J. Heikolaa patologiseksi valehtelijaksi syytellyt luotsi ei olisi arvannut kuinka kauaskantoiseksi hänen syytöksensä osoittautui.
        Että helsinkiläinen taksimies on saanut 10 vuoden vankilatuomion vuonna 2006 murhatun ulvilalaisen henkilöstöpäällikön lasten raiskaamisesta, sitä ei aivan äkkiseltään mielläkään patologisen valehtelijan ajojahdin seuraukseksi.


    • thirsty traveller

      Maailmalla asutaan kaikenlaisissa paateissa ja laivoissa, joskus koko elämä. Suomessa taitavat tulla vastaan tiukat rakentamismääräykset. Jos alus on paikallaan asuntona pitkään, tarvitaan rakennuslupa tai sen tapainen ja loputon määrä selvityksiä jätehuollosta, vedestä ym ym. Lisäksi vesi- ja viemäriliittymät, jos niitä on, on kovin hankala rakentaa talviolosuhteisiin. US Coat Guard on hyväksynyt sähköllä toimivan WC:n suoraan mereen pumpaavaksi, mutta se ei liene hyväksytty Euroopassa. Tosin Hollannin kanavilla asuntolaivat pumppaavat edelleen suoraan kanavaan.
      Vesikonetta ei voi käyttää, koska satamien veden laatu on liian huono, mutta juoma- ja pesuvettähän voi kyllä kuljettaa. Saakohan suomessa pumpata pesuveden (harmaan) suoraan mereen, myös esimerkiksi Aurajokeen?
      Jos maasähköä ei ole saatavilla, pitänee käyttää kaikkia muita sähköntekokeinoja, aurinkopaneeleita, tuuligeneraattoreita ja agrekaattia. Vain agrekaatti vaatii huoltoa ja niitä voisi varmaan olla kaksi. Laivoissahan on normaalisti kolme.
      Lämmitys ei ole kovin hankala. Öljykaminoita on moneen lähtöön eivätkä ne tarvitse sähköä (suuret toki). Oikein suunnittelemalla keskuslämmityksen voi tehdä luonnonkiertoisena. Troolareissa on perinteisesti tehty näin. Tietysti on myös Webastoja ym, mutta ne kestävät yleensä vain yhden talven jatkuvaa käyttöä ja tarvitsevat sähköä. Lämpöpumppu vaatii melkoisen lämmönvaihtimen, siis putksiton. Mahtaakohan aluksen pohjapinta riittää, eikä se taida olla riittävän syvällä. Ja taas tarvitaan sähköä. Englantilaiset käyttävät edelleen hiili ja puukaminoita. Teräsaluksen eristyksenä toimii hyvin PU-ruiskutus, 5cm tai enemmän ja säädettävä tuuletus.
      Alaskassa asuu suuri joukko kalastajia aluksissaan ja muitakin matkaajia, joilla ei ole asuntoa siellä. Ne ovat maasähkössä kiinni ja käyttävät satamien wc-suihkutiloja. Hawaiilla on vielä suurempi joukko näin asuvia ja ne eivät käytä satamien tiloja, vaan pumpaavat mereen. Tosin huuhteluna toimii vuorovesi.
      Jäät eivät ainakaan eteläsuomessa aiheuta ongelmaa aluksen lujuudelle, jos niitä edes tulee. Ankkuroidusta aluksesta pitäisi päästä maihin myös huonojen jäiden aikaan, joten maayhteys olisi syytä olla. Jos pelkää jäitä, voi ankkuripaikaksi järjrstää virtaavan paikan (kapean salmen). Jäät tietysti syövät talven aikana myrkkymäälin jäärajasta. Jos pohjaventtiilit ym läpiviennit suunnitellaan oikein, ei jäätyminen tuota ongelmaa.
      Olen asunut muutaman vuoden veneessä, joista muutaman kuukauden suomessa talvella ja loput maailmalla. Ei se vaikeaa ole, muualla kuion Suomessa, ennekaikkea säädösten vuoksi. Suomessahan on jokaista asiaa valvomassa virasto, jonka tehtävänä on tehdä asiat mahdollisimman vaikeaksi. Toleranssia ei ole eikä ehkä alyäkää. "me vain valvomme, että näitä asioita noudatetaa".

      • M/S Lenax

        Olen ollut mukana monen uivan asunnon, hotellin tai lomakylän suunnittelussa. Erikoisimpia ovat olleet Rigan Daugavan ja Singaporen uivat hotellit, mutta myös 1986 Särkisalon Kirkkolahteen suunniteltu uiva, ferrobetonista rakennetta lomamökkikylä ja saimaan uivat loma-asunnot.
        Ehdotin Porin kaupun arkkitehdeille 2006 keväällä, että voisivat tehdä Reposaaren 2008 lomamessujen vetonaulaksi uivan mökkikylän Sahan alueelle. Pori toteutti hankkeen kauhealla kiireellä, suunnittelematta ja torsona. Täysin epäonnistuneena. Nyt se on naurunalaisena odottamassa pois hinausta ja pohjaan räjäyttämistä porilaiseen tapaan. Se ei ollut edes suomalainen tuote vaan tuli kuulemma Virosta?.

        Loma-asunnon, saunan, oman kodin tai laiturin voi tehdä kelluvaksi ja kompaktiksi ferrobetonista edullisesti ja järkevästi. Ei, kuten porilainen ratkaisu oli, turhalle ja tyhjälle laituripohttoonille tylsän näköisiä tavallisia taloja. Mitä uutta ja eksoottista siinä muka oli?
        Linkeiltä http://www.ferrocement.com ja http://www.ferrocement.net löytyy vinkkejä.
        Lisäksi sivuilta http://www.kuunarikoivisto.info oikea kelluva laiva-asunto ja ferrobetoninen "kelomökki" Kolin edellisiltä lomamessuilta. Kolin messujen arvokkain talo!

        Oikein tehtynä uivassa talossa, hotellissa tai saunassa "kellari" eli uiva alus( Porissa ponttooni) hyödynnetään pohjasta kattoon oikealla tavalla: Veden alle tulee kone- ja laitetilat, tankit, kylmätilat, "pannuhuone", varaavan keskimuurin perustukset ja työ- ja askartelutilat. Ylemmäksi asuin- ja oleskelutilat terasseineen ja venepaikkoineen. Lappeet asetetaan etelään ja varustetaan aurinkokerääjillä. Keskimuuri toimii kesällä "kylmiönä" ja talvella massavaraajana lämmitykselle.
        Jokainen asuntoalus( "uiva mökki") on itse toimiva ilman ulkopuolista energiaa tai LVI:tä eli omatoiminen ja irroitettavissa koska tahansa paikaltaan. Vertaa asuntoauto-, vaunu- tai tavalliseen autopaikkaan!
        "Mökillä" voi siis omalla koneella vaihtaa maisemaa tarvittaessa, kun kyllästyy vaikka naapureihin.
        Mökkikylässä" voidaansilti hyvällä suunnittelulla kytkeä koko "nippu" yhteiseen energianlähteeseen ja LVI-verkkoon, jos niin halutaan.
        Muutamia toteutuksia: Oma biojärjestelmä, kompostikäymälä, ilmalämpöpumppu, "maalämpö" veden alta, desalinaattori tai sadevesi pesuvesien tekoon ja varastointiin, oma pienpuhdistamo, kone- ja pakokaasulämmitykset suodattimineen, lämpöä keräävät kattolappeet ja -varaava keskimuuri, aurinkokennot ja "Savonius"-tuuligeneraattori sähköntuottoon, jätevesilämmitys ja tietysti omien koneiden hukkalämmön talteenotto lämmitykseen, ja luonnonmukainen korvausilmatuuletus ilman ylimääräistä tekniikkaa. Vinkiksi vain!

        Aluksen ulkomuoto, joka aina puhuttaa, voi paikasta riippuen olla talo, joki- tai saaristolaiva tai vaikka kaunis vanha alus, kuten kuunari Koivisto oli. Ei kannata tarjota mökkihirviöitä, joilla koko oivallinen ajatus pilataan ja mielipiteet saadaan hyvää asiaa vastaan.

        Suomen lainsäädäntö, byrokraattinen päätöksenteko, piintyneet perinteet, totuttu elementti- ja sarjarakentaminen yhdessä puuttuvan ammattitaidon ja normistojen kanssa estävät tehokkaasti rakentamisen uudelleen ideoimisen. Asumisen tuotekehityksen, luovan arkkitehtuurin ja uudet materiaalit. Harva jaksaa ponnistella yhteiskunnan mielivaltaa, omapäisyyttä, viranomaisten oman edun tavoittelua, kunnalispolitiittista tietämättömyyttä, valtion ajamaa energiapolitiikkaa ja jäykkyyttä vastaan.

        Jouko Heikola, ins.DIS
        ex yhdyskuntasuunnittelija,
        teollinen muotoilija


      • insensato
        M/S Lenax kirjoitti:

        Olen ollut mukana monen uivan asunnon, hotellin tai lomakylän suunnittelussa. Erikoisimpia ovat olleet Rigan Daugavan ja Singaporen uivat hotellit, mutta myös 1986 Särkisalon Kirkkolahteen suunniteltu uiva, ferrobetonista rakennetta lomamökkikylä ja saimaan uivat loma-asunnot.
        Ehdotin Porin kaupun arkkitehdeille 2006 keväällä, että voisivat tehdä Reposaaren 2008 lomamessujen vetonaulaksi uivan mökkikylän Sahan alueelle. Pori toteutti hankkeen kauhealla kiireellä, suunnittelematta ja torsona. Täysin epäonnistuneena. Nyt se on naurunalaisena odottamassa pois hinausta ja pohjaan räjäyttämistä porilaiseen tapaan. Se ei ollut edes suomalainen tuote vaan tuli kuulemma Virosta?.

        Loma-asunnon, saunan, oman kodin tai laiturin voi tehdä kelluvaksi ja kompaktiksi ferrobetonista edullisesti ja järkevästi. Ei, kuten porilainen ratkaisu oli, turhalle ja tyhjälle laituripohttoonille tylsän näköisiä tavallisia taloja. Mitä uutta ja eksoottista siinä muka oli?
        Linkeiltä http://www.ferrocement.com ja http://www.ferrocement.net löytyy vinkkejä.
        Lisäksi sivuilta http://www.kuunarikoivisto.info oikea kelluva laiva-asunto ja ferrobetoninen "kelomökki" Kolin edellisiltä lomamessuilta. Kolin messujen arvokkain talo!

        Oikein tehtynä uivassa talossa, hotellissa tai saunassa "kellari" eli uiva alus( Porissa ponttooni) hyödynnetään pohjasta kattoon oikealla tavalla: Veden alle tulee kone- ja laitetilat, tankit, kylmätilat, "pannuhuone", varaavan keskimuurin perustukset ja työ- ja askartelutilat. Ylemmäksi asuin- ja oleskelutilat terasseineen ja venepaikkoineen. Lappeet asetetaan etelään ja varustetaan aurinkokerääjillä. Keskimuuri toimii kesällä "kylmiönä" ja talvella massavaraajana lämmitykselle.
        Jokainen asuntoalus( "uiva mökki") on itse toimiva ilman ulkopuolista energiaa tai LVI:tä eli omatoiminen ja irroitettavissa koska tahansa paikaltaan. Vertaa asuntoauto-, vaunu- tai tavalliseen autopaikkaan!
        "Mökillä" voi siis omalla koneella vaihtaa maisemaa tarvittaessa, kun kyllästyy vaikka naapureihin.
        Mökkikylässä" voidaansilti hyvällä suunnittelulla kytkeä koko "nippu" yhteiseen energianlähteeseen ja LVI-verkkoon, jos niin halutaan.
        Muutamia toteutuksia: Oma biojärjestelmä, kompostikäymälä, ilmalämpöpumppu, "maalämpö" veden alta, desalinaattori tai sadevesi pesuvesien tekoon ja varastointiin, oma pienpuhdistamo, kone- ja pakokaasulämmitykset suodattimineen, lämpöä keräävät kattolappeet ja -varaava keskimuuri, aurinkokennot ja "Savonius"-tuuligeneraattori sähköntuottoon, jätevesilämmitys ja tietysti omien koneiden hukkalämmön talteenotto lämmitykseen, ja luonnonmukainen korvausilmatuuletus ilman ylimääräistä tekniikkaa. Vinkiksi vain!

        Aluksen ulkomuoto, joka aina puhuttaa, voi paikasta riippuen olla talo, joki- tai saaristolaiva tai vaikka kaunis vanha alus, kuten kuunari Koivisto oli. Ei kannata tarjota mökkihirviöitä, joilla koko oivallinen ajatus pilataan ja mielipiteet saadaan hyvää asiaa vastaan.

        Suomen lainsäädäntö, byrokraattinen päätöksenteko, piintyneet perinteet, totuttu elementti- ja sarjarakentaminen yhdessä puuttuvan ammattitaidon ja normistojen kanssa estävät tehokkaasti rakentamisen uudelleen ideoimisen. Asumisen tuotekehityksen, luovan arkkitehtuurin ja uudet materiaalit. Harva jaksaa ponnistella yhteiskunnan mielivaltaa, omapäisyyttä, viranomaisten oman edun tavoittelua, kunnalispolitiittista tietämättömyyttä, valtion ajamaa energiapolitiikkaa ja jäykkyyttä vastaan.

        Jouko Heikola, ins.DIS
        ex yhdyskuntasuunnittelija,
        teollinen muotoilija

        ...mutta romujasi et ehtinyt uivien kyliesi suunnittelulta korjata pois, vaikka vuosi annettiin aikaa. Lauseesi,
        "vaikka kaunis vanha alus, kuten kuunari Koivisto oli", antaa aika erikoisen kuvan kauneuskäsityksestäsi. Ovatko suunnittelemasi lomakylät myös yhtä kauniita. Tässäpä kuva "kauneudestasi"

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.panoramio.com/photos/original/2413919.jpg&imgrefurl=http://www.panoramio.com/ph...

        Vaikka kauneus lienee katsojan silmissä, ehkä


      • insensato
        insensato kirjoitti:

        ...mutta romujasi et ehtinyt uivien kyliesi suunnittelulta korjata pois, vaikka vuosi annettiin aikaa. Lauseesi,
        "vaikka kaunis vanha alus, kuten kuunari Koivisto oli", antaa aika erikoisen kuvan kauneuskäsityksestäsi. Ovatko suunnittelemasi lomakylät myös yhtä kauniita. Tässäpä kuva "kauneudestasi"

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.panoramio.com/photos/original/2413919.jpg&imgrefurl=http://www.panoramio.com/ph...

        Vaikka kauneus lienee katsojan silmissä, ehkä

        http://www.rupuranta.net/weblog/filet/Kuunari_koivisto/Kuunari_ja_kippari.jpg


      • DI+merikapteeni
        insensato kirjoitti:

        http://www.rupuranta.net/weblog/filet/Kuunari_koivisto/Kuunari_ja_kippari.jpg

        Tosin noista kirjoittajista ei saa mitään selkoa; monenlaista kefiiriä ja viiliä on ja kaikilla sama omatekoinen tekstin allekirjoitustitteli: joku dis.inssi. Viitanneeko disorientaatioon vai mihin?

        Kamalia ympäristösaastekuvia jokatapauksessa. Johan nuo vaatisi viranomaistutkimuksia.


      • insensato kirjoitti:

        ...mutta romujasi et ehtinyt uivien kyliesi suunnittelulta korjata pois, vaikka vuosi annettiin aikaa. Lauseesi,
        "vaikka kaunis vanha alus, kuten kuunari Koivisto oli", antaa aika erikoisen kuvan kauneuskäsityksestäsi. Ovatko suunnittelemasi lomakylät myös yhtä kauniita. Tässäpä kuva "kauneudestasi"

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.panoramio.com/photos/original/2413919.jpg&imgrefurl=http://www.panoramio.com/ph...

        Vaikka kauneus lienee katsojan silmissä, ehkä

        Kannattaa olla realisti, kun arvostelee ehtimistä. Kukaan ei olisi ehtinyt 3 kuukaudessa muuttamaan Reposaaren Perinnevenetelakkaa ja kymmentä laivaa kevätkiireiden aikana (Juhannukseen mennessä!) jonnekin. Tyhjentämään kokonainen telakka ja rahoittamaan mielettömän kalliin muuton uusiin tiloihin keskellä kevään venesesonkia! Miten olisi selitetty veneiden ja laivaremonttien tilaajille, että ette saakaan venettänne tai konettanne kesälomaksi, kun pitää muuttaa jo juhannukseksi jonnekin, juuri lomanne alussa? "Plakkarissa" kun oli parikymmentä keskeneräistä vene- ja konetyötä kesäksi kesken ja vain 3 kuukautta aikaa?
        Kuvaavaa onkin, ettei edes Porin kaupunki tehokkaalla kalustollaan ja kymmenillä miehillään pystynyt siirtämään tavaroita veneitä tai laivoja pois alueelta kuin vasta seuraavan vuoden loppuun mennessä. Silloinkin veromarkoilla, kaiken tuhoamalla ja hävittämällä. Mitään arvotavaraa ei säästetty tai suojattu!

        Jos joku vielä kehuu tällaista Porin tekemää "merihistoriallista" tekoa, niin ei sillä kehujalla ole asiasta tai alalta mitään tietoa eikä Reposaaren todellisista tapahtumista. Pori onkin tehnyt parhaansa, että tosiasit ja tahtumat salattaisi mahdollisimman tehokkaasti medialta ja yleisöltä.
        Sivuilla http://www.kuunarikoivisto.info ja kuunari koivisto.net kerrotaan kuinka paljon ihminen ja yhdistys ehti ja pystyi tekemään sen 10 vuoden aikana kun Perinnetelakalla toimittiin. Myös siitä, kuinka paljon Porin tuhojen jäkeen olemme joutuneet tekemään turhaa työtä kaupungin mielettömyyden takia..
        Sillä työmäärällä olisi asunto-liikkuva verstas- ja näyttelylaivamme kuunari Koivisto rakennettu muutaman kerran valmiiksi. Se voi olla nyt vaikka Porin ylpeytenä Reposaaressa ja erilaisissa merellisisää tapahtumissa. Myös oikeana asuntolaivanana, nuorten venepajana ja merihenkisten kohtaamispaikkana.. Esimerkkinä ja ohjeena muille rannikkokunnille ja samanlaista suunnitteleville!
        Porin toteuttama "merihistorian vaaliminen" ei ollut kuitenkaan tästä maailmasta ja siksi siellä tehtiin asiat toisella tavalla.
        Me teemme laiva-asumisesta, energiaystävällisestä asumisesta ja uudesta arkkitehtuurista kirjaa valmistumassa olevan "Koivisto ei päässyt toista kertaa evakkoon"-kirjan ohella.
        Jouko Heikola, ins. DIS
        Energiasäästöasumisen ja -talojen tutkija
        Lenax-asuntoaluksen kippari
        Rauman Suojansatama


      • insensato
        piimä kirjoitti:

        Kannattaa olla realisti, kun arvostelee ehtimistä. Kukaan ei olisi ehtinyt 3 kuukaudessa muuttamaan Reposaaren Perinnevenetelakkaa ja kymmentä laivaa kevätkiireiden aikana (Juhannukseen mennessä!) jonnekin. Tyhjentämään kokonainen telakka ja rahoittamaan mielettömän kalliin muuton uusiin tiloihin keskellä kevään venesesonkia! Miten olisi selitetty veneiden ja laivaremonttien tilaajille, että ette saakaan venettänne tai konettanne kesälomaksi, kun pitää muuttaa jo juhannukseksi jonnekin, juuri lomanne alussa? "Plakkarissa" kun oli parikymmentä keskeneräistä vene- ja konetyötä kesäksi kesken ja vain 3 kuukautta aikaa?
        Kuvaavaa onkin, ettei edes Porin kaupunki tehokkaalla kalustollaan ja kymmenillä miehillään pystynyt siirtämään tavaroita veneitä tai laivoja pois alueelta kuin vasta seuraavan vuoden loppuun mennessä. Silloinkin veromarkoilla, kaiken tuhoamalla ja hävittämällä. Mitään arvotavaraa ei säästetty tai suojattu!

        Jos joku vielä kehuu tällaista Porin tekemää "merihistoriallista" tekoa, niin ei sillä kehujalla ole asiasta tai alalta mitään tietoa eikä Reposaaren todellisista tapahtumista. Pori onkin tehnyt parhaansa, että tosiasit ja tahtumat salattaisi mahdollisimman tehokkaasti medialta ja yleisöltä.
        Sivuilla http://www.kuunarikoivisto.info ja kuunari koivisto.net kerrotaan kuinka paljon ihminen ja yhdistys ehti ja pystyi tekemään sen 10 vuoden aikana kun Perinnetelakalla toimittiin. Myös siitä, kuinka paljon Porin tuhojen jäkeen olemme joutuneet tekemään turhaa työtä kaupungin mielettömyyden takia..
        Sillä työmäärällä olisi asunto-liikkuva verstas- ja näyttelylaivamme kuunari Koivisto rakennettu muutaman kerran valmiiksi. Se voi olla nyt vaikka Porin ylpeytenä Reposaaressa ja erilaisissa merellisisää tapahtumissa. Myös oikeana asuntolaivanana, nuorten venepajana ja merihenkisten kohtaamispaikkana.. Esimerkkinä ja ohjeena muille rannikkokunnille ja samanlaista suunnitteleville!
        Porin toteuttama "merihistorian vaaliminen" ei ollut kuitenkaan tästä maailmasta ja siksi siellä tehtiin asiat toisella tavalla.
        Me teemme laiva-asumisesta, energiaystävällisestä asumisesta ja uudesta arkkitehtuurista kirjaa valmistumassa olevan "Koivisto ei päässyt toista kertaa evakkoon"-kirjan ohella.
        Jouko Heikola, ins. DIS
        Energiasäästöasumisen ja -talojen tutkija
        Lenax-asuntoaluksen kippari
        Rauman Suojansatama

        Äläkä taas ala sitä valheittesi verkkoa. Et sinä mitään kelluvia hotelleja Singaporeen etkä Daugavaan ole suunnitellut. Aikaa oli siivota yli vuosi..enemmänkin. Eikä kukaan ollut mitään sinulta tilannut sen enempää koneita kuin veneitäkään. Eiväthän ne "kuvitellut" tilaajasi" ole missään oikeusasteissa kuin netissäkään tulleet esiin. Siis keitä he ovat ja missä luuraavat?


      • insensato kirjoitti:

        Äläkä taas ala sitä valheittesi verkkoa. Et sinä mitään kelluvia hotelleja Singaporeen etkä Daugavaan ole suunnitellut. Aikaa oli siivota yli vuosi..enemmänkin. Eikä kukaan ollut mitään sinulta tilannut sen enempää koneita kuin veneitäkään. Eiväthän ne "kuvitellut" tilaajasi" ole missään oikeusasteissa kuin netissäkään tulleet esiin. Siis keitä he ovat ja missä luuraavat?

        Laiva-asumisen keskusteluun voi osallistua myös ilman henkilökohtaisia olettamuksia allekirjoittaneen tekemisistä. "Valheeni" voi jokainen helposti tsekata vanhoilta kotisivuiltamme kuunari koivisto.net googlaamalla itsensä sinne tai käydä kuunari Koivisto-asuntolaivamme sisällä katsomassa, millaista siellä oli. Samalla pääsee katsomaan, mitä teimme telakalla. Tiedot löytyy http://www.kuunarikoivisto.info
        Viime mainituilla sivuilla on kohdassa "HANKKEITA" kerrottu oliko meillä vene- ja konetilauksia, vai onko jutut pelkkää valhetta?.. Kohdassa "MUISTOJA" on näytetty millaista oli Koivisto-asuntolaivassa sisällä ennen terroristien hyökkäystä sinne moottorisahoilla ja Porin Työpajan pitkäaikaistyöttomien raivokasta hävitystyötä.
        Mitä tulee asuntolaivojen ja - hotellien aikaisempaan suunnitteluun ja toteuttamiseen allekirjoittaneen osalta, niin on niistäkin jäänyt jokunen dokumentti jälelle, vaikka häädössä tärkeimmät asiakirjat ja tietokoneitten kovalevyt varastettiinkin.
        Eli on niitä sentään aika paljon yli 40 vuoden aikana tullut tehtyä. Taas on uusia työn alla.
        Nyt uutuutena Thamesin jokilaivan tyyppisiset ferrobetonirunkoiset alukset, joihin suunnitellaan perinteisen näköisiä ylärakenteita puusta. Näitä asunnoiksi tarkoitettuja aluksia voi sijoittaa talveksi "parkkiin" rinnakkain niille erikseen kaavoitettaviin satamiin, joissa on tarvittavat palvelut, kunnallistekniikka ja sähkö. Avovesikaudella niilä voidaan liikkua muualla.
        Nämä uudet asuntoalukset eivät ole aivan sellaisia, joista aikaisemmin puhuin, mutta toimivat myös itsenäisinä asuntoaluksina ja pienemmän asuntoveneinä ilman em. kunnan palveluja.
        Allekirjoittaneen "kuvittelliset tilaajat" selvinnevät parhaiten kotisivujamme selailemalla tai kyselemällä niiltä, jotka ovat asioista perillä.
        Olen pahoillani, jos tännekin on pesiytynyt muutama pelkkä paskanjauhaja ja herjaaja asiallisten kirjoittajien joukkoon! Mutta, onhan tämä muutekin aika tunnettu "lasten kirjoittelufoorumina".
        Jouko Heikola, ins.DIS
        Teollinen muotoilija
        Venesuunnittelija
        Lenax-asuntoalus


      • Horridus
        piimä kirjoitti:

        Laiva-asumisen keskusteluun voi osallistua myös ilman henkilökohtaisia olettamuksia allekirjoittaneen tekemisistä. "Valheeni" voi jokainen helposti tsekata vanhoilta kotisivuiltamme kuunari koivisto.net googlaamalla itsensä sinne tai käydä kuunari Koivisto-asuntolaivamme sisällä katsomassa, millaista siellä oli. Samalla pääsee katsomaan, mitä teimme telakalla. Tiedot löytyy http://www.kuunarikoivisto.info
        Viime mainituilla sivuilla on kohdassa "HANKKEITA" kerrottu oliko meillä vene- ja konetilauksia, vai onko jutut pelkkää valhetta?.. Kohdassa "MUISTOJA" on näytetty millaista oli Koivisto-asuntolaivassa sisällä ennen terroristien hyökkäystä sinne moottorisahoilla ja Porin Työpajan pitkäaikaistyöttomien raivokasta hävitystyötä.
        Mitä tulee asuntolaivojen ja - hotellien aikaisempaan suunnitteluun ja toteuttamiseen allekirjoittaneen osalta, niin on niistäkin jäänyt jokunen dokumentti jälelle, vaikka häädössä tärkeimmät asiakirjat ja tietokoneitten kovalevyt varastettiinkin.
        Eli on niitä sentään aika paljon yli 40 vuoden aikana tullut tehtyä. Taas on uusia työn alla.
        Nyt uutuutena Thamesin jokilaivan tyyppisiset ferrobetonirunkoiset alukset, joihin suunnitellaan perinteisen näköisiä ylärakenteita puusta. Näitä asunnoiksi tarkoitettuja aluksia voi sijoittaa talveksi "parkkiin" rinnakkain niille erikseen kaavoitettaviin satamiin, joissa on tarvittavat palvelut, kunnallistekniikka ja sähkö. Avovesikaudella niilä voidaan liikkua muualla.
        Nämä uudet asuntoalukset eivät ole aivan sellaisia, joista aikaisemmin puhuin, mutta toimivat myös itsenäisinä asuntoaluksina ja pienemmän asuntoveneinä ilman em. kunnan palveluja.
        Allekirjoittaneen "kuvittelliset tilaajat" selvinnevät parhaiten kotisivujamme selailemalla tai kyselemällä niiltä, jotka ovat asioista perillä.
        Olen pahoillani, jos tännekin on pesiytynyt muutama pelkkä paskanjauhaja ja herjaaja asiallisten kirjoittajien joukkoon! Mutta, onhan tämä muutekin aika tunnettu "lasten kirjoittelufoorumina".
        Jouko Heikola, ins.DIS
        Teollinen muotoilija
        Venesuunnittelija
        Lenax-asuntoalus

        lasten kirjoittelufoorumi. Hittojako sitten kirjoittelet tänne kun pidät itseesi niin viisaana.
        -Vai tunnetko olevasi kymmenvuotiaan henkisellä tasolla?


      • Horridus kirjoitti:

        lasten kirjoittelufoorumi. Hittojako sitten kirjoittelet tänne kun pidät itseesi niin viisaana.
        -Vai tunnetko olevasi kymmenvuotiaan henkisellä tasolla?

        Mielenkiintoista, että moni kirjoittaja huolehtii allekirjoittaneen hekilöstä enemmän kuin itse aiheesta. Se on tietysti ymmärrettävää, ellei päässä muuta liiku.

        Lasten palstoille kirjoittaminen on varsin tärkeätä, koska lapsissa ja nuorissa on tulevaisuutemme. Varsinkin nuoret pojat ja miehenalut olisi saatava pois kaduilta "opiskelemasta" parempien harrastusten pariin. Muuten heistä tulee uusia "Nykäsiä" ja "Olleja" ja vasta vanhempina ja viisaampina käyvät läpi "Ollin oppivuodet".
        Pojat ja nuoret miehenalut eivät ole vielä huomanneet miten Suomi "tätiytyy".
        Vaivihkaa ja salakavalasti kaikki merkittävät virat valuvat naisille, poikien nenän edestä.
        Joka maanantai voimmekin lukea ja katsoa eri tiedotusvälineistä, mitä nuoret miehenalut ovat oppineet kadulta ja ehtineet tekemään viikonloppuna.

        Kuunari Koivisto-yhdistys tarjosi Porin Reposaaressa mahdollisuuden nuorille miehenaluille ja tytöille osallistua ammattilaisten valvonnassa asuntoalusten, veneiden, laivojen ja erilaisten moottorivempaimien kunnostukseen. Siinä sivussa myös uusien veneiden rakentamiseen.
        Lisäksi he saivat korjata moponsa, autonsa, veneensä ja venekoneensa yhdistyksen tiloissa.
        He kokivat myös konkreettisesti laiva-asumisen ilot ja surut. Myös sen raadollisen tosiasian, mitä oma kotikaupunki voi menestyvälle Perinnetelakallemme ja kuunari Koivistolle tehdä.

        Siksi on hienoa, että tällaisella lastenpalstalla myös nuoret pojat ottavat(kykyjensä mukaisesti) asioihin kantaa. Ei taida muuten tällä foorumilla olla yhtään tyttöä?
        Vielä, jos nuoret osallistuisivat politiikan päätöksiin edes sen verran, että saataisiin viisautta kunnan päättäjiin. Saataisiin korruptio, "toverityö" ja hyvävelisysteemi pois sieltä.
        Seuraavissa vaaleissa pojillakin on mahdollisuus osallistua päätöksentekoon muutenkin kuin täällä roskaa jauhamalla. Ottakaa pojat kantaa, äänestäkää vaikuttakaa asioiden kulkuun!

        Jouko Heikola, ins.DIS
        Lenax-asuntoalus


      • haldori
        piimä kirjoitti:

        Mielenkiintoista, että moni kirjoittaja huolehtii allekirjoittaneen hekilöstä enemmän kuin itse aiheesta. Se on tietysti ymmärrettävää, ellei päässä muuta liiku.

        Lasten palstoille kirjoittaminen on varsin tärkeätä, koska lapsissa ja nuorissa on tulevaisuutemme. Varsinkin nuoret pojat ja miehenalut olisi saatava pois kaduilta "opiskelemasta" parempien harrastusten pariin. Muuten heistä tulee uusia "Nykäsiä" ja "Olleja" ja vasta vanhempina ja viisaampina käyvät läpi "Ollin oppivuodet".
        Pojat ja nuoret miehenalut eivät ole vielä huomanneet miten Suomi "tätiytyy".
        Vaivihkaa ja salakavalasti kaikki merkittävät virat valuvat naisille, poikien nenän edestä.
        Joka maanantai voimmekin lukea ja katsoa eri tiedotusvälineistä, mitä nuoret miehenalut ovat oppineet kadulta ja ehtineet tekemään viikonloppuna.

        Kuunari Koivisto-yhdistys tarjosi Porin Reposaaressa mahdollisuuden nuorille miehenaluille ja tytöille osallistua ammattilaisten valvonnassa asuntoalusten, veneiden, laivojen ja erilaisten moottorivempaimien kunnostukseen. Siinä sivussa myös uusien veneiden rakentamiseen.
        Lisäksi he saivat korjata moponsa, autonsa, veneensä ja venekoneensa yhdistyksen tiloissa.
        He kokivat myös konkreettisesti laiva-asumisen ilot ja surut. Myös sen raadollisen tosiasian, mitä oma kotikaupunki voi menestyvälle Perinnetelakallemme ja kuunari Koivistolle tehdä.

        Siksi on hienoa, että tällaisella lastenpalstalla myös nuoret pojat ottavat(kykyjensä mukaisesti) asioihin kantaa. Ei taida muuten tällä foorumilla olla yhtään tyttöä?
        Vielä, jos nuoret osallistuisivat politiikan päätöksiin edes sen verran, että saataisiin viisautta kunnan päättäjiin. Saataisiin korruptio, "toverityö" ja hyvävelisysteemi pois sieltä.
        Seuraavissa vaaleissa pojillakin on mahdollisuus osallistua päätöksentekoon muutenkin kuin täällä roskaa jauhamalla. Ottakaa pojat kantaa, äänestäkää vaikuttakaa asioiden kulkuun!

        Jouko Heikola, ins.DIS
        Lenax-asuntoalus

        Miten veneessä asuminen liittyy foorumiin laivat ja merenkulku? Eihän tää tänne kuulu, eikä myöskään nuorison harrastukset. Porilaisetkin voisi haukkua jossain kaupunkifoorumilla. Tään piimän jutut ovat sitä yhtä ja samaa vaikka v...sta puhuttaisiin, keskustelu menee kuunarin rötisköön ja porilaisiin päätäjiin. Aihe ei todellakaan kuulu tänne.


      • yksi_lapsista
        piimä kirjoitti:

        Mielenkiintoista, että moni kirjoittaja huolehtii allekirjoittaneen hekilöstä enemmän kuin itse aiheesta. Se on tietysti ymmärrettävää, ellei päässä muuta liiku.

        Lasten palstoille kirjoittaminen on varsin tärkeätä, koska lapsissa ja nuorissa on tulevaisuutemme. Varsinkin nuoret pojat ja miehenalut olisi saatava pois kaduilta "opiskelemasta" parempien harrastusten pariin. Muuten heistä tulee uusia "Nykäsiä" ja "Olleja" ja vasta vanhempina ja viisaampina käyvät läpi "Ollin oppivuodet".
        Pojat ja nuoret miehenalut eivät ole vielä huomanneet miten Suomi "tätiytyy".
        Vaivihkaa ja salakavalasti kaikki merkittävät virat valuvat naisille, poikien nenän edestä.
        Joka maanantai voimmekin lukea ja katsoa eri tiedotusvälineistä, mitä nuoret miehenalut ovat oppineet kadulta ja ehtineet tekemään viikonloppuna.

        Kuunari Koivisto-yhdistys tarjosi Porin Reposaaressa mahdollisuuden nuorille miehenaluille ja tytöille osallistua ammattilaisten valvonnassa asuntoalusten, veneiden, laivojen ja erilaisten moottorivempaimien kunnostukseen. Siinä sivussa myös uusien veneiden rakentamiseen.
        Lisäksi he saivat korjata moponsa, autonsa, veneensä ja venekoneensa yhdistyksen tiloissa.
        He kokivat myös konkreettisesti laiva-asumisen ilot ja surut. Myös sen raadollisen tosiasian, mitä oma kotikaupunki voi menestyvälle Perinnetelakallemme ja kuunari Koivistolle tehdä.

        Siksi on hienoa, että tällaisella lastenpalstalla myös nuoret pojat ottavat(kykyjensä mukaisesti) asioihin kantaa. Ei taida muuten tällä foorumilla olla yhtään tyttöä?
        Vielä, jos nuoret osallistuisivat politiikan päätöksiin edes sen verran, että saataisiin viisautta kunnan päättäjiin. Saataisiin korruptio, "toverityö" ja hyvävelisysteemi pois sieltä.
        Seuraavissa vaaleissa pojillakin on mahdollisuus osallistua päätöksentekoon muutenkin kuin täällä roskaa jauhamalla. Ottakaa pojat kantaa, äänestäkää vaikuttakaa asioiden kulkuun!

        Jouko Heikola, ins.DIS
        Lenax-asuntoalus

        Kirjoitit:
        "Kuunari Koivisto-yhdistys tarjosi Porin Reposaaressa mahdollisuuden nuorille.."

        Eipä näy olleen näin. Tällä laivapalstalla saadusta infosta käy ilmi, että se yhdistys tarjosi sinulle palomuurin voudin ulosottoyrityksille. Kävi vain niin, että kun lähdit sutta pakoon, tulikin karhu vastaan. Ja nyt purat harmiasi palstoilla edelleen.

        Koko vuosia jatkunut räkytyksesi on aiheuttanut sen, että henkilösi kiinnostaa, sen mitä kiinnostaa, enemmän kuin esittämäsi asiat. Älä huoli, kyllä maailmassa höynäytettäviä riittää yhden sinunlaisesi tarpeisiin. Aktiivisena poikkelina löydät kanavia kyllä, vaikka täällä näyttääkin vähän betoninharmaalta nyt.


      • thirsty traveller
        yksi_lapsista kirjoitti:

        Kirjoitit:
        "Kuunari Koivisto-yhdistys tarjosi Porin Reposaaressa mahdollisuuden nuorille.."

        Eipä näy olleen näin. Tällä laivapalstalla saadusta infosta käy ilmi, että se yhdistys tarjosi sinulle palomuurin voudin ulosottoyrityksille. Kävi vain niin, että kun lähdit sutta pakoon, tulikin karhu vastaan. Ja nyt purat harmiasi palstoilla edelleen.

        Koko vuosia jatkunut räkytyksesi on aiheuttanut sen, että henkilösi kiinnostaa, sen mitä kiinnostaa, enemmän kuin esittämäsi asiat. Älä huoli, kyllä maailmassa höynäytettäviä riittää yhden sinunlaisesi tarpeisiin. Aktiivisena poikkelina löydät kanavia kyllä, vaikka täällä näyttääkin vähän betoninharmaalta nyt.

        Vaitetaan, etta Suomessa koulutustaso on korkea, mutta ei se kylla nailla palstoilla nay. Ei nain maailmaa rakenneta. Mielestani oma mieli myrkyttyy nain toimien, tai ehka on jo tehnyt niin. Ajanhukkaa kaikki tyyni. Kiehukaa omissa liemissanne, jos se tuo teille helpotusta tuskaan. Otsikon alla voisi kehittaakin jotakin, muttei nain.


      • thirsty traveller
        M/S Lenax kirjoitti:

        Olen ollut mukana monen uivan asunnon, hotellin tai lomakylän suunnittelussa. Erikoisimpia ovat olleet Rigan Daugavan ja Singaporen uivat hotellit, mutta myös 1986 Särkisalon Kirkkolahteen suunniteltu uiva, ferrobetonista rakennetta lomamökkikylä ja saimaan uivat loma-asunnot.
        Ehdotin Porin kaupun arkkitehdeille 2006 keväällä, että voisivat tehdä Reposaaren 2008 lomamessujen vetonaulaksi uivan mökkikylän Sahan alueelle. Pori toteutti hankkeen kauhealla kiireellä, suunnittelematta ja torsona. Täysin epäonnistuneena. Nyt se on naurunalaisena odottamassa pois hinausta ja pohjaan räjäyttämistä porilaiseen tapaan. Se ei ollut edes suomalainen tuote vaan tuli kuulemma Virosta?.

        Loma-asunnon, saunan, oman kodin tai laiturin voi tehdä kelluvaksi ja kompaktiksi ferrobetonista edullisesti ja järkevästi. Ei, kuten porilainen ratkaisu oli, turhalle ja tyhjälle laituripohttoonille tylsän näköisiä tavallisia taloja. Mitä uutta ja eksoottista siinä muka oli?
        Linkeiltä http://www.ferrocement.com ja http://www.ferrocement.net löytyy vinkkejä.
        Lisäksi sivuilta http://www.kuunarikoivisto.info oikea kelluva laiva-asunto ja ferrobetoninen "kelomökki" Kolin edellisiltä lomamessuilta. Kolin messujen arvokkain talo!

        Oikein tehtynä uivassa talossa, hotellissa tai saunassa "kellari" eli uiva alus( Porissa ponttooni) hyödynnetään pohjasta kattoon oikealla tavalla: Veden alle tulee kone- ja laitetilat, tankit, kylmätilat, "pannuhuone", varaavan keskimuurin perustukset ja työ- ja askartelutilat. Ylemmäksi asuin- ja oleskelutilat terasseineen ja venepaikkoineen. Lappeet asetetaan etelään ja varustetaan aurinkokerääjillä. Keskimuuri toimii kesällä "kylmiönä" ja talvella massavaraajana lämmitykselle.
        Jokainen asuntoalus( "uiva mökki") on itse toimiva ilman ulkopuolista energiaa tai LVI:tä eli omatoiminen ja irroitettavissa koska tahansa paikaltaan. Vertaa asuntoauto-, vaunu- tai tavalliseen autopaikkaan!
        "Mökillä" voi siis omalla koneella vaihtaa maisemaa tarvittaessa, kun kyllästyy vaikka naapureihin.
        Mökkikylässä" voidaansilti hyvällä suunnittelulla kytkeä koko "nippu" yhteiseen energianlähteeseen ja LVI-verkkoon, jos niin halutaan.
        Muutamia toteutuksia: Oma biojärjestelmä, kompostikäymälä, ilmalämpöpumppu, "maalämpö" veden alta, desalinaattori tai sadevesi pesuvesien tekoon ja varastointiin, oma pienpuhdistamo, kone- ja pakokaasulämmitykset suodattimineen, lämpöä keräävät kattolappeet ja -varaava keskimuuri, aurinkokennot ja "Savonius"-tuuligeneraattori sähköntuottoon, jätevesilämmitys ja tietysti omien koneiden hukkalämmön talteenotto lämmitykseen, ja luonnonmukainen korvausilmatuuletus ilman ylimääräistä tekniikkaa. Vinkiksi vain!

        Aluksen ulkomuoto, joka aina puhuttaa, voi paikasta riippuen olla talo, joki- tai saaristolaiva tai vaikka kaunis vanha alus, kuten kuunari Koivisto oli. Ei kannata tarjota mökkihirviöitä, joilla koko oivallinen ajatus pilataan ja mielipiteet saadaan hyvää asiaa vastaan.

        Suomen lainsäädäntö, byrokraattinen päätöksenteko, piintyneet perinteet, totuttu elementti- ja sarjarakentaminen yhdessä puuttuvan ammattitaidon ja normistojen kanssa estävät tehokkaasti rakentamisen uudelleen ideoimisen. Asumisen tuotekehityksen, luovan arkkitehtuurin ja uudet materiaalit. Harva jaksaa ponnistella yhteiskunnan mielivaltaa, omapäisyyttä, viranomaisten oman edun tavoittelua, kunnalispolitiittista tietämättömyyttä, valtion ajamaa energiapolitiikkaa ja jäykkyyttä vastaan.

        Jouko Heikola, ins.DIS
        ex yhdyskuntasuunnittelija,
        teollinen muotoilija

        Olet oikeassa Suomen byrokratiasta. Mutta se nyt on niin. Ei siella toki ole pakko asua ja hakata paataan seinaan. Tajusin sen jo kauan sitten. Systeemia voi hyodyntaa systeemin ehdoin eika yksi mies niita ehtoja mihinkaan muuta. Oliko se Puolimatka, joka aikanaan sanoi, etta puoliksi suunniteltu on hyvin tehty. Jatan osaltani naiden turhien palstojen seuraamisen tahan.


      • tarkkailijamies
        thirsty traveller kirjoitti:

        Olet oikeassa Suomen byrokratiasta. Mutta se nyt on niin. Ei siella toki ole pakko asua ja hakata paataan seinaan. Tajusin sen jo kauan sitten. Systeemia voi hyodyntaa systeemin ehdoin eika yksi mies niita ehtoja mihinkaan muuta. Oliko se Puolimatka, joka aikanaan sanoi, etta puoliksi suunniteltu on hyvin tehty. Jatan osaltani naiden turhien palstojen seuraamisen tahan.

        Mihis ääkköset ny yhtäkkii hävis kun tuolla ylhäällä ne oli


      • 898665
        haldori kirjoitti:

        Miten veneessä asuminen liittyy foorumiin laivat ja merenkulku? Eihän tää tänne kuulu, eikä myöskään nuorison harrastukset. Porilaisetkin voisi haukkua jossain kaupunkifoorumilla. Tään piimän jutut ovat sitä yhtä ja samaa vaikka v...sta puhuttaisiin, keskustelu menee kuunarin rötisköön ja porilaisiin päätäjiin. Aihe ei todellakaan kuulu tänne.

        vellihousu. Vaihda palstaa jos alkaa itkettää yhden viestiketjun takia?!? Tämä palsta on pilattu jo aikoja sitten, kun muut vellihousut lisäksesi suoltavat pelkkää sontaa, myös housuihinsa.. Suosittelenkin, että lopetat suomi24:ssa päivystämisen ja menet vaikka vauvanhoitopalstalle etsimään vinkkejä miten tulla toimeen itsesi kanssa. Pyydän anteeksi jos viestini pahoittaa mielesi, mutta tarkoitukseni on hyvä


      • nakatappi
        tarkkailijamies kirjoitti:

        Mihis ääkköset ny yhtäkkii hävis kun tuolla ylhäällä ne oli

        Millä rahoittaa rakennettava asuntolaiva, kun se ei oikein käy pankissa vakuudeksi?
        Takaajia ja muuta omaisuutta ei ole.


      • nakatappi kirjoitti:

        Millä rahoittaa rakennettava asuntolaiva, kun se ei oikein käy pankissa vakuudeksi?
        Takaajia ja muuta omaisuutta ei ole.

        Asuntolaivankin voi pantata pankkiin tai hankkia siihen "asunto-osuuskunnan".
        Maistraattiin voi jättää anomuksen alusrekisterin lisäksi kiinnityshakemuksen ja hankkia alukselle haltiavelkakirjoja. Niitä voi "myydä" osuuksina eri rahoittajille. Eri asia on ottaako pankki niitä vastaan ja mistä arvosta eli, kuinka paljon mistäkin aluksesta pankki hyväksyy.

        Suomessahan täytyy ensin olla oma hyvävelijärjestelmä, johon kuuluu pankkiiri, tuomari, lääkäri, lobbari ja vähintään yksi vaikutusvaltainen poliitikko.(Porissa vasemmistoliitto tai demari) Suomessahan ei harrasteta korruptiota. Ei ole tarvetta, koska puhelinsoitto tutulle yleensä riittää.
        Kun hyvävelitiimi on koossa niin sen jälkeen kaikki ovet aukeavat. Lobbari tarvitaan ettei käy kuin kuunari Koivistolle Porissa. Ei ehditty lobata ja voidella tai "lääkitä" kaupungin johtoa. Oli niin kiire saada Koivisto pois Porista. Emme silti ehtineet evakkoon toista kertaa! Ovet menivät kiinni ja menevät, kun ei hoideta suhdetoimintaa omassa kotikunnassa.
        Menevät muuten kiinni näköjään muillakin ja muuallakin, kun heille tulee syytteet "korruptiosta",
        lahjonnasta, lahjonnan vastaanottamisesta tai vaikka poliittisesta pelistä. Vaikka ei pitänyt!

        Minä tarjoan edelleenkin mahdollisuuksia nuorille tekijöille, joilla on halua osalllistua.
        Teemme asuntolaivoja vanhoista raadoista, kuten aikaisemminkin. Rahoituskin järjestyy niihin omilla aivoilla!
        Jouko Heikola, ins. DIS
        Lenax-asuntolaivan kippari


      • täyttä **skaa
        piimä kirjoitti:

        Kannattaa olla realisti, kun arvostelee ehtimistä. Kukaan ei olisi ehtinyt 3 kuukaudessa muuttamaan Reposaaren Perinnevenetelakkaa ja kymmentä laivaa kevätkiireiden aikana (Juhannukseen mennessä!) jonnekin. Tyhjentämään kokonainen telakka ja rahoittamaan mielettömän kalliin muuton uusiin tiloihin keskellä kevään venesesonkia! Miten olisi selitetty veneiden ja laivaremonttien tilaajille, että ette saakaan venettänne tai konettanne kesälomaksi, kun pitää muuttaa jo juhannukseksi jonnekin, juuri lomanne alussa? "Plakkarissa" kun oli parikymmentä keskeneräistä vene- ja konetyötä kesäksi kesken ja vain 3 kuukautta aikaa?
        Kuvaavaa onkin, ettei edes Porin kaupunki tehokkaalla kalustollaan ja kymmenillä miehillään pystynyt siirtämään tavaroita veneitä tai laivoja pois alueelta kuin vasta seuraavan vuoden loppuun mennessä. Silloinkin veromarkoilla, kaiken tuhoamalla ja hävittämällä. Mitään arvotavaraa ei säästetty tai suojattu!

        Jos joku vielä kehuu tällaista Porin tekemää "merihistoriallista" tekoa, niin ei sillä kehujalla ole asiasta tai alalta mitään tietoa eikä Reposaaren todellisista tapahtumista. Pori onkin tehnyt parhaansa, että tosiasit ja tahtumat salattaisi mahdollisimman tehokkaasti medialta ja yleisöltä.
        Sivuilla http://www.kuunarikoivisto.info ja kuunari koivisto.net kerrotaan kuinka paljon ihminen ja yhdistys ehti ja pystyi tekemään sen 10 vuoden aikana kun Perinnetelakalla toimittiin. Myös siitä, kuinka paljon Porin tuhojen jäkeen olemme joutuneet tekemään turhaa työtä kaupungin mielettömyyden takia..
        Sillä työmäärällä olisi asunto-liikkuva verstas- ja näyttelylaivamme kuunari Koivisto rakennettu muutaman kerran valmiiksi. Se voi olla nyt vaikka Porin ylpeytenä Reposaaressa ja erilaisissa merellisisää tapahtumissa. Myös oikeana asuntolaivanana, nuorten venepajana ja merihenkisten kohtaamispaikkana.. Esimerkkinä ja ohjeena muille rannikkokunnille ja samanlaista suunnitteleville!
        Porin toteuttama "merihistorian vaaliminen" ei ollut kuitenkaan tästä maailmasta ja siksi siellä tehtiin asiat toisella tavalla.
        Me teemme laiva-asumisesta, energiaystävällisestä asumisesta ja uudesta arkkitehtuurista kirjaa valmistumassa olevan "Koivisto ei päässyt toista kertaa evakkoon"-kirjan ohella.
        Jouko Heikola, ins. DIS
        Energiasäästöasumisen ja -talojen tutkija
        Lenax-asuntoaluksen kippari
        Rauman Suojansatama

        "Me teemme ...hölöhlöhölöhölö... kirjaa" HAH sinä ja rakkisi vai?

        k: Kaikkein Alojen Asiantuntija


      • Noin se Silviakin
        piimä kirjoitti:

        Mielenkiintoista, että moni kirjoittaja huolehtii allekirjoittaneen hekilöstä enemmän kuin itse aiheesta. Se on tietysti ymmärrettävää, ellei päässä muuta liiku.

        Lasten palstoille kirjoittaminen on varsin tärkeätä, koska lapsissa ja nuorissa on tulevaisuutemme. Varsinkin nuoret pojat ja miehenalut olisi saatava pois kaduilta "opiskelemasta" parempien harrastusten pariin. Muuten heistä tulee uusia "Nykäsiä" ja "Olleja" ja vasta vanhempina ja viisaampina käyvät läpi "Ollin oppivuodet".
        Pojat ja nuoret miehenalut eivät ole vielä huomanneet miten Suomi "tätiytyy".
        Vaivihkaa ja salakavalasti kaikki merkittävät virat valuvat naisille, poikien nenän edestä.
        Joka maanantai voimmekin lukea ja katsoa eri tiedotusvälineistä, mitä nuoret miehenalut ovat oppineet kadulta ja ehtineet tekemään viikonloppuna.

        Kuunari Koivisto-yhdistys tarjosi Porin Reposaaressa mahdollisuuden nuorille miehenaluille ja tytöille osallistua ammattilaisten valvonnassa asuntoalusten, veneiden, laivojen ja erilaisten moottorivempaimien kunnostukseen. Siinä sivussa myös uusien veneiden rakentamiseen.
        Lisäksi he saivat korjata moponsa, autonsa, veneensä ja venekoneensa yhdistyksen tiloissa.
        He kokivat myös konkreettisesti laiva-asumisen ilot ja surut. Myös sen raadollisen tosiasian, mitä oma kotikaupunki voi menestyvälle Perinnetelakallemme ja kuunari Koivistolle tehdä.

        Siksi on hienoa, että tällaisella lastenpalstalla myös nuoret pojat ottavat(kykyjensä mukaisesti) asioihin kantaa. Ei taida muuten tällä foorumilla olla yhtään tyttöä?
        Vielä, jos nuoret osallistuisivat politiikan päätöksiin edes sen verran, että saataisiin viisautta kunnan päättäjiin. Saataisiin korruptio, "toverityö" ja hyvävelisysteemi pois sieltä.
        Seuraavissa vaaleissa pojillakin on mahdollisuus osallistua päätöksentekoon muutenkin kuin täällä roskaa jauhamalla. Ottakaa pojat kantaa, äänestäkää vaikuttakaa asioiden kulkuun!

        Jouko Heikola, ins.DIS
        Lenax-asuntoalus

        puhui Hanasaaressa. Lapsissamme on meidän tulevaisuus.


    • ääööpp

      Osan vuodesta vois asuakin...kumivene yhteysveneenä.

      Maissa huoltopiste, sauna jne.

      • 85+980284

        Olis jees noi oikeat asuntolaivat yleistyisikin. Olisi kiva vierailla oikeassa sellaisessa. Ajatus kumminkin kiinnostava. Todella kiinnostava. harmi kun tää ketju oli hieman torso kinastelevien jankuttajien takia.


    • Innostunut Laivoista

      Minuakin kiinnostaisi ajatus laivassa asumisesta ja heikolalta sain siihen uusia näkökulmia,tästä ikivanhasta ketjusta.Toki olen lukenut myös ulkomaisia palstoja,kun suomessa melko vähän tästä aiheesta puhutaan.Toivoisin kovasti,että aihe jatkuisi,mutta ilman mitään OT juttuja.

    • mikkomikko73

      Mielenkiintoinen olis ajatus asua veneessä.. Pitääpi tutustua aiheeseen..

    • jps-63

      Hei Jouko Heikola / "Piimä"
      Minua kiinnostaisi kovasti kokemuksesi asumisesta aluksissa ympärivuotisesti Suomessa. Samoin juuri betoniset alukset, lähinnä isommat troolari ym kalastusmalliset.
      Saako Sinuun ottaa yhteyttä jollain tapaa ja minkälaista korvausta konsultoinneistasi pyytäisit?

    • Liisa Avuton

      Vaikuttaa siltä että näissä vitjoissa on Saara paukutellut omaa totuuttaan pari vuotta. Usko on pahasti horjuillut. Mutta onhan täällä vielä Toivo ja Rakkaus, jopa Viha (Ferrobetoni?), Lempi (k. Pimpsala? ) ja Kateus(Nakkilan ukko?)

    • 17+17

      hah, miten voi olla että tollainen kubbe herättää noin paljon sympatioita ja antipatioita?

      varsinkin kun vaikuttaa ettei kyseessä ole ihan "pesän pörröisin mehiläinen".

      pienimuotoista kulttiainesta tässä kaverissa... kandeis pyrkiä livefoorumille persujen kunnallisvaaliehdokkaaksi vaikka teemalla:
      - sinun turvasi esivaltaa vastaan - venekansan kovia kokenut karpo

    • talo asumista varten

      No, miksi Lenax on jatkuvasti myynnissä? Vaihdatko tankkeriin

      • Ei Lenax ole jatkuvasti myynnissä. Jos myisin sitä vanhana ammattilaisena venekauppiaana, olisi Lenax tietysti jo myyty. Nyt sille on annettu vain arvo, joka on pantu esille siten, että arvo sisältää kauppatavaran eli myynti-irtaimiston, jota merikirppis Lenax tarjoaa. Lenaxista voi kuka tahansa tehdä tarjouksia ilman irtaimistoakin, mutta ei silti hevillä lähde paljon alle pyydetyn.
        En oikein ymmärrä, miten kyseinen myyntikummastelu liittyy laivassa asumiseen, josta kuuluisi nyt vaihtaa mielipiteitä?
        Lenax-alusta ja siinä olevia asuin-, vieras- ja näyttelytiloja tarvitaan jatkossakin asumiseen, kaupankäyntiin ja Porin Reposaaren vuosina 2006-07 tapahtuneiden rikosten infotilana ja tiedottamiseen, vaikka alus onkin nyt "telakoituna" ja lepuutuksessa Raumalla. Katsotaan nyt, jos vaikka syysmyrskyt irrottaisivat ja Lenax pääsisi taas merelle. Ja vaikka Turkuun. Siitäkin huolimatta vaikka potkurivaras täällä kovasti yrittää ehdottaa allekirjoittanutta vedettäväksi kölin alta! Syytä en hänen katkeruuteensa tiedä. Tietysti kaveria harmitti, kun paljastui varkaaksi!

        Jouko Heikola, ins.DIS
        Venesuunnittelija-konsultti
        p. 0468912846


    • hapepoppoo

      Nyt kun olen tarpeeksi nähnyt tätä betonivenepropagandaa niin materiaali on alkanut itseäkin kiinnostamaan. Ja tuntuu alan osaajiakin olevan linjoilla. Miten tuo betoniveneen rakennus (valu) käytännössä tapahtuu? Malliveneen tai muun lestin päälle sinkitty verkko ja siihen "rappaamalla" se 20mm betonia? Ja onko esim: tämä: http://www.taloon.com/weber.vetonit-sb-45-silkobetoni-1000-kg-suursakki/OR-6415990148719/dp sitä itseään? Vaatiiko tuo jotain muuta? Ne joiden mielestä betoni on huono veneen rakennusaine tuskin rakentavat itse veneitään, vaan ajavat kaupasta ostetuilla muoviveneillä. Omaan käyttöönsä varmasti päteviä kaikki rakennustavat.

    • Y Pimpsala

      Perustelu.
      Luin aika pikaisesti ja LUULIN että J oli W

    • 35

      Heikola on aika kova jäbä alalla!

      • 36

        Kyllä!
        Ja alahan on vastuuntunnoton suunsoitto. Muistikin sillä pelaa vielä, koska hänen lörönsä tulee joka kerta lähes samasanaisena.


      • J.S.
        36 kirjoitti:

        Kyllä!
        Ja alahan on vastuuntunnoton suunsoitto. Muistikin sillä pelaa vielä, koska hänen lörönsä tulee joka kerta lähes samasanaisena.

        Kylläkyllä. -Kopionkopionkopio pienin muunnoksin.:D:D:D.


      • kummastelija 1
        36 kirjoitti:

        Kyllä!
        Ja alahan on vastuuntunnoton suunsoitto. Muistikin sillä pelaa vielä, koska hänen lörönsä tulee joka kerta lähes samasanaisena.

        Heikolan ala on osaaminen. Vene- ja laiva-alan osaaminen. Ammattimies viimeisen päälle ja hyvä keskustelujen aloittaja. Ikävää on se, että tänne on pesiytynyt pirullisten rääväsuitten paskiaisten joukkio, joka sotkee Heikolan hyvätkin keskustelujen aloitteet. Tämä laivassa asuminen on hyvä esimerkki siitä, millaisia rääväleukoja näillä sivuilla on. Tyyppejä, jotka eivät asiasta mitään ymmärrä.


    • skp4

      Joudun pakosta viettämään syksyn - ehkä talvenkin - 17 m betoniveneessä ilman eristeitä. Mitä ehdottaisit lämmityskeinoiksi veneeseen? Öljykamiinoita, kaasuhellan päälläpitoa, satoja kynttilöitä vai jotakin muuta halpaa keinoa? Rahaa ei ole kalliisiin investointeihin.

      • Osta paketi styroxia suoraan tehtaalta ja eristä. Ei maksa paljon, koska valmistajien takapihat on täynnä kulmistaan rikkinäisiä levyjä. Ne saa sieltä hakemisen vaivalla tai muutamalla eurolla kaverin pakettiautolla.
        Kamiinaksi, ellei muuta lämmitystä tai edes konetta ole veneessä, on paras öljykamiina, esim. Upon kultaliekki, Veskopir tmv. Ne toimivat samalla tavalla kuin Reflexin kalliit laivakamiinat, mutta eivät maksa juuri mitään tai sellainen löytyy vaarin mökiltä. Vähän huollat ja panet palamaan. Myös pönttömalliset petroolikaminat lämmittävät hyvin.


      • lasher
        piimä kirjoitti:

        Osta paketi styroxia suoraan tehtaalta ja eristä. Ei maksa paljon, koska valmistajien takapihat on täynnä kulmistaan rikkinäisiä levyjä. Ne saa sieltä hakemisen vaivalla tai muutamalla eurolla kaverin pakettiautolla.
        Kamiinaksi, ellei muuta lämmitystä tai edes konetta ole veneessä, on paras öljykamiina, esim. Upon kultaliekki, Veskopir tmv. Ne toimivat samalla tavalla kuin Reflexin kalliit laivakamiinat, mutta eivät maksa juuri mitään tai sellainen löytyy vaarin mökiltä. Vähän huollat ja panet palamaan. Myös pönttömalliset petroolikaminat lämmittävät hyvin.

        Viimeksi mainituilla lämmitettäessä tulee huolehtia myös korvausilman saannista, etti käy hassusti!


      • lasher kirjoitti:

        Viimeksi mainituilla lämmitettäessä tulee huolehtia myös korvausilman saannista, etti käy hassusti!

        Jokaisessa Suomessa asuttavassa veneessä ja laivassa on tietysti oltava korvausilmatuuletus. Se toimii seuraavasti:
        Jokaiseen asuttavaan tilaan toimitetaan korvausilma aluksen kylmien tilojen kautta esim. Spiralon ¤ 100 mm:n al-putkien avulla. Putkeen on saatavana erilaisia liitoskappaleita ja säädettäviä tuloventtiileitä. Ilman voi samalla johtaa turkkilevyjen alle jolloin myös se tuulettuu. Poistoilman päästetään ulos jokaisen asuttavan tilan korkeimmasta eli lakipisteestä ejektoriventtiiliä käyttäen. Ei siis koneellista tuuletusta tarvita(tai aurinkokennotuulettimia, jotka eivät hisellä säällä toimi.)
        Erikseen järjestetään tietysti tuuletus WC-, sauna-, suihku-, pentteri-, kone-, akku- ja muihin laitetiloihin. Korvausilmatuuletuksella varmistetaan, ettei migreeni iske, ilmat sekoa ja, että happi riittää asuintiloihin. Suomessa ei ymmärretä asiaa vaikka fysiikan lait ovat selvät: Lämmitettävä, lämmennyt ilma poistuu itsestään luonnonmukaisesti(luomua) ejektoriventtiileistä ja lisää raikasta tulee putkista tilalle.
        Jouko Heikola, energiainsinööri
        Venesuunnittelija, laiva-asukas
        15 vuotta Suomessa.


    • menokepro
    • Vanha sköneltä

      Mitä tarkoittaa ins.DIS? Varsinki se DIS.

      • Repsöö

        Entäs "energiainsinööri". Mitäköhän se sitten tarkoittaa?


      • Uusi sköne

        Eikö DIS tarkoita Des. Ing. Suomi


    • tuliko mieleen

      Kyllä teillä veneilijöillä on pienet piirit. Kerrankin kun tulee asiallisen ja asiantuntevan oloinen aloitus jossa ilmeisesti ammatti-ihminen tarjoaa tietämystään asiaan joka ilmeisesti on useampaakin kiinnostanut, niin eikö heti seuraavassa viestissä haukuta, sätitä, moitita, ammuta selkään ja vähätellä. Nimettömänä. Mahtavaa. Mitä jos vastaatte asialliseen kirjoitukseen asiallisin argumentein ja aiheessa pysyen?

      • Näilläkö mennään?

        Ja rekisteröidyllä nimimerkillä, kuten sinäkin. Vai?


    Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2739
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      352
      2594
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      70
      1744
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      132
      1648
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1402
    Aihe